כותרות TheMarker >
    ';

    "טובים השניים" - מופע הומוריסטי מאת עו"ד בני דון יחייא

    מופע הומוריסטי של עו"ד בני דון-יחייא (מומחה לדיני משפחה). סיפורים, חיוכים, בדיחות ואמרות על נשים וגברים וצרות אחרות. המופע סוקר את התחנות העיקריות בחיי בני-הזוג: חיזור, נישואין, ילדים, כסף, נאמנות ועוד.
    פסנתר, שירה וניהול מוסיקלי: חן גוסלר

    ארכיון : 12/2019

    0 תגובות   יום שלישי, 31/12/19, 13:12

     

    ''

     

    סקירת פסקי דין חדשים מעניינים על דיני משפחה
    של בתי המשפט ובתי הדין הרבניים

     

    מאת עו"ד בני דון-יחייא

     

    רשימה זו מופיעה באתר החדש שלי:

    http://interget.co.il/

     

    לרשימות נוספות ולחומר מגוון אתן ואתם מוזמנות
    ומוזמנים לבקר באתר וכן לשתף רשימה זו

    ''


    ילד קטין יכול להיות
    משמורן לילדו


    פסק דין מיום 11.5.19 של בית המשפט למשפחה בתל אביב
    תלה"מ 12563-02-19, השופטת איריס אילוטוביץ' סגל

     

    האם ילד שלא הגיע לגיל 18 - "קטין" - שנולד לו ילד יכול להיות משמורן על ילדו? האם משום שהוא קטין תישלל ממנו הזכות להיות משמורן? בית המשפט פסק שבתנאים מסוימים, ובהתאם לגילו של האב, גם נער קטין יכול להיות משמורן ואפוטרופוס על בנו. זאת אם יקבל חיזוק וסיוע מהוריו.

     

    את תביעת המשמורת בתיק זה הגישה האם, בת 20, ממשפחה חרדית המתגוררת בבית הוריה. האב בן 17.5, תלמיד כיתה י"ב. הוא גר עם הוריו שמקבלים באהבה את לידת נכדם שאינו בן שנה עדיין וערוכים לשהייתו בביתם. האב מבקש משמורת משותפת ולחילופין אחריות הורית משותפת. תסקיר הסעד שהזמין בית המשפט המליץ כי התינוק ישהה עם אביו פעמיים באמצע השבוע כולל לינה ובכול סוף שבוע שני.

     

    סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים. לפיכך הפך האב הקטין בעצמו, מעת הולדת בנו, לאפוטרופוס טבעי על הילד. על פי הפסיקה וחוק הכשרות, לאב אחריות הורית משותפת ביחד עם האם בכול הקשור לחינוכו, לימודיו ובריאותו של ילדם.

     

    ***

     

    השופטת אילוטוביץ' סגל כתבה כי בשורה של חוקים ניתנה גושפנקה לפעולות שמבוצעות או נדרשות על ידי קטינים. מכך הסיקה כי גם קטין יכול להיות משמורן על בנו הקטין, כפוף למספר סייגים ומבחנים, כשכול מקרה ייבחן לגופו.

     

    עמדת השופטת היא "שניתן 'לייבא' את העקרונות בדבר 'אמנציפציה של קטינים' הנוהגת במדינות רבות בעולם, לפיה ניתן להעניק בצו שיפוטי זכויות משפטיות חריגות לקטינים לשם התקשרות בברית נישואין, מתן עצמאות כלכלית, התגייסות לשירות צבאי ועוד".

     

    זאת ייעשה, לדעת השופטת, רק תוך יישום קפדני ומצומצם יותר של הדוקטרינה מזו הנוהגת בארה"ב, כך שהענקת האמנציפציה לא תהפוך את האב הקטין ל״קטין עצמאי״ במובנו הרגיל של מונח זה כפי שהדבר בא לביטוי בארה"ב, אלא שבהתקיים תנאים מסוימים ובשים לב לגיל האב ולגיל הקטין ניתן יהיה להכיר ולהחיל עליו אחריות כלפי בנו הקטין.

     

    ***

     

    במקרה זה סברה השופטת שיש לאפשר לאב הקטין להפוך ל״הורה עצמאי״ היכול לקבל החלטות בנוגע לבריאותו ולחינוכו של בנו. השופטת הסתמכה גם על כך שהאב כמעט בן 18 "בעל מעטפת משפחתית אשר מסייעת לו ותסייע לו בגידול בנו הקטין, ותסקיר התומך בהורותו ובמשמורת משותפת".

     

    פסק הדין קבע כי כול עוד האב מתגורר עם הוריו אזי זמני השהות שלו עם בנו יהיו פעמיים באמצע שבוע כולל לינה וכול סוף שבוע שני, בסיועם של ההורים. עוד נפסק כי כשהאב יגיע לגיל 18 המשמורת תהיה משותפת, בהתאם להמלצות התסקיר.

     

    מתסקיר הסעד שהזמינה השופטת התברר כי לאם קשיים הקשורים ללידת הילד. היא בת למשפחה המונה 12 נפשות, מתקשה עם גידול הקטין ומצויה בבדידות חברתית מאז הלידה, עצובה וכואבת את המציאות שאיתה עליה להתמודד.

     

    העו"ס (העובדת הסוציאלית) התרשמה שהאם אוהבת את בנה אך מתמודדת עם קשיים רגשיים בעקבות משבר הלידה וזקוקה לסיוע ולתמיכה רגשית ופיזית אינטנסיבית. היא עובדת ועלה חשש שהתינוק מוזנח בביתה: ראשו היה מכוסה בקשקשים, כשהראש עצמו מאחורה היה פחוס, דבר המצביע על כך שייתכן והוא נמצא ימים שלמים בשכיבה.

     

    האב הקטין נתמך על ידי אמו ומשפחתו שמקבלים באהבה את לידת בנו. בבית האם הוכן חדר לתינוק ובו כול הצרכים הדרושים לו.

     

    השופטת כתבה כי האב, חרף היותו קטין בעצמו, מגלה אחריות הורית כלפי התינוק. בעת ההיריון הלך עם האם לבדיקות רפואיות, הוא מכיר באבהותו ורוצה לגדל את הילד ולהיות נוכח בחייו:

     

    "התרשמתי מכנות דבריו של האב הקטין, מבגרותו, מהתנהלותו במהלך ההיריון, מאחריותו ומרצונו הכן להיות שותף בגידול בנו. השתכנעתי בדבר אמיתות כוונותיו ומשפחתו המורחבת בדבר הרצון לגדל את הקטין ולהעניק לו חום ואהבה ".

     

    ***

     

    עוד כתבה השופטת: "סבורני כי הזכות לגדל את הקטין היא זכות טבעית הקנויה לשני ההורים. אל לו לבית המשפט לבטלה לנוכח מעמדו המשפטי של האב כ'קטין'. שלילת זכותו של האב הקטין לקבלת משמורת על בנו בשלב זה או להיות שותף לגידולו או לקבל אחריות הורית משותפת תהא כרוכה בניתוק ובהיעדרו של רצף תקשורת משפחתי בריא וטבעי. כל עוד האב הקטין מתגורר עם הוריו, אזי זמני השהות עם הבן הקטין יתקיימו בביתם ובסיועם".

     

    השופטת ציטטה את דברי השופט מישאל חשין בפסק דין של בית המשפט העליון (ע"א 6106/92 פלונית נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד מח 4 עמ' 235):

     

    "משפט הטבע הוא שילד יגדל בבית אביו ואמו: הם שיאהבו אותו, הם שיאכילו וישקו אותו, הם שיחנכו אותו, והם שיעמידו אותו על רגליו עד אם היה לאיש. זו זכותם של אב ואם וזו זכותו של הקטן. ואולם הורים יוכלו שיקפחו זכותם זו שנתן להם האלוהים. כך יהיה אם יקפחו את זכותו של הקטן. קטן אינו חפץ הניתן להיטלטל מיד אל יד ולא ככלי יש חפץ בו. קטן הוא אדם, הוא בן אדם, הוא איש - גם אם איש קטן בממדיו. ואיש, גם איש קטן, זכאי בכל זכויותיו של איש גדול".

     

    פסק הדין מורה לשני ההורים לשתף פעולה בכול נושא עקרוני הקשור לקטין ובמיוחד באשר למסגרות הרפואיות והטיפוליות. חלה עליהם אחריות הורית משותפת לפעול בצוותא לטובת הילד ולהתייעץ זו עם זה בכול ענין הנוגע לטובתו ורווחתו. עליהם לעדכן האחד את השני בכול טיפול רפואי שמי מהם נותן או מעוניין לתת לו, בכוונה לשנות את מסגרת לימודיו או את מקום מגוריו, בכול אירוע חברתי, חינוכי ולימודי משמעותי בחייו. העדכון ייעשה מראש כדי לאפשר להורה האחר להביע את דעתו ולאפשר לו להשתתף באירועים אלה.

    ''


    דרג את התוכן:
      0 תגובות   יום שלישי, 31/12/19, 11:17

      ''

      דרג את התוכן:
        0 תגובות   יום שני, 30/12/19, 14:09

        ''

        דרג את התוכן:
          0 תגובות   יום שישי , 27/12/19, 14:18

          מול הסופגניות והלביבות בחנוכה צריך כל אדם
          להוציא נגד עצמו צו איסור כירסום (יעקב פרוינד).
          אתן ואתם מוזמנות ומוזמנים לבקר באתר החדש שלי: http://interget.co.il

           

          ''

          דרג את התוכן:
            0 תגובות   יום חמישי, 26/12/19, 19:55

            הקטעים מבוססים על ספרי "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע" (הוצאת אלומות מבית דני ספרים).

            לסרטוני וידיאו קצרצרים שלי על פרשות השבוע אתם ואתם מוזמנות ומוזמנים לצפות במדור "פרשות השבוע" באתר שלי: http://interget.co.il

            ''

             

            יַעֲשֶׂה פַרְעה וְיַפְקֵד פְּקִידִים עַל הָאָרֶץ. (מא, לד)

             

            יוסף אמר לפרעה: אם אתה רוצה שהעם ימלא אחרי פקודותיך
            "ויקבצו את כל אוכל השנים הטובות" -
            כדי שיהיה די מזון לשנים הרעות - אזי "יעשה פרעה":
            הראה נא דוגמה של חיסכון וקיצוצים בהוצאות ארמונך,
            ובכך תשמש סמל לעם לקמץ ולחסוך.
            רק לאחר מכן "ויפקד פקידים" -
            ואז ידעו גם פקידיך לנהוג בהסתפקות ובצנעה.

             

            וחרז הרהמצ"ז:
            חינוך מוצלח וזה מוכח - תחילתו ראשית בדוגמה אישית.

             

            ''

            אחיו של יוסף משתחווים לו. ויליאם בלייק, המאה ה-18

            ***
            וַיִּיקַץ פַּרְעה, וַיִּישָׁן וַיַּחֲלוֹם שֵׁנִית. (מא, ד)
            טבע האדם להתעורר משנתו כשהוא חולם חלום מסעיר.
            כשצדיק מקיץ מתוך החלום, הוא נוהג כיעקב אבינו שאמר:
            "אכן יש אלוהים במקום הזה" (כח, טז) - וקם מיד לעבודת הבורא.
            אבל כשרשע מקיץ מחלומו, הוא נוהג כפרעה:
            מתהפך לצד השני, "ויישן ויחלום שנית".
            (ר' מאיר מפרמישלָן)
            ''
            יוסף פותר לפרעה את חלומותיו. רג'ינלד ארתור, המאה ה-19

            ***
            וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעה אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם
            וִישִׁיתֵהוּ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם. (מא, ל)
            יוסף חשש שהחרטומים והיועצים המצרים יזלזלו, מתוך קנאה,
            בפתרון חלומותיו לשרים הסוררים וילעגו לו, ולכן אמר לפרעה:
            "ועתה ירא פרעה איש נבון וחכם" -
            כך יניח כל אחד מאנשי פרעה שוודאי הוא ימונה לתפקיד רם ונישא זה,
            שהרי כל אחד סבור כי הוא הוא החכם והנבון מכולם.
            וכך היה. אך סיים יוסף את דבריו, והפרשה מספרת:
            "וייטב הדבר בעיני פרעה ובעיני כל עבדיו" -
            כולם הסכימו, "כל עבדיו", ללא יוצא מן הכלל.
            ''
            יוסף פותר את חלומות פרעה. ג'יימס טיסו, המאה ה-19

            ***
            יַעֲשֶׂה פַרְעֹה וְיַפְקֵד פְּקִידִים עַל הָאָרֶץ
            וְחִימֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשוֹבָע
            וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל אוֹכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּוֹבוֹת הַבָּאוֹת הָאֵלֶּה
            וְיִצְבְּרוּ בָר תַּחַת יַד פַּרְעֹה, אוֹכֶל בֶּעָרִים, וְשָׁמָרוּ.
            וְהָיָה הָאוֹכֶל לְפִיקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם,
            וְלֹא תִיכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב. (מא, לד-לו)
            איך ידע יוסף בביטחון כזה שיהיה רעב במצרים, עד שאמר לפרעה: "לשבע שני הרעב"?
            ואולי הקב"ה יחוס על מצרים ויבטל את גזירת הרעב?
            יוסף ידע על מה לסמוך כשהשיא את עצתו לפרעה:
            "יעשה פרעה ויפקד פקידים על הארץ" –
            הפקידים יקימו ועדי עובדים ומנגנונים וימנו יועצים ועוזרים, ולכן חזקה שהרעב יגיע...
            ''
            יוסף מנהיג את מצרים. ציור מהמהאה ה-18
            דרג את התוכן:
              0 תגובות   יום חמישי, 26/12/19, 12:13

              מידי שבוע אפרסם כאן שיחת וידיאו קצרצרה על פרשת השבוע
              ובה קטעים אחדים עם תובנות, צימוקים וחיוכים.
              תגובות ושיתופים יתקבלו בברכה.
              הקטעים מבוססים על ספרי "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע" (הוצאת אלומות מבית דני ספרים).
              לסרטוני הווידיאו של כל הפרשות אתם מוזמנים למדור "פרשות השבוע" באתר החדש שלי:
              http://interget.co.il

              ''
              •  
              •  
              •  
              •  
              דרג את התוכן:
                0 תגובות   יום רביעי, 25/12/19, 13:16

                ראיון איתי אתמול עם ליטל דוברוביצקי ב"ידיעות אחרונות":
                הפגיעה בפרטיות במאבקי גירושים, מה קובע החוק ומה נפסק בבתי המשפט.

                 

                ''

                דרג את התוכן:
                  0 תגובות   יום רביעי, 25/12/19, 11:05

                  חלק 5 / שיחה עם סיגל אביטן ויונה ויזנטל בגל"צ:
                  שמירת אמונים – מהסעיפים העיקריים בכול הסכם זוגי.

                  אתן ואתם מוזמנות ומוזמנים לבקר באתר החדש שלי: http://interget.co.il

                  ''

                  דרג את התוכן:
                    0 תגובות   יום שלישי, 24/12/19, 17:17

                    https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5647558,00.html?fbclid=IwAR1SHpLmXEQOz9r54acheO2Mkalqb6ZoIdcbZXzGNioBNSTDJKxifBUHjDo

                    דרג את התוכן:
                      0 תגובות   יום שלישי, 24/12/19, 11:14

                      "שוחד" לילדי גירושין בחנוכה כגורם למריבות בין הוריהם.
                      רשימה שפירסמתי בוויינט.

                      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4164331,00.html

                       

                      ''

                      דרג את התוכן:
                        0 תגובות   יום שני, 23/12/19, 14:29

                        חלק 4 / שיחה עם סיגל אביטן ויונה ויזנטל בגל"צ:
                        מהי הבושה העיקרית בנישואין?

                        אתן ואתם מוזמנות ומוזמנים לבקר באתר החדש שלי: http://interget.co.il

                        ''

                        דרג את התוכן:
                          0 תגובות   יום ראשון, 22/12/19, 14:03

                           

                          אתן ואתם מוזמנות ומוזמנים לאתר שלי:  http://interget.co.il

                          ''

                           

                           שני ניסים עיקריים קרו לבני ישראל:
                          האחד, קבלת 24 ספרי התנ"ך,
                          והשני - הפיכתנו לעם.
                          24 הספרים ממלאים את העם בתוכן, כמו שהכד התמלא בדרך נס.
                          "כד" בגימטריה שווה 24, כנגד 24 ספרי המקרא.
                          "נס" בגימטריה הוא 110, כמו המילה "עם" - 110.
                          נס כד השמן מסמל איפוא את עם ישראל, את תולדותיו ואת תורתו.
                          (הרשי"ל)

                           

                          ''

                          יהודה המכבי בבול משנת 1962
                          ***
                          אֲשֶׁר קִידַּשְׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִיוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל חֲנֻכָּה.
                          למה חוגגים שמונה ימים, והרי בפך השמן,
                          שהתגלה לאחר שחרור בית המקדש במרד החשמונאים, היה שמן ליום אחד,
                          ולכן הנס נמשך שבעה ימים בלבד?
                          משום שהנס היה בכך, שנגרעה מהשמן רק שמינית בכל יום,
                          ולכן הנס נמשך שמונה ימים.
                          ''
                          תפילת "על הניסים... שעשית לאבותינו". כתב יד מאיטליה, המאה ה-18

                          ***
                          עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת
                          שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה.
                          מדוע חוגגים שמונה ימים, למרות שבפך השמן היה שמן ליום אחד?
                          משל לסוחר עשיר שנסע ליריד ואיתו שמונה שקיקים של מטבעות זהב.
                          בדרך התנפלו עליו שודדים ושדדו את כספו, אבל לא השגיחו בשקיק אחד, שנשאר אצלו.
                          כשהגיע הנשדד אל הישוב הסמוך שכר מיד איכרים שירדפו אחרי הגזלנים, ונדר נדר:
                          אם הקב"ה יציל את ממוני, אתן מעשר לצדקה.
                          תפילתו התקבלה, אך כשבאו אליו גבאי הצדקה לגבות את המעשר, התעורר ביניהם דין ודברים:
                          הסוחר טען שעליו לתת מעשר רק משבעת השקיקים שנגזלו ממנו והושבו אליו בדרך נס,
                          אבל לא מן השקיק השמיני, שבו השודדים לא נגעו.
                          הגבאים טענו לעומתו, שהוא חייב לתת מעשר גם מהשקיק השמיני,
                          משום שבשקיק הזה נעשה לו עיקר הנס:
                          אילו לא נשאר לו השקיק הזה, לא היה לו כסף לשכור אנשים,
                          שירדפו אחרי השודדים ולא היה ביכולתו להציל אפילו פרוטה אחת.
                          כך גם בפך השמן:
                          אילמלא הנס, היוונים היו מוצאים את פך השמן,
                          ואזי לא היה שמן כלל שיחול בו הנס ויאיר שמונה ימים במקום יום אחד.
                          ולזכר הנס הראשון הזה, שחולל את הנסים שבאו אחריו,
                          אנו כוללים בין ימי הנסים גם את היום הראשון של חנוכה.
                          ***
                          בִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנַאִי וּבָנָיו,
                          כשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל
                          לְהַשְׁכִּיחָם תּורָתֶךָ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנֶךָ...
                          למה חוגגים את חנוכה בהלל ובהודאה בלבד, ואילו את פורים במשתה ובשמחה?
                          משום שהיוונים זממו בעיקר להעביר את תורת ישראל מן העולם
                          ולהשמיד את היהודים השמדה רוחנית.
                          המן, לעומתם, ביקש להרוג ולאבד את היהודים בגופם.
                          לכן חוגגים את חנוכה ברוחניות ואת פורים בגשמיות.
                          ''
                          בול לחנוכה
                          ***
                          לכל הימים הטובים שאנו חוגגים לזכר הניסים שנעשו לאבותינו
                          יש קשר להתגברות האור על החושך.
                          בנס יציאת מצרים נאמר - "ולכל בני ישראל היה א ו ר במושבותם" (שמות י, כג)
                          בנס פורים - "וליהודים היתה א ו ר ה ושמחה" (מגילת אסתר, טז)
                          ובנס חנוכה - פך השמן, הדלקת הנרות.

                           

                          דרג את התוכן:

                            פרופיל

                            בני דון-יחייא
                            1. שלח הודעה
                            2. אוף ליין
                            3. אוף ליין

                            ארכיון

                            פיד RSS