כותרות TheMarker >
    ';

    ברוכים הבאים

    הבלוג של חנה וייס

    הבנה בינדתית, שלום בטיבט, שלום עולמי, זכויות אדם, אחריות אוניברסלית, חינוך למוסר ויצירת חברה אנושית וחומלת אלה הנושאים שמעסיקים אותי היום. פועלת כדי שניקח בחפץ לב את התרופה לאפידמיית העדר המוסר הפוקדת אותנו ושניישם את תרגול המוסר בחיינו.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא!

    0

    הסיבה לסבל: בערות ותפיסות מוטעות

    4 תגובות   יום שישי , 30/7/10, 02:43


    הסיבה לסבל: בערות ותפיסות מוטעות

    חנה וייס


    מתוך עשר המידות השליליות של הגוף, של הדיבור ושל התודעה בבודהיזם, הרג, גניבה, שקר, קנאה וכו', הגרועה מכולן היא הרג מכל סוג שהוא, אפילו מקקים. המידה השלילית אשר נחשבת לשנייה הגרועה ביותר אחרי הרג היא תפיסות מוטעות, כי, על פי הבודהיזם, תפיסות מוטעות קוטעות את שורש תרגול המוסר, ופותחות פתח לכל המידות השליליות. מסיבה זו ישנם גם אלה הטוענים שתפיסות מוטעות הן הגרוע מכולן.


    האם בכלל קיימות תפיסות מוטעות? אם כן, מהן תפיסות מוטעות? והאם ניתן להסירן מרצף תודעתנו? 


    תפיסות מוטעות

    על פי הבודהיזם, התפיסות המוטעות העיקריות אשר יכולות לפגוע בתרגול המוסר ובתרגול התודעה הן:

    1.  אחיזה בדעה שלא קיימים חיים קודמים וחיים עתידיים, "גלגול נשמות" 

    2. אחיזה בדעה שחוק הקארמה, עיקרון גורם ותוצאה, איננו קיים, כלומר שאין השלכות עתידיות ארוכות טווח למעשינו. 

    3. אחיזה בדעה שלא קיימת היפסקות אמיתית או הארה.

    4. הבערות, שהיא התפיסה המוטעית לגבי אופן קיום האני, ושורש הסבל.


    לפתוח את הראש: חשיבות הספק

    בבודהיזם הטיבטי מכירים בחשיבות הספק בהפרכת תפיסות מוטעות ובהגעה להכרה תקפה valid cognition. ישנם שלושה סוגי ספק: הספק שנוטה לטעוּת

     הספק שנוטה לנכון, וספק נייטרלי. לכל הפחות, בבחינת מידע חדש ובבחינת התפיסות שהבודהיזם מציגן כתפיסות מוטעות וכתפיסות נכונות, מומלץ לשמור על ספק נייטרלי, ולא לפסול על הסף.  


    חיים קודמים וחיים עתידיים

    במזרח ובדרום אסיה, בהודו ובקרב הדרוזים, מקבלים חיים קודמים וחיים עתידיים כעובדה מובנת מאליה. בטיבט, נוהגים למצוא גלגולים של המורים הרוחניים פעם אחר פעם, תקופת חיים אחר תקופת חיים, כך שהדלאי הלאמה הנוכחי, המנהיג הרוחני והפוליטי של העם הטיבטי, הוא הדלאי למה הארבעה עשר. הקארמפה, השלישי בחשיבותו בקרב הטיבטים, הנו הקארמפה ה-17. הקארמפה היה הראשון שהתחיל את מסורת גילוי הטולקואים - טולקו הוא גלגול של מורה מואר. נתי ברץ, במאי סרטים ישראלי, הקדיש חמש שנים לליווי תהליך גילוי טולקו בקרב העם הטיבטי והתוצר הנפלא הוא סרטו "הגלגול". 

     

    ''


    בקרב הדרוזים, זיהוי משפחות וקרובים מחיים קודמים הוא תופעה שכיחה, והמשפחות והקרובים מחיים קודמים מהווים בסיס להרחבת הקשרים החברתיים בקרב קהילה זו. הדרוזים מספרים שאנשים שמתים מוות פתאומי, בתאונה או בצבא, נוטים לזכור את חייהם הקודמים. 


    היוגים של טיבט זוכרים את חייהם הקודמים, כי הם עוברים את תהליך המוות באופן מודע. למרביתנו אין זיכרון מודע של חיינו הקודמים, אך חוויות ורשמים אלה משאירים את חותמם על רצף התודעה ומשפיעים על החלטותינו והתנהגותנו בהווה, במהלך החיים האלה. 


    הפסיכיאטר ד''ר בריאן וייס כתב מספר ספרים על תופעת חיים קודמים שנגלתה לו דרך היפנוזה של מטופליו. שני ספרים שלו תורגמו לעברית: "שורשים ושיעורים בזמן" ו"ריפוי בנבכי הזמן". בספרו הראשון בריאן וייס, פסיכיאטר מערבי שדגל בגישה ביולוגית נטו לבעיות פסיכיאטריות, חושף את סיפורה של מטופלת בה טיפל באמצעות היפנוזה, טיפול שהיווה תפנית בתפיסת עולמו שלו. ב"שורשים ושיעורים בזמן", בריאן וייס סוקר את הספרות המדעית בתחום, שהיא רבה אך לא מוכרת. למשל, בספרות המדעית מתועדים אלפי מקרים של ילדים קטנים דוברי שפות אליהן לא נחשפו בחיים אלה. בספרו השני, "ריפוי בנבכי הזמן", בריאן וייס מתאר מקרים רבים בהם טיפל באמצעות היפנוזה וגישה לזיכרון של חיים קודמים.


    רעב שאינו יודע שובעה תקף אותי לגבי כל מאמר מדעי שפורסם אי-פעם בנושא גלגול נשמות, והתחלתי סורק את הספרות הרפואית. קראתי את עבודותיו של ד''ר איאן סטיבנסון, פרופסור מכובד לפסיכיאטריה באוניברסיטת וירג'יניה, שכתב הרבה בתחום הספרות הפסיכיאטרית. ד''ר סטיבנסון אסף אתר מאלפיים דוגמאות של ילדים שחוו זיכרונות והתנסויות אשר מקורם בגלגולים קודמים. רבים מהילדים הפגינו קסנוגלוסיה (xenoglossy), כלומר: היכולת לדבר בשפה זרה שלא נחשפו אליה מעולם. תיאורי המקרים שלו היו מושלמים, בדוקים היטב ומדהימים באמת. 

     

    קראתי סקירה מדעית מצוינת מאת אדגר מיצ'ל. בענין רב בחנתי מידע על תפיסה על חושית (ESP) מאוניברסיטת דיוק, ואת כתביו של פרופסור קיג'י דוקאס מאוניברסיטת בראון, וניתחתי בקפדנות את מחקריהם של ד''ר מרטין אבון, ד''ר הלן ואמבאך, ד''ר גרטרוד שמיידלר, ד''ר פרדריק לנץ ושל ד''ר אדית פיור. ככל שקראתי יותר, כן רציתי להמשיך לקרוא. התחלתי להבין שאף שחשבתי את עצמי משכיל בנוגע לכל ממדיה של ההכרה, היתה השכלתי מוגבלת יותר. קיימות ספריות מלאות במחקרים ובספרות [המדעית], ורק מעטים יודעים זאת. קליניקאים ומדענים בעלי שם ניהלו מחקרים אלה, אישרו אותם וחזרו עליהם. הייתכן שכולם טעו או הטעו? נראה היה שלראיות סימוכין ממשיים ביותר, אך אני פקפקתי עדיין. ממשי או לא - עדיין התקשיתי להאמין. (ד''ר בריאן וייס, "שורשים ושיעורים בזמן", עמ' 22-23)

     

    קיום חיים קודמים וחיים עתידיים איננו שאלה של אמונה. או שקיימים חיים קודמים ועתידיים או שהם אינם קיימים. למה הדבר דומה? העולם איננו שטוח או עגול. אין זו שאלה של אמונה - תשובה אחת היא הנכונה. כפי שההבנה שכדור הארץ הוא עגול שינתה את התיחסותנו לעולם הפיזי, הבנת האמת לגבי אופן קיום התודעה תחולל מהפכה בחברה המערבית שכעת שוללת או מטילה ספק בקיום חיים קודמים ועתידיים. חשוב שנברר לעצמנו מהי האמת בנוגע לחיים קודמים וחיים עתידיים. מומלץ לעשות זאת תחילה על ידי שמירה על עמדה של ספק נייטרלי עד שנבדוק את הראיות.


    הטיבטים מבססים חיים קודמים ועתידיים בכמה דרכים. דרך אחת היא בטיעון לוגי. התודעה איננה חומר, ולכל רגע תודעה היה רגע תודעה שקדם לו. אם נלך עם ההיגיון הזה עד הסוף, נמצא שלרגע תודעה הראשון שלנו בחיים אלה היה רגע תודעה שקדם לו, בחיינו הקודמים. דרך אחרת בה הטיבטים מבססים חיים קודמים ועתידיים היא מתוך היכרות מודעת של מורים מוארים עם הבארדו, מצבי המעבר בתהליך המוות, ניתוק התודעה מהגוף הפיזי, ועד ללידה מחדש.


    חוק הקארמה, עיקרון גורם ותוצאה

    נוכל להבין את חוק הקארמה, עיקרון גורם ותוצאה, בכמה דרכים. קודם כל, בדומה לחיים קודמים וחיים עתידיים, מדובר בחוק טבע, ללא קשר לדת כלשהי. ניתן להבין שגורם תמיד יהיה תואם לתוצאה - מעשה לא מוסרי ופוגעני יעורר כעס ועצב, ויביא לסבל. מעשה אשר מיטיב עם הזולת, מעשה מוסרי, יביא לתוצאה נעימה לנו ולזולת, וירבה את האושר והנחת בעולם. 


    מעשינו משאירים את רשמיהם על רצף התודעה שלנו, בצורה של זרעים אשר בתנאים המתאימים מבשילים לפירות. הזרעים הינם הנטיות שלנו, לכעוס, לנקום, לקנא, לריגוש ותשוקה וכו' והם טבועים ברצף התודעה שלנו כתוצאה מהמעשים שלנו בעבר, כתוצר של הרגלי התודעה שלנו, שצברנו מזמן ללא ראשית. ככל שאנו מפתחים כוונה טהורה, ומשתדלים להימנע מלפגוע בזולת, ככל שאנו משתדלים לחיות חיים מוסריים, כך יווצרו פחות רשמים שליליים בתודעתנו, וההרגל לפיתוח הכוונה החיובית שלנו ייטמע ברצף תודעתנו. 


    הרגלי התודעה שלנו הם הגורם לקארמה שלנו, למעשים שלנו, והם אשר מניעים אותנו בהווה. (משמעות המילה קארמה היא "מעשה" או "פעולה".) ניתן, על ידי השקעת מאמץ, לשנות הרגלי תודעה ולפתח הרגלי תודעה חדשים. כאשר נקבל שקיימים חיים קודמים ועתידיים, נבין שההווה שלנו הוא תוצר גם של חיינו הקודמים, ושתודעתנו בעתיד מושפעת מחיינו היום, נוכל להבין את חשיבותו והשלכותיו של חוק הקארמה לגבי אושרנו בעתיד הקצר וארוך הטווח. 


    ככל שנרבה במעשים טובים, כך מצבור הזכות שלנו יגדל ויהיו לנו רשמים חיובים על תודעתנו. כעת אנחנו פועלים מתוך הרגשות ההרסניים שלנו, מתוך כמיהה לנעים, בריחה מהלא נעים, ומתוך בערות לגבי איך האני קיים. קשה להשתחרר מהרגשות השליליים, מהתשוקה, מהכעס מהשנאה ומהבערות, אשר מניעים אותנו מזמן ללא ראשית. אך רגשות שליליים אלה אינם חלק אינטגראלי מטבע התודעה הבסיסי שלנו, שאופיו בהיר ויודע, צלול ומודע. על ידי פיתוח הרגלי תודעה חיוביים ובחירה בחיים מוסריים, נוכל בהדרגתיות להשתחרר מהאחיזה החזקה של הרגשות ההרסניים, כעס, קנאה, גאווה, תאווה, חמדנות, בערות וכו'. הכרה בחוק הקארמה מאפשרת לנו להבין ולקבל את הקשה לקבל בחיינו, מסייעת לנו לשאת את הסבל שאנו חווים, ופותחת בפנינו את האפשרות להשתנות, וליצור את הגורמים והתנאים החיוביים אשר יניבו אושר בר-קיימא בעתיד. 


    היפסקות אמיתית או הארה

    רבים, ביניהם אף מורים לבודהיזם, אינם מאמינים בהארה כמצב אפשרי או קיים. בדומה לחיים קודמים וחיים עתידיים, או שההארה קיימת והנה אפשרות אמיתית ברת השגה, או שאינה קיימת. חשוב לבדוק ולוודא ככל שנוכל מהי האמת לגבי אפשרות זאת. הטיבטים מבחינים בשלושה סוגי אמונה, אמונה מאמינה, אמונה שואפת ואמונה יודעת. במקרה של הארה, כמובן שלא נוכל לדעת באופן מוחלט על אמת קיום מצב זה עד שלא נחווה אותו בעצמנו. האם זהו מצב שראוי שנשאף לו? לכך דרושה אמונה מאמינה שנוכל לפתח בכמה דרכים. אפשר להסתמך על עדות מפי אדם שאנו סומכים עליו. למשל, האם הדלאי לאמה הוא אדם מהימן? האם יש לו סיבה לשקר לנו? 

     

    ''


    האם ישנן ראיות מדעיות, אוביקטיביות, לקיום מצב ההארה? התשובה היא כן. פרופ' ריצ'רד דייווידסון, חוקר מוח נודע מאוניברסיטת וויסקונסין חוקר מודטים מתקדמים מזרם הבודהיזם הטיבטי. בין ממצאיו הרבים, מצא שהנזיר מתיו ריקארד נמצא 4.5 סטיות תקן מעקומת הפעמון של 150 אנשים רגילים, למדד ניורולוגי לאושר (פעילות באונה הקדמית שמאלית של המוח) כאשר הם נתבקשו למדוט על חמלה. פרופ' דייווידסון בדק מורה במצב של טהוקדאם, מצב בו שהה במשך 18 יום לאחר המוות הקליני, בחום קיץ של הודו, כאשר הגוף מחובר עדיין לתודעה ואינו נרקב. בטיבט מצבי הטהוקדאם וגוף הקשת הינם תופעות נפוצות. גוף הקשת הוא מצב של הצטמקות עד להיעלמות מוחלטת של הגוף בימים שלאחר המוות. ההצטמקות עפי''ר מלווה בהופעת קשתות סביב הגופה, מכאן השם "גוף הקשת". 

     

    ("נפוץ בטיבט" מדבר על גלגולי המורים, טהוקדאם וגוף הקשת)


    הבערות (אי-ידיעה, חוסר ידע, בורות)

    משלושת הרגשות והדעות העכורים שגורמים לכל סבלנו, הבערות היא שורש הסבל. בערות הינה התפיסה המוטעית שלנו לגבי קיום האני ואחיזה באני, בעצמי, כחשוב ויקר מכול. רק כאשר אנו לומדים להוקיר את הזולת יותר מאשר את עצמנו, בוחנים לעומק שוב ושוב את אופן קיום האני, ובעזרת מורה, מדריך לדרך הלא מוכרת לנו להארה, אשר מפגיש אותנו עם טבע תודעתנו, נוכל להשתחרר מהבערות. התפיסה הלא-דואלית שמבינה שהאני קיים לא באופן עצמאי אלא כתוצר של תלות הדדית (התהוות תלויה וקשורה), כמוסכמה, על בסיס התיוג בלבד, היא החכמה שתופסת את הריקות של האני והתופעות, החכמה שמבינה שהאני הוא ריק מקיום עצמאי. ריקות איננה 'לא כלום' אלה ריקות מקיום עצמאי. רק העמקה בתפיסת הריקות תשחרר אותנו מסבל מנטאלי, מיצירת קארמה שלילית ומלידה במעגל הקיום. החכמה שתופסת את הריקות, אשר מסירה את מיסוך הבערות, היא התפיסה שמביאה להיפסקות אמיתית ולהארה. 


    כאשר אנחנו תופסים את העולם דרך מיסוך או ערפול הבערות והרגשות העוכרים, תשוקה, כעס, וכו' אנחנו בסמסרה, בתוך מעגל הקיום, וחווים את תנודות החיים, את הריגושים ואת השמחות, את העצב ואת הדכי, באופן קיצוני. החכמה שתופסת את הריקות מאפשרת לנו לראות שלאמיתו של דבר כל תופעה וחזות היא ארעית, משתנה מרגע לרגע, ואין בה ממשות. יחד עם החכמה שתופסת את הריקות, מתעוררת בנו בו-זמנית חמלה גדולה לכל היצורים השרוים בסבל של התפיסה הדואליסטית. 


    חסרונות של תפיסות מוטעות

    להיות חופשי מתפיסות מוטעות זהו אחד מ"שמונת החופשים", תנאים בסיסיים שקיומם מאפשר תרגול רוחני בחיים אלה. שמונת החופשים הם: לא להוולד במחוזות הגיהנום, רוחות הרעבות, בעלי חיים או אלים (4/8), לא להוולד במקום שאין בו דהרמה, להיות משוחרר מתפיסות מוטעות, להיות משוחרר מאופני תרגול מוטעים (קרבנות, סגפנות, ומתן השם דהרמה לדרכים שנושאות תוצאות הפוכות), להיות משוחרר מטיפשות. 


    "על אף שאדם יכול להיוולד בארץ בה הדהרמה משגשגת, ויכול להיות מוקף במורים, אם הוא דוגל בתפיסות מוטעות לא יוכל להנות מהתנאים הטובים האלה. תפיסות מוטעות מסוכנות, כי הן הורסות את זרעי הזכות שנצברו בחיים קודמים וסוגרים את הדלת בפני התפתחות נוספת." -גשה רבטן


    בדוק היטב!

    בבודהיזם, היקר מכול הוא התפיסה הנכונה; התפיסה הנכונה, החכמה שתופסת את הריקות, היא המשחררת אותנו מסבל מנטלי. לכן, מומלץ להרהר בתפיסות שהבודהה לימד, לבדוק אותן היטב, ולהווכח אם הן נכונות או לא, רלוונטיות לנו או לא. האם ייתכנו תפיסות שהן נכונות ותפיסות שהן שגויות או מוטעות? מהי הכרה תקפה? האם אני מוכן לשמור על ספק נייטרלי לגבי תפיסות שהן זרות לי? האם כדאי לי? הדלאי לאמה אומר, "אפילו הבודהה בעצמו אמר לתלמידיו לא לקבל את דבריו כאמת המוחלטת, אלא לחקור אותם באמצעות האינטלגנציה והכושר הקוגניטיבי שלהם." 


    מאמר זה מוקדש ליצירת חברה אנושית וחומלת.

    ____________________________

     

    תודה לתמי שלף על עריכה.

    ______________________________

     

    נ.ב. לכל דת יש דרכים לתרגול התודעה ולהתקדמות להארה.

    ניתן גם לתרגל את תודעתנו באופן חילוני.

    הדלאי לאמה מבקש לבסס את תרגול התודעה באופן אוניברסלי על בסיס המדע. 

    חקר המוח ומדיטציה - מכון מיינד אנד לייף - יצירה ושמירת תודעה בריאה

     

    נספח: מוסר בודהיסטי


    המידות השליליות

    המידות השליליות מחולקות לגוף, דיבור, ותודעה, שהם שלושת "הדלתות" דרכן ניתן לפגוע בזולת. עשרת המידות השליליות הן:

    שלוש של הגוף: 

    1. הרג של יצור חי כלשהו

    2.לקיחת דבר ללא רשות 

    3. יחסי מין לא נאותים


    ארבע של הדיבור: 

    1. דבר שקר 

    2. דיבור מסכסך 

    3. דיבור פוגעני, בוז

    4. דיבור סרק, רכילות, או דיבור חסר משמעות


    שלוש של התודעה: 

    1. קנאה 

    2. כוונה לפגוע בזולת 

    3. תפיסות מוטעות או בערות (חוסר ידיעה, אי-ידיעה, בורות)


    המעלות הנעלות

    כנוגדן לכל מידה שלילית ישנה מעלה נעלה, ותרגול המעלות הנעלות מאפשר לנו להגדיל את מצבור הזכות שלנו ולהשאיר רשמים חיובים על רצף תודעתנו. ככל שנרבה לפעול על פי המעלות הנעלות, כך הרגלנו לבצע מידות שליליות יפחת ויחלש. 


    עשר המעלות הנעלות הן:

    שלוש של הגוף: 

    1. הצלת חיים של כל יצור חי, במיוחד של אלה אשר עומדים בפני הריגה (נוגדן להרג)

    2. נדיבות (נוגדן לגניבה)

    3. קיום הנדרים של נזיר/ה ושמירת אימונים לבן/בת הזוג (נוגדן ליחסי מין לא נאותים)


    ארבע של הדיבור: 

    1. דיבור אמת (נוגדן לשקר) 

    2. סיוע בפתרון סכסוכים (נוגדן לדיבור מסכסך)

    3. דיבור רך מתוך טוב לב (נוגדן לדיבור פוגעני)

    4. דיבור בעל משמעות (נוגדן לדיבור סרק)


    שלוש של התודעה: 

    1. לרוות נחת מהצלחת הזולת, לשמוח בשמחת הזולת, שמחה אמפתית (נוגדן לקנאה)

    2. כוונה לסייע לזולת ולהקל על סבלו, כוונה חומלת, כוונה לרפא (נוגדן לכוונה לפגוע בזולת) 

    3. טיפוח תפיסות נכונות, פיתוח החכמה שתופסת את הריקות (נוגדן לתפיסות מוטעות)

     

    נפוץ בטיבט

     

    חיים קודמים - מדע ותיעוד - שלושה סרטים

     

    פוסטים על הגרף הנ''ל של פרופ' דייווידסון:

    מהפך של הלב

    טראנס ובריאות הנפש

    הרצאה של שעה באנגלית של פרופ' דייווידסון: "להתמיר את התודעה, לשנות את המוח"

     

    תוכן וקישורים לבלוג "ברוכים הבאים"

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/10/12 12:57:

      צטט: DIMOND CUTTER 2012-10-22 08:40:52

      תבורכי

       

      תודה. 

        22/10/12 08:40:
      תבורכי
        19/10/12 23:47:

      צטט: 3celine 2012-10-19 21:32:20

      מרתק..תודה על השיתוף

       

      תודה לך! ברוך בואך! 

        19/10/12 21:32:
      מרתק..תודה על השיתוף

      פרופיל

      חנה וייס
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      ארכיון