כותרות TheMarker >
    ';

    Animatorit

    אנימטורית.
    אנימציה ולא רק.

    ארכיון

    על דמויות באנימציה. והנחה לקוראי הבלוג להקרנת מר שועל המהולל

    5 תגובות   יום שישי , 29/1/10, 04:06
    לפנטסטיק מיסטר פוקס אני מחכה מזה זמן רב, יושבת מול החלון ומחכה לשווא ליום שסרטו החדש של ווס אנדרסון יגיע לארץ. אם עקבתם אחרי הבלוג, אתם כבר בטח יודעים בשלב הזה ש"מר שועל המהולל" לא יופץ בארץ, אולם יש לכם הזדמנות אחת וחד-פעמית לצפות בו על המסך הגדול, ובתור קוראי הבלוג גם לקבל הנחה (פרטים בסוף הפוסט).
    .
    בינתיים, הצטרפו אלי למסע שידון ביחס של במאים, ובייחוד כאלה שהגיעו מתחום האנימציה והארט, אל הדמויות שלהם, ונסו לענות על הקושיה: ווס אנדרסון - היה או לא היה אנימטור בגלגול הקודם?

     
    לו הייתי דמות אנימציה

    ישנם יוצרים שמתייחסים לדמויות שלהם כמו אל דמויות אנימציה, גם אם מדובר בשחקנים בשר ודם. אנדרסון הוא אחד מהם.
    לא תמיד אפשר לשים את האצבע למה זה כך, אבל פעמים רבות נדמה שזה בשל חוסר-הרצינות, ואולי דווקא הקלילות, אם תרצו, בה הדמויות לוקחות את עצמן או את העלילה.
    אחת הסיבות שאני מחבבת את ביל מוריי, שחקן קבוע בסרטיו של אנדרסון, היא כיוון שהדמויות שהוא משחק בקומדיות מודעות למקומן, כאילו כל דבר שהן עושות קורה במקרה, אבל הן יודעות שיש משהו גדול מהן שנקרא תסריט, המטווה את צעדיהן. שיש מישהו שמכוון את העולם מלמעלה, והוא יושב על כס גדול ועליו כתוב במאי.
    אצל אנדרסון, כל הדמויות מפגינות את הסימפטום הזה, בו הן מודעות לכך שהן בובה על חוט, הן משחקות את המשחק, ואולי מדי פעם כמעט מתמרדות. לעיתים נדמה שהשחקנים המופיעים מולנו מרגישים כמו דמויות-אנימציה, דווקא בשל הקלילות בה הבמאי מתייחס אל חיי הדמויות שהוא ברא, כאשר הוא אינו מהסס לטלטל אותן, בלי לגרום לצופים יסורי מצפון גדולים מדי.
    .
    מתחת למים עם ביל מוריי.
    .
    לרוב, כשעוברת בי התחושה שלפני סוג של דמויות-אנימציה, אני מגלה שלבמאי יש יסודות חזקים באנימציה, היה אנימטור או עסק באפקטים בעברו. כך קרה לי עם וינצ'נזו נטלי שיצר את "קיוב", בו הרעיון כולו מושתת על שליטה בחייהן של מספר דמויות שקובצו בחדר אחד, אולם רק כשראיתי את "עד שנשאר כלום", של אותו אותו במאי, הבנתי שיש כאן את אותם יסודות מוכרים. הסרט מדבר על שתי דמויות שלאט לאט הופכות את העולם סביבן ללבן, עד שלא נותר דבר, והחלק המפתיע הוא שאת יחסו של הבמאי לדמויות כאל ברואי אנימציה, אפשר לראות בחמש הדקות הראשונות של הסרט, לפני שברור מה עומד להתרחש, ולפני שאפקט אחד מפלח את הפריים. לאחר הצפיה, אצתי לחפש חומר על וינצ'נזו נטלי וכמובן שגיליתי שהוא החל את דרכו כאמן סטוריבורד.
    .
    וינסנט של טים ברטון.
    .
    נטלי איננו לבד במערכה. הסימפטום הזה קיים ברמות שונות, ובדרכים מגוונות אצל אחרים שהחלו בתחום האנימציה או הארט, פנו בהמשך אל תחום בימוי הפיצ'רים, ובחרו להתמקד באופן מאוד לא מפתיע בויז'ואל חזק, ולא אחת בנושאים פנטסטיים. תחת הכנפיים הללו אפשר לכלול גם את טים ברטון, שהחל את דרכו בדיסני, ודרך טיפולו בדמויות מבחינת עיצוב ובימוי היא גרוטסקית לרוב. דמותו של וינסנט, בסרט האנימציה הקצר באותו השם, שביים ברטון בתחילת דרכו, מקבלת את אותו הטיפול שיקבל כמה שנים מאוחר יותר ג'וני דפ ב"המספריים של אדוארד", בתוספת יותר עומק, אמנם, וכמובן הרבה ג'וני דפ, אבל נדמה שאותה היד גזרה בשניהם את החוטים בתום התפירה.
    .
    המספריים של ג'וני.
    .
    דוגמה אחרת היא טרי גיליאם, שהחל את דרכו כקריקטוריסט, התפתח בתחום האנימציה בחבורת מונטי פייתון, והמשיך כבמאי. ב"ברזיל" הנפלא שלו, ב"פחד ותיעוב בלאס וגאס" ההזוי, וגם ב"טיידלנד" אם ניקח לדוגמה סרט מהשנים האחרונות, הדמויות פורשות כנפיהן מהמציאות והלאה, וכל אחד מהסרטים יכול היה להיות מופק כסרט אנימציה באותה מידה, כאילו נתפר לכך במיוחד.
    אין מדובר רק בהזיה, או בסיטואציות בלתי אפשריות, מדובר על סגנון בימוי. וזו אולי גם מהות ההתעסקות עם ההנפשה. כשאתה יכול לברוא כל שרצונך מורה לך, אולי קל יותר לאנימטורים להרוג את הדמויות שלהם, כיוון שהן לא אמיתיות. גם אם הן בעלות נפח, לרוב הן שטוחות, לפחות פיזית, כיוון שהן מצויירות על נייר, או מרצדות על מסך המחשב. ואכן בסופו של יום, אנימטורים רבים נהנים לקפח את חיי הדמויות שלהם, ויעיד על כך כמעט כל סטודנט מתחיל לאנימציה, שלקח לידו גוש פלסטלינה. גם במעבר אל הסרטים המצולמים, לעיתים בוחר הבמאי שהגיע מתחום האנימציה לשמר את אותה הגישה אל הדמויות שברא. 
    .
    ברזיל. אפשר גם ללוש את הדמויות.
    .
    כמובן שלא כל אנימטור הוא כזה, ולא כל אנימטור לשעבר, במעבר אל הקולנוע-החי, בהכרח יתייחס בזלזול או בחוסר רחמנות לחיי דמויותיו. וכך, באותה מידה נפגוש גם במקרה ההפוך, דוגמת אנדרסון.
    מר שועל המהולל הוא סרט האנימציה הראשון של ווס אנדרסון, אבל אין זו הפעם הראשונה שהוא בורא דמויות אנימטיביות, או לפחות שמתנהגות ככאלה. בלי עבר של אנימציה, הוא יוצר בסרטיו המצולמים דמויות שמתנהגות כאילו יצאו מסרט מצוייר. בסרטו "מתחת למים עם סטיב זיסו" ניתן למצוא אנימציה של ממש, דוגמת סוסון-הים שבוצע בסטופמושן, ולראות את התמודדותו הנפלאה עם פריים מעוצב וצבעוני. וב"רכבת לדרג'ילינג" אפשר למצוא הקצנה של עולם מטורף עם דמויות מטורפות לא פחות. ובכל זאת, התמודדות עם סרט אנימציה, בו עליך לצוות על בובות לזוז, שונה בתכלית מעבודה עם שחקנים.
    .

    ווס אנדרסון והבובות.

    הנסיון הקטן של אנדרסון עם אנימציה בסרטיו בוודאי הלהיב אותו, עד שמצא עצמו מביים סרט אנימציה באורך מלא. כששמעתי על כך לראשונה, ידעתי שיש למה לצפות. אנדרסון החל לעבוד על הפרוייקט עם הנרי סליק, שסרטו "קורליין" יצא בשנה האחרונה, ואשר ביים גם את "הסיוט שלפני חג המולד", שרבים חושבים בטעות שבויים על ידי טים ברטון. סליק יצר את האנימציה עבור "סטיב זיסו" אבל כשקורליין קרם עור וגידים, השניים נפרדו, סליק פנה לביים בהצלחה את הפרוייקט שלו, ואנדרסון פנה אל פוקס המאה ה-20 לביים את סרט הבובות הראשון שלו.
    הסרט, במקור על פי ספרו של רואלד דאל, אשר עבר מאז שינויים בעלילה, מספר על שועל סורר (בדיבובו של ג'ורג' קלוני), שנהג לפשוט על החוות סביבו. מאחר והפך לאב, עליו להיות אחראי יותר, אולם הוא מתקשה לשנות את דרכיו, ומחליט לצאת לפעולה אחת אחרונה עם מיטב ידידיו.

    עד כה, ב-Rotten Tomatoes, טבלת המבקרים שמאגדת ביקורות של מבקרי קולנוע מרחבי העולם, הסרט קיבל 100% ביקורות חיוביות, ולי יש תחושה שזה סרט האנימציה לו חיכיתי. אם אנדרסון יעשה את עבודתו האנדרסונית, אנחנו צפויים לקבל סרט מטורף למבוגרים בלבד.
     
    מר שועל המהולל. ארה"ב 2009, 87 דקות, אנגלית.
    .
    .
    .
    קופון הנחה לידידי הבלוג
    מר שועל, ידידנו, לא יופץ בארץ, אלא יוקרן בסינמטק חולון פעם אחת ויחידה, כולל תרגום לעברית.
    ידידי וידידות הבלוג מוזמנים להקרנה, ואף מקבלים 20% הנחה. הדפיסו את
    הקופון, הציגו אותו בקופה, ותוכלו להכנס להקרנה ב-28 ש"ח (במקום 35 ש"ח).
     

    לחצו על התמונה והדפיסו את הקופון.


    מתי? יום חמישי 4.2 בשעה 20:30.
    איפה? סינמטק חולון, מתחם המדיטק, רח' גולדה מאיר 6 חולון.

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/2/10 01:30:


      לשמחתי, הסרט היה כל מה שציפיתי ממנו להיות, עם מגעו הברור של אנדרסון.

       באנימציה דווקא היו קטעים נפלאים מבחינת תנועה, בעיקר בהתחשב בכך שמדובר באנימצית בובות.

        8/2/10 09:44:
      צפיתי בסרט [באיכות לא משובחת] בסלון ביתי בחדרה בתיזמון כמעט מושלם עם הסנימטק
      בחולון.
      סרט מפתיע. לקח לי די הרבה זמן להתרגל לעיצוב ובעיקר לאופי האנימציה. שהוא מין ג'רקי- קופצני כזה בכוונה.
      ועדיין עד הסוף היתה לי לפעמים הרגשה שאני צופה בפוחלצים נעים.
      אני מוקסמת מההעזה לעשות פיצ'ר כזה באנימציה- בסגנון שכזה, שלא במיסגרת פסטיבל אנימציה אומנותי.
      סרט מדליק, הקצב, התסריט. הבימוי ,והשחקנים [המדובבים המופלאים]
      כייף של סרט. הוקסמתי מקטעי החפירה מתחת לקרקע- כל כך התחברתי לדימוי עיר הנמלים הזאת
      וזה כל כך מנצל יפה את המדיום של אנימציה- האפשרות לעשות חתך בקרקע פתאום
      ולצפות בהתרחשות כאילו אנחנו צופים בעיר נמלים.
       
      איילת
        31/1/10 20:27:

      הסינמטק מודיע:

      אפשר לרכוש טלפונית כרטיסים בהנחה, ולקבל אותם עם הצגת הקופון.

        31/1/10 17:21:

      אחלה על ההנחה . נקווה רק נשלא יהיו מהומות בקופה.
        29/1/10 08:30:

       

      יופי של פוסט.

      השכלתי תודה.

      פרופיל

      talotan
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      סינמסקופ - יאיר רוה

      זאב זאב

      אמנון וינר