כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    ארכיון : 10/2010

    3 תגובות   יום רביעי, 20/10/10, 06:47

    דרכו של החוזר בתשובה

    ברצוני להביא את טיפוס החוזר בתשובה, אשר חזר בעקבות מחשבה מעמיקה,בחינת עצמו,בדיקה מעמיקה של ערכיו ה"חילוניים" -לעומת האמונה שישנם ערכים בדתו היהודית ,אשר במידה ויתחבר אליהם- יחוש מלא יותר,עמוק יותר, וכן ימצא משמעות עמוקה ותכלית לחייו.אקדמאי,הורה המרגיש אחריות להעברת ערכים רוחניים לילדיו.מאורעות לא קלים עוברים עליו, והוא מבין שכנראה דרכו מוטעית- ועליו לחפש דרך חדשה.אין לו פה כל אינטרס כלכלי-אלא ממקום של ניקיון נפשי וטוהר.


    החוזר בתשובה מוצא את האדם או המשפחה החרדית אשר תפתח בפניו את הצוהר הלא מוכר של הדת היהודית .הוא תינוק שנשבה-זאת הוא שומע לראשונה.הוא לא אשם .הוריו הם האשמים בכך, שלא לימדו אותו את המצטרך.או קיי -הוא נקי עם כך מכל אשר עשה כל שנות חייו, כלפי בורא עולם.יש הקלה.


    אם כך, עליו לחפש אבא ואמא חדשים שילמדו אותו את כל התורה ולא על רגל אחת.הוא הופך למעשה לתינוק שצריך לינוק חלב כשר מהורים היודעים מה עליו לשתות- דרך מקורות טהורים הנהירים להם.


    בכל גיל שלא יהיה,נאמר בגיל 30-הוא שב להיות תינוק וכל מהלכיו יהיו בהנחיית מייצגי השם.


    האחריות של המחזיר בתשובה גדולה מאד.מההרס של ה"חילוניות" של החוזר בתשובה, עליו לבנות בניין חדש ,והאחריות בהחלט נופלת עליו -כי האיש נושא אליו עיניים.הוא הרי נציגו של הקב"ה והוא יעביר לו את כל התורה הנכונה.(כי הרי תורת הוריו נשמטה מתחת לרגליו ובטחונו יחד איתה).מתחילים להכניס בו תורות ואמיתות חדשות והלכות הולכות ומצטברות.


    לאחר ביטול יכולות הוריו גם מוריו וערכי מדינתו נשמטים מתחת רגליו-מניחים עליו משקפיים חדשות.מוריו החילוניים לימדוהו ערכים לא נכונים.אפילו את ההיסטוריה היהודית הם עיוותו.הוא לומד הסטוריה חדשה ,ותוהה למה עלה כך בגורלו שרימו אותו ולא גילו לו את האמת לאמיתה ,במקום להסתיר עובדות- לנוחיות המדינה החילונית ציונית.הוא מבין שבמגילת העצמאות -לא הוסיפו כלל את עזרת הקב"ה וסייעתא דשמיא.היו מנהיגים שראה בהם דגולים-שמצאו לנכון, שרק כוחות אנוש עזרו להרים את פרויקט הבית היהודי...הוא ממהר ללמוד את התורה החדשה וקצת כועס על התרמית.


    החוזר בתשובה שלנו חגג את חג העצמאות,נשבע לדגל והיה גאה בו ושר בקול גאה ובטוח את ההמנון.הוא היה בתנועות נוער,הוא שירת בגאווה את מדינתו-גם זה לא טוב...חג עצמאות אינו חג בעולם החרדי מקסימום:חג העצמות...והשירות הצבאי הוא שירות שטוב לחילונים יותר, כי החרדי משרת את השם -למען כל ישראל, וזאת התכלית.לא שחלק אינם משרתים,אך רק ככורח.אין בזה גאווה וזה לא בדיוק מוסיף לשידוך בעיקר אם שירת לפני החתונה.
    החוזר בתשובה שלנו נבוך- אך מקבל עליו ,שהוא שגא לאורך כל הדרך...הטעו אותו כמובן...הרי הוא תינוק שנשבה..
    כשהמדריך שלו נוסע לחו"ל או להוריו הוא חש כתינוק שהוריו עוזבים אותו בבית -כפעוט לא מוגן בתחילת צעדיו .
    גם בביתו עם אשתו-הדברים משתנים.גם עם הילדים.הוא חייב במצוות תפילה,תפילין ועוד והיא בשלושת המצוות שלה:חלה,נרות,נידה.הוא מתפלל עם הגברים והיא בעזרה.הוא לא יכול לגעת בה אם היא לא טהורה.הם לומדים ללכת יחד כילדים בשבילי זוגיותם.לפעמים השינוי גורם למתחים חדשים ,וכל הגישה לשלום בית ותפקידי הגבר והאישה.כן שוויון לא שוויון?השינויים בתפיסת מהי זוגיות, מביאה לחצים .האם ניתן להמיר באמת ובתמים חינוך של שנים בחינוך מחדש מבלי שהישן ישפיע על החדש?
    האם זה לא גורם לחוסר חיבור אמיתי שיכול להביא להתפכחות- אם אתה אדם ישר עם עצמך?
    את האמיתות האלה לא מזרימים לך מידית.כשאתה כבר לבוש חיצונית כחרדי וכול מכריך מאז וסביבתך יודעים על השינוי.ואז כשאומרים לך על הדגל ועל יום העצמאות דברים המנוגדים בתכלית, לחינוך הבסיסי שלך -אתה כבר שבוי בתוך הבגד והחברה החרדית.איך תוכל לקום וללכת?עשית שינוי כל כך גדול?
    ואז אתה מוותר להם ומקבל את דעתם, או רק בשיחה אתם .או מלמד את עצמך להאמין שזה נכון ,או אומר לעצמך שיגידו ,יש דברים שאני אשמור לעצמי.
    ואתה הולך לבית הכנסת,ואתה הולך למבצעים,ואתה יורק אש על מי שלא מקבל את הצורך לחזור בתשובה ואתה חרדי כלפי חוץ למהדרין.
    אתה מצליח גם להטעות את עצמך וגם את כל הקהילה. כי אתה נוהג,מתלבש ועושה הכול אפילו יותר בקיצוניות מהם...אתה תלמיד טוב ודואג שכל משפחתך גם הם יהיו "בסדר"
    העניין הוא, כשאתה מגיע בענייני החזרה בתשובה לגיל ההתבגרות.נאמר לאחר 13 שנה.אתה הרי כמו כל תינוק שבגר מתחיל לבעוט ולבדוק...
    ואז...אתה או קיצוני יותר ומצעק יותר...שידעו כמה אתה דתי.ואולי אתה גם מאמין מאד שאתה שם באמת בפנים לגמרי, ושוב אין בך טיפה מתורת אביך ואמך החילוניים.
    או שאתה מתאזן. וגם אם מתגנבות ספקות-מה ,תעשה שינויים?הכול תלוי בך .האישה,הילדים וכל השידוכים והחתונות ה"טובים" תלויים במה שתאמר-אתה שותק, ואולי בחדרי חדרים מרשה לעצמך להשתובב..כאילו אלוקים לא נמצא גם הוא בביתך...
    או שאתה חוזר בשאלה....
    וזה באמת כבר מתאים למאמר אחר...

    דרג את התוכן:
      2 תגובות   יום שלישי, 19/10/10, 14:54

      אז מה אם יש לך חסרונות ?/אלמוני

       

       אם אתה רוצה לטפל בחסרונות שלך זה הרי כדי שיהיה לך טוב יותר, כדי שתהיה מאושר יותר.

       

      הרי עצם המחויבות שלך כלפי עצמך להיות מודע לחסרונות שלך נובעת מכך שאתה רוצה להיות מאושר יותר ולהרגיש טוב יותר על ידי שתשתפר.

       

       אז מה פתאום שהחסרונות שלך יגרמו לך לחוסר אושר ? זה נוגד כל הגיון.

       

      אם למישהו יש בעיה איתך, עם החסרונות שלך, אז זו בעיה שלו.

       

      אתה אמור להיות שמח בכל מקרה ולהשתפר בכל מקרה בשביל עצמך, אבל בשום פנים ואופן לא להיות מדוכא או בעצבות בגלל זה שלמישהו אחר מפריע לו שאתה לא מושלם.

       

      גם הוא אינו מושלם.

       

      העיקר שאתה תתחזק בשמחה, באופטימיות ובחשיבה חיובית שתצליח להביא אותך לכל דבר שאתה רוצה להשיג.

       

      בהצלחה.

      דרג את התוכן:
        7 תגובות   יום שלישי, 19/10/10, 14:35

        יום שלישי 19 אוקטובר 2010

         

        הבוחן

         

        בבדידות הזו

        בבחינה הזו

        קיבלתי נכשל

        לא עברתי את הבגרות.

         

        במדידה הזו

        בביקורת החדה

        לא הצלחתי שלא למעוד

        ברף שבין העמודים.

         

        מודה .נכשלתי.

        ואתה כמבצע הפעולות

        פסקת גזר הדין

        וכטווס טיילת בין תוצאותיו.

        דרג את התוכן:
          0 תגובות   יום שלישי, 19/10/10, 14:29

          הרייקי היא אנרגית חיים המודרכת באופן רוחני

           

          רייקי- הינה שיטת טיפול אלטרנטיבית המבוצעת על ידי מגע וגם בטיפול מרחוק. זוהי שיטת ריפוי מופלאה ופשוטה וניתנת ללימוד לכלה מעוניין בכך.זאת אנרגיה תבונית מופלאה של אור ואהבה המציעה דרך להתפתחות רוחנית ולהארה. היא ידועה כשיטת ריפוי טבעי, עתיקת יומין, שתחילתה בטיבט. שיטה זו מבוססת על העברת אנרגיית ריפוי דרך כפות הידיים ובשלבים מאוחרים יותר – באמצעות המחשבה. מקורות ה'רייקי', שאובים מהבודהיזם. הסמלים שבהם משתמשים מרפאים ברייקי הינם סמלים בודהיסטים[ברייקי יהודי ממירים סמלים אלו בסמלים יהודיים].

           

          הרייקי התגלתה ביפן בתחילת המאה ה-20 ,על ידי מיסטיקן  בשם מיקאו אוסואי שהיה נזיר בודהיסטי מיפן. במהלך הזמן פותחה השיטה על ידי אוסואי יחד עם ד"ר צ'וג'ירו הייאשי, רופא בצבא היפני באותה תקופה. לפי טענתו, קיבל נוסחה בודהיסטית עתיקה כיצד להתקשר ל'כוחות עליונים' כדי לרפא באופן על-טבעי. לאחר מכן הובאה השיטה למערב על ידי הוואיו טקאטה.מכיוון, שאין כל ראיות לקיומה של "האנרגיה המרפאת" -ההשקפה המדעית אינה מכירה בה.

           

          . מקור המילה "רייקי" הוא [בקנג'י יפניים]:

          -         "ריי" = רוח,תודעה אלוקית

          -         "קי" [צ'י] = אנרגיית חיים.

           השילוב של שני התווים משמעו אנרגיית חיים מכוונת =תודעה אלוקית.

           

          -אנרגיית הרייקי אינה אנרגיה פיסית אלא 'אנרגיית חיים ,המודרכת באופן רוחני.

           -הרייקי פועל באופן כוללני,

          - אנרגיית הרייקי היא אנרגיית חיים עדינה  בעלת כוחות ריפוי .

          -אנרגיית הרייקי מרפאת לעומק את  מקור הבעיה.

          -הרייקי תומך באדם ביומיום ומשפר את מצבו גופנית, נפשית ורוחנית.

          -הרייקי פועל גם כרפואה מונעת, המגנה מפני מחלות.

          -רייקי הינה אנרגיית ריפוי מיוחדת במינה, בעלת מודעות עצמית משלה, אשר אינה זקוקה להדרכה מצד המטפל. לרייקי חוכמה משלה.היא לעולם אינה מזיקה.

          -הרייקי-יכולה לרפא כל מחלה או פגיעה, כולל שברים בעצמות, בעיות לב וסרטן, לרפא בעלי חיים, צמחים ואפילו לשנות ולשפר את טעם האוכל.

          -רייקי הוא כוח עם רצון, אישיות וחכמה ולא האנרגיה המוכרת לנו מחוקי הפיסיקה.
          -הרייקי זורם ישירות לצ'קרות שבגוף האדם.[הצ'קרות, הם מרכזים בגוף האדם שדרכם עוברת 'אנרגיה רוחנית' ].

           

          יכולת הטיפול מועברת לתלמיד הרייקי דרך המאסטר, בתהליך תיאום – ATTUNMENT. תהליך תיאום נעשה דרך המאסטר . בתהליך התיאום מנותבות אנרגיות הרייקי לתוך התלמיד על-ידי המאסטר, בליוויים ובעזרתם של מדריכי הרייקי וישויות רוחניות אחרות. רבים מהתלמידים מדווחים על חוויות רוחניות עוצמתיות, שחוו בזמן התיאום ביניהן: טיפולי ריפוי אישיים, חזיונות, חוויות מגלגולים קודמים, התרגשות, זרמים, גלי חום ואהבה ועוד.

          בלימודי הרייקי ,התלמיד  מקבל הדרכה לגבי תנוחות הידיים ומיקומן. המטפל מודע לכך שאין לו כוחות על טבעיים אלא הוא משמש צינור, אשר דרכו זורמת אנרגיית הרייקי.

           

          הטיפול ברייקי נעשה באמצעות מגע או בטיפול מרחוק בתוספת סמלים הנלמדים בשלב גבוה יותר.

          הן המטפל והן המטופל מקבלים ריפוי בו זמנית ע"י האנרגיה האוניברםלית,דהיינו אנרגיית הרייקי.

           

          חמשת עקרונות הרייקי של הרייקי לפי אוסויי אשר הינן הבסיס להתנהגות נפשית ומוסרית לכל אדם ובבסיסה  תוחמת את עקרונות המוסר הנעלים להן נדרש כל אדם

              1.  רק להיום אל תדאג.

              2.  רק להיום אל תכעס.

              3.  כבד את הוריך, מוריך והמבוגרים ממך.

              4.  הרווח את מחייתך בכבוד.

              5.  הראה תודה על כל דבר.  

          דרג את התוכן:
            0 תגובות   יום שלישי, 19/10/10, 10:42

            תקשור לצורך ריפוי,צמיחה ומודעות

             

            פעולת התקשור היא פעולת ריפוי כמו של הילינג, רייקי.היא גם משתלבת תוך כדי טיפול והמטפל המתקשר מקבל מידע על המטופל.

             

            היקום מאוכלס על ידי מהויות וישויות רבות ושונות  הנמצאות בממדים שונים ובעולמות שונים כולל עולמנו.לחלקם יש תפקידים בחיינו. תקשור הינו יצירת תקשורת עם מהויות אלו אשר באמצעות חמשת החושים "הרגילים" לא ניתן לחוש בהם.

             

               אנשים רבים היום מתקשרים ומקבלים אינפורמציה ללא סוף, לעיתים מדויקת ולעיתים שגויה. חשוב לדעת עם מי אנחנו מתקשרים  וממי אנו מקבלים אינפורמציה.מהו מקורה. ישנם מקורות שונים לתיקשור, חלקם חיוביים וחלקם לא.

            *המקורות החיוביים  לתיקשור הם המדריכים הרוחניים, הנשמה, העצמי הגבוה, מלאכים, הבורא. *מקורות כמו – התת מודע, העל מודע הקולקטיבי,הרשומות האקשיות. חוצנים- יכולים להיות חיוביים ושליליים. ולכן צריכים להיזהר במידע הזה.

            *מקורות תקשור שליליים- כמו תיקשור עם אנשים שנפטרו , או רוחות מתים שנמצאים בתוך היקום שלנו הן מקורות שליליים באופן מובהק.

             מידע מתוקשר נכון יוצר באדם הקולט רגשות  חיוביים כמו שמחה, שלווה וכו'.

             

            מטרת התקשור הנכון – היא להגיע לעצמנו, להבין את עצמנו ואת התהליכים שאנו עוברים, להתפתח ולהגיע לרמות הבנה גבוהות. התהליך נעשה בתחילה דרך המדריכים הרוחניים האישיים שלנו, העצמי הגבוה עד הרמות הגבוהות של המלאכים והאלוהות, הבורא.

             

            היכולת לתקשר הינה יכולת הנמצאת בפוטנציאל האנושי אצל כל אחד.ניתן ללמוד תקשור אחרי שמשתחררים מפחדים ודעות קדומות. ככל שהאדם מתעלה יותר מבחינה רוחנית ואישית, כך גם מתפתחת יכולתו לתקשר בתדרים גבוהים יותר .כל עליה בתדר האנרגטי דורשת זמן הסתגלות אליה.

             

            מטרת התקשור היא להדריך. לכל אדם ייעוד בחיים. הייעוד בא לידי ביטוי גם באנרגיות שאותן הוא מתקשר. למשל, אם הייעוד העיקר של האדם הוא ריפוי, סביר להניח שהוא יתקשר ויודרך ע"י ישויות של מרפאים קוסמיים.

             

            התקשור מתקיים באמצעות חושים ממעבר לחמש החושים שאנו מורגלים אליהם,באמצעות התרחבות המודעות.אלה הם חושים נוספים הרדומים בנו מכיוון שלא נחשפנו אליהם ולא השתמשנו בהם:

             -העין השלישית הנמצאת בין שתי העיניים בקדמת המצח במרכז. כשהעין הזו נפקחת, נפקחת גם הראיה ה"על חושית".אך היא אינה איבר התקשור היחיד.

            -מודעות מורחבת מאפשרת מצב של תקשור- במצב תודעה זה האדם ער וחווה את המציאות הפיזית, אך יחד עם זאת המודעות שלו התרחבה גם לכדי היכולת לחוות את מה שמעבר לפיזי.

            -יש המקבלים מסרים בחלומותיהם. יש המקבלים מסרים תוך כדי כתיבה. אחרים רואים בראייה רוחית תמונות, שמהן הם מבינים את המסר. יש השומעים באופן רוחי צלילים. יש המקבלים באופן טלפתי מסרים מילוליים. יש המקבלים את המסרים באמצעות חישה אנרגטית. יש המקבלים הבנה פתאומית כחבילת אנרגיה שמגיעה בבת אחת.

            - יש הנעזרים באמצעים כגון: קלפים, אבנים, חפצים שונים ויש שאינם זקוקים לאמצעי עזר ומתקשרים ישירות.  יש מתקשרים, שיש להם דרך אחת עיקרית לתקשור ויש מתקשרים, שמתקשרים בדרכים שונות.

             

            -היכולת לתקשר מתפתחת כחלק מההתפתחות האישית והרוחנית שלנו.

            -תקשור אינו פעולה טכנית.

            -דרכו של כל אדם אל התקשור שונה.

            -יכולת התקשור עשויה להתעורר באופן ספונטני.

            - יש שמפתחים את היכולת הרוחנית שלהם בקורסים ובסדנאות ויש המתפתחים באופן רוחני על ידי לימוד עצמאי תוך התנסות, קריאה וכו.

             

               התקשור מתקבל בכמה רמות:

               - הרמה הראשונה הבסיסית, קבלת הדרכה בחיי היום יום לצורך קבלת החלטות נכונות יותר לעצמנו.

                - היכולת לקבל הדרכה עבור אחרים.

                -השלב הבא הוא קבלת ידע ואינפורמציה על נושאים כלליים, לצורך הבנה גבוהה יותר של התהליכים.

                * השלב האחרון הוא הדרכה וידע לצורך התפתחות של הקבוצה והכלל.

             

            התקשור מאפשר לנו:

            -חיבור לעולם הרוחני לקבלת ידע ואינפורמציה שמטרתה להדריך, לכוון ולעזור לנו בהתפתחות הרוחנית שלנו ,כדי לקבל הכוונה למען צמיחה אישית ורוחנית.

             -להרחיב את הידע שלנו על עצמינו ועל היקום בו אנו חיים.

            - לקבל תובנות מגבוה ולקבל את ההחלטות האישיות שלנו על סמך תובנות עמוקות ופרספקטיבה מורחבת.

            -לקבל אנרגיות ריפוי דרך תקשור.

            דרג את התוכן:
              6 תגובות   יום שני, 18/10/10, 07:41

              רחל אמנו כסמל לאומי של אם יהודיה  




              רחל אמנו

              רחל, היא אחת מבין ארבע האמהות של עם ישראל. הנביא ירמיהו ,מרומם את רחל אמנו לדרגת סמל לאומי כאם מרכזית, הפורשת כפיה על כל בני ישראל.היא רעייתו העיקרית והאהובה של יעקב ואם יוסף ובנימין. רחל מסמלת מסירות-נפש תוך ויתור על שלמות אישית.

              רחל הייתה רועת צאן, בבית אביה לבן, בפדן ארם. היא היתה יפת תואר. בגיל 15 היא פוגשת ליד הבאר את יעקב, שנס על נפשו לארם .יעקב עזר להשקות את צאנה של רחל, לאחר שהצליח בכח על-אנושי להזיז אבן כבדה מפי הבאר, ונשק לה. לאחר חודש שהייה בבית לבן, ביקש יעקב לשאת את רחל לאישה, מאחר ולא היה לו מוהר, הציע יעקב לעבוד בעבור רחל ברעיית צאנו של לבן, למשך 7 שנים.

              ביום הכלולות, טמן לבן פח ליעקב, הוא השקה אותו במשתה לשוכרה, והשיא לו במרמה את לאה אחותה הבכירה של רחל, לפי הגמרא -רחל, מתוך הקרבה עצומה, שיתפה פעולה עם אביה ואחותה ומסרה לה את ה"סימנים" אותם נתן לה יעקב, כדי לזהותה בוודאות, יעקב נדרש לעבוד 7 שנים נוספות עד שזכה לשאת לאישה את אהבת חייו רחל.

              רחל היתה עקרה, ולכן נתנה ליעקב את שפחתה בלהה כפילגש, כדי שיהיה לה נצר מיעקב. לאחר שנות עקרות,ילדה לבסוף רחל בן, וקראה לו יוסף.

              בי"א בחשוון,בהיותה בת 36, נפטרה רחל אמנו. בדרכה לאפרת עם יעקב במסעם לארץ, מוצאת רחל את מותה, במהלך לידת בנה השני.היא קראה לרך הנולד בן-אוני, אולם יעקב בצערו, שינה את שמו לבנימין.

              היא נקברה בבית לחם,בתוך מבנה אשר לתוכו היו באים, מימים ימימה להתפלל ולבקש רחמים לכלל ולפרט .

              כיוון שמתה בדרך, לא זכתה רחל להיקבר במערת המכפלה יחד עם שאר האבות והאמהות.

              על פי המסורת, יעקב קבר את רחל על אם הדרך, כיון שראה ברוח הקודש, כי לעתיד לבוא, העם היהודי בדרכו אל הגלות, יעבור בבית לחם והוא קיווה שרחל תחוש את הצער הגדול של בניה ותתפלל עליהם בשמים.רחל מוותרת על רצונה להיקבר במקום קדוש, כדי להיות לעזר לבניה.ועל כך אומר לה הקב"ה: "יש שכר לפעולתך".


              "כה אמר ה' קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים
              רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי איננו.
              כה אמר ה' מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה
              כי יש שכר לפעלתך נאם ה' ושבו מארץ אויב.
              ויש תקוה לאחריתך נאם ה' ושבו בנים לגבולם"

              סיפור האהבה הנדיר והמופלא של רחל ויעקב, המתואר לאורך שנים ארוכות, כמיהתה העזה של רחל לפרי בטן, ומותה הטראגי במהלך לידת בנה בנימין, הופכים את דמותה של רחל, ובעקבות כך את קברה, למוקד משיכה לנשים עקרות נשים המתקשות ללדת, ונשים המבקשות למצוא את בחיר לבן.

              כמו רחל /מחברת: דליה רביקוביץ

              למות כמו רחל
              כשהנפש רועדת כצפור
              רוצה להמלט.
              מעבר לאהל עמדו נבהלים יעקב ויוסף,
              דברו בה רתת.
              כל ימי חייה מתהפכים בה.
              כתינוק הרוצה להולד.


              כמה קשה.
              אהבת יעקב אכלה בה
              בכל פה.
              עכשו כשהנפש יוצאת
              אין לה חפץ בכל זה.


              לפתע צוח התינוק
              ובא יעקב אל האהל
              אך רחל אינה מרגישה
              עדנה שוטפת את פניה
              וראשה.


              מנוחה גדולה ירדה עליה.
              נשמת אפה שוב לא תרעיד נוצה.
              הניחו אותה בין אבני הרים
              ולא הספידוה.
              למות כמו רחל
              אני רוצה.
               

              דרג את התוכן:
                6 תגובות   יום שני, 18/10/10, 04:05

                הבהמה שבחיה והבהמה שבאדם ביהדות

                 

                חיה ביהדות, היא הגדרה הלכתית כוללת לבעלי חיים ממחלקת היונקים שאינם גדלים מטבעם במקום ישוב. בשונה מבהמה שמטבעה גדלה במקום ישוב.

                 

                 ההלכה היהודית מחלקת את כלל בעלי החיים ההולכים על ארבע לשתי קבוצות עיקריות: חיה ובהמה. במקורות היהודיים קיימת הבחנה ברורה בכלל בעלי החיים היונקים, בין אלה הנקראים חיה לבין הנקראים בהמה, לחלוקה זו השלכות הלכתיות רבות ומגוונות.

                 

                התורה מדגישה  את חשיבות החמלה כלפי בעלי החיים. האבות והאמהות נודעו בכינוי "שבעת הרועים", והתלמוד מספר שמשה רבנו נבחר להיות מנהיג לעם, בזכות החמלה בה נהג בעדר הכבשים אותו רעה.

                 

                להלן כמה דוגמאות למצוות התורה העוסקות ביחס מוסרי לחיות:

                 א. קיים איסור על הסבת כאב לחיות: צער בעלי חיים .

                 ב. יהודי חייב להקל על סבלה של חיה גם אם היא שייכת לאויבו .

                ג. חיה התלויה באדם לקיומה, אסור לאדם לאכול לפני שהוא מאכילה.

                ד. יש לתת לבעלי החיים שברשותנו לנוח ביום השבת;

                 ה. אסור לרתום שני בעלי חיים לאותה מחרשה, כיון שאין הדבר הוגן לבעל החיים החלש יותר

                ו. אסור להרוג את הפרה ואת העגל שלה באותו יום .

                 ז. אסור לבתר ולאכול את אבריו של בעל חיים בעודו חי .

                ח. שחיטה צריכה להתבצע כך שייגרם מינימום של כאב לחיה. יש לבחון את הלהב בקפדנות, ולהקפיד שהמוות יהיה נטול כאב ככל האפשר.

                 ט. הציד אסור לשם הנאה – חז"ל לא ראו את ספורט הציד בעין יפה.

                 

                היהדות מתירה אכילת בשר, בתנאים הבאים:

                -מדובר בבעל חיים טהור המותר על פי התורה.

                -נשחט כהלכה.

                -הוסרו ממנו החלקים הלא כשרים :דם, שומן וגידים מסוימים.

                - הוכן ללא ערבוב בשר וחלב

                - כל הנאמר מעלה בשילוב אמירת הברכות המתאימות .

                 

                על פי התלמוד, אם נאכל לפי ציווי התורה ובכוונה גדולה, יהפוך שולחן האוכל שלנו למזבח וסעודתנו לעבודת ה'.

                 

                לפי התניא של האדמור הזקן, ליהודי יש נפש בהמית.נפש הבהמית הינו כינוי לנפש שמצד הקליפה שביהודי. בלשון חז"ל יצר הרע. נפש זו מלובשת בדם האדם ומחיה את הגוף. מנפש זו מגיעים כל המידות הרעות מארבע יסודות רעים שבה. המיוחד בנפש זו שמעורב בה גם טוב, כיון שנפש זו אצל יהודי מקורה מקליפת נוגה והיא מסוד עץ הדעת, שמעורב שם הטוב עם הרע.

                 

                לנפש זו עשרה כוחות כנגד עשר ספירות, במקביל וכנגד עשרה כוחות של הנפש האלוקית. עיקר עבודתו הרוחנית של יהודי, לגבור על רצונותיה של נפש זו ועוד למעלה מזה, להשתמש בכוחותיה לטוב. ועד להפיכה מוחלטת של כוחותיה - שזה נעשה ע"י הצדיקים. עם הנפש קיימות נפש אלוקית ונפש טבעית - שכלית.

                 

                בנפש הבהמית יש ארבעה יסודות:

                -יסוד האש - כעס וגאווה

                -יסוד המים - תאוות ותענוגים

                -יסוד הרוח - הוללות, וליצנות והתפארות ודברים בטלים

                -יסוד העפר - עצלות ועצבות

                 

                סיפורים ומשלים רבים יש על חיות והנה אחד מהם:

                השועל והכלב

                יום אחד התקרב השועל אל חצר המשק. הוא ראה את הכלב רובץ לו במנוחה, וסביבו כל טוב-ב תרנגולות, מזון ומים שאל השועל את הכלב :

                -         " מדוע זה זכית בכל המותרות האלה?"

                -          ענה הכלב: " אני שומר על חצר המשק בלילות!"

                 חש השועל קנאה רבה . לפתע הבחין כי הכלב קשור ברצועה ליתד התקועה באדמה. שאל השועל:

                -         " ומה הוא החבל הקשור לצווארך?"

                -          "אדוני דורש שאשמור על כוחותיי ללילה, ולכן קושרני אל היתד למשך שעות היום " ענה הכלב

                הפנה השועל את גבו לכלב, ולחצר המשק העשירה, צעד בשמחה לכיוון היער, חופשי, לתור אחר מזונו.

                דרג את התוכן:
                  2 תגובות   יום ראשון, 17/10/10, 20:35

                  צטט: tamareli 2010-10-17 20:34:34

                  התקבל אצלי למייל :אישה - מלאך

                  ראה תמונה בגודל מלא

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                  כשאלוהים ברא את האישה הוא היה ביומו השישי

                  וכבר נכנס לשעות עבודה נוספות.

                  מלאך הופיע ושאל "מדוע אתה משקיע כל כך הרבה היצירה זו?"

                  ואלוהים ענה: "ראית את דף הפירוט שלה?

                  היא צריכה להיות מתאימה לשטיפה ולא מפלסטיק,

                  צריכים להיות לה יותר מ - 200 חלקים נעים,

                  כל החלקים צריכים להיות ניתנים להחלפה,

                  והיא צריכה להיות מסוגלת לעבוד תחת כל סוג של דיאטות, שאריות וכו'.

                  היא צריכה שתהיה לה היכולת לחבק 4 ילדים בו זמנית,

                  יש לה נשיקות שמסוגלות לרפא החל משריטה בברך ועד שברון לב,

                  ואת כל זה היא צריכה לעשות בשתי ידיים בלבד."

                  המלאך היה המום מן הדרישות.

                  "שתי ידיים בלבד?.... בלתי אפשרי!

                  וזה הדגם הסטנדרטי?

                  לדעתי זה יותר מדי עבודה ליום אחד.... חכה למחר כדי לסיים"

                  "אין סיכוי!" השיב אלוהים.

                  "אני כל כך קרוב לסיום וזו גם היצירה האהובה עלי ביותר,

                  אני עושה אותה מכל הלב!

                  היא מרפאה את עצמה כשהיא חולה והיא יכולה לעבוד 18 שעות ברציפות.

                  המלאך התקרב ונגע באישה ....

                  "אבל אדון עולם היא כל כך רכה....."

                  "היא אכן רכה אמר אלוהים אבל עשיתי דגם מיוחד ,

                  אין לך מושג איזה כוח סבולת יש לה ואיזה השגים היא יכולה להשיג.

                  "היא תהיה מסוגלת לחשוב?" שאל המלאך

                  ענה אלוהים: " היא לא רק מסוגלת לחשוב , היא מסוגלת להפעיל היגיון

                  בצורה יוצאת דופן והיא גם מסוגלת לנהל משא ומתן"

                  המלאך נגע בלחיה של האישה ואמר:

                  יש כאן סדק.... אמרתי לך שאתה מנסה לשים יותר מדי דברים בדגם אחד."

                  "זה לא סדק .... זו דמעה" תיקן אותו אלוהים.

                  "למה צריך דמעה ?" שאל המלאך,

                  ואלוהים אמר "הדמעות הן דרכה להביע את שמחתה, את עצבותה,

                  את אבוד האמון, את בדידותה, את סבלה ואת גאוותה."

                  זה מאד הרשים את המלאך,

                  "אתה ממש גאון אדוני, חשבת על הכל,

                  האישה היא ממש יצירה מדהימה."

                  "אכן כן אמר אלוהים.

                  לאישה יש כוחות שמפתיעים את הגבר,

                  הן מסוגלות להתמודד עם קשיים, נושאות נטל כבד מאד,

                  אבל יש בהן המון אהבה ואושר.

                  הן בוכות כשהן שמחות וצוחקות כשהן עצבניות,

                  הן נלחמות למען אמונתן, מתנגדות לאי צדק,

                  הן לא מקבלות את התשובה לא כשהן משוכנעות שישנו פתרון אחר,

                  הן מונעות מעצמן, על מנת להעניק למשפחתן,

                  הן הולכות עם חברה שפוחדת לרופא,

                  הן אוהבות אהבה שאינה תלויה בדבר.

                  ליבן נשבר כשחברה הולכת לעולמה,

                  הן סובלות על אובדן אנשים יקרים ולמרות זאת ,

                  הן חזקות גם אם נדמה להן שאפסו כוחותיהן.

                  הן יודעות שנשיקה וחיבוק יכולים לרפא לב שבור,

                  אבל יש לאישה פגם אחד,

                  היא שוכחת את ערכה."

                   

                  דרג את התוכן:
                    0 תגובות   יום ראשון, 17/10/10, 14:37

                    פירוש ומקור הטארוט לאורך ההיסטוריה

                     

                    פרויד אמר כי החלום הוא דרך המלך אל תת המודע ולרבים העוסקים בטארוט- אין ספק כי הטארוט הוא דרך המלך אל תת המודע הקולקטיבי.

                     

                    מקור המילה טארוט – במילה "רוטציה" (ROTATION). "רוטה" פירושה המילולי – גלגל, ומשמעותה העמוקה – מחזוריות של גלגל הזמן.

                     

                    אם נהפוך את האותיות נגלה את המילה העברית תורה . משמעות זו רלוונטית לטארוט, משום שקלפי טארוט פורסים לפנינו (תרתי משמע) תורה העוברת מדור לדור וטומנת בחובה את כל חוכמת החיים והמוות, ומה שמעבר להם – את תורת גלגול הנשמות.

                     

                    ישנם יותר מ – 3,000 סוגים של קלפי טארוט.בכל מדינה באירופה, במזרח או באמריקה עיצבו קלפים בסגנון שונה, על אותו בסיס החל מהמאה ה – 14, המועד שבו נתגלו לראשונה הקלפים בעזרת המצאת הדפוס באירופה. לפני כן עברה התורה בעל פה ובאמצעות ציורים אישיים, על אבנים, קלפים ומציורי קיר.

                     

                    מוצאם של קלפי טארוט אינו ידוע בוודאות מוחלטת. הם "הופיעו" באירופה במאה ה- 14, כאילו הונחו שם "יש מאין"-על ידי המדריכים הרוחניים של האנושות. ישנן רק השערות בדבר שמם ומקורם:

                     

                    הסופר הצרפתי קורט דה ג'בלין טוען שבקלפי הטארוט הם שרידים של חוכמת מצרים העתיקה. התקבעה תיאוריה שמקור הטארוט במצרים העתיקה. שמו של האל האחראי על החוכמה המצרית היה.

                    יש הסוברים שמשמו של האל "תות"  נגזרה ההברה "טא" מהמונח טארוט.

                    או החושבים כי  מקור שמם של הקלפים,הוא "טא-רוס", כלומר – "הדרך המלכותית" במצרית עתיקה.

                     

                     תורת הטארוט נמצאה מצוירת על קברים מצריים עתיקים, ושיטת החיזוי נוצרה באמצעות זריקת מקלות לכיוון הציורים, כאשר הפגיעה בציור מסוים מציינת את הניבוי הרלוונטי לשאלה.

                    חכמי מצרים שהבינו את נפש האדם איתרו את יצר ההימורים שבו, והנציחו אותו בהעבירם את הציורים מן הקברים – לקלפים מיטלטלים, שכל אדם יכול לשאתם והשתמש בהם בקלות.

                     

                    מערכת הקלפים הראשונה הופיעה בסין של האלף הראשון לפני הספירה. בהודו התפתח משחק הקלפים, המקובל עד עצם היום הזה, ובו תמונות המתארות את מסכת גלגוליו של האל וישנו. הקלפים כללו סמלי מלכים, נזירים, פרחי לוטוס, דגים, פילים, קופים, פרות וכו'.

                     

                    הגרסה המקובלת בהיסטורית הטארוט הינה,כי הקלפים הופיעו בתחילת המאה ה- 14 באירופה באיטליה.

                    לא ידוע בדיוק מתי וכיצד הגיעו קלפי הטארוט לאירופה. חושבים שהצלבנים הם שהביאו אותם בשובם ממסעותיהם. בכל אופן, ידוע גם שסמוך לתקופה זו נאסר השימוש בהם מתוך הטענה שיש בהם מן הכפירה ועבודת האלילים.

                     

                    בימי הביניים אנו מוצאים את הצוענים שהיו מפרסמים כקוראי קלפי טארוט באירופה, הצוענים שהחזיקו את ידע הקריאה בטארוט עוררו פחד ומשיכה גם יחד מצד המוני העם שהשתוקקו לדעת את גורלם. המילה "ג'יפסי" – צועני מקורה כנראה במילה "איג'יפשן" –מצרי, ומכאן הסיקו שהצוענים הם שהעבירו את תורת הטארוט ממצרים.

                     

                    במקור היו 108 קלפים בחבילה.מאמינים כי שלושים מהם נגנזו על ידי אגודות סתרים במאה ה-18.הצוענים סילקו 26 קלפים נוספים .

                    התוצאה הסופית בת ימינו היא חפיסה בת 52 קלפים שבה משתמשים למשחקי קלפים כגון פוקר, רמי וכו'.

                     

                    הפרשנויות בקריאות המודרניות, לעיתים קרובות , בעלות קשר מקרי בלבד עם הפירוש המקורי של הקלף.

                     

                    במהלך השנים הרבות של קיומו של הטארוט, הפירושים התפתחו, השתנו וקיבלו חיים משל עצמם, זאת בהתאם לשינויים, ברוח התקופה, התרבות וההקשרים הפסיכולוגיים והחברתיים של אנשי התקופה.

                     

                    הדרך בה האדם המודרני רואה את עצמו כיום היא שונה מאוד מהדרך שבה ראו את עצמם אנשים במאה ה-14,וכך גם הבעיות והדילמות איתן התמודדו. היום הקלפים הופכים לקלפי מודעות והצמחה מקלפי הגדת עתידות.

                     

                    מערכת הפרשנות המודרנית תהייה גם עשירה וגם מעניינת יותר ובוודאי תואמת יותר את המערך הפסיכולוגי של האדם המודרני החי בתקופתנו. במיוחד ככל שאנו נוגעים לפרשנות היומיומית יותר והמעשית של כל קלף.

                    דרג את התוכן:
                      8 תגובות   יום ראשון, 17/10/10, 09:51

                      הצחוק

                      צחוק הינו ביטוי פיזיולוגי- המחצין ומבטא משחק, התנהגות עולצת ,ורגשות חברתיים חיוביים כשמחה עליצות קונדסות וכדומה. הצחוק הוא ביטוי התנהגותי-אנושי לתופעת המשחק ועל כן יכול גם לבטא רגש של עליונות, פריקת עול ושמחה לאיד.

                      הצחוק והמשחק ,מבטא רגשות מורכבים יותר (כגון הומור) ומשמש בצורה מתוחכמת למגוון רחב של סיטואציות חברתיות (ממבוכה ועד תוקפנות).

                      הצחוק הראשון נזכר בבראשית:

                      " ויפל אברהם על פניו ויצחק ויאמר בלבו 'הלבן מאה שנה יולד? ואם שרה הבת תשעים שנה תלד?' "
                      " ותצחק שרה בקרבה לאמר 'אחרי בלתי היתה לי עדנה ואדני זקן' "

                      ושמו של בנם היחיד נקרא יצחק.

                      לעומת מקורותינו ,טוענת המדענית רוס כי "הבניין הראשונות של 'הידבקות' ברגשות חיוביים, המתבטאת בצחוק מידבק בבני אדם, התפתחה לפני המין האנושי".

                      חוקרים שבדקו קופי אורנג-אוטן הסיקו, כי אחד מאבות הפרימאטים המשותפים להם ולאדם הוא המקור לצחוק האנושי - כך עולה ממחקר של חוקרים באוניברסיטת פורתסמות' ומרחבי אירופה שפורסם בכתב העת Biology Letters. לראשונה הצליחו החוקרים להראות בוודאות כי אמפתיה איננה רק מושג אנושי. ממסקנות המחקר עולה כי לאורנג-אוטנים שנבדקו הפגינו תכונות כמו אמפתיה וחיקוי, שני גורמים חיוניים להפקת הצחוק. החוקרים טוענים כי ממצא זה מראה כי הבסיס לצחוק עשוי היה להתקיים אצל אחד מאבות הפרימאטים המשותף לבני האדם ולקופי האדם.

                      צחוק הינו מרכיב חיוני בשמחת האדם, וחסרונו הוא סוג של פתולוגיה שתוצאתה היא נטייה להתחלות (נטייה לחלות בתדירות גבוהה) והתנהגויות חוסר תפקודיות כמו אשמה, דיכאון, דאגה.
                      כשאנחנו ילדים - אנחנו צוחקים בממוצע 300 עד 500 פעמים ביום, אולם עם הזמן אנחנו פחות צוחקים ולומדים "לקחת את החיים ברצינות", פן ניתפס לא רציניים, "שטותניקים" ואולי אפילו לא חכמים.

                      מחקרים בעולם קובעים, שהצחוק יפה לבריאות ושאנשים הנוטים לחייך ולצחוק, משחררים חומרים כמו אנדורפינים, המפחיתים את הכאב ויוצרים תחושה של מצב רוח טוב. כמו-כן, נמצא שאחר הצחוק ישנה ירידה בהורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול, דבר המחזק את המערכת החיסונית, מוריד את לחץ הדם, מפחית את ה"סטרס" ומאיץ תהליכים של נקיון הגוף.

                      ובשורה טובה לבטלנים: מחקר מצא ש-100 צחוקים בני 2-3 שניות, שקולים כנגד 10 דקות על אופני כושר בשיפור לבבי.

                      צחוק ילדים/עובדיה חממה

                      צחוק ילדים תרופה לחיים
                      אומר את הכל ללא מילים
                      נספג בקירות מהדהד בכתלים
                      עוטף בחמלה לבבות אבודים
                      או...או... חיוך אחד
                      אתה שבוי לעד

                      צחוקם מתגלגל מרפא וגואל
                      נותן עוד סיבה להאמין
                      משכיח כאב מרכך את הלב
                      את שק האיגרוף של החיים
                      או...או... חיוך אחד
                      אתה נמס לעד

                      פזמון:
                      תביט תראה בהם את ילדותך
                      מראת קסמים שתספר לך
                      יש עוד יופי בעולם
                      תסתכל תלמד הכל מתמימותם
                      או...או... האמת כל-כך פשוטה
                      ויפה היא להפליא בקירבתם
                      או...או... לדבר הוא בשפתם
                      לא לשקר לא לפחד כלל וכלל

                      נושאי הלפיד של אש התמיד
                      נושאי הבשורה לתקוה לעתיד
                      ימי הבריאה וערמת התבונה
                      התחברו כל כולם למיתר שמרעיד
                      או...או... פעוט ורך
                      אבל חזק כל-כך

                      פזמון:
                      תביט תראה...

                      דרג את התוכן:
                        0 תגובות   יום ראשון, 17/10/10, 09:29

                        יום ראשון 17 אוקטובר 2010

                         

                        רואה אותך

                         

                        רואה אותך מנופפת

                        מטפחת ענוגה

                        אל חולות ים נוצצים

                        אל שאגת הגלים

                        אל פסיעות שנבלעו חרש

                        אל הזיה שהייתה.

                         

                        רואה אותך אוספת

                        צעצועי צדפיך

                        משאירה דמעותיך זכות.

                        יבוא ויאסוף אותם

                        בורא  מלאכי

                        העיצבונות.

                         

                        רואה אותך מתרוממת

                        על קצות האצבעות

                        נושקת לאבירך הנמוג

                        ולוחשת צרודות:

                        "היה שלום"..

                        דרג את התוכן:
                          2 תגובות   יום שבת, 16/10/10, 23:55

                          המצאת הגלגל היא גאונית בפשטותה

                           

                          קשה לנו לדמיין עולם ללא גלגלים. כמעט כל מכונה שנבנתה מאז תחילת המהפכה התעשייתית, מצריכה עיקרון בסיסי ויחיד, המגולם באחת ההמצאות החשובות ביותר של המין האנושי - הגלגל.

                          המצאת הגלגל נחשבת לאחד מעמודי התווך החשובים ביותר בהתפתחות האדם. ייתכן כי המצאת הגלגל לא הייתה הברקה רגעית, אלא הליך אבולוציוני. היא נחשבת להמצאה פשוטה אך גאוניותה בפשטותה.המצאת הגלגל הביאה לתנופה  משמעותית ביותר מבחינה טכנולוגית והיוותה מפנה גם מבחינה היסטורית.

                           

                          גלגלים אינם קיימים בטבע, והגלגל נחשב לאחת ההמצאות העתיקות והחשובות ביותר. כיום הגלגל עם ציר הוא הבסיס לתחבורה ולרוב המכונות שנמצאות בשימוש. גלגל הוא מכשיר מכני בצורת גליל או טורוס, אשר פעולתו הבסיסית ביותר היא להמיר תנועה בקו ישר לתנועה סיבובית (לרוב סביב ציר קבוע). זוהי אחת מהמכונות הפשוטות המוכרות עוד מן העת העתיקה.

                           

                          ייתכן שהגלגל הומצא בכמה מקומות בעולם הקדמוני בו-זמנית לפני כמה אלפי שנים "בלבד". למרות שמספר חוקרים טוענים ,כי המצאת הגלגל התרחשה כבר באלף השישי לפני הספירה (לפני כ-8,000 שנה), רוב החוקרים סבורים כי הגלגל הומצא באלף הרביעי לפני הספירה, כלומר לפני כ-5000 שנה באזור מספטומיה על ידי השומרים העתיקים – בין עירק של היום לחופי הים השחור.

                           

                          הגלגל הקדום ביותר שנמצא עד כה התגלה בחפירות ארכיאולוגיות בביצה בסלובניה,כעשרים קילומטר מדרום ללובליאנה. מכיוון שהגלגלים הראשונים נוצרו מעץ, וידוע שעץ מתפרק עם הזמן, קשה מאוד למצוא גלגלים של ממש. וזו הסיבה שהממצא הזה נדיר וחשוב כל כך. עדויות קדומות אחרות כוללות ציור של מרכבות בעלות גלגלים שנוצרו על ידי התרבות האשורית לפני כ-5,200 שנה, קברים ובהם שרידי מרכבות מלפני כ- 5,700 שנה מאזור הקווקז וציורי מרכבות על כדים מלפני כ- 5,500 שנה שהתגלו בפולין.

                          הגלגל העתיק ביותר שנמצא עד היום, הוא גלגל כבן 5500 שנה, שנתגלה באזור המסופוטמיה, אזור ה"סהר הפורה" בו נמצאות כיום סוריה ועיראק. בציור קיר שומרי, ממלכה שחיה באזור ה"סהר הפורה", מלפני יותר מחמשת אלפים שנה מוצג הגלגל של התקופה הזו כלוח עץ מעוגל ששימש להובלה.

                           

                          עד שהומצא הגלגל גררו משאות על משטחים כשלצורך זה היו מגייסים מספר רב של אנשים, על מנת להזיז מטען בסדר גודל של עשרות קילוגרמים. לאחר המצאת הגלגל די היה באיש או בעל-חיים רתום אחד שיעשה את אותה עבודה.

                           

                           נראה שבשלב ראשון גילו בני-האדם שלצורך העברת חפצים כבדים ממקומם, אפשר להיעזר בבולי עץ בעלי צורה מעוגלת, שהיעזרות בהם להנפה חוסכת מאמץ רב. ומכאן הדרך לשים את בולי העץ מתחת למשאות לא הייתה ארוכה, וכך הבחינו שבעצם אפשר לחתוך את בולי העץ לחתיכה דקה וכך נוצר הגלגל הראשון.

                           

                          מעבר לקושי הראשוני ביצירת הגלגל, היו בעיות טכנולוגיות נוספות שצריך היה למצוא להן פתרון: כשחותכים עץ לרוחב מקבלים טבעות, והמבנה הבסיסי הזה של העץ אינו חזק מספיק כדי לשאת משאות כבדים. זו הסיבה שהיה צורך בחתך אורכי ומסובך הרבה יותר כדי ליצור גלגלים. בהמשך התווספו גם חיזוקי מתכת לגלגלים.  בנוסף טרמיטים, נמלים וריקבון כללי היו הורסים את הגלגלים במהירות יחסית ולכן נהגו בעבר לחרוך את העץ באש כדי למנוע ממזיקים להרוס אותו. זהו נוהג עתיק למדי ואפילו הגלגל שנמצא בסלובניה כבר היה חרוך ככל הנראה כהגנה נגד מזיקים.

                          בשנת 2000 לפני הספירה הומצאו החישורים (אותם חישוקים - אז מקלות - בגלגל מצד לצד ועוברים דרך מרכזו.כך, שימשו גלגלים "משופרים" אלה כגלגלי מרכבות. בשנים שלאחר מכן שולבו פיתוחים חדשים בגלגלים והחשוב שביניהם היה שילוב הצמיגים מגומי על הגלגלים.

                          המושג "המצאת הגלגל" הפך להיות מטבע לשון, וכשרוצים להגיד למישהו באירוניה שהוא לא מחדש דבר, אומרים: "לא המצאת את הגלגל!".

                           

                          ושיר על הגלגל:

                          קול גלגל /מילים: מן המקורות

                           

                          קול גלגל המתגלגל ממטה למעלה,

                          מרכבות סתומות הולכות ומתגלגלות.

                           

                          קול נעימות עולה, ויורד,

                          הולך ומשוטט בעולם.

                           

                          קול שופר נמשך בעומקי המדרגות,

                          ומסובב הגלגל סביב.

                          זהו קול, זהו קול גלגל עולה ויורד.

                          דרג את התוכן:

                            תגובות אחרונות

                            פרופיל

                            אסתר רבקה
                            1. שלח הודעה
                            2. אוף ליין
                            3. אוף ליין

                            ארכיון

                            תגובות אחרונות

                            פיד RSS