כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    הנוכל לחיות ללא ידידנו יצר הרע?

    8 תגובות   יום רביעי, 16/6/10, 04:09

    האם אפשרי לחיות ללא ידידנו יצר הרע

     

    שני יצרים נתן הקב"ה בלב האדם: יצר טוב ויצר רע, והרשות בידו לבחור באיזו דרך לילך בידיעה כי בהתאם למעשיו הוא עתיד לקבל את גמולו. ההתמודדות עם שני יצרים אלה,מגיעה מאפשרות הבחירה שניתנה לנו. הבחירה בין טוב לרע מלווה אותנו בכל רגע בחיים, ללא כל קשר למצב הרוחני בו אנו נמצאים. לכל אחד בחירות שונות ומצבים שונים להתמודד איתם המתאימים לדרגתו הרוחנית.

     

    סוגיה להתחבטות:האם אנחנו רעים מטבענו? הפירוש להלכה אומר שכל בני האדם נבראו טובים. אין בהם שום דבר שלילי. לצד כל אחד מאיתנו מהלך צל. צל שנקרא "יצר הרע". הוא נברא כדי להוליך אותנו שולל להכשיל אותנו במבחנים פשוטים ומורכבים כאחד. האם יש יצר טוב? כנראה שלא, מאותה הנחה שכולנו טובים ואין צורך ביצר הטוב.הוא כבר טבוע בנו מיום היוולדנו.

     

    לפי היהדות:בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. היצר הרע מכונה בשם "מלך זקן וכסיל" מכיוון שעל פי חז"ל ,הוא נכנס אל האדם כבר בלידתו. במקורות היהדות לעתים מכונה היצר הרע בשם שטן. היצר הטוב לעומת זאת מכונה בשם "ילד מסכן וחכם", שכן הוא נכנס אל האדם שלוש עשרה שנים לאחר לידתו של היצר הרע, בזמן בר המצווה.

     

    היצר הטוב של האדם, הוא הכוח שבאדם שיוצר טוב. היצר הרע של האדם, הוא הכוח שבו שיוצר רע.

    היצר הרע נקרא נפש בהמית, לא מפני שהוא בהמה דווקא , כי לפעמים הוא שועל פיקח שבחיות , וצריכים לחכמה מרובה להבין תחבולותיו , ולפעמים הוא מתלבש בלבוש צדיק תמים ענו ובעל מידות טובות . וכל מניעה שיש לאדם בקדושה הוא רק מתחבולותיה של הנפש הבהמית . אומר הרבי הרש"ב : עד אז לא ידעתי שהנפש הבהמית יכולה להתחפש לצדיק וחסיד .

     

    'היצר הרע' הינו בריאה של האל. הוא שותף חיוני בקיומו של העולם ואפשר שחשיבותו רבה יותר מזו של היצר הטוב, משום שהוא הכוח המניע את המין האנושי. אילולי יצר הרע לא בנה האדם בית, ולא נשא אישה ולא הוליד בנים ולא נשא ונתן. יצר הרע הוא המניע את העולם. ואם נוריד המלה רע, נשאר עם יצר. יצר הקיום ויצרים סוערים אחרים[מפי אחד האמוראים].

     

    דן לחמן כותב במאמרו:"יצר הרע נולד עם הדת. רק דתיים מכירים אותו, סובלים ממנו ונלחמים בו מרות. לחילוניים יש גבולות. מה הם יעשו ומה לא, כמה יראה בעיניהם מקובל ומתי מעשה הופך ליותר מדי. אם לא חטאו בעיני החוק, לא יסבלו ממנו. אין שכר ואין עונש בתוך גבולות מקובלים. יש להם מוסר פנימי וערכים עליהם נבנית אישיותם".

     

    בספר התניא של האדמו"ר הזקן ,כתוב כי  היצר הטוב הוא בעיקר במוח, וכמו כן בלב - בחלל הימני, ואילו היצר הרע מקומו בלב בחלל השמאלי. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שעיקרם תאוות גשמיות וגופניות. לכן,ה"מוח צריך להיות השליט על הלב", כלומר - לשלוט על הרגשות באמצעות המחשבה.

     

     אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש".

     

    ולאלו שמתקשים להתגבר על יצרם, יש נחמה:בספר יחזקאל נאמר: "ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם, והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר", זהו ששנו רבותינו "לעתיד לבוא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו" .

     

    ישנו שיר שמושר לילדים בגנים החרדים על המאבק בין שני היצרים:

    בבוקר באים אל ליבי הקטן ,באים אל ליבי הקטן.

    שניים אורחים ואותי מבקשים: "הכניסי אותנו לכאן"

    ובין שני האורחים שלי אין כלל שלום

    ושני האורחים רק רבים כל היום.

    אחד הוא אדון היצר הרע,השני אדון יצר הטוב הוא נקרא.

    ניגשתי אל אימא שאלתי אותה:" למי את הדלת אפתח"?

    אז אימא אמרה שמאד לי כדאי להכניס את הטוב רק אלי.

    וכך עשיתי ראו הפתעה!פתאום נהייתי ילדה נפלאה!

    ורק אם יבוא היצר הטוב –אפתח את דלתי לקראתו.

    ורק אם יבוא היצר הרע-אסגור את דלתי מלפניו.

    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/6/10 08:40:

      צטט: מור אופיר 2010-06-18 08:17:08


      הבורא נטע באדם עולם ומלואו

       

      טוב ורע נבראו ע"י האדם

       

      אין הם קיימים בעולמות עליונים

      אלא רק בעולמו של האדם

       

      לשם מה יבדיל אדם בין טוב לרע ?

       

      ברגע שאמונתו של אדם שלמה

      הופכת אמונתו לדרכו בעולם

       

      אין בו יותר צורך להבדיל במעשיו

       

      סוף שבוע נעים

      אופיר

       

       

       

       

       

       

      אכן.ברגע שאתה מבין את העיקרון בעולם הגשמי שוב אין חשיבות להפרדה הזו.אך עדיין אופיר בראותך את הצל סימן שאתה מואר והצל הוא החץ המורה על מה עוד עליך להאיר.שבת שלום לך ידידי

       

        18/6/10 08:17:


      הבורא נטע באדם עולם ומלואו

       

      טוב ורע נבראו ע"י האדם

       

      אין הם קיימים בעולמות עליונים

      אלא רק בעולמו של האדם

       

      לשם מה יבדיל אדם בין טוב לרע ?

       

      ברגע שאמונתו של אדם שלמה

      הופכת אמונתו לדרכו בעולם

       

      אין בו יותר צורך להבדיל במעשיו

       

      סוף שבוע נעים

      אופיר

       

       

       

       

       

       

        17/6/10 05:08:

      צטט: ניר יהודה 2010-06-16 23:11:39

      כתוב וייצר אלוהים את האדם ישנם שני יודים שהם רומזים על

      שני יצרים , המאבק מתחיל רק כאשר ניכנס יצר הטוב שהוא הופכי ליצר הרע 

      בגיל 13 אז מתחיל הקושי בזיהוי הדרך בחיים,אדם הראשון איבד את

      הדעת שהוא השכל ונישאר עם היצרים,כי שני היצרים מושכים אותנו

      כל אחד לצד שלו וכאשר אנחנו נימשכים לצד מסויים אז הגוף שלנו

      הופך כללי קיבול למדרגה רוחנית שפיניתי לה אצלי מקום,והאיזון בניהם

      נעשה על ידי השכל שהוא בראש,ואין כאן עיניין של לפתוח דלת אלא רק עיניין

      של איזון בין היצרים כי אנחנו צריכים את היצר הרע יותר מהטוב ועל זה נאמר

      צדיקים יצר טוב שופטן זאת אומרת שהצדיק איזן אותם,ובתניא זה ניקרא צדיק ורע לו

      שהטוב הכניע את הרע תחתיו,

       

      תודה ניר יהודה על המידע.השכלת אותי

        16/6/10 23:11:

      כתוב וייצר אלוהים את האדם ישנם שני יודים שהם רומזים על

      שני יצרים , המאבק מתחיל רק כאשר ניכנס יצר הטוב שהוא הופכי ליצר הרע 

      בגיל 13 אז מתחיל הקושי בזיהוי הדרך בחיים,אדם הראשון איבד את

      הדעת שהוא השכל ונישאר עם היצרים,כי שני היצרים מושכים אותנו

      כל אחד לצד שלו וכאשר אנחנו נימשכים לצד מסויים אז הגוף שלנו

      הופך כללי קיבול למדרגה רוחנית שפיניתי לה אצלי מקום,והאיזון בניהם

      נעשה על ידי השכל שהוא בראש,ואין כאן עיניין של לפתוח דלת אלא רק עיניין

      של איזון בין היצרים כי אנחנו צריכים את היצר הרע יותר מהטוב ועל זה נאמר

      צדיקים יצר טוב שופטן זאת אומרת שהצדיק איזן אותם,ובתניא זה ניקרא צדיק ורע לו

      שהטוב הכניע את הרע תחתיו,

        16/6/10 08:44:

      צטט: מגירת הלב ♥ 2010-06-16 08:34:05


      בס"ד 

      הקב"ה

      אמר להם לישראל בני

       "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין"

      יש תרופה אחת ...

      יום נהדר,

      ובשורות טובות !

       

       

      גם לך מגירת הלב.

        16/6/10 08:34:


      בס"ד 

      הקב"ה

      אמר להם לישראל בני

       "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין"

      יש תרופה אחת ...

      יום נהדר,

      ובשורות טובות !

       

        16/6/10 07:40:

      צטט: זהבית שחר-י' 2010-06-16 07:34:06


      אומרים שהכל בתוכנו להחליט להיכן להתחבר יותר

      לטוב או לרע

       

      תודה לך ובקר ניפלא

       

      תודה זהבית ובוקר טוב גם לך

        16/6/10 07:34:


      אומרים שהכל בתוכנו להחליט להיכן להתחבר יותר

      לטוב או לרע

       

      תודה לך ובקר ניפלא

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה