כותרות TheMarker >
    ';

    "טובים השניים" - מופע הומוריסטי מאת עו"ד בני דון יחייא

    מופע הומוריסטי של עו"ד בני דון-יחייא (מומחה לדיני משפחה). סיפורים, חיוכים, בדיחות ואמרות על נשים וגברים וצרות אחרות. המופע סוקר את התחנות העיקריות בחיי בני-הזוג: חיזור, נישואין, ילדים, כסף, נאמנות ועוד.
    פסנתר, שירה וניהול מוסיקלי: חן גוסלר

    ארכיון : 4/2017

    0 תגובות   יום שישי , 28/4/17, 14:15

    תחיו כאילו אתם אוהבים את עצמכם -
    וזה עשוי לקרות.
    מארג' פירסי

     

    ''

    דרג את התוכן:
      0 תגובות   יום חמישי, 27/4/17, 21:21

      להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

       

      ''

      ברית מילה. ציור מתוך תנ"ך מהמאה ה-14

       

      וְצִיוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהוֹרוֹת

      וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזוֹב. (יד, ד)

       

      רש"י מסביר כי יש לקחת שתי ציפורים בטקס הטהרה של המצורע,

      שקיבל את עונשו בשל דברי הרכילות שהפיץ,

      משום "שהנגעים באים על לשון הרע, שהוא מעשה פטפוטי דברים.

      לפיכך הוזקקו לטהרתו ציפורים, שמפטפטות תמיד בצפצוף קול".

       

      האידנ"א קישר את הציפורים לחטאו של המצורע כך:

      מה ציפור עפה ממקום למקום ואי אפשר לתופסה,

      כך לשון הרע מתפשטת במהירות מפה לשם

      וקשה לגלות מי החל בהפצתה.

       

      ''

      כהן מעלה קורבן במשכן במדבר סיני.

      ציור מהמאה ה-17.

       

      ***

      וְהַבֶּגֶד כִּי יִהְיֶה בוֹ נֶגַע צָרָעַת. (יג, מז)

       

      איזה נגע יכול להיות בבגדים?

      אומר הרהמצ"ז: "בגד", רמז לבגידה -

      זהו הנגע הקשה ביחסים בין הבריות.

       

      ***

      בַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עוֹרְלָתוֹ. (יב, ג)

       

      בטקס ברית המילה אומרים:

      "זה הקטן גדול יהיה. כשם שנכנס לברית -

      כן ייכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים"

       

      למה אומרים ברכה זאת רק בברית המילה ולא באירועים אחרים?

      משום שממצוות המילה אי אפשר להיפרד לעולם,

      ולכן מאחלים לתינוק כי גם משאר המצוות לא ייפרד כל חייו.

       

      הברכה מופנית להוריו של התינוק:

      כדי ש"זה הקטן" יישאר יהודי גם כש"גדול יהיה" -

      עליכם לדאוג לחינוכו לתורה, לחופה עם בן עמו

      ולמעשים טובים של צדקה וחסד הגודשים את תורת ישראל.

       

      ''

      ברית מילה. ציור מתוך תנ"ך מהמאה ה-14

       

      ***

      וּשְׁלוֹשִׁים יוֹם וּשְׁלוֹשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה.

      בְּכָל קוֹדֶשׁ לֹא תִגָּע וְאֶל הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבוֹא

      עַד מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ. (יב, ד)

       

      חפץ עדין רגיש לפגיעה יותר מחפץ גס.

      בד לבן מתלכלך מהר יותר מאריג כהה.

      בגד עשוי מאריג דק ויקר פגיע מזה שנתפר מאריג צבעוני פשוט.

       

       

      האדם הראשון נברא מחומר מחוספס ומגושם: האדמה.

      האשה נוצרה מחומר נאצל ממנו - גוף האדם.

      לכן דיני הטומאה והטהרה רבים יותר

      לגבי נשים מאשר לגבי גברים, כי הן רגישות יותר.

       

      ''

      אהרון הכהן לובש אפוד במדבר סיני. משה אחיו לידו.

      ציורו של יאן לואיקן, המאה ה-17.

       

      ***

      וְרָאָה הַכֹּהֵן אֶת הַנָּגַע -

      וְהִסְגִּיר אֶת הַנֶּגַע שִׁבְעַת יָמִים. (יג, נ)

       

      נגעים באים בשל חטא לשון הרע.

      על אחד מגדולי ישראל מסופר שהיה מקפיד מאוד בשמירת הלשון

      ונזהר שלא יאמר מילה רעה על אף אדם.

       

      פעם היה חייב לומר על אדם מסוים שהוא שקרן,

      אך כיוון שלא יכול היה להוציא מילה זו מפיו, אמר:

      האיש הזה הוא בעל זיכרון נפלא.

      יש כאלה הזוכרים דברים מלפני עשר שנים,

      יש בעלי זיכרון מעולה הזוכרים דברים מלפני עשרים שנה,

      ויש בעלי זיכרון מופלג הזוכרים דברים מלפני שלושים שנה.

      והאיש הזה - הוא זוכר דברים שלא היו מעולם.

       

      ''

      אהרון בבגדי כהונה במשכן במדבר סיני

       

      ***

      זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצוֹרָע: בְּיוֹם טָהֳרָתו -  

      וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן.  (יד, ב)

       

      חז"ל פירשו את המילה "מצורע" - מוציא שם רע

      ואת הפסוק (משלי כא, כג) "שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו"

      הם דרשו: אל תקראו "מצרות" אלא "מצרעת".

       

      ''

      עבודת המשכן במדבר.

      ציור מתוך תנ"ך מאיטליה, המאה ה-18.

       

      ***

      פעם הלך החפץ חיים בעירו. עצר אותו אדם שרק הגיע לעיר ושאל אותו:

      היכן גר הרב הצדיק שלכם, החפץ חיים?

      השיב לו החפץ חיים: הוא לא רב וגם לא צדיק גדול כל כך.

      התפלא השואל ואמר כי כך יצא שמו של הרב בעולם היהודי כולו.

      השיב לו החפץ חיים: אני מכיר אותו היטב

      ולכן יכול לומר לך שזו הפרזה גדולה.

      כעס היהודי וקילל את החפץ חיים קללות קשות.

       

      כשהגיע החפץ חיים לביתו, פגש שם באותו אדם שהמתין לו.

      נבהל האיש כשראה כי ביזה את הצדיק הדגול והשפילו.

      הרגיע אותו החפץ חיים ואמר לו שלא עשה כל דבר רע

      ובצדק הגיעו לו הקללות: משום שאסור לאדם

      לדבר לשון הרע לא רק על אחרים - אלא גם על עצמו.

       

      ''

      החפץ חיים

       

      ***

      וְאִם דַּל הוּא וְאֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת -

      וְלָקַח כֶּבֶשׂ אֶחָד, אָשָׁם, לִתְנוּפָה לְכַפֵּר עָלָיו.

      וְעִשָּׂרוֹן סוֹלֶת אֶחָד בָּלוּל בַּשֶּׁמֶן לְמִנְחָה, וְלוֹג שָׁמֶן. (יד,כא)

       

      בספר משלי (כב, כג) נאמר: "אל תגזול דל כי דל הוא".

      הפסוק תמוה, שכן מה ניתן לגזול מאדם דל?

       

      ההסבר הוא שיש אנשים המתחמקים מלתת צדקה לעניים,

      ומשום שהם מתביישים בקמצנותם הם טוענים שלאותו עני יש כסף.

      בא הפסוק להזהיר לא לגזול מהעני הישר את דלותו

      כי זהו "הרכוש" היחיד שלו.

      דרג את התוכן:
        0 תגובות   יום חמישי, 27/4/17, 13:36

        ''

        דרג את התוכן:
          0 תגובות   יום שישי , 21/4/17, 14:11

          החשב הוא לא להוסיף שנים לחיים שלנו, אלא להוסיף חיים לשנים שלנו.

           

          ''

          דרג את התוכן:
            0 תגובות   יום חמישי, 20/4/17, 21:14

             

             

            להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

             

            ''

            נדב ואביהו ליד המזבח במשכן במדבר סיני

             

            וַיְדַבֵּר ה' אֶל אַהֲרוֹן לֵאמוֹר:

            יַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵּשְׁתְּ, אַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ, בְּבוֹאֲכֶם אֶל אוֹהֶל מוֹעֵד, וְלֹא תָמֻתוּ. 

            חֻקַּת עוֹלָם לְדוֹרוֹתֵיכֶם. (י, ח-ט)

             

            בפסוק בתהילים "יין ישמח לבב אנוש" (קד, טו) נאמר "לבב" ולא "לב".

            מדוע הוספה הב' השנייה?

            משום שלשמחת היין יש שתי פנים כנגד שתי מידות:

            במידה קטנה הוא משמח את לב בן האנוש. במידה מופרזת - מצב הלב הופך להיות אנוּש.

            (הרשב"ד)

             

            יהודי, שהיה ידוע כחובב הטיפה המרה, אמר:

            יש שבעים טעמים להימנע משתיית יין, אבל הטעם של היין מכריע את כולם...

             

            ***

            וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרוֹן, נָדָב וַאֲבִיהוּא, אִישׁ מַחְתָּתוֹ

            וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטוֹרֶת -

            וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִיוָּה אוֹתָם. (י, א)

             

            אש זרה מסוכנת יותר כשהיא מבוססת על קנאות דתית והיא נעשית למען השמיים -

            "לפני ה' ".

             

            ***

            וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל אַהֲרוֹן: הוּא אֲשֶׁר דִּיבֶּר ה' לֵאמוֹר -

            בִּקְרוֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד. וַיִּדּוֹם אַהֲרוֹן. (י, ג)

             

            שאלו אחד מגדולי הרבנים שהיה ידוע כמי שלא הירבה לדבר

            מי לימד אותו את חוכמת השתיקה.

            עמד הרב להשיב לשאלה, ואז שקל בדעתו ונהג גם הפעם 

            בחוכמתו זו - ולא ענה.

             

            ''

            מותם של נדב ואביהו.

            משה ואהרון מתבוננים בהם. ציור מהמאה ה-17.

             

            ***

            וַיִּדּוֹם אַהֲרוֹן. (י, ג)

             

            רש"י כותב: "קיבל אהרון שכר על שתיקתו".

             רבים מאיבריו של האדם כפולים:

            שתי רגליים, שתי ידיים, שתי עיניים, שתי אוזניים 

            אבל פה יש אחד בלבד -

            כדי שהאדם ידבר רק מחצית ממה שהוא רואה ושומע.

             

            ''

            נדב ואביהו מדליקים את האש הזרה.

            מאחוריהם - משה ואהרון. ציור מתוך תנ"ך עתיק.

             

            ***

            וַיְדַבֵּר אַהֲרוֹן אֶל משֶׁה:

            הֵן הַיּוֹם הִקְרִיבוּ אֶת חַטָּאתָם וְאֶת עוֹלָתָם לִפְנֵי ה'...

            וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו. (י, יט-כ)

             

            רב אחד התארח בשבת אצל חברו, רב העיר.

            המארח ביקש מהאורח לומר דבר תורה בסעודה.

            נקלע האורח למבוכה: לסרב לרב העיר לא ראוי,

            אך גם לומר תורה בפני רב העיר היה קשה לו.

             

            אחרי התלבטות קצרה אמר האורח את הפסוק הנ"ל:

            "וישמע משה וייטב בעיניו", והסביר למארחו

            כי משה היה זה שתמיד אמר תמיד את דברי התורה, ואהרון אחיו שמע.

             

            בפסוק זה התהפך הסדר: "וידבר אהרון אל משה",

            שהקשיב לאחיו "וייטב בעיניו" - משום שמשה נכח כי טוב יותר

            לשמוע דברי טעם מאחרים מאשר לדבר ולשמוע רק את עצמך.

             

            ''

             משה בציור קיר מהמאה ה-18 בכנסיה רוסית

             

            ***

            וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוֹף לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם...

            וְאֵת הַחֲסִידָה הָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְאֶת הַדּוּכִיפַת וְאֶת הָעֲטַלֵּף. (יא, יג, יט)

             

            הפסוק מדבר על עופות טמאים האסורים לאכילה.

             בגמרא (מסכת חולין סג) נאמר:

            "למה נקרא שמה חסידה? 

            שעושה חסידות (מעשי חסד) עם חברותיה".

            אם כן, החסידה צריכה היתה להימנות בין העופות הכשרים?

             

            התשובה לתמיהה הזאת היא,

            שהחסד שעושה החסידה הוא עם חברותיה בלבד,

            בעוד שבעלי מידת החסד נוהגים במעשי הצדקה כלפי כולם

            בלי להפלות בין אדם לאדם, בין חברים לשאינם חברים.

             

            התשובה לתמיהה הזאת היא, שהחסד שעושה החסידה הוא עם חברותיה בלבד,

            בעוד שבעלי מידת החסד נוהגים במעשי הצדקה כלפי כולם

            בלי להפלות בין אדם לאדם, בין חברים לשאינם חברים.

            והיה מי שאמר כי החסידה היא עוף טמא משום שהיא נוהגת כמנהג חסידים מסוימים,

            שבמקום לעזור לחבריהם במזונות - הם מפטמים אותם בחסידות.

             

             

             

             


            דרג את התוכן:
              0 תגובות   יום חמישי, 20/4/17, 14:21

              ''

              דרג את התוכן:
                0 תגובות   יום ראשון, 16/4/17, 14:29

                להגדלת הטקסט - לחצו קונטרול וסימן + ביחד.

                 

                ''

                חיל פרעה ופרשיו נכנסים לים סוף.

                ציור קיר מהמאה ה-17  בכנסיה ברוסיה.

                 

                 אֲחַלֵּק שָׁלָל. (שמות טו, ט)

                 

                המצרים רצו לגזול מבני ישראל שלל.

                שלל מהו? מחה לחסר לב" (משלי טו, כא).

                (הרהמצ"ז)

                 

                ***

                 ה' יִלָּחֵם לָכֶם - וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן. (יד, יד)

                 

                כך אומר הקב"ה לבני ישראל אחרי שיצאו ממצרים, 

                התקרבו לים סוף וחששו מהמצרים הרודפים אחריהם:

                "וישאו בני ישראל את עיניהם והנה מצרים נוסע אחריהם - ויראו מאוד".

                 

                ואז החלו אבותינו להתלונן על ריבונו של עולם :

                "מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים... כי טוב לנו עבוד את מצרים ממותנו במדבר".

                 

                הגיב הקב"ה ואמר להם: "אתם תחרישון" -

                זה לא הזמן להתלונן ולהתפלל לישועת שמיים, זה הזמן למעשים.

                ואת משה הוא מצווה: "דבר אל בני ישראל - וייסעו!"

                 

                ''

                קריעת ים סוף. ציור מהמאה ה -19

                 

                ***

                אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמוֹר

                אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה, סוּס וְרוֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. (טו, א)

                 

                השירה הזאת, שירת הים, התרוננה לאחר שים סוף נבקע לשניים:

                "ויט משה את ידו על הים... וישם את הים לחורבה - וייבקעו המים" (יד, כא).

                 

                מדוע צריך להתפעל מהנס של קריעת ים סוף כדי שבני ישראל יעברו בו ויינצלו מהמצרים שרדפו אחריהם -

                הרי גם ים רגיל, לא קרוע, מעורר התפעלות וגם עליו יש לומר "מה רבו מעשיך ה' "?

                 

                על השאלה הזאת ניתן להשיב במשל על פסל נפלא שפיסל סוס הנראה אמיתי לגמרי, כאילו הוא חי ונושם.

                הציב הפסל את הסוס בכיכר העיר והמתין להתפעלותם של התושבים.

                אבל האנשים חלפו על פני הפסל אדישים לגמרי.

                 

                חזר הפסל לביתו וסיפר על אכזבתו לאשתו.

                אמרה לו: הפסל המושלם שלך נראה כל כך אמיתי ולכן אנשים לא נותנים את דעתם עליו

                כי ישנם עוד סוסים ברחובות העיר, והסוס המפוסל שלך נראה להם כאחד מהם.

                אבל זאת תעשה: בקע את הסוס לשניים ותציב בכיכר את שני חלקי הפסל -

                ואז תראה שכל העוברים ושבים יעצרו ויתפעלו מעבודת האמנות הנפלאה שלך.

                 

                כך זקוק האדם להתערבות השמיימית של קריעת ים סוף לשניים

                כדי להתפעל מכוחו של הקב"ה וממעשיו בניהול העולם.

                 

                ''

                חציית ים סוף.

                ציור קיר בבית הכנסת בדורה ארופוס, סוריה, המאה ה-3.

                 

                ***

                במסכת סנהדרין בגמרא מסופר:

                "באותה שעה (של קריעת ים סוף) ביקשו מלאכי השרת לומר שירה לפני הקב"ה.

                אמר להם: מעשי ידי טובעים בים - ואתם אומרים שירה לפני?"

                 

                יש מפרשים, שבמילים "מעשי ידי" התכוון הקב"ה לבני ישראל שעמדו לטבוע בים סוף,

                אבל יש הסבורים כי הכוונה היא לחיילים המצרים ש"צללו כעופרת במים אדירים",

                והדברים תואמים את הגישה ההומנית היהודית,

                הבאה לביטוי בפסוק במגילת משלי: "בנפול אויבך אל תשמח".

                 

                זו הסיבה שבתפילה בשביעי של פסח לא אומרים בשלמותה את תפילת הלל, 

                שהיא תפילת הודיה ושמחה, אלא רק "חצי הלל".

                במדרש הסבירו זאת: "בשביל שמתו בו המצרים".

                 

                ''

                לפני הכניסה לים סוף.

                ציורו של ניקולא פוסן, המאה ה-17.

                דרג את התוכן:
                  0 תגובות   יום ראשון, 16/4/17, 10:43

                  https://www.youtube.com/watch?v=mRUCL9UbywA

                  דרג את התוכן:
                    0 תגובות   יום שבת, 15/4/17, 22:12

                    http://www.zepo.co.il/katava.asp?NewsID=11496&CatID=37

                    דרג את התוכן:
                      0 תגובות   יום שישי , 14/4/17, 16:13

                      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4360788,00.html

                      דרג את התוכן:
                        0 תגובות   יום שישי , 14/4/17, 14:13

                        הבעיה אחרי ליל הסדר היא קילו נאה, קילו יאה.
                        (יעקב פרוינד)

                         

                        התמונה של ‏בני דון יחייא חדש‏.

                        דרג את התוכן:
                          0 תגובות   יום חמישי, 13/4/17, 22:17

                          לפניכן/ם כמה טיפים ל'הישרדות זוגית' שכתבתי באתר iwomen.

                           

                          http://www.iwomen.co.il/item.asp?aid=95465

                           

                          ''

                          דרג את התוכן:

                            פרופיל

                            בני דון-יחייא
                            1. שלח הודעה
                            2. אוף ליין
                            3. אוף ליין

                            ארכיון

                            פיד RSS