כותרות TheMarker >
    ';

    הספרים שזכיתי להוציא

    חג שבועות 1

    1 תגובות   יום חמישי, 21/5/09, 16:04

    חג שבועות

    כל העולם שתק כשניתנה התורה
    כותב המדרש (שמו"ר כט ט ) אמר רבי אבהו בשם ר' יוחנן: כשנתן הקב"ה את התורה צפור לא צווח, עוף לא פרח, שור לא געה (כל בעלי החיים נדמו מהשמעת קול), אופנים (שבמרכבת הכבוד) לא עפו, שרפים (הסובבים את כסא הכבוד) לא אמרו קדוש קדוש, הים לא נזדעזע, הבריות לא דברו, אלא העולם שותק ומחריש, ויצא הקול "אנכי ה' אלהיך" וכן הוא אומר: (דברים ה) "את הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם קול גדול ולא יסף" אמר ר' שמעון בן לקיש: מהו ולא יסף? אלא כשאדם קורא לחברו יש לקולו בת קול (הד, קול חוזר, שפגע בעצם וחוזר לאחור), והקול שהיה יוצא מפי הקב"ה לא היה לקולו בת קול, ואם תמה אתה על זו (ההשתקה וההדממה) הרי אליהו כשבא לכרמל כנס כל הכומרים ואמר להם (מ"א יח) "קראו בקול גדול כי אלהים הוא", מה עשה הקב"ה? הדמים כל העולם והשתיק העליונים והתחתונים והיה העולם תוהו ובוהו כאלו לא היה בריה בעולם שנאמר: (שם) אין קול ואין עונה ואין קשב, שאם ידבר הם אומרים הבעל עננו על אחת כמה וכמה כשדבר הקב"ה על הר סיני השתיק כל העולם כדי שידעו הבריות שאין חוץ ממנו, ואמר: "אנכי ה' אלהיך".

    חיות העולמות מקול ה' שלא פסק אלא נובע תמיד

    כותב  המדרש (ילקוט שמעוני א א) בעשרה מאמרות נברא העולם ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחד היה יכול להבראות אלא ליפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות.ומרכז ותמצית התורה הן עשר הדברות שנתנו את המהות הפנימית של העולם, דהיינו המאמרות והדברות הם מקולו של הקב"ה אלא שבחסידות מבואר שעשרת המאמרות הם כביכול דיבורים מהשפה ולחוץ ואילו עשרת הדברים הם דיבור מעומקא דליבא. וכתב השל"ה הקדוש (בראשית - פרשת בראשית תורה אור) וזת"ד: האריך הזוה"ק לבאר כי י' דברות מכוונות לי' מאמרות, ועל זה נאמר: (במדבר ז, פו), "עשרה עשרה הכף בשקל הקודש", כי עשרה דברות ועשרה מאמרות ביחד הם כ"ף שהיא עשרים, והכל אחדות אחד, כי יו"ד במילואה עולה כ"ף. והדביקות בהם (בעשרה מאמרות ועשר הדברות) הם ישראל (כי בעשר מאמרות נברא החומר הגשמי, ובעיקר האדם "ואתם קרוים אדם ואין אומות העולם קרויים אדם", ובעשר הדברות הם חיותה של נשמת ישראל), כמו שנאמר: (דברים ד, ד) "ואתם הדבקים בה' אלהיכם" (דהיינו דבקים בעשרת מאמרותיו ובעשר דיברותיו). ודרשו חז"ל (שבת פח, א), יום הששי (מודגש בה"א הידיעה), כל ו' ימי בראשית תלויין ועומדים עד ו' בסיון.
    ועל  כך כותב הזוה"ק (ח"א מז) וזת"ד: יום הששי, מה שונה בכל הימים שלא נאמר בהם ה"א? אלא כאן כאשר השתכלל העולם, התחברה הנקבה בזכר בחבור אחד, ה' בששי (שהוא בחינת וא"ו בחינת זכר), להיות הכל אחד. "ויכלו", (פירושו) נעשו הכל אחד, התכללו מהכל, והשתלמו בכל.ואם כן הה"א רמז לעולם הזה שנברא בעשרה מאמרות כמ"ש: שהעולם הזה נברא בה"א בסוד "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" בה"א בראם.  ואילו הוא"ו רמז לעשרה דברות שהיו על הלוחות שהיה אורכם (כמובא במדרש שמו"ר כח א) ששה טפחים. ואם כן יום השישי שהוא ו' סיון בא וחיבר את הזכר בנקבה עשר הדברות עם עשרת המאמרות. ובפרקי ר' עקיבא שואל מאי דכתיב "ויהי ערב ויהי בקר יום הששי", ה"א יתירה למה לי? מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית ואמר להם אם ישראל מקבלים את התורה אתם מתקיימים, ואם לאו אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו.תכלית הבריאה קיום התורה הקדושה ועל תנאי זה ולזה התכלית נבראו שמים וארץ, וכשישראל מקיימים את התורה הם וכל שאר הנבראים ראויים לקיום, ואם לאו הנה שורת הדין נותנת להם שישובו אל האפס וההעדר אשר באו ממנו. וזאת הסיבה שעשרת הדברות החלו באות א' של "אנכי ה'" כי אות א' מורכבת מב' יודי"ן ווא"ו שביניהם המחברם, והנה הוא"ו היא ששי בסיון שבו נתנה תורה, וי' העליון הוא י' הדברות וי' התחתון י' מאמרות שנברא בהם העולם והוא"ו באמצע אפשר לפרש גם ו' ימי בראשית, והכל מתחבר על ידי מתן תורה בו' סיון.
    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/5/09 21:06:
      תמיד טוב ללמוד דברי תורה, מעניין מאוד, מחכה לשיעור 2 ,בלי נדר, בעזרת השם.

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      הרב משה ארמוני
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין