כותרות TheMarker >
    ';

    ד"ר אמנון טיל: אז ועכשיו

    הבלוג יעסוק בנושאים המעניינים אותי: התרבות הדיגיטלית, אמנות לסוגיה השונים, טקסטים, היסטוריה ופרה-היסטורה, תנ\"ך בראיה היסטורית, טיולים בארץ ובעולם, מדע וטכנולוגיה, כלכלה ירוקה ונוסטלגיה.

    לעיתים בעקבות רשימות שאכתוב עשויים להווצר תחומי עיניין חדשים, לכן אינני מגביל את עצמי רק לנושאים שהוזכרו לעיל.

    ארכיון

    תגובות (8)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      26/12/13 19:27:
    אמנון ידידי כזכור לך אני לומד היסטוריה . היתרון שלי הוא שאני לומד כעת !! מה הכוונה ? יש חידושים מעניינים בנושא . גילויים חדשים אשר שמים את תאוריות פינקלשטיין בבעיה . הוא עצמו כבר לא כ"כ בטוח בתאוריות שלו . הוויכוח בין המקסימליסטים וה מנימליסטיים מובל היום למקומות בהם לא היו כאשר אתה למדת . לבנות תיאוריות על "לא מצאנו ממצאים"! נראה לי בעיה . הסקת המסקנות כ"כ פסקניות על אי ממצאים !!! יש לה כנראה כיוון שונה לחלוטין . וד"ל בברכה ידידך יוסי בן לביא
      28/9/09 19:03:

    לטל שלום!

    בזמנו קניתי את שני הספרים של פינקלשטיין וסילברמן כאשר הם יצאו לאור.

    בברכה אמנון

      28/9/09 19:01:

    לאילת שלום!

    1. תודה על הכוכב.

    2. ירושלים נחפרה כבר כ100 שנה. הממצאים עד כה מראים שירושלים במאה העשירית לפנה"ס

    הייתה ממלכה שבטית קטנה. רק לאחר הרס ישראל עלתה יהודה בחשיבותה.

    3. ישנם עדיין נסיונות של איילת מזר (טוענת שמצאה את ארמון המלך דוד - טענה שרב הארכאולוגים לא מקבלים כולל פינקלשטיין כמובן. גם פרופ' גורפינקל טוען שמצא בעמק האלה ישוב מבוצר מימי דוד המלך, גם על כך ישנם מחלוקות בקרב החוקרים.).

    בברכה אמנון

      28/9/09 14:59:

    היי אמנון,

    קשה לנו מאד עם ניתוץ מיתוסים. היינו רוצים לחשושירושלים הייתה ענקית, ולאחר מציאת עיר דויד הסתבר שהייתה עיר קטנה למדי.

    יחד עם זאת יש חוקרים ש'מתים' לנפץ מיתוסים ו'להרוג' פרות קדושות. ימים יגידו מי צדק, ואולי לא נזכה לכך בימינו אנו.

    תודה על המידע המעניין (כהרגלך).

    גמר חתימה טובה

    אילת

    * 

      27/9/09 23:36:

    התיחסות התנך מאוחרת, כמובן, ובאה בחשבון פוליטי עם אותם מלכים שלא תאמו את הסיפור המקראי.

    פינקלשטיין עוסק בכך רבות בספרו האחרון על דוד ושלמה.

      22/9/09 09:04:

    תודה לאסתר על הכוכב.

    בברכה אמנון

      21/9/09 22:23:

    לרמי שלום!

    גדול מלכי ישראל, היה מלך שהיה די מושמץ בתנ"ך:

    המלך אחאב.

    אם תרצה לראות מה עוד כתבתי על מלכים כמו חזקיהו שהתנך אוהב,

    או יאשיהו שהתנ"ך אוהב, ראה העולם העתיק.

    בברכה אמנון

      21/9/09 20:55:


    אמנון שלום

     

    כתבה מעניינת ומפתיעה שכן בבית הספר למדנו שהמלך דוד ושלמה היו גדולי מלכי ישראל ויהודה.

     

    כתבתי שיר נחמד שנקרא - המלך דוד - ואתה מוזמן להאזין -

     

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=1153673

    בברכה

    רמי

     

     

     

    דוד מלך יהודה King David of Judea

    8 תגובות   יום שני, 21/9/09, 10:56

    דוד מלך יהודה והממצאים הארכאולוגיים King David & The Archeological Findings

    דר' אמנון טיל

    amnont@walla.com

    ''

      ---

     היום מקובל להניח בעקבות גילוי המילה "ביתדוד" במצבת חזאל בתל דן ב1993, שהיה מלך בשם דוד שהיה ראש שושלת מלכי יהודה. אולם הויכוח הוא עדיין על גודל ממלכתו של המלך דוד והשפעת ממלכתו של דוד על סביבותיה במאה העשירית לפנה"ס.

     ---

     בספרם "ראשית ישראל" טוענים פינקלשטיין וסילברמן (2003) שממלכת דוד ושלמה הייתה ממלכה קטנה. טענה זו קיימת גם בספרם הבא "דוד ושלמה – בין מציאות היסטורית למיתוס" (2006). ישנם גם ספקות בקרב חוקרי מקרא שונים אם אי פעם הייתה ממלכה מאוחדת בימי דוד ושלמה.  

      --- 

    לדעתם של פינקלשטיין וסילברמן ממלכת ישראל הייתה גדולה וחזקה וממלכת יהודה הייתה קטנה וחלשה. רק עם חורבן ממלכת ישראל החלה יהודה לתפוש את מקומה בהיסטוריה האזורית.

     --

    ע"פ הממצאים הארכיאולוגיים כפי שמדווח בספרם "דוד ושלמה" ירושלים במאה העשירית לפנה"ס היא כפר קטן ויהודה הייתה אולי ממלכה שבטית קטנה ומבודדת. ישנם מעט ישובי קבע ביהודה וישנה אוכלוסיית רועים גדולה באזור. בוודאי אין זו ממלכה מפוארת כפי שתוארה בתנ"ך.

    ---

    לדעת פינקלשטיין וסילברמן היה דוד המלך מעין "עפירו" (פינקלשטיין וסילברמן, דוד ושלמה, עמ' 49): שודד דרכים ומפר חוק כפי שתואר בשמואל א', כב, 1-2: "א וַיֵּלֶךְ דָּוִד מִשָּׁם וַיִּמָּלֵט אֶל-מְעָרַת עֲדֻלָּם וַיִּשְׁמְעוּ אֶחָיו וְכָל-בֵּית אָבִיו וַיֵּרְדוּ אֵלָיו שָׁמָּה.  ב וַיִּתְקַבְּצוּ אֵלָיו כָּל-אִישׁ מָצוֹק וְכָל-אִישׁ אֲשֶׁר-לוֹ נֹשֶׁא וְכָל-אִישׁ מַר-נֶפֶשׁ וַיְהִי עֲלֵיהֶם לְשָׂר וַיִּהְיוּ עִמּוֹ כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ".

    --- 

    פעילות דומה ניכרת בסיפור דוד ואנשי קעילה, בסיפור דוד ואכיש מלך גת הפלשתית ובסיפור דוד ונבל הכרמלי.

    שמואל א' פרק כה: 

    וְאִישׁ בְּמָעוֹן וּמַעֲשֵׂהוּ בַכַּרְמֶל, וְהָאִישׁ גָּדוֹל מְאֹד, וְלוֹ צֹאן שְׁלֹשֶׁת-אֲלָפִים, וְאֶלֶף עִזִּים; וַיְהִי בִּגְזֹז אֶת-צֹאנוֹ, בַּכַּרְמֶל.  ג וְשֵׁם הָאִישׁ נָבָל, וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל; וְהָאִשָּׁה טוֹבַת-שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר, וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כלבו (כָלִבִּי).  ד וַיִּשְׁמַע דָּוִד, בַּמִּדְבָּר:  כִּי-גֹזֵז נָבָל, אֶת-צֹאנוֹ.  ה וַיִּשְׁלַח דָּוִד, עֲשָׂרָה נְעָרִים; וַיֹּאמֶר דָּוִד לַנְּעָרִים, עֲלוּ כַרְמֶלָה וּבָאתֶם אֶל-נָבָל, וּשְׁאֶלְתֶּם-לוֹ בִשְׁמִי, לְשָׁלוֹם.  ו וַאֲמַרְתֶּם כֹּה, לֶחָי; וְאַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם, וְכֹל אֲשֶׁר-לְךָ שָׁלוֹם.  ז וְעַתָּה שָׁמַעְתִּי, כִּי גֹזְזִים לָךְ; עַתָּה, הָרֹעִים אֲשֶׁר-לְךָ הָיוּ עִמָּנוּ--לֹא הֶכְלַמְנוּם וְלֹא-נִפְקַד לָהֶם מְאוּמָה, כָּל-יְמֵי הֱיוֹתָם בַּכַּרְמֶל.  ח שְׁאַל אֶת-נְעָרֶיךָ וְיַגִּידוּ לָךְ, וְיִמְצְאוּ הַנְּעָרִים חֵן בְּעֵינֶיךָ--כִּי-עַל-יוֹם טוֹב, בָּנוּ; תְּנָה-נָּא, אֵת אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲבָדֶיךָ, וּלְבִנְךָ, לְדָוִד.  ט וַיָּבֹאוּ נַעֲרֵי דָוִד, וַיְדַבְּרוּ אֶל-נָבָל כְּכָל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּשֵׁם דָּוִד; וַיָּנוּחוּ.  י וַיַּעַן נָבָל אֶת-עַבְדֵי דָוִד, וַיֹּאמֶר, מִי דָוִד, וּמִי בֶן-יִשָׁי; הַיּוֹם, רַבּוּ עֲבָדִים, הַמִּתְפָּרְצִים, אִישׁ מִפְּנֵי אֲדֹנָיו.  יא וְלָקַחְתִּי אֶת-לַחְמִי, וְאֶת-מֵימַי, וְאֵת טִבְחָתִי, אֲשֶׁר טָבַחְתִּי לְגֹזְזָי; וְנָתַתִּי, לַאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתִּי, אֵי מִזֶּה הֵמָּה.  יב וַיַּהַפְכוּ נַעֲרֵי-דָוִד, לְדַרְכָּם; וַיָּשֻׁבוּ, וַיָּבֹאוּ, וַיַּגִּדוּ לוֹ, כְּכֹל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה".  האם זו אינה פרשת סחיטה וגביית "דמי חסות"? לדעת פינקלשטיין וסילברמן דוד היה מנהיג מקומי בלבד.

    ---

    התנ"ך מגלה לנו לעיתים את גדולת ממלכת ישראל לעומת חולשת ממלכת יהודה. הנה מה שנאמר בעניין זה בספר מלכים ב`, יד, ט: "וַיִּשְׁלַח יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל אֶל-אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה לֵאמֹר הַחוֹחַ אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן שָׁלַח אֶל-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן לֵאמֹר תְּנָה-אֶת-בִּתְּךָ לִבְנִי לְאִשָּׁה וַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וַתִּרְמֹס אֶת-הַחוֹחַ". 

    --

    הנה הרצאה בוידאו של שעה וחצי באוניברסיטת ת"א בו מסביר פרופ' פינקלשטיין את הממצאים הארכאולוגיים בירושלים במאה ה10 לפנה"ס: ירושלים ויהודה בראשית צמיחתן: ירושלים הייתה עיר קטנה מאד, כמעט כפר במאה ה10 לפנה"ס, התחילה להתפתח במאה התשיעית וקופצת קפיצת מדרגה במאה השמינית לפנה"ס.

    ---

    ישנם כמובן בעלי דעות אחרות. לאחרונה חשף פרופ` יוסף גורפינקל מאוניברסיטה העברית בירושלים מבצר בעמק האלה מימי דוד ושלמה המלך. הממצאים במבצר זה מחזקים את דעתו של פרופ` גופינקל שהייתה קיימת ממלכה חזקה בזמנו של דוד ושלמה. גם הארכאולוגית דר` איילת מזר טענה שגילתה את ארמונו של דוד המלך בירושלים.   

    ---

    ימים יגידו מי צודק: האם האסכולה התל אביבית בראשותו של פרופ` פינקלשטיין או האסכולה הירושלמית של דר` איילת מזר פרופ` גורפינקל ואחרים.

    --- 

    ביבליוגרפיה

    ---

    פינקלשטיין י. וסילברמן א. (2003), ראשית ישראל, ארכיאולוגיה, מקרא, וזיכרון היסטורי, אוניברסיטת ת"א, ת"א.

    ---

    פינקלשטיין י. וסילברמן א. (2006), דוד ושלמה, בין מציאות היסטורית למיתוס, אוניברסיטת ת"א, ת"א. 

    --

    ממלכת דוד ושלמה

    ---

    עברית

    דעתם של פרופ' פינקלשטיין ופרופ' סילברמן

    "ראשית ישראל" בויקיפדיה 

    "דוד ושלמה - בין מציאות היסטורית למיתוס" בויקיפדיה

    האמנם ממלכה ישראלית מאוחדת?

    ראיון עם פרופ` פינקלשטיין על ספרו "דוד ושלמה" 

    ויכוח על ממלכת דוד ושלמה

    ----

    האם ישנם ממצאים ארכיאולוגיים בכיוון מנוגד?

    אתר הבית של החפירות הארכאולוגיות במבצר האלה בעמק האלה

    תגליתו של פרופ` גורפינקל בעמק האלה

    על העדויות ההיסטוריות והארכיאולוגיות לתקופת דוד המלך

    האם מצאה דר` איילת מזר את ארמון דוד המלך?

    נמצאו חותמות המעידות על חיי מסחר בתקופת דוד ושלמה 

    ממצאים ארכאולוגיים מעיר דוד 

    --- 

    אנגלית 

    הבלוג של פרופ' ניל סילברמן באמזון 

    ---

    ראו גם:

    מדוע נרצח אמנון ע"י נערי אבשלום? 

    רשימותי בנושא העולם העתיק

    רשימותי בנושאים שונים

     

    דרג את התוכן: