כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - וישב חנוכה

    6 תגובות   יום שישי , 11/12/09, 14:31
    בין תמר לאשת פוטיפר

    אחר סיפור מכירת יוסף מפסיקה התורה לספר בירידתו מגדולה של יהודה בעקבות מכירת יוסף , סיפור יהודה ותמר, וחוזרת לספר בעניין ירידת יוסף למצרים ומכירתו לפוטיפר סריס פרעה שר הטבחים.

    רש"י אומר שהפסקת התורה בסיפור מכירת יוסף בשביל סיפור יהודה ותמר באה בכדי לומר שירידת יהודה מגדולתו באה לו כתוצאה ממכירתו של יוסף, אך דבר זה בא ללמדנו עניין נוסף 'כדי לסמוך מעשה אשתו של פוטיפר למעשה תמר, לומר לך מה זו לשם שמים אף זו לשם שמים שראתה באיצטרוגלין שלה שעתידה להעמיד בנים ממנו ואינה יודעת אם ממנה אם מביתה'.

    עוד בסיפור ישיבתה של תמר על הדרך מסביר רש"י את כוונותיה של תמר:

    'כי ראתה כי גדל שלה והיא לא ניתנה לו לאישה- לפיכך הפקירה עצמה אצל יהודה שהייתה מתאווה להעמיד ממנו בנים'.

    פעמים רבות התפתחויות של משיח וגאולה בעם ישראל מגיעות בדרכים עקיפות ודאי שלא מתוכננות ואף לפעמים בדרכים הנראות כלא מובילות כלל למטרה נשגבה שכזו.

    אך הקב"ה בורא אורו של משיח כאשר כל אחד עסוק באני הפרטי שלו ולאו דווקא מתוך הסתכלות כללית.

    והנה, תמר ובעקבותיה להבדיל אשת פוטיפר מצליחות לראות כיוון של אור וגאולה ומבינות שהן חייבות לפעול בדרך מסוימת בכדי להיות שותפות לתוצאות שאמורות לקרות.

    אמנם ראייתה של אשת פוטיפר איננה מדויקת שהרי קשר התולדה בינה לבין יוסף יבוא מביתה, ובכל אופן אין המטרה מכשירה ומצדיקה את המעשה אותו רצתה לעשות.

    כמובן שגם מעשה תמר אינו אמור להיות מקור השראה וחיקוי על אף שממנו נולד פרץ הלוא הוא ביתו של דוד המלך.בכל אופן, על אף ההשוואה אותה עושה רש"י בין תמר לבין אשת פוטיפר, יש גם הבדל מהותי ביניהן והתנהגותן בהמשך השתלשלות הדברים.

    כוונותיה של תמר אכן מצליחות והיא אכן מפתה את יהודה והרה לו .

    אך ברגע שהדבר נודע תמר בוחרת שלא להלבין את פניו של יהודה ברבים ולהעדיף להפיל עצמה לכבשן האש מאשר להלבין את פני יהודה ולביישו.

    דווקא אשת פוטיפר שמנסה גלויות לפתות את יוסף מידי יום אך הדבר לא עולה בידה והוא מתחמק ממנה בכל פעם, באותו היום ניסתה שוב כאשר אף אחד לא היה בביתה וגם אז בורח יוסף והיא תופסת בבגדו שחתיכה ממנו נשארת בידה ואז היא בוחרת להלבין את פניו ברבים על דבר שכלל לא עשה ואילו היא זו שניסתה להביאו למעשה זה:

    'ראו הביא לנו איש עברי לצחק בנו, בא אלי לשכב עימי ואקרא בקול גדול'.

    אפשר להשליך מכאן על יסודות המחשבות שעמדו בראשון של תמר ואשת פוטיפר.

    אם כך נהגה אשת פוטיפר הרי שכל מחשבתה הייתה מקולקלת מיסודה לעומת תמר שאולי אף הבינה את משמעות התולדה לבית יהודה, שורשיו של משיח בן דוד מזרע פרץ.

    אמנם יוסף נחשד ונשלח לבית האסורים אף תשועה גדולה יצאה לו ולעם ישראל בסופו של דבר מכך.

    תמר שלא ביישה את יהודה אלא עשתה הכול בצניעות ובהסתר מראש ועד סוף, אכן זכתה להיות מעמידת שושלת מלכות דוד בעם ישראל.

    חנוכה - נס של הצלה ממיתה לחיים

    את חג החנוכה אנחנו חוגגים בהלל והודאה להקב"ה על הניסים שאירעו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

    המהר"ל מפראג מקשה על עצם חחג בהלל והודאה על הנס שקרה, שהרי קביעת חג צריכה להיות על נס שהוא ממיתה לחיים, כדוגמת חג פורים שם נגזרה עלינו מיתה וניצלנו, אך הנס בחנוכה ודאי שחשוב הוא אך אינו בגדר של הצלה ממות לחיים.

    נזוכר שהנס הוא על קיום מצוות הדלקת המנורה בשמן זית זך כאשר מצאו פח יחיד שהספיק לשמונה ימים, על עצם החזרת המלכות לישראל וכמו כן על נס ניצחון המלחמה של בית חשמונאי על היוונים.

    לא יתכן לומר שעל הנס שזכו לקיים את מצוות ההדלקה נקבע הנס, שהרי מצוות לאו להנאה ניתנו.

    על כן מסביר המהר"ל שגזירת היוונים הייתה לבטל את התורה ואת הקדושה של עם ישראל, והרי ביטול התורה והקדושה שבעם ישראל הרי שזהו גם ביטולו ואיבודו של העולם שלא נברא אלא בשביל עם ישראל שמקיימים את העולם בלימוד התורה שבה נברא העולם. הנס שנעשה למכבים במציאת פח השמן חתום בחותמו של כהן גדול בא בכדי שעם ישראל יקיים מצווה אחת מתוך תרי"ג מצוות שרצו היוונים לבטל את כולם.

    ובכך שיקיימו ישראל את המצווה הזאת שהיא אחת מתוך המצוות שרצו היוונים לבטל הרי שיש בזה נס של הצלה שרצו היוונים לבטל את התורה ומצוותיה.כמובן שיש גם הלל והודאה על החזרת מלכות לישראל שאולי זו הסיבה המשמעותית ביותר, אך בכל מקרה כל זה קרה בדרך של נס ואף נס פח השמן בא בכדי להעיד על כך שניצחון המלחמה אינו ניצחון של בשר ודם אלא ניצחון ניסי הבא לידי ביטוי גם במציאת פח השמן שהספיק לשמונה ימים.היוצא מכאן שתרבות יוון גוזרת מיתה, כליה ואבדון על עם ישראל, אבדון רוחני גדול מאוד של השכחת כל התורה והמצוות שהם הבסיס והחיים של עם ישראל וממילא לכל העולם.

    זאת כפי המשל שהביא ר' עקיבא לפפוס על כך שלמד תורה למרות הגזרות שהיו בתקופתו, על הדגים שיראים מפני הדייגים במקום חייהם, במים, ואם כך קל וחומר שיהיו יראים במקום מיתתם, ביבשה. הרי שעם ישראל ללא תורה, ללא קדושה וללא מצוות הרי שהוא נמצא במקום מיתתו ח"ו.

    תוכנה של היהדות הוא התורה.

    לא ניתן לומר שיש יהדות שאינה שייכת לתורה.

    יכולים פרטים לנתק עצמם מהתורה או לא לקיים אותה, אך לא לומר שיש יהדות המנותקת מיסודה מהתורה, התורה והקדושה הם התוכן והצורה של היהדות.

    הנס שנעשה לעם ישראל של הניצחון על היוונים ועל תרבותם ובכך קיים ניצחון רוחני לעם ישראל ולתורתו, זה ממש נס של הצלה ממיתה לחיים.

    מקום חיותינו הוא התורה, משם אנו יונקים את כל מציאותנו.

     
    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/12/09 11:47:


       

                   כוכב של המכבים. 

                    חג חנוכה שמח.

       

        16/12/09 00:20:


      יונקים...............יונקים  תורה................

       

      מצטערת  שלא  ראיתי  קודם  את  הפוסט

       

      חג  שמייייייייייייייייייייייח

        14/12/09 12:28:

      לשלמה היקר!

       

      טוב ללמוד ממך!

       

      מאחלת לך חג אורים שמח!

       

      *

       

      אסתר 


      http://dana.ashkenazi2.googlepages.com/Shavuot_08.JPG/Shavuot_08-large.JPG

        14/12/09 10:14:

      חג שמח! (-:
        12/12/09 17:08:

       

                 שלמה יקר.

                 למדתי. היה לי מעניין במיוחד בתור אמא של תמר.

                 חג אורים שמח!   

        11/12/09 20:49:


      מאחלת לך ולמשפחתך חג נפלא ומואר.