כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    The Spirit Of Lyrics

    ברוכים הבאים למגירה.
    לכאן אעלה שירים (או משהו כזה...) פרי עטי שלא ראו ויש מצב שגם עדיף ולא יראו אור יום (אפילו פלורסנט זה יותר מדי בשבילם...)
    וגם,
    אתיימר לפרש שירים מולחנים שירדתי לסוף דעתם (מתיימר, כבר אמרתי?)
    ואגב זה, אשמח אם תחלקו על דעתי או תשתפו אותי בנתינת משמעות למילים המולחנות וגם אם תבקשו להתפלסף אודות שורות מחץ ו\או יצירות שלמות, אשמח גם אשמח!

    יאללה, שיחררתי
    תבלו :-)

    משהו לפסח

    0 תגובות   יום ראשון, 28/3/10, 22:45

    copy-paste של משהו שכתבתי להשגיד בשולחן החג לפני כמה שנים.

    סוג של "דבר תורה" אבל ממש לא...

     

     

    בס"ד

    פסח 2006

    משהו לפסח

     

     

    ערב טוב וחג שמח,

     

    חג הפסח נקרא גם חג החירות, חירות על שום מה? על שום שהוציאנו הקב"ה מארץ מצרים והצילנו מידי פרעה.

    עיקר מצוות החג היא "והגדת לבנך" צריך לספר את סיפור יציאת מצרים ושחרור עם ישראל מעבדות לחירות ע"י הניסים הגדולים שעשה לנו הקב"ה.

    מה הוא אותו שחרור?

    המילה מִצְרַים היא מלשון מֶיְצַרִים (מיצר- גבול), אנחנו בחיי היום-יום יכולים (ואפילו נוהגים) להתייחס לדברים כמגבילים ומשעבדים אותנו.

    כל מערכת שלא תהיה נרגיש בה כמוגבלים, ובמובנים מסוימים כחסרי חופש (מערכות יחסים, עבודה, לימודים וכד').

    נשאלת השאלה מהי אם כן אותה יציאה לחופשי?

    החופש פירושו היכולת לעשות ככל העולה על רוחך בכל זמן נתון.

    אך האם זה אומר שיש להתנתק מכל מערכת המקיפה אותנו?? האם ככה נהיה חופשיים??ממש לא. שהרי אם נתנתק באופן מוחלט מן המערכת (כל מערכת, כל אחד ו"המיצר" שלו) לא נהיה חופשים, נהיה כבולים במערכת אחרת, מערכת הבטלה והשעמום. מערכת מנוונת ומסוכנת, שכן אדם ללא מעש, לא מרבה לחשוב, לא מרבה לפעול ולאט לאט מתנוון ונהיה כלא קיים. וכמו שנאמר "אני חושב- משמע אני קיים", אם אני לא חושב משמע אינני שונה מכל שאר הדוממים מסביבי.

     

    אז מה הוא בעצם החופש האמיתי?

    בני ישראל שעבדו בפרך, נחשבו כגולים במצרים, גלות זו מעבר למובנה הפשוט, הייתה יותר עמוקה, זו הייתה גלות של הנפש, שהייתה משועבדת לרצונותיו של אחר ואסר עלינו, או הטיל עלינו סנקציות, בשל היותנו שייכים לעם זה או אחר, דת כזו או אחרת. הנפש, הייתה אמורה להיות כשלו, כשל פרעה.

    בנ"י בסופו של דבר, כמו שכולנו יודעים ניצלו, יצאו לחופשי, בעזרת משה שהיה שליח האל.

    משה, שהחל כתינוק קטן, שחייו ניצלו ע"י לא אחרת מאשר בת פרעה -סמל "המיצר" (המערכת)- גדל לימים להיות מושיע העם.

    הקב"ה נתן בידי משה אותות ומופתים לעשות בפני פרעה וחכמיו. משה בהתחלה היה די סקפטי לגבי כל זה: מה יהיה אם זה לא יעבוד? מי אני לעומת חכמיה הגדולים של האימפריה המצרית?

    גדולתו נמדדת בכך שעל אף ההיסוסים וחוסר הוודאות הוא אכן התייצב למולם והראה את הכוח "המאגי" שאלוהים נתן לו.

    משה האמין שהקב"ה עומד מאחוריו, שומר ומשגיח עליו. שכן לולא האמונה הזו, והביטחון המוחלט בקב"ה, קיים הסיכוי שבני ישראל לא היו יוצאים ממצרים.

    (יחד עם זאת אסור לשכוח את מאמר מרדכי לאסתר "כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר" אבל זה כבר סיפור אחר...)

    האמונה והביטחון בקב"ה הם שהצילו את עם ישראל מידי המצרים.

    משה החדיר בעם את האמונה שמהצרה הזו הם יחלצו, ויגיעו אל המנוחה ואל הנחלה הלא היא הארץ המובטחת מלאת כל הטוב.

     

     

    החופש אם כן, הוא הכוח הפנימי שלנו, הרוח, המחשבה, היכולת להאמין, לקוות ולרצות במה שרק נחפוץ.

     

    החופש הוא הכיף וההנאה שאנחנו מפיקים מכל עיסוקינו, החופש הוא המפתח לאושר.

    החופש הוא בפנים, הוא בלב ובשכל. ולא משנה באיזה "מיצר" נחשוב שאנחנו נמצאים, הוא כאין וכאפס לעומת המרחב הפתוח של הלב והשכל, שם כאמור נמדדת חופשיותנו.

    בהגדה נאמר "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" משמע, בכל זמן ובכל מקום, חייבים אנו לראות את עצמנו כאילו אנחנו, באופן אישי, היינו שותפים לחוויית היציאה ממצרים.

    הפסוק מזמין אותנו להביט ב"מצרים" שלנו, בכבלים הכובלים אותנו ומגבילים את חירותנו, ולראות את הדרך האישית שלנו לצאת לחירות.

    כל אחד חש לפעמים חלש או חסר תקווה. ההגדה מזכירה לנו שתמיד יש לנו אפשרות לפתוח את המחשבה ואת הלב ולזכות בחירות.


    כמו שאמר הרב קוק: "החירות הזאת אינה נקנית כי אם על ידי חירותה של הנשמה".

     

     

    לסיכום,

    כמו שבני ישראל יצאו מעבדות לחירות, משעבוד לגאולה בעזרת האמונה והרצון, כך גם אנחנו צריכים לקוות לטוב ולהאמין בטוב, רק כך נוכל להרגיש כבני חורין.

    את נפלאותיו של הקב"ה לא תמיד נראה ואסור לנו לסמוך עליהן שיקרו, אך אם נאמין בעצמנו ולא נאבד את התקווה, גם כשהדרך הארוכה של החיים תטמון לנו מלכודות אנו נשכיל לצאת מהן בדרך שלנו ובאמונה בטוחה בצדקת דרכינו, ואם נאמין שהכל לטובה זה יתגשם.

    לא נותר לי אלא לאחל לכולכם, שהחג ימשיך להיות שמח, ושנזכה כולנו להיות בני חורין בארצנו.

    לשנה הבאה בירושלים הבנויה.

     

     

    חג שמח!   

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      RedHat
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין