כותרות TheMarker >
    ';

    "טובים השניים" - מופע הומוריסטי מאת עו"ד בני דון יחייא

    מופע הומוריסטי של עו"ד בני דון-יחייא (מומחה לדיני משפחה). סיפורים, חיוכים, בדיחות ואמרות על נשים וגברים וצרות אחרות. המופע סוקר את התחנות העיקריות בחיי בני-הזוג: חיזור, נישואין, ילדים, כסף, נאמנות ועוד.
    פסנתר, שירה וניהול מוסיקלי: חן גוסלר

    ארכיון : 4/2019

    0 תגובות   יום שני, 29/4/19, 13:36

    ''

    סקירת פסקי דין חדשים מעניינים על דיני משפחה
    של בתי המשפט ובתי הדין הרבניים

     

    מאת עו"ד בני דון-יחייא

     

    רשימה זו מופיעה באתר החדש שלי:

    http://interget.co.il/

     

    לרשימות נוספות ולחומר מגוון אתן ואתם מוזמנות
    ומוזמנים לבקר באתר וכן לשתף רשימה זו.

    ''

     

    בן זוג לשעבר חוייב ב-110 אלף ש"ח
    בשל פגיעה בפרטיותה של בת זוגתו,
    האזנת סתר ומעקב אסור

     

    פסק דין של בית המשפט למשפחה בפתח תקוה מיום 10.2.19

     

    בעל שהתקין מצלמות מעקב בבית המגורים, שלח אחרי אשתו חוקר פרטי וחשף חומרים מההליכים המשפטיים חוייב לשלם לה 110,000 ש"ח פיצויים בשל פגיעה בפרטיותה של האישה ושל הילדים, האזנת סתר ופרסום אסור.

     

    באשר לפגיעה בפרטיות התבססה השופטת על פסיקת ביהמ"ש העליון שקבעה כי אדם שמציב מצלמות מעקב גם בביתו שלו - פוגע בפרטיותם של יתר דיירי הבית (בג"ץ 6650/04 פלונית נ' בית הדין הרבני האזורי בנתניה, פ"ד כא(1) עמ' 581). בג"ץ פסל את השימוש בצילומים שצולמו בבית ושהבעל ביקש לעשות בהם שימוש בביה"ד הרבני כדי להוכיח שאשתו בגדה בו.

     

    ביהמ"ש העליון הבהיר כי מדובר בראיות שהושגו באופן פסול מהטעם של פגיעה בפרטיות, וכי אין במוסד הנישואין כדי לפגוע בזכותו של כול צד לפרטיות כלפי העולם כולו, לרבות כלפי בן זוגו.

     

    במקרה נשוא רשימה זו טען הבעל להגנתו שהיו לו חשדות כי הילדים חשופים לאלימות מצד אמם, ולכן זכותו היתה להציב מצלמות. הטענה נדחתה. השופטת כתבה כי היה עליו לערב את רשויות הרווחה או את המשטרה ולאפשר להם לבצע חקירה מקצועית. "כל מסקנה אחרת", נאמר בהחלטה, "עלולה להקנות אישור לכול הורה שמצוי בסכסוך עם בן זוגו להציב מצלמות מעקב ברשות הפרט של ההורה האחר, בטענה שהוא חושש שילדיו חשופים לאלימות".

     

    ***

     

    הנתבע טען כי נחשף לסימני אלימות על גופם של הילדים, שגם סיפרו לו, לדבריו, שאימם היכתה אותם. הגנת הנתבע נשענה על סעיף 18(2)(ב) לחוק הגנת הפרטיות: הפגיעה בפרטיות נעשתה בתום לב בנסיבות שבהן היתה מוטלת עליו חובה חוקית, מוסרית וחברתית לעשותה.

     

    ביהמ"ש בדק האם התקנת המצלמות בבית היא מידתית וסבירה בנסיבות המקרה. לשם כך, כתבה השופטת גדיש, יש לשקול שני ערכים: הערך הראשון - חשש אפשרי ששני הילדים חשופים לאלימות ולהתעללות מצד אמם. אם היה בסיס ממשי לחשש זה, היה התובע חייב לפעול להפסקת האלימות ולנקוט בכול פעולה נדרשת כדי להגן על ילדיו. הערך השני הוא הצורך לשמור על פרטיותה של התובעת ועל וכבודה, כמו גם על פרטיות הילדים.

     

    בהליכי משמורת שניהלו הצדדים הציג הנתבע צילומים שבהם נראים הילדים כשסימני שריטות, חבלות ונשיכות על גופם. השופטת קבעה כי לא ניתן להתרשם שמדובר בחבלות של ממש מעבר למה שקורה כדבר שבשגרה אצל ילדים שמבקרים בגן ילדים או בגן שעשועים.

     

    התובעת הזמינה לעדות את הגננת שסיפרה כי שאלה את אחד הילדים ממה הנשיכה, והוא השיב לה: "אבא אמר שאמא נשכה אותי". הגננת סברה שמדובר בנשיכה של ילד אחר שכן "מדובר היה בסימן קטן בקוטר של פה של ילד קטן".

     

    בשיחה שהקליט הנתבע עם הילדה ושהוגשה לביהמ"ש הוא שאל את הילדה מה הסימן שמופיע על גופה והאם "אמא עשתה לך? איך היא עשתה לך, עם הציפורניים? זה כאב לך?" השופטת גדיש כתבה כי "התמונה הבעייתית שהוצגה לפניי מגיעה לכדי הסתה של הקטינים על ידי אביהם, תוך תשאולים שערך להם בדרך סוגסטיבית, כשהוא ממש שם דברים בפיהם, כך שלא ניתן לקבוע שהיה לו יסוד ממשי להניח כי האם פוגעת בקטינים".

     

    ***

     

    אשר להאזנות סתר: התובעת טענה כי במצלמות שהותקנו בבית היו גם אמצעים להקלטת שמע באופן המהווה האזנת סתר אסורה. הנתבע אישר זאת אך הבהיר כי לא היתה לו כוונה להפעיל את מרכיב השמע וכי רק בשל טעות כללו הצילומים גם שמע.

     

    ביהמ"ש קבע שמדובר בהאזנת סתר אסורה. גם אם נפלה תקלה שבגינה הופעלו המצלמות עם רכיב השמע, הרי עצם הצבתם בבית והשארתם שם לאחר שהתבררה התקלה, והעובדה שהנתבע צפה בסרטים תוך שהוא מאזין להקלטות, היא האזנת סתר אסורה.

     

    ***

     

    אשר להפרת הפרטיות במעקב: הנתבע שלח חוקרים פרטיים שעקבו אחרי האישה. גם בענין זה טען שעשה זאת כדי להגן על ילדיו בשל חשש ממשי שהתובעת פוגעת בהם. ואולם מעדויות החוקרים עלה כי הנתבע ביקש מהחוקרים לבדוק האם התובעת מנהלת רומן. השופטת מצאה כי מעקבים אלה הפרו את פרטיותה של התובעת.

     

    בשל כול העוולות הנ"ל חייבה השופטת את הנתבע לשלם לתובעת 55,000 ש"ח ולילדים 45,000 ש"ח. את הפיצוי לילדים הורתה להפקיד בחשבון על שמם עד הגיעם לגיל 18.

     

    ***

     

    עילת תביעה נוספת היתה כי במסגרת תלונה שהגיש הנתבע ללשכת עורכי הדין נגד עורכת דינה של התובעת הוא צירף מסמכים מתוך התיק המשפטי נגד התובעת, למרות שמדובר בהליכים המתנהלים בדלתיים סגורות. הנתבע לא הכחיש דברים אלה אך הבהיר שהדבר נדרש כדי לבחון את טענותיו באשר להתנהלותה של באת כוח התובעת. עוד אמר שלא ידע כי יש מניעה חוקית להעביר מסמכים מתוך התיק המשפטי ללשכת עורכי הדין.

     

    השופטת גדיש כתבה שאין בטענותיו של הנתבע כדי להכשיר הפרת חובה חקוקה בניגוד לקבוע בסעיף 63 לפקודת הנזיקין. הסעיף קובע כי "מפר חובה חקוקה הוא מי שאינו מקיים חובה המוטלת עליו על פי כל חיקוק". החוק שהופר הוא סעיף 70(א) לחוק בתי המשפט, האוסר באופן גורף כול פרסום של הליכים המתנהלים בדלתיים סגורות, אלא אם ניתן לכך אישור בית המשפט.

     


    עם זאת התחשבה השופטת בנימוקי הנתבע על זכותו לנהל הליכים נגד עורכת הדין של התובעת וחייבה אותו בסך 10,000 ש"ח בלבד.

     

    השופטת לא חייבה את הנתבע בהוצאות משפט משום שהתביעה היתה על סך מופרז של 3.3 מיליון ש"ח.

     

    תיק תמ"ש 3653-04-16, השופטת נאוה גדיש


    דרג את התוכן:
      0 תגובות   יום ראשון, 28/4/19, 11:39


      ''

      דרג את התוכן:
        0 תגובות   יום חמישי, 25/4/19, 12:15

        הקטעים מבוססים על ספרי "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע"(הוצאת אלומות מבית דני ספרים).

        לסרטוני וידאו קצרצרים שלי על פרשות השבוע אתם מוזמנים לצפות במדור "פרשות השבוע" באתר שלי: http://interget.co.il

         

        ''

         

        וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חוּקוֹתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם -
        וָחַי בָּהֶם. אֲנִי ה'. (יח, ה)

         

        המילה "אותם" כתובה בפסוק "אתם" - אותיות אמת.
        רק מי שהאמת היא יסוד חייו, מדבר אמת,
        הולך בדרכי האמת ומודה על האמת - אזי יתקיים בו "וחי בהם",
        כי זו הסגולה לאריכות ימים.

         

        ''

        יום כיפור. ציורו של מאוריציו גוטליב

         

        ***

        כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּה לֹא תַעֲשׂוּ,
        וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה
        לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקּוֹתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ.
        אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חוּקוֹתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם. (יח, ג-ד)

         

        מילות המפתח הן: "ללכת בהם" - ללכת בלי לעצור
        במטרה להתקדם ולעלות ממדרגה למדרגה.
        כי העומד במקום - כאילו חוזר לאחוריו.

         

        ***

        וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חוּקוֹתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי

        אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אוֹתָם הָאָדָם - וָחַי בָּהֶם. אֲנִי ה'. (יח, ה)

         

        "וחי"- אומר הרהמצ"ז - בגימטריה 24, כמנין אותיות השפה.
        על האדם לחיות לפי דרכי התורה מא' ועד ת', ואזי תהיה משמעות לחייו.

         

        ''

        כ"ד אותיות העברית
        ***
        כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹאתֵיכֶם -
        לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ. (טז, ל)
        "ביום הזה יכפר עליכם" -
        זה יום הכיפורים, המכפר על העוונות שבין האדם למקום.
        אבל זאת יקרה בתנאי ש"עליכם לטהר אתכם":
        אתם צריכים להשקיע עמל עצמי אם ברצונכם להיטהר
        כדי לכפר על העבירות שבין אדם לחברו,
        ולכן עליכם לרצות את חבריכם ולפייס אותם.

         

        דרג את התוכן:
          0 תגובות   יום רביעי, 24/4/19, 14:56

          ''

          דרג את התוכן:
            0 תגובות   יום שלישי, 23/4/19, 21:24

            אתם מוזמנים לבקר באתר החדש שלי http://interget.co.il/

             

            ''

             

            אֲחַלֵּק שָׁלָל. (שמות טו, ט)

             

            המצרים רצו לגזול מבני ישראל שלל. שלל מהו?
            "שמחה לחסר לב" (משלי טו, כא).
            (הרהמצ"ז)

             

            ***

            ה' יִלָּחֵם לָכֶם - וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן. (יד, יד)

             

            כך אומר הקב"ה לבני ישראל אחרי שיצאו ממצרים,
            התקרבו לים סוף וחששו מהמצרים הרודפים אחריהם:
            "וישאו בני ישראל את עיניהם והנה מצרים נוסע אחריהם - ויראו מאוד".

             

            ואז החלו אבותינו להתלונן על ריבונו של עולם
            "מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים... כי טוב לנו עבוד את מצרים ממותנו במדבר".

             

            הגיב הקב"ה ואמר להם: "אתם תחרישון" -
            זה לא הזמן להתלונן ולהתפלל לישועת שמיים, זה הזמן למעשים.
            ואת משה הוא מצווה: "דבר אל בני ישראל - וייסעו!"

             

             

            ''

            קריעת ים סוף. ציור מהמאה ה -19

             

            ***

            אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמוֹר:
            אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה, סוּס וְרוֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. (טו, א)

             

            השירה הזאת, שירת הים, התרוננה לאחר שים סוף נבקע לשניים:
            "ויט משה את ידו על הים... וישם את הים לחורבה - וייבקעו המים" (יד, כא).

             

            מדוע צריך להתפעל מהנס של קריעת ים סוף כדי שבני ישראל יעברו בו ויינצלו מהמצרים שרדפו אחריהם -
            הרי גם ים רגיל, לא קרוע, מעורר התפעלות וגם עליו יש לומר "מה רבו מעשיך ה' "?

             

            על השאלה הזאת ניתן להשיב במשל על פסל נפלא שפיסל סוס הנראה אמיתי לגמרי, כאילו הוא חי ונושם.
            הציב הפסל את הסוס בכיכר העיר והמתין להתפעלותם של התושבים.
            אבל האנשים חלפו על פני הפסל אדישים לגמרי.

             

            חזר הפסל לביתו וסיפר על אכזבתו לאשתו.
            אמרה לו: הפסל המושלם שלך נראה כל כך אמיתי ולכן אנשים לא נותנים את דעתם עליו
            כי ישנם עוד סוסים ברחובות העיר, והסוס המפוסל שלך נראה להם כאחד מהם.
            אבל זאת תעשה: בקע את הסוס לשניים ותציב בכיכר את שני חלקי הפסל -
            ואז תראה שכל העוברים ושבים יעצרו ויתפעלו מעבודת האמנות הנפלאה שלך.

             

            כך זקוק האדם להתערבות השמיימית של קריעת ים סוף לשניים
            כדי להתפעל מכוחו של הקב"ה וממעשיו בניהול העולם.

             

            ''

            חציית ים סוף. ציור קיר בבית הכנסת בדורה ארופוס, סוריה, המאה ה-3.
            ***
            במסכת סנהדרין בגמרא מסופר:
            "באותה שעה (של קריעת ים סוף) ביקשו מלאכי השרת לומר שירה לפני הקב"ה.
            אמר להם: מעשי ידי טובעים בים - ואתם אומרים שירה לפני?"
            יש מפרשים, שבמילים "מעשי ידי" התכוון הקב"ה לבני ישראל שעמדו לטבוע בים סוף,
            אבל יש הסבורים כי הכוונה היא לחיילים המצרים ש"צללו כעופרת במים אדירים",
            והדברים תואמים את הגישה ההומנית היהודית,
            הבאה לביטוי בפסוק בספר משלי: "בנפול אויבך אל תשמח".
            זו הסיבה שבתפילה בשביעי של פסח לא אומרים בשלמותה את תפילת הלל,
            שהיא תפילת הודיה ושמחה, אלא רק "חצי הלל".
            במדרש הסבירו זאת: "בשביל שמתו בו המצרים".
            ''
            לפני הכניסה לים סוף. ציורו של ניקולא פוסן, המאה ה-17.

             

             

            דרג את התוכן:
              0 תגובות   יום שלישי, 23/4/19, 20:17

              אתם מוזמנים לבקר באתר החדש שלי http://interget.co.il

               

              ''

               

              דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ. (ד, יא)

               

              במדרש אמרו:
              "כל האומר דברי תורה ברבים, יהיו ערבים לשומעיהם כדבש וחלב" (שיר השירים רבה ד, יא).
              דבש, חלב - ראשי תיבות "דברים חדשים":
              על הדרשנים לחדש לקהל מאזיניהם מדרשה לדרשה רעיונות והגיגים, ברוח הפסוק:
              "וישן מפני חדש תוציאו" (ויקרא כו, י), ולא לחזור על דברי התורה מאשתקד.
              (הרהמצ"ז)

               

              ''

              שלמה המלך מקבל את מלכת שבא בארמונו
              ***
              שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמה. (א, א)
              בשבת חול המועד פסח קוראים בבתי הכנסת את שיר השירים
              מגילת האביב המתאימה לעונה זו של השנה.
              במגילה מופיע הפסוק הידוע:
              "הגשם חלף הלך לו, הניצנים נראו בארץ, עת הזמיר הגיע וקול התור נשמע בארצנו".
              את המגילה כתב, לפי המסורת, שלמה המלך, שכתב גם את מגילות משלי וקוהלת.
              במדרש שאלו: "איזה מהמגילות כתב שלמה תחילה?
              את שיר השירים, שכן דרך ארץ כשאדם נער - אומר דברי זמר,
              הגדיל - אומר דברי משלים, הזקין - אומר הבל הבלים"
              (הפסוק הידוע במגילת קוהלת: "הבל הבלים הכל הבל").
              ''
              שיר השירים מצויר. מתוך מחזור רוטשילד, איטליה המאה ה-15.
              ***
              הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, הִנָּךְ יָפָה. עֵינַיִךְ - יוֹנִים. (א, טו)
              עיני עם ישראל משולות לעיני יונה.
              טבעה של היונה, שגם בעת שהיא עפה
              היא מפנה מידי פעם את ראשה לאחור לכיוון הקן שעזבה.
              כך גם היהודי: ככל שיתרחק מקנו במעשיו ופיסית -
              תמיד משהו ימשוך אותו למקור, לקן, והוא יחשוב עליו בערגה.
              ''
              המלך שלמה לעת זקנה. ציור מהמאה ה-19
              ***
              יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע, בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה:
              הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ, הַשְׁמִיעִנִי אֶת קוֹלֵךְ -
              כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה. (ב, יד)
              אי אפשר לעמוד על טיבו של אדם
              לפי התנהגותו כשהוא נמצא בחברה, בין אנשים.
              כדי לבחון את פנימיותו של האדם, יש לראות איך הוא מתנהג "בסתר",
              בחדרי חדרים, כשאיש אינו רואה אותו.
              ***
              אִם לא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים -
              צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצֹּאן וּרְעִי אֶת גְּדִיּוֹתַיִךְ עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרוֹעִים. (א, ח)
              כשרוצים להכיר את אישיותה האמיתית של אישה -
              "צאי לך בעקבי הצאן": צאו ובחנו את ילדיה.
              התבוננו איך היא גידלה אותם, איזה חינוך נתנה להם, לאיזה טיפול הם זכו, ו
              מתוך בחינת הילדים תשתקף דמותה הנכונה של אמם.
               

               

              דרג את התוכן:
                0 תגובות   יום שלישי, 23/4/19, 12:33

                ''

                דרג את התוכן:
                  0 תגובות   יום ראשון, 21/4/19, 15:18

                  ולתת גם לזוגיות ללבלב באביב?
                  לפניכן/ם כמה טיפים ל'הישרדות זוגית' שכתבתי באתר iwomen.
                  http://www.iwomen.co.il/item.asp?aid=95465

                  האתר שלי:
                  http://interget.co.il

                  ''

                  דרג את התוכן:
                    0 תגובות   יום ראשון, 21/4/19, 13:31

                    מה עושה פסח (ושאר חגי ישראל) לזוגיות?
                    לקריאת המאמר - נא ללחוץ
                    על הלינק
                    https://tinyurl.com/y4vvroq2

                    ''

                    דרג את התוכן:
                      0 תגובות   יום ראשון, 21/4/19, 11:32

                      ''

                      דרג את התוכן:
                        0 תגובות   יום שישי , 19/4/19, 14:13

                        הבעיה אחרי ליל הסדר היא קילו נאה, קילו יאה.
                        (יעקב פרוינד)

                        אתן ואתם מוזמנות ומוזמנים לבקר באתר החדש שלי: http://interget.co.il/

                         

                        ''

                        דרג את התוכן:
                          0 תגובות   יום חמישי, 18/4/19, 21:28

                          אתם מוזמנים לבקר באתר החדש שלי http://interget.co.il

                           

                          ''

                           

                          מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת?

                           

                          מיד אחרי "הא לחמא עניא" ההגדה פותחת בשאלות: "מה נשתנה"?
                          ללמדנו כי האדם חופשי באמת רק כאשר הוא שואל ומקשה,
                          כשבוערת בו סקרנות תמידית.
                          כאשר סימן שאלה מרחף באוויר, ולא סימן קריאה –
                          רק אז רוחו של האדם חופשייה.
                          כי במקום בו אין עוררין - לעולם לא יהיה האדם בן חורין.
                          (הרהמצ"ז)

                           

                          ***

                          הפיזיקאי היהודי איזידור ראבי, זוכה פרס נובל,
                          אמר כי בזכות אמו היה למדען - בלי שהיא התכוונה לכך כלל.
                          איך זה קרה? סיפר הפיזיקאי:
                          כל האימהות היהודיות בברוקלין נהגו לשאול את ילדיהן:
                          מה למדת היום בבית הספר?
                          רק אמא שלי תמיד שאלה אותי: איזי, שאלת שאלה טובה היום?

                           

                          ''

                          הכנות לפסח. הגדת הזהב, ספרד המאה ה-14
                          ***
                          בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מְמִצְרַיִם.
                          בדרך כלל מתקיימת באנשים רק תחילתו של משפט זה:
                          בכל דור ודור חייב אדם...
                          ***
                          וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ.
                          יש אומרים שהמילה "והיא" מתייחסות לנשים,
                          העומדות על הרגליים שבועיים לפני החג...
                          ''
                          מנהגי חג הפסח. הגדת ליבורנו, איטליה, המאה ה-19
                          ***
                          וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל - אַתְּ פְּתַח לוֹ.
                          למה כתוב בלשון נקבה - "את"?
                          כי עיקר חינוך הילדים מוטל על האם.
                          ''
                          ליל הסדר. תחריט מהמאה ה-19
                          ***
                          ולָבָן בִּיקֵּשׁ לַעֲקוֹר אֶת הַכֹּל.
                          הגיבור החשוך בהגדה קרוי ל ב ן.
                          אבל אם מנערים והופכים את מעמיד הפנים, המתחזה לאדם טהור וזך -
                          מקבלים אותו כמות שהוא: נ ב ל.
                          לבן נקרא גם לבן הארמי, וגם כאן אם נהפוך את הארמי נקבל רמאי.
                          ''
                          שפוך חמתך. הגדה מצוירת מגרמניה, המאה ה-15.
                          ***
                          בספר שמות (יב, יח) נאמר: "בערב תאכלו מצות".
                          בערב - מלשון ערבות ונועם.
                          יש לאכול את המצה מתוך תחושה של ערבות ומתיקות
                          (מההגדה של הרב שי פירון).
                           
                           

                           

                          דרג את התוכן:

                            פרופיל

                            בני דון-יחייא
                            1. שלח הודעה
                            2. אוף ליין
                            3. אוף ליין

                            ארכיון

                            פיד RSS