ספארי בטנזניה - גן עדן עלי אדמות

14 תגובות   יום חמישי, 9/7/09, 19:53

למעלה מחודש עבר מאז חזרנו מירח הדבש שלנו- ורק עכשיו התיישבנו לכתוב את חוויות הטיול ואת ההמלצות שלנו לטיול הקסום ביותר שידענו. אולי כי לא בא לנו עוד לחתום את החוויה הזו, אולי כי אנחנו קצת מצטערים שכבר חווינו אותה ושלא נוכל לחזור עליה שוב בעוצמות שהיא נחוותה בפעם הראשונה. את ההחלטה לנסוע לירח דבש בטנזניה קיבלנו עוד לפני שידענו את צבע מפות השולחן בערב החתונה שלנו. החלטנו להגשים יחד חלום משותף, שישלב את האהבה הגדולה שלנו לבעלי חיים ולטבע ואחרי מחקר מעמיק הבנו שטנזניה היא היעד האולטימטיבי לחוות את הספארי שרצינו.

הצפיות היו גבוהות והיום, חודש וקצת אחרי- אנחנו יודעים שהחוויה שחווינו הייתה גדולה מהחיים.

את ההמלצות נחלק לשני חלקים. הספארי (הפארקים והלודג'ים) והמדריך, איתו העברנו 9 ימים גדושים וקסומים.

לא את כל התמונות אני יכול להעלות לפוסט, אז מי שרוצה מוזמן להיכנס לגלרית תמונות שלי בקישור הבא:

Day 1   ת"א ארושה

יצאנו בטיסה של אתיופיין איירליינס, שיצאה בלילה מתל אביב, עצרה לחמש שעות באדיס אבבה (תיקחו ספרים ומוזיקה כי אין מה לעשות שם), המשיכה לתדלוק קצר בניירובי ומשם לארושה- טנזניה, שאליה הגענו בשעות הצהריים.

ארושה היא עיר קטנה ולא אטרקטיבית במיוחד. המקום משמש בעיקר לחניית לילה ולהתרעננות לפני הספארי. אנחנו שהינו ב- Serena Mountain Village, מלון קסום טובל בצמחייה עשירה וצבעונית, עם נוף מקסים לעבר האגם.

החדר היה נחמד מאד ומרווח, עם טלוויזיה, כילת יתושים ומאוורר, אך ללא מזגן. האוכל במקום היה בהחלט מספק.

Day 2   Tarangire

אחרי נסיעה של שעה וחצי הגענו לשמורה הראשונה - Tarangire national park

זהו פארק מצוין לתחילת הטיול (אבל לא לסופו, כפי שעוד נרחיב בהמשך) שכן יש בו נופים יפים, ומגוון חיות: עדרי פילים, ג'רפות, חזירי יבלות, קופים, יענים, וגם עצי באובב מדהימים. אחה"צ, בהמלצת המדריך, הגענו ללודג' אוהלים מפואר בשם Roika Tarangire tented lodge שממוקם בגבול השמורה. זו הייתה חוויה מיוחדת לישון ממש בבית של החיות. מאחר ואין גדרות וחיות הפרא חופשיות מסביב, חל איסור להלך בשבילי הלודג' לאחר רדת החשכה וכדי להגיע מהחדר למסעדה צריך להיות מלווים בלוחמי שבט המסאי, השבט הותיק והנפוץ בטנזניה, מצויידים בחניתות למקרה שחיית פרא משוטטת תפתיע אותנו בדרך. החדרים הם למעשה אוהלים עצומים מוגבהים מהקרקע על דק עץ, מצויידים בשתי מיטות קינג סייז, אמבטיה מפוסלת ופינת קפה- זו הייתה הגדרה חדשה וטובה עבורנו ל"אוהל"- חוויה אותנטית מקסימה ללילה הראשון של הספארי, מלווה בארוחת ערב וארוחת בוקר מהטובות שידענו בטיול. צריך לציין שבחדר לא היה מזגן וגם לא מאוורר תיקרה ולא כילת יתושים. אמנם זה לא הפריע לנו לישון כי מזג האוויר היה נח, אבל אנחנו לא יודעים איך זה בחודש אוגוסט. היעדר כילת היתושים כן הפריעה לנו קצת, לא בגלל שהיו יתושים (את זה אפשר לפתור עם סנו-די!), אלא בגלל שלאוהל הסתננו עכבישים בקוטר של ספל קפה. כמו שאמרנו, חוויה.

הנה קישור לסרטון קצר על החדר:

Day 3   Ngorongoro

היום השלישי התחיל בנסיעה של שעתיים לעבר שמורת Ngorongoro  . הגענו למלון Ngorongoro sopa lodge שממוקם במרומי המכתש. נוף עוצר נשימה הצופה למכתש העצום, מלון יפהפה ורחב ידיים הכולל בריכה ממש על קצה המצוק.

החדר במלון איכותי ונקי, עם מרפסת הכוללת נוף עוצר נשימה למכתש. במלון היה אוכל טוב ושירות מצוין. גם כאן לא הייתה טלוויזיה ולא מזגן, אבל כן היה מאוורר תיקרה וכילת יתושים. אחרי מנוחת אחה"צ קצרה יצאנו לביקור בכפר של שבט המסאי. הביקור הקצר בכפר (שכולל בסה"כ כמה חושות עשויות בוץ וצואת בקר וכמה עשרות גברים, נשים וילדים

שקיבלו את פנינו בשירה וריקוד שבטי) עלה 80$ (לזוג) שכללו הסבר על השבט וכניסה לאחד מהבתים שלהם כדי ללמוד על אורח חייהם. זה נשמע לא משהו אבל האמת היא שזו הייתה חוויה נחמדה ואותנטית, אם כי מתומחרת מעט מופרז.

Day 4   Ngorongoro

את היום הרביעי  בילנו כולו בשמורה. מהמלון,  נראית השמורה כמרחב ירוק ושומם. לא יכולנו לדמיין את שנפגוש למטה. אריות, צ'יטות, פילים, זברות, בופלו, גנו, תנים, צבועים, פלמינגו, חזירי בר, היפופוטמים, צביים, בנות יענה ואפילו קרנף קרוב מאד (נדיר ביותר לראותם במרחק כה קטן). עדרים עדרים, מאות מהם, התגלו לנו בכל מטר שהתקדמנו בנסיעה.

המכתש הוא איזור יחסית קטן (300 קמ"ר) מוקף הרים, שבו מרוכזים המון חיות, כך שביום אחד מהבוקר עד הערב ניתן לכסות כמעט כל פינה במכתש היפיפה הזה שבתקופה זו של השנה (חודש מאי) היה ירוק ומלא פרחים צהובים וסגולים. מזג האוויר היה נעים, הצמחייה הירוקה שמעודדת את כל החיות לרבוץ ולסעוד כאוות נפשם, הנהיגה בשבילי השמורה- הותירו אותנו פעורי פה ומרוגשים. את הלילה הנוסף בילינו באותו מלון.

Day 5   - Serengeti

ביום החמישי, אחרי יקיצה מוקדמת, התחלנו את נסיעתנו מטה לעבר שמורת Serengeti  .

הגשם שירד בלילה הותיר את השבילים רטובים וחלקים והערפל ששרר הפך את הנסיעה האיטית הזהירה לחוויה הלקוחה מתוך סרט טבע. במהלך הנסיעה האיטית, רק 5 דקות מהמלון, הבחנו בג'יפ אחר שעצר בצידי הדרך ועצרנו לידו. תיארנו לעצמנו שנפגוש בפיל או באפלו שברחו מפני האריות להרים. מבט קצר מבעד לעצים גילה לנו מחזה מרהיב

של זוג אריות מתמוגגים על שאריות הארוחה שצדו ככל הנראה רק שעות ספורות קודם לכן. לאט לאט, משלימים את הסצנה מהסרט, לביאה נוספת, ועוד אחת ועוד אחת ועוד ועוד ועוד, ובסה"כ להקה של 8 אריות שיצאו ובאו מתוך הערפל, בין השיחים, רטובים ומלוכלכים מבוץ ודם, צועדים ומלווים אותנו בהליכתם האיטית לאורך השביל, במרחק שיכולנו לשמוע את נשימתם. לאחר שליוו אותנו במשך 15 דקות, כשמידי פעם אחד האריות נוהם וקורא לשאר הלהקה לחבור אליו, הם נעלמו לתוך הערפל, ואנחנו אספנו את נשימתנו והמשכנו במסע.

זו הייתה ללא ספק חוויה שלא ניתן להעביר במילה כתובה. לא משנה כמה סרטי טבע ראינו, לא משנה כמה סיפורים על אריות שמענו, עד שלא ראינו את החיה המופלאה הזו ממרחק של פחות ממטר (אם כי ממרומי הג'יפ הפתוח), לא הבנו כמה אצילה ועוצמתית היא. ולחשוב שכל זה קרה רק מרחק קצר מהמקום בו ישנו רק שעה קודם לכן. ברררררר......

לאחר חציית ההרים, נגלו לעיננו המישורים האדירים של הסרנגטי, שנחשב לפארק הלאומי המרתק ביותר בטנזניה ואולי בעולם. בתום נסיעה של שעתיים הגענו למלון Serengeti Sopa Lodge שמבחוץ ניראה די מוזנח, אבל מבפנים ניראה מפואר כמו אחיו שבנגורונגורו. במלון היו מאד נחמדים אלינו, ואפילו שדרגו אותנו לסוויטה נשיאותית כששמעו שאנחנו בירח דבש. הסוויטה היפיפייה בנויה משתי קומות – קומת סלון עם אמבטיה ומרפסת וקומת חדר שינה עם שירותים, מקלחת ומרפסת נוספת. הכל מעוצב בסגנון אפריקאי יפה.

הנה קישור לסרט קצר על החדר:

לאחר ארוחת צהריים יצאנו ל- game drive   (כך קוראים לנסיעה בג'יפ לצורך צפייה בחיות) של מספר שעות בשמורה, כאשר הציפיות היו שוב בשמיים. רצינו לחוות חוויה עוצמתית אפילו יותר מזו שחווינו עד כה, והנסיעה באותו ערב אמנם סיפקה עדרים לא נגמרים של גנו וזברות, אך לא ראינו אף אחד מהחתולים הגדולים. הלכנו לישון עם תחושה שמחר המזל ישתנה.

Day 6   Serengeti

והוא אכן השתנה. היום הבא חשף בפנינו את השמורה במלוא תפארתה ועוצמתה, והחזירה אותנו לחוויית הילדות של צפייה בסרטי הנשיונל ג'יאוגרפיק וסרטי הבי.בי.סי כשקולו של דיויד אדינבורו ברקע. הסרנגטי זרק עלינו היום כמעט את כל מה שאפשר –אריות נלחמים במרחק נגיעה, אריות מזדווגים במרחק גניחה, ואריות מסתלבטים בשמש במרחק שמשייה (לא מצאתי חרוז טוב יותר). כל זה בנוסף לים, בעצם לא ים, אוקיאנוס של עדרי גנו וזברות. משהו כמו 1.8 מיליון גנו ו- 800 אלף זברות ליתר דיוק. כשעוצרים באמצע עדר כזה של עשרות אלפי פריטים, שמסתרך מאופק אחד לאחר,

אי אפשר שלא להתפעל מהעוצמה של הפארק והתחושה שכך נראו החיים לפני מיליון שנה. בכלל, בסרנגטי אפשר לנסוע שעות על גבי שעות בלי לראות נפש אדם, לא כביש, לא רכב, לא בית, לא תחנת דלק ולא מסעדה. רק טבע וחיות. ביום הזה פגשנו גם את הצ'יטה היפיפייה מקרוב, וגם נשרים שצופים בסבלנות בגסיסתו האיטית של תן כהה גב שאמנם שכב כמעט בלי נוע, אך סירב למות.

בהמשך, לאחר ארוחת צהריים קלה, ביקרנו בבריכת ההיפופוטמים, וממש לפני שחזרנו למלון, איתרנו את החיה החמקנית מכולם – נמר. ישנם כ- 500 נמרים בסרנגטי (לעומת 3000 אריות) וקשה לראותם כי הם מבלים את רוב זמנם על ענפי העצים, כך שקשה מאד לאתר אותם. לאחר המחזה הזה, הרגשנו שהמזל האיר לנו פנים גם היום, וחזרנו למלון עייפים, אבל מאד מרוצים.

Day 7   Serengeti

שוב קימה מוקדמת, שחשובה מאד בשביל להספיק לראות את שאריות פעילות הלילה של החיות. ממש סמוך למלון ראינו לביאה עם 3 גורים סועדים גנו שתפסו זמן מאד קצר לפני כן. עצרנו במרחק כה קצר שיכולנו לשמוע את הלעיסות. בררררר.....בשר על הבוקר.

עכשיו הגיעה העת לצאת לכיוון צידו הדרומי של הפארק, למקום בשם Nandutu, על גבול הדרומי של הסרנגטי. המלון ניקרא Nandutu Safari Lodge. זה המקום הכי פחות מפואר שהיינו בו, אבל המקום מפצה על כך באמצעות אותנטיות ואווירת ספארי אמיתית. החדר היה פשוט ונקי, עם מקלחת  ומרפסת קטנה, והאוכל והשירות היו מצוינים. זו הייתה הפעם כמעט יחידה שהוגש לנו אוכל אפריקאי אותנטי. הנה קישור לסרט קצר על החדר:

לאחר התמקמות קצרה, יצאנו לסייר באזור ופגשנו בשלוש לביאות עם 11 גורים. הם רבצו להם ולא התרגשו מנוכחותנו, ואנחנו התרגשנו מאד מהגורים המקסימים שלא הפסיקו לעשות לנו פוזות צילום ודוגמנות. רק פיל עצבני שעבר במקום ועקר עצים הצליח לעורר את הלביאות, והגשם הקצר (הפעם היחידה בטיול שהיה גשום במהלך היום) גרם להן לשנות את תנוחת הנימנום שלהן ואפילו להחליף מיקום.

לקראת החשיכה הלביאות שמעו עדר של גנו מתקרב. לביאה אחת נשארה לשמור על הגורים בשעה שהשתיים האחרות התחילו לשפר עמדות לכיוון העדר. יכולנו להרגיש את הקרב הולך ומתקרב בשעה שהן צעדו לעיתן לכיוון העדר. עקבנו אחריהן במשך חצי שעה, אך הלילה התקרב והיינו חייבים לחזור למלון שכן אסור להישאר בשמורה אחרי 6 בערב, השעה כבר הייתה 6 ורבע.

Day 8 - Lake Manyara

היום עזבנו את הסרנגטי בצער ובתחושה שהיינו יכולים לשהות כאן עוד כמה ימים בלי להרגיש. זהו פארק אין סופי, מדהים ומרגש. יצאנו לכיוון אגם מניארה – שמורה קטנה ולא רחוקה מארושה. בשמורה ראינו פילים, ג'ירפות, היפופוטמים וקופים. המקום יפה, אבל לא מתקרב בעוצמת החוויה לזו של הסרנגטי או הנגורונגורו.

אחרי כמה שעות הגענו למלון Lake Manyara Serena Lodge  . מלון ירוק ויפה, עם בריכת infinity שמשקיפה לפארק מאנירה. במלון היה שירות טוב ואוכל ממש ממש מעולה.

הנה לינק לסרטון קצר של החדר:

Day 9   Manyara   Arusha

מהמלון יצאנו לארושה, עם חניית ביניים בחוות נחשים, ומשם לשדה תעופה לטיסת פנים לזנזיבר.

סיכום

לסיכום פרק הפארקים והמלונות אנחנו חושבים ששמורת הנגורונגורו והסרנגטי הן המרשימות ביותר. בדיעבד, היינו מוותרים בוודאות על שמורת manyara ואולי גם על ה- tarangirie

מהאחרונה יש לנו חוויה טובה, אבל זה רק בגלל שהיא הייתה ראשונה ועוד לא ידענו מה מצפה לנו. אם היינו צריכים לתכנן את הטיול היום, היינו מוסיפים עוד יום אחד לפחות לסרנגטי, ואולי עוד אחד לנגורונגורו על חשבון הפארקים האחרים.

המלונות היו כולם טובים, גם המפוארים יותר (Serena   ו- Sopa  ) וגם האחרים שהיו מפוארים פחות אבל מיוחדים. זה נחמד לחזור אחרי כמה שעות של נסיעה מתישה בג'יפ לחדר יפה ואוכל טוב, ואנחנו בהחלט ממליצים על כל אחד מהמלונות בהם שהינו.

עכשיו לנקודה הכי חשובה בטיול – המדריך

שום דבר, אבל שום דבר, לא יותר חשוב מבחירת המדריך. זה האדם שמבלה איתכם רוב שעות היום, זה האדם שמדריך אתכם ומספר לכם על כל מה שאתם רואים וחווים, וזה האדם שיודע לאן לנסוע ומתי, כדי להראות לכם את המיטב שיש לפארק להציע.

אנחנו "נפלנו" על מדריך מעולה שבמעולים. אדם מבוגר (42) יחסית למדריכים הצעירים שמסתובבים שם, עם 16 שנות ניסיון, אנגלית מעולה, ואופי נפלא. מעבר להיותו מדריך בחסד, הוא גם עסק במחקר קרנפים, בילה מספר שנים בלימודים באירופה והתמחות בגני חיות במקומות שונים בעולם, וגם משמש כיום כיושב ראש איגוד מדריכי התיור בטנזניה. פשוט איש נחמד שמעבר להכל גם כיף לבלות איתו. הוא היה (ועודנו) אינציקלופדיה מהלכת. על כל שאלה (ואנחנו הפגזנו אותו באלפי שאלות), בכל נושא, הייתה לו תשובה מעולה ומפורטת. פוליטיקה, חברה, שפה, כלכלה, חיות, צימחייה, וכל נושא אחר שאתם יכולים להעלות על הדעת. היה כיף גדול להיות עם אדם כל כך נחמד ומעניין,

שדאג לכל מה שביקשנו, וגם למה שלא ביקשנו. הוא אמנם לא היה המדריך הכי זול שמצאנו, אבל היה שווה כל שקל.

הגענו אליו אחרי מחקר מאומץ באינטרנט. זה המקום לומר שאת הטיול שלנו ארגנו לבד, כי בסופו של דבר הבנו שהחברות הישראליות לא עושות כלום חוץ מתיווך תמורת הרבה יותר כסף. החברות הישראליות בסה"כ מארגנות טיסה ומדריך מקומי שסוגר לבד את המלונות והפארקים. כל מה שאנחנו היינו צריכים לעשות זה למצוא את המדריך שרצינו. אח"כ עשינו בירורים לגבי מלונות ופארקים, קיבלנו ממנו המלצות, ולאחר שהחלטנו מה אנחנו רוצים הוא סגר הכל, כולל הזמנת טיסת קישור פנימית מארושה לזנזיבר.

אנחנו ממליצים בחום לא ללכת אחר ההצעה הזולה ביותר שמופיעה בהמלצות הפורום של "המטייל". לישראלים יש לפעמים נטייה לקחת את הכי זול, ואז להתבאס ממה שמקבלים, והמטייל מלא בביקורות לא טובות על כל מיני מדריכים זולים שדפקו את הטיול. לדעתנו זה טיול של פעם בחיים, שהולך להיות טיול יקר בכל מקרה, אז לא שווה "לחסוך" 200$-300$ על מדריך, ולהידפק עם טיול שעלה לכם 3000$.

הטיול בספארי הסתכם ב- 3300$ לבן אדם, שכוללו 1100$ לטיסה ו- 2200$ כל השאר, כאשר זה כולל הכל (אבל הכל) למעט חיסונים בארץ, 25$ ויזה בטנזניה, 80$ לביקור בשבט המאסי וטיפים במלונות.

כאשר התקשרנו בארץ לחברות השונות (עולם אחר, אקו וכו'), קיבלנו הצעות יקרות יותר ב-500$-1000$, וגם כאלה שלא כללו את מלונות ה- Sopa ו- Serena שנחשבים לטובים מאד, אלא מלונות פחות טובים ומוכרים. כולם מספרים לכם שעם חברה מהארץ יש לכם "אבא" אם משהו משתבש, אבל זה ניראה לנו שטויות. מה כבר חברה בישראל יכולה לעשות למעט שיחת טלפון למדריך הטנזני? תבחרו מדריך טוב והוא כבר יידאג להכל, גם לטפל בבעיות אם צצות. מאידך, אם השפה היא מכשול, אז וודאי שמדריך ישראלי  יכול לסייע, כמו גם במקרה שלא מתאים לכם לעשות את הארגון והבדיקות בעצמכם.צריך להיות מודעים לתועלת שמקבלים תמורת הכסף, כאשר לחלק מהאנשים היא גבוהה וחלק אחר ממש אפסית.

ואם כבר בביקורת עסקינן, הגדיל לעשות דורון מחברת אקו שנתן לנו להרגיש שהוא עושה לנו טובה שהוא נותן לנו הצעת מחיר,לא לפני שניסה לשכנע אותנו שהטיול גדול עלינו כי הוא מאד יקר, ושאולי כדאי לחשוב על משהו אחר. הוא עוד העיז לומר לנו כאשר הודענו לו שאנחנו לא שוכרים את שירותיו, שהוא בדר"כ גובה 100$ על הצעת מחיר. דורון, צא מהסרט, אם היית רוצה 100$ על הצעת מחיר לא היינו מבקשים ממך הצעה, ובפעם הבאה שאתה מדבר עם לקוחות תשתדל לא לאכול תוך כדי. זה לא מנומס.

בכל מקרה, מי שיש לו רצון לעשות טיול כמו שצריך, וחושב שהוא יכול להסתדר עם האנגלית ועם הארגון המינימלי, יכול לוותר בקלות על חברה ישראלית ועל תשלום של כמה מאות דולרים של תיווך, ולעשות את זה לבד. זה לא כזה מסובך. כל מה שצריך זה מדריך טוב שיסגור לכם את כל הפינות,כמו שהמדריך שלנו עשה.

אם אתם מעוניינים בפרטים, אתם מוזמנים לשלוח אלינו מייל, ואנחנו נשלח אליכם את כל פרטי יצירת

הקשר עם המדריך, כמו גם צרור עצות, אם תחפצו בהן.

כתובת המייל היא niryogev@hotmail.com

תעשו חיים ודרך צלחה!

ענבר וניר

עדכון משנת 2012: מאז שפורסם הפוסט יצרו איתנו קשר עשרות ואולי מאות אנשים, שחלקם הגדול בחר במדריך שלנו. עד כה לא שמענו דבר מלבד שבחים על המדריך ותודה על ההפניה. למען הסר ספק אנחנו לא מרוויחים מכך דבר, למעט השמחה שבסיוע למי שרוצה לחוות את החוויה. לפיכך, אתם מוזמנים לפנות גם כעת, ואנו נשתדל לעזור ככל שניתן.