כותרות TheMarker >
    ';

    גאות ושפל

    מחשבות על עיצוב ואמנות, טיפוגרפיה ומעורבות חברתית ופוליטית, אהבה למזרח התיכון, מעט תוגה חורפית, וגם כמה חלומות.

    \"לא זכיתי באור מן ההפקר\" (ח.נ.ביאליק)

    ארכיון

    "אוהבים אמנות - עושים אמנות" חלק 5

    2 תגובות   יום חמישי, 13/8/09, 03:38

    בחלק 1 וחלק 2, וחלק 3, וחלק 4 (פשוט תפתחו אותם בלשוניות/כרטיסיות חדשות בדפדפן שלכם) של סדרת הפוסטים הייחודית הזו, שיתפתי את קוראי "גאות ושפל" בתהליך היצירתי של הטיפול בחלל 307 במנשר, במסגרת אירועי "אוהבים אמנות - עושים אמנות" שיוצג לקהל במשל יומיים ב10-11/9.

     


    יולי- אוגוסט 09 - ארז גולן (ראש מחלקת צילום במנשר), ועמית טריינין (ראש מחלקת תקשורת חזותית במנשר) הציעו לי להצטרף לאירוע ייחודי. "במסגרת אירועי "אוהבים אמנות – עושים אמנות" תארח מכללת מנשר לאמנות 17 אמנים, בוגרי המחלקות; צילום, תקשורת חזותית ואנימציה. הבוגרים יציגו את עבודותיהם בחללי המכללה תוך שהם מסבים אותם לחללי סטודיו אישיים. במסגרת האירוע תיפתח המכללה לקהל הרחב שיוזמן לבקר בחללי הסטודיו, לפגוש את האמנים ולראות את עבודותיהם החדשות. באירוע ישתתפו מיטב האמנים והבוגרים מארבעת השנים האחרונות."


    שעות התצוגה לקהל הן

    יום ו' 11.9 – 12:00-17:00
    יום ש' 12.9 –10:00-16:00

     



    אני מקווה שהחלק הזה יהיה החלק האחרון שהוא תיאורטי.
    לפי ההתכתבות עם ארז גולן (ראש מחלקת צילום במנשר), שקרא את החלקים הקודמים,
    ההתקדמות טובה, והגיע הזמן לכתוב מה אני רוצה ליישם ואיך - כלומר להיות קונקרטי.

    בנוסף הוא אמר "יש בהחלט מקום להביא את המחקר לתוך החלל שמהווה חל סטודיו לצורך העניין."


    עוד איש יקר שהתייעצתי איתו, הוא אמיר כהן, שהיה ראש המגמה שלי בשנה ג' ב"אסכולה מימד". הוא הציע שאנסה לחבר את ההקשרים לתופעות מזמננו. נקודה שקצת קשה לי, מכיוון שבניגוד להמון עבודות שלי, בעבודה הזו לא רציתי להתכתב עם המציאות המזרח תיכונית (או כל דבר אחר). אני מרגיש שפתרונות הקשורים לזמננו אנו יצאו ממני בצורה של ציניות או ביקורת, אבל שווה לנסות. רגע לפני המעבר לשלב הזה, אני רוצה רק להתעכב על כמה תמונות מהמדבר שהוצאתי מגוגל ארת' ומהאינטרנט.

     

    1. מעגל השקייה של שדות השקיית ציר בערב הסעודית. אם תרצו, מעין תשובה מודרנית לאמנות האדמה של הנאסקה (נאזקה) במדבריות פרו.*, ואפילו למוטיבים קלטים מהכלכולית והניאולית, ואחרון חביב - הקשר של מנדלות.

     

    2. + 3. סימני נהרות ונחלים בני אלפי שנים במדבר סיני.

     

     

    למטה תמונה שלא נשכחה ממני הרבה זמן אחרי ששכחתי את נושא הכתבה בנאשיונאל ג'אוגרפיק -

    מעגל אבנים מושלם ויפיפה באמצע מדבר סהרה. צורה טהורה שמשמעותה מתחמקת מחוקרים, אבל מתחננת לחפירה ארכיאולוגית.

    למה? איך?  לא ברור. האם מדובר בשריד של אתר פולחני? (אני יכול לשער כי אם לא היה פולחני או בעל חשיבות טקסית, לא היה מושלם בצורתו בדיוק כה גיאומטרי) האם האבנים מקומיות? כיצד נשמרה יצירת אמנות זו בשלמותה בסביבה כה עויינת, ומאיזו תקופה ואיזו תרבות?

    מושכת אותי המשמעות האוניברסאלית של שימוש בצורות טהורות באמנות מונוליתית (או מרובת אבנים כמו בתמונה - "פולי-ליתית?"). לפעמים זה כמעט מתכתב עם אנדי גולדסוורת'י הנפלא**


     [מקור]

     מה שמזכיר לי את "רוג'ום אל הירי" / "גילגל רפאים", וגם עבודת וידאו ארט שלי ושל תומר ג'רבי***.

     

     


     

     בתמונה הבאה ישנו מאפיין צורני שכיח שאפשר לראות בתמונות לווין - מעין "משיכות מכחול" או "מריחות" שכנראה יצרו הרוחות וסופות האבק במשך אלפי שנים.


    [מקור]

    בצורה ישירה, אני נגרר ליצירה שלי שנעשתה בטכניקה של פירוק תמונה ע"י כימיקל ומברשות על גבי תמונה מודפסת בנייר פוטו מבריק:

     

     מה שכל כך טוב ביצירה הזו לטעמי, היא התוצאות. במקור נעשה הדימוי הזה מתוך צורך להתנסות באיון דימוי עצמי, ביטול הפורטרט, חזרה לאחור (reverse) של התמונה המודפסת בחזרה לאיזשהו בליל לא ברור. הפיכתה לעיסה מדממת של צבעים מרוסקים (ד"א - הצבעים הודגשו מאוד לפני תהליך הפירוק). התמונה זכתה לשבחים, אבל בשביל החברים והמשפחה, היצירה הייתה קשה לבליעה. זאת מכיוון שמה שעומד מאחוריה הוא קשה - הרעיון של איון עצמי מול האהבה שלהם אלי. אבל מאוחר יותר גיליתי את האקספרסיביות המדהימה של התוצאה, "משיכות המכחול המוחק", ואת העובדה שהדימוי מסרב "למות" עד הסוף. העין נשארת בקושי על הדף לאחר שהעין השמאלית "נגרדה" (או "גורדה") מן הנייר, מביטה בצופה, כאילו אומרת - "אני עדיין כאן. עקשנות של חיים.

     

    בנוסף, הקשר של היצירה הזו למדבר הוא עמוק יותר.

    מאפיין ראשון הוא "הדברה" או "מדבור"**** של הדימוי - כלומר מוות, או נסיון להרוג באופן תיאורטי.

    מאפיין שני קשור לטכניקה - סריקה באיכות גבוהה. באחת מהסקיצות שלי לאתר פורטפוליו, התמונה הוגדלה באופן קיצוני, ועכשיו הצופה יכול לראות רק מה שהפורמט הצר של האתר מראה לו. התמונה ממשיכה להתגולל ולזוז, כך שנוצרת תחושה של מסע אווירי מעל מדבר,כפי שרואה בוודאי טייס או מנתח תמונות אוויריות. הרעיון היה שהצופה באתר יוכל גם להזיז את התמונה, וכך נוצר מעין ממשק google earth כאשר תוואי השטח הם הפנים המעוותות שלי בתמונה - "מדבר פנים מפורק", שהמריחות בו נראות כמו המריחות בצילומי הלווין. החריצים הלבנים שנשרטו בגוף הדף נראים כמו כבישים לבנים ארוכים הממשיכים בלי סוף, חולפים על פני הרים וגאיות.

     

     

    הסקיצה הזו לאתר לא התממשה בגלל בעיות מימון וטכניקה, אבל אולי אוכל להיעזר במישהו ולבנות משהו כזה לתערוכה?

     מה אם אני מקריב את עצמי, את הפורטרטים שלי על מזבח המקדש שייבנה ב9.9?

     

     

     


     להמשך:

    חלק 1,

    חלק 2,

    חלק 3,

    חלק 4,

    חלק 5,

    חלק 6 

     


    *


     

    **

    סרט בחינם!

    מומלץ מאוד לראות את הסרט התיעודי העוסק באנדי גולדסוורת'י, אמן שמשפיע עלי מאוד.

     

    ***

     "רוגם" - וידאו ארט ע"י ירונימוס ותומר ג'רבי (בוידאו למעלה).

     

    ****

     

    [מקור]

    [Photographs copyright Nick Brooks (upper) and Ewan Robinson (lower).]

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        14/8/09 00:30:

      תודה כפרה :)

      כרגע יש רק אחד.

        13/8/09 20:59:
      מותק, הפורטרט מדהים!! יש עוד כאלה?!