כותרות TheMarker >
    ';

    ביעור הפרשה

    פוסטים אחרונים

    ארכיון

    יתרו ב

    22 תגובות   יום שני, 14/6/10, 15:13
    השבוע נדבר על משפחתו הענפה של אלוהים, על הגרסאות השונות לעשרת הדיברות בפרט ולתורה בכלל, ועל שרשרת המסירה.
    דרג את התוכן:

      תגובות (22)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/8/12 17:23:

      צטט: AVNER STRAUSS 2012-08-24 14:37:41

      חבל :-) שאת לא כאן

       

      מצטרף לאבנר............

        24/8/12 14:37:
      חבל :-) שאת לא כאן
        27/6/10 19:08:

      צטט: מלכוד22 2010-06-27 01:57:53


      מגניב להיות קטנוניים.

      איזה כיף להיות צודקים.

       

       

       עד כמה שכיף להיות צודק בנוגע לאינקויזיציה שבדרך, כן...

       

        27/6/10 01:57:


      מגניב להיות קטנוניים.

      איזה כיף להיות צודקים.

       

        26/6/10 11:00:

      כרבנית, אני נאלצת, בכאב רב, להסכים עם דברייך.
        22/6/10 17:31:

      צטט: חז"ל שחבל"ז 2010-06-19 19:35:54

      צטט: מזל וברכה 2010-06-19 15:06:20

      נהדר

      נהנית בכל פעם מחדש.

      עבודה מקסימה את עושה כאן. לא פחות טובה מזו של ה"פרשנים המקובלים". 

       

      תודה רבה. שתזכי גם את למזל ולברכה, וגם כל בית ישראל האשכנזים פלוס 25% פרענקים (שלא יגידו שאנחנו גזענים).

       

       


       יהודית פיינברג, אחת האמהות נגדן הוצא צו מעצר, נשאלה היום האם יאותו להסכים ללימודים משותפים.היא ענתה בשלילה והסבירה:"כך הורו לנו רבותינו. החוק לא מעל לרבנים, אלא הרבנים מעל לחוק".ראי הוזהרת. 
        19/6/10 19:35:

      צטט: מזל וברכה 2010-06-19 15:06:20

      נהדר

      נהנית בכל פעם מחדש.

      עבודה מקסימה את עושה כאן. לא פחות טובה מזו של ה"פרשנים המקובלים". 

       

      תודה רבה. שתזכי גם את למזל ולברכה, וגם כל בית ישראל האשכנזים פלוס 25% פרענקים (שלא יגידו שאנחנו גזענים).
        19/6/10 15:06:

      נהדר

      נהנית בכל פעם מחדש.

      עבודה מקסימה את עושה כאן. לא פחות טובה מזו של ה"פרשנים המקובלים". 

        17/6/10 17:32:

      צטט: יערגלבוע 2010-06-16 12:34:12


      ...
      רק העיר לגבי מזמור פ"ב בתהילים "אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת-אֵל    בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט" איך נוכל לפרש שהכוונה לאלילים בעוד שהכתוב מבקר את  השופטים בפועל : "עַד-מָתַי תִּשְׁפְּטוּ-עָוֶל    וּפְנֵי רְשָׁעִים תִּשְׂאוּ-סֶלָה.  שִׁפְטוּ-דַל וְיָתוֹם    עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ.   פַּלְּטוּ-דַל וְאֶבְיוֹן    מִיַּד רְשָׁעִים הַצִּילוּ"  ( שם 2 - 4)    האם האמין הכותב שהאלילים השונים הם חורצים את דינם של העם ושל היתום והאלמנה?   או שפשוט הכוונה לדיינים וכמו עַל-כָּל-דְּבַר-פֶּשַׁע עַל-שׁוֹר עַל-חֲמוֹר עַל-שֶׂה עַל-שַׂלְמָה עַל-כָּל-אֲבֵדָה אֲשֶׁר יֹאמַר כִּי-הוּא זֶה עַד הָאֱלֹהִים יָבֹא דְּבַר-שְׁנֵיהֶם  אֲשֶׁר יַרְשִׁיעֻן אֱלֹהִים יְשַׁלֵּם שְׁנַיִם לְרֵעֵהוּ.  (שמות כב, 8)    וכמו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה (שמות ז, 1) שהכוונה לשופט ורודה. וכונו בתואר אלהים לכבוד ויתכן גם בגלל שהוא האחראי לשפוט את האדם מן השמים והם דוגמתו בארץ 
      ד) מניין ידוע לנו שהכתב האשורי לא היה קיים בתקופת משה?
      [יש לי עוד להאריך רק כבר הארכתי יותר מדאי כאילו זה מאמר שלי..]

       

      תענוג לקרוא דברי תלמיד-חכם. אילו רק היית גם ירא שמים, הייתי משדכת אותך לבת שאין לי.
      אתה מוכרח להתחיל לכתוב אפולוגטיקה גם עבור הנוצרים, עוד תצליח להוכיח שישו הקים לתחייה את לזרוס.
        17/6/10 17:20:

      צטט: Danniell 2010-06-16 09:22:23

       

       בעניין הקשר בין אל לפנתיאון, ולאלוהות שהתגבשה אצל העברים ממספר מקורות ומסורות, מומלץ מאוד הספר "מאין באנו", מאת פרופ' ישראל קנוהל (הוצאת דביר, 2008).

       

      תודה, אבל אנחנו לא רוצים לדעת מאין באנו. זה יהרוס לנו את כל הנראטיב היפה שהרכבנו לעצמנו ועוד יאלץ אותנו חלילה להתמודד עם המציאות.
        17/6/10 17:17:

      צטט: סמי ומימי רוזן 2010-06-16 11:13:49

      יפה מאוד,

      היסטוריית הכתבים, (כתב עברי,כתב עברי קדום) אכן מוכיח בצורה מוחצת שהתורה לא הועברה בשלמותה, אלא אם כן החלפה שני שפות בדרך. 

       

      בטח בשלמותה. ועקרונית זה נכון מה שכבוד הרב אומר: באמת לא השתנתה בה אות אחת.
      השתנו כל האותיות.
        17/6/10 17:11:

      צטט: shabat shalom 2010-06-16 08:10:43


      מעבר לעניין שבפרשנותך, נתקעתי באחד מהמשפטים המרכזיים המחזקים את הטענה שהדת איננה אלא ארגון מנהלי המחפש דרכים לקיים את עצמו ותו לא.

      יותר חשוב שתדע שה' הוא אלוהיך מאשר "לא תרצח"....

      עשרת הדברות לא מתחילות באמירות מוסריות או אמירות העשויות לקדם את איכות החיים של המאמינים.

      הן מתחילות בהגדרות של בעל הסמכות והמרות וקובעות אקסיומטית "אנוכי ה' אלוהיך".

      זה הכי חשוב.

      וזה הכי מלמד אותנו על דת .

       

       אתה אומר את זה כאילו זה דבר שלילי.
      אם לא תהיה בטוח שה' הוא אלוהיך, למה שתיתן טובות הנאה ושלמונים לכוהנים שלו?

        16/6/10 12:34:

      יש להעיר כמה הערות:
      א ) גבי נח הוא לא צריך ביצית של עצמו כי גם אשתו ובניו ונשותיהם ניצלו -  צֵא מִן-הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ.( בראשית ח, 16)
      ב) השוואת גרסאות בין שני המקומות של הדברות:  מי אמר שהכותב התכוון לצטט ציטוט מדויק? וראייה לדבר שָׁמוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. (דברי ה, 11) שבוודאי גם על דעת הכותב לא היה כתוב כל הלוחות
      וגבי מש"כ וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ  לֹא תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ-וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ-וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל-בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ.  (ה, 13 ) - בוודאי שאין זו סיבת המצווה,  כי כולם מצווים על השביתה  גם האדון ואין זו מצווה  לא להשתעבד בעבדים אלא כוונת המקרא רק להסביר את החלק של העבדים שגם הם צריכים לנוח בשבת  
      וכן מש"כ בפס' הבא: וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל-כֵּן צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת.
        זה לא טעם אחר למצוות שבת משום יציאת מצרים, ודבר זה גם לא יתכן כי מה טעם לשבות זכר לכך שהיית עבד ויהוה הוציאך משם - מה הקשר בניהם? אלא צריך לומר שהכוונה רק על החלק של שביתת עבדים שלא תשעבד העבד,  כי תזכור את צער העבד כמו שהייתם במצרים וכ"כ שם האבן עזרא.     השוי: "הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ  אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ תִּתֶּן-לוֹ.   וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּפְדְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עַל-כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה הַיּוֹם" (דברים ט"ו 14 -15) שהכוונה למצות הנוגעות לעבד
      ג) לדברים לגבי האמונה באלילים רבים יש להאריך הרבה רק אכתוב שבאופן כללי היהדות מבטלת את קיומם של אלילים אחרים "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם, וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל-לְבָבֶךָ, כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת:  אֵין, עוֹד." (דברים ד, 39)  לפעמים מתייחסים אליהם בשם אלוהים כלפי מה שהעמים קוראים אותם אלהים. ולפעמים זה שיריים תיאולגים שנשארו במקרא אבל לא אמונה באופן ברור  
      רק העיר לגבי מזמור פ"ב בתהילים "אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת-אֵל    בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט" איך נוכל לפרש שהכוונה לאלילים בעוד שהכתוב מבקר את  השופטים בפועל : "עַד-מָתַי תִּשְׁפְּטוּ-עָוֶל    וּפְנֵי רְשָׁעִים תִּשְׂאוּ-סֶלָה.  שִׁפְטוּ-דַל וְיָתוֹם    עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ.   פַּלְּטוּ-דַל וְאֶבְיוֹן    מִיַּד רְשָׁעִים הַצִּילוּ"  ( שם 2 - 4)    האם האמין הכותב שהאלילים השונים הם חורצים את דינם של העם ושל היתום והאלמנה?   או שפשוט הכוונה לדיינים וכמו עַל-כָּל-דְּבַר-פֶּשַׁע עַל-שׁוֹר עַל-חֲמוֹר עַל-שֶׂה עַל-שַׂלְמָה עַל-כָּל-אֲבֵדָה אֲשֶׁר יֹאמַר כִּי-הוּא זֶה עַד הָאֱלֹהִים יָבֹא דְּבַר-שְׁנֵיהֶם  אֲשֶׁר יַרְשִׁיעֻן אֱלֹהִים יְשַׁלֵּם שְׁנַיִם לְרֵעֵהוּ.  (שמות כב, 8)    וכמו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה (שמות ז, 1) שהכוונה לשופט ורודה. וכונו בתואר אלהים לכבוד ויתכן גם בגלל שהוא האחראי לשפוט את האדם מן השמים והם דוגמתו בארץ 
      ד) מניין ידוע לנו שהכתב האשורי לא היה קיים בתקופת משה?
      [יש לי עוד להאריך רק כבר הארכתי יותר מדאי כאילו זה מאמר שלי..]
        16/6/10 11:13:

      יפה מאוד,

      היסטוריית הכתבים, (כתב עברי,כתב עברי קדום) אכן מוכיח בצורה מוחצת שהתורה לא הועברה בשלמותה, אלא אם כן החלפה שני שפות בדרך. 

        16/6/10 09:22:

      צטט: חז"ל שחבל"ז 2010-06-15 20:56:15

      צטט: bazael 2010-06-15 19:03:10


      אז המשפט "לא טוב היות האדם לבדו" תופס גם לגביו הא? והוא לא היה נשוי פעם לאשרה או שזה רק בדמיון החולני שלי?

       

       

      מבלי לזלזל בדמיונך החולני, ראש הפנתיאון הכנעני "אל" אכן היה נשוי לאשרה, שילדה לו 70 בנים.
      ואם אמנם יהוה היה בראשיתו אחד הבנים האלה, כפי שחוקרים מסויימים סבורים, הרי שההתמזגות שלו עם אל (תוך נישואין לאימו - אשרה) שמה את אדיפוס בכיס הקטן...

       

       

       בעניין הקשר בין אל לפנתיאון, ולאלוהות שהתגבשה אצל העברים ממספר מקורות ומסורות, מומלץ מאוד הספר "מאין באנו", מאת פרופ' ישראל קנוהל (הוצאת דביר, 2008).

        16/6/10 08:10:


      מעבר לעניין שבפרשנותך, נתקעתי באחד מהמשפטים המרכזיים המחזקים את הטענה שהדת איננה אלא ארגון מנהלי המחפש דרכים לקיים את עצמו ותו לא.

      יותר חשוב שתדע שה' הוא אלוהיך מאשר "לא תרצח"....

      עשרת הדברות לא מתחילות באמירות מוסריות או אמירות העשויות לקדם את איכות החיים של המאמינים.

      הן מתחילות בהגדרות של בעל הסמכות והמרות וקובעות אקסיומטית "אנוכי ה' אלוהיך".

      זה הכי חשוב.

      וזה הכי מלמד אותנו על דת .

        15/6/10 20:56:

      צטט: bazael 2010-06-15 19:03:10


      אז המשפט "לא טוב היות האדם לבדו" תופס גם לגביו הא? והוא לא היה נשוי פעם לאשרה או שזה רק בדמיון החולני שלי?

       

       

      מבלי לזלזל בדמיונך החולני, ראש הפנתיאון הכנעני "אל" אכן היה נשוי לאשרה, שילדה לו 70 בנים.
      ואם אמנם יהוה היה בראשיתו אחד הבנים האלה, כפי שחוקרים מסויימים סבורים, הרי שההתמזגות שלו עם אל (תוך נישואין לאימו - אשרה) שמה את אדיפוס בכיס הקטן...

       

        15/6/10 20:52:

      צטט: yahan 2010-06-15 15:38:17


      תענוג לשמוע אותך.

       

       

      תענוג להשמיע דברי אלוהימים חיים. צוחק
        15/6/10 20:51:

      צטט: הדב מהיער 2010-06-15 06:43:26

      ציווי ה- "לא תחמוד" מזכיר לי שלט אזהרה שראיתי פעם בשדרה החמישית בניו יורק שאמר: "אל תחשוב אפילו על לחנות כאן".

      נדמה לי שהאפקטיביות של השלט ההוא הייתה יותר גדולה מהציווי התנ"כי, שהרי לא מעט כלי קודש מתעלמים ההנחייה "אל תישלח ידך אל הנער" ושולחים-גם-שולחים ידם.

      יופי, תמשיכי.

       

       

       

       

      שמעתי שבכניסה לישיבת "בית אברהם" של חסידי סלונים יש שלט: "אל תחשוב אפילו על לחשוב כאן", אבל יכול להיות שזו עלילת דם.
        15/6/10 19:03:

      אז המשפט "לא טוב היות האדם לבדו" תופס גם לגביו הא? והוא לא היה נשוי פעם לאשרה או שזה רק בדמיון החולני שלי?
        15/6/10 15:38:

      תענוג לשמוע אותך.
        15/6/10 06:43:

      ציווי ה- "לא תחמוד" מזכיר לי שלט אזהרה שראיתי פעם בשדרה החמישית בניו יורק שאמר: "אל תחשוב אפילו על לחנות כאן".

      נדמה לי שהאפקטיביות של השלט ההוא הייתה יותר גדולה מהציווי התנ"כי, שהרי לא מעט כלי קודש מתעלמים ההנחייה "אל תישלח ידך אל הנער" ושולחים-גם-שולחים ידם.

      יופי, תמשיכי.

       

       

      פרופיל

      חז"ל שחבל"ז
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      תגיות