, ,

בעקבות "פורצי הדרכים" - אחריי לצנחנים ( 890 ) - כתב / מדריך אהרלה סדן

0 0

"מנשרים קלו מאריות גברו" - זו הכתובת המקדמת את פנינו באנדרטה לזכר הצנחנים אשר במותם ציוו לנו את החיים. תחילת סיורנו באנדרטת הצנחנים שעל כביש מספר 40, דרומית לצומת בילו. בחורשה המוצלת שבמקום אפשר להתחיל את הטיול עם קפה וארוחה קלה.

משם נמשיך דרומה ומיד נפנה שמאלה (מזרחה) לכיוון מושב בית אלעזרי (כניסה לכביש 4103 המוביל לבסיס תל נוף). אחרי כמה מאות מטרים נמצאת משתלת "רגב", ובה תוכלו למצוא אוסף צמחים נדיר המונה כ-5,000 מינים מופלאים ומגוון ענק של עצי בונסאי זעירים.

נצא מהמשתלה ימינה (צפונה) לכביש 411 כשפנינו מזרחה, ולאחר כברת דרך קצרה נתחבר ל"נתיב השיירות", בואכה מזכרת בתיה, משכנות וחצרות המייסדים (ימינה ברחוב המייסדים). את הטיול הרגלי הקצר במושבה הוותיקה שנוסדה כאחת ממושבות הברון רוטשילד ב-1882, מתחילים ליד הבאר ובריכת המים העתיקה. ברחוב הראשי תוכלו ליהנות משלל בתי הקפה, גלריות וסדנאות אמנים (מרבית העסקים סגורים בשבתות וחגים) ולהמשיך לכיוון כיכר המשוריינת בנתיב השיירות.

אל חולדה ובית הרצל

נצא חזרה לדרך הראשית (כביש 411) ונפנה שמאלה (מזרחה)לכיוון יער חולדה ובית הרצל. בכניסה לאתר ישנו תרשים של המקום, ומכאן נוכל לטייל ברכב או ברגל בעקבות החצים הירוקים. במקום חניון ושירותים מוסדרים. מסלול הטיול במקום מעגלי והמקום אידיאלי לפיקניק.

ראשיתה של חולדה ב-1905, והיא נוסדה על הקרקעות הראשונות שנרכשו על ידי קק"ל. כאן הוקמה חווה להכשרת עובדים, ולצידה בית הרצל (מוזיאון שבו מייצגים מאפיינים וסרט חווייתי), אשר שופץ ושוחזר להפליא. מאורעות תרפ"ט (1929) לא פסחו על החווה המבודדת. בליל כ"ח באב נפל אפרים צ'יזיק במערכה על המקום. סיפורם הטרגי של צ'יזיק ואחותו שרה, גיבורת תל חי, מונצח באנדרטה מעשה ידי הפסלת בתיה לישנסקי.

ב-1931 התיישבה בחולדה קבוצת חלוצי גורדוניה שהחלו בשיקום המקום, עד העתקת היישוב למיקום חולדה כיום. חולדה הישנה, החווה והיער, שימשו בסיס אימונים ל"הגנה" ומרכז ללוחמים על הדרך לירושלים, וממנה יצאו לוחמי מבצע "נחשון" ובה הונח ראשיתו של קו המים - "קו השילוח", לירושלים הנצורה.

'' בעקבות פורצי הדרכים לירושלים

יוצאים מהחורש שמאלה (מזרחה) לכביש 411, ומיד מבחינים מימין, בצמוד לקו מתח גבוה, במאגר מים. נכנסים ימינה בדרך העפר, יורדים (ברכב או ברגל) עד למתלול הבריכה ומשקיפים ממרומי הסוללה על כסותה הירוקה - מעין מעטה הגנה טבעי מהתאיידות מוגברת (זהירות, אין להיכנס לבריכה!).

חוזרים לכביש, פונים ימינה (מזרחה) ומיד שמאלה לחורש המוצל שלמרגלות אנדרטת הגבורה - אנדרטה לזכרם של פורצי הדרכים לירושלים הנצורה. במקום, תרשים של נתיבי השיירות לירושלים ותצפית מערבה, ושם אפשר ללמוד על קרבות שיירת חולדה. זהו מקום נוסף לפיקניקים ולתצפית נהדרת על שדות מוריקים וריחניים ועל הכרמים הנהדרים הנושקים לאופק.

מכאן נמשיך בצומת חולדה שמאלה (צפונה) לכביש מספר 3; מימין מושב טל שחר ובו יקב שורק - יקב בוטיק שניתן לבקר בתיאום מראש. ממשיכים לצומת נחשון, הוא צומת הגבורה - חלק מכביש הגבורה שקישר בין רמלה לצומת שמשון ונחנך על ידי דוד בן גוריון. כביש זה נסלל כפתרון לירי ממוצבי לטרון הירדניים, שלא אפשרו נסיעה בקטע הכביש המקורי שבין משמר איילון לשער הגיא. חובבי היין אשר טרם הספיקו להרוות צימאונם, יכולים לתת קפיצה קלה ליקב הבוטיק בקיבוץ נחשון.

'' בעקבות גילוי דרך בורמה

פונים ימינה (מזרחה) בכביש מספר 44 - מימיננו פנייה לכפר אוריה, כפר ציורי שהיה יישוב יהודי עתיק ואדמותיו נרכשו ב-1912. אנו מגיעים לשרידי חצר גדולה או בשמה "כפרוריה" או "חירבת אל אסד" ("חורבת האריה") ומכאן שמה העברי. כיום נראים בבירור שרידי החצר בה התיישבו חברי קבוצת "בן ציון", עליהם נמנו א' ד' גורדון ויצחק טבנקין. במאורעות תרפ"ט החריבוה הערבים והיא יושבה מחדש על ידי עולים בולגרים רק לאחר המלחמה.

נשוב לכביש 44, נפנה ימינה (מזרחה) ומיד שמאלה (צפונה) לדרך עפר כבושה היטב ונמשיך לפי השילוט למצפה הראל (פארק רבין). הימים ימי מלחמת הקוממיות וירושלים הנצורה; שלושה פלמ"חניקים מלוחמי חטיבת הראל מפלסים דרכם בחשכת הליל מירושלים לשפלה. הם נעים כ"אינדיאנים" מנוסים במורדות הערוצים הנחבאים מעיני חיילי הלגיון הירדני ו"נוחתים" בחולדה. כך התגלה נתיב חדש שלימים נקרא: "נתיב הג'יפים", "דרך 7" (על שם חטיבה 7 שהוקמה לצורך המלחמה בלטרון) או בשמה המיתולוגי - "דרך בורמה". אגב, הכינוי "דרך בורמה" ניתן לה על שם הנתיב שסללו בעלות הברית בג'ונגלים של בורמה שבמזרח הרחוק, נתיב בו העבירו בימי מלחמת העולם השנייה נשק לסינים שנלחמו ביפנים.

אנו עולים לפי השילוט למצפה הראל (מצפור יער שכיום סגור למבקרים) שלמרגלותיו "חירבת בית ג'יסי". מיד מימין, מזרחית לחורבה, תצפית צפונה לעבר מנזר לטרון ומשטרת לטרון. נעקוב אחר החצים האדומים המוליכים לדרך בורמה. נצא במסע איטי משולב בהליכות רגליות או ברכיבה על אופניים במסלול פורצי הדרכים שבעקבותיהם אנו מטיילים, כשמסביבנו חניוני פיקניק ביער מוצל.

'' מצפה לטרון ומצפור דרך בורמה

ממשיכים מזרחה בדרך הכבושה היטב. נמשיך בנתיב שבוואדי עד שנגיע לעיינות "סוסין" - בוסתן קטן בעברו, ומתקן משאבות למים העולים לירושלים בקו השילוח (נתיב המים החלופי שפגשנו כבר בחולדה). כאן נפגשו לראשונה בליל 28 למאי 1948 לוחמי פלמ"ח-הראל ב-2 ג'יפים שעלו מהשפלה דרך שער הגיא, ואותתו על פריצת הדרך לג'יפים לירושלים הנצורה.

אם נמשיך עם השילוט לכיוון מצפה לטרון (רצוי עם רכב שטח או ברגל), נגיע לתצפית מרהיבה שבה אפשר ללמוד על משלטי קרבות לטרון ודרך בורמה. נחזור חזרה להמשך הדרך, נחלוף במעלה "תאנים" (מקום בו עמלו הלוחמים בהעלאה של צידה ונשק, בג'יפים, פרדות וגמלים, וגם על גבם של מאות "סבלים" מתנדבים). מורד הדרך המוביל ל"נתיב הסרפנטינות", אטרקציה לרוכבים מנוסים ולהולכי רגל. אנו ממשיכים בדרך העוקפת לפי השילוט, פונים צפונה ופוגשים שוב את "קו השילוח".

נגיע ל"מצפור דרך בורמה" ומולנו נבחין בפיסול סביבתי של כלי רכב ממתכת. נמשיך להתפתל בדרך הסלולה היטב ונחלוף על פני "עין מסילה" - חניון קטן ונחמד בו שרידי באר מים. נמשיך מזרחה ובטרם נגיע לכביש שער הגיא-בית שמש, נבחין בשלט המורה שמאלה (צפונה) לעבר מצפור שער הגיא-חירבת חתולה, מעלה קטן וקליל ששיאו על הרכס שנתפס על ידי לוחמי פלמ"ח-הראל. זוהי תצפית מרהיבה על שער הגיא, על משלטיו ועל החאן המחודש. במקום קיים שילוט מסודר המספר על סיפורי הקרבות שהתנהלו באזור ומהווה אתר הנצחה לגדוד "שער הגיא" שבחטיבת פלמ"ח-הראל וחללי ארה"ב וקנדה.

'' אל דרך המלך

חוזרים חזרה למפגש דרך בורמה וכביש מספר 38 (הכביש המחבר את בית שמש ושער הגיא) וחוצים את הכביש לכיוון השילוט "דרך הג'יפים". מיד בכניסה נמצאת אנדרטה בחניון מח"ל להנצחת מתנדבי חו"ל שנלחמו במלחמת העצמאות.

נמשיך לפי השילוט ב"דרך המלך" - דרך הג'יפים (מומלץ רק לרכבי שטח) אשר נסללה עוד בתקופת המנדט כציר עלייה לבית מחסיר (כיום בית מאיר) ובהמשך הוכשרה על ידי מאות מתנדבים בעבודת כפיים למעבר רכב כבד שנשא אספקה ונשק לירושלים.

בהמשך הדרך ניתקל בהסתעפויות המוליכות למשלטי השיירות (עלייה רק ברכב 4X4) עד הגיענו לשלוחת המסרק. כאן נראה את שרידי בית מחסיר - כפר ערבי עוין, בסיס לפורעים הערבים תוקפי השיירות לירושלים. ב-10 במאי 1948, תקפו לוחמי פלמ"ח-הראל את משלט "המסרק" והכפר וכבשוהו. בתום המסלול אפשר לפנות שמאלה לכביש ירושלים-תל אביב ולחזור הביתה, או להיכנס לאבו גוש ולחתום את הטיול באחת המסעדות שם.