כותרות TheMarker >
    ';

    חינוך דרך הטבע

    בשנת 1632 קבע יוהאן עמוס קומניוס את עקרון היסוד של החינוך המודרני: חינוך הכול לכול, וטען כי הדרך לממש זאת היא בדרך הטבע. אך מהי הדרך הטבעית להוראה וללמידה?
    זו שאלת הבלוג.

    לעשות את הטבע האופף את הילדים אמצעי לחינוכם

    5 תגובות   יום רביעי, 6/1/10, 21:11

    לא קל עם כוונתי לכתוב על חינוך ועוד ברוח חיובית. זו תחרות קשה עם רוח הביקורת הנהוגה ושמחת הביזוי והעונג שבהשמצות.
    אבל אי אפשר בלי יוהאן היינריך פסטאלוצ'י, יליד ציריך 1746, הוגה "בית החינוך", מיזוג בית הספר ובית המשפחה.

     

    כמו כול גיבורי הבלוג הזה, גם הוא חיפש אחר הדרך הטבעית לחינוך ולהוראה:

    "לא להיזקק לשום אמצעי עזר מלאכותיים אלא לעשות את הטבע האופף את הילדים, את צורכי היום-יום שלהם ופעילותם הערה תמיד, כאמצעים לחינוכם. והרי זאת הייתה המחשבה, אשר עליה כוננתי את כל הגשמת מפעלי."

       

    וכך עשה: הוא רכש חלקת אדמה והקים בה, יחד עם רעייתו ובנם התינוק, מוסד חינוכי בשם נויהוף – החווה החדשה.
    למקום התקבלו עשרות נערים ונערות יתומים, עניים ועזובים. פסטאלוצ'י ביקש להוכיח כי ניתן לסייע באמצעות חינוך לכל אדם, יהיה מוכה גורל ככל שיהיה.
    בחווה חיו כולם יחד (עד 80 ילדים!) כמו משפחה: ישנו יחד, בישלו ואכלו יחד, למדו יחד, עבדו בעבודות המשק החקלאי ובמלאכות זעירות שייצרו הכנסות למוסד, וניהלו חיים מלאים. יחד.

    למורה ולרעייתו לא היו שום פריבילגיות.

    "בעצם רציתי להוכיח בניסיוני, כי החינוך הציבורי מצווה לחקות את היתרונות הגנוזים בחינוך הבֵיתי, וכי לא יהיה ערך לחינוך הציבורי למען האנושי, אלא על ידי חיקוי החינוך הבֵיתי. הוראת בית ספר, שאינה מקפת את הרוח כולה, שהיא צורך לחינוך האדם, ושאינה בנויה על כל מערכת התנאים הביתיים, תביא בעיני אך לידי שיטה מלאכותית של הצטמקות מין האדם."


    ובמסגרת זו, של "הרוח כולה", הוא המציא תחומי לימוד חדשים, שהתקבלו לימים על דעת הכול: חינוך מוזיקלי, חינוך אסתטי (ציור ואומנות), חינוך גופני, חינוך לעבודה וחינוך חקלאי.

     

    פסטאלו'צי

    בציורים: חוות נויהוף, פסטאלוצ'י והילדים: פטאלו'צי

    "ראש שאיפותיי היה בראשונה לעשות את הילדים לאחי, ובכוח הרגשות הראשוניים של שבתם יחד, וההתפתחות הראשונית של כוחותיהם, ללכד את בני הבית למשפחה גדולה אחת מצניעת לכת, ולעורר על דרך יחסים כאלה, והרוח הנובעת מהם במוסד כולו, את תחושת הצדק והמוסר.
    השגתי מטרה זו בהצלחה ניכרת. עד מהרה נראו כשבעים ילדי-עניים, שהיו פרועים לשמצה, יושבים יחד שבת שלום, אהבה ותשומת לב, שכמותם אתה מוצא אך בקצת משפחות קטנות בין אחים."

    זוכרים את רוסו מהפוסט הקודם. תחת אותו רעיון של חינוך בדרך הטבע הגיעו למסקנות מנוגדות: האחד ביקש לבודד את התלמיד מתוך החברה והאחר קרא לייסוד קהילות ילדים כמו-משפחתיות.

    הוא הגה עוד, ולא הכול פשוט, אבל זה לפוסט נפרד.
    ומי שרוצה בינתיים עוד:
    הרשת מלאה, תחת הערך Pestalozzi
    ושני ספרים בעברית. האחד ישן: אסופה מתורגמת מכתביו: עקיבא סימון, משנת פסטאלוצ'י, מוסד ביאליק, 1943. והשני קל לקריאה: אדיר כהן, מבשר החינוך החדש, הוצאת אח, 1988.

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        7/1/10 16:48:

      יואב הענק

      את אהבתך לפסטולוצ'י אני זוכר מתוגבה שלך במקום אחר.

      לא היכרתי את הקשר שעשית בינו לבין קוממות העם השווייצי (או השווצרי) - זווית מעניינת.

      אם אתה מציע אותו כמודל למחנכים אולי נזכיר כי מעל הכול האיש נקט דוגמה אישית. הוא כתב: "על אוהב האדם להשפיל אל הבקתה התחתונה של הדלות" ועשה בדיוק את זה: חי חיי עוני ודלות יחד עם תלמידיו העניים. זה קל להגיד ולא קל לעשות.

      ולבסוף - תודה על מחמאותיך, שמחתי בהן מאוד.

        7/1/10 16:39:


      תודה טיפה  בים על תגובתך המכופלת. אמן ואמן.

      ותודה גם למככבים השקטים.

        7/1/10 07:05:

       

      איש יקר

       

      כבר מזמן אני מחפש את ההזדמנות לאפשר איזו הבעה של

      מחמאה ופירגון לבלוג המאוד איכותי שאתה מייצב כאן בנחישות

      ובהתמדה

       

      ועם הבאתו של פסטאלוצ'י יש לי תחושה שזו ההזדמנות

      כיוון שמנקודת מבטי ולפי הבנתי כמעט אין יותר דוגמא מאלפת

      ליכולתו של האדם הבודד להוביל תהליכים חינוכיים ברי השפעה

      לאורך שנים מאשר אישיותו ופועלו תרומתו של פסטאלוצ'י

       

      הרי מה אנחנו אומרים באלו הימים

      חינוך, זה שינוי בהתנהגות ... בר מדידה בביצוע ...

      לאורך זמן ובהתמדה

       

      והנה פסטאלוצ'י עשה מהפכה בשוויץ

       

      בא אדם ואומר לאנשים ... קבלו החלטה קחו אחריות

      האם אנחנו רוצים להמשיך לשלוח את ילדינו לאסוף נדבות

      בחורפים הקרים או שישנה אפשרות שנלמד אותם מקצוע

      והבסיס של המקצוע יהייה  .. דייקנות

       

      וראה זה פלא

       

      מכאן צמחה כל האוריאנטציה הדייקנית של שוויץ

      שהובילה מדינה שלמה למהפכה תלג"ית מדהימה

      השעון השיווצרי בנוי על הדייקנות החינוכית שלימד פסטאלוצ'י

      הבנקים השוייצריים

      התיירות השוייצרית 

       

      שוויץ הרי אין לה לא נפט ולא זהב ולא שום מחצב ראוי

      ושוויץ אין לה איזה מורשת תיירותית בת אלפי שנים בשביל

      הנוצרים המוסלמים והכותל של היהודים

       

      שוויץ יש לה בבסיס דבר אחד משמעותי ... את פסטאלוצ'י

      ומורשתו הממוקדת ... חינוך לעבודה דייקנית

       

      והשוויצרים חייבים לו את חייהם , על כך שהפך אותם ממדינה

      נחשלת למדינה איכותית מתקדמת מבחינה אנושית וחינוכית.

      כלכלית

       

      פוסט חשוב לאלו אנשי החינוך המתייגעים ושואלים האם החינוך

      מסוגל להוביל שינוי ברמה פרטנית אירגונית מערכתית ולאומית

       

      אכן כן

       

      קד קידה עמוקה לכבודו של האדם המופלא הזה - פסטאלוצ'י

       

      ולך הרבה תודה על עוד פוסט איכותי ודרך מעשירה שאתה מוביל

      כאן בקפה... תענוג ... ישר כוח

       

       

      עם הרבה כבוד והערכה

      והרבה תודה

       

      יואב

       

       

       

       

        6/1/10 21:45:

      א מ ן .
        6/1/10 21:45:

      בלוג חינוך דרך הטבע

      רשימה

      פרופיל

      גיל גרטל
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין