כותרות TheMarker >
    ';

    "טובים השניים" - מופע הומוריסטי מאת עו"ד בני דון יחייא

    מופע הומוריסטי של עו"ד בני דון-יחייא (מומחה לדיני משפחה). סיפורים, חיוכים, בדיחות ואמרות על נשים וגברים וצרות אחרות. המופע סוקר את התחנות העיקריות בחיי בני-הזוג: חיזור, נישואין, ילדים, כסף, נאמנות ועוד.
    פסנתר, שירה וניהול מוסיקלי: חן גוסלר

    ארכיון : 8/2014

    0 תגובות   יום חמישי, 28/8/14, 12:39

     

    להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

     

     

    שוֹפְטִים וְשוֹטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ

    אֲשֶׁר ה' אֱלוֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ לשְׁבָטֶיךָ –

    וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק (טז, יח). 

     

    "תתן לך" - תחילה החל על עצמך את החוקים ותחמיר עם עצמך

    וזאת לפני שתדרוש מהזולת להקפיד על קיום הדינים,

    ורק לאחר שתעשה זאת, אז - "ושפטו את העם".

     

    ''

    הסנהדרין יושבת בדין. ציור מהמאה ה-19

     

    ***

    לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִיקַּח שֹׁחַד - 

    כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים (טז, יט).


    "שחד" בשינוי אותיות - "חשד".

    מכאן למדים שהדיין והשופט אסור להם לא רק לקחת שוחד

    אלא עליהם אף לנהל אורח חיים צנוע

    כדי שלא יחשדו בהם שקיבלו שוחד ולכן הם יכולים לחיות חיי פאר.

     

    ''

    "ודרשת וחקרת היטב". בעלי דין מול הדיין.

    ציור מהמאה ה-19.

     

    ***

    שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ (יז, טו).

     

    המלך הוא מלך מלכי המלכים הקב"ה.

    עיקר העיקרים הוא לא לשכוח, אפילו לרגע קט, שכל אחד מישראל הוא בן מלך.

    (רבי אהרון מקרלין)

     

    ''

    המלכתו של דוד המלך. ציור מהמאה ה-10

     

    ***

    תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלוֹהֶיךָ (יח, יג).

     

    צריך להיות תמים גם כשהאדם נמצא "עם ה' אלוהיך" בלבד

    ואיש אינו רואה אותו.

    על כך נאמר בפרקי אבות (ב, א):

    "עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים".

     

    ''

    דף מ"ספר תולדות יעקב יוסף" מהמאה ה-18 על דיני שופטים

     

    ***

    כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם,

    אֶל מְעוֹנְנִים וְאֶל קוֹסְמִים יִשְׁמָעוּ,

    וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ ה' אֱלוֹהֶיךָ  (יח, יד).


    יש לעתים שברכה זו - "לא כן נתן לך ה' אלוהיך" - נהפכת לקללה.

    מתי? כשמישהו אומר "כן", ומיד חברו מטיח בו: "לא כן".

    (רבי משה אביגדור עמיאל)

     

    ''

    דוד המלך מנגן בנבל. ציורו של יאן דה בריי, המאה ה-17


    דרג את התוכן:
      0 תגובות   יום רביעי, 27/8/14, 18:52


      לזכרו של דודו  טופז ז"ל  במלאות 5 שנים למותו הטרגי.

      http://interget.co.il/images/products/maariv-pg1-1000.html

      דרג את התוכן:
        1 תגובות   יום חמישי, 21/8/14, 12:28

        להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד

         

         

        רְאֵה אָנוֹכִי נוֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה.

        אֶת הַבְּרָכָה - אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍וֹת ה' אֱלוֹהֵיכֶם

        אֲשֶׁר אָנוֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם.

        וְהַקְּלָלָה - אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍וֹת ה' אֱלוֹהֵיכֶם (יא, כו-כח).


        הפסוק פותח בפנייה אישית - "ראה",

        אך ממשיך בלשון רבים - "לפניכם".

        הסביר זאת הגאון מווילנה:

        שלא יאמר אדם הואיל ורבים הולכים בדרך מסוימת,

        בוודאי טובה וישרה היא ואצטרף אליהם.

        לא כך יש לנהוג: כל אדם צריך לברור לעצמו את הדרך

        הטובה לו והישרה בעיניו לפי חוקי התורה

        כי ראינו כבר רבים שפסעו בעקבות הרוב, וטעו ונכשלו.

         

        ''

        משה ולוחות הברית. ציורו של גוסטב דורה, המאה ה-19

         

        ***

        לֹא תַעֲשׂוּן כֵּן לַה' אֱלוֹהֵיכֶם (יב, ד).

         

        אפילו להקב"ה לא צריך לומר תמיד כן, אמר רבי לוי יצחק מברדיצ'ב.

        מותר ליהודי לנהוג לעתים כמו רבי לוי יצחק שהתקומם נגד הגזרות הקשות 

        שפגעו ביהודי עירו ונגד הגלות הקשה.

        לפעמים היה הצדיק מרים את עיניו ואומר:

        לא, ריבונו של עולם, במעשים אלה לא אהיה עמך, אב יקר שבשמיים!

         

        ''

        מטבע משנת 2010 שהנפיקה החברה הישראלית

        למדליות ולמטבעות לזכרו של

        ר' לוי יצחק מברדיצ'ב, "סניגורם של ישראל".

         

        ***

        בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלוֹהֵיכֶם - לֹא תִתְגוֹדְדוּ (יד, א).

         

        בגמרא אמרו (מסכת יבמות יג, ע"א):

        "לא תעשו אגודות אגודות".

         

        בגלל שכולם בנים לבורא עולם, לכן "לא תתגודדו" –

        לא תקימו עוד ועוד קבוצות ופלגים המרבים מחלוקות, קנאה ופירוד.

         

        ''

        קופסה מקושטת למתן צדקה

         

        ***

        נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ - וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ,

        כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלוֹהֶיךָ

        בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ (טו, י).

         

        רש"י מפרש: "נתון תיתן לו – אפילו מאה פעמים".

        כשמרגיל אדם את עצמו לתת עוד ועוד צדקה,

        יתקיים בו "ולא ירע לבבך בתתך לו" –

        נתינת התרומה לא תהיה מתוך תחושה של הפסד,

        משום שההרגל נהיה לטבע.

        דרג את התוכן:
          0 תגובות   יום חמישי, 21/8/14, 10:46

          ''

          דרג את התוכן:
            1 תגובות   יום חמישי, 14/8/14, 13:20

            להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

             

             

            וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אוֹתָם - 

            וְשָׁמַר ה' אֱלוֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבוֹתֶיךָ (ז, יב).


            "והיה עקב תשמעון" – כל מצווה ומצווה שאדם עושה,

            עליו לעשותה כאילו היא המצווה האחרונה בסוף בחייו - בעקב.

            באופן זה הוא יקיים את המצווה הזאת בדחילו ורחימו, כשכל כולה לשם שמיים.

            (הבעל שם טוב)

             

            ''

            משה ולוחות הברית. ציור מהמאה ה-17

             

            *** 

            כִּי ה' אֱלוֹהֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה: ...

            אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצוֹב נְחוֹשֶׁת (ח, ז-ט).


            במסכת תענית (ד, א) אמרו: "אל תקרי אבניה אלא בוניה".

            בוני הארץ, החלוצים, היו אנשי ברזל, בעלי רצון עז.

            אם לא היו ברוכים בתכונות אלה, לא היו יכולים לכבוש את השממות.

             

            ''

            ירושלים בציור מהמאה ה-18

             

            ****

            וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ  וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ

            עַל הָאָרֶץ הַטוֹבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ (ח, י).


            ההלכה מורה שלא מסירים משולחן השבת

             את הלחם והמפה עד אחרי ברכת המזון.

            הסביר הלכה זו רבי ישראל מאיר מראדין, מחבר "משנה ברורה":

            כדי שיהא ניכר לכל שמברכים לה' על טובו הגדול, על שהכין מזון לכל בריותיו.

             

            טעם נוסף להלכה זו: אין הברכה שורה על דבר ריק,

            ולכן משאירים פרוסת לחם על השולחן, כדי שברכת המזון תחול עליה.

             

            ''

            ספר ברכת המזון. אמשטרדם, המאה ה-18

             

            ***

            וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍וֹתַי אֲשֶׁר אָנוֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם

            לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלוֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם –

            וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹש.

            וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירוֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ 

            וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ, וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ (יא, יג-טו).


            במסכת ברכות (מ, א) נאמר:

            "אסור לאדם שיאכל קודם שיתן מאכל לבהמתו,

            שנאמר 'ונתתי עשב בשדך לבהמתך', ורק לאחר מכן - 'ואכלת ושבעת'.

            מדוע נפסק כך?

            משום שהאדם צריך לזכור שהמזון מגיע אליו מהבהמות שברא הקב"ה,

            ולכן עליו להודות להן,  בכך שיקדים להאכילן לפני שישקיט את רעבונו שלו.

             

            ''
            .

            "ואספת דגנך".

            מטבע לחגים, 2004-תשס"ה.

            דרג את התוכן:
              0 תגובות   יום שני, 11/8/14, 12:59

              ''

              דרג את התוכן:
                0 תגובות   יום ראשון, 10/8/14, 12:10

                ''

                דרג את התוכן:
                  0 תגובות   יום שבת, 9/8/14, 21:10

                  ''

                  דרג את התוכן:
                    0 תגובות   יום שישי , 8/8/14, 12:55

                    ''

                    דרג את התוכן:
                      0 תגובות   יום שישי , 8/8/14, 11:19

                      ''

                      דרג את התוכן:
                        0 תגובות   יום חמישי, 7/8/14, 12:16

                        להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

                         

                        וָאֶתְחַנַּן אֶל ה' בָּעֵת הַהִיא לֵאמוֹר: ... 

                        אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן,

                        הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן. 

                        וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם וְלֹא שָׁמַע אֵלָי.

                        וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי: רַב לָךְ! אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה.

                        עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפוֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה

                        וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ - כִּי לֹא תַעֲבוֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה (ג, כג-כז).


                        במסכת ברכות (ל, ב) נאמר:

                        "חסידים ראשונים היו שוהים (לפני התפילה) שעה אחת ומתפללים

                        כדי שיכוונו לבם לאביהם שבשמיים".

                         

                        אמר אחר הרבנים הגדולים: לפני תפילה אני מתפלל שעה ארוכה

                        כדי שבשעת התפילה אתפלל באמת.

                         

                        ''

                        חסידים מתפללים. איזידור קאופמן, המאה ה-20

                         

                        ***

                        לֹא תוֹסִיפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנוֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם וְלֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ:

                        לִשְׁמוֹר אֶת מִצְו‍וֹת ה' אֱלוֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנוֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם (ד, ב).


                        רבי צדוק הכהן מלובלין אמר:

                        רשעים מבקשים להביא חורבן על העולם ברשעותם.

                        אבל יש גם צדיקים העלולים להביא חורבן בצדיקות יתר,

                        שלא תמיד יש בה תום לב.

                        על כך אמר שלמה המלך במגילת קהלת (ז, טו-טז):

                        "יש צדיק אובד בצדקו... אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר".

                         

                        ''

                        שלמה המלך. גוסטב דורה, המאה ה-19

                         

                        ***

                        וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלוֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם (ד, ד).


                        "אתם" – אותיות אמת.

                        מי שרוצה להיות קרוב לקב"ה – שידבק באמת.

                         

                        ***

                        ולֹא תִּרְצָח וְלֹא תִּנְאָף וְלֹא תִּגְנוֹב וְלֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁוְא (ה, טז).


                        בעשרת דיברות הכתובים בפרשת יתרו (כ, יג) בספר שמות נאמר:

                        "לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב, לא תענה ברעך עד שקר".

                        מדוע כאן כתובים הדיברות עם האות ו' לפני המילה "לא"?

                        משום שפרשת יתרו התרחשה לפני חטא העגל -

                        אז העבירות היו בודדות וכל עבירה עמדה לעצמה.

                        לאחר חטא העגל התקיים "עבירה גוררת עבירה" (מסכת אבות ד, ב),

                        ולכן התחברו העבירות זו לזו.

                         

                        ''

                        לוחות הברית בבול משנת 2005. 

                        עבודה של משה קסטל.

                         

                        ***

                        וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלוֹהֶיךָ (ו, ה).


                        רבי יששכר דב מראדושיץ אמר פעם:

                        העולם סבור שבין קוצק לראדושיץ שררה איבה ומחלוקת קשה,

                        אבל זו טעות. לא היה ביניהם אבק של שנאה,

                        והם נחלקו רק בדרך עבודת הבורא:

                        בקוצק היו מקרבים את לבם של ישראל אל הבורא

                        ואילו בראדושיץ היה מקרבים את הבורא אל לבם של ישראל.

                         

                        ''

                        משה רבנו.

                        ציורו של דה גוט יוסטוס, המאה ה-15

                         

                         

                         

                         

                         

                        דרג את התוכן:
                          0 תגובות   יום רביעי, 6/8/14, 13:26

                          ''

                          דרג את התוכן:

                            פרופיל

                            בני דון-יחייא
                            1. שלח הודעה
                            2. אוף ליין
                            3. אוף ליין

                            ארכיון

                            פיד RSS