כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    זוכרים את בלבי בת גרב?

    4 תגובות   יום שלישי, 29/6/10, 14:38

    מעשיה הלא חינוכיים של בילבי בת גרב

     

    "בילבי בת גרב" ,היא אחת מדמויות המופת של ספרות הילדים,ועבור דורות של קוראים היא סמל לעצמאות ,לשובבות ולאהבת הרפתקאות של גיל הילדות.כשהייתי ילדה קראתי ספרים רבים ואחד מהם היה כמובן סיפורה הנערץ של הילדה המיוחדת,אותו גמעתי בשקיקה והזדהיתי עם הדמות העצמאית שלה ואולי גם לה הייתה השפעה ניכרת את עצמאותי כנערה בוגרת ואומץ ליבי לעשות לבד את דרכי מגיל צעיר.

     

    הספר, יצא לאור ב-1945, דהיינו,בתקופת מלחמת העולם השנייה ויצא מיד אחריה.ייתכן שהמלחמה נתנה דחיפה לפירוק המסגרות הקיימות, כי היא הראתה שחברת המבוגרים והאידיאולוגיות שלה אינן אות ומופת לאנושות .הספר , היה רב מכר בשבדיה וברחבי העולם, לרבות בישראל ותורגם לשפות רבות. הספר הראשון מבין שלושת ספרי בילבי התפרסם ב-45', וב-56' תורגם לעברית על ידי אביבה חיים תחת השם "גילגי".

     

    סיפוריה של בילבי משקפים גישות חינוכיות חדשות שהחלו להתפתח בשנות ה-30 של המאה הקודמת. בעקבות רעיונות של פרויד וממשיכי דרכו, בעיקר אדלר, התפתח החינוך הפיידוצנטרי, שמעמיד את צורכי הילד ואת תפיסת עולמו במרכז.

     

    בילבי בת-גרב היא גיבורת ספר הילדים "מי מכיר את בילבי בת-גרב?" הופעתה של בילבי מותאמת לאופייה ולסגנון חייה - ילדה בת תשע . חזקה במיוחד, בשלנית מצוינת, בלגניסטית וחפשנית (אחת שיודעת לחפש ולמצוא דברים). בילבי היא ילדה שובבה .שמלתה מטולאת, גורבת שני גרביים שונים זה מזה, ושערה הג'ינג'י קלוע בשתי צמות המזדקפות לצידי ראשה.[ בזכות לבוש ייחודי זה דמותה מקובלת כתחפושת בפורים]. אימא שלה מתה מזמן [אך היא לא יתומה בוכייה], ואבא שלה נעלם בים ולכן היא מתגוררת "לבדה לבדה" בווילה המכונה "וילה מצחיקולה. בילבי היא ילדה בלתי-חינוכית בעליל.היא  עושה כל מה שמתחשק לה היא מגדלת סוס במרפסת (כי במטבח הוא רק יפריע ובסלון לא נוח לו) וקוף קטן שעונה לשם אדון נילסון. היא חכמה (גם בלי ללכת לבית ספר...) ואמיצה ונאמנה ומצחיקה. לכל דבר יש לה תשובה וכשאין - היא פשוט ממציאה. והדמיון שלה עובד שעות נוספות. היא לא מגיעה לבית הספר, לפני עשר בבוקר, ומגיעה על הסוס, וכשהמורה מציעה לה תרגילי חשבון, היא משיבה בצורה תוקפנית: 'אם את לא יודעת בעצמך, את חושבת שאני אגיד לך?'

     

    בילבי היא ילדה מדהימה הנלחמת במאובנות מחשבתית, בכל מה שמזויף ומרובע. היא מממשת את החופש שלה כדי לקלף את קליפת הנימוסים הריקים. בדמות בלבי יש דמיון, הומור שופע, פריצת מסגרות, שפה קריאה, יכולת להזדהות עם הדמויות. הנון-קונפורמיזם משגע, וכך גם הפגיעה בפרות קדושות כמו בית הספר והמשטרה .

     

    הספר מהפכני. פעם ראשונה שמישהו כתב ספר ילדים לא  "פוליטיקלי קורקט".הוא  חושף את הצביעות של עולם המבוגרים. בילבי, מאפשרת את החופש לחשוב. היא מרכז העולם, דמות הכיסופים של הילדים, שמסתכלים עליה בהערצה כשהם עדיין בתוך מסגרות כובלות. הספר אומר שיש אמנם מסגרות, אבל שאני יכול לתת לעצמי את הזכות הנפשית לפרוץ אותן גם בלי שזה ישאיר עולם פרוץ. העולם נשאר בריאליה הקיימת, אבל בילבי מספקת לו פתחים".

     

    "בילבי מציגה דגם אנטי-קפיטליסטי.מביאה נקודת מבט שחותרת תחת ערכים בורגניים. היא מחפשת חפצים ישנים ולא קונה חדשים. יש לה המון כסף, אבל היא לא מבינה למה צריך לשלם בכניסה. כשטומי ואניקה (חבריה) מציעים לה ללכת לקרקס היא לא מבינה למה צריך לשלם כדי להתבונן, ממתי מבטים עולים כסף. היא מציעה הסתכלות רעננה גם על צרכנות.

     

    דמותה של בילבי היא פרי דמיונה של הסופרת השוודית אסטריד לינדגרן שהיתה סופרת ילדים פורייה, וגם פעילה פוליטית בעלת מודעות חברתית מפותחת, בעיקר במאבק למען זכויות ילדים ובעלי חיים. היא נולדה בדרום שוודיה ב-1907 להורים איכרים. אחרי שסיימה את התיכון עבדה כעיתונאית בעיתון מקומי, ובגיל 18 הרתה לעורך הראשי. זו הייתה שוודיה הכפרית של ראשית המאה, לא בדיוק סביבה תומכת להריונות מחוץ לנישואים, ובכל זאת אריקסון סירבה להתחתן עם אבי הילד, שנמסר למשפחה אומנת בקופנהאגן עד שמלאו לו ארבע שנים. היא עברה לשטוקהולם, למדה קצרנות ועבדה כמזכירה. ב-31' התחתנה עם הבוס שלה, שטורה לינדגרן, ושלוש שנים אחר כך נולדה בתם המשותפת קארין.

     

    אסטריד לינדגרן כתבה את בילבי או בשמה המקורי - פיפי (שם שכמובן לא עבר בישראל של שנות השבעים...) עבור בתה הקטנה קארין. זה היה בשנת 1945 והדמות של בילבי הייתה מבוססת על ילדותה המאושרת של לינדגרן בכפר קטן בדרום שוודיה.

     

    ב-41' לקתה קארין בת השבע בדלקת ריאות ורותקה למיטתה. כדי שלא תשתעמם המציאה עבורה לינדגרן את מעלליה של בילבי .הילדה ביקשה מאמה שתמציא לה סיפורים. השלב הראשון במאבק של הילדה במחלה ובבדידות שנגזרה עליה היה ליצור עולם שאיתו היא יכולה להתמודד בלי לזוז מהמיטה.

     

    הסיפורים היו מבוססים על הזיכרונות האישיים של לינדגרן, שלקחה באמצעותם את קארין לכפר שחיה בו ולעולם שהתמודדה איתו כילדה. כאן נוצרת אינטימיות בין האם לבת שהיתה שותפתה לתהליכים של בניית הדמות והעלילות.

     

    מעלליה הלא חינוכיים של בילבי התקבלו בתדהמה מוחלטת ע"י הורים מזועזעים שהיו מאוד לא מאושרים מהילדה הזאת שעשתה מה שבראש שלה, בלי לבקש רשות מאף אחד, אבל הילדים חשבו אחרת והפכו אותה לאחת הדמויות הספרותיות האהובות על ילדים מכל העולם. "התוקפנות שלה והיותה יתומה עליזה עוררו התנגדות גדולה בארץ". אבל למרות ההתנגדות, היו גם מבוגרים שנהנו מהמסרים הפמיניסטיים, מהחתרנות החברתית ומהעומק הפילוסופי של בילבי.

     

    בילבי היתה פמיניסטית מאוד לזמנה .היא אסרטיווית, עומדת על שלה, יוצאת להרפתקאות שבספרות הילדים נתנו בדרך כלל רק לבנים. בנות, אם יצאו להרפתקה, זה היה בשליחות של מישהו, כמו כיפה אדומה בשליחות האימא, או כי נאלצו לברוח, כמו שלגייה. בילבי יוצאת להרפתקה מתוך מטרה שגיבשה לעצמה. בספרות, ובתרבות בכלל, הדמות הנשית גם נדרשת באופן מסורתי להיות חלק ממסגרת משפחתית ולא יצור עצמאי. בילבי לעומת זאת מתוארת כילדה עצמאית ממשפחה, וזה חידוש גדול. היתמות היא תחבולה ספרותית נוחה פה, כי בהעדר הורים אין סמכות, אבל להבדיל מיתומות שהיו מועברות למשפחת דודים וכו', ושבסוף התחתנו או התאהבו במישהו כמו פוליאנה או אן מהאסופית, בילבי נשארת היא עצמה, בלי מגבלות חיצוניות".

     

    בילבי שבתה את לבם של ילדים בזכות עצמאותה והרפתקנותה. היא ממשיכה בכך מסורת של ספרי ילדים המציגים דמות חיובית של יתום עצמאי, מוטיב ספרותי המאפשר לסופר כתיבת עלילה בה הילד משוחרר ממגבלות עולם המבוגרים ומהמציאות הרגילה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        29/6/10 22:45:

      צטט: Zvi Hartman 2010-06-29 20:53:29

      בילבי הייתה אכן במקורו השוודי- פיפי

      כמו שציינת מה שהיה שם בסדר אצלנו פיפי ???

       

      ג'ינגית עם הצמות

      מורדת במוסכמות

       

      יופי של פוסט

       

      תודה צבי

        29/6/10 20:53:

      בילבי הייתה אכן במקורו השוודי- פיפי

      כמו שציינת מה שהיה שם בסדר אצלנו פיפי ???

       

      ג'ינגית עם הצמות

      מורדת במוסכמות

       

      יופי של פוסט

        29/6/10 17:27:

      צטט: טל של שמים 2010-06-29 16:48:39

      אחד הספרים האהובים עלי :-)

       

      כן,איך לא?

        29/6/10 16:48:
      אחד הספרים האהובים עלי :-)

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה