כותרות TheMarker >
    ';

    ברוכים הבאים

    הבלוג של חנה וייס

    הבנה בינדתית, שלום בטיבט, שלום עולמי, זכויות אדם, אחריות אוניברסלית, חינוך למוסר ויצירת חברה אנושית וחומלת הם הנושאים שמעסיקים אותי היום. פועלת כדי שניקח בחפץ לב את התרופה לאפידמיית העדר המוסר הפוקדת אותנו וניישם את תרגול המוסר בחיינו.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא!

    0

    בודהיזם מדע של התודעה

    0 תגובות   יום שבת, 5/6/10, 11:12
    Buddhism: Science of Mind by Janna Weiss - translation coming...
    בודהיזם: מדע של התודעה
    חנה וייס 
    ''
    כבוד הדלאי לאמה
    מבוא לבודהיזם הטיבטי
    אני מתכבדת להציג בפניכם קטע קריאה בו הוד קדושתו הדלאי לאמה מציג את הבודהיזם כמדע של התודעה. בשלושה סעיפים קצרים, הדלאי לאמה מסכם את עיקרי הבודהיזם הטיבטי, ולכן, הטקסט הוא גם מבוא מצוין ותמציתי למסורת ייחודית זו. הודות לגישתו המדעית והאוניברסלית של הוד קדושתו בפסקה זו, הדלאי לאמה גם הופך את הבודהיזם הטיבטי לנגיש ומובן במיוחד עבור הקורא המערבי. הדלאי לאמה אינו מסביר מנקודת מבט מדעית בגוף שלישי של חקר המוח, אלא מנקודת מבט מדעית בגוף ראשון, של חוקרי התודעה הבודהיסטים. נקודת מבט מגוף ראשון נחקרת היום על ידי מדעני המוח, ומהווה בסיס לדיאלוג ולשיתוף פעולה מחקרי פורה בין המדע הבודהיסטי של תרגול התודעה לבין מדע המערב.

    בקטע לפנינו, הדלאי לאמה מציג את הרגשות השליליים כאויב האמיתי שלנו, ומדגיש שמכיוון שלא נוכל להסיר את הרגשות השליליים בניתוח, תרגול התודעה הוא הדרך היחידה להשתחרר מהם. זוהי חשיבות תרגול התודעה. הדלאי לאמה מסביר מהן רמות שונות של תודעה, ושעל ידי עבודה עם רמת תודעה עדינה ביותר נוכל להסיר את הרגשות השליליים מלבנו. טכניקות המדיטציה של הבודהיזם הטיבטי פותחו על מנת להגיע לעקירת הרגשות השליליים מרצף התודעה שלנו במהירות ובהצלחה מירביים. הדלאי לאמה מסביר לנו את ההיגיון העיקרי מאחורי תרגול התודעה, ובכך מקבל את הטענה שבודהיזם הוא בעצם מדע של התודעה. 

    לפני שניגש לקריאת הטקסט עצמו, אסביר בקיצור מהן שלושת היאנות, המרכבות, שהדלאי לאמה מזכיר, ואקדיש כמה מילים מקדימות לגבי סוג הטקסט והמגבלות החלות על תלמידים לגבי טקסטים מסוג זה. 
    ''
    ג'האדו טולקו רינפוצ'ה

    המרכבות – דרכי תרגול
    המרכבות הן דרכים שונות בהן ניתן לתרגל, כוונות שונות שניתן לטפח בתודעתנו. המרכבה הבסיסית (הינאיאנה, תרוודה) היא טיפוח הכוונה לא לפגוע באחר, תרגול של מוסר, מתוך הבנה שקיימות השלכות בהווה ובעתיד למעשים שלנו, ומתוך רצון להטיב עם גורלנו בהווה ובעתיד לבוא. ברמת תרגול בסיסית זו, האני וטובתי שלי עדיין במרכז.
    מרכבת, דרך או טווח, המאהיאנה היא פיתוח הכוונה האלטרואיסטית. הכוונה שכל בעלי התודעה יהיו מאושרים, והרצון לעזור להם ככל שנוכל בהגשמת האושר. ככל שנפתֵח את הכוונה האלטרואיסטית, כך התרגול שלנו יטיב ויועיל בסופו של דבר גם לנו עצמינו. הדלאי לאמה ממליץ לנו להיות אגואיסטים חכמים, וככל שנשכיל לתרגל חשיבה ועשייה למען הזולת, נצא אנחנו נשכרים ראשונים. “מתוך דאגתינו לזולת, אנחנו דואגים לעצמינו פחות. כאשר אנחנו דואגים לעצמינו פחות, חווית הסבל שלנו פחות קשה”. (1)

    הווג'ראינה (2) היא דרך הטנטרה, דרך תרגול בליווי מורה מנוסה ומוסמך שהיא דרך קצרה ומהירה יחסית להגשמת ההארה למען כל בעלי התודעה. שלושת דרכי תרגול אלו מתיחסות לשיעורים השונים ("שלושת סיבובי גלגל הדהרמה”) שהבודהה העביר לתלמידיו השונים, וגם לזרמים השונים של הבודהיזם שהתפשטו לאיזורים שונים בעולם – המרכבה הבסיסית לארצות דרום מזרח אסיה, כגון קמבודיה, תאילנד, לאוס, בורמה (מיאנמר), המאהאינה לסין, קוריאה ויפן, והווג'ריאנה לטיבט. תרגול על פי כל אחת משלושת המרכבות הללו הנו תרגול על פי מה שהבודהה לימד. בל נטעה, המוסר מהווה בסיס הכרחי לתרגול המהיאנה והו'גריאנה, ועל פי התפיסה הטיבטית, כולן יחד מהוות את הדרך המדורגת להארה.

    טקסט טנטרה 
    במדיטציה ישנן רמות תרגול שונות. הבודהיזם הטיבטי מקיף את כל רמות התרגול במדיטציה, ממתחילים עד למתקדמים ביותר. טנטרה היא תרגול מדיטציה מתקדם (3) אף לה רמות שונות. דזוגצ'ן, "השלמות הגדולה”, הנו התרגול הטנטרי הנשגב ביותר במסורת הנינגמה (4) של הבודהיזם הטיבטי, ובבודהיזם הטיבטי בכלל. הטקסט שבחרתי נלקח מספר של הוד קדושתו הדלאי לאמה, "דזוגצ'ן" (5) אשר דן בטנטרה הגבוהה ביותר הזו. המילה הסנסקריטית "טנטרה" משמעה שתִי (החוטים שעל גבי נול האריגה), ומכך גם המשכיות, כדוגמת המשכיות מסורת רוחנית אשר מועברת ממורה לתלמיד בשושלת מתמשכת. (6) בבודהיזם הטיבטי חל איסור לקרא ספרי טנטרה ללא ההרשאות המתאימות. למה הדבר דומה? לא נטיס מטוס ללא ההכשרה והרשיון המתאימים. קיבלנו היתר מהנזירה סנגייה קאדרו לקרוא את הקטע הספציפי הזה מתוך הספר של הדלאי לאמה "דזוגצ'ן", בתור מבוא לבודהיזם. 


    ''
    הנזירה סאנגייה קאדרו
    דברי הדלאי לאמה - 

     ~ ~ ~
    כיצד אפשר להמחיש את רמות המודעות השונות שאנו חווים? כאשר תודעות החישה, כגון ראיה, שמיעה וכו' פעילות, אנחנו נמצאים ברמת תודעה גסה למדי. לעומת זאת, התודעה של מצב החלימה נחשבת לעדינה בהרבה. רמת תודעה עדינה עוד יותר היא מצב התודעה הקשור לחוויות מסוימות כגון עילפון או חוסר הכרה. התודעה העדינה ביותר נחווית בזמן המוות. השיטה הייחודית של הטנטרה יוגה הגבוהה ביותר היא השימוש בתודעה העדינה ביותר כמצב של חכמה שתופסת את הריקות. זוהי גישה מהירה ביותר ועמוקה ביותר. 

    תודעת המוות - התודעה העדינה ביותר
    הדלאי לאמה מסביר מהן רמות מודעות שונות. מהי התודעה העדינה ביותר בעודנו חיים? דר' בריאן וייס, פסיכיאטר שניהל מחלקה פסיכיאטרית בבית חולים בפלורידה ומחבר הספר "שורשים ושיעורים בזמן" (10), לא האמין בעולם הרוח עד שאישה בה טיפל בהיפנוזה החלהלדווח על גלגולי חיים קודמים. בסיום כל גלגול אשר אותו תיארה בפרוטרוט, חוותה שוב את מותה, ובמעבר בין חיים לחיים, תחת היפנוזה, העבירה תיקשורים ומסרים רבי משמעות ממורים רוחניים, אשר נועדו לדר' וייס. זוהי דוגמה לרמת מודעות מהעדינות ביותר.

    דוגמה נוספת לרמת התודעה העדינה ביותר בזמן המוות היא מצב ה"טהוקדאם" בו שרויים מורים טיבטים לאחר המוות הפיזי אך לפני שהתודעה ניתקת לחלוטין מהגוף. מצב זה, בו הגוף לא מתחיל בתהליכי התפרקות, יכול להמשך שבוע או יותר; למה (מורה רוחני) טיבטי ששהה 18 יום במצב זה נבדק ב-2008 על ידי מדענים עם הכלים החדשניים והמתקדמים ביותר שיש למדע להציע. (11) הטהוקדאם נפוץ בטיבט; רק בעל תודעה מיומנת מסוגל לו. 

    חכמה שתופסת את הריקות
    החכמה שתופסת את הריקות היא התפיסה הנשגבת ביותר בבודהיזם הטיבטי ובבודהיזם בכלל. חכמה שתופסת את הריקות היא החכמה שמסירה את הבורות לגבי איך האני קיים, בורות שהיא שורש כל הסבל הקיומי. החכמה שתופסת את הריקות היא החכמה שעוקרת את שורש הסבל, שורש הרגשות השליליים, מרצף התודעה. יש להפעיל את ההגיון שוב ושוב כדי לבדוק, לבחון, להרהר ולהבחין נכונה איך האני קיים. אנחנו בדרך כלל תופסים את האני, את העצמי, כקיים באופן נפרד ובלתי תלוי. האמת הקונבנציונאלית היא הדרך בה האני, התופעות, והעצמים, נראים כקיימים קיום עצמאי ובלתי תלוי. האמת האולטימטיבית היא שונה - האני קיים באופן תלוי ובלתי עצמאי, כתוצאה של גורמים ותנאים, על בסיס חלקיו, ובסופו של דבר, על בסיס התיוג בלבד, כמוסכמה. שתי אמיתות אלו קיימות ונכונות בו זמנית. לא ארחיב כאן בנושא זה. פרופ' רוברט תורמן אמר במלים אחרות, “אחד זה הכל והכל זה אחד". רבות נכתב על נושא הריקות בבודהיזם, ומי שטרם עשה זאת, מוזמן להתעמק בסוגיה החשובה לגבי איך האני קיים, הן בקריאה והן בהתבוננות בתודעה עצמה. (12)

    גישה מהירה ביותר ועמוקה ביותר
    על פי ניסיונם של המורים במסורת הבודהיזם הטיבטי, מדיטצית ריכוז (מדיטצית מיקוד, מדיטצית השמה) על דימוי מנטאלי היא התרגול המהיר והיעיל ביותר להגיע לרמות התודעה העדינות ביותר. אפילו בשיטה המהירה ביותר, מהיר איננו מהיר כל כך. בהתאם לקארמה שלנו, יידרש לנו תרגול של שנים או אפילו כמה גלגולי חיים עד שתודעתנו תהיה גמישה ושימושית (serviceable and pliant mind). טפטוף מים על סלע, כנפי ציפור המשייפות צוק, ליטוף נוצה על גבי מוט ברזל בכדי ליצור מחט (13) הנם משלים לעבודה הסיזיפית והאיטית הנדרשת לאימון התודעה. בבודהיזם הטיבטי מתוארים במדויק תשעה שלבי התקדמות במדיטצית ריכוז, "שאמאטה" בסנסקריט. המצב מעבר לשלב התשיעי והאחרון הנקרא "שהייה בשלווה" מאפשר לנו לעבוד עם רמת התודעה העדינה ביותר, היא תודעת המוות. נאמר שניתן לשהות במצב הזה, “שעות, ימים, שבועות, חדשים, שנים ועידנים". (14)

    בבודהיזם הטיבטי, מסביר הדלאי למה, הטנטרה הגבוהה ביותר עושה שימוש בתודעת המוות כדי להגיע לשחרור מסבל מנטאלי, לשחרור מאחיזה בתפיסה מוטעית של האני או העצמי, להיפסקות הסבל, להארה. כאשר מחברים ניתוח אנליטי של תפיסת הריקות, התובנה הנכונה של איך האני קיים, לתודעה גמישה ושימושית, יחד עם חמלה ומצבור זכות גדול, ובעזרת מורה, נוכל לעקור את שורש הבורות, שהיא שורש הסבל. כפי שכבר ראינו, הטיבטים אוהבים משלים. למה הדבר נמשל? תודעה מיומנת בריכוז היא המקדחה, ותובנת הריקות המולבשת על מקדחה זו היא המקדח, ואז ברשותינו כלי רב עצמה להפלת קירות. באמצעות כלי זה, על ידי קידוח חור קטן בקיר התפיסה המוטעית של האני, נצליח לעקור את השורש של הרגשות השליליים ונגיע לשחרור. (15)

    ''
    רגשות הרסניים, האויב האמיתי
    ~ ~ ~
    האויב האמיתי
    העקרון הפילוסופי הבסיסי של הבודהיזם הוא שכל סבלנו נוצר בגלל תודעה חסרת משמעת, ואילו תודעה לא מאולפת זו נולדת כתוצאה מבורות ומרגשות שליליים. אם כן, למתרגל הבודהיסטי, בין אם הוא או היא מתרגלים על פי המרכבה הבסיסית, המהיאנה, או הווג'ריאנה, הרגשות השליליים תמיד יהיו האויב האמיתי, גורם שצריך לגבור עליו ולעקרו. ורק על ידי ישום שיטות לאימון התודעה אפשר לסלק ולעקור רגשות שליליים אלה. לכן, בכתבים ודרשות בודהיסטים נמצא הסברים מקיפים לתודעה ולתהליכי התודעה ותפקודיה. מכיוון שרגשות שליליים אלה הם מצבי תודעה, השיטה או הטכניקה לגבור
    עליהם צריכה להתפתח מבפנים. אין אלטרנטיבה. לא ניתן להסירם באמצעות שיטה חיצונית כלשהי, כמו ניתוח. 

    תודעה חסרת משמעת מקור הסבל
    הדלאי לאמה אומר שכל סבלנו הנפשי נובע מתודעה חסרת משמעת. האם זה נכון? התודעה שלנו צובעת כל רגע של המציאות שלנו. אדם חולה שמקבל את מחלתו בסבלנות יחייך לאורחים שלו; אדם חולה, כעוס וחסר סבלנות יסבול כפליים, הן מהסבל הפיזי והן מהסבל הנפשי. החיים תמיד יזמנו לנו עליות וירידות, הצלחות ואכזבות. היכולת שלנו להתמודד עם שינויים לא צפויים אך בלתי נמנעים אלה, עם ארעיות החיים ועם הקשיים שהחיים מזמנים לנו, תקבע את מידת הסבל המנטאלי שלנו במרוצת החיים. אדם שמשייך את סבלו למקורות חיצוניים ימצא, במוקדם או במאוחר, שקיימים אינספור סיבות וגורמים חיצוניים לאי שביעות רצון מתמידה. הגורמים החיצוניים, אנשים שנפגוש וכו' אינם בשליטתנו. הבודהיסטים אומרים שלא נוכל לכסות את העולם כולו בעור, כדי לא לדרוך על קוצים ואבנים, אך נוכל לשים לעצמינו זוג נעליים, פיסות עור לכפות רגלינו, כדי שנלך בקלות ובנוחות בין הקוצים והאבנים. תודעה חסרת משמעת היא התודעה שלנו עד שאנו משתחררים מהתפיסה המוטעית של האני, עד ההארה. 

    אילוף התודעה המשימה החשובה ביותר
    לכן, אם באמת נרצה שלוות נפש, אם באמת נרצה להשתחרר מכל הרגשות השליליים אשר נובעים מהבורות - כעס, שנאה, חמדנות, גאווה, תשוקה, קנאה - המשימה החשובה ביותר שעלינו להירתם אליה היא אילוף התודעה שלנו עצמינו. רק כך אפשר להשתחרר מהנטיה שלנו לפגוע באחר או בעצמינו, בין אם במחשבה, בדיבור או במעשים. רק כך אפשר להשיג שלוות נפש ברת-קיימא. 

    ~ ~ ~
    מכיוון שהבודהיזם שם דגש כל כך חזק על עקירת שורש הסבל דרך תהליך של אמון מנטאלי ולא מסתמך על עקרונות המבוססים על אמונה בכוח עליון או בתיאורית בריאה, מספר אנשים מציינים שהבודהיזם אינו דת במובן האמיתי של המלה, אלא, בעצם, מדע של התודעה. נראה שיש בסיס איתן לטיעונים אלה.

    מדע של תודעה
    הדלאי לאמה מסביר לעיתים שמדע הבודהיזם הוא הידע, פילוסופית הבודהיזם היא ההבנה שעל פי ידע זה קיימת אפשרות להשתנות, והדת הבודהיסטית היא דרך התרגול כדי לחולל את השינוי המבוקש.

    היום מדעני מוח מאשרים את טענת הבודהיסטים, שעל ידי תרגול תודעה, נוכל לפתח ולשנות את התודעה. שדה מחקר שלם, הניורופלסטיות, (16) צמח בעקבות שיתוף פעולה של הדלאי לאמה ונזירים טיבטים עם מדעני מוח. דוגמאות לשיתוף פעולה פורה בין מדעי מוח והמורים הטיבטים הן מחקרו של פרופ' ריצ'רד דווידסון באוניברסיטת וויסקונסין (17,18) והפרסומים הרבים של משתתפי מכון מיינד אנד לייף (19,20) מתייה ריקר, נזיר טיבטי ממוצא צרפתי, מדען לשעבר, משמש מושא מחקר של פרופ' דיווידסון ועל פי נתונים
    של פעילות הקורטקס, החלק הקדמי של המוח, הוא מאושר יותר מהאדם ממוצע ב-4.5 סטיות תקן, ולכן לפעמים מכנים אותו " האדם המאושר ביותר בעולם". אין כל ספק שמדיטציה על חמלה מביאה לאושר ולשלוות נפש.

    ''
    הנזיר מתייה ריקאר מגיח ממכונת MRI, פרופ' ריצ'רד דייווידסון לצידו

    בירור האמת
    כחוקר התודעה, על המתרגל לברר, להרהר ולהעמיק באמת בשאלה כיצד האני והתופעות קיימים. מדובר בלימוד, הרהור וחוויה ישירה של תפיסה השונה מזו לה אנו רגילים. כפי שראינו, החכמה שתופסת את הריקות היא החכמה הנשגבת ביותר – מדובר בתפיסה מסוימת. לכן, יש חשיבות רבה בבודהיזם למה שמכונה "תפיסות נכונות”. בדירוג חשיבות של עשרת ה"אל תעשה" של תרגול המוסר בבודהיזם, השני הנורא ביותר שרצוי לנטוש אחרי "הֶרג" מתוך עשרת הדברים שרצוי ומומלץ להמנע מהם, (21) הוא "תפיסות מוטעות”. תפיסות מוטעות, הנכללות בין שלושת "אל תעשה" (22) של המחשבה שרצוי ומומלץ בחום להמנע מהם (השלושה הם: קנאה, כוונה לפגוע באחר, ותפיסות מוטעות), “קוטעות את שורש" התרגול התודעתי (23) ניתן להתחיל לברר אמת בעודנו אוחזים בספק, כאשר יש ספק שנוטה לטעות, ספק שנוטה לנכון וספק נייטרלי. אם אנחנו לא בטוחים בדבר, רצוי שלכל הפחות יהיה לנו ספק נייטרלי – ראש פתוח. 

    אמונה
    מה מקומה של האמונה בבודהיזם? הטיבטים מדברים על שלושה סוגי אמונה: "אמונה מאמינה" (believing faith), "אמונה שואפת" (aspiring faith) ו"אמונה יודעת" (knowing faith). "אמונה מאמינה" היא אמונה של אדם שלא יודע, אך מוכן לקבל את האפשרות שלאחר יש נסיון שלו אין. מורים רוחניים אומרים שיש דרך להארה ושקיים מצב של היפסקות הסבל, מצב של הארה. מורים רוחניים גם אומרים לנו שיש תוצאות למעשינו, הטובים והרעים, בחיים אלה ובחיים עתידיים. למרות שלנו אין ניסיון או ידע בתחומים אלה, נוכל לתת אימון בדברי מורה רוחני אמין אשר אין לו כוונה אגואיסטית למען עצמו, אלא, כוונה טובה וכנה למענינו; באמצעות המורה נפתח אמונה מאמינה. 

    "אמונה שואפת" מתפתחת כאשר אנו מתבוננים בתכונות שיש למורה רוחני שאותו אנו מעריכים, ואומרים לעצמינו, “אני רוצה את מה שיש לו. אני רוצה שלוות נפש וסבלנות, ותכונות שאני רואה ומעריכ/ה בו". המורים הטיבטים מסבירים שמנקודה זאת, מאותו רגע שמתפתחת בתודעתנו אמונה שואפת, זהו המקלט האמיתי. 

    "אמונה יודעת" מתפתחת במהלך התרגול, כאשר אנו מתוודעים דרך התרגול, דרך התנסות אישית, באותן תכונות, אמיתות, חוויות ותפיסות שהמורים מדברים עליהן. כעבור מספר חודשים או שנים של תרגול, למשל, נמצא שאנו מעט יותר סבלניים, יותר אמפתיים, פחות שיפוטיים. אלה דוגמאות לאמונה יודעת אשר מתפתחת במהלך התרגול התודעתי. יישמתי, ואני באמת מגלה שיש ערך לתרגול הזה. במסורת הבודהיזם הטיבטי האמונה חשובה מאד לתרגול, על אף שלתרגול בסיס מדעי, ואולי דווקא מסיבה זו. (24) 

    למה תרגול התודעה חשוב לנו? 
    כאמור, תרגול רוחני נעשה בלב, על ידי תשומת לב והתבוננות פנימה. באמצעות התבוננות ממושכת בתודעה, ותרגול באופנים שונים, על ידי פיתוח ריכוז, אנליזה והפעלת ההיגיון, נלמד לזהות איך הכעס והתשוקה מתעוררים בנו, עד שנזהה את השורש לבעיית התעוררות רגשותינו השליליים, ונוכל לעקרו.

    הקדשה
    במסורת הטיבטית נהוג להתכוון לפני שפותחים בעשייה כלשהי, ולהקדיש בסיומה. בסרט "שבע שנים בטיבט (25) "התופרת הטיבטית פמה לאקי (לאקפה טסמצ'ואה) אומרת להיינריך הארר (בראד פיט), כאשר הוא מתגאה בפניה על מדלית זהב אולימפית שלו, "זהו עוד הבדל מאד גדול בין התרבות שלנו ושלכם – אתם מעריכים את האדם שדוחף את עצמו לפסגה בכל תחומי החיים, בעוד שאנחנו מעריכים את האדם שנוטש את האגו שלו". לפני כ-1300 שנה, הטיבטים, אוסף שבטים לוחמים מפוזרים על פני הרי ההימלאיה, הבינו, כחברה, שהם הורגים אחד את השני, ושהם זקוקים מאד לדהרמה הזאת, התרופה לאלימות אשר נובעת מהמחשבה לפגוע באחר, מחשבה שעולה בתודעה חסרת משמעת (26). החברה הטיבטית כולה, על כל משאביה, נרתמה ליצירת אנשים חומלים. 

    אני מקדישה מאמר זה בתקוה וברכה שאנחנו, החברה הישראלית, והחברה האנושית כולה, נתפוס שאנחנו הורגים אחד את השני, ושאנחנו זקוקים מאד לתרופה, שהיא התבוננות פנימה ותרגול רוחני, כל אדם על פי דרכו, כדי שנתגאה גאווה אמיתית ובריאה (27)  ללא אגו, ביצירת אנשים חומלים וחברה חומלת, כמו הטיבטים.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא! 
     ~ ~ ~
     
    תודה גדולה לתמי שלף על עריכה והגהה. הטעויות הן שלי. 
     
    ספרות 
    1. ‏His Holiness the Dalai Lama. Ethics for the New Millennium, p. 62. New York: Riverhead Books
    1999
    2. ווג'ראינה, מרכבת היהלום, נקראת גם: מנטראינה - מרכבת המנטרה הסודית, טנטראינה - מרכבת הטנטרה
    ‏Alexander Berzin, Making sense of tantra, 2002 .3 
    4. בודהיזם הטיבטי ארבעה זרמים או סקטים שונים: נינגמה, קאגיוּ, סאקיה וגֶלוק
    5. ‏His Holiness the Dalai Lama Dzogchen: The Heart Essence of the Great Perfection
    pp. 106-7, Patrick D. Gaffney, ed.
    Richard Barron, trans., New York: Snow Lion Publications, 2001
     הוד קדושתו הדלאי למה, "דזוגצ'ן", תרגמו את הקטע הנבחר מאנגלית:
    חנה וייס ומינדי עברי
    7. ‏His Holiness the Dalai Lama Kalachakra Tantra: Rite of Initiation  Boston: Wisdom Publications, Jeffrey Hopkins, trans., 1985, 1995 
    8. ‏Kathleen McDonald How To Meditate: A Practical Guide Robina Courtin, ed., Boston: Wisdom Publications, 1984
    9. ‏FPMT - Foundation for the Preservation of the Mahayana 10  Tradition, www.fpmt.org
    10. שורשים ושיעורים בזמן, ד''ר בריאן ל. וייס, קרית טבעון: הוצאת מרקם, עברית: 1996
    ‏Former Ganden Tripa stays on thukdam for 18 days, Phayul Oct 7, 2008 .11  
    12. ‏Meditation by His Holiness the Dalai Lama  http://www.viewonbuddhism.org/Meditations/dalai_lama_meditation.html
    13. פרופ' רוברט תורמן מספר את הסיפור הקלאסי על ארייָה אסנגה עם כל המשלים
    המוזכרים לפיתוח התודעה, וידאו 20 דק'
    14. גן גיאטסו, ריטריטים של ידידי הדהרמה, 2009 ו2010 
    15. תודתי לנזיר שון שלימד משל זה.
    16. לדוגמה: Jeffrey M. Schwartz and Sharon Begley
    The Mind and the Brain:
    Neuroplasticity and the Power of Mental Force
      New York: HarperCollins Publishers, 2002
    17. פרופ' ריצ'רד דיוודסון וקבוצתו באוניברסיטת וויסקונסין
    18. מתייה ריקאר, נזיר טיבטי ממוצא צרפתי, צלם ולשעבר מדען, מדבר על חשיבות תרגול התודעה להשגת אושר בר-קיימא. בסוף ההרצאה ריקאר מציג מעט ממחקר חברו, פרופ' ריצרד דיווידסון, בו הוא השתתף כמושא מחקר, וידאו 20 דק'
    19. מכון מיינד אנד לייף www.mindandlife.org
    20. דניאל גולמן, רגשות הרסניים, תירגם מאנגלית: ברוך גפן, מושב בן שמן:
    הוצאת מודן, עברית: 2005
    21. העשרה "מומלצים בחום" לנטוש הם: 
    3 של מעשה: הריגה, גניבה, יחסי מין לא נאותים; 
    4 של דיבור: שקירה, דיבור סכסכני, דיבור פוגעני, ודיבור סרק; 
    3 של מחשבה: קנאה, כוונה לפגוע, תפיסות מוטעות
    22. בבודהיזם: עשר אי-סגולות ten non-virtues
    23. תודתי לצ'מטרול רינפוצ'ה להסבר זה.
    24. תודתי לנזיר פונצוק (גיא) שהאיר לי את חשיבות האמונה בבודהיזם.
    25. ‏xxiv“Jean-Jacques Annaud, “Seven Years in Tibet” (Part 7/15) USA 1997
    26. תקשורת מפי גשה פמה דורג'ה, ריטריט ידידי הדהרמה, קיבוץ תובל, אפריל 2009
    27. הבודהיזם הטיבטי מבדיל בין שני סוגי גאווה, גאווה שלילית הנובעת מאגו, ו"גאוות האל", pride of the deity, גאווה בריאה, ביטחון עצמי ללא אגו (להבדיל מהערכה עצמית, הקשורה לאגו על פי מחקרים).
    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      חנה וייס
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      פיד RSS

      ארכיון