כותרות TheMarker >
    ';

    הבלוג של קובי

    .

    ארכיון

    נמצא הפסנתר של מוצארט

    25 תגובות   יום חמישי, 5/8/10, 03:56

     טוב, לא "הפסנתר" של מוצארט- אבל אחד מאלה שניגן עליהם, כנראה נמצא ועומד להימכר במכירה פומבית בגרמניה.

    ועל כך קראתי דווקא ב..ווי נט,  אתר  ידיעות אחרונות ברשת.

       מזכיר לי  את הפעם שניגנתי קונצרט   (שלישיות פסנתר) בצוויקאו, במה שהיה מזרח גרמניה, במוזיאון שומן.  הקונצרט התקיים למטה,באולם קונצרטים, אך  למעלה נמצאת הדירה בה גדל וחי אח"כ הפסנתרן והמלחין הידוע רוברט שומאן.    הכיף היה, שנתנו לנו להיכנס ממש אל תוך החדרים, שבד"כ סגורים לקהל ואפשר רק להציץ אליהם- נתנו לנו להיכנס, והפסנתרן ניגן על הפסנתר המקורי של שומאן.   זה היה מדהים, במיוחד לחובב כלים אותנטיים שכמוני, להיווכח בהבדלים העצומים בין מה שאנו מכנים בשם  "פסנתר", או פסנתר כנף- ומה שהכלי הזה היה בזמנו, כשכל אותן יצירות חוברו עבורו. 

    הכלי יותר קטן, ויותר נמוך. הפסנתרן בקושי הצליח להכניס את הרגליים מתחת לקלידים.  הקלידים  יותר צרים- מה שמאפשר  "לתפוס" הרבה יותר צלילים ביד אחת. עד דצימה כמעט ללא בעייה.   גם נגינה מהירה  ומדוייקת הרבה יותר קלה על הפסנתר הזה מכל כלי מודרני, יהא סטיינווי או אחר.     והכי מדהים... הצליל.  מאד רך, עדין, וחלש יותר מהמוכר לנו. וזו בדיוק הנקודה..  הרי בכלים הללו ניגנו בחדרים גדולים. לכל היותר באולמות קטנים.   דברים כמו  "היכל התרבות" למשל, אולם קונצרטים של מעל 1000, 2000, מקומות ויותר, פשוט לא היו דברים כאלו. אף אחד לא חשב בכיוון.  והכלים, פסנתרים, וכמובן כלי המיתר, היו מיועדים לחדרים הללו.  ולכן הצליל אחר לגמרי מהמוכר לנו כיום.   בדיוק הדברים האלה, לוקחים אותי לעולמות אחרים, לזמנים אחרים..       בעייני זה חבל... המקור הרבה יותר יפה.    אבל זה כבר נושא לדיון אחר.

    דרג את התוכן:

      תגובות (24)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/9/10 07:09:
      אני לגמרי מבינה אותך. מאד מאד מרגש למצוא משהו שקרוב למקור ההוא, המשובח, הגאוני, המעצב את תרבותנו. לראות, לגעת.
      היום הגודל, העוצמה, ההמוניות. ואז - הכל בקטן, אבל עם נשמה אחרת. יש, יש למה לערוג...
      שתהיה שנה של הרבה הרבה מוסיקה טובה ומצב רוח טוב
      שירלי
        7/8/10 22:08:

      צטט: רות.מ 2010-08-07 20:49:21

      רק שתדע לך שאני מריירת מקינאה

       

         היי..!! לא להיסחף- זה לא      א נ י      מצאתי אותו...   :-)

        7/8/10 22:07:

      צטט: האריאנה-מתבוננת מהצד 2010-08-07 18:50:09

      שיט! חשבתי שהחבאתי אותו טוב יותר

       

           לא.. זאת לא את.

      נכון שאת זקנה.   אבל לא עד כדי כך.

        7/8/10 20:49:
      רק שתדע לך שאני מריירת מקינאה
      שיט! חשבתי שהחבאתי אותו טוב יותר
        6/8/10 18:18:

      צטט: נאוה ו. 2010-08-06 16:54:45

      איזה יופי. מצד אחד, אני חושבת על כך, שאולי לפסנתרנים היו "חיים קלים" יותר - עם מקלדת צרה יותר, צליל רך וקלידים פחות כבדים, שמאפשרים לאנשים עדינים יותר במימדים הפיזיים שלהם להתבטא ביתר קלות (כמוני, למשל:-)
      מצד שני - מה טוב, שאפשר היום וכבר לפני 100 שנה ויותר, לנגן בעוצמה רבה יותר מול אולמות ענקיים, וכך לחשוף בקונצרטים פומביים גדולים - יותר מוסיקה לפסנתר.
      מצד שלישי אני הייתי מסתדרת מצוין בתקופה של שומאן וכמובן של מוצרט. לי קשה עם הגרנדיוזיות. אני מעדיפה אינטימיות.

       

         נאוה, את לא מאמינה, אין , זה פשוט כלי אחר!!!!   את לא מתארת לעצמך כמה קלים הולכים פסאג'ים, ואפילו טרמולו!!!דבר שכמעט לא ניתן לעשות (כמעט..) על פסנתר כנף מודרני!!

      תאמיני לי, הרווח יצא בהפסדנו... ביג טיים.

      אבל את הקידמה, כמו שכבר נאמר פה, אי אפשר לעצור..  :-)

        6/8/10 18:15:

      צטט: alxm 2010-08-06 16:07:25

      קובי ידידי היקר , אינני יודע אם שמת לב אך עולמינו הולך ומשתנה ללא הכר , ולא רק בתחום המוזיקה . הטכנולוגיה חודרת לכל פינה ופינה , מחשבים ואלקטרוניקה מעורבים היום בכל התחומים . כמובן שאנשים מקצועיים ומיומנים היודעים להעריך איכות מתרפקים על העבר אך את רכבת הקדמה אי אפשר לעצור .

      מקווה שלא תתבע אותי לדין על הדבר הבא :

       

          קידמה- לחלוטין.  אבל היכן שמתאים, לא היכן שמקלקל..

      מקווה שלא תתבע אותי לדין- על כך שאת הדבר הנורא שצירפת היפסקתי מהר מאד... יש גבול לסבלנות של האוזן שלי ותאי העצב במח.

         ואחרי כל המהומה הזאת...  

          מכל הלב לידידי,   שבת שלום  :-)

        6/8/10 16:54:
      איזה יופי. מצד אחד, אני חושבת על כך, שאולי לפסנתרנים היו "חיים קלים" יותר - עם מקלדת צרה יותר, צליל רך וקלידים פחות כבדים, שמאפשרים לאנשים עדינים יותר במימדים הפיזיים שלהם להתבטא ביתר קלות (כמוני, למשל:-)
      מצד שני - מה טוב, שאפשר היום וכבר לפני 100 שנה ויותר, לנגן בעוצמה רבה יותר מול אולמות ענקיים, וכך לחשוף בקונצרטים פומביים גדולים - יותר מוסיקה לפסנתר.
      מצד שלישי אני הייתי מסתדרת מצוין בתקופה של שומאן וכמובן של מוצרט. לי קשה עם הגרנדיוזיות. אני מעדיפה אינטימיות.
        6/8/10 16:07:

      קובי ידידי היקר , אינני יודע אם שמת לב אך עולמינו הולך ומשתנה ללא הכר , ולא רק בתחום המוזיקה . הטכנולוגיה חודרת לכל פינה ופינה , מחשבים ואלקטרוניקה מעורבים היום בכל התחומים . כמובן שאנשים מקצועיים ומיומנים היודעים להעריך איכות מתרפקים על העבר אך את רכבת הקדמה אי אפשר לעצור .

      מקווה שלא תתבע אותי לדין על הדבר הבא :

      ''

        6/8/10 15:39:

      צטט: debie30 2010-08-06 12:25:16

      קובי,
      העברת את ההתרגשות.
      תודה
      דבי

                         אני שמח מאד!   

                          שבת שלום 

        6/8/10 12:25:
      קובי,
      העברת את ההתרגשות.
      תודה
      דבי
        6/8/10 01:57:

      צטט: liat~r 2010-08-06 00:41:11

      מה הייתי נותנת כדי להיות זבובה על הקיר בקונצרט כזה של פעם. מזכיר לי שהייתי פעם בקרמונה, איטליה, במוזיאון של כינורות סטראדיווריוס. בהחלט מעורר השראה.

       

      בבקשה.

      הסנדלר הולך יחף.    ואני עוד לא הייתי בקרמונה...לא ככנר ולא כזבוב.    הקנאה כולה שלי  :-)

        6/8/10 01:53:

      צטט: כורך דברים 2010-08-05 19:43:18

      נכון שמדובר בכלים יותר עדינים. למשל במוזיאון כלי הנגינה בג'נבה מדגימים למבקרים אקורדים על צ'מבלו גדול שנשמע ממש כמו נבל יפהפה.

      השאלה: מדוע בכל פיתחו ובנו כלים יותר ויותר מסיביים במבנה ובצליל שלהם?

      הרי ברהאמס לא  מחבר את המוסיקה שלו על כלי של מוצרט, אולי אפילו לא על זה שבבית של שומן, שהיה חלקית בן זמנו?

      ובטהובן? ידוע שהוא תמיד חיפש פסנתרים יותר ויותר משוכללים, אם כי העדפה שלו היתה ליופי ומשך צליל, לא בהכרח צליל יותר גדול וחזק.

      .

      ''

       

      עובדה- הכלים שונו ופותחו.   הסיבות לכך בוודאי רבות ומגוונות, חלקן קשורות בהחלט לשאלת ה"אולם" וה"קהל". מה שהיה בשלב מסויים(לא בהתחלה..) נחלת שכבות מבוססות ומעלה ירד יותר ויותר לעם ולקונצרטים פומביים. ולכן חיפשו לחזק את הכלים.  כמו כן הדרישות מהמבצעים הלכו וגדלו.. והכלים שונו בהתאם.  הכל כולל הכל. כלי מיתר, קשתות, פריטה..

      השאלות הללו חשובות ומרתקות.  אבל אני אישית- לא רק משוכנע שצריך לשמוע את המוזיקה ככל האפשר  כפי שהמלחינים שמעו בעצמם- אלא שזה גם יותר כיף לי !

        6/8/10 01:47:

      צטט: ranbo3 2010-08-05 17:45:09

      הפסנתר של מוצארט... זה כמו בשבילי שערה משפמו של לארי בירד...

       

      .או הנונצ'אקו של הגדול מכולם, ברוס...

      :-)

        6/8/10 00:41:
      מה הייתי נותנת כדי להיות זבובה על הקיר בקונצרט כזה של פעם. מזכיר לי שהייתי פעם בקרמונה, איטליה, במוזיאון של כינורות סטראדיווריוס. בהחלט מעורר השראה.
        5/8/10 19:43:

      נכון שמדובר בכלים יותר עדינים. למשל במוזיאון כלי הנגינה בג'נבה מדגימים למבקרים אקורדים על צ'מבלו גדול שנשמע ממש כמו נבל יפהפה.

      השאלה: מדוע בכל פיתחו ובנו כלים יותר ויותר מסיביים במבנה ובצליל שלהם?

      הרי ברהאמס לא  מחבר את המוסיקה שלו על כלי של מוצרט, אולי אפילו לא על זה שבבית של שומן, שהיה חלקית בן זמנו?

      ובטהובן? ידוע שהוא תמיד חיפש פסנתרים יותר ויותר משוכללים, אם כי העדפה שלו היתה ליופי ומשך צליל, לא בהכרח צליל יותר גדול וחזק.

      .

      ''

        5/8/10 17:45:
      הפסנתר של מוצארט... זה כמו בשבילי שערה משפמו של לארי בירד...

        5/8/10 16:50:

      תודה!

      צטט: טלי פרי 2010-08-05 16:30:56

      הי קובי,
      זה פוסט מעניין מאד.
      טלי*

       

        5/8/10 16:40:

      צטט: קובי (יעקב) 2010-08-05 16:22:21

      צטט: אלמה מאהלר 2010-08-05 14:09:50

      וואו, איזו חוויה. מסוקרנת לשמוע, אבל כנראה שזה לא ייצא בזמן הקרוב :) בטח הכלים היו יותר קטנים כי גם האנשים היו קצת יותר קטנים פעם (בגובה, רק בגובה) :)

              אפשר תמיד לשמוע הקלטות על כלים עתיקים, בכל מקום.. אבל נכון שאת הפסנתר הזה ספציפית כנראה שאי אפשר. זאת באמת היתה חוויה מיוחדת!

      ונדמה לי שאכן, בני האדם גדולים כיום יותר ממה שהיה לפני 200 שנה, מסיבות תזונתיות  ובראיותיות.   וזה היה מצחיק מאד להיווכח בזה על גבי הפסנתר של שומאן...!

       

      ובכל מקרה אי אפשר לחוות את אותה חוויה כששומעים הקלטה לעומת ב-לייב 

        5/8/10 16:30:
      הי קובי,
      זה פוסט מעניין מאד.
      טלי*
        5/8/10 16:23:

      צטט: בילבית-גינגית 2010-08-05 14:55:01

      קובי תודה, העשרתני
      סוחף אתה אותי לעולם הצלילים.
      מחבקת

      תודה למפזרת החיוכים הסדרתית..!  :-)

       

        5/8/10 16:22:

      צטט: אלמה מאהלר 2010-08-05 14:09:50

      וואו, איזו חוויה. מסוקרנת לשמוע, אבל כנראה שזה לא ייצא בזמן הקרוב :) בטח הכלים היו יותר קטנים כי גם האנשים היו קצת יותר קטנים פעם (בגובה, רק בגובה) :)

              אפשר תמיד לשמוע הקלטות על כלים עתיקים, בכל מקום.. אבל נכון שאת הפסנתר הזה ספציפית כנראה שאי אפשר. זאת באמת היתה חוויה מיוחדת!

      ונדמה לי שאכן, בני האדם גדולים כיום יותר ממה שהיה לפני 200 שנה, מסיבות תזונתיות  ובראיותיות.   וזה היה מצחיק מאד להיווכח בזה על גבי הפסנתר של שומאן...!

       

        5/8/10 14:55:
      קובי תודה, העשרתני
      סוחף אתה אותי לעולם הצלילים.
      מחבקת
        5/8/10 14:09:
      וואו, איזו חוויה. מסוקרנת לשמוע, אבל כנראה שזה לא ייצא בזמן הקרוב :) בטח הכלים היו יותר קטנים כי גם האנשים היו קצת יותר קטנים פעם (בגובה, רק בגובה) :)

      פרופיל

      קובי (יעקב)
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין