כותרות TheMarker >
    ';

    הספרים שזכיתי להוציא

    שבועות מאמר 2

    2 תגובות   יום שישי , 22/5/09, 13:13


    השוואת עשרת המאמרות לעשר הדברות
    ואם כן מאחר ויש קשר בין העשרה המאמרות לעשר הדברות ודאי שצריך להיות בפנימיות גם קשר בין כל מאמר לדיברה כפי שמרחיב הזוה"ק (ח"ג יא) וזת"ד: רבי שמעון אומר, כתיב: (במדבר ז פו) "עשרה עשרה הכף בשקל הקדש", עשרה עשרה למה כפל הכתוב עשרה עשרה? אלא עשרה למעשה בראשית, ועשרה למתן תורה. עשרה מאמרות במעשה בראשית, ועשר דברות במתן תורה, במה מדובר כאן? (איזה קשר יש בין מעשה בראשית למתן תורה?) לפי שלא נברא העולם אלא בשביל התורה, וכל זמן שישראל עוסקים בתורה העולם מתקיים וכל זמן שישראל מתבטלים מן התורה , מה כתיב: (ירמיה לג כה) "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי". בוא וראה, עשרה מאמרות למעשה בראשית, כדתנן: בעשרה מאמרות נברא העולם, עשרה מאמרות למתן תורה, אלו עשרת הדברות. (צריך להקדים ולומר כי יש כמה דרכים בחז"ל למנות את העשרה מאמרות, יש מאן דאמר כי "בראשית" גם הוא מאמר, למרות שלא כתוב "ויאמר אלהים" לפניו, והוא מאמר כללי שברא את הכל והכל נפרט ביתר המאמרות, ושיטת הזוהר לקמן לא למנות את בראשית כמאמר ולמנות את "לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר" כמאמר)   
    וזה תרגום דברי הזוה"ק: כתיב (שמות כ ב) "אנכי יהו"ה אלהיך, וכתיב במעשה בראשית (בראשית א ג) "יהי אור ויהי אור", זה האמונה של הקדוש ברוך הוא - אור נקרא (שצריך להאמין בא"ס ב"ה המשגיח בכל הנמצאים, ומשפיע להם שפע על ידי הספירות הקדושות), דכתיב: (תהלים כז א) "ה' אורי וישעי ממי אירא" וגו' (והמשיל הכתוב את הקב"ה לאור, כי האור הוא הגשם הדק ביותר שיש בעולם הזה). כתיב: (שמות כ, ג) "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני", וכתיב במעשה בראשית (בראשית א ו) "יהי רקיע בתוך המים" וגו', יהי רקיע אלו ישראל, דאינון החלק של הקדוש ברוך הוא, שאחוזים במקום ההוא שנקרא שמים (הוא זעיר אנפין), וזה הסוד, פעם אחת שלח רבי ייסא סבא לרבי אלעאי, אמר: הרי שאר עמים נתן אותם הקב"ה לשרים ממונים השולטים עליהם, ישראל באיזה מקום נתן אותם הקב"ה (כלומר באיזה ספירה הם מושרשים) שלח לו: (שם יז) "ויתן אתם אלהים ברקיע השמים" (והרקיע הוא כינוי לזעיר אנפין), ויפה שלח לו. "בתוך המים" (שציוה הקב"ה לרקיע שיקרש בתוך המים העליונים, ופירוש), בין דברי תורה, ויהי מבדיל בין מים למים, בין הקדוש ברוך הוא שנקרא באר מים חיים, ובין עבודה זרה שנקראים (ירמיה ב יג) "בורות נשברים" וגו', דאינון מים המרים, מים עכורין מכונסים סרוחים ומטונפים, ועל זה ישראל קדושין מבדילין בין מים למים. כתיב (שמות כ ז) "לא תשא את שם יהו"ה אלהיך לשוא", וכתיב במעשה בראשית (בראשית א ט) "יקוו המים מתחת השמים אל מקום אחד", בוא וראה, כל מי שנשבע בשם הקדוש לשקר, כאילו הפריש אימא (היא השכינה הקדושה) ממקומה למעלה, וכתרים קדושים לא מתיישבים במקומם (הם הספירות הקדושים), כמה שאתה אומר: (משלי טז כח) "ונרגן מפריד אלוף", ואין אלוף אלא קודשא בריך הוא, וכתיב (שם) "יקוו המים מתחת השמים אל מקום אחד", לא תגרום פרוד בשביל שבועת שקר, וזהו "אל מקום אחד" (שמימי השפע יקוו אל מקום האחדות והייחוד) כמו שצריך, במקום האמת, ולא במקום אחר לשקר, ומהו שקר? הוא, שהולכים מים למקום אחר שלא שלו (דהיינו שהולכים מימי השפע הקדושים למקום הסט"א שאינו מקומו). כתיב: (שמות כ ח) "זכור את יום השבת לקדשו", וכתיב במעשה בראשית (בראשית א יא) "תדשא הארץ דשא עשב", אימתי מתגדלת הארץ הקדושה (שהיא השכינה) ומתעטרת בעטרותיה? הוי אומר ביום השבת, כי אז מתחברת השכינה במלכא, להוציא דשאים וברכות לעולם. כתיב: (שמות כ יב) "כבד את אביך ואת אמך", וכתיב במעשה בראשית (בראשית א יד) "יהי מארת ברקיע השמים", מה הקשר ביניהם? אלא אלו מאורות (של מעשה בראשית רומזים) אביך ואמך, אביך זה השמש, אמך זה הירח, ואין שמש אלא קודשא בריך הוא, דכתיב: (תהלים פד יב) "כי שמש ומגן יהו"ה אלהים", ואין ירח אלא כנסת ישראל, דכתיב (ישעיה ס כ) "וירחך לא יאסף", ועל זה הכל אחד (ועל כן כל הפסוקים הם ענין אחד). כתוב: (שמות כ יג) "לא תרצח", וכתב במעשה בראשית (בראשית א כ) ישרצו המים שרץ נפש חיה, ואתה לא תקטול בר נש שנקרא נפש חיה, דכתיב: (שם ב ז) "ויהי האדם לנפש חיה", ולא תהוו כדגים הללו שהגדול בולע לקטן. כתיב (שמות כ יג) "לא תנאף", וכתיב במעשה בראשית (בראשית כד) "תוצא הארץ נפש חיה למינה", מכאן למדנו, שלא ישקר אדם באשה אחרת שאין היא בת זוגו, ועל זה כתוב "תוצא הארץ נפש חיה למינה", שלא תוליד אשה אלא ממינה, ומה הוא מינה? זה בן זוגה (היינו בעלה). כתיב: (שמות שם) "לא תגנוב", וכתיב במעשה בראשית: (בראשית א, כט) "ויאמר אלהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע", מה שנתתי לכם והפקדתי לכם יהא שלכם (נקט לשון פיקדון כי כל מה שיש לאדם הוא פיקדון לאדם מאת הקב"ה לעשות בהם רצונו), "ולא תגנובו" מה שהוא מאחר. כתיב: (שמות שם) "לא תענה ברעך עד שקר", וכתיב במעשה בראשית: (בראשית א, כו) "ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמנו", מי שהוא בדיוקן של מלך לא תעיד בו שקר, ומאן שמעיד שקר בחברו, כאילו מעיד למעלה (בקב"ה). כתיב: (שמות כ, יד) "לא תחמוד אשת רעך", וכתיב במעשה בראשית (בראשית ב, יח) "לא טוב היות האדם לבדו" וגו', הרי שבת זוגך כנגדך, ועל זה "לא תחמוד אשת רעך". והיינו עשרה מאמרות למעשה בראשית, ועשרה מאמרות למתן תורה, והיינו דכתיב: (במדבר ז, פו) "עשרה עשרה הכף בשקל הקדש", נשקלו כאחד במשקל אחד, ובגלל זה עומד העולם ונמצא בו שלימות.
    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/5/09 22:18:
      אין סוף לתורה, אין סוף לעבודה שלנו.
        22/5/09 13:58:


      הארתי לבינתים... אבוא לפני שבת לקרוא,

      תודה לך על שליחותך היקרה,

       

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      הרב משה ארמוני
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין