כותרות TheMarker >
    ';

    אינטליגנציה ארוטית ברשתות חברתיות

    26 תגובות   יום שבת, 18/8/07, 21:24
     

    הרשתות החברתיות חושפות ממדים חדש ולא מודעים של מיניות, אהבה, טירוף, ארוס, תקשורת, שפה, נרקסיזם, משפחה, תשוקה, אדנות, עבדות, ועוד.

     

    נושא הרשתות החברתיות, נחקר בעיקר מהצדדים הארגוניים-קוגניטיביים שלו. אולם המכשול העיקרי בפני הצלחתן של רשתות חברתיות הוא הצירוף הקטלני של פוליטיקה ופסיכולוגיה של הרשת. בממלכה אפלה זו של ידע סמוי ומובלע ואפילו ידע תת-מודע נמצאים מצבורי הזהב של הידע החברתי ומעיין החדשנות הבין אישית.

     

    חשכת הפסיכולוגיה הארגונית והפוליטיקה של יחסי הכוח ברשתות, נחקרה לעומק על ידי הפסיכיאטר הצרפתי ז'אק לאקאן. ווב 2.0 באופן מפתיע הוא כלי מצויין להסבר תורת הידע הסמוי של לאקאן. כדי להבין את התורה המורכבת של לאקאן, הצירוף של מילון + קשר בין המושגים במילון (דהיינו, אונטולוגיה), הוא כלי מצוין להבנה. זאת במיוחד לאור העובדה שלאקאן חושב שהתת-מודע ונפש האדם בכלל, הם מעין שפה שיש לה מילון עם קשר בין מונחי המילון. במיוחד קשר של הבדלים או רשת של הבדלים. יוצא איפה, שאנו נציג עתה לא רק את תורת לאקאן, אלא את הצופן לנפש האדם ולידע התת מודע שלו.

     

    בהתאם לעקרונות של ווב 2.0, סדר המונחים במילון לא יהיה לפי האלף בית, אלא לפי סדר החשיבות של המונח ולפי דרגת ההבהרה שהמונח תורם. גודל המונח מצביע על מרכזיותו בתורת לאקאן (כך למשל המושג "איווי" שהוא החשוב ביותר בתורת לאקאן יקבל גודל פונט 20, בעוד שמונחים רגילים יקבלו פונט בגודל 12, וכו'. זאת בדומה למקובל בווב 2.0 באתרים כמו דלישיוס ופליקר שבהם גודל התגית ב"ענן התגיות", מצביע על החשיבות של התג.

     

     

    1.     מילון הנפש

     

    א. תשוקה (איווי)

     

    איווי הוא desire, דהיינו תשוקה. תשוקה נבדלת מאהבה, או מרצון, או מצורך או Need בכך שצורך הוא ביטוי של חוסר של משהו מוגדר (צורך במזון, צורך בסקס, צורך בהכרה) שמסופק עם קבלת המשהו. תשוקה אינה מסופקת אף פעם. למשל לתינוק יש צורך במזון מהאם, אך הצורך של הילד, הופך במשך הזמן לאהבת אם, דהיינו לתשוקה או לאיווי לכך שהאם תכיר בילדה כאהוב. איווי הוא לא מודע. גם בטיפול מלא, האיווי אף פעם לא יהפוך למודע לחלוטין. מהו הצורך המרכזי של החבר ברשת החברתית?

     

    ב. אב

     

    לאקאן שונה לחלוטין מפרויד. פרויד חשב שלבן יש תסביך אדיפוס המבטא משיכה לאם ורצון לרצוח את האב, ולבת יש תסביך מקביל המבטא משיכה לאב ורצון לרצוח את האם. לאקאן סבור שהתשוקה (האיווי) גם של הבן וגם של הבת, היא תמיד לאם. אבל אז מופיע האב ומסיר את המשיכה של הילד והילדה לאם. כך האב מייצג את הסדר החברתי-הסמלי ומבטל את הסדר האישי הדמיוני של הילד/ה. ללא השלטת הסדר החברתי סמלי על הסדר האישי דמיוני, אין התבגרות והמתבגר נשאר תקוע באיוויים הילדותיים שמובילים אחר כך לשיגעון. מה גורם לרשתות חברתיות להשתגע ולאבד את הקשר עם השינויים בסביבה? האם מנחה הפורום הוא "דמות האב"? האם הבלוגר מהווה לטוקבקיסטים דמות אב ?

     

    ג. סדר

     

    יש שלושה סוגי סדר: א, הסדר האישי דמיוני השואף לממש את האיווי הלא מודע. ב, הסדר החברתי סמלי המבטל את האיווי הלא מודע. ג, הסדר הממשי שהוא המציאות ש"מעבר" לסדר חברתי ספציפי של חברה זו או אחרת (החברה האמריקאית, או שבט אפריקאי). מהו הסדר הארגוני האישי הדמיוני? מהו הסדר הארגוני המובנה והסימבולי? מהו הסדר הארגוני הממשי האוביקטיבי? איך ברשת החברתית באים לידי ביטוי שלושת הרמות הללו: הדמיוני, החברתי-סימלי, והממשי?

     

    ד. שפה ותקשורת

     

    האדם לא משתמש בשפה, אלא השפה מפעילה את האדם כמו מריונטה. סך כל ההתנהגויות המריונטיות של האדם נקראות דיבור. יש כמה שפות: שפת הדיבור, שפת התת-מודע, שפת המבנה החברתי ועוד. כל השפות הללו הן מערכות השולטות באדם כבר מילדות. הרי האדם לא בוחר למי להיוולד ואיפה להיוולד. השפה יוצרת מציאות. השפה אינה משקפת את המציאות כמו ראי, אלא ההפך. אנו המודרניים משלים את עצמנו שאנחנו אוטונומיים וחופשיים. לאדם אין אגו.

     

    ה. אגו, נרקסיזם, תסביך אדיפוס

     

    האדם הוא מה שהוא חושב שאחרים חושבים עליו. נרקיס הסתכל בנהר. אנו מסתכלים בזולת, באחר. האחר הראשוני הוא האימא, או לפי מלאני קליין: השד של האימא. כל הנסיעות שלנו להודו או לדרום אמריקה או החיפושים שלנו בגוגל, הם הרחבות של חיפוש פטמת האם. האבא מופיע מאוחר כנציג הסדר החברתי (ראה סעיף ג' הנ"ל) ומשחרר את הבת או הבן מהשד של האם. פרויד טעה לגבי תסביך האדיפוס. הזולת-ההורים, הם לא סתם אחר שמשמש ראי. הם מלאי כוח ביחס לילד. היחסים בין ההורים לילד הם יחסי אדונים ועבד.

     

    ו. פנטזיות, וירטואליות

     

    כך שפת ההורים בונה את עולם הילד. אין עולם מחוץ לשפה. הסימנים יוצרים את האובייקטים: באמונה של האדם המסורתי, מחלות נוצרות על ידי שדים ורוחות. באמונה של האדם המודרני, מחלות נוצרות על ידי וירוסים. שדים ורוחות, וירוסים וחיידקים, הם ישויות וירטואליות שהשפה יוצרת אותם. אין להם שום קיום במציאות!

     

    2.     טקסונומיה או פולקסונומיה של הנפש

     

     

    2.1 פולקסונומיה (מילון וקשרים בין המילים) של הנפש

     

    אב, אהבה, אחר, איווי, אם, אני, דבר ומילה, דיבור, טבע, טופולוגיה, לשון, מסומן, מסמן, סדר (דמיוני, סימבולי, ממשי), סובייקט, סימפטום, פסיכוזה, פרברסיה, צורך, שפה, נוירוזה כפייתית ונוירוזה היסטרית, אדון ועבד, נרקיס,

     

    2.2 אונטולוגיה של הלינקים בין החוקרים

     

    ניטשה והרצון לעוצמה, לאקאן והאיווי. קאנט והדבר כשלעצמו, לאקאן והממשי. סוסיר וקביעות וסימטריה בין המסמן למסומן, לאקאן ואי יציבות ועדיפות של המסמן על פני המסומן. היגל והאדון והעבד, לאקאן והזהות העצמית כהשתקפות בהכרה של האחר.

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (24)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        7/6/08 11:50:

      מרתק,זה אנושי להאניש,אפילו את הרשת המשרתת :)

        25/3/08 08:43:
      הי אשר
      א, קבל כוכב על כתיבה מעולה
      ב, כפי שכתבה וירצי, הפרשנות של לקאן ברורה מלקאן עצמו, מקריאה שלי אותו, הוא הזכיר לי האורקל מדלפי שכל אחד יכול לשמוע בקולו את שיחפוץ, והוא עצמו אינו טועה לעולם.
      ג, דת היא דוגמה, אמת אחת לא משתנה. המודרניזם הוא חיפוש אחר ידע על בסיס של דדוקציה תוך שינוי מתמיד והחלפה של ערכים בערכים המתאימים יותר, לכן הוא לא מתאים להגדרה של דת
      ד, פוסטמודרניזם זו גישה מודרניסטית ליבראלית טולראנטית כלפי המציאות, תוך קבלה את המציאות כמישתנה בעל אין סוף ערכים התלויים בגישה/חינוך/שפה של המתבונן
      ה, למה אתה לא מעדכן כשאתה מוציא פוסטים חדשים, אני מאד אוהב את דרך המחשבה שלך, אז אנא במטוטא , עדכן
      ו,
      ז, אודי
        13/3/08 11:59:

       

      תמיד טוב לקרוא כאן

      גם עכשיו

      ( וכוכב ... כמובן ... ) 

       

       

        13/3/08 10:16:
      בלבלת לי את העלים בעציץ. *
        13/3/08 00:21:

      נ"ב: האם זה מקרי שהפרשן הגדול שלו הוא חתנו?

      אולי סביב שולחן ארוחות הערב הצליח להציל מפיו כמה הבהרות... מחייך 

        12/3/08 22:27:

      אתה כותב:

      "אז למה אני מבין את לאקאן כל כך מהר ובצורה חלקה?"

       

      ראשית, שאפו ויישר כוח.

       

      בכל זאת מסקרן אותי לדעת אם הידע המעמיק שרכשת בתורת לאקאן נבע ישירות מכתביו שלו? או שהבנת אותו באופן מתווך דרך מפרשיו?

       

      לענ"ד ומניסיון שלי ושל גדולים וחכמים ממני, כמעט בלתי אפשרי לצלוח את דבריו הנבואיים-קריפטיים-בלולים-אסוציאטיביים ללא עזרים חיצוניים.

       

      כתבתי על כך פוסט (לפני האחרון). אולי יעניין אותך לקרוא ולהגיב.

       

        11/9/07 19:54:

      הטבעת אותי ...  ייקח כמה ימים לעכל את ההפצצה הזאת אבל אני בעניין.

      מעניין מה היו הגורמים להתפתחות הגישה הפוסטמודרניסטית... אולי זו תגובה פוסט טראומטית (בעקבות השואה למשל) ומעניין אם בעקבות הטראומה של אירועי 11 בספט' (היום..) מתפתחת גישה פוסט-פוסטמודרנית...

        9/9/07 00:03:

      מהי הדת הפוסטמודרנית?

      המודרנים המדעיים חושבים שייש להם את המפתח לאמת בצורת ניסויים ותצפיות המפיקים עובדות. מהעובדות הם מזקקים בכלים לוגיים תיאוריות אמיתיות.

      המסורתיים הדתיים יש להם טענה דומה, אלא שהאמת שלהם באה מאלוהים ולא מהעובדות.

      הפוסטמודרניים יותר טובים בעיניי, משום שהם מוותרים על האמונה בגישה כלשהיא מועדפת על גישות אחרות מבחינת השגת האמת

      הנה לינק http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3423688,00.html

      הנה עוד לינק

      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3426141,00.html

       

      ולינק אחרון להיוםמגניבhttp://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3417312,00.html

        8/9/07 23:46:

      היי אשר,

      קראתי ובוודאי שזה מעניין. (עונה על ההודעה שלך באותה הזדמנות) ואם הייתי יודעת איך לככב פעושים את זה הייתי מככבת... העסקת אותי היום עם הלאקאן שלך.

      אני מקווה שלא הכעסתי אותך בתגובה הביקורתית שלי.

      הדיון לדעתי לא צריך להיות בסגנון "שאפו אשר" אלא מתפלמס ואתה צריך לשמוח על תגובה כזו, זה מעיר את הישנים...

      מתגובות הקוראים האחרים נראה שהם באמת מקבלים את דבריך כתורה, ומגיבים בסגנון "שאפו אשר.."

      כנראה שהנטייה הביקורתית שלי צצה...

      האינפורמציה נגישה לכל דורש, עודף אינפורמציה ניתן לומר ומיד נתקלתי במה שאני קראתי לו ביקורות.

      נועם חומסקי - בבא??

      אני לא מכירה את הדתות שאתה מדבר עליהן ואשמח אם תפרט יותר. אולי זה רעיון לפוסט אחר נפרד. 

      למשל מהי הדת הפוסטמודרניסטית ובמה היא טובה יותר מהדתות האחרות (המדע? גאונות?אלה דתות?)

       

       

        8/9/07 23:12:
       

      הי הילה

       

      הביקורות שהבאת נגד לאקאן, הן לדעתי לא ביקורות, אלא חלק מויכוח דתי בין שתי דתות בנות ימינו:

       

      א, הדת הישנה יותר היא דת המודרניסטאן (המודרניים, כולל השמאל והימין, המדעניים, הנאורים, החילונים, הקפיטליסטים והסוציאליסטים, והפשיסטים), ששלטה על העולם במאתיים השנים האחרונות.

       

      ב, הדת החדשה יותר, בת כמה עשרות שנים היא הדת הפוסטמודרנית.

       

      בישראל המודרניסטאנית, מעטים שמעו על הדת הפוסטמודרנית והרוב המוחלט עדיין עובד את אלילי המודרניות.

       

      כשאת כותבת על לקאן שהוא שנוי במחלוקת, את מסתמכת על חומסקי שהוא אחד מהבאבאים של עדות המודרניים, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות את מסתמכת על איזה פרובינציאלי ישראלי אחד אליצור.

       

      אני לא יודע מה בדיוק אליצור ציטט מחומסקי, אבל אליצור והמודרניסטנים הישראלים האחרים טוענים כבר שנים שהם לא מבינים את כתבי הפוסטמודרנים, כמו לאקן, פוקו, ודרידה. זו לדעתי לא ביקורת, אלא אינקויזיציה. המודרניסטניים האלה לא מסכימים עם לאקאן, אך במקום להגיד "אנו לא מסכימים" הם אומרים שלאקאן הוא שרלטן וקשקשן בלתי מובן. מי שלא מובן הוא שרלטן או פסיכי.

       

      אז למה אני מבין את לאקאן כל כך מהר ובצורה חלקה? איך את הבנת בקריאה ראשונה את מה שכתבתי על לאקאן???

       

      לאקאן ופוקו ודרידה מאיימים על המודרניים כי הם שומטים את הקרקע מאחורי כל יסודות האמונה של המודרניים. המודרניים מאמינים באלילים כמו "מדע", "גאון", "אוביקטיביות", "נאורות", "קידמה" ושאר ירקות.

       

      בשבילי לאקאן, הוא אדם שעזר לי להבין הרבה יותר טוב את עצמי ואת החברים שלי ואת בני משפחתי.

       

      מעבר לכך, בשבילי הקריאה בלאקאן, היא קריאה בספרות מרתקת, מפתיעה, עמוקה, ומלאה תפניות חדות. משהו שמערבל את השירה עם המדע עם דיבורי משוגעים, לקוקטייל מרתק.

       

        8/9/07 12:25:

      לא הכרתי את לאקאן, חידשת לי.

      מהדברים שקראתי עליו בנתיים במקומות אחרים, אני מתרשמת שהוא פסיכיאטר די שנוי במחלוקת. מעניין מה אתה חושב על כך.

      ראה מה נאמר עליו בויקיפדיה תחת הערך לאקאן ב"ביקורות":

       

      "מרבית הביקורות כנגד לאקאן תוקפות את סיגנונו הלא בהיר ואת חוסר הדיוק שברעיונותיו. לאקאן הצהיר פעמים רבות ששאיפתו היא להפוך את הפסיכואנליזה למדע מדויק אך בפועל הייתה משנתו עמומה והרטוריקה שבה השתמש גרמה לרבים לחשוב כי דבריו הם בעצם ריקים מתוכן ממשי. נועם חומסקי שפגש את לאקאן מספר פעמים הגדיר את לאקאן כ-"משעשע ושרלטן המודע לעצמו". בספרם "נונסנס אופנתי" תוקפים אלן סוקאל וג'ין בריקמונט את השימוש שעשה לאקאן במושגים מתוך המתמטיקה ומראים כי הם במקרה הטוב מיותרים ובמקרה הרע מוטעים ותוצר של בורות. ראו דוגמה בערך בקבוק קליין."

       

      אבשלום אליצור כתב עליו ביקורת נוקבת, http://www.e-mago.co.il/Editor/philosophy-78.htm מתוכה אצטט את דבריו של הבלשן נועם חומסקי על לאקאן:

       

      "כיוון שאיש לא הצליח להראות לי מה אני מחטיא, אנו נשארים עם האפשרות השנייה: אני פשוט לא מסוגל להבין. אני מוכן בהחלט להניח שזה אולי נכון, אם כי חוששני שאצטרך להיות חשדן מסיבות הנראות לי טובות. יש הרבה דברים שאיני מבין – למשל, הויכוחים האחרונים בשאלה האם יש לנייטרינו מסה או הדרך בה הוכח (כנראה) לאחרונה המשפט האחרון של פרמא. אבל מ-50 שנה במשחק הזה למדתי שני דברים: 1) אני יכול לשאול חברים העובדים בתחומים אלה להסביר לי ברמה שאוכל להבין, והם יכולים לעשות את זה, ללא קושי מיוחד; 2) אם ארצה, אוכל להמשיך וללמוד עוד, כך שאוכל להבין. והנה, דרידה, לקאן, ליוטאר, קריסטבה, ודומיהם – אפילו פוקו, שהכרתי וחיבבתי ושהיה קצת שונה מהאחרים – כותבים דברים שאיני מבין, אבל (1) ו-(2) אינם מתקיימים: אף אדם האומר שהוא מבין [את דבריהם] אינו יכול להסבירם לי ואין לי שום מושג איך להמשיך ולהתגבר על כישלונותיי. זה משאיר שתי אפשרויות: א) התפתחות חדשה כלשהי הושגה בחיים האינטלקטואליים, אולי באמצעות מוטציה גנטית פתאומית, שיצרה מין "תיאוריה" שהיא מעבר לתורת הקוונטים, הטופולוגיה וכד' או ב) טוב, לא אקרא לילד בשמו (‏63 ).[2]"

      ובכן??

        26/8/07 00:29:

      הי Rebbeca אם תשאלי במפורט על מה להרחיב, אשיב במפורט

      תודה על המשוב

      אשר

        23/8/07 00:44:

      מעניין ביותר

      תמיד אני מקווה שתפרט קצת יותר

      כי מוצאת שהפוסטים שלך מרתקים

       

      תודה אחזור לככב שיהיה

        19/8/07 23:35:

      תודה רבה

      כל האתר מעניין ולא רק החלק האמנותי

      http://www.lacan.com

        19/8/07 21:48:

       

      צטט: dr. second life 2007-08-18 22:46:22

      לChangeyourheart

      מתי למדת אצלי

      איך לדעתך לאקאן ואמנות קשורים???????

       באו"פ  ב 93-96

      לגבי לאקאן ואמנות  זה ממש נייטיז (: ופוסט מודרני ..

      לכן החיבור שלך מעניין .ועדכני במרחב הסייברי

      בכל אופן אחד האתרים שמחברים לאקן ואמנות הוא : 

       

      http://www.lacan.com/perfume/index.html

        19/8/07 11:24:

       

      תענוג לקרוא.

        19/8/07 00:43:

      הי נירית את אחת ממיליון שהיום לא מתה על מותגים במיוחד שאת עובדת בגלקסיה של הפרסום.

      בווב 2.0 בעידן של התגיות והבלוגים וגוגל אדסנס, אנו עוברים ממו-תגים, אל תגים, כמו למשל בדלישיוס

      http://del.icio.us/dridan

      זה חלק מ"חוק הזנב הארוך"

      תודה על הכיכוב

        19/8/07 00:15:

       

      צטט: dr. second life 2007-08-18 22:44:46

      לנירית

      לא הבנתי איפה כיכבת

      כפי שכתבת בתגובתך

       

      אחד משלושת הירוקים הוא שלי.
        18/8/07 22:47:

      למלכת השלג

      את מאוד צעירה

      תתחילי ללמוד פילוסופיה מהערב

        18/8/07 22:46:

      לChangeyourheart

      מתי למדת אצלי

      איך לדעתך לאקאן ואמנות קשורים???????

        18/8/07 22:44:

      לנירית

      לא הבנתי איפה כיכבת

      כפי שכתבת בתגובתך

        18/8/07 22:43:

      תמיד הצטערתי שלא למדתי פילוסופיה ועכשיו עוד יותר.

      מרתק, מקווה שנשארו כוכבים...

        18/8/07 22:17:

      מרתק.

      כיכבתי גם.

        18/8/07 21:44:

      כיכבתי קורץ  גם למדתי אצלך פילוסופיה  וחשיבה היסטורית

      ו לקאן אופסס דרך ארוכה עשיתי דרכו..

      אכן צומת, 

      החיבור לווב   2.0

      מעניין מאוד ( היה טרנד דרך האמנות ...)

       

      שאפו!!!! 

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      dr. second life
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין