כותרות TheMarker >
    ';

    ברוכים הבאים

    הבלוג של חנה וייס

    הבנה בינדתית, שלום בטיבט, שלום עולמי, זכויות אדם, אחריות אוניברסלית, חינוך למוסר ויצירת חברה אנושית וחומלת אלה הנושאים שמעסיקים אותי היום. פועלת כדי שניקח בחפץ לב את התרופה לאפידמיית העדר המוסר הפוקדת אותנו ושניישם את תרגול המוסר בחיינו.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא!

    0

    רפואה טיבטית ובריאות הציבור: כיצד נרפא אלימות? (מצגת)

    5 תגובות   יום שבת, 13/11/10, 07:09

    הנכם מוזמנים לצפות במצגת "רפואה טיבטית ובריאות הציבור: כיצד נרפא אלימות?", אשר מציגה מודל בריאות ציבור לאלימות המשלב בין מודלים של בריאות הציבור ושל רפואה טיבטית בודהיסטית להבנת האלימות. המודל הטיבטי מצביע על סיבת השורש לאלימות והגישה המשולבת פותחת אפשרויות למעורבות בריאות ציבור וחינוך כדי לחולל מהפך חברתי חיובי, מהפך של הלב

     

    http://cafe.themarker.com/image/1622546/

     

    רפואה טיבטית ובריאות הציבור: כיצד נרפא אלימות? 

    (כותרת מקורית: רפואה מסורתית בשיח בריאות הציבור)

    ד''ר חנה וייס
    כנס בינלאומי לאתנופרמקולוגיה
    סאו פאולו, ברזיל 2008

    חנה וייס היא חוקרת עצמאית ומוקירה לאוניברסיטת חיפה על גישה לבסיסי מידע ולספרות מקצועית

     

    http://cafe.themarker.com/image/1622556/

    מי אני: רקע רלוונטי לבריאות ציבור

    רופאה סינית 25+ שנה (רשיון קליפורניה 1983)
    קליניקה פרטית בתרבויות שונות
       מרפאת רפואה משלימה, קופ''ח כללית
        מחקר קליני השתתפותי במח' פסיכיאטרית ובמרפאות בבי''ח בישראל
        מרפאת חוץ לדיקור סיני בבי''ח בסין

    אתנובוטניקה (מחקר) בקרב שבט הצ'טינו מוואהקה, מקסיקו ובקרב הזפוטקו (מקסיקו), ערבים פלשטינים, טיבטים, הרבליסטים מערביים ומתקשרים

    דיווח על טראקומה ושחפת באזור הצ'טינו

    דוחות בטיחות על צמחי מרפא למשרד הבריאות בישראל

    חינוך לבריאות ברפואה משלימה לנוער, רופאים, סטודנטים 

    תלמידת בודהיזם טיבטי

     

    http://cafe.themarker.com/image/1622563/

    רפואה מסורתית ובריאות ציבור

    בריאות ציבור קונבנציונלית לרוב מתעלמת מרפואה מסורתית;

            למרפאים יש הרבה מה לתרום

    מודל בריאות ציבור אינטגרטיבי לאלימות המשלב רפואה טיבטית בודהיסטית מתיחס לסיבת השורש לאלימות

    גישה אינטגרטיבית הוליסטית לבריאות ציבור מתבקשת ועשויה להציע שימוש נבון של משאבי בריאות ציבור

     

    http://cafe.themarker.com/image/1622573/

    סקר מקורות טיפול לילדים חולים במאלי 2004

    בתי ספר לבריאות ציבור ('אנחנו' בשקף) בעיקר מלמדים על מקורות מתאימים לתרופות מודרניות (43%) ועל מקורות לא מוסמכים לתרופות מודרנית (54%); אנחנו מלמדים מעט מאד על מקורות מסורתיים לטיפול (75%) 
    רפואה מסורתית היא הטיפול הנפוץ והמקובל בקרב מרבית תושבי העולם על פי סטטיסטיקה של ארגון בריאות העולמי

     

    http://cafe.themarker.com/image/1622575/

    רפואה מסורתית ובריאות ציבור

    למרפאים יש הרבה מה לתרום:

    קיים מחסור בעובדי בריאות קהילתיים
    המרפאים עוסקים ברפואה כללית עם גישה הוליסטית לריפוי
    מעוררים אימון
    בעלי מוטיבציה לסייע לקהילות שלהם
    כולנו יוצאים נשכרים:
    בריאות
    שמירה על מיגוון תרבותי וביולוגי
    כבוד הדדי

     

    http://cafe.themarker.com/image/1622578/

    רפואה מסורתית ובריאות הציבור

    מודל בריאות ציבור אינטגרטיבי לאלימות משולב עם רפואה טיבטית בודהיסטית

    מתיחס לסיבת השורש של אלימות

    •  - בריאות ציבור
    •  - רפואה טיבטית בודהיסטית

    ראשית, היבט בריאות הציבור:

    http://cafe.themarker.com/image/1622596/

    הגדרת אלימות

    "שימוש מכוון בכוח פיזי או בשליטה, מאויים או בפועל, ע"י אדם כלפי עצמו,
    כלפי אדם אחר, או כלפי קבוצה או קהילה, המוביל לפגיעה, למוות, לנזק
    פסיכולוגי, להפרעות התפתחותיות או לקיפוח, או שקיים סיכוי סביר שהדבר
    יגרום לאחת מתוצאות אלו." (תרגום: מינדי עברי)
    ארגון הבריאות העולמי.
    האלימות: בראש סדרי העדיפויות של מערכת הבריאות הציבורית.
    מסמך עבודה 2002 

    http://cafe.themarker.com/image/1622598/

    סוגי אלימות
    סוגים שונים של תקיפה, כולל רצח
    פעולת מלחמה
    התערבות משפטית
    פגיעה עצמית מכוונת
    אירוע פגיעה עם כוונה לא ברורה
    ארגון הבריאות העולמי.
    האלימות: בראש סדרי העדיפויות של מערכת הבריאות הציבורית
    מסמך עבודה 2002 

     

    http://cafe.themarker.com/image/1622601/

    גורמים מובילים של מוגבלות בעולם
    ב1990 דיכאון חד-קוטבי הוא במקום מס' 4 בעשור העליון של גורמים
    המובילים למוגבלות בעולם. הצפי לשנת 2020 שדיכאון חד-קוטבי יהיה
    במקום מס' 2 ופגיעות ממלחמה במקום מס' 8. באם הכיוון הנוכחי יימשך,
    שתיים מהסיבות המובילות למוגבלות בעולם ינבעו מאלימות - כלפי עצמי
    או כלפי הזולת.
    http://cafe.themarker.com/image/1622611/
    מלחמה ואזרחים 
    בקרב גטיסבורג (ארה''ב 1863) היה קרבן אזרחי אחד (מתוך 7863 הרוגים
    ועשרות אלפי פצועים) http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Gettysburg
    מלחמת עולם הראשונה - 18% קרבנות אזרחיים
    מלחמת עולם השניה - 60% אזרחים
    היום - 90% אזרחים

    תחומי בריאות ציבור גלובלית אשר מקבלים את מרבית תשומת הלב קשורים
    לקונפליקטים ועקירת אוכלוסיות

    אלימות ואובדן, גורמים עיקריים לטרואמה פסיכולוגית, נפוצים בקרב פליטים

    ...וכל שאר הקורבנות הם מן הסתם גם בני אדם

    http://cafe.themarker.com/image/1622636/
    מודל בריאות הציבור להבנת אלימות
    (משמאל לימין)
    1. נטיה אישית לאלימות 
    2. מצב שמטה לאלימות
    3. טריגר לאלימות
    4. אלימות

    http://cafe.themarker.com/image/1622651/
    מודל בריאות הציבור להבנת אלימות - אינטרבנציות
    מרבית האינטרבנציות מכוונות כלפי המצב המטה לאלימות
    (2, השלבים ממוספרים משמאל לימין)
    הגבלת נשק, משטרה, כליאה, אינטרבנציות חברתיות וכלכליות

    רק לאחר שהגענו לידי לאלימות (4), גברים שזוהו כאלימים לפעמים
    מקבלים טיפול מונע אלימות, שהוא התחיסות לנטיה האישית לאלימות (1)
    עכשיו, נעבור לרפואה טיבטית:

    http://cafe.themarker.com/image/1622671/
     


    רפואה טיבטית בודהיסטית
    בודהת הרפואה הוא הבודהה האחראי על הרפואה וצמחי המרפא
    לו מקום מרכזי וחשוב בריפוי על פי תפיסת הרפואה הטיבטית בודהיסטית
    כאן הוא יושב בארמונו המוקף צמחי מרפא
    צבעו כחול


    http://cafe.themarker.com/image/1622683/
    בודהת הרפואה
    בהגוואן (בודהה) עם חמלה שווה לכל
    מסלק את שלושת הרעלים - היקשרות, שנאה, ובורות
    אני משתחווה לבודהת הרפואה, אור לפיז

    http://cafe.themarker.com/image/1622810/
    בודהת הרפואה מושל על ריפוי וצמחי מרפא
    רופא טיבטי (אמג'י בטיבטית) בקליניקה בלהסה, טיבט
    בודהת הרפואה במרכז
    ימין: מרגיש דופק, בודק שתן
    שמאל: מגירות לכדורים מצמחי מרפא, דיקור וכוסות רוח

    http://cafe.themarker.com/image/1622812/
    טקס: הכוונה לרפא
    ימין 1: חותמת מחותם נושא ברכה של מורה רוחני - כאן לפוריות
    ימין 2: הומור כחלק מהאינטראקציה הטיפולית
    שמאל: טקס ריפוי לגירוש שד, לאחר שהמטופלים האחרים עזבו.
    http://cafe.themarker.com/video/1881593/



    http://cafe.themarker.com/image/1622818/
    שלשת הרעלים
     היקשרות (תשוקה, כמיהה, השלכה חיובית),שנאה/כעס/דחיה (השלכה שלילית),
    ובורות הם שלושה גורמי הסבל,
    בתרבות הטיבטית מסבירים באמצעות ציורים:
    היקשרות - ציפור, שנאה - נחש, בורות - חזיר (1)
    בציור של גלגל הקיום (משמאל), הבורות מיוצגת ע''י קשיש עיוור עם מקל הליכה (2),
    משמעה לבורות אין בסיס איתן וניתן למוטט אותה בקלות
    כיצד נבין את משמעות שלשת הרעלים?

    http://cafe.themarker.com/image/1622830/
    מודל בודהיסטי טיבטי להבנת אלימות
    מימין לשמאל, מהסוף להתחלה:
    נטיה אישית לאלימות נמצאת בתודעה ועולה מתוך כוונה
    לפגוע בזולת
     
    כוונה לפגוע בזולת נובעת מהנטיה לראות את האחר כ'כל טוב'
    (היקשרות, השלכה חיובית) או 'כל רע' (שנאה/כעס, השלכה שלילית)

    שורש הנטיה לראות אחר כ'כל טוב' או 'כל רע' הוא בבורות,
    תפיסה מוטעית לגבי איך האני, העצמי, קיים, והיא גם סיבת השורש לאלימות

    לנטיה לראות אחר כ'כל טוב' או 'כל רע' קוראים 'פיצולים'
    בשפת הפסיכולוגיה המערבית

    לתלמידי בודהיזם: שימו לב שהמודל גם מציג את שלושת השלבים בדרך להארה. 
    1. נטישת הכוונה לפגוע בזולת באמצעות תרגול המוסר, היא השלב הבסיסי, אשר מיצג רובד גס של מודעות עצמית (הינאיאנה); 2. נטישת היקשרות ושנאה/כעס (פיצולים) על ידי פיתוח שיוויוניות (equanimity) ואת הכוונה שכל היצורים ללא משוא פנים יהיו מאושרים, היא שלב המהאיאנה, שלב פיתוח תודעה אלטרואיסטית והרצון לעזור לזולת ככל שנוכל, והוא מיצג שלב מתקדם יותר ועדין יותר של מודעות עצמית; 3. לבסוף, ברובד העדין או העמוק ביותר של התודעה, "נאלף את התודעה" ונעקור את סיבת השורש לסבל, את התפיסה המוטעית של האני, על ידי פיתוח חכמה, תפיסת הריקות מקיום עצמאי.

    Students of Buddhism: Please note that the model also presents the three stages on the Path to Enlightenment. 1. Abandoning the intention to harm others by the practice of ethics is the basic stage, which represents a gross level of (self) awareness (Hinayana); 2. Abandoning attachment and aversion (splitting) by cultivating equanimity and the wish to help others as much as one can, the Mahayana stage, represents a more advanced and more subtle level of awareness; 3. Finally, at the most subtle or deepest level of awareness, we "tame that mind of ours" and uproot the underlying cause of suffering, the mistaken notion of I, by cultivating wisdom, the understanding of emptiness of independent existence.
    http://cafe.themarker.com/image/1622847/
    חכמה: איך האני קיים 
    • האני קיים באופן של תלות הדדית ולא באופן עצמאי
    • האני קיים על בסיס התיוג בלבד
    • האני איננו בחלקים, בשלם, בתודעה או בגוף - לא ניתן למצוא את 
            האני כאשר נחפש אותו

    http://cafe.themarker.com/image/1622851/
    מודל אינטגרטיבי לאלימות
    על פי המודל המשולב סיבת השורש של האלימות היא התפיסה המוטעית
    של האני

    http://cafe.themarker.com/image/1622862/
    בריאות ציבור אינטגרטיבית: חיסול מחלות

    וירוס אבעבועות שחורות חוסל ב-1977; הוירוסים הם קטנים מאד,
    אינם נראים לעין, קיימים בהמוניהם בגוף האדם אך,
    במקרה של אבעבועות שחורות, חוסלו לגמרי

    אנחנו רודפים יתושים נושאי מלריה עד תום באמצעים רבים, אף הם
    קטנים מאד ויש המון, אבל אנחנו לא מתיאשים

    הכוונה לפגוע בזולת, אשר נובעת מתפיסת אני מוטעית,
    גם ניתנת לחיסול באמצעים:
    פיתוח כוונה לרפא
    חמלה - הרצון להקל על סבלם של אחרים
    אמפתיה - הזדהות עם רגשות הזולת (הוא בנאדם כמוני אשר חש כאב כמוני)

     
    http://cafe.themarker.com/image/1622887/
    חמלה והמוח 
    שמאל: מתייה ריקאר, נזיר טיבטי ממוצא צרפתי, מדען לשעבר,
    יוצא ממכונת MRI באונירסיטת ויסקונסין

    ימין: תוצאות MRI משוות בין פעילות באיזור הקדמי שמאלי של מוח
    (כוח גאמה) במשךמדיטציה על חמלה של מתרגל מיומן אחד
    ו150 בקבוצת הביקורת;
    המתרגל המיומן נמצא 4.5 סטיות תקן מקצה עקומת הפעמון
    מתייה ריקראר מוכר כ"האדם המאושר ביותר בעולם" 
    ניתן לצפות בסרט 20 דק' בו ריקאר מסביר את חשיבות המדיטציה
    ומציג גרף זה, פרי מחקרו של פרופ' ריצ'רד דייוידסון

    http://cafe.themarker.com/image/1622947/
    מחקרים על חמלה והמוח
    דוגמאות מהעצה הגדולה בתחום מחקר זה - שני מאמרים של
    וספרו של דניאל גולמן "רגשות הרסניים" אשר תורגם לעברית
    קישורים נוספים לחקר המוח ומדיטציה:

    http://cafe.themarker.com/image/1622968/
    אמפתיה ופיצולים
    מאמר (באנגלית) של חנה וייס "הרהורים על אמפתיה ממחקר שדה ומעבר לו"
    מחקר שטרם פורסם:
    "קו המשכי של אמפתיה, פיצולים, ומושג-העצמי הבלתי עצמאי" 
         מחקר כמותני באמצעות שאלונים להערכה עצמית לאמפתיה
                                      ולמנגנון ההגנה של פיצולים
      התוצאות תומכות בהיפותיזה שפיצולים ואמפתיה מתקיימים ביחס הפוך

    http://cafe.themarker.com/image/1622971/
    רפואה מסורתית ובריאות הציבור
    גישה אינטגרטיבית הוליסטית לבריאות ציבור מתבקשת
    ועשויה להציע שימוש נבון של משאבי בריאות הציבור

    http://cafe.themarker.com/image/1622977/
    גישה אינטגרטיבית - תזוזת עקומת הפעמון
    ככל שיחידים בחברה ישקיעו בפיתוח הכוונה לרפא, חמלה ואמפתיה,
    עקומת הפעמון תזוז טיפה שמאלה (ליתר דיוק, צידה השמאלי יתעבה)
    ונזכה לחברה שהחמלה היא עבורה ערך, חברה פחות אלימה

    http://cafe.themarker.com/image/1622982/
    תזוזת עקומת פעמון החמלה - נערים מפתחים כוונה לרפא
    נערים מתנסים בצמחי מרפא ורפואה מסורתית,
    רוכשים כלים למודעות עצמית ולפיתוח חמלה,
    שהיא הכוונה להקל על סבלו של הזולת
    ימין (2 תמונות): טיפול עצמי ובזולת באמצעות מקלות מוקסה (צמח מרפא)
    שמאל למעלה: הבעת משאלות בטקס הבערת שרף לבונה
    שמאל למטה: הכנת משחה מצמחי מרפא
    מרכז: טיפול בשיאטסו
     
    http://cafe.themarker.com/image/1622987/
    שכל משאלותיכם החומלות תתגשמנה. שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא. טאשי דלק!
    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/7/14 14:13:

      פוסט קצר שמסכם את העיקר:

      מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות

      בדיון בקהילה

      בבלוג

      ~ מצגת של הרצאה כנראה לא הכי מתאימה לפורמט של בלוג ~

        24/7/14 19:54:

      צטט: נערת ליווי 2014-07-24 12:19:10

      חנה,

      לא יודעת אם תראי כלל את התגובה הזו,

      קראתי ונכון  לעכשיו מה שאני לפחות חושבת (בלי קשר לאגו או חמלה) ובעיקר בגלל הדרך שהביאה אותי לקרוא

      הפוסט של מרב מהיום (24.7.14) על אי-אלימות, ומה שקורה עכשיו פה במדינה - גורם לי לפחות לקרוא את הדברים כולל את התגובה הראשונה והיחידה מעט אחרת. כי אני לחלוטין מסכימה איתה.

      מילים או הגדרות יותר מהרבה פעמים הן תלויות הקשר מחד או ערכים מאידך, מי שאין לו את הידע או לא מגדיר מילה מתורגמת בדיוק כמוך (ואני לא מתכוונת לבאבא יאגה אלא באופן כללי) אנשים לא בהכרח מכירים את כל התכנים ..

       

      איזון מצד אחד.

      אינטגרציה מצד שני.

      ולגבי סבל - נוכח הימים האחרונים ומה שקורה פה במדינה קצת מוזר לי אפילו לכתוב את אותה מילה - אני מתכוונת ל"סבל" כמובן.

      שמחה שהגעתי לכאן. גם אם מאוחר...

      תודה!

       

      תודה שהגעת ושהשארת סימן.

      תודה שהזכרת את הפוסט של מרב; אבקר גם אצל מרב.

      אם משהו באופן ספציפי לא מובן, אשמח לנסות להבהיר.

      אוסיף כמה מילים, מסתכנת בלהכביד יותר, במקום להבהיר...

       

      האמת הראשונה שהבודהה לימד מתוך ארבעת האמיתות הנאצלות היא אמת הסבל.

      מתוך הרהור עמוק בסבל על סוגיו השונים, כולל 'סבל השינוי' suffering of change, הסבל של ה'נעים' pleasant

      שהוא בר חלוף והסבל 'המצוי בכול' all pervasive suffering שנובע מהאחיזה שלנו בעצמנו, מעצם היותנו,

      מתעורר מניע מאוד חזק שמתרגמים אותו:

      הרצון להיחלץ renunciation, הרצון להיחלץ ממעגל אינסופי של אינספור מחזורי חיים של סבל.

      מילון מונחים

       

      הטיבטים אימצו את חוכמת הודו העתיקה במאה השמינית (פלוס מינוס, אני גרועה בתאריכים)

      וכשהם תירגמו טקסטים מסנסקריט לטיבטית הם הוסיפו אוצר מילים שלם המוקדש

      להעברת חוכמת ריפוי התודעה מסבל.

       

      גם אם רק חלק קטן מהתוכן עובר, אני סבורה שהוא תורם לשחרור האחיזה החזקה ב'אני', ב'עצמי'.

      בסופו של דבר, המבנה הבסיסי של גוף ותודעת האדם הוא אוניברסלי.

      כולנו בני אדם ולכן המבנה הבסיסי של התודעה ושל הגוף של כולנו זהה, באופן כללי.

      לכולנו יש גוף, לכולנו יש תודעה.

      על מושגים ואי הבנות אפשר להתגבר ואפשר להבהיר דרך דיאלוג.

      מקווה שהבנתי אותך...

       

       

        24/7/14 12:19:

      חנה,

      לא יודעת אם תראי כלל את התגובה הזו,

      קראתי ונכון  לעכשיו מה שאני לפחות חושבת (בלי קשר לאגו או חמלה) ובעיקר בגלל הדרך שהביאה אותי לקרוא

      הפוסט של מרב מהיום (24.7.14) על אי-אלימות, ומה שקורה עכשיו פה במדינה - גורם לי לפחות לקרוא את הדברים כולל את התגובה הראשונה והיחידה מעט אחרת. כי אני לחלוטין מסכימה איתה.

      מילים או הגדרות יותר מהרבה פעמים הן תלויות הקשר מחד או ערכים מאידך, מי שאין לו את הידע או לא מגדיר מילה מתורגמת בדיוק כמוך (ואני לא מתכוונת לבאבא יאגה אלא באופן כללי) אנשים לא בהכרח מכירים את כל התכנים ..

       

      איזון מצד אחד.

      אינטגרציה מצד שני.

      ולגבי סבל - נוכח הימים האחרונים ומה שקורה פה במדינה קצת מוזר לי אפילו לכתוב את אותה מילה - אני מתכוונת ל"סבל" כמובן.

      שמחה שהגעתי לכאן. גם אם מאוחר...

      תודה!

        1/5/12 20:31:

      הערה לא מובנת. מה בדיוק לא הבנת? שכל הסבל נובע מאגו? מנוסח היטב ותמציתי. צריך להתעמק, להתבונן עמוק פנימה, כדי להבין אמת עמוקה זו. 

      חסר לך מה לקרוא בעברית? 

      "כיצד לראות את עצמך כפי שהנך באמת" של כבוד הדלאי לאמה - עברית צחה של גילה פנפיל

      חוברת למידה למוסר חילוני - עברית צחה - צוות תרגום

      במילים אחרות, בערות היא מקור כל הסבל. 

      הסיבה לסבל: בערות ותפיסות מוטעות

        27/4/12 20:51:
      זה טקטסט רציני, שהלך לאבוד בגלל התרגום. זו עיקר הבעיה כמעט בכל הטקסטים שמתורגמים משפות המזרח הרחוק לעברית. הם הופכים לבלתי קריאים. חבל מאד

      פרופיל

      חנה וייס
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      ארכיון