כותרות TheMarker >
    ';

    משוררות עבריות נוגעות בארוס

    ארכיון : 2/2009

    48 תגובות   יום שבת, 21/2/09, 15:18


    חג פורים בפתח, וההורים כבר ממהרים לקנות או ליצור תחפושות לילדיהם.

    כל אחד ואחד מאיתנו זוכר את חגיגות הפורים, את ההתרגשות הרבה של 'לפני', התכנון של התחפושת, איסוף האביזרים, והסודיות האופפת את התשובות לשאלה: למה תתחפש/י השנה?

    חג פורים מתרחש לפני הפסח על פי המסורת היהודית, ובעולם, באותה תקופה, מתרחשים הקרנבלים.

    הקרנבל הנוצרי הינו מסיבת תחפושות שמטרתן שבירת מחסומים, טשטוש זהויות, מעמדות, פערים, ולהביא לשמחה בלתי עצורה ולפורקן של משאלות ומאווים.עני מתחפש למלך, עשיר מתחפש לקבצן, גבר לאישה ואישה לגבר.

    ביסודו נחוג הקרנבל כשישה שבועות לפני חג הפסחא, בו קם ישו בחזרה לתחייה.

    אותם ששה שבועות (או 40 יום) לפני הפסחא מיועדים ל 'צום' של בשר , לעינוי הנפש והגוף.

    חגיגות הקרנבל נערכות לפני תחילת הצום הבשרי (קרני=בשר , בל=שלום/הלאה מכאן), ואז הציבור חוגג בשתייה, אכילה בלא הגבלה והתחפשות.העולם הנוצרי חוגג קרנבלים רבים, כמו "מרדי גרא" (שלישי השמן בצרפתית), הקרנבל בריו, קרנבל ה"פאסנאכט" בבזל שבשוויץ ( נערך בלילה במצעד פנסים ולפידים) וכמובן קרנבל ונציה המפורסם.

    כל קרנבל נושא אופי מיוחד משלו, ואני ממליצה בכל פה (אוזן ועין ) לתכנן טיול מיוחד אל הקרנבל שבונציה האורך כשבוע ימים. אמנם תקופה זאת קרה ביותר, גשמים, שלגים ואפרוריות, אבל יש גם כאלה שמתמזל מזלם ליום שמשי.

    בטיול בו אני הייתי היה יום אחד נאה, יום אחד של גשם זלעפות, יום אחד של שלג וימים סגריריים וקרים מאד, מאד, מאד.יחד עם זאת, ההנאה מובטחת, וההולך בככר סן מרקו בין המחופשים מרגיש עצמו כאילו נמצא במאות שעברו או בתוך סרט מופלא.

    שיבוא עלינו חג פורים שמח, ושנוכל להינות מהקרנבל שלנו – העדלאידע.

     

    אגב, התמונות סרוקות.

    דרג את התוכן:
      50 תגובות   יום שני, 16/2/09, 00:39

      באחת מן ההרצאות בהן הזכרתי את נושא "האישה כמכשפה" כפי שהיא מופיעה בספרות ילדים, שמעתי לראשונה מסטודנטית עולה מרוסיה את השם "בבה יאגה".

      הסטודנטית סיפרה מעט, ומיד עם חזרתי הביתה פניתי לחיפושים אודות הדמות והקשור בה.

      מעט אודות הדמות כפי שעיבדתי מהויקיפדיה:

      בַּאבָּה יַאגָה (בשפות מסויימות במלעיל ובאחרות במלרע) היא ככל הנראה הדמות הידועה ביותר מן המיתולוגיה הסלאבית:

      מכשפה זקנה, בלה ומתועבת, אשר טסה בלילה במרכבתה העשויה מעלי ומכתש, ומטשטשת את עקבותיה אחריה במטאטא.

      היא מתגוררת בלב היער, בבקתה קטנטנה העומדת על כרעי תרנגולת (במקרים מסויימים רק על רגל אחת) מרקדות, שבה קבועה דלת הנותרת נעלמת מן העין עד אשר נהגה לחש הכשפים: "סובב את גבך אל היער, ואת חזיתך אליי". חור המפתח לדלתה הקדמית מעוצב כפה עתיר שיניים חדות. ביתה זעיר עד כדי כך שגופה ממלא את כולו. בדרך כלל בבה יאגה יוצאת את ביתה דרך הארובה. 

      גדר גינתה עשויה עצמות אדם וגולגלות, ולרוב באחד המוטות חסרה גולגלתו של הגיבור.

      היא מכוערת, כחושה, ידיה ורגליה גרומות, והיא נראית כשלד בעל שיניים חדות.

      מסופר כי היא נוהגת לחטוף (וככל הנראה גם לטרוף) ילדים רכים.

      משרתיה של המכשפה הם:  חתול, כלב, שער ועץ.

      ברוב המעשיות הסלאביות, מופיעה באבה יאגה כדמות אנטגוניסטית; עם זאת, ישנם סיפורים עממיים שבהם מחפשים הגיבורים אחריה בשל חכמתה. לעתים נדירות מסופר כי מפעם לפעם היא מכווינה נשמות תועות.

      בחלק מן המעשיות‏‏ (‏לדוגמה, במעשייה "וסיליסה היפה" (Vasilisa the Beautiful)) מחוברים לבית שלושה  פרשים: האחד בלבן, רכוב על גבי סוס לבן עם רתמה לבנה – שהוא היום; פרש אדום, שהוא השמש; ופרש שחור, שהוא הלילה.

       על פי חלק מן הגרסאות, לבאבה יאגה יכולת לשלוט בחיות או בכוחות הטבע. באבה יאגה מסתייעת בביתה במשרתים בלתי-נראים. היא מוכנה לשוחח על אודות הפרשים – אך עלולה להרוג מבקר אשר יחקור על אודות המשרתים..

      ואם לא די לכם בזה - בויקיפדיה יש הסבר גדוש למדי ומעניין. 

      דרג את התוכן:
        49 תגובות   יום שלישי, 10/2/09, 10:46

         

         טיול חלום

        אל האגמון

        בטרם ייעלמו

        אחרוני העגורים

        מומלץ בכל פה !!!

         

         

         

         

         

         


        העגורים

        הגבעטרון

        לחן: אדוארד קולמנובסקי
        מילים: לא ידוע
        גירסה עברית: דן אלמגור


        העגורים חולפים מעל הכפר
        העגורים עפים אל הנהר
        העגורים עוזבים, יוצאים אל הדרום החם
        מתי, מתי נוכל לעוף כמותם.

        אני נושא עיני לעננים
        העגורים שטים בהמונים
        העגורים עוזבים, עפים אל הדרום החם
        מתי נצא בהמונים כמותם.

        אל השדה אצא עם בוא הסתיו
        ובידי טבעת ומכתב
        אתפוס עגור ולרגלו אצמיד מכתב דומם
        פרישת שלום לכל אחי אי שם.

        עם בוא הקור העגורים עוזבים
        עם בוא אביב אלינו הם שבים.
        העגורים שבים, חוזרים הם עם חלוף הקור
        אנחנו, אם נצא - כבר לא נחזור.

        דרג את התוכן:
          33 תגובות   יום שלישי, 3/2/09, 19:14

          על ענן כביש  -  אנדה עמיר פינקרפלד

           

           

          עַל עָנָן כְּבִישׁ

          רָץ עָנָן חֲמוֹר.

          וְעָלָיו עָנָן- אִישׁ

          מְנַגֵן בְּעָנָן- כִּינוֹר .

          פִּתאוֹם נוֹשֶׁבֶת רוּח,

          מֵחֲמוֹר נִשׁאַר רַק צֵל,

          הָאִישׁ כּוּלוֹ נָפוּחַ,

          וּבְידוֹ מַקֵל-

          וְאַחַר רֶגַע

          הַכֹּל עָבַר , חֲסַל
            
          בואו עננים – לאה גולדברג 
          בואו עננים
          הבו גשם לגנים

          טיף, טיף
          טיפותי
          גשם, גשם לשדותי
          לשיבולת, לאילן
          ולפרח הקטן שבגן
          .

          הנה
          עננים
          גשם, גשם בגנים
          .

          טיף, טיף טיפותי
          גשם, גשם לשדותי
          לשיבולת
          , לאילן
          ולפרח הקטן שבגן
          . 

          עננים ורוח , וגשם -אין!

          ואנה אנו באים??? 

          דרג את התוכן:

            פרופיל

            אניגמה 313
            1. שלח הודעה
            2. אוף ליין
            3. אוף ליין

            ארכיון

            תגובות אחרונות

            הפעילות שלי

            אין רשומות לתצוגה