כותרות TheMarker >
    ';

    אינטיליגנציה עסקית/ארגונית

    "גם למראה נושן יש רגע של הולדת" נתן אלתרמן

    ארכיון

    אסטרטגית וולט דיסני בבניית חזון בפרט ודרכים לחשיבה המצאתית- הוראות הפעלה

    8 תגובות   יום ראשון, 12/7/09, 00:37

    דרכים לחשיבה המצאתית, פורצת דרך, לחזון בפרט ולכל פרוייקט או רעיון בכלל

    לפניכם אחד משיטותיו של  וולט דיסני.

     

    איך לא נתקע? מכירים הרגשת תקיעות? אז איך אפשר לצאת מזה?

    איך מתקדמים ומקדמים רעיון כשמרגישים שהוא הולך לשום מקום?

    איך נמצא עוד אפשרויות או חלופות לגבי מה לעשות במצב מסוים?

    האסטרטגיה היצירתית של וולט דיסני מציעה טכניקות מפורשות ומוכחות, גם מנסיוני האישי הקטן, שיעזרו במצבים הנ"ל.

    וולט דיסני היה ממציא יצירתי מופלא, הנמצא בזכרון שלנו לפני כל ממציא ויוצר בתחומו, היה בעל אנרגיות ותשוקות יצירה שלא ידעו שום גבול, עיצב מספר יסודות על פיהם תכנן ויצר את קבוצות העבודה שלו.

     בדרך זו שאציגה כאן האמין שכך הוא מבטיח תוצאות יצירתיות מדויקות. גישתו היתה מהפכנית, והבטיחה תאום אופטימלי של החשיבה שלהם, אודות פרויקט ספציפי. 

    הוא יצר שלושה מרחבים שונים, המבוססים על שלושה חושים. וכך נעו הרעיונות בין המרחבים השונים ששמשו לפונקציות חשיבה שונות. 

    מרחב 1 - חלימה

    המקום בו חלומות נחלמים. הרעיו העולים בו נהגים, במקום זה מדברים אודות הרעיונות באופן מורחב ככל שניתן, כל רעיון מתקבל ומקבל המון תשומות רגשיות, מחשבתיות .ללא גבולות, ללא סייגים, - כל גחמה או שבריר מחשבה מקבל מקום גדול, מרחיבים ומעמיקים.

    העבודה כאן נעשית במעגל באוירה רכה וגמישה, כשהרעיון יושב באמצע והנוכחים חובקים אותו במעגל. 

    מרחב  2 – בניית הסיפור

    כאן החלומות ממרחב 1 ומכל מקום אחר, מקבלים עוטים ספור , שהרי כל רעיון אם לא פתחנו לו סיפור אין לו קיום. היום זו תובנה שנמצא בכל מקום יוצר, אך זו ממש המצאתו המלאה של וולט דיסני, Story-Bord. כאן נוטלים את הרעיון וממציאים עבורו DNA אירועים מכוננים, דמויות מותאמות לרצף הסיפורי.

    העבודה כאן נעשית בחצי גורן, והרעיון באמצעו.

     מרחב 3 - הערכה

    "הקופסא המיוזעת"- מקום פיזי צר מלהכיל, מקום בו מתחילים לבקר , לשפוט, לבחון מול המציאות, ולשבור את הראש בעבודה קשה לפרטים, איך הופכים את זה לממש. כאן הופכים והופכים ברעיון ללא כל מעצור, כל הצוות משתתף בחשיבה זו. התהליך היה בטוח היות והעבודה היא על פרוייקט, ולא אדם בודד עומד כאן לביקורת זה הפרוייקט שעומד לביקורת, להערכה קפדנית.

    העבודה כאן נעשית בישיבה פרונטלית בשורה רוחבית, המפגישה את הרעיון או הפרוייקט, צורת הישיבה מבליטה את הצורך להיות ממוקד משימה, פרויקט או רעיון.

     בכל פעם כשנגמר סבוב בין המרחבים,  הרעיון עשוי לחזור אל מרחב 1 כדי לאפשר לעבוד עליו שוב ממקום של חלימה ואפשרויות נוספות.מעגל העבודה באסטרטגיה זו מערבת שוב ושוב את שלושת המרחבים. בפועל, באולפני וולט דיסני היו שלושה חדרים. התוצאה יכולה להיות שפרויקט לא עובר את מרחב 3 וחוזר למרחב 1 לשינויים. והתוצאה יכלה להיות שמרחב 3 שקט לגמרי ומקבל את הפרוייקט וניתן לצאת עימו להוצאה לפועל ועדין יחזור הפרוייקט למרחב 1 כדי להשלימו לתצורה יותר מדויקת ומלאה. 

    אז מה ניתן וראוי ללמוד מכאן ? 

     מעבר להמלצה חמה להתנסות בצורת עבודה זו היא מעוררת ופותחת אפשרויות חשובות ומרגשות ליוצרים שבינינו. 

    למעשה וולט דיסני זיהה 4 רמות, מדרגות

    חלימה, מציאות, בקורת ומטה Meta.

    חשוב שכל משתתף בתהליך יתאמן, יחווה ויתנסה בכל מרחב, כך שיקח חלק בכל אחת ממדרגות אלו. 

    החולם (רעיון, חזון, או תוצאה יצירתית) 

    אדם שעבורו כל דבר הוא אפשרי

    המניע המרכזי שלו "רצון", כח הרצון", "הוא רוצה ש...."

    שאלותיו

    מדוע אתה עושה את זה?מה המטרה?מה יצא מזה? מה התמורה (תרתי משמע)?מהו הדבר המושך אותך לעסוק בזה?איך תדע שהשגת אותם?איפה תרצה להיות בעתיד?מי אתה תרצה להיות או כמו מי תרצה להיות?מהו טווח הנושאים אותם תרצה לקחת בחשבון?מהם היסודות של נושאים אלו שתרצה לחקור?

     

    חשוב על מצב או זמן בו היית ממש יצירתי. כנס לתפקיד החולם וחייה את יצירתיותך מחדש. או, חשוב על מטפורההנקשרת לך עם האתגר שבפניך, הפוך בה והפוך בה. מה גילית? אילו בחירות עשית?

     

     הריאלי/המציאותי (מקור או מיישם) 

    האדם הממיין, המסווג

    המניע המרכזי שלו מוצא את ביטויו בשאלות

    "איך" "איך לעשות""האם זה יכול לעבוד?" "האם זה עובד?" "האם זה מרגיש נכון?"

    מייצר משבצות זמן, ואבני דרך לתהליך, כדי להתקדם תוך בחינה ומדידה שתבטיח את מימוש הכוונה במלואה.שאלותיומה אני אעשה?איך הרעיון ייושם כך שיהיה תואם בדיוק לכוונה?איך אדע שהמטרה הושגה?מי לצידי יהיה מעורב (אילוצי זמן)?מתי כלל המטרה תושלם?מתי כל שלב יצא לפועל?

     

    חשוב על זמן או מצב בו היית זהיר או מציאותי. האם היה לך שם מבנה או צורת עבודה שעמד במבחן שהשתמשת בו? האם בחנת מה אחרים חושבים.מהיכן מגיעים מקורות ההשראה והמשאבים?

     

    הביקורתי (הקול הפנימי, המפיק) 

    האדם המזהה את הקטנות והגדולות שאינן תואמות את

    מניע המרכזי

    "לתת סיכוי, לחשב סיכון ל..."

    שאלותיו

     האם זה נשמע נכון? האם זה מעניין או מבדר?

    איך כל המרכיבים משתלבים אחד עם השני?אילו מרכיבים נראים לא מאוזנים?אילו חלקים נראים לא מותאמים לפרוייקט על כוונותיו בכללו?אילו חלקים של הפרוייקט אינם מפותחים דיים?איך זה אפשרי למימוש במסגרת הזמן המוצהר?מדוע כל צעד נחוץ?

     

    חשוב על מצב או זמן בו ביקרת תוכניתבדרך בונה? בה, הצגת את חולשותיה יחד עם חוזקותיהוזיהית את הבעיות הצפויות. מה אמרת אז לעצמך?

     

    המטא Meta-מארגן מידע בצורות שונות, מאוור ומתאוורר

    מזהה אופציות לפרש ולנתב, מבודד משתנים, מסיר נתונים לבדיקה, מאחד נתונים בצורות חדשות, בוחן השפעות חיצוניות , מזהה מגמות, בודק מצרפים שונים של נתונים, רפלקסיה, מעקב, ויסות ובקרה

    שאלות

    שינוי מצב בדיקת הטיעון  (הערכי) תקף גם אם חל שינוי בסיטואציה: אילו? ואם זה היה...אז זה משנה, מה?

    חילוף תפקידים - נקודות מבט שונות של דמויות נוספות העשויות להיות קשורות:מה הם היו רוצים? אם הוא היה שוטר אז?

    הגדרה - ברור מושגים שונים המתפרשים לעיתים באופן שונה על ידי המשתתפים, על מנת לחשוף הבדלים , ברור למה הם מתכוונים:מה הכוונה במילה....? מהי עבורך ....?

    תוצאות כלליות – בחינת תוצאות אפשריות לקונספט או עמדה מסוימת: מה זה יוליד?האם בכל מיקרה ? באילו מקרים ?

    הנמקה – מדוע? איך הגעת לזה? 

    אחרי כל שלב באפשרותך לחזור לחלימה, שם תוכל לשנות את הרעיון שלך, אם נראה בעינך נחוץ.כדי להבטיח החלטות מאוזנות חשוב להקפיד על כל אספקט בעיקר השלושה המרכזיים.

     

    מה שלי עזר ללמוד משיטתו, ולהעשיר אחרים בתובנותיו זו ההבחנה בין חשיבה לוגית לחשיבה קונספטואלית או בין חשיבה תכנונית לחשיבה טבעית. ולהבין ולהתנסות בחשיבה הקונספטואלית, שהיא מסע בתוך אי ודאות עם אמונה שלמה לתוצאה שאינה ידועה מראש. 

     

    בחשיבה לוגית, תכנונית

    אנו מזהים מאפיינים שכמעט ולא ימצאו בכל התהליכים לשיטתו של וולט דיסני,  אלה לצורך חשיבת מטה או חשיבה בקורתית וגם שם לאו דוקא באופן סיסטמי.

    מאפייני השימוש בגישה הלוגית, הם מאוד סיסטמתית, מחושבים מראש לפתרון בעיות ולאתגרים. 

    יש בה שלבים מובחנים הגיונית, מ-1 ל-2 ומשם ל-3 וכיוצ"ב.

    חשיבה שאוהבת בהירות, בעיות מוגדרות היטב, ונושאים מובחנים בדרך כלל מראש.

    עם עדיפות לנושא אחד בזמן אחד

    לעומת

    חשיבה קונספטואלית, מורכבת, טבעית

    שהיא יותר אינטואיטיבית מאשר לוגית, היא יותר נוטה הצידה למבטי צד,

     או שמכנים אותה שהיא אליפטית יותר מאשר ישר ולעניין לתוך הבעיות עצמן .

    מצייתת פחות למבנים צפויים מראש, מרגישה בנוחות כשהיא מתמודדת עם ערפול ורב משמעותיות, זו חשיבה שאוהבת לגלות דרכים חדשות ליצור קשרים והקשרים ולעצב דפוסים חדשים ליסודות שונים ומשונים.חשיבה כזו כשהיא מגיעה לצומת מחפשת את דרכה למקום החדש והלא הידוע מתוך אמונה בלבד, וללא ידיעה מראש.    

    שאלו את עצמכם מתי אתם משתמשים בחשיבה קונספטואלית, מורכבת?

    וההצעה השתמשו בשיטתו של וולט דיסני בפעם הבאה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      מעניין ביותר. אני בדיוק עוסקת בבנית חזון והפיכה לתכנית עבודה, ולא היכרתי את האסטרטגיה הזו של דיסני. מעניין . אני מתעסקת עם הנושא בעיקר דרך החומרים של סטיבן קובי - שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיבים במיוחד. תודה לך. שלומית תמיר בן ארי
        14/7/09 23:07:
      תודה לך!!!
        14/7/09 23:04:

      צטט: רותי g 2009-07-12 21:26:21

      מעניין.

      פוסט חשוב...

      אקרא שוב ושוב.. ולאט.

      תודה *

       

      תודה רבה לך

        14/7/09 17:45:
      פוסט מעולה...החכמתי ואספתי תובנות..
        13/7/09 10:31:

      הוספתי כוכב צוחק
        13/7/09 09:32:

      הפוסט הזה בתזמון מושלם עבורי

      תמיד היה נראה לי שהרעיון זה החלק הקל עבורי אבל הפעם אני רואה שכל רעיון מיד נתקל בחוסר התלהבות מצדי - כלומר נפסל

      בלי התלהבות אין דלק לעשיה

      ובלי עשיה זה "רק" עוד רעיון אחד - משמעותי ככל שיהיה

       

      בכל אופן אני מוסיף עצות בשימוש שלי - מתוך דרך האומן

      • לכתוב דפי - בוקר לשפוך מחשבות על הנייר באופן חופשי מבולבל ולא מחייב 3 דפים כל בוקר - זה פותח ים של יצירתיות
      • לבוא מתחושת משחק ולא משימה או מטלה

      גדי בובר
        13/7/09 02:22:

      וואו, את מתארת תהליך יסודי ומרתק

      לפתוח רעיון ויישומו. זה נשמע מרתק במיוחד

      בעבודה בצוות.

       

      לפעמים אני מיצרה על כך שאני עובדת לבד, בסטודיו

      ולא על במה...או עכ"פ בעבודת צוות.

       

      אצטרך לקרוא שוב...מעניין שכל פיסת חלום יכולה

      לתרום....חח אני חושבת על פיסת החלום האחרון שלי

      וחושבת...שיו, מה פתאום חלמתי על המליארדר הזה

      אולי...אולי...אולי... סתם...משתעשעת בנדמה לי.

       

      כל הכבוד על ההשקעה בפוסטים שלך, אחזור ללמוד

      מה שהחסרתי.

       

       

       

        12/7/09 21:26:

      מעניין.

      פוסט חשוב...

      אקרא שוב ושוב.. ולאט.

      תודה *

      פרופיל

      שרה בכור
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      שרה בכור

      אינטליגנציה עסקית

      אינטליגנציה עסקית/אירגונית