כותרות TheMarker >
    ';

    פוליטיקה זעירה

    בעיקר על החוויה הפוליטית וקצת על אהבות אחרות-כיצד מתנהלים הדברים במאה ה-21 בין אידאולוגיה למסחר. על האדם כחיה פוליטית, על תרבות ואידאולוגיה. על נושאים שברומו של עולם ועל זוטות מן הקרקעית.

    ארכיון

    0

    ווב 2.0 פוליטיקה והרצון הכללי

    14 תגובות   יום חמישי, 9/8/07, 13:33

    *Segolene's Royal map of supporting blogs

     

    במרכז תפיסתו המדינית של ז'אן ז'אק רוסו  הפילוסוף בן המאה ה-18 יליד העיר ג'נבה ניצבת התפיסה של הרצון הכללי, ככלי המכוון את מדיניותה ופעולתה של המדינה המודרנית. רוסו הבחין בתורתו המדינית בין רצון הכלל שהוא סך כלל הרצונות הפרטיים והאנוכיים של האזרחים לבין הרצון הכללי שהוא ביטוי יסוד של החסר והיתר של רצונות הכלל.  

    הרצון הכללי על פי רוסו הוא הביטוי הטהור לרוחה של המדינה ולרצון המשוכלל של כלל אזרחיה. על ידי הבחנה זו רצה רוסו לפתור את הבעיה המרכזית של השיטה הדמוקרטית הישירה, שלרוב בפועל איננה יותר מאשר הטירניות של הרוב. הריבוניות הישירה של האזרחים הופכת לאפשרית, רק כאשר מכלול הרצונות מעובד לכדי רצון כללי. אותו רצון כללי הוא המאפשר את ניהולה של המדינה והוא הביטוי לרצון שחורג מעבר לרצונות האישיים של פרטים בחברה.

    במצבו האופטימאלי הרצון הכללי איננו מסוגל לטעות בשל היותו מורכב מסך הרצונות תוך הוצאתם של הגורמים הפרטיים והאינטרסים האישיים. הרצון הכללי אינו טועה כי הוא נוגע לצרכים של החברה כמכלול והוא תוצר של האינטרסים המשותפים לה.  רבות נכתב על הרצון הכללי ועל השימוש שנעשה בעיקרון בימי המהפכה הצרפתית ושלטון הטרור שבא אחריה.  בשם הרצון הכללי המופשט שאינו טועה לעולם נשלח כל מי שהתנגד לרצון זה הישר אל הגיליוטינה. הרצון הכללי הפך לחרב פיפיות, התלוי בשאלה, מי מנסח ומי מבטא את הרצון הזה.

    כך זכתה משנתו של רוסו להפוך בידי מפרשיה ליסוד מכונן של התפיסה הדמוקרטית ובו בעת כיסוד מכונן של התפיסה הטוטאליטרית בה המנהיג או ההנהגה הם ביטויו החי והישיר של אותו רצון כללי מופשט. 

     במערכת הבחירות בצרפת בשנת 2007 ערכה המפלגה הסוציאליסטית בראשותה של סגולן רויאל ניסוי מעניין בניסוח העקרונות של המפלגה במרוץ אל הנשיאות. רויאל וצוותה ניסו לבנות את מצע המפלגה כתוצר של "הרצון הכללי" של מצביעיה. על ידי שימוש ברשת החברתית, פורומים וקבוצות דיון ויצירתה של רשת בלוגים של תומכים, ניסתה המפלגה הסוציאליסטית ליצור מסע בחירות המבוסס על העיקרון של דמוקרטיה משתתפת, תוך הסתמכות על האמצעים הטכנולוגיים העומדים כיום לראשותנו. 

    סגולן רויאל במאמצה להציג את עצמה ואת מדיניותה כחידוש מרענן בנוף הפוליטי הצרפתי וכחלק מתהליך התחדשותו של השמאל הצרפתי הקימה מערך מורכב של פורומים וקבוצות דיון פתוחות לכל, תחת הכותרת "שאיפות לעתיד" (Désirs d'avenir)  בהם התנהלו במשך חודשים ארוכים, דיונים על פי נושאים, על העקרונות המבוקשים של המפלגה.

    על ידי יצירתו של מרחב ציבורי באמצעות רשתות חברתיות ופורומים, ביקשה המפלגה הסוציאליסטית לנסח מחדש את תפיסת עולמה ולמשוך את הציבור ואת הצעירים  מחדש לשורותיה. רויאל גם הצהירה שמטרתה להוביל למהפכה בשיטות העבודה של הממשל במידה ותבחר לנשיאות צרפת ולהפוך את הדמוקרטיה המשתתפת לעיקרון עבודה קבוע, בו האזרחים נוטלים חלק פעיל בעיצובה של המדיניות של צרפת ולא רק כשתופים בבחירת השלטון פעם בחמש שנים.  

    תרגיל שיווקי מבריק?, הצעה פופוליסטית? תכסיס  דמגוגי? האם יכול להתקיים בכלל דיון פתוח רב משתתפים שיוביל לתוצאות משמעותיות? האם מדובר במופע של פוליטיקה – ריאלטי?. האשמות וההתקפות על סגולן רואיל לא איחרו לבוא מכל הצדדים. רויאל הכריזה כי בנושאים שונים, העמדה שהיא תגבש תהיה תוצר של החלטת העם הצרפתי ושל הדיאלוג המתקיים, התחמקותה ממתן תשובות ברורות במשך תקופה ארוכה יצרה זלזלול מסוים במנהיגותה.

    העובדה שבתחילת המרוץ לנשיאות, סרקוזי מועמד הימין  הופיע עם רשימת נושאים ורעיונות מגובשים, בעוד רויאל מתחמקת מלתת את דעתה על שלל נושאים בהם עוד לא גובשה התפיסה של המפלגה, תרמו להצגתה כחלשה וחסרת דעה. 

     מבחינת התוצאות הסופיות של הבחירות קשה לומר האם הרעיון של דמוקרטיה משתתפת פעל לטובתה או היה בעוכריה. אך אין ספק שהרעיון ומימושו מציבים שאלות מעניינות על עתיד הדמוקרטיה בעידן הרשתות החברתיות ועל האפשרויות הטמונות ברחבת ההשתתפות והשותפות של הציבור במשחק הפוליטי. 

     מבדיקת הנתונים של השתתפות הציבור הצרפתי בדיון ניתן ללמוד שיעור מעניין על העניין הרב שהתחום עורר בציבור ועל כך שאנשים ששו להשתתף ולבטא את דעתם. במהלך הבחירות הוקמו עשרות פורומים אזוריים שדנו כל אחד בנושא מסוים. כל פורום כזה סיכם את עבדותו ואת העקרונות שגובשו. צוותים מיוחדים גיבשו את כל התוצרים שהתקבלו וכל אלו הועברו לרויאל וצוותה שגיבשו את  החוזה בין הציבור למועמדת לנשיאות. "ההסכם הנשיאותי" כלל מאה הצעות מחולקות לשבעה נושאים מרכזיים.

    במהלך הדיון הציבורי שהתקיים במשך שנה מיום הקמת הפורומים והאתר. מעל לשני מליון איש ביקרו את האתר, ששת אלפיים דיונים התקיימו בכל רחבי צרפת וכמאה וחמישים אלף איש תרמו בכתיבתם לדיונים בפורומים. 

    תחילתו של עידן פוליטי חדש? רעיון שיגיע בעתיד גם למחזותינו. הרצון הכללי יאמר את דברו.   

          

    דרג את התוכן:

      תגובות (14)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        11/8/07 20:20:

       

      צטט: לירון_לב 2007-08-11 09:46:00

      עינינו נשואות למערב, צעיפים של ספקות מכסים את הקרקע..

       

      כתבת יפה, אבל לא חייבים להרחיק עד צרפת (ועד לעתיד  - רחוק או קרוב - כפי שהציעו בתגובות)..  גם במדינתנו הקטנה, שאינה חפה מפוליטיקאים יש אתר עם חזון דומה -

      www.knesset2.co.il

       

       

      מעיון באתר כנסת 2

      הרעיון הוא חביב

      אך עוד רחוקה הדרך מהיותו אתר חביב הנותן ביטוי לציבור כמו תוכניות רדיו רבות בהם המאזינים מתקשרים לעוץ עצות,  לבימה משמעותית בניסוח דרכה של מפלגה או זרם פוליטי.

        11/8/07 20:17:

       

      צטט: solix56 2007-08-11 14:36:19

      משהו  להעיר על ההקדמה ההיסטורית .

      "הטירניות של הרוב"  אולי אפשר לנסח זאת"הטירניות של הרחוב"

       

      "בשם הרצון הכללי המופשט שאינו טועה לעולם נשלח כל מי שהתנגד לרצון זה הישר אל הגיליוטינה".  אך מצד שני תרם הרצון הכללי לרוח הלחימה  של הצבא הצרפתי שהשתלט

      על רוב יבשת אירופה :

      כככתוב בויקיפדיה  צרפת הכריזה מלחמה על אוסטריה ב-20 באפריל 1792 ופרוסיה חברה לאוסטריה כמה שבועות לאחר מכן. מלחמות צרפת המהפכנית החלו בנקודה זו והסתיימו רק בתבוסתו של נפוליאון בקרב ווטרלו (קיץ 1815).

       

      זו דוגמא נאה לאחת הפרדוקסים הרבים של ההיסטוריה

      עיקרון החירות והשוויון נישא על גבי גלים של כיבוש.

      הכיבוש הצרפתי הוביל לשיחרור הרעיוני של עמים רבים באירופה ולהתעוררות

       

        11/8/07 14:36:

      משהו  להעיר על ההקדמה ההיסטורית .

      "הטירניות של הרוב"  אולי אפשר לנסח זאת"הטירניות של הרחוב"

       

      "בשם הרצון הכללי המופשט שאינו טועה לעולם נשלח כל מי שהתנגד לרצון זה הישר אל הגיליוטינה".  אך מצד שני תרם הרצון הכללי לרוח הלחימה  של הצבא הצרפתי שהשתלט

      על רוב יבשת אירופה :

      כככתוב בויקיפדיה  צרפת הכריזה מלחמה על אוסטריה ב-20 באפריל 1792 ופרוסיה חברה לאוסטריה כמה שבועות לאחר מכן. מלחמות צרפת המהפכנית החלו בנקודה זו והסתיימו רק בתבוסתו של נפוליאון בקרב ווטרלו (קיץ 1815).

       

        11/8/07 10:55:

       

      צטט: לירון_לב 2007-08-11 09:46:00

       

      www.knesset2.co.il

       

       

      אה, אתר ועד כיתה. מי ועדת קישוט?

        11/8/07 09:46:

      עינינו נשואות למערב, צעיפים של ספקות מכסים את הקרקע..

       

      כתבת יפה, אבל לא חייבים להרחיק עד צרפת (ועד לעתיד  - רחוק או קרוב - כפי שהציעו בתגובות)..  גם במדינתנו הקטנה, שאינה חפה מפוליטיקאים יש אתר עם חזון דומה -

      www.knesset2.co.il

       

       

        10/8/07 18:02:

      אני מאוד מקווה שהרשת החברתית תתפתח ותצא את גבולות

      הרצון האישי לרצון הכללי (אם בכלל יש דבר כזה בארץ)

      אני חושבת שמעורבות פוליטית של הציבור בארץ היא מהנמוכות בעולם

      אנו נדרשים אחת ל- 4 שנים להצביע ומעבר לכך אין לנו השפעה

      על חקיקה, בחירת שופטים, שרים, אין שימוש במשאלי עם

      הדרך שהיתה עד כה להביע מחאה/ הזדהות/ עמדה היא חלק ב' בהארץ (אם יש לך קשרים), להגיע לדיון של ועדה בכנסת או לארגן הפגנה/ עצרת בכיכר רבין.

      אני חושבת שלרשת חברתית יש הרבה כח בהעברת עמדות, דעות ויצירת כר למעורבות פוליטית. זה גם יכול לשרת  נוער, כיום אין כמעט תנועות נוער וזה יכול להיות מקור מידע לגבי מדיניות, הגות מדינית, פילוסופיה, תוכן וכו'. 

      אולי תרים את הכפפה ותקים פורום מעורבות פוליטית בקפה? יש לי רעיון לשם

                                                            פרא אציל. 

       

      פוסט מעולה

        10/8/07 11:06:

      פוסט מצוין שגרם לי לחשוב (שזה כבר סוג של הישג)

      מסמנת למעקב.

      אחזור אח"כ עם תובנות.

       

        9/8/07 15:17:
      הרשת תשפיע בסופו של דבר גם על הפוליטיקה, לי אין ספק. אבל פוליטיקה זו אולי מילה מיושנת מעט בעידן הכלכלי הזה, נראה לי שיש לרשת עוד הרבה מקום להתפתחות והשפעה במחוזות אחרים לפני שתיגע באופן משמעותי בפוליטיקה "פר-סה". והנה אפילו יצא לי צרפתית
        9/8/07 15:01:

       

      צטט: yaronct 2007-08-09 14:54:07

       

       

      אני חושב ששיטוט מהיר פה בקפה יגלה שרשתות חברתיות משמשות בעיקר כלי לביטוי של עצמיות - רשתות שמחברות אטומים שדואגים לעצמם בלבד. לעיתים ישנן התאגדויות כלליות, אך הן גוועות במהרה.

       

      מהניסיון שלי פה בקפה רשתות חברתיות משמשות לא רק לחיבור אטומים שדואגים לעצמם בלבד. אלא בעיקר לחיבור הורמונים.

      אולי תפיסת אטומיסטית של הרשת ושל המשתמשים מחזירה אותנו לתפיסת העולם המונדית של לייבניץ. כל אובייקט הוא אטום הנשוא את מכלול תאריו.  

        9/8/07 14:54:

       

      צטט: mouli bentman 2007-08-09 14:50:10

       

      צטט: yaronct 2007-08-09 14:42:00

      מבלי להתחשב בתוצאות של הניסוי, ברור הוא שדמוקרטיה מסתכנת תמיד בלהפוך לדיקטטורה, שאת הרצון הכללי מחליף רצונו של השליט. אך  הסכנה אפשרית גם מהכיוון השני - שאת רצון הפרט לא יעניין כלל מהו הרצון הכללי, או שהוא לא יזהה אותו בו

      או שהוא ייתעלם ממנו. כי אז המדינה תהיה לשירותם של מעטים שנבחרו לנהוג בה, והם ינהגו בה כשלהם. ריבוי של פרטים בעלי תודעה פרטית בלבד, מסוכן לדמוקרטיה לא פחות מהשתלטותו של פרט על הרצון הכללי.

      אני נוטה להסכים, בחברה המערבית קיימת התפוררות של האלמנטים המאגדים של החברה

      התפוררות של הדבק החברתי והיחלשות של האחווה האלמנטרית .

      החלשותם של הכוחות המלכדים והתחזקות  הכוחות האינדבדואליסטים

      אכן מהווים סכנה לא פחותה להיווצרותו של שלטון מיעוט. אחת השאלות המעניינות בנושא זה היא האם הרשתות החברתיות הן כלי שמשנה את כללי המשחק? האם הדמוקרטיה המשתתפת היא באמת דרך חדשה לנהל חברה ופוליטיקה או תרגיל פוליטי רגיל?

      לי עדיין אין תשובה ברורה.

      אני חושב ששיטוט מהיר פה בקפה יגלה שרשתות חברתיות משמשות בעיקר כלי לביטוי של עצמיות - רשתות שמחברות אטומים שדואגים לעצמם בלבד. לעיתים ישנן התאגדויות כלליות, אך הן גוועות במהרה.

        9/8/07 14:50:

       

      צטט: מלכת השלג 2007-08-09 14:04:06

      מהפכני!

       

      בצרפתית זה נשמע יותר ....נכון.

      תודה על פוסט מעניין.

      טוב זו לא חוכמה

      בצרפתית גם כשמקריאים ספר טלפונים זה נשמע חושני

        9/8/07 14:50:

       

      צטט: yaronct 2007-08-09 14:42:00

      מבלי להתחשב בתוצאות של הניסוי, ברור הוא שדמוקרטיה מסתכנת תמיד בלהפוך לדיקטטורה, שאת הרצון הכללי מחליף רצונו של השליט. אך  הסכנה אפשרית גם מהכיוון השני - שאת רצון הפרט לא יעניין כלל מהו הרצון הכללי, או שהוא לא יזהה אותו בו

      או שהוא ייתעלם ממנו. כי אז המדינה תהיה לשירותם של מעטים שנבחרו לנהוג בה, והם ינהגו בה כשלהם. ריבוי של פרטים בעלי תודעה פרטית בלבד, מסוכן לדמוקרטיה לא פחות מהשתלטותו של פרט על הרצון הכללי.

      אני נוטה להסכים, בחברה המערבית קיימת התפוררות של האלמנטים המאגדים של החברה

      התפוררות של הדבק החברתי והיחלשות של האחווה האלמנטרית .

      החלשותם של הכוחות המלכדים והתחזקות  הכוחות האינדבדואליסטים

      אכן מהווים סכנה לא פחותה להיווצרותו של שלטון מיעוט. אחת השאלות המעניינות בנושא זה היא האם הרשתות החברתיות הן כלי שמשנה את כללי המשחק? האם הדמוקרטיה המשתתפת היא באמת דרך חדשה לנהל חברה ופוליטיקה או תרגיל פוליטי רגיל?

      לי עדיין אין תשובה ברורה.

        9/8/07 14:42:

      מבלי להתחשב בתוצאות של הניסוי, ברור הוא שדמוקרטיה מסתכנת תמיד בלהפוך לדיקטטורה, שאת הרצון הכללי מחליף רצונו של השליט. אך  הסכנה אפשרית גם מהכיוון השני - שאת רצון הפרט לא יעניין כלל מהו הרצון הכללי, או שהוא לא יזהה אותו בו

      או שהוא ייתעלם ממנו. כי אז המדינה תהיה לשירותם של מעטים שנבחרו לנהוג בה, והם ינהגו בה כשלהם. ריבוי של פרטים בעלי תודעה פרטית בלבד, מסוכן לדמוקרטיה לא פחות מהשתלטותו של פרט על הרצון הכללי.

        9/8/07 14:04:

      מהפכני!

       

      בצרפתית זה נשמע יותר ....נכון.

      תודה על פוסט מעניין.

      פרופיל

      mouli bentman
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין