כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    ארכיון : 3/2012

    8 תגובות   יום רביעי, 7/3/12, 05:57

    ''

     

    פורים שמח ועליז לכולנו

    שירבו חגים שמחים בישראל.

    אנחנו בדרך העולה לאביבי 

    ופסח והניקיונות מחייכים אלינו מקצה השביל.

     

    חג שמח ישראל..''


    דרג את התוכן:
      8 תגובות   יום רביעי, 7/3/12, 05:53

      07/03/2012

       

      מילים מילים''

       

      המילים שבינינו מרחפות

      תוהות,מחייכות

      את הכנות הנעלמת

      מאחורי הזהירות המדוברת.

       

      מה כל כך קשה

      לומר בחדות,בהירות,כנות

      את שיושב על הלב

      ולהזרים חיות בחדות

      באמיתות?

       

      לחוש הקלה

      ממטען תחושות

      הזורמות ממך-אלי

      וקדימה ללכת לאופק

      בבטחה?

      דרג את התוכן:
        8 תגובות   יום שלישי, 6/3/12, 09:45

        מגילת הסתר הפנים היא מגילת אסתר''

         

         

        מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות שבחלק הכתובים אשר במקרא. במגילה,לא מוזכר שם האל אף לא פעם אחת. לכן קראו חכמינו למגילה "מגילת הסתר הפנים"לא רק שהדמויות אינן מדברות על אלוקים, הן גם לא מדברות אליו. בשום מקום, גם לא בשיאו של המשבר, הם אינם מתפללים לישועה.בשום מקום, גם לא בשיאן של חגיגות ההצלה, הם אינם נושאים תפילת הודיה. הפרשנות המסורתית גורסת שדבריו של מרדכי "רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר" [מגילת אסתר],מתכוון הדובר לאלוקים. גם שלושת ימי הצום והתענית מרמזים על פניה לאלוקים.

        המקובלים מאירים את המשמעות הפנימית של המגילה, ומסבירים שאנו נמצאים כעת בעיצומו של תהליך רחב ממדים, שבסופו יתגלו הכוחות האלה במלוא תפארתם, ואור הבריאה יציף את העולם בשמחה אין-סופית. אך לפני כן, צפויה האנושות להגיע למצב הפוך לחלוטין, שבו היא תמצא עצמה נבוכה ושבורה עד היסוד.

         

        המגילה כולה מתרחשת בגלות ולא בארץ ישראל, והיא מעלה את שאלה האנטישמיות ושנאת היהודים. המגילה מעלה בצורה חריפה את שאלת הפיתרון הסופי לעם היהודי שהוצעה כבר אז, בפרס של אחשוורוש, על ידי הצורר המן, אבטיפוס לצוררים שונים שקמו במהלך ההיסטוריה לעם היהודי. יש תחושה של הצלה, של השגחה, ויש גם סוף טוב.

         

        הסיפור במגילת אסתר מתאר אירועים שקרו ליהודים בזמן שלטון ממלכת פרס.כותב המגילה היה בקי במנהגי הפרסים ובחוקיהם והכיר היטב את הנעשה בממלכה – את סדרי השלטון ואת הארגון המנהלי של הממלכה. נראה שאפילו את ארמון המלך הכיר כותב המגילה, ושיבץ בסיפור פרטים על מבנה הארמון וחלקיו ועל אורח החיים בו.

         

        המגילה מגוללת את סיפור ניסיון השמדתם והצלתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש [יש המתארכים אותו לשנת 482 לפנה"ס לערך, והמסורת היהודית מתארכת אותו לשנת 368 לפנה"ס],בשושן הבירה [הכוונה למילה  "בירתא", מצודה [בארמית] שבה שכן ארמון המלך. שושן הבירה הייתה חלק מן העיר שושן].  

         

        מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במוקד המגילה עומדת מזימתו של המן להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי[מרדכי מזוהה במגילה כאחד מאנשי יהודה שגלו מירושלים עם יכניה (=יהויכין) מלך יהודה ] ודודניתו אסתר, אשר נבחרת בראשית הסיפור להיות למלכה, והודות למעמדה ותושייתה מצליחה לסכל את מזימתו של המן [שהיה מזרע עמלק].

         

        המלך אחשוורוש הוא כסרכסס, אשר שלט בממלכת פרס בשנים 486-465 לפני הספירה. למלך כסרכסס היה בעיר שושן ארמון חורף גדול ומפואר, הדומה בתיאורו ובמבנהו לארמון שבמגילת אסתר.הוא היה ידוע במשתאות הפאר שלו, וממלכתו אכן השתרעה מהודו ועד כוש. בתעודה שהתגלתה מימי כסרכסס נזכר גזבר המלכותMarduka - ששמו מזכיר את מרדכי היהודי, דודה של אסתר.

         

        על פי ההלכה, יש מצווה לקרוא את המגילה בפורים, בלילה וביום. מצווה זו נקראת מקרא מגילה,כחלק מפרסום הנס, והודאה על ההצלה. גם נשים מחויבות בקריאת המגילה, משום שגם הן ניצלו בנס הפורים, והנס נעשה על ידי אישה

        דרג את התוכן:
          6 תגובות   יום שלישי, 6/3/12, 04:55

          06/03/2012

           

           ''

          כל כך הרבה

           

          כל כך הרבה אנשים

          מסתובבים על כדורינו.

          רצים,אוהבים,מתפרנסים.

           

          גשמיות לשמה.

           

          כל כך הרבה אנשים

          מפזרים מחשבות על כדורינו.

          מיליוני הגיגים,מליארדים,

          אופפים את הכדור

          בשכבה עבה

          של הגיגים סמיכים

           

           וקלים.

           

          כל כך הרבה רגשות

          מתרוצצות בחלדנו.

          נחפזות להיאמר

          אך בעיקר להסתתר

          מאחורי עיוותים

           

           

          שלא נחשף חלילה

          ‏בחולשותינו.

          דרג את התוכן:
            6 תגובות   יום שלישי, 6/3/12, 04:42

            שאלת חלום
            ''

            שאלת חלום הינה פעולה, הנעשית לפני השינה על מנת לקבל בחלום מענה לשאלות בהלכה, בקבלה, או בצרכים אישיים.
            חכמת הקבלה מלמדת אותנו ,כיצד להתחבר לתוך עולם אחר שבו קיימת ודאות, עולם שיש בו תשובה לכל שאלה. זה נקרא לבקש סימן. השיטה הטובה ביותר לקבלת סימנים היא לבקש תשובה לשאלה מסוימת לפני שהולכים לישון. 
            ייתכן שהתשובה תתגלה לכם בחלום, או שתתעוררו עם תשובה, או שתקבלו תשובה ברורה במהלך היום. 

            כאשר הגוף נמצא במצב של שינה, הנשמה חופשית לעלות למימד גבוה יותר, ושם היא מוזנת רוחנית ומקבלת כוח. הנשמה נמצאת במימד שהוא מעבר לזמן, מרחב ותנועה. העבר, ההווה והעתיד מאוחדים. כל מהלך החיים של האדם - מן הלידה ועד המוות - עשוי להיות מוצג בפניו. וכך, חוץ מטעינת מצברים,אחרי יום מלא חוייות ועבודה, הנשמה לפעמים קולטת מראות על אירועים שעתידים להתרחש, חיוביים או שליליים, ואלה מקבלים צורת חלום.

            חכמת הקבלה מלמדת, כי אנו נמצא בעולם הזה -כדי להשיג את האור. לשם כך,עלינו לעבור תהליך של שינוי ושיפור תמידיים. החלומות יכולים להיות הזדמנויות וסימני דרך המאפשרים לנו להבין מה עלינו לשנות בחיינו. הם גם מסוגלים לספק לנו אנרגיה שתסייע לנו להוציא אל הפועל את ייעודנו לשמו הגענו לעולם.

            על מנת לקבל תשובה על שאלה, עלינו לשאול "שאלת חלום". השאלה צריכה להישאל בצורה מסוימת מאוד. היא אינה יכולה להיות משאלה אנוכית, 'לעצמנו בלבד', אלא משאלה שתהפוך אותנו לערוץ גם לטובת אחרים. השאלה הלא נכונה מובילה לתשובה הלא נכונה, וזו מביאה אותנו למקום הלא נכון.

            מדיטציה לפני שאלת חלום
            לפני השינה ניתן לתרגל מדיטציה על מנת לקבל תשובה לשאלה שיש לנו; עלינו להתמקד באותיות ז-כ-ר-י-ה, ולקרוא בספר הזוהר.


            כלים לשליטה בחלומות ולשיפור איכותם:

            -מודעות חיובית במשך היום כלפי עצמך וכלפי הסביבה.
            -עזרה לזולת ע"י צדקה או תמיכה רוחנית.
            -ניתן לשאול שאלות שרוצים לקבל עליהן תשובות, ועל-ידי כך תגיע הנשמה בחלום למקום המתאים.
            -מדיטציה לפני שינה: סריקת ע"ב שמות; קריאה בספר הזוהר. 
            -קריאת שמע: זו מורכבת מ- 248 מילים, כנגד 248 חלקי הנשמה שעוזבים את הגוף. 

            יש תמיד לפרש את התשובות בחלום פירוש חיובי. 

            בנוסף...

            בין מצב העירות לשינה ישנו חלון הזדמנויות מיוחד ,בו ניתן להציע סוגסטיות לתת המודע. חלון ההזדמנויות הזה מופיע בשני מצבים:
            -רגע לפני שאתה נרדם 
            -רגע אחרי שאתה מתעורר משינה.
            במצב זה המוח המודע שלך שאחד מתפקידיו הוא להיות "שומר השער" של תת המודע נמצא במצב רדום ותת המודע פתוח לקבלת הוראות.
            כדי להשתמש בחלון ההזדמנויות הזה עליך להיות מוכן כאשר אתה יודע בוודאות מה הן ההוראות שאתה רוצה לזרוע בתת המודע. החלון הזה לא נמשך יותר משניות ספורות ולכן עליך להתכונן לקראתו מבעוד מועד ולתרגל כניסה למצב זה.
            יש לך שתי אפשרויות בכל לילה להיכנס למצב הזה, כשאתה שוכב לישון וכשאתה קם בבוקר, אם אתה ישן שנת צהריים - השתמש בזה גם שם.

            אז איך מתכוננים לזה?
            1. כתוב את ההוראות שאותן אתה מבקש לזרוע בתת המודע.
            2. עבור עליהן שוב ושוב וקצר אותן לכמה שפחות מילים מפני שהזמן של החלון הזה הוא מאוד קצר. לאחר שהכנת את הנוסח המבוקש - קרא אותו שוב ושוב כדי לשנן אותו.

            3. עצום את עינך ודמיין את עצמך שוכב בערב במיטה, גופך רפוי, המודעות שלך הולכת וקטנה, המוח שלך נכנס לגלים נמוכים...הנשימות הופכות להיות לארוכות יותר ונינוחות יותר. ואז, דמיין כיצד במצב הזה בעיניים עצומות אתה משנן בליבך את ההוראות שהכנת מבעוד מועד. זה יכול להיות בקשר להחלמה פיסית, משיכת אהבה לחייך, שפע כלכלי, שמחה וכו'.דמיין כיצד באופן אוטומטי "מנגנון" של הזכרות מקפיץ לך את ההוראות הללו שהם הדבר האחרון שהמודעות שלך זוכרת ונאחזת בו לפני שהיא מרפה והמוח שלך עובר למצב של חלימה. הדמיון הבא יהיה דומה אך הפעם זאת סיטואציה של בוקר שבה אתה כמעט ומתעורר, אתה מודע שאתה ישן במיטתך אך עדיין חלק ממך נמצא בגלים של חלימה. שוב, דמיין כיצד מנגנון אוטומטי של הזכרות מקפיץ לך את הסוגסטיות - המשפטים שביקשת להזין לתת המודע וכיצד אתה משנן אותם בעודך חצי-ישן.

            חשוב מאוד לשמור על כמה כללים שחשובים לכל הגשמה שהיא:
            1.מה שאתה מבקש, אינו גוזל משהו שאינו שייך לך ומשאיר אדם אחר בחוסר.
            2.הדברים שאתה מבקש הם בהתאם לחוקי היקום והם נמצאים בקטגוריה של צמיחה ויותר עבור כולם. 3.הדברים שאתה מבקש באים מתוך הרגשה חיובית, הכרת תודה ואהבה.
            4. אתה מודע לכך שהבקשה נשלחת למוח אינטליגנטי שיודע טוב ממך כיצד להביא לך את הדברים שאתה מבקש ולא תמיד הוא יבחר בדרכים הספציפיות שחשבת עליהן להשגת המטרה. ולכן אתה בוטח בצורה מלאה בהכוונה שתוביל אותך למבוקשך ומשאיר את עצמך במצב של סבלנות, סקרנות, ערנות, ופתיחות לדרכים שונות ומשונות קטנות וגדולות ברורות ונסתרות להגשמת הדברים ואתה משאיר גם מקום לקבל אפילו יותר ממה שביקשת.
            5. אתה סומך על החוכמה ועל הרצון האלוהי שידעו לסמן לך באופן ברור באם הבקשה שביקשתך טובה עבורך להתפתחותך ולאושר שלך ובמידה ולא, אתה פתוח לשינויים מבורכים בתוכנית שלך כשאתה מבין ויודע שהמטרה הראשית שלך היא לחוות אושר וליהנות מכל המימדים שיש למציאות הזאת להציע לך.

            דרג את התוכן:
              0 תגובות   יום שני, 5/3/12, 20:16

              רעשן''



              מנהג הוא להגיע לבית הכנסת ולקרא במגילה ולשמוע אותה מילה במילה ועם הכרזת שמו של המן להרעיש.ובמה מרעישים?ברעשן.

              רעשן הוא צעצוע, כלי המשמיע רעש, ומכאן שמו. נפוץ בישראל בעיקר בחג הפורים. הוא מכשיר המקים רעש. ילדים משתמשים בו בקריאת מגילת אסתר, בעת הקראת שם "המן". ישנו גם כלי נגינה אינדיאני חלול שבתוכו חפץ כלשהו. בעת נענוע הכלי נשמע קול רשרוש.

              בתרבות היהודית נהוג להשתמש בו בפורים בעת קריאת שמו של המן במהלך קריאת מגילת אסתר כחלק ממחיית זכר עמלק שהמן נחשב לצאצאו. 

              מקור המסורת היהודית לגבי השימוש ברעשן היא כנראה מהמנהג :לרשום את שמו של המן על פיסות אבן או עץ והכאתם אלו באלו עד למחיקת השם (נוהג קלאסי של מחיית זכר עמלק) מקור המנהג הוא בדברי הירושלמי "רב כי הוי מטי להמן בפורים אמר ארור המן ארורים בניו, לקיים מה שנאמר ושם רשעים ירקב". 
              הרמ"א כותב: "נהגו התינוקות לצור צורת המן על עצים ואבנים או לכתוב שם 'המן' עליהם ולהכותם זה על זה כדי שימחה שמו, על דרך 'מחה תמחה את זכר עמלק', ו'שם רשעים ירקב'". 

              מנהג זה התפתח עם השנים ונותר ממנו בעיקר הרעש, ומכאן נולד המנהג להרעיש ברעשן. 

              השימוש ברעשן בעת קריאת המגילה מעורר בעיה הלכתית מכיוון שכך ישנו חשש שהציבור לא ישמע כל מילה ומילה, בניגוד להלכה.

              בקהילות היהודיות השונות ,הרעשן הפך למעשה לחפץ אמנותי מעוטר בתחריטים וציורים שונים. קיימים רעשנים ממתכת מעץ ומפלסטיק.

              מחוץ למסורת היהודית משמשים רעשנים כשעשוע לתינוקות וילדים. יש אוהדים המשתמשים ברעשני ענק במשחקי כדורגל וכדורסל, כדרך לבלבל את שחקני הקבוצה היריבה.

              דרג את התוכן:
                4 תגובות   יום שני, 5/3/12, 03:54

                מתחים נפשיים מחלישים את מערכת החיסון''

                 

                 

                ברפואה הסינית,מתחים נפשיים מוצגים בתור הגורם העיקרי להיחלשותה של מערכת החיסון. גם הרפואה הקונבנציונאלית לאחרונה,מתחילה להכיר במתח נפשי כמקור למחלות רבות כמו לחץ דם גבוה, דיכאון וכאבי ראש.

                 

                ידוע, כי המתח הנפשי והלחץ הנפשי מהווים גם חסם בדרך לריפוי מחלות. מערכת החיסון שלנו מושפעת ישירות ממצבי לחץ נפשי, מתח נפשי, טראומה או כאב וכך אנו חשופים יותר למחלות ווירליות ולחיידקים, פנימיים או חיצוניים.

                 

                לחץ נפשי הוא תגובה אנושית טבעית המיועדת להועיל לנו בסיטואציות מסוימות, למשל כאשר אנחנו צריכים להתכונן למבחן גדול או להכין את עצמנו לפגישה חשובה. אותו לחץ גורם לשחרור של חומרים במוח, אשר מסייעים לנו להתרכז ולבצע את המשימה העומדת בפנינו בצורה טובה יותר. חשוב לציין, כי קיים גם לחץ חיובי הקשור בשמחה גדולה או התרגשות.

                 

                מקובל לסווג את התגובות ללחץ לארבעה סוגים עיקריים:

                -שינויים גופניים -כגון עליית לחץ דם, הולם לב, נשימה מואצת, התחממות הגוף, הסמקה או חיוורון

                -תגובות רגשיות- כגון פחד, חרדה, כעס, אשמה, אובדן עניין בעצמך [מראה אישי] ו/או בסביבה

                -תגובות התנהגותיות -כגון מתח שרירים, רעדה, תוקפנות, עצבנות, בכי

                -שינויים בחשיבה- כגון בלבול, עיוותים בתפיסה, קושי לקבל החלטות, שיפוט לקוי.

                 

                הנזק שהלחץ גורם לכל מערכות הגוף והנפש אדיר וקטלני. חוקרי לחץ קבעו כי לחץ הוא כמו רעל המטפטף לאט לאט בתוך גופינו וגורם לו לנזקים קשים עד מוות, מבלי שנשים לב. מחקרים מראים כי אנשים הסובלים מתופעות לחץ נפשי נוטים הרבה יותר לחלות בשפעות ומחלות וירליות וכן הם חשופים יותר לשינויים במצבי הרוח, חולשה, עייפות. באם לא מטפלים בבעיה יכולה להיווצר מחלה קשה או חולשה כרונית קשה בגוף - כאבים כרוניים. כל אלא מושפעים ממצבי לחץ נפשי שמתורגמים למצוקה גופנית.

                מספר עצות לאיזון הגוף והנפש והימנעות ממצבי לחץ:

                -ללמוד לקחת את החיים בפרופורציה, לשמור על רגיעה ולהשתדל להתנהל בצורה שפויה ופחות דרמטית עם כל מה שקורה סביבנו. להיות מעורבים – כן, בהחלט, אבל לא לאבד את העשתונות.

                -תזונה טובה המקרינה על בריאות הגוף והנפש והימנעות ממזון מתועש ומעובד ומצבעי מאכל, ישמרו על בריאות גופכם.

                -פעילות גופנית משחררת וממלאת באנדורפינים תסייע לחילוף חומרים טוב.

                -אורח -חיים נכון ופחות לחוץ.

                -שימוש בשמנים ארומטיים המעודדים את פעילות המערכת החיסונית ומצטיינים בחיזוק הגוף.

                 

                דלית הלוי סיטרוק *מציעה גם היא טיפים לניהול כעסים והתמודדות עם לחץ נפשי:

                1. צום חדשות ודיאטת טלוויזיה- נסו שבוע ללא חדשות ועם מעט טלוויזיה ותראו שאתם רגועים יותר.

                2. פעילות גופנית- כל פעילות גופנית תפחית את מידת המתח ותחזק את המערכת החיסונית.

                3. טיול בטבע- אפילו 10 דקות של טיול באוויר הצח יעשו את העבודה.

                4. כאשר מישהו צועק וכועס עליכם דמיינו שזו סופת הוריקן ותתכופפו עד שהיא תעבור.

                5. השתדלו לא להגיב בזמן שאתם כועסים, חכו קצת ואז תגיבו מתוך מחשבה.

                6. כתבו לאדם אתם כועסים עליו והסבירו למה נפגעתם, התכתבות זו דרך טובה לתקשורת רגועה יותר.

                7. הרפיה ומדיטציה-בזמן כעס עצמו עיניים ודמיינו שאתם על חוף הים, הקשיבו לגלים ונשמו עמוק.

                8. הקשיבו למוסיקה מרגיעה או שמחה וחייכו אפילו בכוח, עד שזה יהפוך לחיוך אמיתי.

                9. כאשר אתם כועסים על מישהו, חשבו על המעשים הטובים שעשה והתמקדו במה שטוב בו.

                10. נסו להגיב בחמלה, דמיינו את עצמכם במקום האדם שעליו אתם כועסים, נסו להבין את הרגשתו.

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                *דלית הלוי סיטרוק, יועצת חינוכית ומשפחתית, מומחית לניהול כעסים ושחרור מתחים

                תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, תואר ראשון במדעי ההתנהגות, מנהלת מרכז לי-ולך (המרכז לטיפול והעשרה) , לימודי טיפול משפחתי וזוגי, קורסי רייקי, תטא הילינג, גישור, מחברת הספר "עולמו של דניאל".052-7330456 

                http://www.lilach-center.com

                דרג את התוכן:
                  6 תגובות   יום ראשון, 4/3/12, 23:27

                  "תענית אסתר" נקרא מתוך כבוד לאסתר המלכה על גבורתה''

                   

                   

                  מזה יותר מאלף שנה, עוד מתקופת הגאונים, עם ישראל צם בי"ג באדר בערב פורים.הצום נקרא:"תענית אסתר" וחל בתאריך י"ג באדר ביום, ערב חג פורים בדרך כלל או ביום הקודם לו [ישנם מקרים יוצאי דופן].

                   

                  תענית אסתר אינה מתקיימת לזכר שלוש ימי התענית הנזכרים במגילת אסתר. שלשה ימים אלה היו בחודש ניסן. הצום שאנו צמים בערב פורים, נקבע לזכר התענית שהתענו מרדכי, אסתר וכל ישראל, בערב פורים, שנה לאחר שלוש ימי התענית הנזכרים לעיל, בהתאם למנהג ישראל - שכל שעה שנקהלו היהודים לעשות מלחמה באויבי ה' ובאויבי ישראל, היו עושים תענית ביום התקהלם ומבקשים מה' שיפיל אויביהם לפניהם במלחמה.

                   

                  במגילה אנו קוראים על אסתר המתבקשת על ידי מרדכי לגשת אל המלך מיוזמתה. היא מסכימה אמנם לגשת אליו, על אף הסכנה הצפויה לה, אך היא מבקשת מבני עמה לצום במשך שלושה ימים לפני כן:"לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלשת ימים לילה ויום גם אני ונערתי אצום כן".

                   

                  אסתר התייצבה לפני אחשוורוש מבלי שהוזמנה - וסיכנה בכך את חייה במטרה לבטל את הגזירה של המן הרשע .בגזרה נאמר כי ביום שלושה עשר לחודש אדר, ישמידו, יהרגו ויאבדו את כל היהודים, נער וזקן, טף ונשים ביום אחד ושללם לבוז. ועל ידי נס הפורים, תליית המן ועלייתם של מרדכי ואסתר, נשלחה אגרת נוספת מאת המלך אחשוורוש, המתירה ליהודים לעמוד על נפשם ביום י"ג באדר ולהרוג בשונאיהם.

                  אך עדיין הגזירה הראשונה לא נתבטלה, משום שכל אשר נכתב ונחתם בטבעת המלך אינו מתבטל, וממילא גם לשונאי ישראל היה מותר להרוג ביהודים. כלומר, יום י"ג לחודש אדר נקבע על ידי המלכות ליום שבו הותר לשונאי ישראל להשמיד להרוג ולאבד בישראל, ולעומתם הותר לישראל לעמוד על נפשם ולהרוג בשונאיהם.

                   ואף על פי שכבר היה מרדכי משנה למלך, מכל מקום עדיין הסכנה הייתה גדולה, ועדיין היו צריכים לרחמי שמים, כדי שיצליחו להתגבר על שונאיהם ולהורגם. על כן היהודים שלא היו צריכים להילחם, התעוררו לתשובה והתענו באותו יום, כפי שידוע ומקובל בישראל, שבעת צרה מתעוררים לתשובה. ואין תשובה גדולה יותר מאשר התשובה שעל ידי התענית, אשר מזככת את חומריותו של האדם ומחזירה את רוחניותו למקומה הטבעי והמרכזי.

                   

                  על כן נהגו ישראל, להתענות בכל שנה בי"ג באדר, זכר לאותה תענית. ועדיין יש שונאים שרוצים להשמידנו, ועדיין אנו זקוקים לתענית ותשובה כל שנה מחדש.

                   

                   הסיבה שאסתר ביקשה שיצומו למענה בא מהמונח "צום" מלשון "צמצום" – מיעוט הצרכים הפיזיים או במלים אחרות – הימנעות מאכילה. הצום מסייע בהפחתת הצרכים הגופניים של האדם דבר המאפשר לנו ביתר קלות להתרכז בפן הרוחני. התרכזות ברוחניות, מובילה בהכרח ל"תשובה", שבים וחוזרים אל מצב הטהרה השורשית והבסיסית שלנו. אסתר מבקשת לצום כי ברור לה, שמתוך החיפוש הרוחני העצמי, ישיגו בני עמה את הקשר הרוחני ההכרחי להצלחת משימתה.

                  לא מדובר כאן בצום של עצבות. להיפך, זהו צום של התעלות וקבלת השראה.

                   

                  על פי התורה, בכל פעם שהצבא עומד לצאת למלחמה, על החיילים לצום ביום הקודם לכן, וזאת בניגוד מוחלט לצבאות האחרים, אשר מבלים את אותו יום בצחצוח חרבות, באכילה ובשתייה. הנשק הטוב ביותר של היהודי מאז ומתמיד, היא ההבנה, שכוח וניצחון מגיעים מן הא-ל [שמות ].בנוסף, העובדה שאנחנו חלשים יותר מבחינה פיסית בתחילת הקרב, מבטיחה שלא נטעה לחשוב, שהניצחון הגיע כתוצאה מ"כוחי ועוצם ידי"!

                  התענית הנהוגה כיום, מנציחה את אותו צום של טרם קרב – להצלת העם היהודי. אף על פי כן, מתוך כבוד לאסתר שגילתה גבורה בהשתדלותה, הצום נקרא "תענית אסתר".

                   

                  תענית אסתר הוא יום תענית שיסודו במנהג של עם ישראל וככזה הוא קל יותר משאר התעניות. אם י"ג אדר יוצא בשבת מתענים ביום חמישי שלפניו, דהיינו בי"א באדר.

                  דרג את התוכן:
                    4 תגובות   יום ראשון, 4/3/12, 06:25

                    אדם מואר מקבל את המציאות כפי שהיא''

                     

                     מצבו הטבעי של האדם הינו להיות  מואר באור האלוקי ומחובר למקור נשמתו ,כך שיכול הוא לשמוע את ההדרכה הפנימית ולצעוד בעולם, כהוויה שלמה שסלחה לעצמה.

                     

                    הארה הינה מושג דתי, שמקורו בבודהיזם ומתאר את יציאתו של האדם ממחזור הלידה והמוות הנצחי המקובל בדתות הודו. שבירה זו של המעגל הנצחי של גלגול הנשמות, נובע משינוי אישיות חריף [בדרך כלל גם פתאומי ומיידי] המעביר את האדם ממצבו הרגיל -למצב תודעתי עליון ונשגב ,שהינו המושא המרכזי של הדת הבודהיסטית.

                     

                    'הארה' הינה תנועה חיובית. האדם אינו שופט את עצמו או את עולמו אלא מנסה להוסיף בהם אור.

                    הארה הינה מצב תודעה ,בו המציאות מתקיימת בזמן הווה, ואינה מושפעת מהעבר או העתיד, שהינם פרי יצירתו של האגו. הארה הינה מצב בו הדואליות מתקיימת בהרמוניה יחסית וללא קונפליקט פנימי.

                     

                     אדם שחווה הארה מכונה "נאור" או "מואר". בכדי להגיע להארה ,על האדם לצאת מעצמו ולבחון את עצמו מבחוץ מכול הזויות,לחזור לעצמו להסתכל החוצה ולהפנים לתוכו את כול מה שראה,ומתוך כך להאיר עצמו,זאת הארה.

                     

                    אדם מואר מקבל את המציאות כפי שהיא ונמצא במצב קבלה מוחלט של הקיים. הוא אינו מוותר על האגו שלו ואינו נמצא במצב של הכנעה, הוא יודע לשלוט באגו האנושי ,ומשתמש בו כדי להאיר את חבריו בני האדם ואינו נכנע לקולו התובעני של האגו הפנימי.

                     

                     ישנו סיפור זן: תלמיד ביקש מרבו להורות לו את הדרך לנירוונה. ענה לו המורה: "על ידי שאוכלים וישנים". התלמיד תמה "והרי כולם אוכלים וישנם?" והמורה ענה: "ההבדל הוא בכך שכאשר אני אוכל, אני אוכל וכאשר אני ישן, אני ישן". היכולת להיות "נוכח" בכל מעשה באופן מוחלט, יוצר חיבור למהות החיים, מגע עם הקיום, וחיבור זה הוא ההתעוררות[הארה] אליה כל-כך משתוקקים.

                     

                    ככל שהאדם מבדיל בין דברים, הוא רחוק יותר מההארה, וככל שהאדם מוצא קווי דמיון, ובצורה זהה, אם הוא מבין כיצד דבר ודבר קרובים ומאוחדים, ידע שהוא קרוב להארה. ויותר יחווה את האחדות למרות שחי בנפרדות. ההארה היא החיבור לשורש של המציאות.

                     

                    הדרך של האדם להגיע לאחדות היא על ידי כך,שהאדם מחפש את הסיבה של כל דבר: עליו לשאול, מה הסיבה של כל מחשבה או רגש שעולים בו, למה דבר זה או אחר פועלים או נעשים בצורה כזו או אחרת? למצוא את האחדות בין דברים שונים, פשוט לשאול למה ההוא אומר ככה והשני אומר אחרת? ואם אדם ישאל מספיק פעמים, יגיע לנקודה של אחדות שכל הדעות שווים, וכך גם אם יחקור את הרצונות שלו, יגלה שהם בסופו של דבר מאותו המקור.

                    כמו כן גם אם אדם יחקור את החומר, ויבדוק את מקור מימד הזמן ומרחב המקום, הוא יגלה שכל האירועים נמצאים באותו המקום ובאותו הזמן. וכשאדם בודק לעומק, הוא יגיע לשאלה, האם זה באמת משנה? ומה הסיבה שזה משנה?

                    ומי שיתמיד לחקור את הדברים לעומקם, יגלה איך הדברים זהים אחד לשני, ובסופו של דבר הוא מגיע לתפישת מציאות כזו, שאין לו הפרדה בין הנפרדות לבין האחדות וזו ההארה.

                     

                    ברבות השנים הועתק מושג ההארה ממקורו, אל דתות מזרחיות אחרות כמו ההינדואיזם והג'ייניזם ובשנים האחרונות הפך מושג זה למקובל מאוד בספרות העידן החדש.

                    דרג את התוכן:
                      0 תגובות   יום ראשון, 4/3/12, 04:05

                      לבקשת "זוהי"מפרסמת שוב

                      צטט: אסתר רבקה 2012-02-28 08:13:13

                      אסתר המלכה''

                      אסתר המלכה היא גיבורת מגילת אסתר ונס ההצלה של חג הפורים. היא מתוארת במגילת אסתר כאשתו של אחשורוש לאחר ושתי. על פי חז"ל, היא גם אחת משבע נביאות שהיו בעם ישראל בתקופת המקרא.
                      אסתר,בת אביחיל משבט בנימין, שהיה דודו של מרדכי ומגולי יהודה שגלו לבבל בימי המלך יהויכין, הייתה יפת תואר וטובת מראה.

                      אסתר המלכה הינה דמות חשובה ומשמעותית בהווי היהודי, מלכה של אימפריה חשובה,שהצילה ממוות מיעוט אליו השתייכה.רוב גיבורי התנ"ך הנם גברים, ואילו סיפור מגילת אסתר והניצחון לדת היהודית התאפשר הודות לאישה אחת - אסתר. כאשר אנו קוראים את סיפורה של אסתר אנו מגלים כי אסתר עברה תהליך של טרנספורמציה, שמשפיעה עליה ועל סביבתה בצורה משמעותית. בשלב הראשון: דמות כנועה, ביישנית, צנועה-ובשלב השני: חל מהפך, היא הופכת להיות חזקה, מניפולטיבית, גוזרת גזירות, ומפתה. היא מחופשת למלכה, אשת אחשורוש, בעוד שלאמתו של דבר היא יהודייה כשרה, וצדקת נסתרת; וכדרכם של אלו היא מכסה את חסידותה וגדולתה, מעיני בשר ודם, וכל כולה לשם שמיים.

                      שמה הפרסי, "אסתר", לקוח משמה של האלה הבבלית אשתר או מן המילה הפרסית star (כוכב).
                      המהר"ל מפראג אומר ,לפי כתבתה של הרבנית ציפורה הלר,שנסיבות לידתה של אסתר לא היו מקריות. ניכור ובדידות הם כלים כמו כל כלי אחר, והם ניתנים לנו כדי לאפשר לנו להפוך למה שאנחנו יכולים וצריכים להיות. דווקא מעומק נקודת הריקנות הזאת, פרח החיבור העמוק של אסתר עם האלוקים. שורש המלה אסתר הוא ס-ת-ר. שמה מבטא את עצם מהותה - היכולת לחדור מבעד לחומות ההסתר ולהבחין באלוקים גם במקומות שאחרים לא היו מסוגלים. אסתר הייתה מומחית בחדירה דרך החומות שסובבות אותנו. זה היה כלי הנשק שהיא רכשה לעצמה בשנות בדידותה .אסתר למדה לראות את האלוקים בכל מקום שבו הביטה. היא ראתה בו את אביה היחיד והניחה לשכינתו להנחות ולכוון אותה.

                      ואילו שמה היהודי הוא "הדסה" כשמו של השיח הדס. הדס הוא אחד מארבעת המינים שאנו נוטלים בסוכות. ההדס מסמל את העיניים. עיניה של אסתר יכלו לראות את המציאות הפנימית בבירור, כפי שהעיניים שלנו רואות את המציאות החיצונית. שהדמות הצנועה הזו מגלמת בתוכה עוצמה פנימית.
                      אסתר, כמו ההדס, לפי דברי התלמוד-הייתה "ירקרוקת".ירוק הוא צבע שמורכב משני צבעי יסוד - כחול וצהוב. כחול מסמל קרירות וצהוב מסמל חום. אורה הפנימי של אסתר הורכב משני הכוחות גם יחד - להט בוער כשמש עם רכותם הצוננת של המים. משום שהיא פיתחה את טבעה הרוחני באופן כל כך מושלם, היא הייתה מסוגלת להגיע לכל אדם ולמצוא בתוכה את היכולת להתחבר אליו. ה"ירקרקות" שלה הייתה סמל רוחני לענווה, היענות ורגישות.

                      אסתר גודלה על ידי מרדכי שהיה בן דודה- לאחר שהוריה נפטרו. הוא הפך אחר כך, למדריכה הרוחני ובסופו של דבר לבעלה.אביה של אסתר נפטר כשהיא הייתה עדיין ברחם אמה; אמה נפטרה בלידתה. כך, היא באה לעולם עם הפצע המדמם של לא להיות שייכת לאף אחד.

                      כאשר חיפש המלך אחשוורוש אישה במקום ושתי, נלקחה גם אסתר אל בית המלך ונבחרה להיות המלכה בגלל יופייה. על פי חז"ל, לקיחה זו של אסתר הייתה "מלמעלה" ולא מרצונה. אסתר הסתירה, לבקשת מרדכי, את זהותה ואת היותה יהודיה.

                      כאשר המן קיבל רשות מהמלך להשמיד את היהודים, נתבקשה אסתר על ידי מרדכי לגשת אל המלך ולהתחנן להצלת היהודים. אסתר בתחילה מוצגת באור שלילי, כאשר היא חוששת לגורלה, אך לאחר מכן היא מתעשתת ומחליטה לשים נפשה בכפה, ולסכן את עצמה בעבור עמה. באמצעות סדרת תחבולות ומניפולציות היא מצליחה להפיל את המן מרום מעלתו ולהציל את העם היהודי מכליה.

                      לפי חז"ל, אסתר תבעה מאנשי כנסת הגדולה שייקבע החג ותיקבע המגילה לדורות, ולאחר דין ודברים קיבלה את מבוקשה.

                      לפני בואה של אסתר אל היכלו של המלך אחשוורוש לבקש את ביטול הגזרה של המן ביקשה אסתר ממרדכי על ידי התך, סריס הנשים-לצום . יש המקשרים את תענית אסתר, הנהוגה בערב חג הפורים.

                      על שמה העברי של אסתר, הדסה, נקראה ההסתדרות הציונית הדסה, שייסודה היה בזמן פורים.

                      אסתר / מילים:חיים צבי


                      היא בוכה על הכר

                      המלכותי,



                      בכי חרישי, כמעט

                      ילדותי,



                      את הכל כבר נתנה,

                      המלכה הקטנה,



                      לא רוצה משרתות,

                      לא משתה עם כרים וכסתות,



                      והרי נתבטלה הגזרה,

                      רוצה רק אותך מרדכי,

                      בחזרה.

                       

                      דרג את התוכן:
                        4 תגובות   יום שבת, 3/3/12, 09:24

                        סיפורו ההזוי של ריצ'רד בקמינסטר פולר''

                         

                         

                        סיפורו ההזוי של ריצ'רד בקמינסטר פולר,אשר היה גאון עם סיפור חיים הזוי, המצאות מופלאות ומטורפות, והשקפת עולם הוליסטית, אשר במרכזה ההבנה כי כולנו מבלים על אותה חללית שאין לה קברניט.

                         

                        פולר נולד ב- [1895 – 1983]והיה בעל גישה פילוסופית הדומה מאוד לזו של ארכימדס אשר אמר "תנו לי נקודת משען ואזיז את העולם".

                         

                        במקצועו היה פולר  אדריכל, מהנדס, ממציא, פילוסוף ואיש חזון ורוח אמריקאי ומשורר. הוא עסק בתחומים רבים ביניהם עיצוב, מתמטיקה, קרטוגרפיה וחקר החלל. רבים רואים בו אדם רב כישורים, צאצא ישיר של דור "אנשי האשכולות" של הרנסאנס דוגמת לאונרדו דה וינצ'י, פיליפו ברונלסקי, מיכלאנג'לו ועוד.

                         

                        פולר נולד במילטון, מסצ'וסטס, למשפחה הידועה כמורדת במוסכמות,דבר שהשפיע על חייו. בין השנים 1913 עד 1915 למד פולר באוניברסיטת הרווארד עד שסולק משם בשל בעיות משמעת וחוסר אחריות. הוא לא השלים את לימודיו והשכלתו הרבה הייתה אוטודידקטית.

                         

                        בתחילת חייו,ניהל פולר חיים רגילים. הוא שירת בצי האמריקאי במלחמת העולם הראשונה ועבד בכמה משרות בחברות בניין ותעשייה.

                         

                        בשנת 1927, כשהיה בן 32, פשט פולר את הרגל והפך למובטל. הוא התמכר לאלכוהול ונאלץ לגור בפחון עם אשתו ובתו. בתנאי המגורים הירודים חלתה הבת בת הארבע ומתה. פולר האשים את עצמו במותה, ושקע בדיכאון עמוק. בת נוספת נולדה לבני הזוג - אך הוא לא היה יכול לפרנסם.

                         

                        פולר עמד על גדות אגם מישיגן והיה מוכן להטיל את עצמו לתוך המים הקפואים. רגע לפני - היתה לו התגלות. הוא הבין שחייו אינם שלו, אלא של היקום. אין לו זכות לקחת אותם. מאותו רגע הוא התמסר לחיפוש אחר התרומה של האדם הפשוט לאנושות.

                        במקום להתאבד, החליט לעשות ניסוי: מה יכול לעשות אינדיבידואל אחד, בלי כסף, שם או מעמד - למען העולם?

                        בספרו "שפן הניסיונות ב'" [הכוונה, כמובן, לעצמו] הוא כותב: "לפתע עלתה המחשבה שהדחף שלי להתאבד הוא תוצאה מפורשת של עיסוק-יתר ב'עצמי' וב'סבל שלי', ושאם אעשה כן אעשה את הטעות האנוכית ביותר, ואשליך אולי לאבדון חוליית-מידע אבולוציונית הנחוצה למימוש המוחלט של התפקיד-שטרם-נודע של האדם ביקום.

                        "אז הבנתי שאני יכול לבצע התאבדות רק של האגו - 'היפטרות' של האגו האישי - אם במקום לצרכי ה'אני' אקדיש את האורגניזם הפיזי ואת מערכת העצבים לנשיאת כל כאב שיבוא, וכך אולי להבין מנטאלית כיצד יכול אינדיבידואל 'חסר-אני' להתייחס לכל ההשפלות, החובות וההפסדים הכספיים שהבאתי באנוכיותי וברשלנותי על כל האנשים-המעורבים-באופן-כלשהו, ולהישאר פעיל רק לשם האפשרות-לשימוש-מהותי-עבור-אחרים בניסיון שרכשתי. ראיתי שאמנם ישנה אפשרות אמיתית שאוכל לעשות כן, אם אשאר חי ואקדיש את עצמי ליישום לעולם-לא-עבור-עצמי של הידע מניסיוני-המצטבר-הכולל. חשיבתי החלה להתבהר".

                         

                        משבר זה היווה נקודת מפנה בחייו של פולר, שהחליט להקדיש את חייו לפיתוח טכנולוגי ולמציאת דרכים יעילות לניצול אנרגיה למען רווחת האדם וטובת החברה. פולר הקדיש את חייו לשכלול ושיפור תנאי הקיום האנושיים.  הוא הקיף את העולם 57 פעמים במסעותיו.

                         

                        פולר נודע  בעיקר בזכות פיתוח הכיפה הגאודזית ולזכותו המצאות ופיתוחים רבים נוספים .אחת מהמצאותיו הראשונות: כלי רכב, מעין ג'יפ, המסוגל לנסוע לכל כיוון.

                         

                        פולר רשם על שמו עשרים וחמישה פטנטים, וכתב עשרים ושמונה ספרים על השקפת עולמו ועל המצאותיו. הוא קיבל ארבעים ושבעה דוקטורטים של כבוד בתחומים אמנות, מדע, הנדסה, אדריכלות ויחסי אנוש, וכן עשרות פרסים.

                        דרג את התוכן:
                          4 תגובות   יום שבת, 3/3/12, 03:06

                          עשרת בני המן מכונים גם קליפות בקבלה''

                           

                          עשרת בני המן מופיעים בשמם במגילת אסתר.

                          לפי המדרשים היו להמן 208 בנים. רש"י בשם חז"ל מפרש שהעשרה שנהרגו ושנתלו הם אלו שכתבו דברי שטנה על היהודיים ועל ירושלים[ עזרא ]. ע"פ המגילה, עשרת בני המן נהרגו ביום המלחמה הראשון [בי"ג באדר], ונתלו על העץ ביום השני [י"ד].

                           

                          מקום תלייתם של עשרת בני המן היה על אותו העץ שהכין המן ונתלה עליו. [עץ התלייה הוא "עץ הדעת" המסמל את הרצון לקבל שבאדם. ניתן להשתמש בכוח זה עם הכוונה על מנת לקבל לעצמו, שמכונה "המן", או עם הכוונה על מנת להשפיע לזולת, שמכונה "מרדכי". בתחילה חושב "המן" שהוא יכול לשלוט על כוחות הקבלה שבאדם, ורוצה לתלות את מרדכי על עץ התלייה. אולם מאוחר יותר מתגלה ש"מרדכי", הכוונה על מנת להשפיע לזולת, הוא ששולט בעץ, ותולה עליו את "המן"].

                           

                          עשרת בני המן [מגילת אסתר ]הם:

                           פרשנדתא - לפי המדרש היה הגמון בקרדוניא. שלח לאביו קורה באורך 50 אמה, אותה לקח מתיבת נח‏. מאוחר יותר ניתלה על אותה קור‏ה. [פרשנדתא -הוא אחד מכינוייו של רש"י שמשמעותו פרשן-דתא, כלומר פרשן הדת זאת כהוקרה לפירושיו רחבי ההיקף על התנ"ך והתלמוד].

                          דלפון [הוא כיום,כינוי לעני מרוד].

                          אספתא

                          פורתא

                          אדליא

                          ארידתא

                          פרמשתא אריסי

                          ארידי

                          ויזתא [הוא כינוי כיום,לשלימזל ולא יוצלח].

                           

                          לכתיבת וקריאת עשרת בני המן במגילה הכשרה למקרא במגילה בפורים, ישנם מאפיינים מיוחדים:

                          -על פי הגמרא [בבלי מגילה]-יש לקרוא בעת קריאת המגילה, את שמותיהם של עשרת בני המן, יחד עם המילה "עשרת" שאחריהם, בנשימה אחת.

                          הסיבה היא:

                          כדי להורות שכולם יצאה נשמתם בפעם אחת, ולכתחילה נפסק להלכה שיש לעשות כך. יש הסוברים שמי ששכח או לא מסוגל לקרוא בנשימה אחת, יחזור ויקרא מחדש.

                           

                          -שמות עשרת בני המן צריכים להיכתב בצורה הנקראת "אריח על גבי אריח ולבנה על גבי לבנה". דהיינו: שני טורים המסודרים אחד בצד ימין ואחד בצד שמאל.

                           

                          ישנה מסורת כי בקהילות יהודיות שונות, התקיים מנהג בו התארגנה קבוצה שהתחפשה להמן ועשרת בניו, כשלויזתא נשמר מעמד מבוזה במיוחד, כנחות מכולם.

                           

                          כל גילוי רוחני מתגלה בעולם דרך עשר הספירות. המקובלים מסבירים לנו שהכוחות הרוחניים מתגלים באדם בתחילה בצורתם האגואיסטית, כ"עשרת בני המן" שמכונים בקבלה גם "קליפות". במהלך תיקונו הופך המקובל את "עשרת בני המן" לכוחות של נתינה.

                           

                          עשרת בני המן,נהרגו בי"ג באדר ונתלו למחרת היום על העץ עליו היה תלוי אביהם אשר נתלה בניסן של השנה שקדמה לכך.

                           

                          משייכים את המן ובניו לגזע עמלק. עמל"ק הם ראשי תיבות של "על מנת לקבל". המן מייצג את הכוונה האגואיסטית, הכוונה על מנת לקבל לעצמו, לכן נאמר שהוא מזרע עמלק. לעומתו, מרדכי היהודי מייצג את הכוונה לתת לזולת, הכוונה על מנת להשפיע.

                           

                          על שנאת עמלק כותב הרמב"ם : "ציוונו לזכור את אשר עשה לנו עמלק, ומה שהקדימו להרע לנו, ולשנוא אותו בכל עת. ונעורר הנפשות במאמרים שנילחם בו ונזרז את העם לשנוא אותו עד שלא תישכח המצווה, ולא תיחלש השנאה ותסור מליבנו עם אורך הזמן."

                          "אל תחשוב כי המעשה הזה הוא מתוך אכזריות או דרישת נקמה, אלא שהוא פועל המחייב את השכל האנושי להאביד כל הנוטה מדרך היושר, כדי להשבית בכל המונעים אשר ימנעו השגת השלמות, והוא

                          השגת הבורא יתברך ."

                           

                          אמר רבי חנוך תלמידו של רבי בונים מפשיסחא:"כל זמן שנמשך שלטונו של עמלק, אין אדם יודע שהנהו בחינת אפס. כשפוסק שלטונו של עמלק, יודע אדם שהוא בחינת אפס" .

                           

                          בשמות עשרת בני המן כפי שכתובים במגילה נגלה כי בשם פרשנדא האות ת' מוקטנת, בשם פרמשתא האות ש' מוקטנת, ובשם ויזתא האות ז' מוקטנת - וביחד מרכיבות האותיות תש"ז.. ואחרי כמה אלפי שנים בשנת תש"ז (1946) בהושענה רבה, עם סיום משפטי נירנברג שנערכו לפושעי המלחמה הנאצים נתלו "עשרת בני המן" - עשרה מנהיגים נאצים. צרוף אירועים מוזר.

                          דרג את התוכן:

                            פרופיל

                            אסתר רבקה
                            1. שלח הודעה
                            2. אוף ליין
                            3. אוף ליין

                            ארכיון

                            פיד RSS