כותרות TheMarker >
    ';

    בשביל הזהב

    מציון תצא?

    0 תגובות   יום שלישי, 21/7/09, 19:08


    לקראת האוסקר, ישנם עשרות טקסי פרסים, קטנים יותר ופחות, של גילדות מקצועיות וארגוני מבקרים למיניהם. הסיבה היחידה שמישהו בכלל טורח לשים לב אליהם, היא שהם מתרחשים בסוף השנה ומתייחסים באופן בלעדי כמעט למתחרים הפוטנציאליים באוסקר. לאף אחד לא באמת אכפת מה בחרו המבקרים מבוסטון כסרט הטוב ביותר, כפי שגילדת מעצבי התלבושות היא לא הגוף הכי אטרקטיבי בגלקסיה. רק לקראת סוף המרוץ, כאשר הגילדות הגדולות של הבמאים והשחקנים מכריזות על זוכים, הסיקור התקשורתי נעשה יותר נלהב.

    מעל כל הפרסים הבינוניים, מרחף גלובוס הזהב של תא העיתונאים הזרים בהוליווד. למרות שלאנשים האלה אין שום קשר לתעשיית הסרטים ואף אחד מהם לא חבר אקדמיה (בניגוד לגילדות, בהן חברים גם מצביעי אוסקר), יכולות הניבוי המיוחסות להם הפכו את גלובוס הזהב לפרס השני בחשיבותו בעולם הקולנוע ולחזאי הרציני ביותר לקראת האוסקר. אפילו שהבחירות שלהם מבוססות על באז, נעשות לא בחשאי וחצי מהפעמים לא תואמות את בחירות אמפא"ס, גלובוס הזהב שומר על קרנו כטקס שקובע לאן הרוח נושבת.

    בישראל, אין פרסים של גילדות מקצועיות. הדבר הקרוב ביותר לפרס מבקרים הוא בפסטיבל חיפה והוא מוענק רק אחרי פרס אופיר. לכן, הפרס המקדים היחיד ל"אוסקר הישראלי", הוא פרס וולג'ין בפסטיבל ירושלים. כמו גלובוס הזהב, גם וולג'ין מוענק זמן קצר לפני פרסום המועמדים לטקס המרכזי וגם הוא נחשב לחזאי טוב יחסית. בהעדר אלטרנטיבה, זה הטקס אליו מביטים בכליון עיניים מנחשי הפרסים ואנשי התעשיה שרוצים להשיג תוספת באז לפני האופיר.

    יש לפרס וולג'ין כמה חסרונות המונעים ממנו להיות אינדיקציה מלאה לפרס אופיר. קודם כל, מועמדים אליו רק סרטים שטרם יצאו להקרנות מסחריות. מסיבה זו, "בופור", "מדוזות", "ואלס עם באשיר" ו"איים אבודים" נעדרו מהתחרות בשנתיים האחרונות. נוסף על כך, לאופיר מוגשים גם סרטים שאינם מוגשים לוולג'ין ולהפך, כך שגם אין חפיפה מלאה בין רשימות הסרטים הכשירים. בשנים האחרונות, עם עליית כוחו המסחרי של הקולנוע הישראלי, חלק מהסרטים היותר בולטים של השנה העדיפו להיפסל ממועמדות לוולג'ין מאשר לוותר על תאריך הפצה אטרקטיבי. כמו כן, בניגוד לבעבר, האקדמיה הישראלית לא בוחרת רק בסרטים שיוצאים בסמוך לתאריך קיום הטקס ועשויה להעניק מועמדויות גם לסרטים שהקהל בבית מכיר ונהנים מתמיכה ציבורית.

    השנה, בניגוד למגמה הנפוצה לאחרונה, אף מתחרה רציני לא הופץ לפני פסטיבל ירושלים. "סיפור גדול", שיצא לאקרנים מייד לאחר הבכורה בברכת הסולטן, היה כשיר להתמודד על פרס וולג'ין. מפיצי הסרט יכלו להימנע מהתחרות ולהישאר עם פייבוריט ברור, אבל הסכימו לחכות על לפתיחת הפסטיבל ולהתמודד ראש בראש מול סרטים אחרים. התוצאה היא שזכייתו של "עג'מי" בפרס וולג'ין מעמידה בסימן שאלה את נצחונו הבטוח לכאורה של "סיפור גדול" בפרס אופיר. למעשה, אם נסתמך על תגובות מהפסטיבל ומבלוגים המדליפים מידע מהקרנות אקדמיה, "עג'מי" יכול להפתיע ולזכות בהצבעה לסרט הישראלי הטוב של השנה.

    אלא שכאן טמון ההבדל האמיתי בין וולג'ין לבין גלובוס הזהב. פרס וולג'ין מוענק לסרט הטוב ביותר לדעת השופטים, ללא קשר לפרסי אופיר הקרבים וממשמשים. גלובוס הזהב מנסה לנחש מה יהיו הזוכים באוסקר והזוכים בו נראים לא פעם כמו רשימה סטראוטיפית של זוכי אוסקר. האקדמיה הישראלית לא מפרידה בין פרס הסרט הטוב ביותר לבין בחירת הנציג הישראלי לאוסקר. זה אומר שלא ניתן להצביע לפרס אופיר בלי לקחת בחשבון שהזוכה צריך למצוא חן גם בעיני החבר'ה מהוליווד. היו כבר אי אלו חברי אקדמיה שהודו שהיו מצביעים לסרט א', אם לא היו בטוחים שסרט ב' יצליח יותר באוסקר. את פרס וולג'ין מעניקים לסרט הטוב ביותר, בעוד שאת פרס אופיר מעניקים לשגריר ישראל בקליפורניה.

    מבחינה תחרותית, פרסי אופיר מייצגים יותר, מכיוון שאינם מתחשבים בתאריך הפצה ואינם פוסלים סרטים מהשתתפות רק כי העדיפו הצלחה מסחרית על פני פסלון. מבחינה אמנותית, סביר להניח שפרס וולג'ין אמין יותר. אם היה חשד שמארגני פסטיבל ירושלים מנסים לרכוב על הקישור הבלתי נמנע לפרס אופיר בכדי למשוך עניין ציבורי, הוא הופרך ברגע שפרס וולג'ין הוענק לסרט שאין לו סיכוי להיות מועמד לאוסקר. "סיפור גדול" הרבה יותר מתאים לטעם ההוליוודי וכבר הוזמן ללא מעט פסטיבלים ברחבי העולם. אין ספק שהוא מתחרה רציני יותר על האוסקר לסרט בשפה זרה מאשר "עג'מי". אם כל סרט אחר, כולל "עג'מי", יזכה בפרס אופיר, זו תהיה הפתעה.

    דבר אחד בטוח: מי שלא יזכה, יהיו תלונות על הבחירה. אם "סיפור גדול" יקח את פרס אופיר, יטענו שהאקדמיה בוחרת בסרטים משיקולי שיווק ולא מטעמים אמנותיים. יטענו שהסרט זכה ליתרון לא הוגן מכיוון שישראל צמאה לזכיה ראשונה באוסקר והמשחק היה מכור מראש. אם "עג'מי" יזכה, יטענו שהאקדמיה מנותקת מהעם, מפלה לרעה קולנוע מסחרי ולא מצליחה לשלוח מועמד ודאי לאוסקר, אפילו כשהוא כבר יורד מהמטוס עם דרכון מוכן להחתמה ועוצר בדיוטי לקנות סיגריות.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין