כותרות TheMarker >
    ';

    ברוכים הבאים

    הבלוג של חנה וייס

    הבנה בינדתית, שלום בטיבט, שלום עולמי, זכויות אדם, אחריות אוניברסלית, חינוך למוסר ויצירת חברה אנושית וחומלת אלה הנושאים שמעסיקים אותי היום. פועלת כדי שניקח בחפץ לב את התרופה לאפידמיית העדר המוסר הפוקדת אותנו ושניישם את תרגול המוסר בחיינו.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא!

    0

    אחריות אוניברסלית וזכויות אדם - מכתב לקהילת ניגון הלב

    0 תגובות   יום רביעי, 2/6/10, 07:27

     

    סוכות 2009

     

    לחברי ניגון הלב, שלומות! 


    זוהי תגובה למכתב של פיני, או ליתר דיוק, פריצה לפתח שפתח כדי לשתף בהרהורי לב שממתינים זמן רב. אני מציעה שההרהור ב"מכת בכורות" יאיץ אותנו, מעבר להתמודדות עם טקסטים והמסורת "שלנו", לפעולה ולהרחבת המעורבות החברתית של קהילת ניגון הלב. 


    אני חברה וותיקה. הגעתי כל שבועיים לקבלת שבת, ייתכן שלא פספסתי אחת בין 2002 ועד פברואר 2005. בשנים אלו למדתי במשך שנה הנחיית קבוצות משולבת בלימוד טקסטים יהודים עם חן צפוני ואיתמר לפיד (2002-2003). לאחר מכן (2003), הצטרפתי לקבוצה היהודית-ערבית של המדרשה והייתי חברה בקבוצה זו, המונחית עלי ידי סבב חבריה, במשך 4 שנים, עד לנסיעתי לאוניברסיטת טיבט כדי ללמוד טיבטית. בין פברואר 2005 ועד לנסיעתי לטיבט בספטמבר 2007 הייתי מזדמנת בקהילת ניגון הלב. המשכתי לדרוש את פרשת השבוע מדי שנה, ולפני נסיעתי אף נפרדתי מהקהילה בדרישת פרשת השבוע מלווה בסיפור של הרשלה ובפרשנות בודהיסטית שהתקבלו באהדה. במשך שנתיים אני ממשיכה לקבל את הדיוור האלקטרוני, לקרוא ולהתעדכן על הנעשה בקהילת ניגון הלב.

     
    במהלך שלוש מתוך ארבע שנות השתתפותי בקבוצה הערבית-יהודית במדרשה, תיעדתי מילה במילה את המפגשים. כבר במפגש הראשון הרגשתי שכל מילה שנאמרת כאן היא ייקרת ערך. בתום שלוש שנים עלתה בי המחשבה שחובה עלינו לחלוק את החוויה שלנו עם החברה הרחבה יותר ולא להטמין אותה בחדרי חדרים. מצאתי במאי שעניינתי ברעיון של העלאת הצגה עם העושר העצום של החומר ברשותי -- טקסטים מכל הסוגים משתי תרבויות, והדיאלוג והשינוי שהפרטים והקבוצה עברו במהלך שלוש שנים. נתקלתי בהתנגדות חריפה של כמה מחברי הקבוצה להצעתי זו -- לדעת חבריי, המפגשים נערכו בדלתיים סגורות ויש לכבד את פרטיות המשתתפים. בשנה הרביעית הנחתי את העט. 


    לעניות דעתי, על חברי ניגון הלב להרהר בליבם איך להרחיב את מעגלי הדיאלוג בחברה. בדיאלוג אין איום. האיום האמיתי הוא בהתבצרות, כל אחד בעמדתו. הדיאלוג הוא הדרך לשלום ולאי-אלימות. אין ספק בכך שכל הפעילות של "ניגון הלב" מבורכת ומביאה להרהורים שבלב ולצמיחה אישית, והתרומה לילדי הבר-מצווה, לצמיחת קהילה ולילדי פנימיית נהלל מעשירה ומהווה תירגול של נדיבות של הלב. בכל זאת, נראה לי שקהילה שמבוססת על עיקרון הדיאלוג של המדרשה, של קולות רבים וקשב להם, לא יכולה להתעלם מהשיח החברתי הרחב יותר. זוהי גם הזדמנות להרחיב את הנדיבות של הלב, וגם הזדמנות להרחיב את האופקים, את ה"קבוצה שלי" לקבוצת בני האדם שאנו חולקים עמהם את הארץ שאותה אנו בוראים בשירה מדי שישי (ממש כפי שהאריה בסיפורי נרניה של לואיס בורא את העולם מתוך שירתו), ואת העולם. 

     

    לכן, אני מזמינה את ניגון הלב לצפות בסרט "קולות מבפנים", שזה עתה הובא לתשומת ליבי. הסרט הוא אוסף של קולות של ישראלים אשר מספרים על התפכחותם ל"מצב" בארצנו. http://www.voicesfrominside.net

     
    בארץ יש גם קבוצה של מפגשים בינדתיים, ואשמח לקשור בין קהילת ניגון הלב וקבוצה זו. מספיק נציג אחד או כמה נציגי הקהילה, שייצגו את הקהילה בפעילות בין-קהילתית, על מנת לקשור את קהילת ניגון הלב לעולם הרחב, שידווח ושיחלוק מנסיונו בהקשר זה. ייתכן שכבר עכשיו, חברים שעסוקים בפעילות בינדתית בקהילותיהם השונות יכולים להעשיר את קהילת ניגון הלב בחוויותיהם, ופשוט להפוך את הנסתר לגלוי. האפשרויות לייצוג והשתתפות של קהילת ניגון הלב רבות - למשל, ב"סולחה", http://www.sulha.com/he/index.asp.

     
    מ-2005, עת שנחשפתי לבודהזים הטיבטי, התרחבו מעגליי והתחלתי להיות פעילה בעמותת ידידי הדהרמה, פעילות שברובה היתה בסופי שבוע (כולל ערבי שישי). מצאתי שלימוד הבודהיזם הטיבטי מעשיר מאד את הבנה שלי של המקורות היהודיים, ובשנת 2007 הנחיתי חמש קבוצות של "מדיטציה יהודית באספקלרית הבודהיזם הטיבטי" במקומות שונים בארץ. לימדתי, בין השאר, גם בנהלל, והשתתפו בקבוצה גם חברי ניגון הלב. (קבוצות אחרות היו בקרית אונו, ציפורי, טבעון וצפת.) בבודהיזם הטיבטי אסור ללמד מדיטציה ללא רשות המורה. קיבלתי רשות ללמד מדיטיציה יהודית ליהודים ליברליים על ידי מורי, ג'האדו טולקו רינפוצ'ה, שבמשך שבע שנים כיהן כראש מנזרו האישי של הוד קדושתו הדלאי לאמה (מנזר נמגיאל). (ביאור קצר מתבקש - המילה "מדיטציה" בבודהיזם הטיבטי מתיחסת לא רק למדיטציית ריכוז/מיקוד, אלא גם ללימוד ולהרהור בנושאים שונים, כפי שהיהודים מרבים לעשות.)

     
    ברשותי סרט "היהודי שבלוטוס" (שעה אחת), סרט דוקומנטרי שזכה בפרס, סרט רגיש ולירי, על מסעו האישי של הסופר רוג'ר קמיניץ אשר תיעד מפגש בין רבנים יהודים, ביניהם הרב זלמן שחטר-שלומי, אבי היהדות המתחדשת בארה''ב, לבין הדלאי לאמה (הסרט נושא את שמו של ספרו של קמיניץ). אשמח לשתף את קהילת ניגון הלב בצפיה בסרט זה. 

    סרט "היהודי שבלוטוס" בתרגום לעברית

     
    אני נמצאת בארץ מזה שבעה וחצי חודשים, וטרם הצלחתי להיפגש עם קהילת ניגון הלב, למרות שאתם בליבי מדי שישי וגם בימים אחרים בשבוע ובחגים. הקבוצה האחרונה שיזמתי היא לביטול אשפוז כפוי במדינת ישראל, ואני פועלת לשינוי חוק הנוער גם כן (עקב "מכת בכורות" שחווינו במוסדות). אני מוקירה למדרשה, לחן ולאיתמר בפרט, אך לא רק, על שנתתם לי העוז להרחיב מעגלים. לפני נסיעתי לטיבט הייתי פעילה בכמה עמותות - "מיתר" בית ספר ברוח דיאלוגית בקיבוץ בית אורן, בעמותה הישראלית לצמחי מרפא, בידידי הדהרמה, ובמדרשה באורנים בדרכים המוזכרות לעיל. היום אני מוצאת את עצמי מקושרת לשדולה של ח''כ ד''ר מרינה סולודקין (ז''ל) נגד פגיעה במשפחות על ידי מי מטעם ובשם המוסדות, ופועלת למען צדק חברתי, זכויות אדם, ושינוי ערכי המוסר בחברה הישראלית. אם למישהו מחברי ניגון הלב יש עניין בפעילות זו, אשמח לשתף ולהרחיב באופן פרטי. 


    בנושא חינוך למוסר ואתיקה וכהצעה לפעילות של מעגלי לימוד בנושא, הנכם מוזמנים לעיין בחוברת של קרן הדלאי לאמה (שנוסדה ע''י חבריו) http://www.dalailamafoundation.org/dlf/en/studyCircles.jsp

    מידע בעברית: חוברת למידה למוסר חילוני

     

    החוברת נכתבה כדי לעודד מעגלי לימוד לאתיקה בעולם ונועדה לכל אדם, ללא קשר דת, גזע, מין (וכבר תורגמה לעברית, גרמנית, סינית, ספרדית ופורטוגזית). אם יש לכם רעיונות לגבי איך חוברת זו יכולה להיות משולבת בתכניות ללימודי אתיקה בכל התחומים המקצועיים (כגון רפואה, משפטים ועורכות דין, משטרה, רווחה, אקדמיה, תיקשורת) ובחינוך, אודה לכם כל הצעה, שמות של אנשים או של מכונים להשתלמויות שניתן לעניין בחוברת זו. ניתן גם ליצור חוברות מקבילות לחוברת זו מתוך מקורות ביהודית, באיסלם ובנצרות - ברשותי מבחר טקסטים יהודיים שערכתי (לצורך הנחיית קבוצות מדיטציה יהודית) אשר מקבילים לרעיונות בבודהיזם הטיבטי המובאים בחוברת זו. אשמח להיות שותפה לפרוייקט כזה מטעם המדרשה, אם יש בכך עניין. 


    תסלחו לי - עברית של עולה, בוודאי עם טעויות שאיני מזהה. לא העמקתי בעברית דיו, אך הרביתי במפגש עם קבוצות ותרבויות שונות ולמדתי כמה שפות (מאמר של חגית רוטשטיין, לרקוד עם הצ'אטינו http://www.articles.co.il/print.php?id=36749). 
    מענין אם הפעם קולי יישמע. 


    ברכות לאושר, לכל קהילת ניגון הלב ולעולם כולו, 
    חנה וייס 

     

    נערכו שינויים קלים במכתב הפתוח כפי שהוא מופיע כאן:

    -http://www.oranim.ac.il/sites/heb/hamidrasha/heart

    melody/sicha/pini/Pages/default.aspx

     

    תוכן וקישורים לבלוג "ברוכים הבאים"

     

    therealjannaweiss.blogspot.com

     

    מוזמנים גם לסידרת זהות יהודית:

    זהות יהודית פרק י': הלב

    בקישור תמצאו קישורים לכל שאר הדיונים בסידרה, נכון ל-18.1.16.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      חנה וייס
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      ארכיון