כותרות TheMarker >
    ';

    פוליטיקה זעירה

    בעיקר על החוויה הפוליטית וקצת על אהבות אחרות-כיצד מתנהלים הדברים במאה ה-21 בין אידאולוגיה למסחר. על האדם כחיה פוליטית, על תרבות ואידאולוגיה. על נושאים שברומו של עולם ועל זוטות מן הקרקעית.

    ארכיון

    0

    ירושלים של מטה

    24 תגובות   יום שישי , 17/7/09, 07:06

    פעם בכמה  זמן יש אירועים שבאים להזכיר לנו כי פוליטיקה היא מקצוע וכי לא משנה כמה מוכשר היית בקריירה הקודמת שלך לפוליטיקה תמיד יש חוקים משלה. צורת השלטון הדמוקרטית נוטה לטשטש את הרעיון שהפוליטיקה היא למעשה מקצוע בכך שהיא מציבה את העיקרון שכל אחד יכול לבחור ולהיבחר. זאת אומרת, על פי תפישה זו יכול להיווצר הרושם כי הפוליטיקה איננה עניין של מקצוע אלא של רצון אזרחי ואישי להשמיע את קולך בזירה הציבורית.

     

    כמובן שאין סתירה הכרחית בין שני העקרונות, כל אחד יכול לבחור לקחת חלק בחיים הציבוריים ולהעמיד את עצמו לבחירת העם, אך זה עדין לא אומר שהפוליטיקה איננה צריכה להילמד ולהתפתח ככל מקצוע אחר. כמו כן יש להבחין בין מעורבות חברתית ופוליטית לבין אדם הבוחר את החיים הפוליטיים המקצועיים. לא במקרה רבים, טובים ומוכשרים אשר הגיעו כסערה אל הזירה הפוליטית מצאו את עצמם לבסוף מושלכים ממנה ללא רחם, מוכים ומושפלים. ההצלחה בזירה הפוליטית היא שאלה של למידה, של הבנת כללי המשחק, של אינטליגנציה (כן אפילו זה למרבה הפלא) והרבה התמדה.

     

    הפוליטיקה הישראלית הכירה לאורך השנים רבבות מושיעים שבאו להציל את העם ואת המדינה, אנשים שבאו לתרום מניסיונם העשיר, שחשבו שהם יכולים להצליח איפה שכה רבים אחרים נכשלו לפניהם. כל אחד מהם תמיד הבטיח פוליטיקה אחרת, פוליטיקה חדשה, פוליטיקה נטולת פוליטיקה.

     

    מפח הנפש לאחר מכן מגיע במהרה, כי פוליטיקה אנטי-פוליטית נועדה לכישלון ואיננה יכולה לשאת פירות ראויים אפילו עם הלב טהור והכוונות ראויות.

     

    לא הייתי נדרש לשאלת הפוליטיקה כמקצוע אלמלא המהומות בירושלים. המהוות עדות עגומה לאופן  בו ניר ברקת מנהל את ירושלים כראש העיר מיום כניסתו לתפקיד לפני מספר חודשים. העיר ירושלים שבשנים האחרונות הצליחה למצוא את האיזון העדין והנדיר שבין חילונים לדתיים, עומדת עתה מזה מספר חודשים מול גל גואה של אלימות וכל זאת בעיקר בשל מה שנראה כחוסר שיקול דעת של ראש העיר החדש או אולי בעיקר חוסר ניסיון פוליטי ואי הבנה של תפקידו.

     

    כאשר ראש העיר איננו מצליח למצוא פתרונות יצירתיים לפתיחתם של חניונים בשבת ומוביל את העיר לעימות בלתי הכרחי. כאשר ראש העיר גורם פעם אחר פעם להתלהטות הרוחות ואיננו הגורם המפייס והמשקיט, כאשר ראש עיר מכריז על הפסקת מתן שירותים לשכונות החרדיות, במקום להתגלות כמנהיג פוליטי הוא מתייצב כמנהיג פלג.

     

    יש בוודאי חילונים רבים החושבים שניר ברקת מנהל עתה מאבק חשוב שבו הוא מגן על ערכים חילוניים ואוניברסאליים ומתייצב בראש המחנה כדי למנוע כפייה דתית ואיננו נכנע לסחטנות ואלימות אך האמת היא הפוכה. אין יותר קל ושגוי מלהשתמש בשסעים החברתיים על מנת לצבור אהדה של ציבור מסוים או להיתפס כמנהיג שאיננו מתקפל אל מול האלימות. אך בעוד זו יכולה להיות דרך פופולארית להשיג תמיכה רחבת היקף זו איננה דרך הפעולה המתבקשת מראש עיר בעיר כה רגישה.

     

    המהומות של הימים האחרונים בעקבות פרשת האם המרעיבה מעידות על התסכול הרב בקרב הקהילה החרדית ועל תחושה הקשה ששוררת בה. תחושה שהיא בחלקה תוצר של המאבק שהתפתח בירושלים בינם לבין הרשויות שיצרה בקרבם את ההרגשה שהם לא רק מקופחים אלא אפילו נרדפים.

     

    האלימות של הימים האחרונים בירושלים איננה לגיטימית ומאוד מצערת אך מאידך קשה להימנע מן התחושה שהטיפול בקהילה החרדית בעימות הזה הצהרות המשטרה והעירייה אינן מיועדת לפיוס והחזרת השקט לרחובות.

    ירושלים של מטה היא עיר מורכבת, עיר המסוכסכת עם עצמה שכל רובע בה הוא עולם שונה וכל חלקיה מתחברים להם יחדיו בקושי רב. עיר כמו ירושלים צריכה מנהיג פוליטי שיודע להיות גשר וחיבור ולא גורם מפלג ומחרחר מלחמה.

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (24)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/7/09 15:22:

      אין ספק שהיום אוכלים בירושליים מה שבישלו במשך שנים רבות.

       

      סטטוס קוו - אין ביטוי שקרי מזה - כי המצב מעולם לא היה סטטי.  הוא תמיד השתנה בשיטת הפיחות הזוחל, ולא לטובת החילונים.

       

      אני כמובן בעד החלטה ברמה הלאומית. הייתי רוצה שמדינת ישראל תהיה מדינה אזרחית ולא דתית ושתתנהל בהתאם, ושציבורים יוכלו לקיים את דתם ללא פגיעה במרחב הציבורי.

       

      אין ספק שזו לא בעיה ירושלמית, ואין ספק שכבישים וחניונים ברשות הרבים לא יכולים להיסגר בשל ענייני דת.

       

      לא ראש העיר (לא משנה מי ולא משנה מה התנהלותו) אשם, אלא ממשלות ישראל לאורך הדורות, שנכנעו לחרדים כלשון המאזניים ותקעו את הדיונים בקבלת חוקה לישראל ובהחלטה על דמותה של המדינה הזאת.

       

      את המחיר משלמים כולנו.

       

      לו הייתי אני ראש העיר - הייתי עוזבת את העיר כצעד הפגנתי בראש תהלוכה של חילונים ומשאירה את ירושליים לחרדים. שהם יאספו בה מיסים ויחיו מהארנונה שלהם, ללא פטורים ותמיכת החילוניים. שתהיה ירושליים (של מעלה) עיר חרדית, בעזרת השם. אין לחילונים מה לחפש בה. 

        25/7/09 15:02:

      צטט: אלון מרחב 2009-07-20 15:35:21

      ייתכן שלניר ברקת חסר נסיון פוליטי, אך בהחלט יש לו אומץ לב, שזו תכונה שלא ניתן ללמוד ולדעתי היא חשובה יותר מנסיון שניתן לרכוש.

      ישנם מנהיגים שנפלטו עקב חוסר נסיון,  אך ישנם יותר פוליטיקאים שלא נפלטו אלא נשארו שנים רבות אך לא עשו דבר עקב החשש להרגיז גורמים אלו או אחרים.

      תחליט איזה מנהיג אתה רוצה. 

       

       

      צודק ביג טיים!

      אני בוחרת בראשון

        20/7/09 17:39:

      :) מאמינה לך.

       

      עכשיו נידלקו לי מחדש נוריות הבאסה על התקשורת שוב.

      נראה לי שאני הולכת לכתוב על זה בקרוב.

        20/7/09 17:32:

      צטט: flicker 2009-07-20 16:47:10

      אתה יכול לטעון את הטענה הקמפיינית לגבי כל נושא חדשותי שמשודר בכל מדיה שהיא.

      איך אתה יודע להבדיל בין הדברים?

       

       

      פה זה מהתמצאות. יש לי קצת בנושא הזה. הבאתי מהבית :)

       

        20/7/09 16:47:

      אתה יכול לטעון את הטענה הקמפיינית לגבי כל נושא חדשותי שמשודר בכל מדיה שהיא.

      איך אתה יודע להבדיל בין הדברים?

       

       

        20/7/09 16:39:


      גישה מעניינת.

      אני מסכים איתך בכך שראש העיר הוכיח אוזלת יד וניהול לקוי. לא בכך שלא מנע את ההשתוללות אלא בכך שהתמודד איתה מתוך התנשאות ולמעשה ליבה אותה.
      מצד שני אני לא מסכים שההשתוללות נובעת מתסכול. לדעתי צריך לראות את זה בהקשר של המצב הכלכלי. הצורך בתרומות גדל וכך גם הקושי להשיגן. קל יותר כאשר נמצאים במאבק. זה קמפיין גיוס כספים.

      במקרה של האמאנכהאוזן יש מוטיבים שמעבר, כי זה באמת חדר עמוק לכל הכיוונים, אבל בגדול זה קמפיין קיץ.

        20/7/09 16:22:

      מסכימה איתך  מאד.

       

      ולאור החדשות האחרונות מהרדיו אני מתחילה לתהות אם העיריה הזאת לא מידרדרת לתק' ימי הביניים.

        20/7/09 16:18:

      צטט: ransom stark 2009-07-19 18:51:48

      לפיההיסטוריה החרדית מאז קום המדינה, כשחרדים מדברים על תנועות גשר או תנועות גישור, או גישור בין חילונים לחרדים, הם למעשה מתכוונים לזה שהחרדים יתגשרו איתם, זאת אומרת, יבנו גשר שיגיע בדיוק למקום שבו הם נמצאים (או לחילופין - שיעקוף אותו לחלוטין), והם, החרדים, לא יזוזו מילימטר.

       

      אנ'לא יכול לראות לאילו "פשרות כואבות" הסכימו בדיוק החרדים במשך השנים. אני מניח שמבחינתם פשרה כואבת זו העובדה שיש כאן דמוקרטיה (בקושי) ולא מדינת הלכה.

       

      אז השאיפה הזו לפרגמטיזם פוליטי, חייבת לכלול גם ראייה היסטורית של ההתפתחויות. אני חושב שנגיע למסקנה שהחרדים לעולם לא התפשרו על כלום ולא התגשרו. לכל היותר הם מדי פעם עשו טובה שהם הלכו על גשר שבנו בשבילם.

       

      ולמרות כל מה שכתבתי, אני נגד הסנקציות שראש העיר הפעיל נגד שכונות שלמות. זהו עונש קולקטיבי ולא דמוקרטי. מנגד, אני נגד פשרה וגישור פיקטיביים, שרק ישעתקו אירועים כאלה, ויהיו עוד ישראבלוף טיפוסי. צריך שציבור חילוני יחליט מה הוא דורש מהחרדים שלא מתנגדים לכך שהם חיים במדינה מודרנית. יש כאן רוב חילוני שהתייחס בצורה יוצאת מהכלל ותמיד בחר להתפשר ולהתגשר עם ציבור אחר שממש עשה לו טובה כל פעם שהועיל בטובו להתפשר. זהו עניין פוליטי, ולא מוניציפלי, ולא צריך להיפתר בפתרונות וגימיקים אנטי-דמוקרטיים של לאומן חשוך כמו ניר ברקת.

       

       אני חושב שיש בדבריך סתירה מסוימת. מצד אחד אתה מצר על צעדים אנטי דמוקרטים ולא מקובלים מצד שני אתה מתעלם ממהותה של השיטה הדמוקרטית שמשמעותה היא מציאת פשרה ואפשרות לקבוצות שונות להתקיים זו לצד זו מבלי לרמוס את זכויותיהם. כמובן שזה לא פשוט לקיים דיאלוג אם מי שלא מקבל את שיטת השלטון הדמוקרטית כבעלת ערך. אך עד גבול מסוים, זה צריך להיות חלק מן העקרונות לאורן אנו פועלים. במצבים מן הסוג הזה אין טעם לשחק רק משחק "סכום אפס"

        20/7/09 16:14:

      צטט: אלון מרחב 2009-07-20 15:35:21

      ייתכן שלניר ברקת חסר נסיון פוליטי, אך בהחלט יש לו אומץ לב, שזו תכונה שלא ניתן ללמוד ולדעתי היא חשובה יותר מנסיון שניתן לרכוש.

      ישנם מנהיגים שנפלטו עקב חוסר נסיון,  אך ישנם יותר פוליטיקאים שלא נפלטו אלא נשארו שנים רבות אך לא עשו דבר עקב החשש להרגיז גורמים אלו או אחרים.

      תחליט איזה מנהיג אתה רוצה. 

       אנני חושש מטירונים בפוליטיקה

      אני חושש מאנשים שנכנסים לפוליטיקה מתוך בוז לה

      זו הסכנה האמיתית

      אומץ לב, איננו בהכרח התכונה הכי חשובה במסדרונות העירייה.

       

        20/7/09 15:35:

      ייתכן שלניר ברקת חסר נסיון פוליטי, אך בהחלט יש לו אומץ לב, שזו תכונה שלא ניתן ללמוד ולדעתי היא חשובה יותר מנסיון שניתן לרכוש.

      ישנם מנהיגים שנפלטו עקב חוסר נסיון,  אך ישנם יותר פוליטיקאים שלא נפלטו אלא נשארו שנים רבות אך לא עשו דבר עקב החשש להרגיז גורמים אלו או אחרים.

      תחליט איזה מנהיג אתה רוצה. 

        19/7/09 18:51:

      לפיההיסטוריה החרדית מאז קום המדינה, כשחרדים מדברים על תנועות גשר או תנועות גישור, או גישור בין חילונים לחרדים, הם למעשה מתכוונים לזה שהחרדים יתגשרו איתם, זאת אומרת, יבנו גשר שיגיע בדיוק למקום שבו הם נמצאים (או לחילופין - שיעקוף אותו לחלוטין), והם, החרדים, לא יזוזו מילימטר.

       

      אנ'לא יכול לראות לאילו "פשרות כואבות" הסכימו בדיוק החרדים במשך השנים. אני מניח שמבחינתם פשרה כואבת זו העובדה שיש כאן דמוקרטיה (בקושי) ולא מדינת הלכה.

       

      אז השאיפה הזו לפרגמטיזם פוליטי, חייבת לכלול גם ראייה היסטורית של ההתפתחויות. אני חושב שנגיע למסקנה שהחרדים לעולם לא התפשרו על כלום ולא התגשרו. לכל היותר הם מדי פעם עשו טובה שהם הלכו על גשר שבנו בשבילם.

       

      ולמרות כל מה שכתבתי, אני נגד הסנקציות שראש העיר הפעיל נגד שכונות שלמות. זהו עונש קולקטיבי ולא דמוקרטי. מנגד, אני נגד פשרה וגישור פיקטיביים, שרק ישעתקו אירועים כאלה, ויהיו עוד ישראבלוף טיפוסי. צריך שציבור חילוני יחליט מה הוא דורש מהחרדים שלא מתנגדים לכך שהם חיים במדינה מודרנית. יש כאן רוב חילוני שהתייחס בצורה יוצאת מהכלל ותמיד בחר להתפשר ולהתגשר עם ציבור אחר שממש עשה לו טובה כל פעם שהועיל בטובו להתפשר. זהו עניין פוליטי, ולא מוניציפלי, ולא צריך להיפתר בפתרונות וגימיקים אנטי-דמוקרטיים של לאומן חשוך כמו ניר ברקת.

        19/7/09 18:22:

      צטט: יובז 2009-07-19 11:37:19

      מולי, אני מסכים איתך.

      אני מאמין בדרישות הציבור החילוני. אני מאמין בצורך לעצור את הידרדרותה של ירושלים.

      עם זאת אני מסכים איתך לגבי הצורך בנסיון פוליטי, ביכולת להגיע לפשרה.

      להיות חכם ולאו דווקא צודק.

       

      שמעתי הבוקר את סגן שר הבריאות ליצמן והסכמתי עם דרכו. אולי לא צודקת אבל בהחלט חכמה.

      ליצמן הרעיף מחמאות על בית החולים הדסה וטוב שכך.

      ליצמן גם הסכים שהאשה המתעללת (לכאורה) תהיה בביתו במעצר הבית ושילם מחצית מהערבות שנדרשה לשם כך.

      ליצמן הוכיח את נסיונו הפוליטי העשיר ואת היכולת להביא בסופו של דבר לפתרון.

       

       \ו בדיוק הבעיה, העובדה שהציבור החילוני צודק איננה הופכת את ניהול המשבר לנכון. זו צריכה להיות גדולתו האמיתית של מנהיג וזה ההבדל המהותי בין ניהול חברה מצליחה לניהול עיר. למרות כל הדמיון לכאורה בין הדברים זו משימה שונה במהותה וגם אנשים מוכשרים מאוד אינם נולדים בהכרח מנהיגים פוליטים. זה לוקח זמן לצבור את המיומנות הזו אם בכלל.

        19/7/09 18:20:

      צטט: shai.h 2009-07-19 12:51:24

      הי מולי. כרגיל כתבת מרתק. אני חושב שבמחצית הראשונה של הפוסט אתה מטיל יותר מדי על הכתפיים הרחבות למדי של הפוליטיקאים מכאן ומשם, ברקת ומנהיגי החרדים ועם כל ההבנה לשנאת ברקת, מדובר במקום יותר קדמוני ובסיסי בפירמידת הצרכים האנושית מ . מדובר בעוני מחפיר שמתגבר משנה לשנה ובמרמור על המחלוקות בתוך העדה החרדית שגרמו להפסד בבחירות המוניציפאליות. ההפסד הזה יהיה כרוך בארבע או יותר, שנים רעות במיוחד מבחינה כלכלית. ברקת הוא מעבר לסתם חילוני. הם היו מסתדרים עם חילוני  כמו שהסתדרו עם אולמרט. ברקת הוא הפוך: גם נדל"ניסט עשיר שמצהיר על עצמו ככזה, וגם לא מושחת. שתי צרות צרורות...

       

       תודה שי על הדברים, למרות שלעומת החוויה שבקריאה אצלך על קפוטה כתיבתי כאן היא חיוורת ודלה. אחד הדברים שתמיד מצחיקים אותי באתר הכנסת היא העובדה שבמקום של מקצוע כתוב לחברי הכנסת המקצוע שעסקו בו לעיתים לפני 20 שנה. זאת אומרת אתה יכול להיות חבר כנסת ושר במשך שנים ארוכות ולבסוף אפילו בכנסת המקצוע שרשום לך הוא למשל עיתונאי גם אם עסקת במקצוע זה כסטודנט בשנות ה-20 לחייך.

      העובדה שהציבור החרדי חש מנוכר לממסד וממורמר רק מגדילה את הצורך לא לעשות דמוניזציה של הציבור הזה ולא להציגו רק כעדר הפועל בצורה לא סבירה. אני חושב ששנאת ברקת איננה חקוקה בסלע, אני גם רוצה לקוות שהוא יהיה ראש עיר מוצלח. אך קשה לי להשתכנע עד כה שאנו לא משלמים את מחיר הלמידה שלו.

        19/7/09 12:51:
      הי מולי. כרגיל כתבת מרתק. אני חושב שבמחצית הראשונה של הפוסט אתה מטיל יותר מדי על הכתפיים הרחבות למדי של הפוליטיקאים מכאן ומשם, ברקת ומנהיגי החרדים ועם כל ההבנה לשנאת ברקת, מדובר במקום יותר קדמוני ובסיסי בפירמידת הצרכים האנושית מ . מדובר בעוני מחפיר שמתגבר משנה לשנה ובמרמור על המחלוקות בתוך העדה החרדית שגרמו להפסד בבחירות המוניציפאליות. ההפסד הזה יהיה כרוך בארבע או יותר, שנים רעות במיוחד מבחינה כלכלית. ברקת הוא מעבר לסתם חילוני. הם היו מסתדרים עם חילוני  כמו שהסתדרו עם אולמרט. ברקת הוא הפוך: גם נדל"ניסט עשיר שמצהיר על עצמו ככזה, וגם לא מושחת. שתי צרות צרורות...
        19/7/09 11:37:

      מולי, אני מסכים איתך.

      אני מאמין בדרישות הציבור החילוני. אני מאמין בצורך לעצור את הידרדרותה של ירושלים.

      עם זאת אני מסכים איתך לגבי הצורך בנסיון פוליטי, ביכולת להגיע לפשרה.

      להיות חכם ולאו דווקא צודק.

       

      שמעתי הבוקר את סגן שר הבריאות ליצמן והסכמתי עם דרכו. אולי לא צודקת אבל בהחלט חכמה.

      ליצמן הרעיף מחמאות על בית החולים הדסה וטוב שכך.

      ליצמן גם הסכים שהאשה המתעללת (לכאורה) תהיה בביתו במעצר הבית ושילם מחצית מהערבות שנדרשה לשם כך.

      ליצמן הוכיח את נסיונו הפוליטי העשיר ואת היכולת להביא בסופו של דבר לפתרון.

       

        18/7/09 21:54:

      צטט: אות ועוד 2009-07-18 20:18:53

      מולי
      יש משהו בדבריך ....  לגבי היכולת של מנהיג להרגיע את הרוחות ולהגיע להסכמות

      עם ציבור החש לכאורה מקופח ויוצר פרובוקציות.

       

      אולם כירושלמית הגרה בעיר מעל 20 שנה יש לי תחושה שהפעם המיעוט ששולהב

      על ידי מנהיגיו  חצה את הגבול  ומנסה בכל כוח להבעיר את העיר הסיבה   כבר

      לא חשובה  כלל...  אם מדובר כאן בחניון או באם שהרעיבה את בנה- -  אין זה חשוב

      מה שחשוב הוא עצם המאבק והנסיון להראות שליטה בעיר.

       

      ניר ברקת הגיע לתפקידו כראש עיר למרות החרדים ולא בזכותם , כפי שראשי עיר קודמים

      זכו להגיע לתפקידם בירושלים..  הציבור החילוני יצא הפעם להצביע ואיפשר את בחירתו  כדי

      לאפשר לעיר הזו להפוך מקום נעים לחיות בה גם לחילוניים.

       

      התבערה היתה רק שאלה של זמן כי הציבור החרדי לא אהב את ראש העיר

      של החילוניים וחיכה לו בפינה. אולם אסור לנו לשכוח שהחרדים - במיוחד אלו שיוצאים לרחובות

      אינם מהווים את רוב רובה של האוכלוסיה בירושלים יש כאן הרבה חילוניים ודתיים

      לאומיים מתונים שיודעים לחיות בשלום אחד עם השני. 

       

       

      אולם  אנחנו החילונים שבחרנו להישאר  בעיר ורואים מהצד את ההתלהמות הזו-

      שאמנם מתרחשת רק בשכונות החרדיות ואינה מורגשת ביתר חלקי העיר-

      מביטים מהצד ושואלים את עצמנו מה אנחנו עושים כאן?

       

      לא די בכך שהעיר הזו בסופי שבוע הופכת לעיר רפאים, שמלבד מובלעת

      קטנה של מסעדות ופאבים במרכז העיר הכל כאן סגור ומסוגר ורבים נוסעים

      לבלות בתל אביב? 

       

       לעיתים כדי להגיע לשלום ולהסכמות צריך לעבור כמה קרבות.  התקפלות וויתורים

      מראש יסיגו את העיר הזאת אחורה לתקופה חשוכה ויבריחו את החילוניים מהעיר

       

       התרשמותי שראש העיר החדש הוא אדם שקול שאינו מחפש מלחמות ומנסה להגיע לפשרות

      מצד שני הוא   מנסה לעודד את התיירות לעיר וחשוב לו  לדאוג גם לאיכות החיים של הציבור החילוני.

       

       הצלחתו להגיע לשקט תלוייה גם בעזרה מלמעלה ובהתערבות של הדרגים הפוליטיים

      המנהיגים את המדינה.  לציבור החרדי יש מנהיגים שיכולים גם הם להרגיע את הרוחות אם ירצו בכך

        אם יצליחו תהיה ירושלים העיר של כ ו ל נ ו.

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      תודה רבה על הדברים ועל הפרספקטיבה הירושלמית. אומנם גרתי בעיר הקודש שנים מספר אך כבר עבר מאז זמן רב למדי. אני בטוח לגמרי שיש גורמים בעולם החרדי שמחפשים לעורר מהומה ולהפוך את העיר לעיר עימות. אני חושב שביותר מדי מקרים לאחרונה יש רושם שהערייה משחקת באופן קבוע לידיהם של אותם קיצונים

        18/7/09 20:18:

      מולי
      יש משהו בדבריך ....  לגבי היכולת של מנהיג להרגיע את הרוחות ולהגיע להסכמות

      עם ציבור החש לכאורה מקופח ויוצר פרובוקציות.

       

      אולם כירושלמית הגרה בעיר מעל 20 שנה יש לי תחושה שהפעם המיעוט ששולהב

      על ידי מנהיגיו  חצה את הגבול  ומנסה בכל כוח להבעיר את העיר הסיבה   כבר

      לא חשובה  כלל...  אם מדובר כאן בחניון או באם שהרעיבה את בנה- -  אין זה חשוב

      מה שחשוב הוא עצם המאבק והנסיון להראות שליטה בעיר.

       

      ניר ברקת הגיע לתפקידו כראש עיר למרות החרדים ולא בזכותם , כפי שראשי עיר קודמים

      זכו להגיע לתפקידם בירושלים..  הציבור החילוני יצא הפעם להצביע ואיפשר את בחירתו  כדי

      לאפשר לעיר הזו להפוך מקום נעים לחיות בה גם לחילוניים.

       

      התבערה היתה רק שאלה של זמן כי הציבור החרדי לא אהב את ראש העיר

      של החילוניים וחיכה לו בפינה. אולם אסור לנו לשכוח שהחרדים - במיוחד אלו שיוצאים לרחובות

      אינם מהווים את רוב רובה של האוכלוסיה בירושלים יש כאן הרבה חילוניים ודתיים

      לאומיים מתונים שיודעים לחיות בשלום אחד עם השני. 

       

       

      אולם  אנחנו החילונים שבחרנו להישאר  בעיר ורואים מהצד את ההתלהמות הזו-

      שאמנם מתרחשת רק בשכונות החרדיות ואינה מורגשת ביתר חלקי העיר-

      מביטים מהצד ושואלים את עצמנו מה אנחנו עושים כאן?

       

      לא די בכך שהעיר הזו בסופי שבוע הופכת לעיר רפאים, שמלבד מובלעת

      קטנה של מסעדות ופאבים במרכז העיר הכל כאן סגור ומסוגר ורבים נוסעים

      לבלות בתל אביב? 

       

       לעיתים כדי להגיע לשלום ולהסכמות צריך לעבור כמה קרבות.  התקפלות וויתורים

      מראש יסיגו את העיר הזאת אחורה לתקופה חשוכה ויבריחו את החילוניים מהעיר

       

       התרשמותי שראש העיר החדש הוא אדם שקול שאינו מחפש מלחמות ומנסה להגיע לפשרות

      מצד שני הוא   מנסה לעודד את התיירות לעיר וחשוב לו  לדאוג גם לאיכות החיים של הציבור החילוני.

       

       הצלחתו להגיע לשקט תלוייה גם בעזרה מלמעלה ובהתערבות של הדרגים הפוליטיים

      המנהיגים את המדינה.  לציבור החרדי יש מנהיגים שיכולים גם הם להרגיע את הרוחות אם ירצו בכך

        אם יצליחו תהיה ירושלים העיר של כ ו ל נ ו.

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

        18/7/09 18:02:

      צטט: taltalbo 2009-07-18 15:48:31

      צטט: מולי בנטמן 2009-07-18 12:09:39

      צטט: taltalbo 2009-07-17 15:55:27


      מולי!!!!!!!!על אף היותנו בדרך כלל חושבים באופן זהה

      הפעם אני לא מסכימה איתך בעליל!

      זה לא עניין של מלחמה ושל "וואהו איזה יופי החילונים שמחים עכשיו"

      זה עניין שכולל בתוכו דווקא את העניין הניהולי.

      כאחת שעבדה זמן מה במערכת עירונית בעיר אחרת אני יכולה להגיד לך

      שאין לך מושג כמה דברים רואים מכאן ולא משם.

      אתה לא יכול להיות במקום ניר ברקת ולהגידשהוא לא מתחשב בחרדים.

      כראש עיר-הוא רואה מיליון ואחת גורמים שאני ואתה לא מודעים להם.

      אני לא יודעת מה החשיבות של החניון שם בשבת או לא. ויכול להיות שיש צורך

      אדיר לחילונים ולהנהלות התקנה של העיר שם כדי שהחניון יהיה פתוח בשבת.

      וגם לבוא ולצייר את החרדים כקבוצה מסכנה שפורקת כל עול כיוון שהיחס אליהם לא טוב,

      גם כן לא מקובל עלי! ילד אחד שכולו עור ועצמות נצפה כשאמו מנתקת אותו ממכשירי ההזנה.

      התמונה שלו מזכירה תמונה של ניצולי שואה ואתה מצפה ממני עכשיו

      לשבת כאן ולהגיד- וואהו, איזה מסכנים החרדים. לא התנהגנו אליהם יפה כחילונים???????????

       אני לא חושב שהחרדים נהגו כראוי בסיפור הזה ואני בטוח שאין סיבה להתייחס אליהם כמסכנים הטענה שלי לא באה להגן על החרדים כמו לטעון שיש בניהול העיר על ידי ניר ברקת סימנים מדאיגים של חוסר בגרות וחוסר הבנה של הזירה הפוליטית. זה לא אומר שצריך לרצות תמיד את החרדים, זה לא אומר אפילו שהם צודקים, אך כראש עיר מתבטא פומבית שהוא יפסיק את השרותים לשכונות החרדיות, זו גישה עימותית שאיננה מובילה לתוצאות חיוביות ורק מגבירה את המתיחות ואת האלימות. בשם הביטחון של העובדים אפשר למשל לבצע החלטה כזו מבלי להכריז על הכוונה. למרות שהתוצאה בשטח הייתה זהה, המשמעות הרעיונית הייתה אחרת. 

       

      בהמשך לשיחה שאנחנו מנהלים כאן, דאגתי לצפות אתמול בראיון ששודר עמו ביומן החדשות עם יאיר לפיד. ברקת אומר שם במפורש שביטול השירותים לחרדים היתה החלטה שבראש בראשונה לא באה להתנקם בהם אלא להגן על עובדי העיריה שאויימו ע"י העדה החרדית שאם הם ייכנסו לשכונה שלהם הם יספגו זריקת אבנים ו-ונדלזים. הוא הסביר בפירוש שידו מושטת לשלום. הוא אמר בפירוש שהוא ראש עיר של כולם ושגם אם אינו מתחבר אליהם ולא מבין את עולמם ואת השקפת עולמת כולל נושא הילד המורעב, הוא עדיין חושב שיש לחיות זה לצד זה בשלום.

      לדעתי הוא נהג כמנהל טוב מעל לכל ספק!

      והיי- אני לא גרה שם ואני לא מכירה אותו, זאת הסתכלות מהצד בלבד

       

      גם אני אינני יודע אם ההשערות שלי כמתבונן מן הצד הן נכונות, אך קשה להימנע מן התחושה שנעשו בחודשים האחרונים הרבה מאוד טעויות בהתמודדות עם אתגריה של העיר. חלק מן הדברים שתארת קשורים בדיוק להבדל בין ניהול טוב לחיים פוליטים. ניהול חברה איננו דומה כמעט בדבר לניהול עיר, הכישורים הם אחרים והתובנות הן אחרות, כך יכול להיווצר מצב שאתה אומר את כל הדברים הנכונים אך הלא מתאימים.  

       

        18/7/09 15:48:

      צטט: מולי בנטמן 2009-07-18 12:09:39

      צטט: taltalbo 2009-07-17 15:55:27


      מולי!!!!!!!!על אף היותנו בדרך כלל חושבים באופן זהה

      הפעם אני לא מסכימה איתך בעליל!

      זה לא עניין של מלחמה ושל "וואהו איזה יופי החילונים שמחים עכשיו"

      זה עניין שכולל בתוכו דווקא את העניין הניהולי.

      כאחת שעבדה זמן מה במערכת עירונית בעיר אחרת אני יכולה להגיד לך

      שאין לך מושג כמה דברים רואים מכאן ולא משם.

      אתה לא יכול להיות במקום ניר ברקת ולהגידשהוא לא מתחשב בחרדים.

      כראש עיר-הוא רואה מיליון ואחת גורמים שאני ואתה לא מודעים להם.

      אני לא יודעת מה החשיבות של החניון שם בשבת או לא. ויכול להיות שיש צורך

      אדיר לחילונים ולהנהלות התקנה של העיר שם כדי שהחניון יהיה פתוח בשבת.

      וגם לבוא ולצייר את החרדים כקבוצה מסכנה שפורקת כל עול כיוון שהיחס אליהם לא טוב,

      גם כן לא מקובל עלי! ילד אחד שכולו עור ועצמות נצפה כשאמו מנתקת אותו ממכשירי ההזנה.

      התמונה שלו מזכירה תמונה של ניצולי שואה ואתה מצפה ממני עכשיו

      לשבת כאן ולהגיד- וואהו, איזה מסכנים החרדים. לא התנהגנו אליהם יפה כחילונים???????????

       אני לא חושב שהחרדים נהגו כראוי בסיפור הזה ואני בטוח שאין סיבה להתייחס אליהם כמסכנים הטענה שלי לא באה להגן על החרדים כמו לטעון שיש בניהול העיר על ידי ניר ברקת סימנים מדאיגים של חוסר בגרות וחוסר הבנה של הזירה הפוליטית. זה לא אומר שצריך לרצות תמיד את החרדים, זה לא אומר אפילו שהם צודקים, אך כראש עיר מתבטא פומבית שהוא יפסיק את השרותים לשכונות החרדיות, זו גישה עימותית שאיננה מובילה לתוצאות חיוביות ורק מגבירה את המתיחות ואת האלימות. בשם הביטחון של העובדים אפשר למשל לבצע החלטה כזו מבלי להכריז על הכוונה. למרות שהתוצאה בשטח הייתה זהה, המשמעות הרעיונית הייתה אחרת. 

       

      בהמשך לשיחה שאנחנו מנהלים כאן, דאגתי לצפות אתמול בראיון ששודר עמו ביומן החדשות עם יאיר לפיד. ברקת אומר שם במפורש שביטול השירותים לחרדים היתה החלטה שבראש בראשונה לא באה להתנקם בהם אלא להגן על עובדי העיריה שאויימו ע"י העדה החרדית שאם הם ייכנסו לשכונה שלהם הם יספגו זריקת אבנים ו-ונדלזים. הוא הסביר בפירוש שידו מושטת לשלום. הוא אמר בפירוש שהוא ראש עיר של כולם ושגם אם אינו מתחבר אליהם ולא מבין את עולמם ואת השקפת עולמת כולל נושא הילד המורעב, הוא עדיין חושב שיש לחיות זה לצד זה בשלום.

      לדעתי הוא נהג כמנהל טוב מעל לכל ספק!

      והיי- אני לא גרה שם ואני לא מכירה אותו, זאת הסתכלות מהצד בלבד

       

        18/7/09 13:58:
      בפני ניר ברקת עומד אתגר עצום. מיידע אישי, אני יכול לספר לך, כי הוא עושה מאמץ עליון לגשר בין הצרכים השונים, לפעמים הקוטביים בעיר.  בנושא החניון הגיע להסכמה עם החרדים היושבים במועצת העיר בנוגע לחניון שיפתח. הוא העדיף את אחד החניונים והוחלט על פי בקשתם לפתוח חנין אחר. הוחלט גם לא לגבותכסף בשבת. אלא מה, פלג חרדי אחר יצא לרחובות, באלימות קשה, פגע בעובדי עיריה ושוטרים והשחית רכוש ציבורי רב. באותו רגע עלתה לסדר היום שאלה אחרת.  שאלת שלטון החוק ולא שאלת החניון. כאן לא הייתה לברקת או לשום ראש עיר אחר, ממולח ככל שיהיה ברירה, אלא להפעיל את המשטרה. מולי, אני מסכים איתך שצריך כשרון ייחודי כדי להצליח בפוליטיקה. אולם, מה שחסרים לנו הם לא פוליטיקאים אלא מנהיגים. אלה לא מנסים ללכת בין הטיפות ואינם מתייחסים לפוליטיקה רק כ"אומנות האפשרי" בהתנהלותם.

      תחושת הקיפוח של החרדים היא נושא אחר וחשוב. הם אכן מרגישים מקופחים ונרדפים, כדבריהם: "יותר מהערבים". צריך לבדוק האם גישה זו המשודרת על ידי ההנהגה החרדית השבעה לציבור שלה היא נכונה או מניפולטיבית. המציאות מראה, שלימודי הדת היהודית בימינו לא ידעה פריחה ושגשוג דומים בכל מהלך ההיסטוריה.
        18/7/09 12:09:

      צטט: taltalbo 2009-07-17 15:55:27


      מולי!!!!!!!!על אף היותנו בדרך כלל חושבים באופן זהה

      הפעם אני לא מסכימה איתך בעליל!

      זה לא עניין של מלחמה ושל "וואהו איזה יופי החילונים שמחים עכשיו"

      זה עניין שכולל בתוכו דווקא את העניין הניהולי.

      כאחת שעבדה זמן מה במערכת עירונית בעיר אחרת אני יכולה להגיד לך

      שאין לך מושג כמה דברים רואים מכאן ולא משם.

      אתה לא יכול להיות במקום ניר ברקת ולהגידשהוא לא מתחשב בחרדים.

      כראש עיר-הוא רואה מיליון ואחת גורמים שאני ואתה לא מודעים להם.

      אני לא יודעת מה החשיבות של החניון שם בשבת או לא. ויכול להיות שיש צורך

      אדיר לחילונים ולהנהלות התקנה של העיר שם כדי שהחניון יהיה פתוח בשבת.

      וגם לבוא ולצייר את החרדים כקבוצה מסכנה שפורקת כל עול כיוון שהיחס אליהם לא טוב,

      גם כן לא מקובל עלי! ילד אחד שכולו עור ועצמות נצפה כשאמו מנתקת אותו ממכשירי ההזנה.

      התמונה שלו מזכירה תמונה של ניצולי שואה ואתה מצפה ממני עכשיו

      לשבת כאן ולהגיד- וואהו, איזה מסכנים החרדים. לא התנהגנו אליהם יפה כחילונים???????????

       אני לא חושב שהחרדים נהגו כראוי בסיפור הזה ואני בטוח שאין סיבה להתייחס אליהם כמסכנים הטענה שלי לא באה להגן על החרדים כמו לטעון שיש בניהול העיר על ידי ניר ברקת סימנים מדאיגים של חוסר בגרות וחוסר הבנה של הזירה הפוליטית. זה לא אומר שצריך לרצות תמיד את החרדים, זה לא אומר אפילו שהם צודקים, אך כראש עיר מתבטא פומבית שהוא יפסיק את השרותים לשכונות החרדיות, זו גישה עימותית שאיננה מובילה לתוצאות חיוביות ורק מגבירה את המתיחות ואת האלימות. בשם הביטחון של העובדים אפשר למשל לבצע החלטה כזו מבלי להכריז על הכוונה. למרות שהתוצאה בשטח הייתה זהה, המשמעות הרעיונית הייתה אחרת. 

       

        18/7/09 12:04:

      צטט: snir-goldfinger 2009-07-17 16:05:44

      במשך שנים נהגו ויתורים מרחיקי לכת לחרדיים והתקפלויות חוזרות ונשנות אשר הבריחו את התושבים החילוניים והצעירים של העיר. ירושלים היא בירתה של כל אזרחי ישראל, ולא רק של החרדים.

      ברקת נלחם היום את המלחמה שהייתה צריכה להיעשות כבר מזמן כנגד ההשתלטות והכפייה החרדית בירושלים שהתפרסה גם לערים נוספות. הגיע הזמן שהם יהיו חלק ממדינת ישראל ולא מדינה בתוך מדינה.

       אני לא בטוח שהטענה לגבי הוויתורים מרחיקי לכת נכונה

      אבל אני די בטוח שהעימות שנוצר בחודשים האחרונים רק יחליש את מעמדה של העיר ויבריח עוד חילונים ממנה

       

       

        17/7/09 16:05:

      במשך שנים נהגו ויתורים מרחיקי לכת לחרדיים והתקפלויות חוזרות ונשנות אשר הבריחו את התושבים החילוניים והצעירים של העיר. ירושלים היא בירתה של כל אזרחי ישראל, ולא רק של החרדים.

      ברקת נלחם היום את המלחמה שהייתה צריכה להיעשות כבר מזמן כנגד ההשתלטות והכפייה החרדית בירושלים שהתפרסה גם לערים נוספות. הגיע הזמן שהם יהיו חלק ממדינת ישראל ולא מדינה בתוך מדינה.

        17/7/09 15:55:


      מולי!!!!!!!!על אף היותנו בדרך כלל חושבים באופן זהה

      הפעם אני לא מסכימה איתך בעליל!

      זה לא עניין של מלחמה ושל "וואהו איזה יופי החילונים שמחים עכשיו"

      זה עניין שכולל בתוכו דווקא את העניין הניהולי.

      כאחת שעבדה זמן מה במערכת עירונית בעיר אחרת אני יכולה להגיד לך

      שאין לך מושג כמה דברים רואים מכאן ולא משם.

      אתה לא יכול להיות במקום ניר ברקת ולהגידשהוא לא מתחשב בחרדים.

      כראש עיר-הוא רואה מיליון ואחת גורמים שאני ואתה לא מודעים להם.

      אני לא יודעת מה החשיבות של החניון שם בשבת או לא. ויכול להיות שיש צורך

      אדיר לחילונים ולהנהלות התקנה של העיר שם כדי שהחניון יהיה פתוח בשבת.

      וגם לבוא ולצייר את החרדים כקבוצה מסכנה שפורקת כל עול כיוון שהיחס אליהם לא טוב,

      גם כן לא מקובל עלי! ילד אחד שכולו עור ועצמות נצפה כשאמו מנתקת אותו ממכשירי ההזנה.

      התמונה שלו מזכירה תמונה של ניצולי שואה ואתה מצפה ממני עכשיו

      לשבת כאן ולהגיד- וואהו, איזה מסכנים החרדים. לא התנהגנו אליהם יפה כחילונים???????????

      פרופיל

      מולי בנטמן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין