כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אדריכל על הגלגל

    מחשבות רכיבה

    הטלוויזיה לאן?

    1 תגובות   יום חמישי, 24/12/09, 17:09
    היעלמותה של הטלוויזיה.

     

        פרנק לויד רייט,האדריכל הנודע, נהג להתחיל לתכנן בתים סביב הקמין.בשנים האחרונות, את הקמין, במיוחד באקלים הנוח בארץ,מחליפה לעיתים קרובות הטלוויזיה. מצד אחד הטלוויזיה היא אובייקטהדורש תנאים להצבתה במרחב, ומצד שני תיתכן סביבה התרחשותהדורשת התייחסות תכנונית. בד בבד ניתן לראות בברור, כי המקום של הטלוויזיהבחדר, בבית ובחיים משתנה. כשאני, כאדריכל ומעצב מתמודד מול תכנוןשל בית או חלל פנים אני שואל מהו המרכז שסביבו יתרחשו החייםבאותו מקום? האם לתכנן חלל סביב התרחשות או סביב אובייקט מסוים כבסיס לתכנון נבחן מה קרה לטלוויזיה ולאבהרוחני שלה- הרדיו, לאורך השנים.

     

    בראשית ברא האדם את הרדיו ואת הטלוויזיה.

     

        הרדיו והטלוויזיה היו בעבר מכשיריםנדירים, ובעלות עליהם היוותה סמל למעמד והצלחה כלכליתואפילו לקדמה מחשבתית של בעליהם. המכשירים הללו עברו תהליךהתפתחותי מרתק, כל אחד בכיוון שלו ולאחר מכן זכו לשילוב מפתיע לא פחות.

     

    הרדיו נעלם

     

        הרדיו החל את דרכו כקופסת עץ. הקיום של המכשירבמרחב הביתי היה כשל רהיט, בדומה לפסנתר ספרייהאו גרמופון והיווה מרכז של כינוסים חברתיים. דוגמה לכך ניתןלראות בעת הכרזת העצמאות של המדינה, אותה שמעו משפחות שלמותושכניהן יחד. בעל הרדיו הווה את המרכז החברתי של הבניין או הרחוב כולו.

        ככל שהטכנולוגיה (שפופרות ריק) הפכה נפוצה יותרועלות הייצור קטנה, הפך מכשיר הרדיו לנפוץ יותר וכך גם נעלם ממנו סמלהמעמד. עם המצאת הטרנזיסטור, התכווץהרדיו לחלוטין והפך לפונקציה בלבד. הרדיו הפסיק להיות אובייקטנפרד והשתלב, בדרך כלל כרכיב משני במכשירים אחרים, כגון מערכות סטריאו אוכחלק משרותי הטלוויזיה בכבלים. הוא חדל להוות מרכז חברתי ולא נערכוסביבו כינוסים חברתיים ובמובן מסוים הפך להיות אמצעי האזנה פרטילחלוטין באחד מגלגוליו כ WALKMAN ו- I-POD המחוברים למאזין באזניות אישיות.אפשרלומר שמבחינת העיצוב, הרדיונעלם כאובייקט, אך הפונקציה נשארה ולעיתים הפכה למשנית.

     

    הטלוויזיה נעלמת

     

         הטלוויזיה כמו הרדיו, החלה את דרכהכקופסת עץ. גם כאן הטלוויזיה מצאה את עצמה כרהיט בבית. היא שכנה בתוך קופסת עץ אופלסטיק ומייד הפכה למרכז עיצובי ותכנוני בבית, מסידור הרהיטים ועד לתכנון כולל שלחללים סביב הטלוויזיה כמרכז החיים בבית. הטלוויזיה הייתה נדירה וגם היא, בתחילתדרכה הייתה סמל מעמדי חזק מאד. כמו הרדיו, בחלקה השני של המאההעשרים, הטלוויזיה היוותה מוקד חברתי לצפייה מרוכזת של בני הביתואורחיהם. כינוסים חברתיים סביב אירועי צפייה או צפייה בטלוויזיה משולחןארוחת הערב היו דבר נפוץ.     

         עם הוזלת הטלוויזיה הבסיסית, והפיכתה לרכיב נפוץדעך העניין המעמדי והחברתי בה, אך במקביל היא עברה תהליך הפוך משלהרדיו. אובייקט הרדיו קטן עם ההתפתחות הטכנולוגית ואילו הטלוויזיהגדלה לממדים שהם פי ארבע ויותר מהמקור.

         את תהליך הגדילה ניתן להפריד לשני חלקים: שטח המסךמול נפח מכשיר הטלוויזיה כולו. כעקרון, ככל ששטח המסך עלה, נפח הטלוויזיה,ביחס, ירד. הדבר נכון במיוחד בדורות האחרוניםשל הטלוויזיות: הפלזמה וה- LCD. עם הופעת הטכנולוגיה החדשה המסכים החדשים נהיו גםגדולים וגם יקרים וכך חזר גם סמל המעמד להיות רלוונטי.

        לאחר שגם הפלזמה ויורשיה הפכו נפוצים, החלה תחרותבין היצרנים על דקיקות המסך.

        במקביל החלו ענפים חדשים ממשפחתהטלוויזיה להציע את כל מה שהטלוויזיה מציעה אך ללא קיומו שלמסך קבוע כרהיט; המקרן שיורד מהתקרה ומציגעל מסך נגלל או על קיר לבן מחד והטלוויזיה כחלק אינטגראלי מהקיר שמוסתרת באמצעיםשונים כגון נישות גבס וקירות זכוכית מאידך.

     

        ככל שהדעת משגת, גם הרדיו וגם הטלוויזיה יחלקואת אותו גורל: היעלמות החומר והיטמעות בתוך אובייקטיםאחרים, החל משעונים וטלפונים וכלה בקירות הבית, כך שנוכל לראות טלוויזיה מכלקיר ולשמוע רדיו בכל פינה.

     

    אז איפה "שמים"את הטלוויזיה היום?

    מצד אחד, הטלוויזיה גדלהוגדלה, ומצד שני – היא כבר לא אובייקט שתופס הרבה מקום וממוקם כציר מרכזי בכלבית.  מצד אחד – צריך להיות אפשר לראות אתהמסך מכיוונים שונים, ומצד שני – לא צריך להקדיש קיר שלם למסך עצמו.

        לאור התובנות הללו, בבואי לתכנן חללי פנים אובית שלם , נדרשת גמישות רבה מאד בצורת החללים ובהתייחסותם האחדלשני. התנועה בבית חופשית יותר. הפניות המבט והמוקדים של כל אזור ואזור יכולים להיפתח ליותר מכיוון אחד,ן.

       התוצאה עשויה להיות אדריכלות משוחררת יותר ועיצובפנים דינאמי הרבה יותר  קירות יכולים להיותבסיס להקרנה או אפילו להוות מסך בפני עצמם. קיר כזה יכול להשתנות לפי גחמה של רגע..

     

     היעדרם של קבועים כבסיס לעבודה מרחיב את השפעת אורחהחיים המשתנה על העיצוב. ומדגיש את הצורך בתכנון מקצועי של מרחבהמגורים. כבר אי אפשר לתכנן את החדר סביב הטלוויזיה, עם הסלון וסט הכורסאות בזויותישרות מולו. הגיע הזמן לחשוב על כל בית וכל יחידה משפחתית כשונה, ולהסתכל עלהצרכים והדרישות של הגרים בבית. רק אינטגרציה של כל הצרכים עם היכולות המשתנות שלהטכנולוגיה – תצביע על הפתרון המתאים.

     

     



    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/12/09 17:20:


      רדיו שומעים באוטו.

      טלויזיה, אם בכלל, רואים במחשב.

      יוחזר ארון הספרים למקומו הראוי !!!

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      proto architect
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין