כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - לך לך

    12 תגובות   יום חמישי, 29/10/09, 22:56

    הציור

    גירוש ישמעאל - אבל פן (1883-1963) 

    קבלת האחר- מהו גבול מסירות הנפש ?


     

    אברהם אבינו ידוע במידת החסד שהייתה בו, בקירוב הרחוקים

    'ואת הנפש אשר עשו בחרן -  אברהם מקרב את הגברים ושרה מגיירת את הנשים',

    הדאגה ללוט, ה'משא ומתן' עם הקב"ה על גזר דינם של אנשי סדום ועמורה.

    אם כך, ניתן לשאול מדוע פעל אברהם בדרך אחרת בכמה מקרים ולכאורה חרג מדרכו לקרב את הרחוקים.

    המקרה הראשון הוא לוט, שאמנם נצמד לאברהם מתחילת הדרך מחרן ויורד עימו אף למצרים עד אשר

    'ולא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו... ויהי ריב בין רועי מקנה אברם לרועי מקנה לוט... ויאמר אברם אל לוט... היפרד נא מעלי... ויבחר לו לוט את כל ככר הירדן...".

    כך קורה גם עם ישמעאל בפרשת וירא

    "וישכם אברהם בבוקר ויקח לחם וחמת מים ויתן אל הגר שם על שכמה ואת הילד וישלחה...".

    היכן היא יכולתו של אברהם להכיל את כל הסובב אותו ולקרבו תחת כנפי השכינה?!

    אך כנראה שגם אצל אברהם יש גבולות ובמקרים קיצוניים אף הוא לא מוכן להכניס כל אחד לביתו.

    צריך לנסות ולראות מהם המקרים הללו ולהסביר אותם.

    אצל לוט נאמר

     "ולא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו.. ויהי ריב.."

    ומסביר רש"י שהיו רועיו של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל...".

    אצל ישמעאל נאמר:

    "ויגדל הילד ויגמל... ותרא שרה את בן הגר המצרית אשר ילדה לאברהם מצחק... וירע הדבר מאוד בעיני אברהם על אודות בנו".

    מסביר שם רש"י 'מצחק'- שזהו לשון עבודת אלילים, או גילוי עריות, או לשון רציחה, ועל כך רע בדבר בעיניו של אברהם שיצא ישמעאל בנו לתרבות רעה.

    אברהם מסוגל להתווכח עם הקב"ה על חורבן סדום ולקרב רחוקים תחת כנפי השכינה. אבל כאשר אותם החוסים בצילו של אברהם נמצאים תחת המסגרת של אברהם יש תהליך ויכולה להיות גם סבלנות.

    אבל כאשר מישהו מנסה תחת אוהלו של אברהם להכניס תרבות אחרת שמנסה  ליצור כבר אלטרנטיבה ולא לקבל את 'חוקי הבית', תרבות שאינה שייכת לביתו של אברהם, אז צריך להתחיל ולהעמיד כבר סימני שאלה.

    לוט חוסה בצילו של אברם וגם מתברך בצאנו בגלל אותה התקרבות לאברם.

    אבל כאשר לוט מכניס לביתו של אברהם גזל שבניגוד לתפיסת בית מדרשו של אברהם, דבר זה לא יקרה בתוך ביתו של אברהם.

    כך לגבי ישמעאל אשר חצה את הגבול כאשר בתוך ביתו של אברהם היה עוסק בשלושת העבירות החמורות המוזכרות בחז"ל ובכך ודאי שמשפיע על בני ביתו של אברהם בכלל ועל יצחק בפרט.

    שאלה זו תמיד מרחפת באוויר עד כמה אנו מחויבים לקרב את הרחוקים ואיזה מחיר אישי עלינו לשלם על כך.

    דעות רבות יש בעניין, אך לפחות מאברהם נלמד ראשית על חשיבות הקירוב אך גם במידה ובמסגרת, כאשר לא יתכן מצב שבו מנסים להכניס מסגרת אחרת או תרבות אחרת- בתוך תרבותנו שלנו.
    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        8/11/09 22:20:

        2/11/09 10:31:

      תודהההההההההה!!!!

      *התענגתי !

        31/10/09 21:06:

      צטט: נ.י.ל.י 2009-10-31 20:12:48

      אני תמיד אומרת

      שאם אברהם לא היה מושפע משרה

      ולא היה מגרש את הגר וישמעאל למדבר

      היום הקונפליקט שלנו עם הערבים

      לא היה קיים.

      אבל נסתרות דרכי האל-וזה היה רצונו

       

      לנילי

      חייב להסכים איתך !

      אלמלא הטעות שעשתה שרה בתיתה את הגר שפחתה לאברהם לא הייתה נולדת הבעייה .

      ואלמלא תיקנה שרה את טעות חייה יתכן ווהיינו גם אנחנו היהודים בני ישמעאל.

      קשה להיות יהודי ....

      טוב להיות יהודי !

      שבוע טוב

      שלמה

        31/10/09 21:02:

      צטט: אוריתלנ 2009-10-30 16:53:03


      תודה שלמה

      שבת שלום

      --<-@

      לאורית

      תודה לך על הביקור !

      שבוע טוב

      שלמה

       

        31/10/09 21:01:

      צטט: טלי פרי 2009-10-30 16:47:38


      פרשנות מעניינת מאד לפרשה.

      טלי*

       

      תודה טלי !

      70 פנים לתורה .

      שלמה

        31/10/09 21:00:

      צטט: _צביה_ 2009-10-30 15:14:28

      תודה רבה רבה שלמה.

      עוד תוספת להיכנס מוכנה לשבת.

      שבת שלום!

      צביה

       

      תודה לך צביה שמחתי אם הוספתי .

      שבוע טוב ומבורך

      שלמה

        31/10/09 20:53:

      צטט: נאוה פלד 2009-10-30 14:32:40


      הציור מסקרן, הרבה בגלל הסיפור שמאחוריו.

      מעניין שהגר מצויירת, זקופת קומה, מקושטת

      וישמעאל ילד צעיר, שאפשר עדיין לחנך

      ולשנות את דרכיו אם רעות הן.

       

      שבת שלום!

      אכן צודקת את נאוה שהציור מעוות את המציאות .....

      גם של האם וגם של בנה .

      וכנראה שלא הייתה ברירה .

      גם כיום לפעמים לטובת ילד בריא מוסרים הורים ילד חריג להתחנך מחוץ לבית עם כל העצוב שבדבר ולפעמים זה לטובתו של המורחק גם כן .

       

       

        31/10/09 20:12:

      אני תמיד אומרת

      שאם אברהם לא היה מושפע משרה

      ולא היה מגרש את הגר וישמעאל למדבר

      היום הקונפליקט שלנו עם הערבים

      לא היה קיים.

      אבל נסתרות דרכי האל-וזה היה רצונו

        30/10/09 16:53:


      תודה שלמה

      שבת שלום

      --<-@

        30/10/09 16:47:


      פרשנות מעניינת מאד לפרשה.

      טלי*

        30/10/09 15:14:

      תודה רבה רבה שלמה.

      עוד תוספת להיכנס מוכנה לשבת.

      שבת שלום!

      צביה

        30/10/09 14:32:


      הציור מסקרן, הרבה בגלל הסיפור שמאחוריו.

      מעניין שהגר מצויירת, זקופת קומה, מקושטת

      וישמעאל ילד צעיר, שאפשר עדיין לחנך

      ולשנות את דרכיו אם רעות הן.

       

      שבת שלום!