לכל בלוג יש שם?

קורטוב מפה ומעט משם. קצת טיפים על שיטוטים בארץ וקצת על אמסטרדם. על המצלמה שלי ואולי גם קצת עלי. בלוג בלתי מוגדר ולא מכופתר

פראג - מסלולים והמלצות. עושים לימונדה מלימון וככה הגענו לפראג...

2 תגובות   יום שלישי, 30/11/10, 11:09

אז איך זה קורה? איך קורה שזוג, שיצא את הארץ רק פעם אחת במהלך 27 שנות, מוצא את עצמו בניכר שלוש פעמים במהלך שנה אחת?

האחת – הפתעה מדהימה אמסטרדם

שלישית – מודי בלוז - אמסטרדם

ושתיים –ביניים פראג.

על פראג התחלתי חולמת, כשהייתי בת 10 וחצי. שמעתי ברדיו על סטודנט שהצית עצמו במחאה על הפלישה הסובייטית. אהבתו הבוערת ,תרתי משמע, של הסטודנט לארצו הציתה גם את דמיוני. הסברים זכיתי לקבל מפי אימי ואת שמו זכרתי לאורך כל השנים. יאן פאלאך. באותה שנה שמעתי את השיר "שיר שלחמתי על פראג" שתרם ,גם הוא ,את תרומתו לסקרנות ולרצון להגיע אל העיר הפצועה.

חלמתי.

הנסיעה לפראג הייתה לא מתוכננת. בכל מקרה לא בעת בה התרחשה. קדם לה אירוע פלישה. פלישת פורצים לביתינו. בעת שהותנו באמסטרדם ניצלו מנוולים את היותו של הבית ריק,  פרצו וגנבו את תכשיטי. למזלנו ולשמחתנו לא פגעו במיפ הכלבה שהייתה. התכשיטים בחלקם היו כאלה שקנה לי מחמד נפשי לאורך השנים וחלקם כאלה שנתן אבי, עליו השלום, לאימי תבדל"א. יש לה מנהג שכזה לאימי.  להסיר תכשיט מעל עצמה ולתת. ככה סתם, כי בא לה. הערך הרגשי היה עצום. וברור היה שאין לנו כל דרך למלא את החסר הרגשי שנוצר ,או כוונה לרכוש תכשיטים אחרים.

את אותן המעות שקבלנו מהביטוח, החליט מחמדי להקדיש לנסיעה לעיר עליה חלמתי (עוד לפני שחלמתי אמסטרדם). כך קרה שארבעה חודשים אחרי שובנו מטיול ההפתעה באמסטרדם, בנובמבר 2009 מצאנו עצמנו שוב על מטוס, כשפנינו מועדות אל העיר הקסומה, פראג.

כבר משהחליט מחמדי על אתר הנסיעה, הודיעו לו ברצינות הראויה ובכבד ראש, בכורתינו וחתננו ש "אם נוסעים לפראג צריך מלון בלב העיר. על זה לא מתפשרים ,כי את פראג רואים דרך הרגליים". הם שהו במלון איביס בעיר העתיקה והמליצו עליו. הוחלט לקבל עצת חכמים וכך משאותרה העסקה היותר משתלמת, ביקש מחמד נפשי שישנו את מקום המלון מהפרבר למרכז. אמנם לא באיביס אולד טאון אך בתמורה לתוספת של 100$ היה מקום באיביס ואצלאב.

המלון ממוקם במרחק הליכה מכיכר וצלאב

ומהמוזיאון הלאומי מוזיאון נאראדוני .

במשך שבעה הימים בהם בילינו בפראג, לא השתמשנו ולו גם פעם אחת בתחבורה הציבורית. חרשנו את העיר ברגליים. יוצאים היינו לעת בוקר, משוטטים לכל רוח ולעת ליל שבים למלון, כשכל פירקנו אמרו שירה חורקנית ותוך גילוי ,מזעזע משהו, שקיימים בגופינו חלקים שכלל לא מודעים היינו לקיומם.

והיה לנו טוב.

להלן שירבוטי פראג שלנו.

הפעם הזו, בשדה התעופה המתינו לנו, כמובטח וכמתוכנן. אנשי "השטיח המעופף".

כיוונו אותנו בצורה מסודרת ואדיבה להפליא אל האוטובוס שיוביל אותנו למלון. ובדרך חילקו לנו דפים עם המלצות למקומות ביקור והצעות לטיולים שהם עורכים.

ברור היה לנו שאין אנו רוצים להיות תלויים במועדים של אחרים. רוצים להיות יחד לבד. בבועה שלנו, עם ההומור שלנו ועם השתיקות המדברות שלנו, שרק אנחנו מבינים. רצינו ללכת יחד, לאיבוד בעיר זרה.

הגענו למלון. למרות שהקדמנו החדר היה מוכן וכך קרה שמיהרנו לפרוק את מטלטלנו. החדר היה חמוד ונוח להפליא. מיזוג אויר, מיטה רחבה ונוחה. חדר האמבטיה נקי ונעים. אפילו מקום בארון לאחסון הבגדים.

יצאנו לחקור את השטח כמעט מייד. בניגוד לאמסטרדם החייכנית, הקלילה ומסבירת הפנים, הרי שפראג נדמתה בעינינו למטרוניתה זקנה. חמורת סבר, מקפידה על הדרת כבוד, מודעת העיר עד מאד ליופייה  ולרושם שהיא משרה. נוגעת ונשמרת שלא ניגע.  והיא אכן יפה. כל כך יפה.

הדסנו לכיוון הפסל בכיכר ואצלאב, סימנו את המוזיאון שמעליו כמקום עתידי לביקור וירדנו במורד הרחוב לכיוון השוק  Havels Market . למען האמת, כלל לא ידענו שלשם מועדות פנינו. פשוט הנחנו לרגלינו להוליך אותנו. כך קרה שכשפנינו לסמטה קטנה מצאנו עצמנו בשוק פתוח שיש בו כמעט הכל מכל וכל. שוטטנו בין דוכניו. שפע של פירות וירקות, מיני מינים של צמחים וחפצי אומנות, צעצועי עץ חביבים יותר וחביבים פחות. כמו למשל מכשפה  מכוערת ודוחה שמשמיעה צחוק אידיוטי לקול מחיאת כף. כנראה שאותן מחיאות כף הן שעוררו את קרקורי בטננו והתחלנו תרים אחרי מסעדה. שוב בסמטה שמובילה חזרה לכיכר ואצלב (לא הצלחנו להבין את הצד ה"כיכרי" של השדרה הרחבה והיפה הזו. אבל אם אומרים הם בטח יודעים) מצאנו מסעדה קטנה וחמודה שבה, זכינו למנת סלט מרשימה כמו שלא ראינו יותר בפראג. וכמובן, איך לא, כוס הקפה הראשונה לטיול זה.

המשכנו מטיילים סתם, בודקים את השטח גם כדי לתכנן את היום הבא ובעיקר כי ..ככה.

כששבנו לחדר החלטנו לחקור את המפה שנטלנו בקבלה, כדי להחליט איך ננהל את היום הבא. ההחלטה קמה (לא בא לי על "נפלה". יש משהו עגום בנפילתה של החלטה) הולכים לגשר קארל. בת דודה אהובה סחה באזני שכשהם ביקרו בפראג, הם מצאו מוזיאון לכלי נגינה עתיקים. היא לא ממש זכרה איפה ואיך. אבל ידעה להגיד לי ש.." כשבאים מכיוון העיר כשאתם יורדים מגשר קארל, תפנו שמאלה ותמשיכו ללכת. הוא שם!" חיפשתי אחרי הנ"ל ברחבי האינטרנט. כתוב היה שהאומלל הוצף ונסגר. החלטנו בכל זאת לתור אחריו.

וכך אחרי ארוחת הבוקר בחדר האוכל החמוד של המלון יצאנו שבעים לכיוון הגשר. משהו מתסכל היה בו בגשר קארל. נכון לנובמבר 09, לבש הנ"ל שלמת פיגומים על צידו האחד. צופף את תנועת העוברים ושבים ותוך כך ,ללא בושה או דבר התחשבות, פגם בנוף. החלטנו, לאות מחאה, לא להסתכל לצד הזה. מאחר שפה ושם ברח לו מבט, ראינו, לקראת סוף הגשר ציור קיר חמוד ויפה להפליא ועליו כתוב היה "כלי נגינה".

מאחר והיה אכן לשמאלו של הגשר, הרי שמשוכנעים היינו שגילינו את המוזיאון. ירדנו שמאלה ושוב שמאלה נכנסנו בפתחו כשאנחנו תוהים איפה קופת הכרטיסים. עלינו במדרגות והנה עומדות היו רגלינו בחנות כלי נגינה מדהימה ביותר. לא מאד גדולה, אבל השפע! אופן סידור כלי הנגינה. מי שמכיר אותנו יודע , אנחנו בארץ הפלאות. כראוי למקום עליו הכרזנו כעל מוזיאון, הקדשנו לשיטוט בו דקות ארוכות לפני שפנינו לברנש הסימפטי ששהה בה וביקשנו וגם קיבלנו ,באנגלית משובשת, הדרכה אל ה"מוזיאון" האחר.

כשאנחנו מצוידים בהסבר ונחושים להגיע למוזיאון, הלכנו לאיבוד! מאחר וכוונתנו המוצהרת הייתה "ללכת לאיבוד בעיר זרה" לא נפלה רוחנו. ראויה לציון העובדה שלא הפלנו את בתי השכונה היפה, למרות שסבבנו אותה 7 פעמים. שבע פעמים ייסוב צדיק ובשמינית גילה שהמוזיאון מולו!

צדיקים, כידוע, מלאכתם נעשית בידי אחרים. דווקא ביום בו הגענו בשערי המוזיאון הנפלא, הכניסה אליו הייתה ללא תשלום. יש בו כל מה שקשור להיסטוריה של כלי הנגינה, כולל כלי נגינה אלקטרוניים. מסודר לפי חדרים, כלי מיתר, כלי נשיפה, סוגים שונים של פסנתרים בשלל צורות ועיטורים. המבנה עצמו כמובן מרהיב ביופיו ומסביר פנים. אם אתם בפראג, אל תפספסו. נסו לברר בכניסה את שעות ההדגמות או כמונו, להתלבש על קבוצת תיירים שזוכה להדגמות.

מהמוזיאון הלכנו לאי קמפה. בדרך פגשנו את הקיר של ג'ון לנון. בהינו בו זמן מה והמשכנו בדרכנו.

על האי ניתן לראות את גלגל המים היפהפה מהמאה ה 12. לפגוש בפתח המוזיאון פסלים של אוטו פרויינד ו...לא לפספס את מוזיאון קאמפה שם מוצגים, בין היתר ציוריו של הצייר הנפלא קופקא . אל תהססו לעלות על גג המוזיאון להשקיף מלמעלה על הנוף המרהיב ועל השתקפות הבניין ברצפת הזכוכית שיש בצידו האחד של הגג.

כשיצאנו מהמוזיאון החלטנו להצטרף לשייט. לתת לרגלים לנוח ולעיניים לחזות במראות.

מהשייט המשכנו חזרה בהילוך איטי , תוך שוטטות ברחובות לכיוון גשר קארל , העיר העתיקה וחזרה למלון.

למחרת החלטנו ללכת אל הרובע היהודי, לראות את בית הקברות העתיק, את בית הכנסת  העתיק והמוזיאון היהודי ולהסתובב קצת ברובע. מתברר שכניסה למתחם עולה כ 500 קרונות, שלא היו בתכנון שלנו. ובאותה העת, בניגוד למה שצוין באתר שלהם, לא ניתנה אפשרות להיכנס רק לאחד מהם. החלטנו לוותר ולהסתפק בשוטטות במקום. לראות את בית העירייה הישן ואת שעון הספרות עליו שמענו.

מהרובע היהודי החלטנו לעלות לטירת פראג. ישנן מספר דרכי הגעה לטירה אנחנו בחרנו  ללכת ברגל. עלינו מצד אחד אליה וירדנו מדרך נרדובה היפהפיה. לאחר עליה מייגעת במדרגות  והצפייה על פראג המדהימה מלמעלה, אנחנו יכולים רק להמליץ על הדרך הזו. הברכיים אמנם מוחות ברעד, שנמדד לתחושותינו האובייקטיביות למהדרין, כמינימום 8 בסולם ריכטר, אבל הנוף מדהים. אני חייבת להודות שכשירדנו את נרדובה נראה היה לנו שכך או כך בחרנו בדרך הקלה.

רוטטים ויגעים התחלנו משוטטים ברחבה עצומת הממדים של הטירה. מחפשים אחר עמדה למכירת כרטיסי הכניסה אל תוך הטירה פנימה. מרחוק זיהינו תור ארוך של אנשים, שאלנו אם שם רוכשים כרטיסים ומנשענינו בחיוב נעמדנו מאחוריו וחיכינו להגיע לקופה. לאחר המתנה מייגעת, מצאנו את עצמנו בתוך הטירה פנימה! מתברר שתור האנשים היה בעצם טור קבוצות עצום ורב ואנחנו מבלי דעת, הפכנו להיות חלק מהקבוצות. וכך, למרות שכוונתנו הטהורה הייתה לבוא בשעריה בתשלום, היינו לאורחיה. הטירה מרהיבה ביופייה. כל כך הרבה פרטים יש בה ויחד עם זאת כל כך הרבה אנשים שלא ממש ניתן היה לעמוד ולהתבונן זמן ארוך מידי בפרט זה או אחר, יען כי עלולים היינו למצוא עצמנו מדרך ומרמס לרגליהם השועטות של חברי הקבוצות. יצאנו לשוטט בסביבות הטירה, ברובע נרדוצ'י ומשם לאט (טוב, מי יכול ללכת מהר, כשהוא עסוק בניהול ויכוח ער עם הברכיים שלו, לאמור:- אתן לא ספוג, אתן מפרקים עמידים! ועכשיו ללכת!) הדסנו לכיוון המדרגות הישנות לטירה והירידה בנרודובה. דרך נרודובה עצמה היא יפהפיה, להסתכל סביב יש שם כנסיה בשם סנט ג'וזף, יפה ביותר. ופזורים בה בתים יפהפיים. גם הכרזות של החנויות שוות התבוננות.

המשכנו חזרה אל הכיכר העיר העתיקה. בצידה הדרומי של הכיכר ישנה גלריה בשם Galerie U Bileho jednorozce היא נמצאת בבניין שנקרא בית חד הקרן הלבן (על שום כך שמה).

שם ראינו  אוסף עבודות של סלבדור דאלי.  שיטוט בחדרים והצצה מידי פעם מחלונות הגלריה אל הכיכר . מומלץ ביותר.

שוב אומר ש הדרך בה הלכנו מהרובע היהודי וחזור לכיכר הישנה היא יפהפיה מעייפת, אבל שווה כל רגע!

בדרכנו לרובע היהודי עברנו על פני  בנין יפהפה שמשך את תשומת ליבנו. החלטנו לבוא אליו במיוחד, כי נראה היה שמגיע לו. זהו הרודולפינום

הוא משמש גם כאולם קונצרטים ושימש בעברו כאולם נשפים ,וגם  גלריה לאומנות עכשווית. מודה שלא ירדנו לעומקה של התערוכה בה חזינו. תלויות היו להן תמונות ענק הפוך. ניתן היה לראות שהבית בציור, צויר ישר. אך משום מה בחר האומן לתלות את כל ציוריו כשהם עם ראשם כלפי מטה. נבוכים משהו הקדשנו תשומת לב רבה יותר ליפי האכסניה מאשר לתלויים בה.

מול הרודולפינום, פשוט לחצות את הכביש, מצוי מוזיאון מדהים ביופיו המוזיאון לאומנות דקורטיבית כשמחלונותיו האחוריים ניתן להשקיף על בית הקברות היהודי העתיק. יש בו אוספים של כלי זכוכית. ההיסטוריה של הזכוכית וקרמיקה. אגף מרהיב של שעונים, אוסף מדהים ומרשים של ספרים עתיקים , כרזות ישנות. תצלומים ישנים. שידות ענק רחבות ובכל מגרה פלא גדול מהקודם. כמו ילדים קטנים מצאנו את עצמנו פותחים מגרה אחר מגרה ומתבוננים בתכולתן בהשתאות. בקיצור עולם ומלואו. לתחושתנו, למוזיאון הזה מגיעים יומיים שלמים ולא רק שלוש השעות וחצי שבילינו בו. לא להפסיד!

כמובן שבהיותינו ההולך המתמיד, לא כל הזמן בילינו בתוככי מוזיאונים אלה ואחרים. מעניינת העובדה שלמרות שמצוידים היינו בספר הדרכה, הרי שחלק מהמקומות מצאנו בכלל במקרה, כשיצאנו לחקור סימטה עלומה שקסמה לנו. כך מצאנו את עמוד התאורה הקוביסטי, שחיפשנו אחריו יומיים.

מאחר ואני אוהבת מריונטות, יצאנו לתור אחר מוזיאון המריונטות בעיר העתיקה. מצאנו אותו. כלומר, מצאנו את השלט שמכריז שכאן מוזיאון המריונטות, אפילו יושב לפתחו איש חביב. הוא סח באוזנינו שהמוזיאון לא קיים כבר שנים, והמקום מתפקד רק לתיאטרון מריונטות קליל.

מגדל אבק השריפה,

מעבר להיותו יפה, לטעמי, מהווה סוג של תמרור ענק שעשוי, במקרים רבים לסייע לנו למצוא את מיקומינו ואת דרכינו. מאחר ואישי מחמד נפשי טען בעיקשות שהמגדל הוא מכוער, החליט הנ"ל להתנכל לו וכך בכל פעם בה תר אישי בעיניו אחר מיקומו, מייד אחרי שמצא את מיקומינו שלנו במפה, התכופף המגדל והסתתר מפניו. וכך גם עשה אותו מגדל, כשיצאנו לחפש את בית המדונה השחורה, מוזיאון הקוביזם. הסתובבנו זמן לא קצר בחיפושים אחר הנ"ל והמציאה הייתה יותר משווה.

בית המדונה השחורה מוזיאון הקוביזם מוזיאון יפהפה. ניתן לראות שם פסלים של הקוביסט אוטו גוטפרוינד (גם באי קאמפה) לא לשכוח לשבת בקומה הראשונה בבית הקפה המדהים. וכמובן להסתובב בחנות המוזיאון למטה.

לסיכום. כשנוסעים לפראג לקחת זוג נעלי הליכה טובות. לקחת בגדים שניתן להתקלף מהם ולהשתמש בשיטת השכבות כי הפער בין הקור שבחוץ (היינו בנובמבר) לבין החום ששורר בחנויות ובמבנים הוא עצום. חייבים להתקלף כשנכנסים לחנות ולמהר להתעטף כשיוצאים ממנה.

אין צורך לרכוש מפה. בכל בית מלון בקבלה ניתן לקבל מפה בשפה האנגלית. לדאבוננו

השילוט בפראג מקפיד על צ'כית ולא ממש שש לשתף את השפה האנגלית במידע שרשום עליו, אבל, אם מגדל אבק השריפה לא מתכופף גם בשבילכם (אל תגידו עליו שהוא מכוער!), אז באמת שניתן לשוטט ברחבי העיר בעזרת המפה ולהתענג.