כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בא

    6 תגובות   יום חמישי, 21/1/10, 22:19

    נושא א'

    מהי יגיעתו של הקב"ה בעולם ?

    מדרש שמות רבה (פרשה י"ג) מביא משל ציורי לכך שבני האדם אומרים שיש יגיעה ומאמץ מלפני הקב"ה בכך שהוא מחזיק את העולם- את החול הנמצא תחת המים שהקב"ה נושא אותו.

    ואולי זאת מצד ההסתכלות של בני האדם שמבינים שמאמץ ויגיעה באים על איזה משא וכובד גשמי, אך אומר הקב"ה שבזה אין יגיעה מלפניו אלא בגלל דברים אחרים:

    "... החול שהמים עומדים עליו למעלה והוא נתון מלמטה והוא נושא אותם, אמר הקב"ה יקרה היא בעיני בני אדם ורואין כאלו יגיעה היא לפני, ואינה יגיעה שנא' (ישעיה מ) לא ייעף ולא ייגע - במה אני ייגע?

    במי שהוא מכעיס לפני בדברים בטלים כד"א (מלאכי ב) הוגעתם ה' בדבריכם ...

    ר' יהושע אומר ... עמדו והכעיסו לפני ובקשתי לכלותן ולהשליכן מעל פני, ואמרתי בשביל פרעה הרשע שלא יאמר לא היה יכול להצילן ועמד עליהן והרגן, הוי וכעס אויל כבד משניהם, הוי כי אני הכבדתי את לבו".

    יגיעתו של הקב"ה היא ברוע מעשיהם של עם ישראל.

    לפני הקב"ה אין כל קושי יגיעה או מאמץ כפי המיוחס לבני האדם, הרי במאמר פיו ברא הקב"ה את העולם, אמר יהי אור - ויהי אור.

    אומר לנו הקב"ה שבדברים בטלים אנחנו מכעיסים לפני כסא הכבוד, בזה אנחנו מייגעים כביכול את הקב"ה. נראה שכך גם היחסים בין הורים לילדיהם, להבדיל.

    לעיתים נראה לילד שהוריו מתאמצים מאוד בהשגת כל הצרכים הגשמיים ובאמת הוריו מתאמצים קשות בכדי לספק לו את כל צרכו אין זה דבר של מה בכך. אך יגיעתם הגדולה יותר של ההורים היא כאשר בנם לא הולך בדרכם, איננו שומע בקולם ומזלזל בהם ח"ו.

    מאמץ זה הוא הגדול ביותר מכל מאמץ של פרנסה או דאגה גשמית.

    בני ישראל במצרים 'ייגעו' את הקב"ה במעשיהם.

    יש מדרשים רבים המתארים את מעשיהם של ישראל -  מה הללו  עובדי עבודה זרה אף הללו עובדי עבודה זרה.

    כידוע שעל מכת חושך המופיעה בפרשה, דרשו חז"ל שכל מטרתה הייתה להעניש את אלו מבני ישראל שלא שבו בתשובה והיה רצונו של הקב"ה שלא יראו המצרים במפלתם.

    אמנם ידוע שלא שינו בני ישראל את שמם, לשונם ומלבושם, אך מנגד מופיעים גם מדרשי חז"ל המצביעים על הטמעות כזו או אחרת בין המצרים :

    "לקחת לו גוי מקרב גוי" - שהיו אלו ערלים ואלו ערלים.

    התנהלות זו של עם ישראל על פי דברי המדרש שהובא לקמן, העלתה אצל הקב"ה רצון לכלות את ישראל ולהשליכם מעל פניו. מה היה הדבר שהציל את ישראל?

    פרעה הרשע. בכדי שלא יאמר פרעה שלא יכול היה הקב"ה להציל את עמו מידי עבדות המצרים ולכן השמידם במצרים, בגלל זה הכביד ה' את לב פרעה, וגאל את ישראל מבית העבדים והוציאם ממצרים.

    זכויותיהם של עם ישראל יבואו רק מאוחר יותר בעזיבת יצר הרע ובקבלת התורה שיגלו למפרע גם על יצרם הטוב שהיה נסתר במצרים.

    טענה זו חזרה גם אצל משה רבנו:

    'למה יאמרו מצרים ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים ולכלותם מעל פני האדמה?!".

    'הקושי' הגדול של הקב"ה הוא כאשר אנחנו חורגים מדרך הטוב שהנחיל לנו הקב"ה.

    צערו של הקב"ה מגיע בגלל הצער שלו עלינו על כך שאנחנו מצידנו לעיתים מתרחקים מתורת אלוקים חיים.

    גם אז לא עוזב אותנו הקב"ה ולא רק בגלל פרעה אלא גם בגלל היותנו 'בני בכורי ישראל', אבל כפי שאנחנו משתדלים שלא לצער את הורינו ולא לאכזב אותם, הרי שלושה שותפים באדם והשוותה התורה כיבוד ומורא שמיים לזה של אב ואם, כך נתנהג גם אנו כלפי הקב"ה.

    נושא ב'

    "שלח עמי  - ויעבדוני"

    כל מכה שהביא הקב"ה על המצרים נמשכה בין שבוע לחודש לפי מחלוקת בחז"ל.

    במשך כל הזמן הזה נשלחים משה ואהרן אל פרעה בכדי לשכנע אותו להוציא את בני ישראל מארצו.

    משה ואהרן אומרים לפרעה שה' ציוה עליהם לעובדו ולחוג לו במדבר שלושה ימים.

    בסופו של דבר , כעבור ג' ימים לאחר ששחררם מגלה פרעה 'כי ברח ישראל' ואינם שבים עוד למצרים.

    האם באמת הכוונה הייתה לרמות את פרעה ולא הייתה כל כוונה לשוב למצרים? כיצד הם עושים זאת?

    שאלות רבות ניתן לשאול בכיוון זה ותשובות רבות יש, מכיוונים שונים.

    ננסה ללכת על תשובה אחת שיכולה ללמד אותנו הרבה גם על עצמנו. (אגב, משה ואהרן לא אמרו לפרעה שהם יחזרו אחרי ג' הימים.

    ה' אמר להם ללכת לשלושה ימים הם אינם יודעים מה יהיה אז.

    וכמו כן היה אכן מעמד ג' ימים אחר קריעת ים סוף של מרה ש 'שם שם לו חוק ושם ניסהו').

    ללכת לשלושה ימים במדבר, אלו דברים שאכן נאמרו ע"י משה ואהרן לפרעה מלך מצרים.

    אך לא רק לפרעה נאמרו דברים אלו אלא גם לעם ישראל. ומה הייתה המטרה בדבר זה?

    מה היה קורה לו היו משה ואהרן פונים אל העם ומבשרים שהם עומדים לצאת ממצרים לעולם ולא לחזור לשם?

    הרי במדבר עוד יזכרו בני ישראל את הטובה שהייתה להם במצרים ועל אף שהם עבדים כעת הרי בסופו של דבר סדר היום שלהם ברור לא חסר להם דבר וזה היתרון שבחייהם.

    עבד לא צריך להפעיל שיקול דעת ולתכנן את חייו, את כל ההוראות הוא מקבל מלמעלה.

    יש בכך יתרון מסוים שאולי בני ישראל במצבם הגלותי היה נוח להם בסיטואציה זו.

    ללכת אל המדבר, אל הלא נודע? מה יקרה שם, מי ידאג לנו, מה נאכל ולאן פנינו מועדות?

    אלו שאלות קשות שיתכן והיו עולות מקרב עם ישראל והם עצמם לא היו רוצים להיות מובלים אחרי משה ואהרן על אף שהם יוצאים לחופשי מבית עבדים.

    אך אם באים אליהם משה ואהרן ומציבים לפניהם יעד קצר טווח, ברור מתי הוא מתחיל, לאן הולכים ומתי הוא מסתיים, הרי שבדבר זה יותר קל לרצות, בחופש כזה מעבדות מצרים וביעד רוחני שכזה מסוגלים בני ישראל לעמוד לאחר כל שנות הגלות, העבדות והטומאה.

    ניתן לומר שכך רצו משה ואהרן לשכנע לא רק את פרעה אלא גם את בני ישראל.

    אנחנו לפחות יכולים ללמוד מכאן על הצבת היעדים שלנו לעצמנו ולסובב אותנו.

    לעיתים היעד או המטרה נראים רחוקים מאוד וקשים להשגה. דבר זה גורם לחוסר רצון להתמודד ולהרמת ידיים עוד לפני קו ההתחלה.

    אך אם מציב האדם לעצמו יעד קצר יותר, לא את כל המצוות בבת אחת, הוא לא מקבל על עצמו איזו קבלה או מצווה לכל החיים אלא רק לשבוע, לחודש אז יהיה יותר קל לעמוד במשימה וביעד הרוחני שהצבנו לעצמנו.

    בזה השגנו את עצם העמידה במטרה והמטרה הקטנה הזו תתחבר ליעד הרבה יותר גדול ומשמעותי כפי שאכן קרה לישראל כאשר יצאו ממצרים , נקרע להם הים , קבלו את התורה , הגיעו לארץ ישראל והקימו את בית המקדש.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/1/10 19:00:


      כתמיד אתה, מאיר עיניים.

      תודה.

        25/1/10 12:49:

      חיבור נפלא בין העבר הרחוק להווה

      פרשת שבוע חשובה כתובה בבהירות מהנה.

      תודה!

        24/1/10 22:16:

      יישר כח על הבאת הדברים!

      שבוע טוב ומבורך בכל הברכות *

        24/1/10 10:24:

        23/1/10 19:52:


      אם מציב האדם לעצמו יעד קצר יותר, לא את כל המצוות בבת אחת, הוא לא מקבל על עצמו איזו קבלה או מצווה לכל החיים אלא רק לשבוע, לחודש אז יהיה יותר קל לעמוד במשימה וביעד הרוחני שהצבנו לעצמנו.

      הצבת יעדים

      חייבת להיות בגבולות האפשר

      שלב שלב עד להגשמה.

      שבוע טוב שלמה

      שבוע של בשורות טובות

      אמן.

        22/1/10 10:32: