כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    חג פסח

    11 תגובות   יום ראשון, 28/3/10, 20:50

    עשר המכות - ציור של הצייר החיפאי ברוך נחשון (1917-1948)

    ראה קישור : http://2-passover.tripod.com/jewishart.html

    גלות מצרים - מהיכן התחיל הכל ?


    "ברוך שומר הבטחתו לישראל... ויאמר לאברם ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה. וגם את הגוי אשר יעבֹדו דן אנכי, ואחרי כן יצאו ברכוש גדול".

    סיפור יציאת מצרים כבר מתחיל בברית בין הבתרים בהבטחת ה' לאברהם על הגלות, השעבוד ועל הגאולה.במסכת נדרים נחלקו האמוראים מדוע היה כעס על אברהם, עד שאמר לו הקב"ה כדברים האלו. וכל זאת כמובן מתוך ההבנה שאין שעבוד וצרה בלא חטא.

    "אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? מפני שעשה אנגרייא בתלמידי חכמים שנאמר (בראשית יד) 'וירק את חניכיו ילידי ביתו'.

    ושמואל אמר: מפני שהפריז על מידותיו של הקב"ה שנא' (בראשית טו) 'במה אדע כי אירשנה'.

    ורבי יוחנן אמר: שהפריש בני אדם מלהיכנס תחת כנפי השכינה שנאמר (בראשית יד) 'תן לי הנפש והרכוש קח לך...'" .

    עוד לפני שניגש להסביר כל אחת מהסיבות, יש לשאול מדוע נענשו בניו של אברהם ולא אברהם עצמו? מסביר המהר"ל שאם יש חסרון באברהם עצמו, שורש עם ישראל, הרי שאותו חסרון ימשך גם לכל הדורות העתידים לצאת ממנו, ולכן גם בהם היה צורך לתקן זאת. את אברהם עצמו לא היה ניתן להעניש שהרי ממנו יצא ישמעאל ואח"כ עשו, ואם היה אברהם גר בארץ אחרת הרי שגם בהם היה מתקיים 'יצאו ברכוש גדול', והרי הם יצאו מכלל ישראל.

    לכן הגלות באה רק מאוחר יותר בזרעו של יעקב ובניו כיוון שרק להם שייכת הגאולה ונתינת ארץ ישראל בהמשך.

    שלשת האמוראים סוברים שאברהם פגם במידת האמונה , לכן נשתעבדו , היו גרים , עבדו ועונו ארבע מאות שנה בכדי לחזקת את עניין פגם האמונה , שכאמור אם קיים בשורש - עובר גם בתורשה לבנים.

    ר' אבהו מסביר שאברהם הוציא את תלמידיו למלחמה להצלת לוט, ובודאי שאין סומכים על הנס, אך אברהם לקח יותר ממה שהיה צריך לקחת או כאלו שלא היה עליהם ללכת אלא להישאר וללמוד, וכנגד זה שלא בטח אברהם לגמרי והיה ירא , לכך נשתעבדו בניו בכדי שיראו את גבורות ה' ואז יקנו אמונה שלמה ללא כל ספיקות. שמואל סובר שאברהם האמין בה' אך היה לו ספק בעניין נתינת הארץ, שמא לא יזכה הוא או בניו לארץ בגלל מידת הדין אם יחטאו במהלך הדורות. ובכדי לחזק אמונה זו היו ישראל משועבדים במצרים ועבוד שם, עד שלבסוף 'ויאמינו בה'...' וקנו את האמונה החזקה בהקב"ה.

    ואילו ר' יוחנן סובר שאברהם לא גייר את הבריות לאחר אותה מלחמה כאשר אמר לו מלך סדום

    'תן לי הנפש והרכוש קח לך', והרי רוצה ה' שכל העולם יתקרבו ויאמינו בו וזה בא על ידי הגירות.

    וכאשר עבדו ישראל במצרים ולבסוף יצאו באותות ובמופתים הרי שכל העולם שמע זאת ובאו הרבה גרים להתגייר ולהאמין - כפי שעשה יתרו ששמע את יציאת מצרים.

    אברהם אבינו הוא גדול המאמינים ודווקא ממנו לומדים אמונה. שלושת העניינים הללו, כולם שייכים אל עניין האמונה. בכדי להוציא את הפועל הגלות והגאולה שתכנן הקב"ה היה צורך בחטא , ואף חטא קטן שכזה מספיק להכריע שתצא הגלות אל הפועל, שהרי אין גלות בלא חטא.

    חג פסח הוא חג האמונה, זהו עניינו העמוק. לכן העבודה האישית וגם במצוות 'והגדת לבנך' היא חיזוק נקודת האמונה והביטחון בהקב"ה.

    אמונה בגבות וביכולות של ה', אמונה בהבטחת ה' ללא שאלות ותמיהות שלא מסתדרות עם ההיגיון, עם המציאות, עם מידת הדין , וכמובן הפצת האמונה החוצה , לעם ישראל ולכל העולם כולו.

    מנחת חינוך לפשטות ולאמונה

    ישנו עיקרון אחד המלווה את עיקר מחשבותיו של האדם במשך חייו, וניתן לסכם זאת במילה אחת- 'אני'.

    כל חייו דואג האדם להצלחתו, לפרנסתו, כבוד, בריאותו. בראש ובראשונה לו עצמו ולאחר מכן לסובבים אותו.

    פעמים רבות הדבר מגיע גם לעבודת ה' כאשר רוצה האדם לקיים מצוות , לדעת יותר תורה והלכות -

    לאו דווקא לרצונו של ה' יתברך או לכבודו - אלא לכבוד האדם עצמו ולהרגיש סיפוק בהליכות חייו.

    יצר זה הוא משמעותי מאוד , ונראה שיש בו גם יתרון כיוון שפעמים רבות זה מה שמניע את האדם להתקדם בחיים ואף לקדם את העולם במשהו , מתוך רצון פנימי לקדם את עצמו. אם לא היה לאדם כל סיפוק עצמי במעשיו , לצערנו ספק אם היה עושה חלק נכבד מפעולותיו בחייו.

    חג הפסח בא לחנך אותנו להוריד קצת מהחשיבה על האני העצמי , מלחשוב על מימוש והצלחה אישית , שהרי בסופו של יום האדם הוא בשר ודם , שכל מה שיש לו אינו אלא בחסד עליון מאת הקב"ה.

    המצה אין לה מצד עצמה כלום, אין בה תבלינים, היא לא תפחה.

    כי חשיבותה היא בגלל שכך קבע הקב"ה. כך גם הצלחתו של האדם בחיים באה לו מאת הקב"ה.

    על ידי התיקון הזה במידות ובנפש האדם , ישנו חג אחד בלבד שבו מקריבים בבית המקדש לחם חמץ וזה בחג השבועות, וניתן להסביר זאת שלאחר התיקון שנעשה בנפש בחג הפסח , אז ניתן להקריב גם חמץ , כאשר אתה מבין את מקומך ואת מעמדך לעומת בורא העולם.הכהן הגדול מקריב בכל יום במקדש

    'מנחת חינוך' , וכן כל כהן הדיוט ביום שבו הוא מתחנך לעבודה - מביא עשירית האיפה למנחה .

    נראה שנבחר דווקא קרבן מנחה כיוון שדרכו של עני להביא קרבן מנחה , כיוון שזה כל מה שיש לו ומעלה עליו הקב"ה כאילו הקריב נפשו. כך גם מתחנכים הכוהנים ההדיוטות והכהן הגדול לעבדותם דווקא בקרבן מנחה בכדי שלא ירגישו גאווה גדולה אלא ירגישו כעניים .

    המיוחד בקרבן מנחה זה הוא שאין בו קמיצה שנשרפת כבשאר מנחות אלא "וכל מנחת כהן כליל תהיה לא תאכל" , לחזק את עניין אפסיות האדם לעומת עוצמתו של הקב"ה שהכול בא מאיתו .

    חג הפסח הוא חג האמונה. אמונה שה' מנהיג את העולם וגאל אותנו ממצרים על אף שהיינו בבחינת 'מצה' , שלא היה לנו דבר מצד עצמנו , לא בגשמיות וגם לא ברוחניות.

    כל מה שיש לנו, הכול מאת ה ', אין לנו דבר מצד עצמנו. לכן גם כל מעשינו מחויבים להיות לרצון ה' ולשם שמיים.

    דרג את התוכן:

      תגובות (11)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/4/10 23:40:


      חג שמח שלמה יקר

      לך ולמשפחה

        30/3/10 21:45:

       

      מאלף כתבת שלמה יקר.

      חג אביב שמח לך ולכל בני ביתך.

        29/3/10 17:35:

       

       

      חג פסח שמח וכשר

      לך ולמשפחתך.

       

      ציונה

       

       

        29/3/10 16:37:
      מרתק שלמה, תודה שהבאת.
      חג כשר, אביבי ושמח לך וליקיריך!!!
        29/3/10 15:34:

      חג שמח שלמה

      לך וליקירייך

        29/3/10 12:14:

      נטלי

        29/3/10 09:12:

      שלמה

      חג פסח שמח לך ולכל בני ביתך,

      שתשרור רעות ואחווה בביתכם... 

      כוכי

        29/3/10 08:56:


      התגובה שלך - בביעור חמץ,

      ראוייה לציון.

      זכית.

       

        

                              

                               

                               כוכב*

                               כשר לפסח.

      חג שמח

      לך ולבני משפחתך.

                                                        כי נר מצוה ותורה אור.

        28/3/10 23:17:


      או בקיצור:

      הכל התחיל בנשמה שלנו,

      המשיך עם התפרצות האגו המפריד ביננו

      ומכאן שוב לחיבור ביננו בעזרת כוח האהבה שנגלה ונשיג בתוכנו.

      חג שמחחחח לך ולכל יקיריך חיוך

       

       

      http://www.youtube.com/watch?v=f-nw5b2O9zY

       

       

        28/3/10 23:11:

      חג שמח שלמה לך ולכל משפחתך.
        28/3/10 21:03:

      שלמה היקר, שיהיה לך ולמשפחתך חג פסח שמח!.