כותרות TheMarker >
    ';

    חביתה

    רשימות מהמחבת, מהלב ומעוד מקומות - בקצור, קולינריה ספרותית וחיים

    0

    על נפש, על נופש ועל מה שביניהם

    4 תגובות   יום שבת, 30/10/10, 17:28

    ''

     

    מי שמצליח לעצור לרגע את מרוץ היום יום,  לנשוף ולתת לעצמו את השהות לגלגל בפיו ובראשו מלים, שלא על מנת לדבר עם הזולת,  עומד פעור פה ואוזניים (כמו ילד) מול  גאוניותה של העברית.

    אולי כדי להבחין בנס,  אסור להיוולד לתוך השפה, אסור שהשפה תהיה שגורה בפינו, כרעש הגלים באוזניו של המתגורר על החוף, שאינו שומע אותו.

     

    כיוון שלא נולדתי לעברית, אלא רכשתי אותה, אני שומעת בה פלאי פלאים של לחישות בראשית, דברי קוסמות וקשרים מסתוריים, שתמיד, אבל תמיד, נובעים וקוראים אלי מלמטה, עד שלא  אחת, מרוב ריגשה והתפעמות, במקום לפאר ולשבח, אני מגמגמת.

     

    השפה הזאת, איננה מובנת לי  מאליה. ואולי, דווקא הגמגום התיאורטי הזה, הוא שגורם לי, לפרק מלים, לתהות על פשרן,  לשחק בהן, למצוא  בני דודים רחוקים ולשמוח על כל מציאה כאילו הרווחתי מי יודע מה, בלוטו, או טוטו, או אוטו  - רק תגידו מה.

     

    אמרתי כבר, שבשביל כל אלו הזכיות והחמדות  צריך לשחק, לעצור,  כמו אחרון הבטלנים, סתם לבהות בעננים. כמו שאומרת ויסלבה שמבורסקה בשיר "סוף והתחלה", אני מתרגמת חופשי מהזכרון: "אחרי כל מלחמה.. על הדשא שצִּמֵח על הסיבות ועל התוצאות, צריך שמישהו ישכב, עשב בין שיניו, ויבהה בעננים."  -  לא לרוץ לפגישה, לא לעבודה, לא לרופא ואפילו לא לחדר כושר -  בקיצור נופש.

     

    אי אפשר שלא לשים לב לשרש המשותף לנפש ולנופש.

     

    לנַפּש – לפי אבן שושן, פירושו להכניס רוח חיים.

    התנַפֵּש  - פירושו, קבל נפש חיה, קבל חיים, התנשם, נָפַש, נח יפה, בלה תקופת נופש.

    הנפש סמוכה לנשימה, לחיים ולנופש.

    אז אין נפש בלי נשימה, אין חיים בלי נשימה, ובשפה העתיקה שלנו, שבה הומצאה השבת, אין נפש בלי נופש.

    עוד מצביע אבן שושן על הקרבה בין השרש העברי נפש לשרש נשף. לא רק הנשימה, גם הנשיפה, ששתיהן קשורות לרוח החיים, קשורות בעברית לנפש. (ל-napasu  -  התרחב והתנשם באכדית ול-תַּנַפַשַ – התנשם בערבית)

    בשביל הגוף, בשביל הנפש, בשביל עצם החיים, בשביל ו"נשמרתם לנפשותיכם" – צאו לנופש.

    והנה, דווקא אנחנו, העם  שהמציא את השבת, כמעט שכחנו את השביתה המוחלטת ואת חוסר המעש, את מה שהמציאו  אבותינו ונלחמו כדי לקיימו.

     

    כל כך רצינו להדמות למדינות המערב המודרניות, שלא שמנו לב, שברובו של העולם המערבי, סוף השבוע ארוך ביום מסוף השבוע שלנו. חמישה ימי עבודה לעומת שישה ימי העבודה המקובלים אצלינו.

     

    ומי הם היוצאים לרחובות, כשרוצים לפגוע להם בחופשות, או ביציאה לחופשה הארוכה מכל, ביציאה לגמלאות – הצרפתים, שנאבקו נגד קצור הווקנס והיום הופכים את עריהם לתוהו ובוהו כדי לא להאריך את שנות העבודה.

    בספרד, קראתי לפני מספר ימים, הוקמה אגודה לשמירת אורח החיים הספרדי, שהציבה לה למטרה לשמור על הסייסטה.

     

    אנחנו, לעומת זאת, העם שהמציא את השבת,  לא פוצים פה ולא מצייצים, לנו יש בעיקר עניני בטחון. ובשל ענינים אלה ובשל השובע ובשל כל אחד לביתו ובשל העצלות הרגשית והאינטלקטואלית, חרפשנו וקברנו פה את מדינת הרווחה- קרי את החינוך, את הבריאות, את הרווחה ואת דאגת המדינה לאיכות החיים של אזרחיה. אפילו את אוצרות המדינה מכרנו בפרוטות למספר בעלי הון תחת מיני סיסמאות של הפרטה ועוד מלים גבוהות.

     

    ובעולם - מה שהשיגו ארגוני העובדים, מה שהשיג הסוציאליזם, בזבזו הבנקאים והקפיטליסטים והפיננסיירים. בקצור – מה שהשיגה אירופה בזיעת אפיהם של מיליונים ובמשך דורות של מאבק -  אמריקה לא השיגה  אף פעם -  אבל התנהלותה ונסיון אירופה לחקותה (על ידי הפיכת כל העולם המערבי למקשה אחת) הורידו לטמיון את ההישגים. ותסלחו, אבל רובינו עבדים של השיטה הקפיטליסטית, ולעבד כמו לעבד, אין די זמן כדי להשתחרר מכבליו.

     

    אפילו משה, כן, זה שהוציא אותנו פעם מעבדות לחירות, גדל בחצר פרעה, נסיך היה, לא עבד. כיוון שראה את עמו כורע תחת העול ולא רווה נחת, אף על פי שיכול היה. חייו, כיאה לנסיך, היו בוודאי חיי נוחות ומותרות, אבל הוא לא הסתפק באלו וחפש וחפש, וכבר אני מסתחררת מצמד מלים נוסף חפש ו- חופש. כי רק מי שזמנו בידו, מי שיכול לחפש – יגיע לחופש. 

    איזו שפה גאונית היא העברית, אמרתי כבר, לא.

     

    בתמונה - ליד מפלי הנילוס הכחול, אתיופיה, צלמה – באבא יאגה

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/11/10 13:27:

      צטט: anaatti 2010-11-01 07:20:08


      נהדר, נהדר,
      אהבתי את שכתבת,,,על נפש ונופש והכל...
      זה חליבור מתבקש עמוק ואמיתי...השורש של איכות החיים,,
      נפש בריאה לנופש זקוקה (-:

      כי במירוץ החיים, שוכחים לחיות אותם באמת...

      ועוד רציתי לומר,שאני אוהבת את הצילומים האנושיים החמימים שלך *

      תודה  רבה, כייף לשמוע 

        1/11/10 07:20:

      נהדר, נהדר,
      אהבתי את שכתבת,,,על נפש ונופש והכל...
      זה חליבור מתבקש עמוק ואמיתי...השורש של איכות החיים,,
      נפש בריאה לנופש זקוקה (-:

      כי במירוץ החיים, שוכחים לחיות אותם באמת...

      ועוד רציתי לומר,שאני אוהבת את הצילומים האנושיים החמימים שלך *
        30/10/10 19:09:

      צטט: זירעונית קוסמית 2010-10-30 18:10:33

      היי יקירתי

      אני מאוד אוהבת את כתיבתך ואיך שאת מביאה את המציאות .....

       

      מסכימה איתך שכמעט כולם רצים סביב הזנב שלהם....

       

      בקשר למשה הוא לא היה פרייאר הוא נשאר שם בסיני

      ואנחנו עד היום מחפשים ומחפשים ומ........

       

      שבוע טוב*

      :-)

       

      תודה לך, יקרה. כייף לשמוע. מי ישווה לך בנדיבות.

      בקשר למשה, נכון. נשאר בסיני, אבל לפחות אותנו הוציא מעבדות

       

      היי יקירתי

      אני מאוד אוהבת את כתיבתך ואיך שאת מביאה את המציאות .....

       

      מסכימה איתך שכמעט כולם רצים סביב הזנב שלהם....

       

      בקשר למשה הוא לא היה פרייאר הוא נשאר שם בסיני

      ואנחנו עד היום מחפשים ומחפשים ומ........

       

      שבוע טוב*

      :-)

      ארכיון

      פרופיל