כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : מקץ - זאת חנוכה

    13 תגובות   יום שישי , 18/12/09, 15:17

    לפרשת השבוע מקץ :

    דמותו של פרעה בתוך התהליך האלוקי

     

    "ויהיה מקץ שנתיים ימים ופרעה חולם והנה עומד על היאור...".

    הנצ"יב מוולוז'ין בפירוש 'העמק דבר' עומד על קושי לשוני בפסוק, שהיה צריך להיכתב 'ויחלום פרעה', אך מתוך שנכתב בתורה 'ופרעה חולם' נראה לומר שמדובר כאן לא רק על אותו חלום שחלם פרעה בלילה, אלא על דבר יותר מתמשך, קבוע שהיה חווה פרעה כל הזמן.

    פרעה היה חולם כל הזמן על היחס שבינו לבין היאור, האם פרעה הוא זה השולט ביאור והוא הקובע את כל הסדרים במצרים, או שאולי היאור הוא הנמצא מעל פרעה והוא זה המכתיב לפרעה את המציאות.

    שהרי פרעה קבע 'לי יאורי ואני עשיתני' ומסביר הנצי"ב שעיקר 'חלומותיו' ומחשבותיו היו בעניין זה.והנה בחלומו נראה לפניו ש'הנה עומד על היאור', כלומר כל מציאותו של פרעה עומדת ותלויה ביאור, באדמה ולא להיפך שהיאור תלוי בו. וכמובן אין הכוונה שהיאור הוא המנהל את העולם אלא הכוונה היא שכל התגלגלות העולם איננה תלויה ועומדת על מעשיו של אדם ובודאי שלא על פרעה, אלא כל התגלגלות הדברים בעולם באים לתכלית אלוקית מסויימת וכל 'השחקנים' הם רק אמצעים למטרה.בני ישראל יורדים למצרים בהשגחה אלוקית ברורה בכדי לקיים את הנאמר לאברהם גר היה זרעך בארץ לא להם ומתוך כך יצאו ברכוש גדול וניגאלו ממצרים.

    ירידתם של יוסף, האחים ויעקב למצרים לא הייתה כלל בשביל פרעה ולא הוא שגרם לכך אלא 'פרעה עומד על היאור', בני ישראל ירדו לארץ מצרים, זו הייתה הגזירה שירדו לארץ זרה ולא הייתה הגזירה על פרעה שירדו בני ישראל אליו. העיקר כאן זה מצרים, הארץ האחרת אליה נגזר שירדו בני ישראל . פרעה הוא עניין שולי במהלך האלוקי .

    רמז זה הנמסר בחלום פרעה בא ללמדנו שלא נחשוב שכל מיני תהליכים המתרחשים בהיסטוריה לאורך כל הדורות וכמובן גם בימינו, הם העיקר והם המטרה. כל האנשים שלכאורה מושכים בחוטים וכל שקורה בגללם אינם אלא שחקנים זוטרים ושוליים בתהליך הכולל שמוביל הקב"ה בעולם. כפי שהעניין העיקרי כאן היה עצם ירידת בני ישראל למצרים ולא ההגעה לפרעה, כך גם בכל דור, אין המטרה שהמנהיגים 'הגדולים' של אימפריות העולם הם יהיו השולטים ואין הכוונה שהם בדווקא יובילו את התהליכים וכולם ישתחוו להם.

    הם אינם אלא בורג קטן במערכת האלוקית שמובילה לתהליכים גדולים הרבה יותר שהרבה פעמים לא ניתן לראות או להבין את התהליך השלם והכולל בתוך התהליך עצמו ורק בשלבים מאוחרים יותר או אפילו רק לקראת סוף המהלך ניתן לראות את הכוונה האלוקית. אך בכל מקרה העיקר הוא עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל שעבורם מוביל הקב"ה תהליכים בעולם בכדי שיתגדל שמו לעיני כל העולם דרך עם ישראל.

     

    לחנוכה :

    ערבוב הקודש והחול

    מלכות יון הרשעה רצתה להשכיח את התורה והמצוות מעם ישראל. אך נראה שהם רצו לעשות יותר מכך, לא רק להשכיח אלא לשנות את התורה, לפגוע בעצם התורה עצמה ולא רק בעוסקיה ובלומדיה.

    בית המקדש הוא מקום החיבור שבין כנסת ישראל לבין קודשא בריך הוא.

    אך לא רק זה אלא גם מקום דרכו מאיר עם ישראל לכל העולם כולו.

    תפקידו הרחב יותר של עם ישראל הוא להאיר לכל העולם ולהשפיע קדושה, מוסר, משפט וצדקה לכל העולם.

    אור נשגב זה יוצא ומאיר מתוך בית המקדש.

    כמובן שכל האור היוצא מבית המקדש הוא דבר מאוד רוחני, מופשט ועליון אך בכל מקרה היה לדבר הנשגב הזה גם ביטוי מעשי בבניין המקדש, וכך אומר 'מדרש ויקרא רבה' :

    "א"ר חנינא חלונות היו לבית המקדש ומהם הייתה אורה יוצא לעולם שנאמר (מלכים א ו) 'ויעש לבית חלוני שקופים אטומים' שקופות אטומות היו מקטינות מבפנים ומרחיבות מבחוץ כדי להוציא אורה לעולם.

    א"ר לוי משל למלך שבנה לו טרקלין ועשה חלונותיו מקטינות מבחוץ ומרחיבות מבפנים כדי להכניס אורה לתוכה אבל חלונות של בית המקדש לא היו כן אלא מקטינות מבפנים ומרחיבות מבחוץ כדי להוציא אורה גדולה".

    בבית המקש אין צורך כלל לשום אור מבחוץ. כל האור הרוחני מופיע מתוך הקודש, מתוך התורה ישירות מהקב"ה. הפצת אור התורה באה באופן חד צדדי בלבד- כלפי חוץ.

    בדיוק בנקודה קדושה זאת רצו לפגוע ולהרוס אותם יוונים. הם פרצו פרצות בחומה ובכך רצו לומר שגם הם שייכים לאותו אור הקיים במקדש, אור היוצא מהקשר שבין כנסת ישראל לבין הקב"ה.

    אך במעשה זה של היוונים הם המיטו חשכה גדולה על עם ישראל ואף על עצמם, וכך אומר המדרש ב'בראשית רבה' : "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן...".

    רק כאשר חזרו החשמונאים לבית המקדש והדליקו שם נרות, הדליקו גם מחדש גם את האור האלוקי והוארה מחדש החשכה שהביאו היוונים על עם ישראל.היוונים אז וכך גם הגויים היום, אינם מבינים שהאור של עם ישראל מפיץ אורה לכל העולם כולו, ואם היו מניחין היוונים למקדש גם אליהם הייתה יוצאת אורה.

    אך ברגע שבו מנסים לערבב בין הטומאה לבין הקודש בכך שמכניסים את הטומאה אל תוך היכל הקודש ולומר שכולם שייכים לקדושה באותה רמה ולטעון שהקודש והחול יכולים ללכת יחד ואולי אף הטומאה והחול יוכלו להשפיע על הקודש, הרי שזה לפרוץ פרצות בהיכל ולהחשיך את האור האלוקי שבמקדש.

    אם אור הקודש יופיע במלוא הדרו ללא ערבוב של טומאה אז יופץ גם האור אל מחוץ למקדש אל כל רבדי החיים, גם אל עבר החול. אך אל תוך הקודש פנימה אין לערבב בחול ובטומאה, אין הקודש זקוק להם, המקדש הוא היחיד 'המספק' את האור כלפי חוץ ללא תערובות או עזרה מבחוץ- דבר הבא לידי ביטוי בחלונות המקדש המאירים כלפי חוץ ללא קבלת אור חיצוני.כך מסביר השפת אמת (תרנ"ו) למה מזוזה בימין וחנוכיה בשמאל פתח הבית, כיוון שהיוונים שקבלו את העושר והכבוד- 'יפת אלוקים ליפת', אך קלקלו בו, אז ניתן גם השמאל לעם ישראל ועלינו להעלות את הקודש גם מהשמאל- מהכבוד והעושר.

    בכוחו של חג החנוכה להאיר לעם ישראל אור עליון אף במקומות הנמוכים, החשוכים, אף אל תוך עולם החול- מתוך שהקודש עצמו נקי וזך מכל מגע של טומאה.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/12/09 19:25:

      צטט: @לאהלה5 2009-12-22 02:54:03

      בהמשך לפוסט שלך.

      מה מכוונת האצבע האלוקית בעניין גלעד שליט

      באמצעות השליט,

      לפרסום שמו יתברך באמצעות עם ישראל?

       

      כל העם נושא תפילה להוצאת השבוי מהבור...

       

      דרך ההוצאה שנוייה במחלוקת.

       

      אתפלל שיעבור מכסא הדין לכסא הרחמים.

       


       

                     שמע ישראל ה' אלוקינו - ה'

                      אחד !!!!

        23/12/09 08:50:

      צטט: נ.י.ל.י 2009-12-22 16:56:54

      חיכיתי לשקט וזמן פנוי

      כדי לא לזלזל בכתוב לעיין בו בכבוד הראוי לו.

      קראתי וכרגיל אצלך-החכמתי(:

      אוהבת את דברי הפרשנות שאתה מביא

      תודה לך שלמה חבר יקר!

       

      נילי יקרה !

      כידוע פטורות נשים ממצוות שהזמן גרמן מפני "שלום בית" .

      כדי שלא להביא את בני זוגן לידי כעס על שנתבטלו מן המלאכה .

      ופטורות הן גם מלימוד התורה .

      כך שה"תירוץ" שהבאת - חזק.

      ובאשר ללימוד התורה שלוקחת את על עצמך וקוראת ולומדת מידי שבוע הינו בבחינת "בונוס"

                                                         חיוך

      שיצליח ה' כל מעשה ידייך ותמיד תמצאי זמן לעסוק גם בדברי תורה ובכל דבר שאוהבת נפשך .

      ותודה על המחמאות .

       הדברים שהובאו הינם מפרי עטו של בני שכותב מידי שבוע דף "פרשת שבוע" שמופץ בדרכים שונות לכמה מאות אנשים , מכל רבדי הפסיפס של עם ישראל .

       

        22/12/09 16:56:

      חיכיתי לשקט וזמן פנוי

      כדי לא לזלזל בכתוב לעיין בו בכבוד הראוי לו.

      קראתי וכרגיל אצלך-החכמתי(:

      אוהבת את דברי הפרשנות שאתה מביא

      תודה לך שלמה חבר יקר!

        22/12/09 09:57:

        22/12/09 09:43:

      צטט: * אילת השחר סבתא 1 2009-12-22 01:32:26

      הרשתי לעצמי להעתיק קטע

      מהמאמר... מקץ...

      ולהדביק אותו

      בפוסט

      למען גלעד שליט.

      מוזמן לבקר.

       

      לסבתא איילת המקסימה :

      "הכל צפוי - והרשות נתונה !

      הכל בידי שמיים - חוץ מיראת שמיים ."

      ובאשר לברכת ישר הכח - מגיעה היא לבני , צביקה , שאכן משקיע מידי שבוע  ממעט זמנו הפנוי לכתיבת דבר תורה ומשלו אני מביא כאן .

      ואכן מה מוזר הקשר שבין הפרשיות שקוראים אנו בשבועות האחרונים אודות יוסף בבור במצריים ושחרורו מעבדות למעלת משנה למלך מצרים לבין החייל שלנו גלעד .

      מי יתן ובקרוב נראה ניסים גלוים .

      שלמה

        22/12/09 09:37:

      צטט: shauli-nameri 2009-12-20 16:10:24


      שבוע יצירתי

      אמן !!!

      ישלח ה' ברכה בכל מעשה ידיך

      תודה לך איש נחמד בעל חלומות

      יתגשמו כל חלומותיך

       

       

        22/12/09 09:34:

      צטט: מולי. 2009-12-18 15:23:31

      אכן, נסתרות דרכי האל,

      שבת מבורכת לך.

       ישעיהו פרק נה

       ח כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם, וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי--נְאֻם, יְהוָה. 

       ט כִּי-גָבְהוּ שָׁמַיִם, מֵאָרֶץ--כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם, וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם. 

      י כִּי כַּאֲשֶׁר יֵרֵד הַגֶּשֶׁם וְהַשֶּׁלֶג מִן-הַשָּׁמַיִם, וְשָׁמָּה לֹא יָשׁוּב--כִּי אִם-הִרְוָה

        אֶת-הָאָרֶץ, וְהוֹלִידָהּ וְהִצְמִיחָהּ; וְנָתַן זֶרַע לַזֹּרֵעַ, וְלֶחֶם לָאֹכֵל. 

      יא כֵּן יִהְיֶה דְבָרִי אֲשֶׁר יֵצֵא מִפִּי, לֹא-יָשׁוּב אֵלַי רֵיקָם: 

         כִּי אִם-עָשָׂה אֶת-אֲשֶׁר חָפַצְתִּי, וְהִצְלִיחַ אֲשֶׁר שְׁלַחְתִּיו. 

      יב כִּי-בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ, וּבְשָׁלוֹם תּוּבָלוּן;

       

        22/12/09 02:54:

      בהמשך לפוסט שלך.

      מה מכוונת האצבע האלוקית בעניין גלעד שליט

      באמצעות השליט,

      לפרסום שמו יתברך באמצעות עם ישראל?

       

      כל העם נושא תפילה להוצאת השבוי מהבור...

       

      דרך ההוצאה שנוייה במחלוקת.

       

      אתפלל שיעבור מכסא הדין לכסא הרחמים.

       


        22/12/09 01:32:

      הרשתי לעצמי להעתיק קטע

      מהמאמר... מקץ...

      ולהדביק אותו

      בפוסט

      למען גלעד שליט.

      מוזמן לבקר.

        22/12/09 01:26:


      תודה על הפוסט המחכים.

      יישר כוחך על המאמץ וההשקעה.

       

        20/12/09 16:10:

      שבוע יצירתי

       

        18/12/09 15:23:

       

      אכן, נסתרות דרכי האל,

       

      שבת מבורכת לך.