כותרות TheMarker >
    ';

    בשביל הזהב

    בינתיים, בישראל

    0 תגובות   יום רביעי, 30/6/10, 23:51

    כבר התרגלנו שבשלב הזה של השנה, ידועים לנו שמותיהם של מתחרה או שניים חזקים במיוחד על פרס אופיר. הפסטיבלים בברלין ובקאן גלו הרבה חיבה לקולנוע ישראלי לאחרונה והתחילו את מסעם של סרטים כמו "ביקור התזמורת", "ואלס עם באשיר" ו"עג'מי" לזכיה בפרס האקדמיה הישראלית. גם סרטים נוספים, בהם "אור", "עטאש", "בופור", "מדוזות" ו"סיפור גדול" זכו לחשיפה בפסטיבלים בחו"ל לפני שהפכו למועמדים על הפסלון המקומי. השנה, מסיבה כלשהי, לא זה המצב. נכון לרגע זה, אף סרט ישראלי לא הותיר חותם בפסטיבל בינלאומי ומכיוון שטרם פורסמו המשתתפים בפסטיבלי ונציה וטורונטו, קשה לומר מי יספיק לזכות לחשיפה עולמית לפני שיחל המרוץ לאוסקר. יכול להיות שהסיבה היא פוליטית ואולי סתם תזמון לא מוצלח של הפקת הסרטים. אולי זה פשוט חוסר מזל, סרטים שנפלו על חבר שופטים עם טעם שונה מזה של שנים קודמות. בכל מקרה, לא נראה שיש סיבה לדאגה בכל הנוגע לאיכות התוצרת המקומית.

     

    האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה פרסמה רשימה של 18 סרטים עלילתיים אשר יתמודדו על פרס אופיר 2010. ברשימה הזו, ניתן למצוא תותחי על כמו ערן ריקליס, דובר קוסאשווילי, ניר ברגמן, אבי נשר ודן וולמן, לצד במאים פחות מוכרים, אך מבטיחים וסרט הביקורים של משה איבגי (שלגמרי במקרה, יצא לי לעבור בשתי הזדמנויות שונות ליד סט הצילומים שלו). כמו כן, נמצאים ברשימה שני סרטים של חיים בוזגלו, שאף אחד מהם לא נראה כמו מציאה גדולה. אין לי משהו נגד בוזגלו, אבל כשבמאי מספיק להוציא כמות גדולה יחסית של סרטים בזמן קצר ביחס לעמיתיו, אני לא נוטה לחשוד שזה בגלל עודף חריצות.

     

    בכדי לייצג את ישראל באוסקר, סרט חייב לצאת להקרנות מסחריות למשך שבוע לפחות עד ה-31 באוקטובר של אותה שנה. לצערי, הדבר אינו מחייב את שאר המועמדים. נכון לעכשיו, רק שלושה מהסרטים ברשימה עלו בפני קהל רחב. "קירות" של דני לרנר ו"מאיה" של מיכל בת אדם עשו סיבוב קצר בקולנוע, אבל לא הותירו חותם (חבל לי במיוחד במקרה של לרנר שמאוד אהבתי את "ימים קפואים" שלו). הסרט השלישי הוא "פעם הייתי" של אבי נשר, שמוצג כעת ברחבי הארץ. הוא זוכה לתגובות חיוביות בעיקר, למרות שספק אם יהיה הצלחה קופתית כמו "סוף העולם שמאלה" ו"הסודות" שביים בעשור החולף. נראה שתאריך יציאה מוקדם והנטיה של האקדמיה לראות באבי נשר במאי מסחרי מדי, לא יביאו לו יותר ממועמדות מכובדת. מה שכן, אדיר מילר צובר באז חיובי כמעט בכל ביקורת שנכתבה על הסרט.

     

    עדיין, רוב הסרטים ברשימה יצאו, במקרה הטוב, בין ההכרזה על המועמדים הסופיים לתאריך קיום הטקס עצמו. למפיצים מקומיים עדיין יש נטיה לזלזל ביכולת של סרטים ישראלים למשוך קהל והם מעדיפים לרתום מועמדות לפרס אופיר כאמצעי מכירות. זה לגיטימי ונעשה בכל העולם, אלא שיש הבדל בין לציין שסרט זכה בפסטיבל זה וזה ופרס מטעם איגוד מבקרים מסוים, לבין לחכות לטקס הגדול בשביל להחליט מתי להפיץ את הסרט והאם לעשות זאת בכל הארץ, או רק בסינמטקים נבחרים. הסינמטקים הם בעצם הדרך היחידה לראות כרגע את רוב המועמדים הפוטנציאליים. מי שיש לו מזל, יכול למצוא כסא פנוי בהקרנת אקדמיה שנופלת בדיוק ביום, בשעה ובישוב שנוחים לו. גם אז, צריך לקוות שזה סרט ששווה משהו ולא כזה שפשוט מנסים למלא את האולם בשביל לא להפסיד כסף על ההקרנה. מעולם לא הייתי בהקרנת אקדמיה, הן קשות לאיתור ואני חושב שלחלקן אפשר להיכנס רק עם הזמנה. אשמח אם מישהו יוכל לשפוך קצת אור בעניין.

     

    סרט אחד שבהחלט זוכה לכבוד מהמפיצים, הוא "זוהי סדום". מדובר, למי שלא יודע עדיין, בפרויקט הקולנועי הראשון של יוצרי ארץ נהדרת והוא מבוסס על הסיפור המקראי של לוט וחורבנן הקרב של סדום ועמורה. הטריילר נראה מבטיח והסרט צפוי לצאת בחודש אוגוסט, כאחד מלהיטי הקיץ. זו אולי הפעם הראשונה שסרט ישראלי זוכה ליחס כזה מצד מפיצים מקומיים, מן הסתם מתוך ציפיה שיהיה שובר קופות מקומי. בפרסי אופיר, הוא יכול להשיג 2-3 מועמדויות על פסקול ועיצוב, אבל זה בהחלט לא הטעם של האקדמיה. כמו באוסקר, גם באופיר אין לקומדיות פרועות סיכוי ממשי, אלא אם קיים קונצנזוס ביקורתי לגביהן והן משיגות מועמדות על התסריט.

     

    יאיר רוה דווח בבלוג שלו על התלהבות מ"המדריך למהפכה", סרטו החצי-תעודי (אבל רשום בתחרות כעלילתי) של דורון צברי. מדבריו, אני מבין שהרבה חברי אקדמיה אהבו את הסרט, אבל מוצאים שקשה להתמודד איתו. הוא מנסה לעורר דיון, במקום לפרוט על הרגש וקשה לראות אותו עובר את הסלקציה באוסקר. אני חושב שאם הוא מספיק טוב, הוא בהחלט יכול להיות מועמד לאופיר לסרט הטוב ביותר, אבל לא הייתי מהמר עליו כזוכה. שוב, אני לא הולך להקרנות אקדמיה, אז מדובר בתרגום שלי למידע שאני מלקט ממקורות שונים. עם זאת, נראה לי שאחרי שלוש מועמדויות רצופות, האקדמיה הישראלית כבר ממש רוצה לבחור סרט שגם יזכה באוסקר. ואלס עם באשיר ועג'מי לא התאימו לאמפא"ס, ביקור התזמורת נפסל בגלל עודף אנגלית ובופור פשוט לא היה מספיק טוב. קיימת תחושה שישראל תמשיך להיות מועמדת עד שתזכה ויהיה אפשר לסמן וי, כמו קייט וינסלט.

     

    הדבר המפתיע ברשימה של האקדמיה הישראלית, הוא כמות ההפקות ההיסטוריות שהושלמו בארץ במהלך השנה החולפת. הזכרתי את "פעם הייתי" ו"זוהי סדום", יש גם את "גיא אוני", שמתרחש בסוף המאה ה-19, "לחיות מחדש" בתקופת ההעפלה, "התגבות יחידים" מתרחש בשנות החמישים ן"הדקדוק הפנימי" בשנות השישים. "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" הוא פחות הפקה היסטורית, אבל עלילתו מתרחשת בשנת 2002, כך שמידה מסוימת של עיצוב תקופתי נדרשה בכל זאת. עד היום, הופיעו מעט מאוד סרטים היסטוריים תוצרת הארץ. רוב הנסיונות היו בשיתוף מפיקים מחו"ל שהביאו את הכסף הגדול ורק מעטים הצליחו לשחזר כאן תקופה ללא כספים זרים. גידול בכמות הסרטים שאינם מתרחשים בזמננו, מעידה על עליה בתקציב ומידת ההתמקצעות שהתעשיה המקומית יכולה להרשות. בתור אומה עם היסטוריה כל כך ממושכת, שרק במאה וחמישים השנים האחרונות, עברה כל כך הרבה אסונות ותקומות, יש לנו מספר נמוך למדי של גרסאות קולנועיות לכך. עדיין מגיע סיוע מגורמים זרים, אבל זה שיש שילוב בין במאים מוערכים ומוכרים לבין תקציבים גבוהים יחסית, זה צעד ענק לכיוון הנכון.

     

    בימים הקרובים, אעלה את הנבואה הראשונה שלי לפרסי אופיר השנה. אם להמר כבר עכשיו על זוכה, נראה לי שזה יהיה או "התגנבות יחידים" של דובר קוסאשווילי, או "הדקדוק הפנימי" של ניר ברגמן. שניהם מבוססים על ספרים רבי מכר ומבויימים בידי במאים שסרטי הבכורה שלהם (באורך מלא) זכו בפרס אופיר ולהצלחה קופתית. שניהם גם עוסקים ב"פריקים" בחברה בצורה מעמיקה. האחד ביחידה של חיילים נכים פיזית ו/או נפשית והשני בילד שמפסיק לגדול בלי הסבר. בשני המקרים, מדובר במתכון לזכיה וגם מחוץ לישראל, לא יתעלמו מהם. עכשיו נשאר רק לקוות שמכל ההבטחה האלה, מספיק גם יקוימו.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל