כותרות TheMarker >
    ';

    חיוך בקצה הדמעה

    רשימות קצרות על החיים, כמו שאני רואה אותם

    ארכיון

    ארכיון : 3/2018

    13 תגובות   יום שני, 26/3/18, 14:58

    25.3.2018


    יומן מסע / מקדוניה / ביטולה, סקופיה / מרץ 2018 

    רשימה ראשונה מתוך מספר רשימות שיתפרסמו בהמשכים בשבועות הקרובים


    ''


    75 שנה לשואת יהודי מקדוניה, 75 שנה להולדתו של מתי *G. ,כבכל שנה בשנים האחרונות אנחנו מגיעים למקדוניה לרגל הטקסים הנערכים סביב יום הזיכרון להכחדת יהדות מקדוניה. מרשים מאד לעקוב אחר התפתחות טקסי הזיכרון וצמיחת מספר המשתתפים בטקסים אלו במהלך שלושת השנים שאנו משתתפים בהם. ממספר יהודים מקומיים, מספר ישראלים ואנשי ממסד כאלו ואחרים שלקחו חלק בטקסים לפני מספר שנים עד ל"מצעד החיים" שנערך השנה בביטולה, מצעד שמנה כ – 6000 איש, מרביתם אנשי העיר ביטולה, נציגים רשמיים של מממשלת מקדוניה ושל מדינות שכנות, וכמאה ישראלים, בני הדור השני והשלישי. מצעד חיים וטקסי זיכרון נערכו למחרת היום גם בסקופיה, בירת מקדוניה, שהקהילה היהודית בה מונה כ-200 איש. בכל האירועים מדברים על הזיכרון אֲבָל המסר החשוב הוא שימור זיכרון השואה כדי שאירוע כזה לא יחזור בתולדות האנושות.


    הקרדיט להקמת מפעל זיכרון זה ופיתוחו מגיע למספר ישראלים: דן אורין, שגריר ישראל למקדוניה ומנהל דסק ארצות הבלקן, ד"ר רחל שלי לוי דרומר, ילידת מקדוניה, שמקדמת את נושא זיכרון יהדות מקדוניה ללא לאות, יחד עם חברת ילדותה המקדונית מביטולה – עורכת הדין Maria Geras     Dochovska,להלן מִימָה. יחד איתם עושה במלאכה משה טסטה הירושלמי עתיר השנים והזכויות. דן אורין, רחל שלי, מימה ומשה - הצליחו בנחישות ובהתמדה לצרף מתנדבים רבים לשורותיהם וכך להעלות לתודעה את זכרה של יהדות מקדוניה. דן אורין, שגרירנו הנמרץ, מצליח בבניית קשרי ידידות ופעילות כלכלית ותרבותית תוססת עם המקדונים שהם עם חם ולבבי המעריץ את מדינת ישראל.


    בביטולה מחכות לנו מריאנה ואני, שתי ארכיטקטיות מתוך קבוצתARHAM   המונה 5 נשים, בראשותה של מימה, עורכת הדין שנזכרה לעיל, שנרתמו להפיכת **בית הקברות היהודי העתיק בביטולה לפארק זיכרון. מתי G. החליט על קונספט מקומי. הוא רוצה שכל העבודה תעשה במקדוניה על ידי אנשי מקצוע מקומיים, שיחיו אחר כך בצד האלמנטים שיבנו, שזיכרון היהודים שנרצחו יהיה חלק מחייהם. אנחנו נוסעים למפעל אבן  KRINK KG שמתגלה כמפעל גדול ומודרני מצויד בציוד מתוחכם. המפעל הזה יבנה את הגלעד שמתי תכנן עבור בית הקברות, לזכר הנספים בשואה. את פנינו מקבלת אלכסנדרה, אשת מקצוע מרשימה. השיחה מתנהלת באנגלית מהולה במקדונית ומתי תורם את חלקו בסרבית חלודה, אבל עובדת. אנחנו בוחנים מספר אבנים ומתי בוחר אבן גרניט אפרפרה, מקומית, שתתאים לגלעד. אני, מריאנה ואלכסנדרה יסכמו את הפרטים הנדרשים. מתי יפקח על העבודה כשיתחילו בביצוע, בקרוב. ממפעל האבן אנחנו עוברים לסדנת המתכת הסמוכה לבית הקברות. בסדנת המתכת יבנה פסל שעון השמש הגדול, 9 מ"ר קוטרו, שמתי מתכנן להציב בפארק הזיכרון. בקרוב מתי ייסע שוב כדי לפקח על ביצוע העבודה. 


    ''

    עם אלכסנדרה, במרכז, אני ומריאנה במפעל האבן


    ''

    בחצר מפעל האבן


    ''

    בסדנת המתכת


     

    ''

    מודל פסל השמש המתוכנן

     

     

    ''

    מודל הגלעד המתכונן

     

     

    ''

    הדמית פסל שעון השמש בשטח בית הקברות

     

    ''

     

    הדמית הגלעד בשטח בית הקברות.

     

    בארבעת הימים הקרובים נחווה מספר רב של אירועים יוצאי דופן.

    נתחיל באירוע, ***ההאקאתון, עכשווי לחלוטין באופיו, שיזם השגריר דן אורין. bitalon - the bitola hackathon. עשרות צעירים מקומיים, מחולקים לצוותי עבודה, מלווים במנטורים מקומיים וישראלים מתחרים על הקמת מיזם דיגיטלי להנצחת יהדות מקדוניה. כולם מנסים למצוא דרך מעניינת להראות את חיי הקהילה שהייתה. חיים מלאים ועשירים של קהילה שומרת מסורת, עליה סיפרה בהרצאתה המשוררת, שמוצאה בבלקן, חוה פנחס כהן. קהילה שחייתה באזור ללא גבולות, שכן נקודות ההתייחסות שלה היו בתי הכנסת והמשפחות היהודיות בקהילות היהודיות במדינות השכנות. 

     

    ''

    משתתפי ההאקאתון בביטולה, 2018. יושב במרכז השגריר דן אורין, ראשונה מימין עומדת מימה, שניה משמאל עומדת שלי. 


    הנה נכנסת שבת בביטולה (לשעבר מונאסטיר) אשר כל תושביה היהודים נמחקו מעל פני האדמה ב – 11.3.1943 . בסוף השבוע הזה הגיעו לעיר שני אוטובוסים גדושים בישראלים נרגשים. קידוש כהלכתו נערך בערב שבת במלון, יואל קפלן, הרב האדמוני של העיר סלוניקי ניצח על הקידוש יחד עם הרב פרופסור דניאל הרשקוביץ שהיה עד לא מזמן נשיא אוניברסיטת בר-אילן. את הרעיון לקיים שבת כהלכתה קידמה ד"ר רחל שלי לוי דרומר שהיא המזכיר האקדמי של האוניברסיטה, ואף הגדילה עשות בהפקה אישית של שירונים שהכילו נכסי צאן ברזל של שירים עבריים. וכך בפעם הראשונה אחרי 75 שנים נשמעה בעיר ביטולה תפילה יהודית ושירים עבריים. וגם בגופם של חילונים למהדרין כמונו חלפה צמרמורת של התרגשות, כמו גם בשעת קיום טקס ההבדלה במוצאי שבת.


    בשבת שמענו את הרצאתו המרתקת של ההיסטוריון יואל רפל. רפל עמד על ההבדל בין היסטוריה לזיכרון. היסטוריה, כך אמר, זה משהו שקרה למישהו אחר, בזמן אחר, במקום אחר. זיכרון הוא חלק ממני. אסור שהשואה תהפוך להיסטוריה שלנו, היא צריכה להיות חלק מהזיכרון. הנחלת הזיכרון צריכה להיעשות על ידי הקשבה לניצוֹלים. הקשבה לניצוֹלים "מצילה" את החוויה מלהפוך להיסטוריה ומשמרת אותה כזיכרון / חוויה אישית. מי ששמע דבריו של ניצול צריך להמשיך לספר את ששמע והזיכרון ימשיך להתקיים. נזכרתי במה שכתבתי לא מזמן, אבי, ניצול שואה, היה חוזר ומספר אותם סיפורים. ופעם אחת, רק פעם אחת, שאלתי אותו לפשר החזרה האינסופית, והוא ענה בפשטות – אני רוצה לחרוט את עצמי לתוך הזיכרון שלכם.

    והוא הצליח...

     

    ברשימה הבאה - מצעד החיים בביטולה - 

    ''

    עילם ועקנין, אחיינו 'הקטן' של מתי G. צועד יחד עם דודו 'הגדול' במצעד החיים

     

    ''

    קבוצת הנוער מגרמניה, המתנדבת בשיקום בית הקברות, בפתיחה של מצעד החיים 

     

    מידע נוסף

    *בלילה של 11.3.1943 נאספו כל יהודי מקדוניה על ידי שוטרים וחיילים בולגרים, רוכזו במפעל הטבק מונופול בסקופיה, ונשלחו אל מותם למחנה המוות טרבלינקה, משם איש לא חזר.  מתי G. נולד ב 4.3.1943  שבוע לפני היום הנורא. הוא הוריו וסבתו ניצלו בנס, בדרכו המקרית של הגורל. שאר בני המשפחה נכחדו כולם. קרא/י עוד http://www.nomikan.com/?p=572


    ** על תכנית הפיכת בית הקברות לפארק זיכרון קרא/י עוד http://www.nomikan.com/?p=116


    *** האקאתון (מאנגלית: Hackathon) הוא אירוע שבו מתכנתים, אנשי טכנולוגיה, אנשי מוצר ותוכן מתכנסים יחד כדי לעבוד על פרויקטים טכנולוגיים בנושא כלשהו. אירוע כזה יכול להימשך יום אחד או יותר. המילה "האקאתון" היא הלחם בסיסים של האק – תכנות יצירתי או שיבוש תרבות ומרתון, כלומר – "מרוץ" של תכנות יצירתי. פעמים רבות, התוכנה שמפותחת בהאקאתונים היא תוכנה חופשית. (מתוך ויקיפדיה).

     

    לינק לרשימה השנייה שפרסמתי בנושא http://cafe.themarker.com/post/3425236/

     

    ''
    חקירת הילד היהודי / מתי גרינברג / שמן על קנווס / 1966-69

     

    לינקים לשתי הרשימות הבאות בנושא:

    http://www.nomikan.com/?p=1585 מקדוניה / יומן מסע / רשימה 2/ מצעד החיים / העומדים מן הצד

    http://www.nomikan.com/?p=1622 מקדוניה, יומן מסע, רשימה שלישית ואחרונה / מה שלא ידעתי על טרבלינקה

     

     

    www.matygrunberg.com 

    www.nomikan.com

    דרג את התוכן:
      11 תגובות   יום חמישי, 1/3/18, 20:12

      היכונו לביאת הצדיקים / ספוילר... המשיח כבר כאן


      זה זמן מה שמחה גדולה בלבבי. עידן הצדיקים בפתח!!! אני חשה חובה בהולה לבשר זאת. לקראת העידן החדש ממרקת אנוכי את חָטָאַי עד ילבינו כשלג. חובה על כולנו לעשות זאת. קומו, התנערו, היטיבו דרכיכם!!!  או ... שתבואו על עונשכם. "מֵעַי מֵעַי אוֹחִילָה קִירוֹת לִבִּי הֹמֶה לִּי לִבִּי לֹא אַחֲרִישׁ כִּי קוֹל שׁוֹפָר שמעתי נַפְשִׁי תְּרוּעַת מִלְחָמָה" ירמיהו ד' י"ט.



      ''
                                    ירמיהו, מיכאנג'לו

       

       

      לא מזמן פורסמה קלטת השיחה של יאיר נתניהו עם חבריו. התפלצתי. לאו דווקא מהשיחה, המבישה והמביכה, אלא מהעובדה ששיחה זו הוקלטה על ידי נהג שעבד עבור המשפחה, נמכרה על ידו לכלי התקשורת, ונרכשה על ידי כלי התקשורת שמהרו לפרסם ולידות אבנים במשפחת נתניהו. לאורך התהליך היו מספר צמתים של מקבלי החלטות, פרטיים ומוסדיים. איש לא עצר לחשוב – האם זה מעשה מוסרי? הוגן? כיצד הושגה ההקלטה? לאחר מכן פורסמה קלטת הצרחות הנוראית של הגברת שרה נתניהו, מתוך שיחה שלה בשנת 2009 עם מי שנתן לה שרות יח"צ, ובינתיים הלך לעולמו. נראה שהמקליט עצמו לא סבר שיש לפרסם קלטת זו, שפורסמה רק לאחר מותו. אין לי מושג מדוע שמר אותה, ומדוע החליט מי שהחליט כי עתה בשלה השעה להוציאה לאוזני הרבים. אבל ברור לי כי מחמת אינטרסים כאלו ואחרים של גורמים כאלו ואחרים, תחת האצטלה של "זכות הציבור לדעת" מאביסות כמויות זבל אדירות את יצר המציצנות האנושי המפעם בלב כולנו.
      בימים אלו התפוצצה פרשת המסרונים של כבוד השופטת פוזננסקי-כץ. ובנפשי גמלה ההחלטה לפרסם דברי ברבים, וככל שאקדים – תבוא עלי הברכה.

       

      ''
      אלת הצדק, שלמה כהן, "ישראל היום" 26.2.2018

       
      במקרה שעדיין לא הבחנתם בעובדה שהכל שקוף. הכל שקוף. כל רגע בחיי כל אחד מאיתנו עלולים להיות נראים, מוקלטים ומפורסמים. טעות לחשוב ש"לי זה לא יקרה". אין יותר סודות. לעולם אין לדעת  מתי יצוף מעשה מכוער / נסתר / לא חוקי / לא מוסרי / משמין / שעשית. כולנו חיים באקווריום, צופים ונצפים, שופטים ונשפטים, תולים ונתלים בכיכר העיר האינטרנטית וגם בזו הפיזית, בתי המשפט, מקומות העבודה, בתי הכלא, התכנסויות חברים ביום שישי בערב, פרלמנטים בבתי קפה ופורומים כאלו ואחרים.
      בעידן העכשווי, אלוהים הארכאי, זה עם הזקן הלבן שיושב על ענן ומביט מלמעלה עלינו, בני האנוש הנלעגים, מתרוצצים על פני כדור הארץ כאילו נהיה כאן לעד, אלוהים זה מתגלם היום ברשת האינטרנט ובאמצעים האלקטרוניים המתוחכמים. עולם הסייבר הוא הוא האלוהים הרואה ויודע הכל. במודל החדשני הזה עוד לא ברור לי מקומם של המלאכים והשדים, שלוחי מִצוותו, הגומלים לנו על מעשינו. אבל כשאפתור את החידה אודיעכם דבר.
      בינתיים, היזהרו במעשיכם. גם אם תוציאו את הבטרייה מהטלפון בזמן שאתם לוקחים / נותנים שוחד, מפתים אישה יפה וקופצים איתה למיטה / מכים אדם ברחוב / מדברים עם לקוח / בוס / מסמסים שטויות עם החברה / מחטטים באף  – לא יועיל לכם. מעידה קלה – תיתפסו בחטאכם.
      ומה שמחה זו שקפצה עלי ואיתה פתחתי רשימה זו? ברור לי כי בתהליך הממושך של חשיפה - הכל גלוי, ואם הכל גלוי, וכולם יודעים הכל על הכל, אזי אנחנו חייבים להיות צדיקים. ולכן, לעניות דעתי,  לא מתוך רצון טוב אלא בלית ברירה, ההתנהגות האנושית תשתנה באופן מהותי. האנושות עוברת תהליך של היטהרות - כל החוטאים יועלו לגרדום זה או אחר, או שירדו למחתרת שלא תהיה אפשרית כי הכל חשוף. בסופו של התהליך יישארו הצדיקים (והצדיקות, כמובן, שהן הרוב) בלבד!!! זה יהיה כיף, אם כי, כנראה, קצת משעמם.
      דא עקא, שהאופי האנושי מטבעו לא ניחן בצדיקות מופלגת, ואפילו באמתחתה של צדקת כמוני נחים מספר חטאים שהשתיקה יפה להם. אם כן אנה אנו באים, חוטאים רשעים שכמונו? וכבר הוכיח זאת טוב ממני ישו שהתרה באנשים שעמדו לסקול (בחדווה, כנראה) אישה נואפת  – "מִי בָכֶם חַף מִפֶּשַׁע הוּא יַדֶּה־בָּהּ אֶבֶן בָּרִאשׁוֹנָה" הַבְּשׂוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה עַל־פִּי יוֹחָנָן פֶּרֶק ח. (ספוילר – איש לא ידה בה אבן...).
      מי מאיתנו חף מפשע???


      ולסיום משמח עוד יותר - סקופ בלעדִי שירעיד את אמות הסיפים וישמח גם את לבבכם – המשיח כבר כאן!!! הוא חתיך. הוא מדבר צרפתית ועברית (עילגת) והוא גר בבת ים.

       

      ''
      ''

      עידן הצדיקים בפתח. צפו לטוב. אמרו את זה כבר לפני - "סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ." תהלים לד טו. רבים שרים פסוק זה, ואני בחרתי בחוה אלברשטיין  https://www.youtube.com/watch?v=UEXxr9thfaU

       

      נ.ב.

      הַבְּשׂוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה עַל־פִּי יוֹחָנָן פֶּרֶק ח
      ח   וְיֵשׁוּעַ הָלַךְ אֶל־הַר הַזֵּיתִים׃ 2 וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיָּבֹא עוֹד אֶל־הַמִּקְדָּשׁ וְכָל־הָעָם בָּאוּ אֵלָיו וַיֵּשֶׁב וַיְלַמְּדֵם׃ 3 וַיָּבִיאוּ הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים לְפָנָיו אִשָּׁה אֲשֶׁר נִתְפְּשָׂה וְהִיא נֹאָפֶת וַיַּעֲמִידוּהָ בַּתָּוֶךְ׃ 4 וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו רַבִּי הָאִשָּׁה הַזֹּאת נִתְפְּשָׂה עַל מַעֲשֵׂה נִאוּפָהּ׃ 5 וּמשֶׁה צִוָּנוּ בַתּוֹרָה לִסְקֹל נָשִׁים כָּאֵלֶּה וְאַתָּה מַה־תֹּאמַר׃ 6 וְהֵם לְנַסּוֹת אֹתוֹ דִּבְּרוּ־זֹאת לִמְצֹא עָלָיו שִׂטְנָה וַיִִּתְכּוֹפֵף יֵשׁוּעַ לְמַטָּה וַיְתָו בְּאֶצְבָּעוֹ עַל־הַקַּרְקָע׃ 7 וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הוֹסִיפוּ לִשְׁאֹל אֹתוֹ וַיִּשָּׂא אֶת־עֵינָיו וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם מִי בָכֶם חַף מִפֶּשַׁע הוּא יַדֶּה־בָּהּ אֶבֶן בָּרִאשׁוֹנָה׃ 8 וַיִּתְכּוֹפֵף שֵׁנִית לְמָטָּה וַיְתָו עַל־הַקַּרְקַע׃ 9 הֵם שָׁמְעוּ וְלִבָּם נֹקְפָם וַיֵּצְאוּ אֶחָד אֶחָד הָחֵל מִן־הַזְּקֵנִים וְעַד הָאַחֲרוֹנִים וַיִּוָּתֵר יֵשׁוּעַ לְבַדּוֹ וְהַאִשָּׁה עֹמֶדֶת בַּתָּוֶךְ׃ 10 וַיִּשָּׂא יֵשׁוּעַ אֶת־עֵינָיו וַיַּרְא כִּי־אֵין אִישׁ בִּלְתִּי הָאִשָּׁה לְבַדָּהּ וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אִשָּׁה אֵיפֹה שׂטְנַיִךְ הֲהִרְשִׁיעָךְ אִישׁ׃ 11 וַתֹּאמֶר לֹא אֶחָד אֲדֹנִי וַיֹּאמֶר לָכֵן גַּם־אֲנִי לֹא אַרְשִׁיעֵךְ לְכִי לְדַרְכֵּךְ וְאַל תֶּחֶטְאִי עוֹד׃ 

       

      דרג את התוכן: