כותרות TheMarker >
    ';

    ashorer

    הַלְוַאי וְהָיִיתִי יָכֹל לְהַשְׁלִים כֹּל הַחֶסֶר
    הַמְּמַלֵּא יְרֹקֶת סְלָעִים בִּדְמָעוֹת צִפִּיָּה

    אָדָם עוֹלָם קָטָן

    65 תגובות   יום שישי , 3/7/09, 07:55

    אָדָם עוֹלָם קָטָן   

    בְּלִיל מַיִם וְעָפָר, פֶּסֶל  נֶחְצַב מֵאֲדָמָה. וְיִפַּח בּוֹ רוּחַ וְאֵשׁ תִּבְעַר בְּעַצְמוֹתָיו, יְהִי נֶפֶשׁ מְמַלְלָא.
    יֵדַע לְהַבְחִין בֵּין  טוֹב לְרַע. יֶהְגֶה דֵּעוֹת וּמַחְשָׁבוֹת.
     

    בְּתוֹכוֹ יִפָּעֵם לֵב, כְּאָב קָטָן יָזִין  וִיכַלְכֵּל מִקְצֵה אֶצְבַּעוֹתָיו עַד קְצֵה קַרְקַפְתּוֹ.
    וּשְׁתֵּי עֲלִיּוֹת עַל  חֲדָרָיו, בְּכֹל עֲלִיָּה תָּדוּר אֶבֶן בֹּחַן. הָרִאשׁוֹנָה נְטִילָה וְהַשְּׁנִיָּה נְתִינָה.
    הֵן יְאַזְּנוּ לִבּוֹ. 
     

    רִאשׁוֹנָה תִּשְׁאַף וְהָאַחֶרֶת תִּנְשֹׁב, הָאַחַת תַּכְנִיס  וַחֲבֶרְתָּהּ  תּוֹצִיא.
    וְכָךְ יַעַמְדוּ שָׁוִים, מֹאזְנֵי הַחַיִּים.
     

    יֵשׁ לְבָבוֹת  שֶׁאַבְנָם תַּכְנִיס וּתְמַעֵט לְפַזֵּר, כַּמָּה שֶׁתִּרְחַק אֶבֶן הַנְּתִינָה מֵהַנְּטִילָה,

    יִמָּסֵךְ קֹר מִלִּבּוֹ לִשְׁאָר אֵיבָרָיו.
    וְיֵשׁ לֵבָב שְׁנָתוֹן  יִתֵּן, כֹּל שֶׁיֶּאֱגֹר יְחַלֵּק וְלֹא יִצְבֹר וְגַם כְּשֶׁתִּרְחַק הַנְּטִילָה מֵאֶבֶן הַנְּתִינָה 
    חֹם יִתְפַשֵּׁט לִקְצֵה נִימָיו עַד שֶׁעֵינָיו
     יַבְרִיקוּ וּמִצְחוֹ  יִזְהַר. 

    וְאִם יַעֲלֶה עַל דַּעְתְּכֶם כִּי הָאַחֲרוֹן לֹא  יְאֻזַּן, תִּשְׁגֶה דַּעְתְּכֶם,

    שֶׁאַף שֶׁתִּתֵּן  וְתוֹצִיא,  עֲשֶׂרֶת מוֹנִים תָּבִיא.

    תרגום מכתב רש"י:  

    אָדָם עוֹלָם קָטָן   בְּלִיל מַיִם וְעָפָר, פֶּסֶל  נֶחְצַב מֵאֲדָמָה. וְיִפַּח בּוֹ רוּחַ וְאֵשׁ תִּבְעַר בְּעַצְמוֹתָיו,
    יְהִי נֶפֶשׁ מְמַלְלָא. יֵדַע לְהַבְחִין בֵּין  טוֹב לְרַע. יֶהְגֶה דֵּעוֹת וּמַחְשָׁבוֹת. 

    בְּתוֹכוֹ יִפָּעֵם לֵב, כְּאָב קָטָן יָזִין  וִיכַלְכֵּל מִקְצֵה אֶצְבַּעוֹתָיו עַד קְצֵה קַרְקַפְתּוֹ.
    וּשְׁתֵּי עֲלִיּוֹת עַל  חֲדָרָיו, בְּכֹל עֲלִיָּה תָּדוּר אֶבֶן בֹּחַן. הָרִאשׁוֹנָה נְטִילָה וְהַשְּׁנִיָּה נְתִינָה.
    הֵן יְאַזְּנוּ לִבּוֹ. 
     

    רִאשׁוֹנָה תִּשְׁאַף וְהָאַחֶרֶת תִּנְשֹׁב, הָאַחַת תַּכְנִיס  וַחֲבֶרְתָּהּ  תּוֹצִיא.
    וְכָךְ יַעַמְדוּ שָׁוִים, מֹאזְנֵי הַחַיִּים.
     

    יֵשׁ לְבָבוֹת  שֶׁאַבְנָם תַּכְנִיס וּתְמַעֵט לְפַזֵּר, כַּמָּה שֶׁתִּרְחַק אֶבֶן הַנְּתִינָה מֵהַנְּטִילָה,
    יִמָּסֵךְ קֹר מִלִּבּוֹ
    לִשְׁאָר אֵיבָרָיו.
    וְיֵשׁ לֵבָב שְׁנָתוֹן  יִתֵּן, כֹּל שֶׁיֶּאֱגֹר יְחַלֵּק וְלֹא יִצְבֹר וְגַם כְּשֶׁתִּרְחַק הַנְּטִילָה מֵאֶבֶן הַנְּתִינָה  חֹם יִתְפַשֵּׁט
    לִקְצֵה נִימָיו עַד שֶׁעֵינָיו
     יַבְרִיקוּ וּמִצְחוֹ  יִזְהַר.
     

    וְאִם יַעֲלֶה עַל דַּעְתְּכֶם כִּי הָאַחֲרוֹן לֹא  יְאֻזַּן, תִּשְׁגֶה דַּעְתְּכֶם,
    שֶׁאַף שֶׁתִּתֵּן  וְתוֹצִיא,  עֲשֶׂרֶת מוֹנִים תָּבִיא.  

     

      
    דרג את התוכן:

      תגובות (65)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        17/12/14 15:56:
      כל אחד והאסוציאציות שלו... לי זה דווקא הזכיר את האגו המאזן בין האיד לסופר אגו:) נהדר!
        12/2/10 06:35:

      *

        4/2/10 18:12:


      ודווקא היה לי ברור עניין הכתב רש"י, בהתפלפלות הזאת שבין לבין.

      בהתפלפלות של להבדיל בין טוב לרע...

      מאוד יפה הכתיבה שלך, אשר.

      תודה!

        4/2/10 14:10:


      חכם ופיוטי.

      ומברכת על מוריי שלימדוני כתב רש"י

      אשוב.

        4/2/10 13:42:

       זוית נשכחת בחיי היום יום

       כי עבור האדם ..

      כל עולמו הוא

       

       

       תודה

        3/2/10 21:44:

      אשר תודה, הבנתי משהו שנסתר מעיני עד כה.

      בנתינה יחם הלב!* 

        3/2/10 20:58:

      אשר יקר,

      אהבתי לתרגל את קריאתי בכתב רש"י.

      מלא כוחמה ותבונה.

      תודה שהבאת.

      תמר.

        3/2/10 20:47:


      "וְיֵשׁ לֵבָב שְׁנָתוֹן  יִתֵּן, כֹּל שֶׁיֶּאֱגֹר יְחַלֵּק וְלֹא יִצְבֹר וְגַם כְּשֶׁתִּרְחַק הַנְּטִילָה מֵאֶבֶן הַנְּתִינָה  חֹם יִתְפַשֵּׁט
      לִקְצֵה נִימָיו עַד שֶׁעֵינָיו
       יַבְרִיקוּ וּמִצְחוֹ  יִזְהַר.
       "

      פעם ידעו לכתוב בצורה משובחת

      זאת אהבה !!


        3/2/10 17:07:
      משובח.
      תודה
        3/2/10 13:11:
      החכמתי מהגיגיך. מעורר מחשבה.
        3/2/10 12:57:
      בכל שיר שלך משוטטת ולעתים שוקעתבתהיות, ומחשבה מהו האדם, ואיך נושא הוא את מחשבתו.בשיטוט הפעם הארת, והעשרת אותי.תודה על רגעי הארה, ואיכות.  
        3/2/10 07:39:


      שיר ישן

      עם חידוש במחוזותנו

      תודה

      לאה

        3/2/10 07:09:


      רִאשׁוֹנָה תִּשְׁאַף וְהָאַחֶרֶת תִּנְשֹׁב, הָאַחַת תַּכְנִיס  וַחֲבֶרְתָּהּ  תּוֹצִיא.
      וְכָךְ יַעַמְדוּ שָׁוִים, מֹאזְנֵי הַחַיִּים. 
       
      כמה נכון...כמה יפה אשר..

        3/2/10 04:47:

      בהחלט מעניין.

      וראוי לכיכוב.

      מורני...*

        3/2/10 03:31:

      שֶׁאַף שֶׁתִּתֵּן  וְתוֹצִיא,  עֲשֶׂרֶת מוֹנִים תָּבִיא.

       

      ושלא על מנת לקבל פרס

       

      יפהיפה.

        3/2/10 00:51:

      הלב כותב בכל השפות
        3/2/10 00:37:

      כמובן שהתוכן הוא שחשוב

      והרעיון מעניין מאוד

      חנן

        2/2/10 23:30:


      יפיפה פיסלת במילותיך, את האדם שאלוהים פסלו מאדמה ומים, בידיו וברוחו...

      על עליותיו... והאש והאור...

      אהבתי!

      תודה אשר

      עוזי

        2/2/10 23:30:

       

      יש משהו חושני בכתב הרש''י

      המוסיף תחושה לחוכמת הקבלה הזו

       

      תודה.

      ח. 

       

        2/2/10 23:22:


       

      " וְיֵשׁ לֵבָב שְׁנָתוֹן  יִתֵּן,

      כֹּל שֶׁיֶּאֱגֹר יְחַלֵּק וְלֹא יִצְבֹר

      וְגַם כְּשֶׁתִּרְחַק הַנְּטִילָה מֵאֶבֶן הַנְּתִינָה  חֹם יִתְפַשֵּׁט
      לִקְצֵה נִימָיו עַד שֶׁעֵינָיו
       יַבְרִיקוּ וּמִצְחוֹ  יִזְהַר."

      וכמה שזה נכון נבון ... ומדוייק..!

      תודה שהבאת לכאן ..

        2/2/10 23:09:


      * אשר ידידי היקר

      לא הכי הבנתי את השיר

      וכוכב על ששיתפת

      מחיה

      http://www.justup.co.il/files/e4g2iu.jpg

      פוסט מעניין
      אכן ~> אדם עולמו קטן


        2/2/10 23:04:


      באתי לקרא בכתב רש"י, לראות אם אני זוכרת את לפענח אותו, והתאכזבתי לקרא בכתב עברי מרובע.

      אהבתי את הרעיון שמי שנותן לא נגרע, אלא מקבל עשרת מונים.

      *

        2/2/10 23:01:


      מסתבר שלא שכחתי את הקריאה בכתב רש"י.

      חזרתי לימי בית הספר.

      והשיר.. מרגש ונכון.

      ככל שניתן יותר נקבל יותר ומעיין הנתינה ימשיך לנבוע ולא ייבש...

        2/2/10 22:31:


      אני חושבת שמה שחשוב ועיקרי בסופו של דבר הוא שאדם

       

      יֵדַע לְהַבְחִין בֵּין  טוֹב לְרַע

      איך התפספס הפוסט הזה?(-:

        2/2/10 22:27:


      אשר,

       

      יפה הקטע הזה.

      שיר או לא שיר. הוא טומן בחובו הרבה מחשבה.

      תודה!

       

      צ'רי

        2/2/10 22:21:


      מעניין ופילוסופי.

      תודה, אשר. מזמן לא ראתי כתב רש"י.

        2/2/10 22:19:

      נפלא

       

        2/2/10 22:17:


      שֶׁאַף שֶׁתִּתֵּן  וְתוֹצִיא,  עֲשֶׂרֶת מוֹנִים תָּבִיא

      -זה מה שאתה עושה(:

      אהבתי מאד.

      נטילה ונתינה - יאזנו ליבו (:

        2/2/10 21:13:

      יֵשׁ לְבָבוֹת  שֶׁאַבְנָם תַּכְנִיס וּתְמַעֵט לְפַזֵּר, כַּמָּה שֶׁתִּרְחַק אֶבֶן הַנְּתִינָה מֵהַנְּטִילָה, יִמָּסֵךְ קֹר מִלִּבּוֹ לִשְׁאָר אֵיבָרָיו.

       

      כל כך יפה אשר.

       

      רונית

        2/2/10 21:13:

      סיפור משל-אגדה / אודות קבלה ונתינה.

      והנמשל שמסיק הקורא / מתקבל כל כך יפה...

      תודה,

      רמי

       


       

        2/2/10 21:04:


      בדיוק בזמן

      זמן נתינה

      זמן הלב

      זמן לאהבה

      תודה

      יונה

        2/2/10 20:37:


      ויש לומר שגם נטילה היא לעתים נתינה.

      יפהפה!

        2/2/10 20:26:

      אשר יפה מאוד.

      עמוק חכם ומשובח.

      יישר כוח חבר.

      תענוג לקרוא (מזכיר את ספר משלי)

        2/2/10 18:47:


      *

      "וְאִם יַעֲלֶה עַל דַּעְתְּכֶם כִּי הָאַחֲרוֹן לֹא  יְאֻזַּן, תִּשְׁגֶה דַּעְתְּכֶם,
      שֶׁאַף שֶׁתִּתֵּן  וְתוֹצִיא,  עֲשֶׂרֶת מוֹנִים תָּבִיא. "

        2/2/10 18:29:

      זכרתי גרסא דינקותא והטבתי לקרוא בכתב 

      של רבינו שלמה יצחקי.

      אך

       הדברים ניתנים לתמצות: 

      הלואי שחדרי לבינו המעניקות לזולתנו

      יהיו גדולים מאלה המבקשים לקבל לעצמנו . .


      אָדָם עוֹלָם קָטָן  בשיר יפהפה :)

      תודה אשר.

      ליאורה

        2/2/10 18:08:

      שמתי לב שלא כיכבתי את השיר הזה, אז תיקני את הטעות

      ערב טוב אשר

      לאה

        2/2/10 17:59:
      שיר חכם ויפהפה!  *
        2/2/10 17:53:


      בְּתוֹכוֹ יִפָּעֵם לֵב, כְּאָב קָטָן יָזִין  וִיכַלְכֵּל מִקְצֵה אֶצְבַּעוֹתָיו עַד קְצֵה קַרְקַפְתּוֹ.
      וּשְׁתֵּי עֲלִיּוֹת עַל  
      חֲדָרָיו, בְּכֹל עֲלִיָּה תָּדוּר אֶבֶן בֹּחַן. הָרִאשׁוֹנָה נְטִילָה וְהַשְּׁנִיָּה נְתִינָה.
      הֵן יְאַזְּנוּ לִבּוֹ.  
       
      אשר יקר,

      מרגשת ונוגעת כתיבתך!

      החזרת אותי לילדותי

      לשיעורי התנך ופרושי רש"י...

      תודה וערב נפלא.

      גרטה*

        2/2/10 17:46:


      רִאשׁוֹנָה תִּשְׁאַף וְהָאַחֶרֶת תִּנְשֹׁב, הָאַחַת תַּכְנִיס  וַחֲבֶרְתָּהּ  תּוֹצִיא.
      וְכָךְ יַעַמְדוּ שָׁוִים, מֹאזְנֵי הַחַיִּים. 
       

      שֶׁאַף שֶׁתִּתֵּן  וְתוֹצִיא,  עֲשֶׂרֶת מוֹנִים תָּבִיא.  

      אשר,

      שיר נפלא על האדם באשר הוא אדם.

      תודה

      דבי

       

        2/2/10 17:45:

      אדם עולם קטן, כמה נכון.

      יפה.

        2/2/10 17:42:


      כמה חוכמה, כמה עומק. לקרוא וללמוד שוב ושוב.

      תודה אשר


      בכתב רש"י יש עוצמה מלכותית לשיר וזה כל כך יפה. אכן אדם  עולם קטן*כתיבה יפהפיה
        2/2/10 17:36:

      וְיֵשׁ לֵבָב שְׁנָתוֹן  יִתֵּן, כֹּל שֶׁיֶּאֱגֹר יְחַלֵּק וְלֹא יִצְבֹר וְגַם כְּשֶׁתִּרְחַק הַנְּטִילָה מֵאֶבֶן הַנְּתִינָה 
      חֹם יִתְפַשֵּׁט לִקְצֵה נִימָיו עַד שֶׁעֵינָיו
       יַבְרִיקוּ וּמִצְחוֹ  יִזְהַר.

      שנים עברו מאז הפעם האחרונה בה קראתי את כתב רש"י...

      בחרתי את השורות שאהבה נפשי.

      נראה כי יש דברים שנשארים שם...

      יש ויש, כמו לבבות האדם.

      אחד מכתובייך האהובים עליי. התחברתי למילים. תודה לך.

       

        24/10/09 20:06:

      ואני שקדתי על הקריאה בכתב ראשי לפני שראיתי שיש כתב רגיל. חהחהחה

      הדהים אותי לקרוא גם אצלך את הקטע במידת הנתינה וסוגי הלבבות.

      השתמשת במושגים נטילה ונתינה - שימוש המחזק מאוד את המילה - נטילה. נתינה נשמעת לי כמציינת רוחב לב, פרישה, אין גבול. לעומת הנטילה - הנשמעת לי כמשהו בחטף.

      ***

      שבוע טוב.

        12/10/09 11:37:

      *

       

        5/7/09 17:10:

      איזה שיר נפלא אין כמו הנתינה להעניק ברק לעיניים ופעימות שמחה ללב הנתינה היא האיזון מי שיודע להעניק זה שכרו . מאוד התחברתי .

      כמעט התייאשתי

      והפסדתי את הפואמה היפיפייה הזאת,

      מזל שכתבת אותה שוב בפונטים רגילים.

        4/7/09 19:04:

      צטט: ashorer 2009-07-04 06:28:13

      צטט: anaatti 2009-07-03 13:49:53


      אכן ~> אדם עולמו קטן יֵדַע לְהַבְחִין בֵּין  טוֹב לְרַע. יֶהְגֶה דֵּעוֹת וּמַחְשָׁבוֹת.

      וליבו פועם על מאני החיים,,

       ודבריו של רש"י נשגבים להבנה

       ומה עניין להביא את הקטע? אם מותר לתהות?

       

      אלה אינם דבריו של רש"י. אלה דבריי הכתובים בכתב רש"י

       

      עם הרגל בפה

      התנצלות ענקית,,,,,,,,,,,,,,,,,
        4/7/09 18:30:

      בְּתוֹכוֹ יִפָּעֵם לֵב, כְּאָב קָטָן יָזִין  וִיכַלְכֵּל מִקְצֵה אֶצְבַּעוֹתָיו עַד קְצֵה קַרְקַפְתּוֹ.
      וּשְׁתֵּי עֲלִיּוֹת עַל  
      חֲדָרָיו, בְּכֹל עֲלִיָּה תָּדוּר אֶבֶן בֹּחַן. הָרִאשׁוֹנָה נְטִילָה וְהַשְּׁנִיָּה נְתִינָה.
      הֵן יְאַזְּנוּ לִבּוֹ.  
       

       

      יפה

      אהבתי

        4/7/09 16:26:
      כמה יפה
        4/7/09 09:28:

      "...וּשְׁתֵּי עֲלִיּוֹת עַל  חֲדָרָיו, בְּכֹל עֲלִיָּה תָּדוּר אֶבֶן בֹּחַן. הָרִאשׁוֹנָה נְטִילָה וְהַשְּׁנִיָּה נְתִינָה.
      הֵן יְאַזְּנוּ לִבּוֹ..."

      יפה התאור שלך על אבן הבוחן ושתי העליות. תודה על הטכסט המורכב והמעניין

      לאה

         

        4/7/09 09:03:

      אמת אמר המשורר.יפה כתב.יישר כוח
        4/7/09 06:28:

      צטט: anaatti 2009-07-03 13:49:53


      אכן ~> אדם עולמו קטן

      יֵדַע לְהַבְחִין בֵּין  טוֹב לְרַע. יֶהְגֶה דֵּעוֹת וּמַחְשָׁבוֹת.

      וליבו פועם על מאני החיים,,

       ודבריו של רש"י נשגבים להבנה

       ומה עניין להביא את הקטע? אם מותר לתהות?

       

      אלה אינם דבריו של רש"י. אלה דבריי הכתובים בכתב רש"י

        3/7/09 13:49:


      אכן ~> אדם עולמו קטן

      יֵדַע לְהַבְחִין בֵּין  טוֹב לְרַע. יֶהְגֶה דֵּעוֹת וּמַחְשָׁבוֹת.

      וליבו פועם על מאני החיים,,

       ודבריו של רש"י נשגבים להבנה

       ומה עניין להביא את הקטע? אם מותר לתהות?

        3/7/09 11:44:

      מקסים,אהבתי..(:
        3/7/09 08:53:

      רצונו של אדם כבודו...

      שבת שלום

      שוקי

        3/7/09 08:46:

      צטט: ,תשוקי 2009-07-03 08:29:48

      צטט: ashorer 2009-07-03 08:24:37

      צטט: ,תשוקי 2009-07-03 08:13:43

      שאלה של בור.

      מה עושה הכתיבה בכתב רש"י לשיר?

       

      שוקי

       

       

      מיסתורין.

      לשם מה מיסתורין.

      המעלה המיסתורין את ערך השיר ?

      ושיר שאינו בהיר לקריאה

      מה ערך לו.?

       

      מה אומר לך? היצירה הזאת והיא אינה שיר נכתבה לפני כשלוש שנים. השפה והנושא נראו בעיניי כמתאימים לתקופה אחרת וכתב רש"י התאים לי כחלק מעיצוה השיר.

       

      זו ראיה אישית שלי

       

        3/7/09 08:34:


      אכן אדם עולם קטן.

       

      שבת שלום אשורר.

        3/7/09 08:29:

      צטט: ashorer 2009-07-03 08:24:37

      צטט: ,תשוקי 2009-07-03 08:13:43

      שאלה של בור.

      מה עושה הכתיבה בכתב רש"י לשיר?

       

      שוקי

       

       

      מיסתורין.

      לשם מה מיסתורין.

      המעלה המיסתורין את ערך השיר ?

      ושיר שאינו בהיר לקריאה

      מה ערך לו.?

       

        3/7/09 08:26:
      *
        3/7/09 08:24:

      צטט: ,תשוקי 2009-07-03 08:13:43

      שאלה של בור.

      מה עושה הכתיבה בכתב רש"י לשיר?

       

      שוקי

       

       

      מיסתורין.
        3/7/09 08:13:

      שאלה של בור.

      מה עושה הכתיבה בכתב רש"י לשיר?

       

      שוקי

      פרופיל

      ashorer
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון