כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    ארכיון : 5/2013

    0 תגובות   יום שישי , 3/5/13, 23:44

    ''

     

    היום שלושים ותשעה ימים לעומר-נצח שביסוד

     

    ההתמדה מהווה מרכיב חשוב בהתקשרות והיא נבחנת ביכולת לעמוד באתגרים ובכישלונות.

    לא ניתן לטפח התקשרות אמיתית ללא מידת ההתמדה והסבלנות.

     

    שאלות לבחינה עצמית:


     -האם אני מחויב לגמרי לאדם עמו אני מקושר?

    -עד כמה אני מוכן לשאת ועד כמה אני מוכן להיאבק כדי לקיים ולשמר קשר זה?

    -האם האדם אליו אני מקושר מודע למסירותי?

     

    האתגר היומי:

     

    הוכח את מידת הסבלנות שבהתקשרותך בכך שתתמודד עם הגורם החוסם את הקשר בניכם.


    [מדברי הרב סימון גיקובסון]

    דרג את התוכן:
      0 תגובות   יום שישי , 3/5/13, 17:14

      ''

       

      רבי מאיר בעל הנס ומנהיר עיני החכמים

       

      רבי מאיר [שמו המקורי היה נהוראי שהיה "מנהיר עיני חכמים בהלכה", או מישא ] . הוא נקרא מאיר היות ש'האיר עיני חכמים בהלכה'. רבי מאיר מכונה גם בעל הנס, שפירושו "עושה נסים" ומקורו בסיפור התלמודי המספר כיצד הציל את גיסתו מידי הרומאים באמצעות שילוב של תחבולה והשמעת התפילה היחידה "אלוהי מאיר - ענני".

       

      רבי מאיר היה גר מצאצאיו של נירון קיסר[ על פי מקור אגדי במסכת גיטין]. מגדולי התנאים בדור הרביעי, ממנהיגי התקופה שאחרי מרד בר כוכבא. כאמור,הוא חי לאחר חורבן בית שני, בתקופה קשה מאד לעם היהודי. הרומאים ניסו בכל כוחם לנצח את העקשנות היהודית, להישאר כעם מיוחד ולא להתבולל. הם ניסו לחנך אותם ל"קדמה", ולעזוב את עקרונות הדת שנראו בעיניהם מיושנים. שמירת שבת, כשרות, ולימוד התורה- נאסרו באיום לעונש מות.

       

      רבו העיקרי היה רבי עקיבא והוא מוזכר בין חמשת התלמידים שנותרו לרבי עקיבא אחרי מות 24,000תלמידיו.מוריו הנוספים היו: רבי ישמעאל, בר הפלוגתא הגדול של רבי עקיבא וכן אלישע בן אבויה (המכונה "אחר"), התנא שיצא לתרבות רעה. על כך אומרת הגמרא [מסכת חגיגה ]:"רבי מאיר - רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק". כלומר, למד ממנו רק את הדברים הטובים. תלמידיו: ר' שמעון בן אלעזר וסומכוס.

       

      אמר רבי אחא בר חנינא :גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שאין בדורו של רבי מאיר כמותו, ומפני מה לא קבעו הלכה כמותו שלא יכלו חבריו לעמוד על סוף דעתו. שהוא אומר על טמא טהור ומראה לו פנים, על טהור טמא ומראה לו פנים [עירובין ].

       

      רבי מאיר נטל חלק חשוב בסידור המשנה. הוא היה בעל זיכרון טוב וגילה בקיאות בכל ספרי הקודש. מסופר כי פעם נקלע למקום ללא ספרי קודש וכתב את כל מגילת אסתר מזיכרון בלבד. ר' יוחנן אמר כי היו לר' מאיר 300 משלי שועלים.

       

      רבי מאיר הוסמך לרב במסירות נפשו של רבי יהודה בן בבא בתנאים מחתרתיים באזור שבין אושא לשפרעם.

       

      אשתו ברוריה, בתו של רבי חנינא בן תרדיון שהיה מעשרה הרוגי מלכות, נחשבת לאישה חכמה ונזכרת בתלמוד כבקיאה בתורה .

      אשתו ברוריה, בתו של רבי חנינא בן תרדיון שהיה מעשרה הרוגי מלכות, ונחשבת לאישה חכמה ונזכרת בתלמוד כבקיאה בתורה .היו לו שכנים רעים שגרמו לו צער רב ור' מאיר התפלל שימותו אך אשתו אמרה לו שדוד המלך באומרו"יתמו חטאים מן הארץ" התפלל שיסורו החטאים - שהיצר הרע יתבטל מהעולם וכך לא יהיו רשעים וצריך להתפלל שהשכנים ישובו בתשובה שהרי יכול לצאת מהם צדיק.

       

      רבי מאיר התפרנס מלבלרות. הוא כתב ספרי תורה ומגילות. כדי לשפר את כתיבתו ולהעניק לה יופי וחן עירבב סוגים שונים של דיו סממנים (צמחים).

       

      בכל שנה, ביום י"ד באייר (יום פטירתו), עולים עשרות אלפים לקברו שבטבריה. יהודים עולים לקברו של רבי מאיר מאז המאה ה-13 לפחות, ועם השנים נעשה הקבר למקום שמתפללים בו לריפוי מחלות ולהתערבויות אלוהיות אחרות. במשך כל ימות השנה אפשר למצוא כאן אנשים מתפללים או חוגגים - את אירוע התספורת הראשונה לבני שלוש או אירועים משמחים אחרים.

       

      בקופות צדקה רבות, כתוב "לזכות רבי מאיר בעל הנס". כמעט בכל בית יהודי בגולה,עמדה אז, "קופת רבי מאיר בעל הנס". רבי יוסף קארו [מחבר ה"שולחן ערוך"]ורבי משה אלשיך- בראותם את המצב הקשה בארץ, החליטו לייסד מגבית מיוחדת מיהודי חו"ל לטובת פרנסת תושבי ארץ ישראל המגבית הוכרזה כתרומה, לזכות ר' מאיר בעל הנס. בדרך כלל ההלכה אומרת, שחובתו של אדם לדאוג קודם כל לעניי עירו.אמנם בנוגע לעניי ארץ ישראל, הרי היא העיר של כולנו. כל יהודי הוא קודם כל, תושב ארץ ישראל. לפיכך חובה על אלו שמנועים עדיין מלעלות, לסייע בפרנסת תושבי הארץ.

      מובא בשם הבעש"ט בספר כתר תורה: "אם אדם בסכנה וצריך לנס אזי ייתן ח"י גדולים לנרות בשביל נשמת רמבה"ן, ויאמר בפה מלא: אני מנדר אותן ח"י גדולים לנרות בשביל נשמת רמבה"ן "אלהא דמאיר ענני" שלוש פעמים, ובכן יהי רצון מלפניך ה' או"א, כשם ששמעת את תפילת עבדך מאיר ועשית לו נסים ונפלאות, כן תעשה עמדי ועם כל ישראל הצריכים לנסים נסתרות וגלוים אמן כי"ר",

       

      סגולות היום כנתינת צדקה, הדלקת נר שמן ועוד הנהגות אשר הוטבעו לזכותו של רבי מאיר, מוזכרות ומונהגות מידי שנה, ומראות על ניסים ונפלאות הנעשים בכוח זכות הצדיק הקדוש המשפיע ישועה לרבבות יהודים מאמינים במשך הדורות.

       

      הסגולה למצוא אבדה נוסדה על שם התנא רבי מאיר, מפני שגם הוא מצא את אחות אשתו ע"י אמירת "אלהא דמאיר ענני", ואח"כ נשתלשלה הסגולה לכל סכנה. מקורה במעשה המובא בגמרא שכאשר גזרה מלכות רומי הרשעה על בתו של רבי חנינא בן תרדיון שהייתה אחותה של ברוריה אשת רבי מאיר, שתשב בין הנשים הפרוצות. אמרה ברוריה לבעלה הצדיק:

      -          גנאי הוא לי, שתשב אחותי בקובה של זונות.

       נטל תרקב של דינרים והלך לשם ואמר:

      -אם לא נעשתה בה עברה יעשה לה נס, ואם עשתה עברה - לא יעשה לה נס.

       הלך ועשה עצמו כפרש, ואמר לה:

      -          הישמעי לי. אמרה לו:

      -          דרך נשים לי.

       אמר לה: אמתין לך. אמרה לו:

      -הרי יש הרבה נאות ממני. אמר:

      -מכלל, שלא עשתה עברה, וכל מי שבא אומרת לו כך.

       הלך אצל השומר. אמר לו:

      -תנה לי. אמר לו:

      -מתיירא אני מפני המלכות. אמר לו:

      -טול תרקב של דינרים, חציו תן שוחד וחציו יהא לך. אמר לו:

      -וכשיכלו הדינרים מה אעשה? אמר לו:

      -תאמר "אלוהי מאיר, ענני" - ותנצל. אמר לו:

      -ומי יאמר שכך הוא? אמר לו:

      -עכשיו תראה. היו שם כלבים שהיו אוכלים בני אדם. נטל ר' מאיר צרור וזרק בהם. באו עליו לאכלו. אמר:

      -"אלוהי מאיר ענני" - הניחוהו. ראה השומר כך ונתן אותה לר' מאיר. מאז ועד היום נושעו רבים בזכות אמונתם ותליית זכותם ברבי מאיר בעל הנס באמרם "אלהא דרבי מאיר ענני".

      דרג את התוכן:
        8 תגובות   יום שישי , 3/5/13, 08:28

        03/05/2013

         

        ''

         

        גן האהבות שהיו

         

        ויש מקום הנקרא

        "גן האהבות

        שהיו".

         

        ויושב שם גנן חרוץ

        ואינו נותן להם

        חלילה ליבול.

        להיעלם.

         

        הוא מזבל,משקה ומתפלל

        לאלוה האהבות האבודות

        שישמור על פינת חמד זו

        למען ישובו לכאן

        בשעת געגוע

        אותם אוהבי עד

        מכל הדורות

        וינוחו על פיית הזהב

        הנמצאת במרכז הגן

        ישירו לה ברכות

        רזי סיפורי אהבתם

        שהיתה...

         

        ויש מקום...

         

        גן אהבות

        שהיו.

         

        ויושב שם גנן חרוץ

        ולא נותן להם

        חלילה ליבול

        להיעלם.

        דרג את התוכן:
          2 תגובות   יום שישי , 3/5/13, 07:00

          03/05/2013

           

          ''

           

          הכושית עשתה את שלה-הכושית יכולה ללכת

           

          כל חייה סחבה אותם

          על גבה

          בקור,בחום,באש ובמים

          את כל יכולתה ואי יכולתה

          השקיעה בהם.

           

          בגדת האגם רחב הידיים

          של חיים שלמים

          שחתה  וסחבה ילדיה ההולכים ומתבגרים

          מזדקנת תוך שחייתה

          באפיסת כוחות,מזדקנת

          הגיעה אל שפת הגדה

          אשר מנגד.

           

          בגרו הילדים ובשחוק נעורים

          קפצו על האדמה

          אמם בכוחותיה האחרונים

          ביקשה שיושיטו לה ידם

          למען תעלה ותהא עמם

          את מה שנותר בה עוד כוח

          להיות.

           

          הביטו בה ושאלו בכעס:

          מה כבר עשית

          כל חיינו רק סחבת אותנו

          מגדה לגדה?

           

          הביטה בדמע התפקחות

          וראתה

          שתי ידיים מושטות.

          שני ילדים עמדו לעזרה

          והשאר במשיכת כתף

          וללא מבט לאחור עזבוה

           המשיכו הלאה לדרכם...

          דרג את התוכן:
            0 תגובות   יום שישי , 3/5/13, 03:11

            03/05/2013

             

            ''

             

            אישה מוכה

             

            אישה מוכה מתנהגת כאישה מוכה

            לאורך כל שנות חייה.

             

            גם אם תשתחרר מרודפה

            הרי צאצאיהם

            ממשיכים להלום בה.

             

            היא קלה לפגיעה

            מטרה נוחה

            היא מבינה את תוקפיה

            יותר מאשר את עצמה.

             

            אישה מוכה נלחמת כלביאה

            למען ילדיה

            אך-

            נופלת עשוקה

            ממהלומות לשונם החוצבות בה

            תלמי ייסורי אביהם

            שבילי עיקבות רישעתו

            מעמיקים הם.

             

            אישה מוכה לנצח

            תניח בהתגוננות זרועותיה

            ממטר גידופים והאשמות שווא

            ותיתן לברד,לרעם ולברק

            להשחית בגדיה.

             

            אישה מוכה קמה כלביאה

            מבינה את גודל המכה.

            אהוביה תוהים בה בעוינות:

            מה לך שפלה כי התעוררת?

             

            מהר ינסו לדחוף פניה

            אל צואת בטחונה המתעורר

            הרוצה לתת צריחה ראשונה

            לעולם.

            דרג את התוכן:
              0 תגובות   יום שישי , 3/5/13, 01:09

              ''

               

              היום שלושים ושמונה ימים לעומר-תפארת שביסוד

               

              ההתקשרות מחייבת אותך לא רק להיות אוהב אלא גם רחמן.עליך להרגיש את כאבו של חברך ולהזדהות איתו.

               

               

              שאלות לבחינה עצמית:


                -האם התקשרותי מותנית?

              -האם אני נסוג כשאני חש אי נוחות בצרתו של חברי?

               

              האתגר היומי:

               

              הצע עזרתך ותמיכתך בטיפול בבעיה קשה של אדם אליו היית מקושר.

               

              [מדברי הרב סימון גיקובסון]

              דרג את התוכן:
                0 תגובות   יום חמישי, 2/5/13, 15:36

                ''

                 

                הבהמה שבחיה והבהמה שבאדם ביהדות

                 

                חיה ביהדות, היא הגדרה הלכתית כוללת לבעלי חיים ממחלקת היונקים שאינם גדלים מטבעם במקום ישוב. בשונה מבהמה שמטבעה גדלה במקום ישוב.

                 

                 ההלכה היהודית מחלקת את כלל בעלי החיים ההולכים על ארבע לשתי קבוצות עיקריות: חיה ובהמה. במקורות היהודיים קיימת הבחנה ברורה בכלל בעלי החיים היונקים, בין אלה הנקראים חיה לבין הנקראים בהמה, לחלוקה זו השלכות הלכתיות רבות ומגוונות.

                 

                התורה מדגישה  את חשיבות החמלה כלפי בעלי החיים. האבות והאמהות נודעו בכינוי "שבעת הרועים", והתלמוד מספר שמשה רבנו נבחר להיות מנהיג לעם, בזכות החמלה בה נהג בעדר הכבשים אותו רעה.

                 

                להלן כמה דוגמאות למצוות התורה העוסקות ביחס מוסרי לחיות:

                 א. קיים איסור על הסבת כאב לחיות: צער בעלי חיים .

                 ב. יהודי חייב להקל על סבלה של חיה גם אם היא שייכת לאויבו .

                ג. חיה התלויה באדם לקיומה, אסור לאדם לאכול לפני שהוא מאכילה.

                ד. יש לתת לבעלי החיים שברשותנו לנוח ביום השבת;

                 ה. אסור לרתום שני בעלי חיים לאותה מחרשה, כיון שאין הדבר הוגן לבעל החיים החלש יותר

                ו. אסור להרוג את הפרה ואת העגל שלה באותו יום .

                 ז. אסור לבתר ולאכול את אבריו של בעל חיים בעודו חי .

                ח. שחיטה צריכה להתבצע כך שייגרם מינימום של כאב לחיה. יש לבחון את הלהב בקפדנות, ולהקפיד שהמוות יהיה נטול כאב ככל האפשר.

                 ט. הציד אסור לשם הנאה – חז"ל לא ראו את ספורט הציד בעין יפה.

                 

                היהדות מתירה אכילת בשר, בתנאים הבאים:

                -מדובר בבעל חיים טהור המותר על פי התורה.

                -נשחט כהלכה.

                -הוסרו ממנו החלקים הלא כשרים :דם, שומן וגידים מסוימים.

                - הוכן ללא ערבוב בשר וחלב

                - כל הנאמר מעלה בשילוב אמירת הברכות המתאימות .

                 

                על פי התלמוד, אם נאכל לפי ציווי התורה ובכוונה גדולה, יהפוך שולחן האוכל שלנו למזבח וסעודתנו לעבודת ה'.

                 

                לפי התניא של האדמור הזקן, ליהודי יש נפש בהמית.נפש הבהמית הינו כינוי לנפש שמצד הקליפה שביהודי. בלשון חז"ל יצר הרע. נפש זו מלובשת בדם האדם ומחיה את הגוף. מנפש זו מגיעים כל המידות הרעות מארבע יסודות רעים שבה. המיוחד בנפש זו שמעורב בה גם טוב, כיון שנפש זו אצל יהודי מקורה מקליפת נוגה והיא מסוד עץ הדעת, שמעורב שם הטוב עם הרע.

                 

                לנפש זו עשרה כוחות כנגד עשר ספירות, במקביל וכנגד עשרה כוחות של הנפש האלוקית. עיקר עבודתו הרוחנית של יהודי, לגבור על רצונותיה של נפש זו ועוד למעלה מזה, להשתמש בכוחותיה לטוב. ועד להפיכה מוחלטת של כוחותיה - שזה נעשה ע"י הצדיקים. עם הנפש קיימות נפש אלוקית ונפש טבעית - שכלית.

                 

                בנפש הבהמית יש ארבעה יסודות:

                -יסוד האש - כעס וגאווה

                -יסוד המים - תאוות ותענוגים

                -יסוד הרוח - הוללות, וליצנות והתפארות ודברים בטלים

                -יסוד העפר - עצלות ועצבות

                 

                סיפורים ומשלים רבים יש על חיות והנה אחד מהם:

                השועל והכלב

                יום אחד התקרב השועל אל חצר המשק. הוא ראה את הכלב רובץ לו במנוחה, וסביבו כל טוב-ב תרנגולות, מזון ומים שאל השועל את הכלב :

                -         " מדוע זה זכית בכל המותרות האלה?"

                -          ענה הכלב: " אני שומר על חצר המשק בלילות!"

                 חש השועל קנאה רבה . לפתע הבחין כי הכלב קשור ברצועה ליתד התקועה באדמה. שאל השועל:

                -         " ומה הוא החבל הקשור לצווארך?"

                -          "אדוני דורש שאשמור על כוחותיי ללילה, ולכן קושרני אל היתד למשך שעות היום " ענה הכלב

                הפנה השועל את גבו לכלב, ולחצר המשק העשירה, צעד בשמחה לכיוון היער, חופשי, לתור אחר מזונו.

                דרג את התוכן:
                  0 תגובות   יום חמישי, 2/5/13, 04:51

                  היום שלושים ושבעה ימים לעומר –גבורה שביסוד''

                   

                  בחן את מידת הביקורתיות שבהתקשרותך.

                  התקשרות צריכה להיעשות מתוך הבחנה והתחשבות זהירה עם מי ואל מי אתה מתקשר.

                  גם ההתקשרות הבריאה והקרובה ביותר דורשת לעיתים פסק זמן-התחשבות בחופש הפרט של שני הצדדים.

                   

                  שאלות לבחינה עצמית:


                   -האם התקשרותי מוגזמת?

                  -האם אני תלוי מדי באדם אליו אני מקושר?

                  -האם אני מתקשר מתוך מצב של ייאוש?

                  -האם אני מתקשר עם אנשים בריאים בנפשם?

                   

                   האתגר היומי:


                  בדוק האם חווית ההתקשרות שלך דורשת שינוי או בדיקה מחודשת. [מדברי הרב סימון גייקובסון]

                  דרג את התוכן:
                    4 תגובות   יום רביעי, 1/5/13, 09:05

                    ''

                     

                    חוסר אונים, חוסר שליטה

                    תורת האיזון מדברת גם על אחת החסימות הראשיות שיש לאדם והיא תחושת חוסר אונים וחוסר שליטה. 
                    חוסר אונים נלמד- הוא מצב פסיכולוגי שבו אדם לומד לנהוג בחוסר אונים במצב מסוים, אפילו כשיש לו הכוח לשנות את הנסיבות הבלתי-נעימות או אף המזיקות. 
                    שליטה היא ,על פי אמונתו של אדם באשר למה גורם לדברים טובים או רעים בחייו בכל תחום. מקור השליטה עשוי להיות פנימי (כלומר, האדם מאמין כי הוא שולט בעצמו ובחייו) או חיצוני (האדם מאמין כי חייו והחלטותיו נשלטים בידי סביבתו, בידי כוח עליון או בידי אנשים אחרים). 

                    השאלות שאנו צריכים לשאול את עצמנו:
                    *האם אנו באמת מעצבים את חיינו או שהחיים משחקים בנו? 
                    *עד כמה אנו חיים או חווים באירועים של חוסר וודאות?
                    * עד כמה אנו "חסרי מזל" - נופלים עלינו אירועים? 
                    *עד כמה אנו משפיעים על סביבתנו- לעומת ,כמה אנו מגיבים ומתאימים עצמנו לסביבה?
                    * עד כמה אנו מצליחים לעמוד ביעדים שהצבנו? 

                    -דרגת חסימה קשה היא דרגה בה אנו חווים "חוסר מזל" ואירועים קשים מכל עבר.
                    -דרגת חסימה בינוני ,הינה תחושה כללית של שליטה ותכנון, אך יחד עם זאת הרבה מצבים של חוסר אונים ,שליטה או אי וודאות.
                    -דרגת חסימה קלה היא שמידי פעם אירועים של חוסר אונים ,חוסר שליטה או אי וודאות שהשפעתם הינה לטווח הקצר.

                    אנו ממגנטים אלינו מעשים ואנשים.על פי סך כל אמונותינו- אנו בוראים מציאות גשמית לפי האמונות שבתוכנו.למעשה ה"חוץ" מראה את המתחולל בתוכנו.
                    אם נאמין שאנו יכולים ליצור מציאות טובה לחיינו -נזכה לראות אותה מתגשמת .
                    אם נאמין שמגיע לנו אך טוב-נזמן את הטוב לביתנו.
                    נחשוב טוב-ויהיה טוב.

                    דרג את התוכן:
                      0 תגובות   יום רביעי, 1/5/13, 04:05

                      ''

                       

                      היום שלושים ושישה ימים  לעומר-חסד שביסוד ''
                        


                      אהבה היא המפתח להתקשרות.האהבה מייסדת בסיס אמין עליו ניתן לבנות את ההקשרות.אם אתה מתקשה להתקשר,בדוק באיזו מידה אתה אכן אוהב את האדם או את העניין איתו אתה רוצה להתקשר.


                        


                      שאלות לבחינה עצמית:


                       -האם אני מנסה להתקשר מבלי לפתח ולחזק את רגש האהבה? 


                      -האם אני אכן מבטא את התקשרותי מתוך רגש של אהבה?


                        


                      האתגר היומי: 

                       
                      בטא את הקשר שלך עם ילדך או עם חברך באמצעות מעשה שנעשה מתוך אהבה.

                      דרג את התוכן:

                        פרופיל

                        אסתר רבקה
                        1. שלח הודעה
                        2. אוף ליין
                        3. אוף ליין

                        ארכיון

                        פיד RSS