אשה חכמה

הבלוג יעסוק בעניני דיומה, דברים שמרגיזים אותי או משמחים אותי. פמיניזם, נסיעות לחו"ל במסגרת תיירות ושאר נושאים ברומו של עולם.

ארכיון : 10/2012

2 תגובות   יום שני, 8/10/12, 12:47

בקור בקלן בספטמבר 2012

האם חייבים לדעת פרטים הסטורים על העיר בה מבקרים? תלוי את מי שואלים. אני מטיילת ואחר כך קוראת, למה? ככה.

לן היא העיר הגדולה העתיקה ביותר בגרמניההיא נוסדה בשנת 38 לפנה"ס לאחר שמרקוס ויפסניוס אגריפה העביר את האוביםשהיו שבט גרמאנילגדה השמאלית של הריין במהלך מסע מלחמה שערך באזורהעיר הפכה לבירה של גרמניה תחתית.הקיסר קלאודיוס העניק לעיר מעמד של קולוניה בשנת 50, ושינה את שמה לקולוניה אגריפינסיס (Colonia Agrippinensis) על שם אשתו אגריפינה הצעירההעיר הפכה למרכז חשוב בקיסרות המערבית ובה היה מוצב בסיס חשוב של הצי הרומיהיא נהנתה משגשוג עד כיבושה בידי הפרנקים בשנת 456 לערךמספר שרידים מתקופת הרומאים עדיין קיימים בעירבסוף ימי הביניים הייתה קלן העיר הגדולה ביותר בגרמניה.

המבנה החשוב ביותר בעירואחד האתרים המתויירים ביותר בכל גרמניההוא הקתדרלה של קלן (בגרמנית: Kölner Dom). זוהי הכנסייה הגדולה ביותר בצפון אירופה (אם כי המינסטר של אולםבדרום גרמניהגבוהה במקצת מזו של קלן). בנייתה החלה במאה ה-13 ונמשכהלא ברציפותכ-600 שניםהקתדרלהעל שני צריחיה שנראים למרחק רבהפכה לסמלה הבלתי רשמי של העיר,והיא מופיעה בשלטים ובסמלים של ארגוניםחברות ועסקים רבים באזוראחת הרחבות הגדולות המקיפות את הקתדרלה נקראת"מעלוֹתוהיא עוצבה על ידי הפסל הישראלי דני קרוון.

ראש עיריית קלן בין 1917 ו-1933 היה ד"ר קונרד אדנאואראשר נולד בעירלאחר מלחמת העולם השנייה הוא הפך לקאנצלר הראשון של גרמניה המערביתהחזיק בתפקיד זה זמן רב יותר מכל קאנצלר אחר בהיסטוריהותרם רבות לשיקומה של גרמניה לאחר המלחמהנמל התעופה של קלן קרוי על שמו.

במלחמת העולם השנייה סבלה העיר הפצצות כבדותו-90% ממנה היו להריסותפצצה אחת אף נפלה על הקתדרלהאך באורח פלא המבנה שרד.

קלן הייתה לעיר תאומה של תל אביב בשנת 1979העיר התאומה הגרמנית הראשונה של ישראל ואף קיים בה רחוב בשם "תל אביב". (תודה לויקיפדיה על התרומה הכתובה לבלוג שלי).

באנו לקלן אחרי עשרה ימי טיול באזור הנקרא אייפל Eifel ששוכן (שרטוט גס) בין הרין (קובלנץ בון קלן) מצד מזרח והבלגים מצד מערב. על הטיול אספר בנפרד ולקלן מגיע את הכבוד שלה. עיר גדולה, הומיית תיירים, חנויות, מסעדות ובתי קפה בקיצור מכל טוב.

לגבי המלון עשיתי שיעורי בית, הסתכלתי במפה קראתי חוות דעת של טיילים אחרים והסקתי שלא טוב ללון במרכז העיר העתיקה בגלל הרכב. גם החניה מאד יקרה בבתי המלון וגם קשה מאד לצאת ולהכנס לרחובות העמוסים. אז מצאתי מלון בגדה הנגדית של הריין  והעיר העתיקה. המלון ממוקם בין שני גשרים (בקלן 7 גשרים החוצים את הריין) על רחוב ראשי. מלון 3 כוכבים עם ארוחת בוקר (יותר מסבירה) וחניה לא יקרה (8 יורו ליום). בקשתי חדר שקט ואכן קבלנו חדר המשקיף לצד השני. כמה תמונות של המלון לפניכם:

מבט מהמגדל מול המלון על המלון שהוא הבית הלבנבן עם המשאית הצהובה לפניו.

ד

החדר היה סביר בנוסף למיטות היתה גם ספה, היה מספיק מקום לתלות דברים וכמובן טלויזיה ואמבטיה קטנה מאד אבל בסדר. 116 יורו כולל ארוחת בוקר.

טוב, התמקמנו ויצאנו לדרך ברגל. פקידת הקבלה (המאד נחמדה) במלון הסבירה שההליכה על הגשר הקרוב למלון היא כרבע שעה ותוך 15 דקות אכן היינו ליד הקתדרלה המפורסמת של קלן. הגשר היווה הפתעה נעימה ומסקרנת. אלפי מנעולים נתלו על הגדר המפרידה בין מסילת הרכבת וכביש הולכי הרגל.

הנצחתי את הגשר בכמה תמונות:

זה מבט מקרוב על המנעולים ומרחוק זה נראה כך:

צעדנו באון על הגשר והגענו ממש לפתחה של הקתדרלה.  אלפי מבקרים ניסו להדחס לקתדרלה אז החלטנו להמתין והלכנות לטייל ברחובות ההליכה של קלן.

האמריקניזציה פושטת על גרמניה במקום בתי קפה גרמניים מסורתיים שכמעט ונכחדו יש פיצריות, מקדונלד, דאנקן דונאטס ושאר תועבות. המונים גודשים את הרחובות, מלא חנויות עם השמאטס הרגילים וגם החנויות שכולנו מכירים מכל מקום בעולם H&M, זארה וכו' וכו' . המלצותיה של אותה פקידת קבלה נחמדה הביאו אותנו לשני בתי קפה בסגנון הגרמני המוכר עם עוגות פנטסטיות וקפה מצויין. לא אלאה אתכם בשמות של מסעדות ו/או תאורי ארוחות מכיוון שאנחנו מאלו שאוכלים כי רעבים ומהר, כי יש המון מה לעשות. הרחובות קרצו לנו על כל השפע מחד והיוקר העצום מאידך.

דוגמא לאחד מרחובות ההליכה:

בשבת בבוקר, יחד עם ההמונים המסתערים על החנויות, בתי הקפה והאוכל מצאנו את עצמנו לפתע עומדים מול תזמורת רצינית של כארבע עשר איש שנגינה מוסיקה קלה וגרמה לקהל להתרגש ולזמזם. היו כסאות וכל השאר עמדו. היה לי קשה להתנתק מהחוויה המוסיקלית הזזו.

אני מודה ומתוודה שלושה ימים הלכנו והלכנו ורגלי התנפחו מרוב הליכה. ביום הראשון עוד הלכנו למלון בצהרים לנוח וחזרנו לעיר העתיקה אבל אחרי זה ויתרנו. אי אפשר להגיד על קלן שהיא עיר יפיפיה, אבל היא עיר גדולה ותוססת.

הצילום להלן הוא של כנסיה שאת שמה אני לא זוכרת על רקע הבתים "העתיקים" (שוחזרו לאחר המלחמה).

כמובן שירדנו לטייל לאורך הריין. הנהר שוקק אסדות וספינות תיירים. יש טיילת מקורת עצים נעימה להליכה.

בלי הקתדרלה של קלן איך אפשר? הנה כמה פרטים עליה בחסות ויקיפדיה:

הקתדרלה מוכרזת כאתר מורשת עולמית מאז שנת 1996, והמבנה תואר על ידי ארגון אונסק"ו כ"עבודה יוצאת דופן של גאונות יצירתית אנושית"‏‏[1]. הן בגלל גודלה, הן בגלל האדריכלות שלה והן בגלל אוצרות האמנותשבה, נחשבת הקתדרלה של קלן לאחת הקתדרלות החשובות והידועות באירופה. הקתדרלה בקלן מופיעה על מספר בולי דואר שהנפיקה גרמניה‏‏[2], והיא אתר תיירות פופולרי המושך מיליוני מבקרים מדי שנה.

הקתדרלה, שנבנתה בסגנון גותי החל בשנת 1248 והושלמה בסגנון התחייה הגותית ב-1880, היא אחת הקתדרלות הגדולות בעולם והכנסייה הגדולה ביותר בצפון אירופה. גובה הצריחים המחודדים שבחזית המבנה הוא 157 מטרים, והוא היה הבניין הגבוה ביותר בעולם בין השנים 1880-1890, ועד אשר איבד את התואר לצריח הכנסייה של אולם מינסטר[3]. עד היום קתדרלת קלן היא המבנה הגותי השני בגובהו בעולם. היא בעלת חזית הכנסייה הגדולה בעולם ובעלת הקמרונות מהגבוהים בעולם (אך לא הגבוהים ביותר): גובהם 46 מטר בבית המקהלה‏‏[4], ו-43.35 מטר בספינה הראשית. בית המקהלה שלה מחזיק גם ביחס הגדול ביותר בין גובה לרוחב: 3.6:1, נתון שעלה אפילו על זה של קתדרלת בובה. מלבד גובהה הרב, היא גם בעלת שטח רב: אורכה 144.5 מטר ורוחבה 86.25 מטר, והיא בעלת שטח בנוי של כמעט 8,000 מטר רבוע.

אנחנו צלמנו את הקתדרלה מכיוון ההליכה שלנו מהמלון לדום, על גשר ההונצולרן (גשר המנעולים) :

לדעתי היא עיר ששווה ביקור. יש בה כמה מוזאונים מוצלחים ביותר. יש פסלים יפים המוצבים בככרות השונים. אפשר לעשות שופינג.  יש לעיר מה להציע וכדאי לקרוא לפני שנוסעים איזה פסטיבלים וחיי לילה יש בעיר באותה תקופה כל אחד ואחת על פי טעמו/ה.

12 תגובות   יום ראשון, 7/10/12, 17:26

בקור בקלן בספטמבר 2012

לן היא העיר הגדולה העתיקה ביותר בגרמניה. היא נוסדה בשנת 38 לפנה"ס לאחר שמרקוס ויפסניוס אגריפה העביר את האובים, שהיו שבט גרמאני, לגדה השמאלית של הריין במהלך מסע מלחמה שערך באזור. העיר הפכה לבירה של גרמניה תחתית. הקיסר קלאודיוס העניק לעיר מעמד של קולוניה בשנת 50, ושינה את שמה לקולוניה אגריפינסיס (Colonia Agrippinensis) על שם אשתו אגריפינה הצעירה. העיר הפכה למרכז חשוב בקיסרות המערבית ובה היה מוצב בסיס חשוב של הצי הרומי, היא נהנתה משגשוג עד כיבושה בידי הפרנקים בשנת 456 לערך. מספר שרידים מתקופת הרומאים עדיין קיימים בעיר. בסוף ימי הביניים הייתה קלן העיר הגדולה ביותר בגרמניה.

המבנה החשוב ביותר בעיר, ואחד האתרים המתויירים ביותר בכל גרמניה, הוא הקתדרלה של קלן (בגרמנית: Kölner Dom). זוהי הכנסייה הגדולה ביותר בצפון אירופה (אם כי המינסטר של אולם, בדרום גרמניה, גבוהה במקצת מזו של קלן). בנייתה החלה במאה ה-13 ונמשכה, לא ברציפות, כ-600 שנים. הקתדרלה, על שני צריחיה שנראים למרחק רב, הפכה לסמלה הבלתי רשמי של העיר, והיא מופיעה בשלטים ובסמלים של ארגוניםחברות ועסקים רבים באזור. אחת הרחבות הגדולות המקיפות את הקתדרלה נקראת "מעלוֹת" והיא עוצבה על ידי הפסל הישראלי דני קרוון.

ראש עיריית קלן בין 1917 ו-1933 היה ד"ר קונרד אדנאואר, אשר נולד בעיר. לאחר מלחמת העולם השנייה הוא הפך לקאנצלר הראשון של גרמניה המערבית, החזיק בתפקיד זה זמן רב יותר מכל קאנצלר אחר בהיסטוריה, ותרם רבות לשיקומה של גרמניה לאחר המלחמהנמל התעופה של קלן קרוי על שמו.

במלחמת העולם השנייה סבלה העיר הפצצות כבדות, ו-90% ממנה היו להריסותפצצה אחת אף נפלה על הקתדרלה, אך באורח פלא המבנה שרד.

קלן הייתה לעיר תאומה של תל אביב בשנת 1979, העיר התאומה הגרמנית הראשונה של ישראל ואף קיים בה רחוב בשם "תל אביב". (תודה לויקיפדיה על התרומה הכתובה לבלוג שלי).

מבט מהמגדל מול המלון על המלון שהוא הבית הלבנבן עם המשאית הצהובה לפניו.

ד

הנצחתי את הגשר בכמה תמונות:

זה מבט מקרוב על המנעולים ומרחוק זה נראה כך:

דוגמא לאחד מרחובות ההליכה:

בלי הקתדרלה של קלן איך אפשר? הנה כמה פרטים עליה בחסות ויקיפדיה:

9 תגובות   יום שני, 1/10/12, 13:27

את התובנות שלי לגבי הוצאות על דלק, מזון ובתי מלון בארופה של 2011 כתבתי כאן:

חשבתי שהגיע זמן לעדכן, אם יש מה לעדכן. הפעם לא נסענו לכמה ארצות אלא טסנו לגרמניה ובילינו שם 12 יום, עם רכב שכור ולינה בדירת נופש. זו היתה החופשה הכי זולה (בשנים האחרונות) והנה כמה עלויות.

חגים פירושו של דבר מחירי הטיסות עולים. בארופה אין חגים אבל זה לא מפריע לאף חברת תעופה לנצל את החגים היהודיים למטרות רווח נוסף. אם מוכנים לשלם אז אין בעיה.

כשהתחלתי לחפש טיסות המחירים של החברות הסדירות כבר היו בשמים, משהו כמו 800 דולר לאדם לפרנקפורט/ציריך/מינכן וכו'. האמת שכבר די נמאס לי לטוס ליעד מסוים ולהתחיל משם לנסוע מרחקים כדי לראות מקום שטרם בקרתי בו. טיסות שכר זה לא משהו שהייתי מוכנה לשקול לאור נסיון רע ומר בעבר עם חברות שכר ישראליות. אבל החלטתי לבדוק כמה חברות שכר זרות וגם שם המחירים היו גבוהיים פי כמה וכמה מאשר בתקופה רגילה. אחת החברות שהיא כנראה בימים הקרובים תהפך לחברת בת של לופטהנזה היא ה-German Wings. לא שמעתי בקורת כזו או אחרת עליה. יעד הטיסה היה לשדה התעופה קלן/בון, שדה קטן יחסית ואת האזור טרם הספקנו להכיר היטב. המחיר של טיסה ביום השני של ראש השנה היה נמוך מאד (המטוס היה חצי ריק כשאני הזמנתי) והחזור בערב סוכות, היה כבר משמעותית גבוה יותר אבל סך הכל עלה הכרטיס 540 דולר מחיר סביר לתקופת החגים. בתקופה שאינה תקופת חגים כרטיס לכיוון אחד יכול לעלות 80 יורו (אולי יש גם בפחות אבל לא בדקתי). יש לחברה הזו מגוון יעדים ששווה לבדוק. המטוסים קטנים (איירבוס 319). אין טלויזיה או רדיו. אוכל (סנדוויץ' ושתיה חמה או קרה) ומזוודה עולים עוד 10 יורו זה כולל גם מקום ישיבה מוזמן מראש והיה שווה לי להשקיע. הטיסה יוצאת בקיץ ב-1:20 לפנות בוקר ומגיעים לשדה ב-5 בבוקר. מי ששוכר רכב צריך לחכות לפתיחת הדלפקים. הכי מוקדם פתחו ב-SIXT אז שם לקחנו את הרכב.

רכב כאמור שכרנו בסיקסט. הפעם הרכב כלל גם (כמעט כמו בארה"ב) שלושה נהגים ללא תוספת עלות. תוספת חשובה היתה ללא השתתפות עצמית בכלל (דבר שקשה מאד למצוא דרך חברות ההשכרה והמתווכות בארץ) עצם התוספת הזו שפעם היתה סטנדרטית וכיום לא, מורידה מהנהג/ת המון לחץ. לקחנו רכב קטן ויכלנו לבחור בין פולו, לאופל אסטרה וקאיה. בחרנו באופל שהעיצוב שלה מצא חן בעיננו. קבלנו רכב אוטומטי ללא שבקשנו אבל יש לציין שבהאצה האוטומטית לא ממש מגיבה טוב בהתחלה. סך הכל היינו מרוצים. מחיר ההשכרה 490 דולר ל-12 יום (395 יורו). מאחר ונסענו לערים קטנות באזור חשוב לציין שמחיר החניה הממוצע לשעה נע בסביבות 2 יורו לשעה. היו כמובן מקומות שזה עלה פחות אבל לחנות בחניה סגורה זה המחיר. מחיר הדלק השתנה מדי יום כמעט בכמה סנטים. המחיר נע בין 1.640 ל-1.689 יורו לליטר דלק 95 אוקטן.

את אזור האייפל Eiefel, כך נקרא האזור שבין הריין מצד מזרח ובלגיה מהצד המערבי, הוא אזור מקסים ירוק ויש לאן לטייל. החלטתי על דירת נופש. יש לי קלסטרופוביה בחדרי מלון לא משנה כמה הם מפנקים. בדירת נופש יש לי חדר שינה, אמבטיה וסלון. פה היתה גם מרפסת ענקית שלא כל כך יצא לנו לשבת עליה. אינטרנט חופשי בדירה, חניה. שירות לחמניות. דירה מצויידת בכל, מקרר, מיקסר, מבשל ביצים, מכונת קפה, מדיח, כלים מכל סוג חמרי ניקוי. אמבטיה מרווחת (מקלחון) עם מחמם מגבות. חשמל בשפע (אצל הגרמנים יש נטיה לחסוך בחשמל). פעם אחת במשך עשרת הימים ביקשתי שבעלת הדירה תכבס עבורי והיא עשתה זאת ללא תמורה (היו מקומות שדרשו 5 יורו). במרחק קטן מהבית כ-2 ק"מ חנות גדולה ושם קנינו אוכל ובשלנו להנאתנו בדירה והמשקל שלי אכן מוכיח שהיה טעים מאד. מחיר הדירה הזו ליום 40 יורו - תראו לי בארץ חדר בגליל צימר יעני, שזה המחיר.

יומיים נוספים לנו בעיר קלן. מלון 3 כוכבים עם ארוחת בוקר 116 יורו ללילה + 8 יורו לחניה. רוב בתי המלון בקלן לקחו סכומים של 20-25 יורו עבור חניה, דבר שמגדיל משמעותית את מחיר הלינה. יש קרוב ל-300 בתי מלון בקלן ואין בעיה למצוא מקום אלא אם יש כנס/תערוכה. המחירים בהתאם.

מסעדות. קשה מאד לתת הערכה כמה עולה ארוחה, הכל תלוי בטיב המסעדה, מיקומה, המזון שהיא מציעה. יותר ויותר גרמניה מתאימה את עצמה לארה"ב ויש מזון מוכן בשפע (פיצות, מקדונלנד, דאנקינג דונאטס ועוד ועוד). אפשר לקנות סנדוויצים טובים מאד בכל מקום או לאכול בחנויות הכלבו הגדולות כמו הקאופהוף והקארשטדט. ארוחה פשוטה יכולה לעלות לזוג 20 יורו ללא שתיה. ארוחה קצת יותר מסוגננת 30 יורו לזוג והשמים הם הגבול. כוס קפה (קפוצ'ינו/מקיאטו לסוגיו) בין 2.40 ל-2.90 לכוס.

מחירי הבגדים בשמיים ועל זה כבר כתבתי בפירוט ברשימה הקודמת שלי מ-2011 וזה לא השתנה משמעותית.

בסיכומו של דבר לא מצאתי שהמחירים השתנו לרעה משנה שעברה.

הערה : אין לי כל קשר לחברת SIXT או ל-GERMANWINGS או למי מהעסקים שהזכרתי אותם בשם. אני אדם פרטי ואלו החוויות והנסיון שלי בלבד.