כותרות TheMarker >
    ';

    "טובים השניים" - מופע הומוריסטי מאת עו"ד בני דון יחייא

    מופע הומוריסטי של עו"ד בני דון-יחייא (מומחה לדיני משפחה). סיפורים, חיוכים, בדיחות ואמרות על נשים וגברים וצרות אחרות. המופע סוקר את התחנות העיקריות בחיי בני-הזוג: חיזור, נישואין, ילדים, כסף, נאמנות ועוד.
    פסנתר, שירה וניהול מוסיקלי: חן גוסלר

    ארכיון : 4/2013

    0 תגובות   יום שני, 29/4/13, 16:02

    לקריאת הכתבה - נא ללחוץ על הקישור.
    http://www.sabrespro.co.il/files/47461366892338.pdf



    ''

    דרג את התוכן:
      0 תגובות   יום ראשון, 28/4/13, 11:49

      להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

       

       

       

      ''

      מטבע ממלכתית לל"ג בעומר

      ***

       

      טעם השמחה בל"ג בעומר הקשור לתלמידיו של ר' עקיבא

      מסופר במסכת יבמות בגמרא:

      "שניים עשר אלף זוגות תלמידים היו לו לר' עקיבא...

      וכולם מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה".

       

      במדרש יש תוספת לסיפור: 

      "אמר להם רבי עקיבא: בני, הראשונים לא מתו

      אלא מפני שהיתה עינם צרה אלו לאלו.

      תנו דעתכם שלא תעשו כמעשיהם!

      עמדו תלמידיו ומילאו את כל ארץ ישראל תורה".

       

      לפי המסורת, בל"ג בעומר פסקה המגיפה,

      ולכן נפסקת בו האבלות של ימי הספירה.

      נוהגים לערוך חתונות רבות בל"ג בעומר

      לאחר שמתחילת ספירת העומר בפסח לא מתחתנים.

       

      ''

      חתונה. יוסף ישראלס, 1906

       

      ***

       

      ישנה סברה שתלמידי רבי עקיבא,

      שתמך בבר כוכבא במרדו נגד הרומאים,

      היו למעשה חיילים בצבאו של בר כוכבא שנהרגו בקרב.

      הדבר לא הוזכר בתלמוד בשל צנזורה של עורכי התלמוד

      שחששו כי יעוררו בכך את כעסם של הרומאים.


      ***

       

      ''

      חסידים רוקדים במירון בל"ג בעומר 

      ליד קברו של רבי שמעון בר יוחאי.

      בול עם ציורו של ראובן רובין משנת 1926.

       

      שמחת  ל"ג בעומר נקשרה ליום זה גם בשל המסורת

      כי זהו יום פטירתו של ר' שמעון בר יוחאי.

      לפי המסופר, לפני פטירתו גילה ר' שמעון לתלמידיו סודות מתורת הקבלה.

      יש תיעוד מאמצע המאה ה-18 כי מידי שנה

      אנשים רבים  עלו בל"ג בעומר לקברו של רבי שמעון במירון.

       

      ''

      רבי שמעון בר יוחאי

       

      ***

       

      המנהג של הדלקת מדורות בל"ג בעומר

      נתפס כזכר למורדים שהדליקו משואות אש על ראשי ההרים

      כדי להעביר את ההודעה על פרוץ המרד.

      כך גם המנהג לירות בל"ג בעומר חיצים מקשתות מתקשר למרד בר כוכבא,

      כי חץ וקשת היו כלי הנשק שבהם השתמשו המורדים.

       

      ''
      בול משנת 1961 עם דמותו של בר כוכבא
      מחזיק בקשת וחץ -
      נשקם של חיילי בר כוכבא המורדים ברומאים.

      ***

      "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר

      על קברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון לא ראה שמחה מימיו,

      שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר

      ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל

      ועומדים שם לילה ויום ולומדים... ומתפללים ואומרים מזמורים".

      ש"י עגנון

       

      ''

      מכתב המיוחס לבר כוכבא משנת 153 לספירה

       

       




      דרג את התוכן:
        2 תגובות   יום שישי , 26/4/13, 13:23

        מונולוג - אדם מדבר אל עצמו.

        דיאלוג - שני אנשים מדברים אל עצמם.

        דרג את התוכן:
          1 תגובות   יום חמישי, 25/4/13, 13:31

          להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.




           

          וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה:

          אֱמוֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרוֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם:

          לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו - כִּי אִם לִשְׁאֵרוֹ הַקָּרוֹב אֵלָיו:

          לְאִמּוֹ וּלְאָבִיו וְלִבְנוֹ וּלְבִתּוֹ וּלְאָחִיו (כא, א, ב).

           

          אמור אל הכהנים שלא ישכחו שהם בני אהרון ושקדושתם נובעת מקדושתו.

          לכן עליהם לדבוק במידותיו של אביהם

          ברוח דברי חז"ל במשנה (אבות א,יב): 

          "הווי מתלמידיו של אהרון -

          אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".

           

          ''

          בול משנת 2005 

          עם ציור של ברכת כהנים.


          ***

           

          רש"י כותב על המילים "אמור אל הכהנים בני אהרון": 

          "להזהיר הגדולים על הקטנים".

          "להזהיר" מלשון זוהר, כדבר הפסוק (דניאל יב, ג)

          "והמשכילים יזהירו כזוהר הרקיע":

          תפקידם של הגדולים להזהיר ולהאיר בהתנהגותם הישרה

          את דרכם של הקטנים כדי שמהם יראו וכמוהם יעשו.

           

          ''

           הבאת ביכורים לכהן במדבר סיני

           

          ***

           

          המגיד מדובנה פירש מילים אלה כך:

          הזהר את הגדולים שיקיימו בעצמם 

          מה שהם מטיפים לקטנים לעשות.

           

          ''

          ספר משלי המגיד מדובנה

           

          ***

           

          כִּי אִם לִשְׁאֵרוֹ הַקָּרוֹב אֵלָיו (כא, ב).

           

          רש"י כותב: "שארו - זו אשתו".

          למה נקראת האישה שארית? על פי הפסוק בבראשית מה, ז:

          "לשום לכם שארית בארץ" - 

          בזכות האישה המביאה לעולם ילדים ומגדלת אותם, יש לאדם שם ושארית בארץ.

           
          ''

          בעל ואישה

          ***

           

          וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי -

          וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם

          הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹוֹהִים. אֲנִי ה' (כב, לב-לג).

           

          הקב"ה מרגיש בקדושתו כשהוא נמצא בתוך בני ישראל כולם

          ללא הבדל בין עשירים לעניים, גדולי הדור ופשוטי העם.

           

          אמר על כך אחד מהוגי הדעות: תראו כמה גדול ערכו של כל אדם,

          שהרי תשעה צדיקים וגאונים לא משלימים מנין לתפילה,

          אך לעומתם עשרה יהודים מהפשוטים ביותר,

          שאינם יודעים תורה ושאינם מקפידים לקיים את כל המצוות -

          מצטרפים למנין כשר לתפילות בציבור.

           

          ''

          בית הכנסת הפורטוגלי באמסטרדם. תחריט מהמאה ה-18

           

          ***

           

          וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם -

          לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט:

          לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזוֹב אוֹתָם. אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם (כג, כב).

           

          מצוות השארת פאה ולקט מופיעה לראשונה בפרשת השבוע שעבר, קדושים,

          ולכן תמהו פרשנים מדוע חוזרת המצווה שוב גם בפרשה זאת.

           

          רבי מאיר שמחה מדווינסק מסביר בספרו "משך חוכמה"

          כי התורה חזרה על מצווה חשובה זו

          כדי להשריש בלב את החובה לעזור לנזקקים

          גם בתחילת קציר החיטים, גם באמצע הקציר וגם בסופו.

          כך יתעמק הצורך בנפשו של אדם

          שזכה ויש לו רכוש - לסייע לאלה שלא זכו.

           

          ''

          קציר חיטים בציורו של ואן גוך

           

          ***

           

          הרהמצ"ז כותב שהמילה "קציר" מעלה בדעתנו

          את אלה שקצרה ידם לפרנס את עצמם ואת בני משפחתם.

          הוא דורש מילה זו, "קציר", במובן של לקצר,

          ואת המילה "חיטים" - החיטה מלקט הקציר - מלשון חטאים, ומסביר:

          השארת תבואה לעניים מתוך קציר החיטים מקצרת את החטאים -

          מקטינה את העבירות שאין אדם הנקי מהן.

          ובבוא האדם למשפט ביום הדין, המוזכר בפסוק כז בפרק זה

          ("אך בעשור לחודש השביעי הזה יום הכיפורים הוא"), 

          הוא יצא זכאי כשיאוזנו מעשיו הטובים לעומת הרעים.

           

          ***

           

          וְאִישׁ כִּי יִתֵּן מוּם בַּעֲמִיתוֹ - כַּאֲשֶׁר עָשָׂה, כֵּן יֵעָשֶׂה לּוֹ.

          שֶׁבֶר תַּחַת שֶׁבֶר, עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן.

          כַּאֲשֶׁר יִתֵּן מוּם בָּאָדָם - כֵּן יִנָּתֶן בּוֹ (כד, כ).

           

          אם אתה מחפש מום בזולתך - "כן יינתן בך":

          אחרים יחפשו פגמים גם בך, כדברי חז"ל (קידושין ע, ב):

          "כל הפוסל... במומו פוסל".

          ברוח זאת אמרו עוד בגמרא (בבא מציעא נט, ב):

          "מום שבך אל תאמר לחברך".

           

           

           

          דרג את התוכן:
            1 תגובות   יום רביעי, 24/4/13, 13:36

            להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

             

             

            ספירת העומר מתחילה בפסח - חג החרות

            ומסתיימת בשבועות - חג מתן תורה.

             

            "ספר החינוך" מנמק את טעמה של ספירת העומר:

            "נצטווינו למנות ממחרת יום טוב של פסח עד יום נתינת התורה

            להראות בנפשנו החפץ הגדול אל היום הנכבד והנכסף ללבנו

            כעבד ישאף צל וימנה תמיד מתי יבוא העת הנכסף אליו שיצא לחירות".

             

            ''
            "ועל ידי זה יושפע שפע רב בכל העולמות". 
            סדר תפילת ספירת העומר.

             

            ***

             

            הטעם הנ"ל לספירת העומר מתואר במדרש הבא:

             

            משל לאדם שהיה חבוש בבית האסורים

            וצעק למלך שישחרר אותו ויתן לו את בתו.

            והיה האסור הולך ומונה את חלוף הזמן

            עד שיגיע יום שחרורו והוא ייפגש עם אהובתו.

            כך עשו בני ישראל מעת צאתם ממצרים ועד שהגיעו למרגלות הר סיני

            וקיבלו את אהבת לבם - תורת ישראל.

             

            ''
            תבואה בשלה

            ***

             

            לפני שמברכים בתפילת ערבית את ספירת העומר, אומרים:

            "הנני מוכן ומזומן לקיים מצוות עשה של ספירת העומר, כמו שכתוב בתורה:

            וספרתם לכם ממחרת השבת, מיום הביאכם את עומר התנופה,

            שבע שבתות - תמימות תהיינה, עד ממחרת השבת השביעית

            תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה לה'.

            ויהי נועם ה' אלוהינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו". 


            ''
            מתקן משנת 1901

            עם לוח מתחלף מדי יום לספירת העומר. 

             

            ***

             

            הספירה מתחילה ביום הראשון של פסח. 

            לפני פסח נוהגים לתת צדקה לנזקקים, המכונה "קמחא דפסחא",

            כדי שיוכלו להכין את צורכי ליל הסדר והחג.

            על כך נאמר, שאין די לומר לפני הברכה "הנני מוכן ומזומן",

            אלא צריך לנהוג בפועל "הנני מוכן לתת במזומן למי שחסר לו"...

             

            ***

             

            וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה,  

            שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת - תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. 

            עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם (ויקרא כג, טו-טז).

             

            מספירת העומר לומד האדם את ערכו של הזמן.

            רש"י כותב: "וספרתם לכם - לעצמכם".

             

            בגמרא (מנחות סה, ב) דרשו את המילים "וספרתם לכם":

            "שתהא ספירה לכל אחד ואחד".

            49 היום שסופרים את העומר עד חג השבועות

            הם 7 שבועות המסמלות את שנותיו של האדם

            לפי האמור בספר תהילים צ, י: "ימי שנותינו בהם שבעים שנה".

             

            על האדם לספור את הזמן כדי להבין את חשיבותו.

            עליו ללמוד למנות את הימים כדי שלא יעבירם לשווא.

            עליו לספור שבועות כדי שלא יוציאם לבטלה.

            כי יום שאובד אינו שב לעולם ושבוע שעובר בבטלה - כל הון לא יחזירו.

            "שבע שבתות תמימות תהיינה" – שבועות שלמים ללא ימים מבוזבזים.

            (על פי הרב שלמה יוסף זוין)

             
            ''
            ציור לספירת העומר מתוך סידור מעוטר, איטליה המאה ה-19

             

            ***


            שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת תִּסְפוֹר לָךְ:

            מֵהָחֵל חֶרְמֵשׁ בַּקָּמָה תָּחֵל לִסְפוֹר שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת -

            וְעָשִׂיתָ חַג שָׁבוּעוֹת לַה' אֱלוֹהֶיךָ. 

            מִסַּת נִדְבַת יָדְךָ אֲשֶׁר תּתֵּן,

            כַּאֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ ה' אֱלוֹהֶיךָ  (דברים טז, ט-י).

             

            בני ישראל הצטוו לספור כל שנה 49 ימים

            החל מקציר העומר במוצאי החג הראשון של פסח

            ועד ליום קבלת התורה בחג השבועות.

            מהעומר, השיבולים, עושים קמח.

            המהר"ל כתב כי התורה רוצה לומר לנו שהחיים מורכבים מקמח ומתורה -

            מתרכובת של גשמיות ורוחניות.

            על כך נאמר במסכת אבות במשנה:

            "אם אין קמח - אין תורה. אם אין תורה - אין קמח".

             

            ''
            ספר על טעמי ספירת העומר

            של רבי שלום שרעבי משנת 1914.
             

            ***

             

            תָּחֵל לִסְפוֹר שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת (דברים טז, ט).

             

            "לספור"- מלשון "ספיר ויהלום" (שמות כח, יח) או "לבנת הספיר" (שמות כד, י).

            על ספירת העומר להאיר את הלבבות 

            כהכנה לקבלת התורה בתום הספירה - בחג השבועות.

            לכן הראשונים נקראו סופרים משום 

            "שהיו סופרים את כל האותיות שבתורה" (קידושין ל, א)

            כדי להאיר את האותיות ואת הלב לאהבת התורה.


            דרג את התוכן:
              1 תגובות   יום שישי , 19/4/13, 14:10

              בנישואין, לפעמים כשהתמונה מתבהרת - אז נהיה חושך בעיניים.

              דרג את התוכן:
                1 תגובות   יום חמישי, 18/4/13, 11:01

                ‎להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

                 

                 

                 

                 

                כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹאתֵיכֶם -

                לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ (טז, ל).

                 

                "ביום הזה יכפר עליכם" -

                זה יום הכיפורים, המכפר על העוונות שבין האדםלמקום.

                אבל זאת יקרה בתנאי ש "עליכם לטהר אתכם":

                אתם צריכים להשקיע עמל עצמי אם ברצונכם להיטהר

                כדי לכפר על העבירות שבין אדם לחברו,

                ולכן עליכם לרצות את חבריכם ולפייס אותם.

                 

                ''

                 

                יום כיפור. ציורו של מאוריציו גוטליב

                 

                ***

                 

                כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁריְשַׁבְתֶּם בָּה לֹא תַעֲשׂוּ,

                וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִימֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה

                לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקּוֹתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ.

                אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חוּקוֹתַיתִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם (יח,ג-ד).

                 

                מילות המפתח הן: "ללכת בהם" - ללכתבלי לעצור

                במטרה להתקדם ולעלות ממדרגה למדרגה.

                כי העומד במקום - כאילו חוזר לאחוריו.

                 

                ***

                 

                וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חוּקוֹתַי וְאֶתמִשְׁפָּטַי

                אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אוֹתָם הָאָדָם - וָחַיבָּהֶם. אֲנִי ה' (יח, ה).

                 

                "וחי"- אומר הרהמצ"ז - בגימטריה24, כמנין אותיות השפה.

                על האדם לחיות לפי דרכי התורה מאלף ועד תו, ואזיתהיה משמעות לחייו.

                 

                ''

                כ"ד אותיות העברית

                 

                ***

                 

                וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חוּקוֹתַי וְאֶתמִשְׁפָּטַי

                אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם - וָחַי בָּהֶם.אֲנִי ה' (יח, ה).

                 

                המילה "אותם" כתובה בפסוק"אתם" - אותיות אמת.

                רק מי שהאמת היא יסוד חייו, מדבר אמת,

                הולך בדרכי האמת ומודה על האמת - אזי יתקיים בו"וחי בהם",

                כי זו הסגולה לאריכות ימים.

                 

                ''

                 

                הדלקת נרות וקידוש בערב שבת. תחריט נחושת, הולנד המאה ה-18

                 

                ***

                 

                קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי, ה'אֱלוֹהֵיכֶם.

                אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶתשַׁבְּתוֹתַי תִּשְׁמוֹרוּ (יט, ב-ג).

                 

                למה בא הפסוק "איש אביו ואמו תיראו"מיד אחרי הציווי "קדושים תהיו",

                ורק לאחר מכן מצווה התורה על שמירת השבת?

                 

                אומר הרהמצ"ז: מי שמכבד את הוריו - הוא"איש", אדם הינו,

                שכן הוא עושה את הדבר הטבעי והאנושי הבסיסיהמצופה מכל בן אנוש:

                לא לנהוג בכפיות טובה במי שהביאו לעולם, גידלוודאג לו.

                לפיכך הדוגמה הראשונה שמביאה התורה אחרי ההוראה"קדושים תהיו"

                היא של כיבוד הורים.

                 

                ''

                 

                הבדלה במוצאי שבת. המאה ה-14

                 

                ***

                 

                אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִם וֵאלוֹהֵימַסֵּכָה לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם (יט, ד).

                 

                אל תשתמשו ב"אלוהים" כמסכה, כתחפושת,

                להסתיר מאחוריה מעשים המנוגדים להוראות התורה.

                 

                ''

                 

                אלים במיתולוגיה היוונית

                 

                ***

                 

                לֹא תִּגְנוֹבוּ וְלֹא תְכַחֲשׁוּ

                וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ (יט, יא).

                 

                רבי פנחס מקוריץ אמר:

                שלוש עשרה שנים למדתי שלא לומר דבר שקר

                ושלוש עשרה שנים נוספות למדתי לומר אמת.

                 

                ***

                 

                לֹא תַעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִגְזוֹל (יט, יג).

                 

                שני סוחרים באו אל רב העיר כדי שיכתוב להם הסכםשותפות.

                נטל הרב נייר וכתב עליו: א, ב, ג, ד - והושיטלהם את הדף לחתימה.

                תמהו הסוחרים על מעשה הרב, והוא הסביר להם:

                אם תנהגו ביושר זה בזה ולא תנסו לעשוק איש אתחברו - תצלח דרככם.

                אם לא - תהיו עניים. ולכך התכוונתי במה שכתבתי:

                אמת- ברכה,גזל- דלות.

                 

                ''

                בית הדין הרבני בלונדון, 1921

                 

                ***

                 

                לֹא תִקוֹם וְלֹא תִטוֹר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ.

                וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. אֲנִי ה' (יט, יח).

                 

                על אחד מגדולי ישראל אמרו שהיה בעל זיכרון מופלא

                ומימיו לא שכח דבר שלמד, שמע או ראה.

                אבל היה לזכרונו יוצא מהכלל אחד:

                אם מישהו פגע בו והעליבו - הוא היה שוכח זאת מיד.

                 

                ***

                 

                וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. אֲנִי ה'(יט, יח).

                 

                כשאדם אוהב את חברו כמוהו, האהבה היא הדדית ולכןכפולה.

                "אהבה" כפול שניים - 26, ובגימטריה"הויה" - שם השם.

                כשמקיימים מצווה זו, ה' יימצא עם האוהב.

                 

                ***

                 

                מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵיזָקֵן -

                וְיָרֵאתָ מֵּאֱלוֹהֶיךָ. אֲנִי ה'(יט, לב).

                 

                מפני הזקנה - תתקומם, אל תשלים איתה.

                 

                ''

                אדם זקן. ציורו של ואן גוך

                 

                ***

                 

                לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט (יט, לה).

                 

                עוול ניתן לעשות לא רק במעשים אלא גם בדיבורים, 

                במשפט לא ראוי שמטיחים באחר - ובכך פוגעיםבו.

                 

                דרג את התוכן:
                  0 תגובות   יום רביעי, 17/4/13, 17:23

                  להגדלת הכתבה - נא ללחוץ על הקישור.
                  http://www.sabrespro.co.il/files/88291366197858.pdf

                   

                  ''

                  דרג את התוכן:
                    0 תגובות   יום רביעי, 17/4/13, 13:18


                    לכתבה המלאה

                    http://www.nrg.co.il/online/11/ART2/460/710.html?hp=11&cat=1104&loc=10

                     

                     

                    ''

                    דרג את התוכן:
                      0 תגובות   יום ראשון, 14/4/13, 16:47

                      http://www.meetgarshim.co.il/index.php?dir=site&page=articles&op=item&cs=3130

                       

                      דרג את התוכן:
                        1 תגובות   יום שישי , 12/4/13, 12:33

                        המעלה הגדולה של האהבה:
                        כשאתם מאוהבים - אתם אוהבים יותר את עצמכם.

                        דרג את התוכן:
                          1 תגובות   יום חמישי, 11/4/13, 12:10

                          להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

                           

                           

                           ''

                           

                          ברית מילה. ציור מתוךתנ"ך מהמאה ה-14

                           

                          וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂרעָרְלָתוֹ (יב, ג).

                           

                          בטקס ברית המילה אומרים:

                          "זה הקטן גדול יהיה. כשם שנכנס לברית-

                          כן ייכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים".

                           

                          למה אומרים ברכה זאת רק בברית המילה ולאבאירועים אחרים?

                          משום שממצוות המילה אי אפשר להיפרד לעולם,

                          ולכן מאחלים לתינוק כי גם משאר המצוות לא ייפרדכל חייו.

                           

                          הברכה מופנית להוריו של התינוק:

                          כדי ש"זה הקטן" יישאר יהודי גםכש"גדול יהיה" -

                          עליכם לדאוג לחינוכו לתורה, לחופה עם בן עמו

                          ולמעשים טובים של צדקה וחסד הגודשים את תורתישראל.

                           

                          ''

                          ברית מילה. ציור מתוךתנ"ך מהמאה ה-14

                           

                          ***

                           

                          וּשְׁלוֹשִׁים יוֹם וּשְׁלוֹשֶׁת יָמִיםתֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה.

                          בְּכָל קוֹדֶשׁ לֹא תִגָּע וְאֶלהַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבוֹא

                          עַדמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ (יב, ד).

                           

                          חפץ עדין רגיש לפגיעה יותר מחפץ גס.

                          בד לבן מתלכלך מהר יותר מאריג כהה.

                          בגד עשוי מאריג דק ויקר פגיע מזה שנתפר מאריגצבעוני פשוט.

                           

                          האדם הראשון נברא מחומר מחוספס ומגושם: האדמה.

                          האשה נוצרה מחומר נאצל ממנו - גוף האדם.

                          לכן דיני הטומאה והטהרה רבים יותר

                          לגבי נשים מאשר לגבי גברים כי הן רגישות יותר.

                           

                          ***

                           

                          וְהַבֶּגֶד כִּי יִהְיֶה בוֹ נֶגַע צָרָעַת...(יג, מז)

                           

                          איזה נגע יכול להיות בבגדים?

                          אומר הרהמצ"ז: "בגד", רמז לבגידה-

                          זהו הנגע הקשה ביחסים בין הבריות.

                           

                          ''
                          אהרון הכהן לובש אפוד במדבר סיני.

                          משה אחיו לידו.

                          ציורו של יאן לואיקן, המאה ה-17.

                           

                          ***

                           

                          וְרָאָה הַכֹּהֵן אֶת הַנָּגַע-

                          וְהִסְגִּיר אֶת הַנֶּגַע שִׁבְעַת יָמִים(יג, נ).

                           

                          נגעים באים בשל חטא לשון הרע.

                          על אחד מגדולי ישראל מסופר שהיה מקפיד מאודבשמירת הלשון

                          ואף מאבק לשון הרע נזהר שלא יאמר מילה רעה על אףאדם.

                           

                          פעם היה חייב לומר על אדם מסוים שהוא שקרן,

                          אך כיוון שלא יכול היה להוציא מילה זו מפיו, אמר:

                          האיש הזה הוא בעל זיכרון נפלא.

                          יש כאלה הזוכרים דברים מלפני עשר שנים.

                          יש בעלי זיכרון מעולה הזוכרים דברים מלפני עשריםשנה.

                          ויש בעלי זיכרון מופלג הזוכרים דברים מלפנישלושים שנה.

                          והאיש הזה -הוא זוכר דברים שלא היו מעולם.

                           

                          ''

                          אהרון בבגדי כהונה במשכן במדבר סיני

                           

                          ***

                           

                          זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצוֹרָע: בְּיוֹםטָהֳרָתו -  

                          וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן (יד, ב).

                           

                          חז"ל פירשו את המילה "מצורע" -מוציא שם רע

                          ואת הפסוק (משלי כא, כג) "שומר פיו ולשונו- שומר מצרות נפשו"

                          הם דרשו: אל תקראו "מצרות" אלא"מצרעת".

                           

                          ***

                           

                          ''

                          עבודת המשכן במדבר.

                          ציור מתוך תנך מאיטליה, המאה ה-18.

                           

                          פעם הלך החפץ חיים בעירו. עצר אותו אדם שרק הגיעלעיר ושאל אותו:

                          היכן גר הרב הצדיק שלכם, החפץ חיים?

                          השיב לו החפץ חיים: הוא לא רב וגם לא צדיק גדולכל כך.

                          התפלא השואל ואמר כי כך יצא שמו של הרב בעולםהיהודי כולו.

                          השיב לו החפץ חיים: אני מכיר אותו היטב

                          ולכן יכול לומר לך שזו הפרזה גדולה.

                          כעס היהודי וקילל את החפץ חיים קללות קשות.

                           

                          כשהגיע החפץ חיים לביתו, פגש שם באותו אדםשהמתין לו.

                          נבהל האיש כשראה כי ביזה את הצדיק הגדול והשפילו.

                          הרגיע אותו החפץ חיים ואמר לו שלא עשה כל דבר רע

                          ובצדק הגיעו לו הקללות: משום שאסור לאדם

                          לדבר לשון הרע לא רק על אחרים - אלא גם על עצמו.

                           

                          '' 

                          החפץ חיים

                           

                          ***

                           

                          וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵרשְׁתֵּי צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהוֹרוֹת

                          וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזוֹב (יד, ד).

                           

                          רש"י מסביר כי יש לקחת שתי ציפורים בטקסהטהרה של המצורע,

                          שקיבל את עונשו בשל דברי הרכילות שהפיץ,

                          משום "שהנגעים באים על לשון הרע, שהוא מעשהפטפוטי דברים.

                          לפיכך הוזקקו לטהרתו ציפורים, שמפטפטות תמידבצפצוף קול".

                           

                          הרהמצ"ז קישר את הציפורים לחטאו של המצורעכך:

                          מה ציפור עפה ממקום למקום ואי אפשר לתופסה,

                          כך לשון הרע מתפשטת במהירות מפה לשם

                          וקשה לגלות מי החל בהפצתה.

                           

                          '' 

                          כהן מעלה קורבן במשכן במדבר סיני. ציור מהמאהה-17. 

                           

                          ***

                           

                          וְאִם דַּל הוּא וְאֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת-

                          וְלָקַח כֶּבֶשׂ אֶחָד, אָשָׁם, לִתְנוּפָהלְכַפֵּר עָלָיו.

                          וְעִשָּׂרוֹן סוֹלֶת אֶחָד בָּלוּלבַּשֶּׁמֶן - לְמִנְחָה, וְלוֹג שָׁמֶן (יד,כא).

                           

                          בספר משלי (כב, כג) נאמר: "אל תגזול דל כידל הוא".

                          הפסוק תמוה, שכן מה ניתן לגזול מאדם דל?

                           

                          ההסבר הוא שיש אנשים המתחמקים מלתת צדקה לעניים,

                          ומשום שהם מתביישים בקמצנותם, הם טוענים שלאותועני יש כסף.

                          בא הפסוק להזהיר לא לגזול מהעני הישר את דלותו

                          כי זהו "הרכוש" היחיד שלו.

                           

                           

                          דרג את התוכן:

                            פרופיל

                            בני דון-יחייא
                            1. שלח הודעה
                            2. אוף ליין
                            3. אוף ליין

                            ארכיון

                            פיד RSS