כותרות TheMarker >
    ';

    ההיסטוריון - פרטיזן

    56 תגובות   יום רביעי, 3/2/10, 23:57

    פרופ' דב לוין (צילום: אלכס ליבק)

    זהו הומאז' לאדם נפלא, מנעטש אמיתי, איש כלבבי. למען הגילוי הנאות אוסיף שהוא חבר שלי ואני אוהב אותו אהבת אמת. הכירו את פרופסור דב לוין.

    הוא היסטוריון, פרופסור אמריטוס של האוניברסיטה העברית בירושלים וחבר מועצת מוסד "יד ושם". בחודש שעבר במלואת לו 85 הוענקה לו תעודת הוקרה של "נאמן זיכרון השואה", מטעם המכללה האקדמית הגליל המערבי. האות ניתן לו על "פועלו החלוצי בחקר השואה".

    גוף העבודות האקדמיות שלו כולל 18 ספרים, שפורסמו בשפות שונות ועוד 750 מאמרים בנושא יהדות בת זמננו ובמיוחד בחקר השואה.

    הוא נולד ב-1925 למשפחה ציונית בעיר קובנה בליטא והתחנך בשומר הצעיר, שלטעמי הייתה תנועת הנוער, שהיה לה את המינון הנכון ביותר של אמונה בציונות לצד הטפה לסוציאליזם עלי אדמות.

    עם פלישת הנאצים וכיבוש ליטא ביוני 1941, במלחמת העולם השנייה, הוא נכלא, נמלט מהכלא ברח ליערות והצטרף לכוח פרטיזנים, שנלחם בנאצים ובמשתפי הפעולה הליטאים, שהשמידו את כל יהדות הליטא יותר ממאתיים אלף יהודים. עם שחרור ליטא בידי הצבא האדום הוא יצא מן היער ועבר להתגורר בוילנא.

    בצאתו מהיער פגש את המשורר האידי החשוב, כבר אז אברהם סוצקובר, שהלך לאחרונה לעולמו. לוין סייע לו להסתיר חלק מיצירתו שלימים הוברחה לישראל יחד עם חומרים של יוצרים נוספים. לוין וכמה מחבריו הפרטיזנים התמקמו בדירת קומונה, בוילנא והפכו אותה לבסיס של ארגון "הבריחה" של ההגנה. בקירות הדירה הוטמנו תעודות מזויפות, ששימשו להברחת יהודים ולעלייתם הבלתי ליגלית לארץ ישראל. תיעוד על אותה תקופה אפשר למצוא ביומן פרטי שניהל במשך חודשים.

    ב-1947 הוא עלה לארץ ישראל כמעפיל לא חוקי, התגייס להגנה ואחר כך לצה"ל והיה בכוח שהגן על הר הצופים בירושלים.

    לאחר המלחמה החל לוין לתעד את סיפורם של חבריו הפרטיזנים ניצולי השואה. הוא שייט ברחבי הארץ עם מכשיר הקלטה והקליט את סיפוריהם. מעבודת תיעוד זו צמחו מחקריו. אלה הם מחקרים ייחודיים של "העד ההיסטוריון". מחקריו אמנם עומדים בקריטריונים האקדמאיים, אך יש להם ערך מוסף של מי ש"היה שם", שהיה עד למאורעות שהוא כותב עליהם וחווה אותם באורח בלתי אמצעי.

    אל דב לוין התוודעתי בשנות התשעים הראשונות. ברית המועצות התפרקה ועל חורבותיה הוקמו רפובליקות עצמאיות ובהן שלוש המדינות הבלטיות. העולם עמד נפעם והחסיר פעימה למראה הרוח האנושית, שבשם החירות, פורצת גבולות ומשתחררת מאזיקי הדיכוי.

    אך בצד החתירה לחופש החלו לצוץ אל פני השטח תופעות מכוערות וראויות לגינוי. מונעים בשנאה לקומוניזם הסובייטי, פתחו המדינות הבלטיות, תחילה בהיסוס, אך בהמשך, בגבור ביטחונם העצמי, בעוצמה רבה, בתהליך של "רהביליטציה".

    מהי רהביליטציה? בשתי מילים "שכתוב ההיסטוריה". השנאה לברית המועצות מעבירה את המדינות הבלטיות, וליטא בפרט על דעתם. הם רואים בה כוח כובש, גרוע יותר מהכיבוש הנאצי. הגרועה שבכל שלוש המדינות האלה היא ליטא, מולדתו של לוין. היא רואה במשתפי הפעולה עם הנאצים, באנטישמיים הליטאים, שרצחו בנפש חפצה יהודים, גם בלי שידרשו לכך בידי הנאצים, גיבורים.

    וכל זאת למה? רק בשל העובדה שהסובייטים, עם שובם למדינות הבלטיות לאחר המלחמה, עצרו את אותם רוצחי יהודים, נאמני הנאצים ומשתפי הפעולה, שפטו אותם, שלחו אותם לכלא וגם הוציאו אותם להורג.

    בליטא החדשה זכו אותם "גיבורים" ברהביליטציה. שמם נוקה והוחזרו להם זכויות, שנשללו מהם בתקופת השלטון הקומוניסטי. מפושעי מלחמה הם הפכו ליקירי האומה.

    אך זה לא היה הכול. לשיא החוצפה הגיעה ליטא, כשפתחה במצוד נגד פרטיזנים יהודים, שלחמו בנאצים ובמשתפי הפעולה הליטאים והאשימה אותם לא פחות ולא יותר ב"פשעי מלחמה".

    אחד הקורבנות של אותו מסע היה ד"ר יצחק (טולקה) ארד, לשעבר קצין חינוך ראשי ויושב ראש יד ושם, שהיה למבוקש בליטא.

    ממשלות ישראל, כנסות ישראל והפקידות הישראלית התבוננו בתהליך זה בשוויון נפש. ככלות הכול השואה ושמור זיכרונה היו תמיד כלי, שישראל הרשמית עשתה בו שימוש מניפולטיבי לקידום מה שהיא סברה הם האינטרסים הלאומיים שלה. באותן שנות תשעים ראשונות העדיפו ממשלות ישראל שהיחסים הכלכליים והביטחוניים (מכירות נשק) חשובים לה יותר מההיסטוריה. ישראל העדיפה שלא למחות על התופעה המגונה של הרהביליטציה, מחשש שתרגיז את ממשלת ליטא.

    רק קולות בודדים לא שתקו ולא החרישו. אחד מהם היה של פרופסור דב לוין. הוא עשה כל שביכולתו למחות. הוא התפטר מכמה ועדות משותפות לישראל וליטא שבהן ישב והחזיר את עיטור ה כבוד שקבל מנשיא ליטא. לוין מחה ואני כתבתי על כך.

    נכון שתחום ההתמחות שלי הוא ביטחון ונושאים אסטרטגיים. אך תמיד הונעתי גם מההכרה שחשוב לתעד ולכתוב על השואה. אני לא יודע מהיכן שאבתי את ההכרה הזו. אני לא ממש "דור שני", בוודאי לא בן אופייני לניצולי שואה. אבי נמלט עם פרוץ המלחמה מפולין לברית המועצות ואמא מצאה מחסה אצל משפחות נוצריות. להורי לא הייתה טראומה בשל כך.

    הורי סיפרו לי על מה שעבר עליהם וזה הכל. סיפורם לא הותיר בי ולא בהם צלקות. ולמרות זאת סברתי שחשוב וראוי לזכור ולהזכיר ולהנציח את השואה ולעסוק בה, גם בכתיבתי העיתונאית.

    לא פעם כעסתי על חברי בשמאל שלא מצאו בליבם פינה, ולו קטנה, לנושא הזה והעדיפו לעסוק אך ורק בסבל הפלשתינאיים, בזכויות אדם אוניברסאליות הותירו משום מה את מלאכת הזיכרון, הנצחת השואה והמאבק באנטישמיות המודרנית לימין. זה לא היה צריך להיות כך. אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה.

    התנהגותם הנלוזה של הליטאים החדשים חזקה את הקשר שלי עם דב לוין. היא קוממה את שנינו ובשלב מסוים חשבנו לעשות מעשה. דברנו נכבדות על האפשרות שנצא באישון לילה לפעולת מחאה. חשבנו לצייר כתובות נאצה על בית מגוריה של שגרירת ליטא בישראל בנוסח "הסתלקי מכאן" או "מכחישת שואה לא רצויה".

    ממרומי שמונים שנותיו היה דב לוין נלהב כילד. הפרטיזן הוותיק שבו שב לתחייה. הוא התלהב כמוני מהרעיונות לעשות מעשה. אך בסופו של דבר בטלנו מחשבות אלה משום שהבנו שעבירה על החוק אינה דרכנו. אני גאה ומאושר שזכיתי להכירו ושאני חברו.

    דרג את התוכן:

      תגובות (56)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/3/10 01:47:
      אולם=עולם.
        1/3/10 01:46:

       

      "וחוצמזה חובה להפגין ולחשוף כל אנטישמי באשר הוא 

      בין אם הוא ליטאי ובין אם הוא תורכי."

      תגיד,זה רע למדינת ישראל שיש אנטישמיות בעולם? רק אתמול קראתי על העליה הרביעית,שרבים מהם הגיעו מפולין.
      שלא יספרו לי צ'יזבטים כמה הם היו ציונים. הם היגרו לארץ,כי בפולין אז היה רשע אחד,שר אוצר  שהטיל מסים כבדים על היהודים.
      אין להוציא מכלל אפשרות שגם לו מגיע להיות חסיד אומות אולם,שהרי תודות לו ניצלו מהשואה יהודים רבים שהיגרו לארץ לפני כן-רבים מהם חסידים שהתיישבו בבני ברק ובכפר חסידים.
      מבחינה זו טוב שאנחנו מזייפים ככל הנראה דרכונים וטוב שיהודים מרגלים לטובת ישראל-בין אם זה פולארד ובין אם זה נחום פונדק. כל הכבוד לדגן ולחבריו שדואגים לשמר על אש קטנה את האנטישמיות המובנית של הגויים. בלי אנטישמיות אין עליה.חד וחלק.

       

        26/2/10 23:43:

      שאפו על הפרגון. למדתי.

       

      הערה אחת. 

       

      אני לא ממש "דור שני", בוודאי לא בן אופייני לניצולי שואה. אבי נמלט עם פרוץ המלחמה מפולין לברית המועצות ואמא מצאה מחסה אצל משפחות נוצריות. להורי לא הייתה טראומה בשל כך.

       

      הורי סיפרו לי על מה שעבר עליהם וזה הכל. סיפורם לא הותיר בי ולא בהם צלקות. ולמרות זאת סברתי שחשוב וראוי לזכור ולהזכיר ולהנציח את השואה ולעסוק בה, גם בכתיבתי העיתונאית.

       

      אין צורך להיות "דור שני" ו"בן אופייני" לניצולי שואה. 

      מספיק מסנן רגיש ואיכפתי כדי לקבל עליך את כובד המשא.

       

      וחוצמזה חובה להפגין ולחשוף כל אנטישמי באשר הוא 

      בין אם הוא ליטאי ובין אם הוא תורכי. 

       

       

       

       

        26/2/10 11:12:
      גם זה נחשב הכל ?
        26/2/10 11:06:
      נכון חשוב לכתוב על הכל.
        15/2/10 23:50:
      בפרפרזה על הבדיחה של המצרים מיום כיפור על חשבונינו: גם אם הגרמנים היו מודיעים בפקס לבעלות הברית על כוונותיהם בנוגע ליהודים, אני בספק אם הם היו עושים משהו.
      נראה שכמו באסכולות של חקר השואה,גם כאן יש את האינטנציונליסטים והפונקנציונליסטים. קרי:  שבעלות הברית,במיוחד הבריטים,היו סתם אנטישמים ,במקרה הראשון,או שהדברים התגלגלו כך ש"לא יצא להם" להפציץ את מחנות המוות,במקרה שני.

      אשר למוסף דבר השבוע,יש לי ,כילד, זכרונות טובים מאוד מהגליון הזה בשנות הששים.
      אני זוכר,למשל,את הסיפורים המדהים על קרל כהנא,הלוחם היהודי הגדול,על הסאגה של חטיפת ילדו של צ'רלס לינדברג,על מתקפת מפציצי בעלות הברית בשדות הנפט של רומניה הנאצית ועוד.

      איפה המוסף ההסתדותי הזה ואיפה המוסף של העיתון של המדינה עם הכתבה על נכדו התמהוני של אחד מראשי הממשלה שלנו.דור הולך ופוחת מבחינה עיתונאית.

      מילה טובה לקומוניסטים\שמאל\הסתדרות: אלמלא גיסי שהיה חבר בקואופרטיב "דן" ובתור שכזה היה מנוי בחינם של "דבר",לא הייתי זוכה להציץ בדבר השבוע הנפלא בביקורי אצלו,והייתי נשאר רק עם ידיעות אחרונות של ימי ראשון-שבוע כן ושבוע לא-כי זה מה שאמאשלי הרשתה לי כחובב כדורגל.
        15/2/10 11:10:

      צטט: nu2085 2010-02-12 20:31:01

      סיפור קטן לשבת עם מוסר השכל גדול ( מוקדש במיוחד לחיים ברעם):

      היה גוי, קצין בצבא פולני ולאחר מכן איש מחתרת בשם witold pilecki . במסגרת המלחמה בכובש הגרמני הוא התנדב להכלא במחנה המוות אושוויץ כדי לנסות לאמת את השמועות על מה שעושים שם ליהודים.
      ואכן לאחר שהות במקום, שבו אסף את המידע הדרוש, הוא נמלט משם ואת המידע העביר לממונים עליו שהעבירו אותו ללונדון ולממשלה הפולנית הגולה שם. הבריטים,כמו שאנחנו יודעים,לא עשו עם זה כלום וסיבותיהם עמם.
      עכשיו שים לב הקורא יוסי מלמן וכל אנשי השמאל העמוק: לאחר שחרור פולין מהקלגסים הנאצים והשתלטות הקומוניסטים על המדינה הוא נעצר ונכלא בעוון,בין השאר,ריגול עבור הבריטים ובגידה.
      את החקירה תחת עינויים קשים ניהל קולונל יהודי בשם roman romkowski .
      הוא לא נשבר וטען כי עשה הכל למען פולין ועצמאותה.
      הוא נידון למוות והוצא להורג ב-1948.
      המוציא לפועל היה סמל piotr smetomski שנודע לשמצה בשם "הקצב של כלא נוקוטוב".
      הקצב עלה לארץ בשנת 1968.

      שבת שלום



       

       

       נו הכותב נו, אז מה הקשר?

      זה שהמשטר הקומוניסטי בפולין היה מה שהיה אנחנו יודעים. זה שהיו בקרב משרתי השלטון הקומוניסטי יהודים לא מעטים גם זה לא סוד. זה שלישראל עולים מכוח חוק השבות כל מיני פושעים, נוכלים או לא עלינו חוקרי או.בה גם זה קרה וקורה. אין לכך שום קשר למה שכתבתי ולטענותי על ניסיונן  של מדינות להשכיח את השואה או לשכתב אותה או לעשות בה מניפולציה פוליטית- כפי שהנהגות ישראל מימין ומשמאל הצטיינו בהן. ב-1985 כתבתי סדרת כתבותב,דבר השבוע, בעקבות ספר חדש שעסק בשאלה מי היה הראשון שהביא לידיעת המערב את המידע על תכנית הפתרון הסופו. לפי אותה ספר שחיברו שלושה היסטוריונים (רצ'רד ברייטמן, וולטר לקר ושמו של השלישי פרח מזכרוני) האיש היה שולטה, תעשיין גרמני שהגיע לאושוויץ ומכיוון שהיה לו רישיון תנועה למדינות נייטרליות, במסגרת עסקיו, הסתכן באחת הנסיעות לשווייץ ויצר מגע עם שמחה ריגנר נציג הקונגרס היהודי העולמי. ממנו עבר המידע בצנורות הביורוקרטיה לממשל בוושינגטון ולממשלה הבריטית. בעקבות כתבותי והתעקשותי נאות לאחר דחיות רבות יד ושם להעניק לו אות של חסיד אומות עולם. הנושא עניין אוי כבר אז.

        12/2/10 20:31:
      סיפור קטן לשבת עם מוסר השכל גדול ( מוקדש במיוחד לחיים ברעם):

      היה גוי, קצין בצבא פולני ולאחר מכן איש מחתרת בשם witold pilecki . במסגרת המלחמה בכובש הגרמני הוא התנדב להכלא במחנה המוות אושוויץ כדי לנסות לאמת את השמועות על מה שעושים שם ליהודים.
      ואכן לאחר שהות במקום, שבו אסף את המידע הדרוש, הוא נמלט משם ואת המידע העביר לממונים עליו שהעבירו אותו ללונדון ולממשלה הפולנית הגולה שם. הבריטים,כמו שאנחנו יודעים,לא עשו עם זה כלום וסיבותיהם עמם.
      עכשיו שים לב הקורא יוסי מלמן וכל אנשי השמאל העמוק: לאחר שחרור פולין מהקלגסים הנאצים והשתלטות הקומוניסטים על המדינה הוא נעצר ונכלא בעוון,בין השאר,ריגול עבור הבריטים ובגידה.
      את החקירה תחת עינויים קשים ניהל קולונל יהודי בשם roman romkowski .
      הוא לא נשבר וטען כי עשה הכל למען פולין ועצמאותה.
      הוא נידון למוות והוצא להורג ב-1948.
      המוציא לפועל היה סמל piotr smetomski שנודע לשמצה בשם "הקצב של כלא נוקוטוב".
      הקצב עלה לארץ בשנת 1968.

      שבת שלום



        10/2/10 22:45:

      צטט: אדם ראשון 2010-02-10 16:26:03


      אשרי העם שאלה הם בניו....

       

      תודה שקראת והגבת.

        10/2/10 16:26:

      אשרי העם שאלה הם בניו....
        10/2/10 13:29:
      "היסטוריון היה גאב בנתוח שלך. ההשטחה של מאורעות בלי להענק להם דרוג של חשיבות יחסית היא תופעה פוסט מודרניסטית. המערב שתפו פעולה עם הנאצים כדי לדפוק א הרוסים? נו באמת? צ'רצ'יל ישן באותה מיטה עם היטלר ורוזבלט הצטרף להרכיב שלישיה? הממסד של השיוב שתפו פעולה בעת מלה"ע השניה עם האנגלים לא כדי לדפוק את הלח"י אלא כי הבינו כי יש סדרי עדיפויות בתהליך קבלת החלטות ויש לבור את המוץ מן התבן. לא תמיד צריך להגיב בשביל תפארת התגובה. אפילו בהשוואה לרמות הגבוהות שאתה נוסק אליהן בתגובתיך הצלחת הפעם להתנשא"

      א. הבעיה שלנו,כיהודים,שאנו קופצים כמו תיש שנשך אותו נחש בכל פעם שמזכירים "נאצים, או   "היטלר" . להזכיר לכולנו שגרמניה של שנות השלושים, עד שתפסה תחת וכולם פנו נגדה,  היתה מעצמת על  והיטלר היה אז פופולרי לא פחות מנשיא ארה"ב המכהן? הסכנה מס' 1 של המערב אז לא היתה הנאציזם אלא הקומוניזם.

      ב. תמיד טוב להזכיר את צ'רצ'יל האנטי נאצי ואת הקרב על בריטניה,אם כבר אתה בעניני נסיקות ותעופה,אבל המציאות היא שקבלת החלטות במדינה מורכבת בדר"כ ממודלים שונים-רציונלי,אידאולוגי,בירוקרטי,קבוצות לחץ ועוד. היו גם כוחות אחרים פרו נאצים ודי לחכימא ברמיזא.

      ג. על סדרי עדיפויות דיבר טדי קולק,המשת"פ הבריטי. כל הנושא הזה עם הארגונים שנוי במחלוקת היסטורית. האם היה חכם לפרק את הפלמ"ח כמשקל נגד לפירוק הארגונים, למשל?
       אני כשלעצמי חושב שהלח"י,לצד טעויות שעשו בחיסול משת"פים לכאורה ובפלירטוט עם הנאצים,עשו את העבודה המלוכלכת-יחד עם האצ"ל- בשביל ב"ג . יותר מדי פעמים אני קורא על כל מיני כפרים פלסטינים שאנשי אצ"ל או לח"י ביקרו שם ומשום מה ננטשו זמן קצר לאחר מכן. אז בוא לא נתחסד.
        10/2/10 10:43:

      צטט: סער_ל 2010-02-07 10:29:12

      צטט: yossi melman 2010-02-06 19:26:51

      צטט: סער_ל 2010-02-06 19:04:24

      צטט: צ'בי 2010-02-06 15:09:23

      שמאל זה התנגדות מהבטן והשכל לכל מה שמריח אי צדק , אפלייה , ניצול, אלימות כלפי כל אדם , תהיה זהותו הלאומית, העדתית או הפוליטית אשר תהיה.

       

      יכולת כבר לכתוב משהו פחות בנאלי כמו:

       

      "שמאל הוא כחול השמיים, נצנוץ חדווה בעיניים

      אהבת ידידים וצחוקם של ילדים

      שמאל הוא כל הטוב שבעולם

      כל האור והיופי שיש באדם."

      כמובן שאין כל קשר בין מה שכתבת לבין שמאל. לא לרעיונות לאידיאולוגיה וודאי שלא  למעשים ולהיסטוריה.

      יש אי צדק ותמיכה באי צדק בשמאל בדיוק כמו בכל קבוצה רעיונית אחרת.

       

      מה שכן, יש קשר בין דבריך לבין האופן שבו חברי כל קבוצה רוצים לראות את עצמם כ"טובים".

       

       

       

       

      תודה לך. אין לי ספק שכתיבתך היא פחות בנלית. אני גם מניח שאתה בנגוד לשמאל אשייך לקבוצות  שארוצות לראות עצמן "רעות".

       

      תודה על התודה, אבל הגבתי לאדון צ'בי ולכן אולי זה לא במקום שאתה תרשום תודה , מלאת כנות ככל שתהיה.

       

      וטענתי היתה שחברי כל קבוצה רוצים לראות עצמם כ"טובים".

       

      אני חותם על עמדות השמאל אחת לאחת. אבל זה לא אומר שאני סבור שהשמאל הוא הטוב המוחלט, כפי שנראה שחושב השמנמן.

       

      רוב אנשי השמאל שאני מכיר לא ממש שמים קצוץ על רוב אי הצדק שהתרחש היום בעולם.

       

      דוגמא:  במקרה בדיוק אתמול ראיתי את גדעון לוי עונה לטענה בדבר הפרת זכויות הכורדים בטורקיה פחות או מיותר כך: "מה זה מעניין אותך, נדאג קודם למה שקורה אצלנו". 

      מעניין אם גם פעיל זכויות אדם אוסטרלי שמגיע לארץ  משולח בבושת פנים ע"י מר לוי בצעקות שידאג קודם לאבוריג'ינים.

       

       

       

       

       

       

      סער

      קבל את התנצלותי. מי שהיה בנאלי כאן הייתי אני. התרוץ היחיד שיש לי לכך הוא בעובדת היותי הדיוט טכנולוגי ומתוך תחושת החובה שלי להשיב לכל אחד. שוב פעם סליחה.

        10/2/10 10:41:

      צטט: nu2085 2010-02-09 10:33:55

      אז מה היה לנו ? הלח"י עשו שת"פ עם הנאצים כדי לדפוק את האנגלים. הממסד הציוני עשה שת"פ עם האנגלים כדי לדפוק את לח"י. המערב עשו שת"פ עם הנאצים כדי לדפוק את הרוסים והיהודים. הרוסים עשו שת"פ עם הנאצים (בשנים 39-41) כדי לדפוק את המערב. ואה,שכחתי,הערבים עשו שת"פ עם הנאצים כדי לדפוק את היהודים .
      what a wonderful world


       

      היסטוריון היה גאב בנתוח שלך. ההשטחה של מאורעות בלי להענק להם דרוג של חשיבות יחסית היא תופעה פוסט מודרניסטית. המערב שתפו פעולה עם הנאצים כדי לדפוק א הרוסים? נו באמת? צ'רצ'יל ישן באותה מיטה עם היטלר ורוזבלט הצטרף להרכיב שלישיה? הממסד של השיוב שתפו פעולה בעת מלה"ע השניה עם האנגלים לא כדי לדפוק את הלח"י אלא כי הבינו כי יש סדרי עדיפויות בתהליך קבלת החלטות ויש לבור את המוץ מן התבן. לא תמיד צריך להגיב בשביל תפארת התגובה. אפילו בהשוואה לרמות הגבוהות שאתה נוסק אליהן בתגובתיך הצלחת הפעם להתנשא אל על.

        9/2/10 10:33:
      אז מה היה לנו ? הלח"י עשו שת"פ עם הנאצים כדי לדפוק את האנגלים. הממסד הציוני עשה שת"פ עם האנגלים כדי לדפוק את לח"י. המערב עשו שת"פ עם הנאצים כדי לדפוק את הרוסים והיהודים. הרוסים עשו שת"פ עם הנאצים (בשנים 39-41) כדי לדפוק את המערב. ואה,שכחתי,הערבים עשו שת"פ עם הנאצים כדי לדפוק את היהודים .
      what a wonderful world


        8/2/10 16:42:

      צטט: שלמיל 2010-02-06 13:58:38

      צטט: yossi melman 2010-02-06 09:09:41

      צטט: שלמיל 2010-02-05 23:10:21

      נחמד שנלחמים בהשכחת רדיפת היהודים  על ידי אזרחי הארצות הבלטיות,אולם כול עוד שמשכיחים את חלקן של ארצות המערב, (כולל הממסד היהודי בארץ ובחו"ל.) ששיתפו פעולה עם הנאצים,( במחדל, שתיקה, והשתקה.) , שיכתוב ההיסטוריה של רצח היהודים ימשך.

      מה הקשר? חורה לך שמשכיחים ומשכתבים במערב את ההיסטוריה (אגב היכן)? אז תמחה ותכתוב על כך. חוץ מזה איזה ממסד יהודי בארץ ובחו"ל שתף פעולה עם הנאצים למעט פרשת קסטנר והאפיזודה הקצרצרה של יאיר להיות בקשר עם האיטלקים והגרמנים?

      זה לא מכובד מה שכתבת אם אינך מסוגל להדגים או לאשש במראי מקום.

      הלו מר מלמן

      על גורס (גיירס) שמעת? שם היו רק כ11000 מיהודי גרמניה שהאדון מר צ'רצ'יל היה יכול להציל  ולא עשה כן.

      על אחד בשם א.סירני שמעת? הוא "בילה" כמה חודשים בדאכאו וחולץ  משם הודות למאמצי הסוכנות.. לדעתך הוא לא סיפר למנהיגי הישוב את קורותיו במחנה "הבראה" הנ"ל?

      כמובן שעל יואל ברנד ועל שליחותו וכליאתו על ידי שלטונות אלביון ודאי לא שמעת, הלא כן?

      כמו כן על וידויו של גולדמן וסטפן וויז, מעולם לא שמעת, וגם על כך שמסופר על רוזוולט שאמר למנהיגים יהודים שהתחננו בפניו שיעשה מה שהו למען  יהודי אירופה, "שבו בשקט,אחרת גורלכם יהיה כגורל יהיה כגורל היפנים ילידי ארה"ב."

       האם זה מספיק לך? עבורי  כן.

       

      ראבאק

      כמה בנליות יש בדמגוגיה שלך. בוודאי שהדוגמאות שאתה מביא מוכרות. העובדה שאתה יודע אותן וגם אני מעידות כי לא היתה השכחה. אני כתבתי על מאבקו של לוין ואחרים למחותנגד ההשכחה, הרהביליטציות והשכתוב היום.  

        7/2/10 23:09:


      "אני חותם על עמדות השמאל אחת לאחת. אבל זה לא אומר שאני סבור שהשמאל הוא הטוב המוחלט, כפי שנראה שחושב השמנמן"

       אני רק שאלה. מה זה עמדות השמאל?

       חיים ברעם, מהבולטים באנשי השמאל , אומר:

       "אף פעם לא האמנו בסטאלין, לא קיבלנו הלם בוועידה העשרים, אבל אנחנו חדורים הוקרה לחלקו של הצבא האדום בהבסת הנאציזם ..."

      (מתוך מאמרו בגדה השמאלית על סבר פלוצקר)

      אבל  ב"על המשמר"  כן האמינו בסטאלין ועוד איך. ראה את האבל הכבד שירד על "העולם המתקדם" קרי: השמאל בארץ עם היוודע דבר מותו של "המנהיג והמצביא י. וו. סטאלין " :


      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A8_%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%A1%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%91%22%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%A8%22

      אז חיים ברעם שייך או לא ל"עולם המתקדם"? בקיצור,חברים,כשצריך לשכתב היסטוריה השמאל עושה זאת לא פחות טוב מהימין.

        7/2/10 10:29:

      צטט: yossi melman 2010-02-06 19:26:51

      צטט: סער_ל 2010-02-06 19:04:24

      צטט: צ'בי 2010-02-06 15:09:23

      שמאל זה התנגדות מהבטן והשכל לכל מה שמריח אי צדק , אפלייה , ניצול, אלימות כלפי כל אדם , תהיה זהותו הלאומית, העדתית או הפוליטית אשר תהיה.

       

      יכולת כבר לכתוב משהו פחות בנאלי כמו:

       

      "שמאל הוא כחול השמיים, נצנוץ חדווה בעיניים

      אהבת ידידים וצחוקם של ילדים

      שמאל הוא כל הטוב שבעולם

      כל האור והיופי שיש באדם."

      כמובן שאין כל קשר בין מה שכתבת לבין שמאל. לא לרעיונות לאידיאולוגיה וודאי שלא  למעשים ולהיסטוריה.

      יש אי צדק ותמיכה באי צדק בשמאל בדיוק כמו בכל קבוצה רעיונית אחרת.

       

      מה שכן, יש קשר בין דבריך לבין האופן שבו חברי כל קבוצה רוצים לראות את עצמם כ"טובים".

       

       

       

       

      תודה לך. אין לי ספק שכתיבתך היא פחות בנלית. אני גם מניח שאתה בנגוד לשמאל אשייך לקבוצות  שארוצות לראות עצמן "רעות".

       

      תודה על התודה, אבל הגבתי לאדון צ'בי ולכן אולי זה לא במקום שאתה תרשום תודה , מלאת כנות ככל שתהיה.

       

      וטענתי היתה שחברי כל קבוצה רוצים לראות עצמם כ"טובים".

       

      אני חותם על עמדות השמאל אחת לאחת. אבל זה לא אומר שאני סבור שהשמאל הוא הטוב המוחלט, כפי שנראה שחושב השמנמן.

       

      רוב אנשי השמאל שאני מכיר לא ממש שמים קצוץ על רוב אי הצדק שהתרחש היום בעולם.

       

      דוגמא:  במקרה בדיוק אתמול ראיתי את גדעון לוי עונה לטענה בדבר הפרת זכויות הכורדים בטורקיה פחות או מיותר כך: "מה זה מעניין אותך, נדאג קודם למה שקורה אצלנו". 

      מעניין אם גם פעיל זכויות אדם אוסטרלי שמגיע לארץ  משולח בבושת פנים ע"י מר לוי בצעקות שידאג קודם לאבוריג'ינים.

       

       

       

       

       

        6/2/10 22:07:
      דרג את התוכן:
      0
      לא מומלץ
      yossi melman ‏היום 19:20:

      צטט: nu2085 2010-02-06 13:36:13

      "לא פעם כעסתי על חברי בשמאל שלא מצאו בליבם פינה, ולו קטנה, לנושא הזה והעדיפו לעסוק אך ורק בסבל הפלשתינאיים, בזכויות אדם אוניברסאליות הותירו משום מה את מלאכת הזיכרון, הנצחת השואה והמאבק באנטישמיות המודרנית לימין. זה לא היה צריך להיות כך. אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה."

      מאיפה אתה מוצא את החברים שלך?  שלי יחימוביץ' לא החרימה בכנסת את נאום מרקל בגרמנית? דב חנין לא נלחם למען זכויות ניצולי השואה? אחיו של עוזי ברעם,ששמו הפרטי זרח מפרחוני,לא תקף את את סבר פלוצקר על זה שהוא מבין כביכול את מניעי הפולנים שטבחו ביהודים ניצולי שואה  אחרי שניסו לחזור לבתיהם הגזולים?
      אם מגרדים קצת מגלים שכמה אנשים בולטים מהשמאל החדש באים מבית קומוניסטי. ולמרות קטע מביך בעבר עם הסכם ריבנטרופ-מולוטוב,אי אפשר לקחת מהם את המלחמה בנאצים -כשם שאי אפשר לקחת את זה מ"האנגלים".
      עם זאת,יש משהו בדבריך,מלמן, ברמה הקונצפטואלית, לא נוח כנראה לשמאל החדש עם השואה. לא נוח להזכר שהפייסנות בשם ערכים אוניברסלים,כפי שזה מאפיין אותו, נגמרה רע,רע מאוד.
      נראה שהעם הנבחר ,עם כל הכבוד לרבניו וגאוניו, החל מאיינשטיין ,דרך פרופ' יונת וכלה בגדעון לוי, צריך גם לפעמים להיות חזק צבאית. אין מה לעשות .

       

      כנראה שאנו חיים בשתי מדינות שונות. דב חנין אמרהו כבר? ומה הקשר בין החרמת נאומה של מרקל בכנסת לבין זכרון השואה. מי שעושה זאת תורם יותר לוולגריזציה של השואה. מתי שמעת קולות ברורים בשמאל שמדברים בתוקף ובשיטתיות ולא מן הפה ולחוץ בגנות האנטישמיות. לצערי הנושא הזה הופקר בידי השמאל והימין הפקיע אותו לצרכיו.

      אני חושב שאנחנו מבלבלים בין זכרון השואה למאבק באנטישמיות.
      די בשבילי המקרה של  יוסי שריד,כשר חינוך, כסופר (פפיצ'ק,בהוצאת יד ושם) וכדור שני לניצול שואה, כדי לשכנע אותי שאנשי שמאל אינם בדיוק מתכחשים לזכר השואה.
      ולא שאיני כועס עליו. אני כועס עליו מאוד על ההשתנקרות שלו למצרים בפרשת הטבח לכאורה או כביכול שעשינו בשבויים  שלהם. אבל בנושא השואה הוא בסדר.
      הבעיה היא עם זאת,וכאן אתה צודק,באי מאבק השמאל הישראלי באנטישמיות המודרנית .
      הסיבה היא כנראה שהאנטישמיות הזו,של אחרי מלחמת העולם השניה, היא בעיקר נחלתו של השמאל האירופי  וזה מאוד לא נוח לצאת למאבק נגד מחנה שאתה מזדהה איתו רעיונית ומשתף איתו פעולה לא פעם-בקבלת כספים ובהשתנקרות.
      ואשר למגיב שטען שהסכם מינכן זה עבודה של הימין האירופי. זה נכון. השמאל הבריטי היה באופוזיציה,אבל ראינו איך שינה את עורו כשעלה לשלטון ב-45 והפר את כל הבטחותיו לעם היהודי.
      במילים אחרות: לאחר מלחמת העולם השניה היו חילופי משמרות באירופה בין הימין לשמאל בשנאת היהודים.

        6/2/10 20:00:

      ליוסי -  ב"הכחשת שואה-לייט" לא התכוונתי להמעיט בערכה של התופעה החמורה הזו. אני כולל בה את התרגילים הרטוריים והאחרים שפיתחו דובריה (כולם אנשי ימין, כמה מוזר לכמה אנשים כאן! ורבים מהם "ידידי ישראל", אבוי לידידות כזו) - ערעור על מספר היהודים הנספים, הודאה במחנות ריכוז ועבודה אך ערעור על קיומה של השמדה מתוכננת ("רוב היהודים מתו ממחלות"), עירפול ההבדלים שבין שני הצדדים הלוחמים והשוואה בין סבלם ה"סימטרי", וכו וכו.... וזאת בניגוד להכחשת השואה כשקר יהודי וקומוניסטי, שמאפיינת ניאו-נאצים "קשים"

       

      לאידיוטים (טוב, אין מלה אחרת) שלא ממש יודעים מה זה שמאל וגם לא הסטוריה - לשמאל, בארץ ובעולם, יש מסורת מפוארת של מלחמה בנאציזם ובפשיזם, כמו גם בנסיונות להשכחתו (ולכן המשאל הישראלי לגווניו חבר לחירות בהתנגדות לשילומים). אמנם, משטרים קומוניסטיים ביצעו פשעים מחרידים, אבל כשיהודי (או צועני, או הומוסקסואל, או ליברל מתנגד נאציזם) ברח מהגרמנים ופגש פרטיזנים ואנשי שמאל, הוא ידע - תמיד! - שיש סיכוי טוב שהוא ניצל. אם הוא נפל לידי אנשי ימין הוא ידע בודאות מוחלטת שהוא אבוד. לכו תספרו לו שלשמאל ולימין יש מערכת מוסרית משותפת - תצחיקו אותו למוות.

       

      שמאל אמיתי אינו "תומך בערבים" כי הוא "שונא יהודים". זה עלילה שפלה, ובמקרה גם דבילית. שמאל אמיתי אינו "תןמך בערבים", אלא במאבק פעיל למען ערכים מוסריים וזכויות אדם. למעשה, הוא אוהב מאוד יהודים - אוהב מספיק כדי לנסות ולמנוע מהם להפוך לחיות-אדם ברבריות, אוהב מספיק כדי להאבק ולסכן הרבה כדי למנוע מהם את תיסמונת הילד המוכה שהופך אבא מכה ומתעלל. ככה זה

        6/2/10 19:28:

      צטט: Musicologist from DC 2010-02-06 19:15:02

      יוסי מלמן, מענטש אמיתי. כולנו עובדים, כותבים, נדיר ש"יש זמן" לפרגן לאנשים הנדירים שהתמזל מזלנו להכיר. אני קוראת קבועה של הבלוגים והמאמרים שלך בזכות החשיבה, הניתוח, העניין. אך בלוגים כמו זה על לוין ובשנה שעברה על שכנך בראון, הם שמקנים ערך מוסף לכתיבה שלך: נפש יתרה. 

       

      רונית

      תודה על הפרגון. גרמת לי להסמיק

        6/2/10 19:27:


      התנהגות השמאל בנושא , תואמת לחלוטין את הצפוי מהשמאל.

      אין כאן סתירה לפעילותם למען הערבים תוך נשיאת עקרונות הצדק ההומאניזם הליברליזם וכו' .

       

      השמאת אינו מיחס ערך לערכים כשלעצמם. הוא משתמש בהם ככלי למען שינאתון לקיום היהודי.

       

      אדם מוסרי פשוט לא יכול לפעול למען הערבים שמתאמצים להשמיד אותנו.

      כשהשמאל מקים ומסייע לכל מיני תנועות זכויות אדם מאש"ף דרך חמאס ועגד עדאללה , הוא איננו מסייע במקביל ליהודים השומרון שנגרם להם עוול כל שהוא.

      כי השמאל פעיל נגד הקיום היהודי.

       בעניין השואה הם רק מזכירים את הלוחמים משורותיהם תוך כדי מחיקת כל הלוחמים האחרים.

      גם הלוחמים שלהם כשךלעצמם לא מעניינים אותם רק השימוש בהם לצורכי תעמולה .

      הם בכלל נגד זכר השואה כי הם מתביישים בעם היהודי שלהם.

      התנבגותם במקרה של האנטישמים מליטא וכו' בהחלט סבירה .

        6/2/10 19:26:

      צטט: סער_ל 2010-02-06 19:04:24

      צטט: צ'בי 2010-02-06 15:09:23

      שמאל זה התנגדות מהבטן והשכל לכל מה שמריח אי צדק , אפלייה , ניצול, אלימות כלפי כל אדם , תהיה זהותו הלאומית, העדתית או הפוליטית אשר תהיה.

       

      יכולת כבר לכתוב משהו פחות בנאלי כמו:

       

      "שמאל הוא כחול השמיים, נצנוץ חדווה בעיניים

      אהבת ידידים וצחוקם של ילדים

      שמאל הוא כל הטוב שבעולם

      כל האור והיופי שיש באדם."

      כמובן שאין כל קשר בין מה שכתבת לבין שמאל. לא לרעיונות לאידיאולוגיה וודאי שלא  למעשים ולהיסטוריה.

      יש אי צדק ותמיכה באי צדק בשמאל בדיוק כמו בכל קבוצה רעיונית אחרת.

       

      מה שכן, יש קשר בין דבריך לבין האופן שבו חברי כל קבוצה רוצים לראות את עצמם כ"טובים".

       

       

       

       

      תודה לך. אין לי ספק שכתיבתך היא פחות בנלית. אני גם מניח שאתה בנגוד לשמאל אשייך לקבוצות  שארוצות לראות עצמן "רעות".

        6/2/10 19:24:

      צטט: עשניר 2010-02-06 16:32:04

      כדאי להזכיר - תהליכים של ריהביליטציה (ושל מה שקרוי "רויזיוניזם" היסטורי) הם נחלתו של הימין בכל אירופה (וגם אצל מהגרים וחוקרים אקדמיים רוסים בישראל!). במובנים רבים היתה המחווה הדרמטית של רונלד רגן - הנחת זר פרחים על קבריחללי הוואפן אס. אס. בבית הקברות בביטבורג - לביטוי הסימלי המובהק ביותר של מגמה זו. היא מזכירה שוב, למי שתעמולה וחינוך ישראלי ממוסד סיפר לו ש"הסכם מינכן" היה כניעה של מנהיגים רופסים וחלושים לכוח ההיטלראי המאיים, את העובדה המרה - שהימין האנגלי, הצרפתי, והאמריקאי שקל ברצינות כריתת ברית עם היטלר (שלחלק מהשקפותיו חש קירבה אידיאוךוגית ורגשית) נגד סטאלין, אותו (ואת הקומוניזם) ראה כאויב מספר אחד, ושהסכם מינכן היה ביטוי לאינטרס ימני זה

       

      וישראל שותקת: רבים מאנשי ימין חדשים אלה אלה הם "ידידי ישראל" - הם רואים בה מחסום בפני האוריינט וכוחות רדיקליים ואנטי-אירופיים, הם סולדים מ"שמאלנות", מהדגשת חלקם של קומוניסטים ותנועות פועלים במאבק בנאצים ובעוזריהם (המשטרים ה"חוקיים" בהונגריה, רומניה, איטליה, סלובקיה, ליטא, נורווגיה, קרואטיה ועוד). הם איסלמופובים וערבופובים - ונזהרים שלא להפנות את שנאת הזרים שלהם ל"יהודים". הם למדו גם שלא להכחיש שואה (לה-פן) - זה עושה בעיות תדמית ועם הקונגרס האמריקאי - אז הם משווים את התנאים הסוציאלים של עוזרי הנאצים לאלו של הפרטיזנים, הם משכתבים את ספרי ההיסטוריה והופכים לגיבורים לאומיים את רודפי היהודים הנלהבים ביותר ומקימים להם אנדרטות. לא רק בליטא. לפעמים קוראים להם פיני (האיטלקי) ותוג'מן (הקרואטי) - שניהם באו כידידי ישראל להתחבק עם שמעון פרס בירושלים, לקנות נשק בתעשיה הצבאית (קרואטיה), ולהפטיר כמה מלים לא מחייבות ביד ושם ("מוסוליני קצת שגה ביחסו ליהודים")

       

      כל זה מוכיח את מה שהזכרת: מדינת ישראל והממסד הציוני עושה שימוש מניפולטיבי ממש בזוי בזכר השואה. עמדה שמאלית - למה שמאלית, אנושית! - עקבית צריכה לשלול בתקיפות גם הכחשות-שואה-לייט נוסח ריהביליטציה ורויזיוניזם (=שכתוב). בודאי כשהיא באה מאנטישמיים שמתחזים לשמאל פרו-פלסטיני. וגם כשהיא באה ממממני עמותות הימין והמתנחלים או מידידי-ישראל מפוקפקים מחוגי הימין האירופי ו/או הימין הנוצרי האמרקאי (שהתבטאויות אנטישמיות ופרו-היטלראיות מפורשות שלו לא חסרות, כמו בקרב תומכי "אם תרצו", כפי שפורסם לאחרונה)

       

       

       

       

      תודה. אני בהחלט שותף לדעתך בשני הנושאים. אגב לא צריך לקרוא לשכתוב ההיסטוריה בנוסח ליטא או מדינות אחרות באירופה "הכחשתש ואה לייט". זו הכחשתש ואה. נקודה.
        6/2/10 19:21:

      צטט: צ'בי 2010-02-06 15:09:23

      העניין בשואה הוא לא רק עניין של בחירה אלא של חובה עבור איש שמאל, קל וחומר איש שמאל יהודי.

      שמאל זה התנגדות מהבטן והשכל לכל מה שמריח אי צדק , אפלייה , ניצול, אלימות כלפי כל אדם , תהיה זהותו הלאומית, העדתית או הפוליטית אשר תהיה. אין וויכוח שהשואה היא אירוע של חוסר צדק ואכזריוות קיצונית שכל איש שמאל מתנגד לו. 

       בישראל אין שמאל אמיתי דווקא בשל הדגשת הייתר של הסכסןך , הדגשה המאפילה על למשל הדאגה לחלש ולאביון בתוככי הקו הירוק , כולל ערבים ו,,,, חרדים ! לא בכדי אין למה שקורים שמאל בישראל אחיזה רצינית בקרב המעמד העובד

      אחרון חביב ,   שמאל המייחד את מאמציו לפתרון פוליטי לסכסוך עם בעולם בערבי מתוך טעמים " של ריאל פוליטיק  " , כלומר לא בגלל שלפלסטינים יש זכויות כבני אדם , כפרטים וכקבוצה ייחודית , אלא מטעמים של כדאיות קצרת רואי ( אנחנו פה והם שם... כשהמפריד בין "פה" ל"שם" זה סה"כ כמה קילומטרים זה נשמע פאתטי ) לא ראוי להקרא שמאל  . 

       

      תודה.  על תגובתך. אני מסכים עם דבריך.

        6/2/10 19:20:

      צטט: nu2085 2010-02-06 13:36:13

      "לא פעם כעסתי על חברי בשמאל שלא מצאו בליבם פינה, ולו קטנה, לנושא הזה והעדיפו לעסוק אך ורק בסבל הפלשתינאיים, בזכויות אדם אוניברסאליות הותירו משום מה את מלאכת הזיכרון, הנצחת השואה והמאבק באנטישמיות המודרנית לימין. זה לא היה צריך להיות כך. אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה."

      מאיפה אתה מוצא את החברים שלך?  שלי יחימוביץ' לא החרימה בכנסת את נאום מרקל בגרמנית? דב חנין לא נלחם למען זכויות ניצולי השואה? אחיו של עוזי ברעם,ששמו הפרטי זרח מפרחוני,לא תקף את את סבר פלוצקר על זה שהוא מבין כביכול את מניעי הפולנים שטבחו ביהודים ניצולי שואה  אחרי שניסו לחזור לבתיהם הגזולים?
      אם מגרדים קצת מגלים שכמה אנשים בולטים מהשמאל החדש באים מבית קומוניסטי. ולמרות קטע מביך בעבר עם הסכם ריבנטרופ-מולוטוב,אי אפשר לקחת מהם את המלחמה בנאצים -כשם שאי אפשר לקחת את זה מ"האנגלים".
      עם זאת,יש משהו בדבריך,מלמן, ברמה הקונצפטואלית, לא נוח כנראה לשמאל החדש עם השואה. לא נוח להזכר שהפייסנות בשם ערכים אוניברסלים,כפי שזה מאפיין אותו, נגמרה רע,רע מאוד.
      נראה שהעם הנבחר ,עם כל הכבוד לרבניו וגאוניו, החל מאיינשטיין ,דרך פרופ' יונת וכלה בגדעון לוי, צריך גם לפעמים להיות חזק צבאית. אין מה לעשות .

       

      כנראה שאנו חיים בשתי מדינות שונות. דב חנין אמרהו כבר? ומה הקשר בין החרמת נאומה של מרקל בכנסת לבין זכרון השואה. מי שעושה זאת תורם יותר לוולגריזציה של השואה. מתי שמעת קולות ברורים בשמאל שמדברים בתוקף ובשיטתיות ולא מן הפה ולחוץ בגנות האנטישמיות. לצערי הנושא הזה הופקר בידי השמאל והימין הפקיע אותו לצרכיו.

        6/2/10 19:17:

      צטט: אהוד אמיר. 2010-02-06 12:09:43

      "'אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה."

      יותר מכך - אפשר להיות איש שמאל ולדעת שאחד מלקחיה של השואה  הוא לקח אוניברסלי - אנושיות, בחינה עצמית מתמדת, נסיון מתמיד לפיוס, לחפש את היד המושטת מעבר לגדר. ואם אין כזו ,לא לחדול מהמאמץ ליצור כזו. נאיביות הומניסטית (שיש המכנים אותה "שמאלנית") תמיד עדיפה בעיני על פכחון אכזרי.

       

      ביום ה' שודר בערוץ 1 סרט על גבי גזית  שמגלה את שורשיו בשואה.הורים ניצולי שואה שאיבדו את רוב בני משפחתם ושרדו קשיים נוראים. זה לא ש"אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה". אולי אי אפשר להיות איש שמאל בלי להתעניין בשואה?

       

      תודה על הסקירה המקיפה והחשובה.

       

      אהוד. תודה. נכון מאוד כתבת. ראיתי את הסרט על גבי שאותו הכרתי מימי הרדיו שלי. זה היה מזמן. כתבת אוליא י אפשר להיות איש שמאל בלי להתעניין בשואה. זה נכון ומדוייק. אך המציאות לצערי ומן הסתם לצערך שונה לחלוטין. 

        6/2/10 19:15:
      יוסי מלמן, מענטש אמיתי. כולנו עובדים, כותבים, נדיר ש"יש זמן" לפרגן לאנשים הנדירים שהתמזל מזלנו להכיר. אני קוראת קבועה של הבלוגים והמאמרים שלך בזכות החשיבה, הניתוח, העניין. אך בלוגים כמו זה על לוין ובשנה שעברה על שכנך בראון, הם שמקנים ערך מוסף לכתיבה שלך: נפש יתרה. 
        6/2/10 19:14:

      צטט: ש.ל.ו.ם 2010-02-06 11:44:28


      פרופ' דב לוין היה חבר של אבי.  אבי היה פרטיזן ביערות פולין (ביאליסטוק). חשבתי שהחברות החלה אז, אך עם קריאת הפוסט אני מבינה שפגישתם היתה בלחימה על הר הצופים (אולי לפני כן בגוש עציון?).

      כשהיית אומר לאבי "דב לוין" חיוך גדול היה נסוך על פניו (כמעט כמו זה של דב לוין עצמו).

       

      אבי כבר איננו וקריאת הפוסט החזירה אותי לפינה חמה בלב. כשאתה כותב שדב לוין תיעד פרטיזנים, אני תוהה אם גם אבי במתועדים. האם יש דרך לבדוק?

       

      יישר כח על הכתיבה ועל הגישה.


      שלומית

      תודה. הדרך הפשוטה ביותר לבדוק את שאלתך היא להתקשר אליו. הוא מתגורר בירושלים ומספרו מופיע בספר הטלפונים.

        6/2/10 19:04:

      צטט: צ'בי 2010-02-06 15:09:23

      שמאל זה התנגדות מהבטן והשכל לכל מה שמריח אי צדק , אפלייה , ניצול, אלימות כלפי כל אדם , תהיה זהותו הלאומית, העדתית או הפוליטית אשר תהיה.

       

      יכולת כבר לכתוב משהו פחות בנאלי כמו:

       

      "שמאל הוא כחול השמיים, נצנוץ חדווה בעיניים

      אהבת ידידים וצחוקם של ילדים

      שמאל הוא כל הטוב שבעולם

      כל האור והיופי שיש באדם."

      כמובן שאין כל קשר בין מה שכתבת לבין שמאל. לא לרעיונות לאידיאולוגיה וודאי שלא  למעשים ולהיסטוריה.

      יש אי צדק ותמיכה באי צדק בשמאל בדיוק כמו בכל קבוצה רעיונית אחרת.

       

      מה שכן, יש קשר בין דבריך לבין האופן שבו חברי כל קבוצה רוצים לראות את עצמם כ"טובים".

       

       

       

        6/2/10 16:33:

      צטט: עשניר 2010-02-06 16:32:04

      כדאי להזכיר - תהליכים של ריהביליטציה (ושל מה שקרוי "רויזיוניזם" היסטורי) הם נחלתו של הימין בכל אירופה (וגם אצל מהגרים וחוקרים אקדמיים רוסים בישראל!). במובנים רבים היתה המחווה הדרמטית של רונלד רגן - הנחת זר פרחים על קברי חללי הוואפן אס. אס. בבית הקברות בביטבורג - לביטוי הסימלי המובהק ביותר של מגמה זו. היא מזכירה שוב, למי שתעמולה וחינוך ישראלי ממוסד סיפר לו ש"הסכם מינכן" היה כניעה של מנהיגים רופסים וחלושים לכוח ההיטלראי המאיים, את העובדה המרה - שהימין האנגלי, הצרפתי, והאמריקאי שקל ברצינות כריתת ברית עם היטלר (שלחלק מהשקפותיו חש קירבה אידיאולוגית ורגשית) נגד סטאלין, אותו (ואת הקומוניזם) ראה כאויב מספר אחד, ושהסכם מינכן היה ביטוי לאינטרס ימני זה

       

      וישראל שותקת: רבים מאנשי ימין חדשים אלה אלה הם "ידידי ישראל" - הם רואים בה מחסום בפני האוריינט וכוחות רדיקליים ואנטי-אירופיים, הם סולדים מ"שמאלנות", מהדגשת חלקם של קומוניסטים ותנועות פועלים במאבק בנאצים ובעוזריהם (המשטרים ה"חוקיים" בהונגריה, רומניה, איטליה, סלובקיה, ליטא, נורווגיה, קרואטיה ועוד). הם איסלמופובים וערבופובים - ונזהרים שלא להפנות את שנאת הזרים שלהם ל"יהודים". הם למדו גם שלא להכחיש שואה (לה-פן) - זה עושה בעיות תדמית ועם הקונגרס האמריקאי - אז הם משווים את התנאים הסוציאלים של עוזרי הנאצים לאלו של הפרטיזנים, הם משכתבים את ספרי ההיסטוריה והופכים לגיבורים לאומיים את רודפי היהודים הנלהבים ביותר ומקימים להם אנדרטות. לא רק בליטא. לפעמים קוראים להם פיני (האיטלקי) ותוג'מן (הקרואטי) - שניהם באו כידידי ישראל להתחבק עם שמעון פרס בירושלים, לקנות נשק בתעשיה הצבאית (קרואטיה), ולהפטיר כמה מלים לא מחייבות ביד ושם ("מוסוליני קצת שגה ביחסו ליהודים")

       

      כל זה מוכיח את מה שהזכרת: מדינת ישראל והממסד הציוני עושה שימוש מניפולטיבי ממש בזוי בזכר השואה. עמדה שמאלית - למה שמאלית, אנושית! - עקבית צריכה לשלול בתקיפות גם הכחשות-שואה-לייט נוסח ריהביליטציה ורויזיוניזם (=שכתוב). בודאי כשהיא באה מאנטישמיים שמתחזים לשמאל פרו-פלסטיני. וגם כשהיא באה ממממני עמותות הימין והמתנחלים או מידידי-ישראל מפוקפקים מחוגי הימין האירופי ו/או הימין הנוצרי האמרקאי (שהתבטאויות אנטישמיות ופרו-היטלראיות מפורשות שלו לא חסרות, כמו בקרב תומכי "אם תרצו", כפי שפורסם לאחרונה)

       

       

       

       

        6/2/10 16:32:

      כדאי להזכיר - תהליכים של ריהביליטציה (ושל מה שקרוי "רויזיוניזם" היסטורי) הם נחלתו של הימין בכל אירופה (וגם אצל מהגרים וחוקרים אקדמיים רוסים בישראל!). במובנים רבים היתה המחווה הדרמטית של רונלד רגן - הנחת זר פרחים על קבריחללי הוואפן אס. אס. בבית הקברות בביטבורג - לביטוי הסימלי המובהק ביותר של מגמה זו. היא מזכירה שוב, למי שתעמולה וחינוך ישראלי ממוסד סיפר לו ש"הסכם מינכן" היה כניעה של מנהיגים רופסים וחלושים לכוח ההיטלראי המאיים, את העובדה המרה - שהימין האנגלי, הצרפתי, והאמריקאי שקל ברצינות כריתת ברית עם היטלר (שלחלק מהשקפותיו חש קירבה אידיאוךוגית ורגשית) נגד סטאלין, אותו (ואת הקומוניזם) ראה כאויב מספר אחד, ושהסכם מינכן היה ביטוי לאינטרס ימני זה

       

      וישראל שותקת: רבים מאנשי ימין חדשים אלה אלה הם "ידידי ישראל" - הם רואים בה מחסום בפני האוריינט וכוחות רדיקליים ואנטי-אירופיים, הם סולדים מ"שמאלנות", מהדגשת חלקם של קומוניסטים ותנועות פועלים במאבק בנאצים ובעוזריהם (המשטרים ה"חוקיים" בהונגריה, רומניה, איטליה, סלובקיה, ליטא, נורווגיה, קרואטיה ועוד). הם איסלמופובים וערבופובים - ונזהרים שלא להפנות את שנאת הזרים שלהם ל"יהודים". הם למדו גם שלא להכחיש שואה (לה-פן) - זה עושה בעיות תדמית ועם הקונגרס האמריקאי - אז הם משווים את התנאים הסוציאלים של עוזרי הנאצים לאלו של הפרטיזנים, הם משכתבים את ספרי ההיסטוריה והופכים לגיבורים לאומיים את רודפי היהודים הנלהבים ביותר ומקימים להם אנדרטות. לא רק בליטא. לפעמים קוראים להם פיני (האיטלקי) ותוג'מן (הקרואטי) - שניהם באו כידידי ישראל להתחבק עם שמעון פרס בירושלים, לקנות נשק בתעשיה הצבאית (קרואטיה), ולהפטיר כמה מלים לא מחייבות ביד ושם ("מוסוליני קצת שגה ביחסו ליהודים")

       

      כל זה מוכיח את מה שהזכרת: מדינת ישראל והממסד הציוני עושה שימוש מניפולטיבי ממש בזוי בזכר השואה. עמדה שמאלית - למה שמאלית, אנושית! - עקבית צריכה לשלול בתקיפות גם הכחשות-שואה-לייט נוסח ריהביליטציה ורויזיוניזם (=שכתוב). בודאי כשהיא באה מאנטישמיים שמתחזים לשמאל פרו-פלסטיני. וגם כשהיא באה ממממני עמותות הימין והמתנחלים או מידידי-ישראל מפוקפקים מחוגי הימין האירופי ו/או הימין הנוצרי האמרקאי (שהתבטאויות אנטישמיות ופרו-היטלראיות מפורשות שלו לא חסרות, כמו בקרב תומכי "אם תרצו", כפי שפורסם לאחרונה)

       

       

        6/2/10 15:09:

      העניין בשואה הוא לא רק עניין של בחירה אלא של חובה עבור איש שמאל, קל וחומר איש שמאל יהודי.

      שמאל זה התנגדות מהבטן והשכל לכל מה שמריח אי צדק , אפלייה , ניצול, אלימות כלפי כל אדם , תהיה זהותו הלאומית, העדתית או הפוליטית אשר תהיה. אין וויכוח שהשואה היא אירוע של חוסר צדק ואכזריוות קיצונית שכל איש שמאל מתנגד לו. 

       בישראל אין שמאל אמיתי דווקא בשל הדגשת הייתר של הסכסןך , הדגשה המאפילה על למשל הדאגה לחלש ולאביון בתוככי הקו הירוק , כולל ערבים ו,,,, חרדים ! לא בכדי אין למה שקורים שמאל בישראל אחיזה רצינית בקרב המעמד העובד

      אחרון חביב ,   שמאל המייחד את מאמציו לפתרון פוליטי לסכסוך עם בעולם בערבי מתוך טעמים " של ריאל פוליטיק  " , כלומר לא בגלל שלפלסטינים יש זכויות כבני אדם , כפרטים וכקבוצה ייחודית , אלא מטעמים של כדאיות קצרת רואי ( אנחנו פה והם שם... כשהמפריד בין "פה" ל"שם" זה סה"כ כמה קילומטרים זה נשמע פאתטי ) לא ראוי להקרא שמאל  . 

        6/2/10 13:58:

      צטט: yossi melman 2010-02-06 09:09:41

      צטט: שלמיל 2010-02-05 23:10:21

      נחמד שנלחמים בהשכחת רדיפת היהודים  על ידי אזרחי הארצות הבלטיות,אולם כול עוד שמשכיחים את חלקן של ארצות המערב, (כולל הממסד היהודי בארץ ובחו"ל.) ששיתפו פעולה עם הנאצים,( במחדל, שתיקה, והשתקה.) , שיכתוב ההיסטוריה של רצח היהודים ימשך.

      מה הקשר? חורה לך שמשכיחים ומשכתבים במערב את ההיסטוריה (אגב היכן)? אז תמחה ותכתוב על כך. חוץ מזה איזה ממסד יהודי בארץ ובחו"ל שתף פעולה עם הנאצים למעט פרשת קסטנר והאפיזודה הקצרצרה של יאיר להיות בקשר עם האיטלקים והגרמנים?

      זה לא מכובד מה שכתבת אם אינך מסוגל להדגים או לאשש במראי מקום.

      הלו מר מלמן

      על גורס (גיירס) שמעת? שם היו רק כ11000 מיהודי גרמניה שהאדון מר צ'רצ'יל היה יכול להציל  ולא עשה כן.

      על אחד בשם א.סירני שמעת? הוא "בילה" כמה חודשים בדאכאו וחולץ  משם הודות למאמצי הסוכנות.. לדעתך הוא לא סיפר למנהיגי הישוב את קורותיו במחנה "הבראה" הנ"ל?

      כמובן שעל יואל ברנד ועל שליחותו וכליאתו על ידי שלטונות אלביון ודאי לא שמעת, הלא כן?

      כמו כן על וידויו של גולדמן וסטפן וויז, מעולם לא שמעת, וגם על כך שמסופר על רוזוולט שאמר למנהיגים יהודים שהתחננו בפניו שיעשה מה שהו למען  יהודי אירופה, "שבו בשקט,אחרת גורלכם יהיה כגורל יהיה כגורל היפנים ילידי ארה"ב."

       האם זה מספיק לך? עבורי  כן.

       

        6/2/10 13:36:
      "לא פעם כעסתי על חברי בשמאל שלא מצאו בליבם פינה, ולו קטנה, לנושא הזה והעדיפו לעסוק אך ורק בסבל הפלשתינאיים, בזכויות אדם אוניברסאליות הותירו משום מה את מלאכת הזיכרון, הנצחת השואה והמאבק באנטישמיות המודרנית לימין. זה לא היה צריך להיות כך. אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה."

      מאיפה אתה מוצא את החברים שלך?  שלי יחימוביץ' לא החרימה בכנסת את נאום מרקל בגרמנית? דב חנין לא נלחם למען זכויות ניצולי השואה? אחיו של עוזי ברעם,ששמו הפרטי זרח מפרחוני,לא תקף את את סבר פלוצקר על זה שהוא מבין כביכול את מניעי הפולנים שטבחו ביהודים ניצולי שואה  אחרי שניסו לחזור לבתיהם הגזולים?
      אם מגרדים קצת מגלים שכמה אנשים בולטים מהשמאל החדש באים מבית קומוניסטי. ולמרות קטע מביך בעבר עם הסכם ריבנטרופ-מולוטוב,אי אפשר לקחת מהם את המלחמה בנאצים -כשם שאי אפשר לקחת את זה מ"האנגלים".
      עם זאת,יש משהו בדבריך,מלמן, ברמה הקונצפטואלית, לא נוח כנראה לשמאל החדש עם השואה. לא נוח להזכר שהפייסנות בשם ערכים אוניברסלים,כפי שזה מאפיין אותו, נגמרה רע,רע מאוד.
      נראה שהעם הנבחר ,עם כל הכבוד לרבניו וגאוניו, החל מאיינשטיין ,דרך פרופ' יונת וכלה בגדעון לוי, צריך גם לפעמים להיות חזק צבאית. אין מה לעשות .
        6/2/10 12:13:

      צטט: yossi melman 2010-02-06 09:09:41

      צטט: שלמיל 2010-02-05 23:10:21

      נחמד שנלחמים בהשכחת רדיפת היהודים  על ידי אזרחי הארצות הבלטיות,אולם כול עוד שמשכיחים את חלקן של ארצות המערב, (כולל הממסד היהודי בארץ ובחו"ל.) ששיתפו פעולה עם הנאצים,( במחדל, שתיקה, והשתקה.) , שיכתוב ההיסטוריה של רצח היהודים ימשך.

      מה הקשר? חורה לך שמשכיחים ומשכתבים במערב את ההיסטוריה (אגב היכן)? אז תמחה ותכתוב על כך. חוץ מזה איזה ממסד יהודי בארץ ובחו"ל שתף פעולה עם הנאצים למעט פרשת קסטנר והאפיזודה הקצרצרה של יאיר להיות בקשר עם האיטלקים והגרמנים?

      זה לא מכובד מה שכתבת אם אינך מסוגל להדגים או לאשש במראי מקום.

       כבר בערעור בתיק המדינה נגד גרינוולד ב-1957 או 8 הופרכה הטענה שקסטנר שיתף פעולה עם הנאצים. האיש הזה, עם כל חסרונותיו, היה אמיץ ביותר, סיכן את חייו והציל יהודים. 1,600 יהודים. וזו השורה התחתונה. נכון שהפרשה היתה מורכבת, אבל זו השורה התחתונה.

       

        6/2/10 12:09:

      "'אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה."

      יותר מכך - אפשר להיות איש שמאל ולדעת שאחד מלקחיה של השואה  הוא לקח אוניברסלי - אנושיות, בחינה עצמית מתמדת, נסיון מתמיד לפיוס, לחפש את היד המושטת מעבר לגדר. ואם אין כזו ,לא לחדול מהמאמץ ליצור כזו. נאיביות הומניסטית (שיש המכנים אותה "שמאלנית") תמיד עדיפה בעיני על פכחון אכזרי.

       

      ביום ה' שודר בערוץ 1 סרט על גבי גזית  שמגלה את שורשיו בשואה.הורים ניצולי שואה שאיבדו את רוב בני משפחתם ושרדו קשיים נוראים. זה לא ש"אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה". אולי אי אפשר להיות איש שמאל בלי להתעניין בשואה?

       

      תודה על הסקירה המקיפה והחשובה.

        6/2/10 11:44:


      פרופ' דב לוין היה חבר של אבי.  אבי היה פרטיזן ביערות פולין (ביאליסטוק). חשבתי שהחברות החלה אז, אך עם קריאת הפוסט אני מבינה שפגישתם היתה בלחימה על הר הצופים (אולי לפני כן בגוש עציון?).

      כשהיית אומר לאבי "דב לוין" חיוך גדול היה נסוך על פניו (כמעט כמו זה של דב לוין עצמו).

       

      אבי כבר איננו וקריאת הפוסט החזירה אותי לפינה חמה בלב. כשאתה כותב שדב לוין תיעד פרטיזנים, אני תוהה אם גם אבי במתועדים. האם יש דרך לבדוק?

       

      יישר כח על הכתיבה ועל הגישה.

        6/2/10 09:09:

      צטט: שלמיל 2010-02-05 23:10:21

      נחמד שנלחמים בהשכחת רדיפת היהודים  על ידי אזרחי הארצות הבלטיות,אולם כול עוד שמשכיחים את חלקן של ארצות המערב, (כולל הממסד היהודי בארץ ובחו"ל.) ששיתפו פעולה עם הנאצים,( במחדל, שתיקה, והשתקה.) , שיכתוב ההיסטוריה של רצח היהודים ימשך.

      מה הקשר? חורה לך שמשכיחים ומשכתבים במערב את ההיסטוריה (אגב היכן)? אז תמחה ותכתוב על כך. חוץ מזה איזה ממסד יהודי בארץ ובחו"ל שתף פעולה עם הנאצים למעט פרשת קסטנר והאפיזודה הקצרצרה של יאיר להיות בקשר עם האיטלקים והגרמנים?

      זה לא מכובד מה שכתבת אם אינך מסוגל להדגים או לאשש במראי מקום.

        5/2/10 23:10:
      נחמד שנלחמים בהשכחת רדיפת היהודים  על ידי אזרחי הארצות הבלטיות,אולם כול עוד שמשכיחים את חלקן של ארצות המערב, (כולל הממסד היהודי בארץ ובחו"ל.) ששיתפו פעולה עם הנאצים,( במחדל, שתיקה, והשתקה.) , שיכתוב ההיסטוריה של רצח היהודים ימשך.
        5/2/10 22:21:

      צטט: שרון שביט 2010-02-05 20:02:02

      פוסט יוצא מן הכלל.

      קראתי בנשימה אחת.

      תודה שהבאת.

      שרון

       

      תודה שרון

        5/2/10 21:54:

      צטט: yossi melman 2010-02-05 19:42:12

      צטט: adym 2010-02-05 15:18:15


      תודה יוסי
      ואם תירצה לעשות מעשה
      אנא התקשר אלי

       

      תודה לך. סבורני שאם החלטנו אז שלא לעשות דבר לא אעשה זאת בעתיד. מה עוד שאני אמנם בעד זכות המחאה אך נגד אלימות כמבטאת מחאה מכל סוג שהוא.

       

       ''מעשה'' יכול להיות פסיבי,הומניסטי,קריאטיבי
       בוודאי שלא לאלימות התכוונתי

       

       

        5/2/10 20:02:

      פוסט יוצא מן הכלל.

      קראתי בנשימה אחת.

      תודה שהבאת.

      שרון

        5/2/10 19:45:

      צטט: Mosheshy 2010-02-05 17:54:36

      ה"שמאל" שאתה יוצא נגדו הפך בורגני כבר מזמן."שמאל" זה עסוק בעסקים בינ-לאומיים שהשתיקה לא יפה להם.

       

      אני לא יוצא נגד השמאל רק הצרתי שהשמאל מעולם לא התעניין בהנצחת השואה ובזכרון. אגב גם האם הפך לבורגני ושבע זה לא צריך היה למנוע ממנו להותיר את הנושא לבלבדיותו של הימין, שאכפת לו ופועל בעניין בין אם לשמה ובין אם לאו. בכל מקרה תודה על תגובתך.

        5/2/10 19:42:

      צטט: adym 2010-02-05 15:18:15


      תודה יוסי
      ואם תירצה לעשות מעשה
      אנא התקשר אלי

       

      תודה לך. סבורני שאם החלטנו אז שלא לעשות דבר לא אעשה זאת בעתיד. מה עוד שאני אמנם בעד זכות המחאה אך נגד אלימות כמבטאת מחאה מכל סוג שהוא

        5/2/10 17:54:
      ה"שמאל" שאתה יוצא נגדו הפך בורגני כבר מזמן."שמאל" זה עסוק בעסקים בינ-לאומיים שהשתיקה לא יפה להם.
        5/2/10 15:23:

      צטט: galhyt 2010-02-05 15:06:36

      יש אירגון שמאל שלא מפקיר את זכרון השואה ולקחיה:http://www.maavak.org.il/maavak/?article=294

       

      תודה על ההפניה. אף שאיני מגדיר עצמי טרוצקיסט כמו תנועת "מאבק" יבורכו על עמדתם בעניין השואה ובגנות הקפיטליזם ובעד סולדיריות של תנועת הפועלים.

       

        5/2/10 15:18:

      תודה יוסי
      ואם תירצה לעשות מעשה
      אנא התקשר אלי
        5/2/10 15:11:

      צטט: "מוכר הסיפורים" 2010-02-05 14:27:37

      השואה היא מושג, שיש לו ממשות. ממשות זו היא חלק מן החיים שלנו (ולא רק שלנו). מושגים נולדים ומתים, ומה יש להכחיש אם לא את הממשות?

       

      אלי תודה על תגובתך. הכחשה היא חלק מאותה ממשות שאתה מדבר אליה. גם היא חלק מהחיים.

        5/2/10 15:10:

      צטט: כאן דוד מדבר 2010-02-05 13:19:34


      תודה על הפרופיל-ון על מורי ורבי מאז שנת 1975 , דב לוין, וברכות על קבלת פרס סוקולוב. נתן רועי

      נתן יקירי

      תודה רבה על הברכות ועל שקראת והגבת. היו היו זמנים ב"דבר". שא ברכה

      יוסי

        5/2/10 15:06:
      יש אירגון שמאל שלא מפקיר את זכרון השואה ולקחיה:http://www.maavak.org.il/maavak/?article=294
      השואה היא מושג, שיש לו ממשות. ממשות זו היא חלק מן החיים שלנו (ולא רק שלנו). מושגים נולדים ומתים, ומה יש להכחיש אם לא את הממשות?
        5/2/10 13:19:

      תודה על הפרופיל-ון על מורי ורבי מאז שנת 1975 , דב לוין, וברכות על קבלת פרס סוקולוב. נתן רועי
        4/2/10 18:48:

      צטט: גדגדים 2010-02-04 18:34:21


      אשרך שזכיתה לחבר שכזה.

      *

      תודה שקראת הגבת וברכת.

      יוסי

       

        4/2/10 18:34:


      אשרך שזכיתה לחבר שכזה.

      *

        4/2/10 08:13:

      צטט: שטוטית 2010-02-04 00:35:39

      יוסי,

      כל כך תודה לך על הדברים שהבאת לכאן

      ראשית תודה ל:

      לא פעם כעסתי על חברי בשמאל שלא מצאו בליבם פינה, ולו קטנה, לנושא הזה והעדיפו לעסוק אך ורק בסבל הפלשתינאיים, בזכויות אדם אוניברסאליות הותירו משום מה את מלאכת הזיכרון, הנצחת השואה והמאבק באנטישמיות המודרנית לימין. זה לא היה צריך להיות כך. אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה. 

      גמני חושבת על כך המון כבת לניצולת שואה, כצברית ובעלת זהות יהודית חזקה

      ~

      שנית על ההומאז' לפרופ' דב לוין

      ~

      ועל  האיזכור הכל-כך  חשוב וראוי  של אברהם סוצקובר המשורר האידי החשוב

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D_%D7%A1%D7%95%D7%A6%D7%A7%D7%91%D7%A8

       

       http://simania.co.il/bookimages/covers13/133698.jpg

       

      תודה

      שטוטית_משוטטת

      תודה לך על התגובה המפרגנת.

       

        4/2/10 00:35:

      יוסי,

       

      כל כך תודה לך על הדברים שהבאת לכאן

      ראשית תודה ל:

      לא פעם כעסתי על חברי בשמאל שלא מצאו בליבם פינה, ולו קטנה, לנושא הזה והעדיפו לעסוק אך ורק בסבל הפלשתינאיים, בזכויות אדם אוניברסאליות הותירו משום מה את מלאכת הזיכרון, הנצחת השואה והמאבק באנטישמיות המודרנית לימין. זה לא היה צריך להיות כך. אפשר להיות איש שמאל ולהתעניין בשואה. 

      גמני חושבת על כך המון כבת לניצולת שואה, כצברית ובעלת זהות יהודית חזקה

      ~

      שנית על ההומאז' לפרופ' דב לוין

      ~

      ועל  האיזכור הכל-כך  חשוב וראוי  של אברהם סוצקובר המשורר האידי החשוב

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D_%D7%A1%D7%95%D7%A6%D7%A7%D7%91%D7%A8

       

       http://simania.co.il/bookimages/covers13/133698.jpg

       

      תודה

       

      שטוטית_משוטטת

      ארכיון

      פרופיל

      yossi melman
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין