כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    אגו קטן מדי וה"ביטול" החסידי

    2 תגובות   יום שישי , 30/4/10, 06:50

    אגו קטן מידי - תורת האיזון

    האדם הלא מאוזן חש כי -לא "מגיע" לי להיות "מעל" אחרים. השפלות, הטרדות, התערבות של אחרים, קושי להצליח.

    האגו ("אני" ביונית) משמעו: הזהות הרוחנית והפיסית של האדם.כדי לדעת מי אני, יש צורך ב- "קבלה עצמית" כפי שאני.להיות במצב שוויוני עם האחרים.גם לי כמו לאחרים מגיע בצורה שווה.אני והאחרים נמצאים על אותו קו.אין נחות או גבוה.

    הגדרת האגו:בפסיכואנליזה - החלק של הנפש המתפתח מן החוויות של העולם החיצון ונמצא בקשר עם המציאות החיצונית. במונחים פרוידיאניים האגו משלב בין דרישות האיד (היצרים, האינסטינקטים), הסופר-אגו (האני העליון המוסרי) והמציאות.

    אילן אביב כותב במאמרו: אגו הינו דפוס מחשבתי הנובע מתוך פחד של התודעה כי אינו חלק מהשלם. הינו דפוס מחשבה והבנה מוטעית של התודעה, הנרכש מתוך גלגולי הכחשה רבים ומזוהה כיחידה נפרדת מהיקום/בריאה כולה.
    אגו "מספר" לנו כי עלינו לשמור על האינטרס הפרטי שלנו גם אם מתנגש הוא עם כוונתו של אדם אחר או אף כוונתה של החברה כולה או המין האנושי.

    הוא אינו מבין את התוכנית השלמה ואת מקורו הוא.
    פחד זה שהושרש בנשמתנו פיתח מחשבה אגואיסטית הנפרדת מדעתו של הבורא ונקראת "אני" (ניתן לראות במילה המקראית "אנוכי" את מהות האגו)

    יוצא מתוך הסבר זה כי האגו הינו דבר שלילי, וכאן ברצוני לשפוך אור על הבנה מוטעית זו ולקבל את האגו האנושי כילד הפוחד מהחושך ולא כמפלצת מאיימת, שאינו כך כלל.

    בעולמנו הזה אנו זקוקים לאגו בסיסי על מנת להתקיים, מכיוון שאילולא היה לנו את ה"אני " המדובר, אזי לא היינו יכולים אפילו לרצות לאכול ומייד נכחדים. האני משמש בסיס קיומי לגוף בו אנו נמצאים ומשרת את החלקים הפיזיים של מהותנו.

    חשוב להבין שהקיום הפיזי הינו מראה של מחשבה גבוהה יותר של התודעה ומתוך כך יוצא כי גם האגו הינו צורת מחשבה שהתגלמה אל תוך עולם החומר והפכה להיות מקובעת ומוצקה כדרכם של דברים במימד מוצק זה.אנשים רבים מתחילים את דרכם המודעת ונתקלים בסינדרום ה "אגו טריפ" בדרכם הרוחנית ואז נוטשים את הלימוד מכיוון שגרם להם לנסיגה בתהליך הגדילה.

    העלאת רמת הרטט והמודעות של האדם המתפתח, "מכריזה" איום על אותו חלק תודעה נשכח (אגו) ולכן מחזק עצמו הפחד בכדי לשמור על האיזון הקיים שהינו המצב ה"טבעי" המוכר של אותו אדם, המזוהה עם אותו "קלקול" ומבין אותו כמצבו הטבעי.

    ניתן לומר, כי חלק זה של נפש האדם אינו רוצה להיכחד ולכן מבצע הוא פעולות הישרדות המתפרשות אצל האדם המתפתח כרגרסיה.

    מושג הביטול בחסידות חב"ד

    אחד המושגים היסודיים ביותר בחסידות בכלל, ובחסידות חב"ד בפרט, הוא המושג "ביטול היש" - לסלק את הרגשת ה'יישות' העצמית. ה'יישות' נתפסת כשורש כל רע וכאם כל חטאת, כאשר תפקידו של האדם בעולם הוא לבטל את ה'יישות' ולא להניח לה להתקיים בשום צורה ואופן.

    המושג 'יישות' בחסידות אינו בדיוק גאווה. לאמיתו של דבר, הוא רחב הרבה יותר. 'יישות' היא עצם הרגשת הקיום העצמי, עצם ההרגשה שאני קיים כדבר עצמאי ובלתי-תלוי. הגאווה היא צורה מסויימת של התפשטות והתפרצות ה'יישות'. אך יכול אדם להיות צנוע ועניו, ויחד עם זאת יש לפניו עבודה רבה בתחום זה של 'ביטול היש'
    הצורך ב'ביטול היש' הוא בפשטות - משום שזו האמת. אנו מרגישים את עצמנו למציאות עצמאית שקיימת בזכות עצמה, מכיון שאיננו רואים את האמת. האמת היא, שכל הווייתנו וקיומנו נובעים מהכוח האלוקי שבורא ומחיה אותנו. אם אנו קיימים, נושמים, חושבים, מרגישים, הרי זה בגלל שהקב"ה מקיים ומחיה אותנו בכל רגע מחדש. אין לנו שום קיום עצמי משלנו. כשאדם מרגיש את ה'אני' שלו כדבר שקיים בזכות עצמו - הוא מרגיש תחושה שעומדת בסתירה גמורה לאמת האלוקית.
    מהרגשה זו של ה'יישות' נובעים כל הדברים הרעים. אם נתבונן בכל המעשים השליליים, נמצא בתוכם את הגרעין של ה'יישות'. למה אנשים נלחמים זה בזה? למה אנשים פוגעים זה בזה? למה אנשים נגררים אחר תאוות שונות? - הכול מכיוון שהם מרגישים את עצמם ל'יש' והם שואפים למלא את מאווייו של ה'יש' הזה. אילו היו מתבטלים ולא מרגישים את עצמם ל'יש' - לא היו להם כל התאוות הללו.

    למה נחשב העולם-הזה הגשמי לעולם הנחות ביותר? מפני שהוא שיא ה'יש'. בגלל שהגשמיות נדמית למציאות עצמאית ואין היא מגלה את האמת, שאין לה כל קיום עצמאי משלה ושכל הווייתה וקיומה מותנים בכוח האלוקי.
    מידת ה'יישות' קובעת את דרגתו של האדם. ככל שהוא מתבטל יותר ופחות חש את עצמו ל'יש', כן הוא ניצב בדרגה גבוהה יותר. מעלתו של הצדיק, שהוא בטל ביותר לקב"ה. הצדיק אין לו הרגשה של 'יישות'-אישית; הוא בטל לחלוטין לרצונו של הקב"ה, כדברי המשנה: "בטל רצונך מפני רצונו", או ברמה גבוהה יותר: "עשה רצונך כרצונו".

    כמובן שעבודת הביטול הינה לכל אורך חייו של האדם.זהו מצב תודעה ומודעות גבוהה ביותר.
    אך אין הביטו אומר ל"האליל" אדם אחר ולתת לו לגיטימציה להוריד מערכך.אתה והוא נמצאים במצב שוויוני בעולם הזה ואין לו זכות להוריד מערכך.אין לו זכות להשפילך או להתערב בהחלטותך או לבטל אותך.
    אתה תעשה את עבודתך והוא יעשה את עבודתו.
    ביטול -הוא לא ביטול של עצמך מול אדם אחר אלא מול המהות האלוקית הגדולה שאתה חלק ממנה.
    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        14/12/10 05:21:

      צטט: כיסופים 2010-05-16 14:40:32


      חשוב!

      וביטול הרצון מתפרש הרבה פעמים-בטעות כמובן-

      שאדם משתדל לבטל את עצמו באומרו

      לא רוצה ואני מוותר על כל רצון מבחינתי

      וזורם לי עם מה שמגיע אלי ללא בחירה...

      -כשעצרה אותי חברה כזו בדרך למכולת,אמרתי לה:

      אבל הרצון הוא הכוח המניע הגדול ביותר!

      ועלינו להעצימו וללכת לאורו

      אבל

      אז מגיע הניסיון שדורש מאיתנו לא להתעקש על הדבר

      פתאום עליך לוותר על הרצון/התינוק שפיתחת במלוא כוחותיך,

      ולהניף אותו-כמו קורבן על מזבח האמונה

      והכאב האובדן עצום לעיתים

      דומה לניסיונו של אברהם בעקדת בנו-שלא נדע!

      ואז לשם שמים מבטלים את עצמינו

      ומקבלים

      כמו אברהם

      את יצחק - בחזרה!

      תודה על ההפריה הרוחנית שלך.

       

        תודה גם לך כיסופים

       

        16/5/10 14:40:


      חשוב!

      וביטול הרצון מתפרש הרבה פעמים-בטעות כמובן-

      שאדם משתדל לבטל את עצמו באומרו

      לא רוצה ואני מוותר על כל רצון מבחינתי

      וזורם לי עם מה שמגיע אלי ללא בחירה...

      -כשעצרה אותי חברה כזו בדרך למכולת,אמרתי לה:

      אבל הרצון הוא הכוח המניע הגדול ביותר!

      ועלינו להעצימו וללכת לאורו

      אבל

      אז מגיע הניסיון שדורש מאיתנו לא להתעקש על הדבר

      פתאום עליך לוותר על הרצון/התינוק שפיתחת במלוא כוחותיך,

      ולהניף אותו-כמו קורבן על מזבח האמונה

      והכאב האובדן עצום לעיתים

      דומה לניסיונו של אברהם בעקדת בנו-שלא נדע!

      ואז לשם שמים מבטלים את עצמינו

      ומקבלים

      כמו אברהם

      את יצחק - בחזרה!

      תודה על ההפריה הרוחנית שלך.

       

       

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה