כותרות TheMarker >
    ';

    ארכיון

    ה"אושפיזות" בסוכה

    10 תגובות   יום שישי , 2/10/09, 19:22

    פורסם בעיתונש 26 - גיליון חגי תשרי

     

    ה"אושפיזות" בסוכה / צוות עיתונש

     

    "בסוכות תשבו שבעת ימים"... הפעם, אנחנו שמחות להזמין... את האמהות: שרה, רחל, אסתר רות ואחיותיהן, למען יתארחו בסוכתנו. נזמן אותן לחג, נספר את סיפוריהן, נכבד אותן במצוות הכנסת אורחים...במשפחות רבות כיום, מכל זרמי היהדות ברוח הזמן והשוויון, מזמנים את האושפיזין הגברים, וביחד איתם מבקשים לזמן גם את ה"אושפיזות" הנשים, ומספרים בשבחם של גיבורי העם משני המינים במידה שווה. בכך אנו מיישמים הלכה למעשה את שלמות העם ומורשתו, אשר נבנתה בשיתוף הגברים והנשים כאחד... המטרה של הוספת הנשים היא העמדת דגמים לחיקוי, שאמורים להעצים את הנשים היושבות בתוך הסוכה .


    "בסוכות תשבו שבעת ימים"
    מנהג האושפיזין הוא אחד המנהגים המרכזיים של חג הסוכות. כמו שאר חגי ישראל, חג הסוכות הוא הזדמנות מובהקת לקיים את המצווה של הכנסת אורחים. הדבר מתבטא הן במישור הגשמי והן במישור הרוחני. כשיושבים בסוכה, יושבים - באופן מטאפורי - בתוך דורות של יהודים לאורך כל ההיסטוריה.

    אנו נוהגים להזמין אושפיזין לסוכה,
    למען ישרו על סוכתנו ברכה. הפעם, אנחנו שמחות להזמין לסוכתנו לא רק את אבות האומה,
    אלא גם את האמהות: שרה, רחל, אסתר רות ואחיותיהן, למען יתארחו בסוכתנו. נזמן אותן לחג, נספר את סיפוריהן, נכבד אותן במצוות הכנסת אורחים, וניצוק תוכן ומימד נוספים למנהג האושפיזין.

    סמל לכך הוא המנהג הקבלי של הזמנת האושפיזין. כל לילה משבעת לילות החג, לפני הקידוש,
    מזכירים את אחד משבע דמויות המופת – את שלושת האבות- אברהם, יצחק ויעקב- וכן את יוסף, משה, אהרון, ודוד (לפי מנהג אחר, משה ואהרון קודמים ליוסף). על פי המסורת, מזמינים את הדמות המשויכת לאותו לילה אך מגיעים עמו כל שאר השישה. מקור המנהג הוא בספר הזוהר

    במשפחות רבות כיום, מכל זרמי היהדות ברוח הזמן והשוויון,
    מזמנים את האושפיזין הגברים, וביחד איתם מבקשים לזמן גם את ה"אושפיזות" הנשים, ומספרים בשבחם של גיבורי העם משני המינים במידה שווה. בכך אנו מיישמים הלכה למעשה את שלמות העם ומורשתו, אשר נבנתה בשיתוף הגברים והנשים כאחד לאורך כל ההסטוריה היהודית.

    בכך אנו מקרבות ומחברות גם את הציבור הנשי למצוות החג, מרוממות ומפארות גם את סיפורי הנשים.
    לדור הצעיר זה הוא מסר משמעותי לא פחות: נשים לאורך ההסטוריה היהודית גם יכלו להנהיג, ללמוד ולהשפיע.
    בכך אנו מוכיחים כי ההסטוריה היהודית היתה מורכבת לא רק מגברים וגיבורים שעלינו להלל ולשבח,
    אלא גם מנשים רבות אשר תרמו, השפיעו והנהיגו ולקחו חלק ביצירת העם היהודי.

    אמנם ברבע האחרון של המאה ה-20,
    נשים יהודיות חוללו מהפכה של ממש. מהפכה זו החלה קודם כל בתחום של השכלתן היהודית. מהמצב של "כל המלמד את ביתו תורה כאילו מלמדה תפלות" היגענו לעשרות מדרשות ומכונים בהם נשים לומדות ומלמדות תורה ברמה מתקדמת. הצלחנו להצמיח דור של נשים מלומדות לא רק בתנ"ך, אלא גם בכל מקצועות היהדות, כולל תלמוד. השינוי בתחום החינוך הוביל לתמורות רבות בתחומים אחרים: בית הכנסת, מנהיגות בקהילה, טקסי מחזור החיים, פרשנות, יצירה, תיאולוגיה ואפילו הלכה, אלא שבתחום הזה, בגלל ההגמוניה של בתי הדין הרבניים, השינוי איטי יותר ופחות מורגש.

    במסגרת המהפכה הפמיניסטית היהודית,
    היו שדרשו להוסיף נשים לרשימה המקובלת של האושפיזין או לחילופין, להחליף את הרשימה כולה. בהתחלה, נטו לציין את הרעיות של הגברים המוזמנים: שרה, רבקה, לאה, רחל, ציפורה, וכו'. אבל מדוע לציין דמויות נשיות רק או בעיקר מפני שהן קשורות לגברים?
    כאלטרנטיבה, נשים נוספות שצורפו לרשימות אלו—יותר בזכות עצמן—כללו: תמר, מרים, דבורה, חנה, חולדה, אביגיל, אסתר ורות. תהיינה הנשים אשר תהיינה, יש אמניות שכבר יצרו קישוטים מיוחדים לסוכות עם תמונותיהן או סמליהן. גם לגבי הנשים, ניתן לספר, לדרוש ולשיר, בהתאם לכל ערב.

    המטרה של הוספת הנשים היא העמדת דגמים לחיקוי, שאמורים להעצים את הנשים האמיתיות היושבות בתוך הסוכה . אך היא אמורה גם להשפיע על הגברים, בכיוון של איזון תפיסותיהם את ההיסטוריה היהודית. ההיסטוריה תמיד מתרחשת במציאות שמורכבת מגברים ונשים. אין זה נכון לדלג על תרומותיהן של הנשים לתולדות העם היהודי.

    על פי המסורת הקבלית,
    המקובלת עד ימינו אנו, כל אחד משבעת האושפיזין הרוחניים מסמל מידה רוחנית של השפעה, ומונים בהם כנגד שבע הספירות התחתונות: אברהם – מידת החסד; יצחק – מידת הגבורה; יעקב – תפארת; משה – נצח; אהרון – הוד; יוסף – יסוד; ודוד – מלכות. הבה נראה אילו מידות יכולות לסמל שבע נשים לעומת שבעת האושפיזין,

    ונעלה על נס את התכונות הנשיות, המעניקות, בהן התברכנו:
    שרה – כוח סבל; רות – אמונה וכוח רצון; דבורה – מנהיגות; לאה – אמהות ורכות; רבקה – נתינה; רחל – הסתפקות במועט; אסתר – הקרבה;

    בנוסף לשבע אלו, קיימות במקרא נשים רבות נוספות אשר להן ניתן לייחס מידות אלו ואחרות, כגון: יוכבד, מרים, יעל, חווה – שלה ניתן לייחס את מידת הנשיות, מיכל, אביגיל, חולדה ועוד רבות אחרות.

    ואם אנו מתייחסות להסטוריה היהודית בכללותה נוכל להעלות על נס נשים נוספות בניתן למנות בהן מידות רבות כגון: דונה גרציה מספרד, חנה סנש הצנחנית, הנרייטה סאלד, שרה אהרנסון ועוד ככל העולה על רוחכם.

    ברוח הזמן והשיווןן, נשים בנות דורנו : גולדה מאיר, מרים בן – פורת, לאה שקדיאל, יעל ארד. כולן חזקות, פורצות דרך בתחומן התרמו במעשיהם רבות לשיווין, העצמה, וחברה טובה יותר


    רביםרבות בטעות קוראים לנשים הללו "אושפיזות,"
    כאשר הצורה הנכונה בארמית היא למעשה "אושפיזן." ברצוני להציע שבמקום להסתפק אך ורק בנשים מקראיות, אפשר לנצל את ההזדמנות לחוויה חינוכית משפחתית ולבקש מכל אחד מהמתכנסים לציין אורחת מההיסטוריה היהודית- העתיקה והחדשה כאחת ( או אפילו המשפחתית) שהיו רוצים להיות איתה בחג. אין סיבה לא לכלול אפילו דמויות ספרותיות-בדיוניות. ה"הזמנה" עשויה להוות בסיס לדיון סביב תכונותיה של הדמות כמודל לחיקוי.

    ומעל לכל : שיהיה חג שמח!

    לקריאת מאמרים נוספים , אני מזמינה אתכם להיכנס לעיתונש

    http://www.hanashim.info/etonnash/magazine.htm#m7

    דרג את התוכן:

      תגובות (10)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS

      צטט: טוב טוב הגמד 2009-10-20 15:41:37


      לציין אורחת מההיסטוריה היהודית- העתיקה והחדשה כאחת ( או אפילו המשפחתית) שהיו רוצים להיות איתה בחג.

       

      -

      אהבתי מה שכתבת

      רעיון מצוין לסוכות הבא :))

       

      כן למשל את מרלין מונרו הייתי מתה לארח בסוכה..

      גם את ברברה סטרייסנד

      אם אפשר אז את שתיהן ביחד

        25/10/09 16:12:


      כוכב

      אהבתי.

        24/10/09 21:15:

      נושא קידום האשה בראש מעייניי..

      בעד שיוויון ..

      שבוע נפלא לך

        21/10/09 11:21:
      *
        20/10/09 15:41:


      לציין אורחת מההיסטוריה היהודית- העתיקה והחדשה כאחת ( או אפילו המשפחתית) שהיו רוצים להיות איתה בחג.

       

      -

      אהבתי מה שכתבת

      רעיון מצוין לסוכות הבא :))

        19/10/09 15:43:

      צטט: London2000 2009-10-19 12:08:48


      פמיניזם ????

      אהבתי מאד !!!!

      ולו  בשל העובדה - 

      שלי , אישית ,   אין אומץ לצאת עם הנושא  הפמיניסטי .

      אבל יש לי אומץ להודות בזה ...

       

      לונדון יקר

      אני שמחה שאהבת

       

      למה יש קושי להזדהות עם הנושא הפמינסטי

       

      להזדהות ולהסכים  אם הנושא  אפשרי גם ברמת התודהה

       

      אין כל  חובה לצאת לכל ההפגנות והאירואעים ולתלות שלט על הצוואר "אני פימינסטי"

       

      תהיה פמינסט בביתך, בלבבך בנפשך

       

      יום מדהים לך יהונתן

       

      איילת בכרך

      מ..עיתונש

        19/10/09 12:08:


      פמיניזם ????

      אהבתי מאד !!!!

      ולו  בשל העובדה - 

      שלי , אישית ,   אין אומץ לצאת עם הנושא  הפמיניסטי .

      אבל יש לי אומץ להודות בזה ...

      אני אכנס אחר הצהריים ואקרא בפרוטרוט  את הטקסט וכמו כן  גם לעיתון .

      אם זה  עיתון - פמיניסטי -

      אני בפנים !!!!!!

      אהבתי מאד מאד ועוד פעם : מאד !!!!!

       

      לונדון

        16/10/09 14:29:


      והמצב בפועל: האושפיזין יושבים בסוכה,

                        האושפיזן עושות קפה...

        15/10/09 18:00:

       

       

      אפשר להזמין אותן גם סתם ככה הביתה

       

      בלי קשר לחג.

        15/10/09 13:32:


      טוב אז לא התאפקתי וקראתי את הפוסט היום ולא בסוף השבוע כמו שהבטחתי.

       

      מעניין מאוד מה שכתבת בעיקר בנוגע לנשים וכיצד שמן משוייך למידות ע"פ הקבלה.

      פרופיל

      איילת_ב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין