כותרות TheMarker >
    ';

    ד"ר אמנון טיל: אז ועכשיו

    הבלוג יעסוק בנושאים המעניינים אותי: התרבות הדיגיטלית, אמנות לסוגיה השונים, טקסטים, היסטוריה ופרה-היסטורה, תנ\"ך בראיה היסטורית, טיולים בארץ ובעולם, מדע וטכנולוגיה, כלכלה ירוקה ונוסטלגיה.

    לעיתים בעקבות רשימות שאכתוב עשויים להווצר תחומי עיניין חדשים, לכן אינני מגביל את עצמי רק לנושאים שהוזכרו לעיל.

    ארכיון

    תגובות (7)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      26/11/13 13:40:
    למה כל ההשחתה הזאת אינה מפתיעה?
      8/12/10 08:39:
    תודה לאבי 840 על הכוכב.
    בברכה אמנון
      7/12/10 19:42:
    תודה טל על הכוכב.
    מאד התרגשתי לקרא את המהדורה החדשה של "מלחמת היהודים ברומאים" עם כל ההסברים וההקדמה. קראתי גם את ספרו של אוריאל רפפורט, הכולל מחקרים רבים העוסקים ביוסף בן מתיתיהו.
    בברכה אמנון
      7/12/10 17:57:
    ספרים מרתקים, לא בכדי נחשב יוסף בן מתתיהו ההיסטוריון המוביל של אותה התקופה. למרבה הצער בתקופת מרד בר כוכבא לא היה לנו הסטוריון כמוהו, כך שמרבית המידע על התקופה אבד.
    בניגוד למלחמות היהודים ברומאים, קדמוניות היהודים הוא ליקוט של מידע, חלקו עובדתי וחלקו סיפורי, מהתקופה שקדמה ליוסף בן מתתיהו. לכן הספר אינו ערוך היסטורית באותה המידה של ספרו המפורסם יותר.
    הדעה הרווחת היא שספר זה נכתב מאוחר יותר, כשיוסף בן מתתיהו שהה ברומא תחת חסותו של אוגוסטוס.
      7/12/10 13:57:

    תודה לעינת על הכוכב

    ועל המחמאות.

    לטל שלום! עד עתה קראתי את ספרו של יוסף בן מתיתיהו "מלחמת היהודים ברומאים" ועתה הגיע הזמן לקרא גם את "קדמוניות היהודים" ואת יתר ספריו. דרך אגב החוקרים טוענים שלגבי ארועים מסויימים, התאור של יוסף בן מתיתיהו שונה בין הספרים הללו.

    בברכה אמנון

      7/12/10 13:40:
    חלק ניכר מהמידע על התקופה אנו חייבים ליוסף בן מתתיהו וספרו "קדמוניות היהודים"
      7/12/10 13:12:
    כל פוסט שלך הוא תענוג. אני מכירה קצת את ההסטוריה, אבל אתה מצייר את הדברים בצורה פשוטה וברורה. אחח, המיתוסים!

    החשמונאים לקחו את הכהונה הגדולה מבית צדוק ואת המלוכה מבית דוד: חלק א'

    7 תגובות   יום שני, 6/12/10, 10:48

    החשמונאים לקחו את הכהונה הגדולה מבית צדוק ואת המלוכה מבית דוד: חלק א'

    Joseph--

    הקדמה

    --

    הסיפור הנאיבי שמספרים לילדי ישראל הוא: קמה משפחה נחמדה במודיעין, משפחת החשמונאים, גאלה את עם ישראל, הכתה ביוונים, שיחררה וטיהרה את בית המקדש בירושלים (ובתור בונוס קיבלנו גם את נס פח השמן: "שמונה ימים שמנו נתן").

    --

    התקוממות החשמונאים והקמת ממלכתם העצמאית (הממלכה היהודית האחרונה בא"י), הפכה לאחד מסמלי הציונות (יחד עם המרד הגדול והמרד של בר כוכבא שגם הם סיפורים עצובים במיוחד). המציאות הייתה הרבה יותר מסובכת והרבה יותר עגומה.

    --

    ברשימה זו אנסה לתאר רק חלק קטן מהעוולות ומעללי הרשע של משפחת החשמונאים לדורותיה. עיון מתמשך בפרשה העגומה שאקרא לה "הצד האפל של ממלכת החשמונאים" ידרוש ספר שלם. נתמקד אם כן רק במספר אירועים ספציפיים שיכולים להמחיש מה באמת קרה בתקופה אפלה זו.  

    --

    יהודה המכבי ניצח את הסלווקים (חלק מיורשי אלכסנדר הגדול) מספר ניצחונות במשך 5 שנים (166 לפנה"ס עד 161 לפנה"ס) אולם הפסיד לבסוף בקרב אלעשה ונהרג בקרב זה. ממלכת החשמונאים החזיקה מעמד כ120 שנה עד שנכחדה (מהמאה השניה לפנה"ס עד המאה הראשונה לפנה"ס).

    --

    יורשיו של יהודה המכבי הם: יונתן הוופסישמעון התרסיהורקנוס הראשוןאריסטובולוס הראשוןאלכסנדר ינאישלומציון המלכהאריסטובולוס השניהורקנוס השנימתתיהו אנטיגונוס השני

    --

    חלק מהאנשים הללו דרדרו את ממלכת החשמונאים בזה אחר זה, כאשר חלק מהם נושא באשם במידה רבה יותר. הם הפכו לממלכה הלניסטית רבת תככים מזימות ורציחות, (ובין יתר מעליליהם בן העולה למלכות ומרעיב את אימו הכלואה על ידיו למוות), הסתבכו במלחמות כיבוש לרוב, (לצורך ובד"כ שלא לצורך), והעמיקו את הפערים הסוציאליים שבין העשירים לעניים.  

    --

    מזמנו של שמעון התרסי החשמונאי, נגיד בית המקדש, תפקיד הכהונה הגדולה, האחראי לכספים ולתרומות לבית המקדש בירושלים (וכמובן לטקסים הדתיים שם) נקנה בכסף מידי הסלווקים, דבר שנתן לסלווקים כוח לבחוש בנעשה בבית המקדש. יש לציין שגם בזמן כהונת שלשת הכהנים הגדולים המתייונים, שקדמו למרד החשמונאי: יאסון, מנלאוסאלקימוס  נקנתה הכהונה בכסף.

    --

    אבל, כנגד התייונות בית המקדש, וקניית הכהונה הגדולה בכסף, היה לכאורה המרד של משפחת החשמונאים בראשותו של מתתיהו הכהן. הוא מעולם לא ציפה שממשיכיו יפעלו כמו הכוהנים המתייונים, וכנראה היה מתהפך בקברו, אם היה יודע שכך הם יפעלו! 

    --

    עד אז במשך כ1000 שנה הכהונה הייתה בידי בית צדוק, שהיה לדבריהם מזרע אהרון (כפי שהם סיפרו בכתביהם מגילות מדבר יהודה, ועל כך ארחיב בחלק ב' של רשימה זו) כפי שהמלוכה הייתה בידי בית דוד (ע"פ ספר מלכים א' וב' וספר דברי הימים).

    --

    מתקופת יוחנן הורקנוס הראשון, במקום צבא איכרים שהיה הצבא החשמונאי עד אז, הפך הצבא החשמונאי לצבא שכירים, כמו ביתר הממלכות הסלווקיות. יוחנן היה המנהיג החשמונאי הראשון שלצד שמו העברי היה גם שם יווני. אריסטובולוס הראשון  (יהודה אריסטובולוס) היה כוהן גדול ממשפחת החשמונאים אשר המליך עצמו כמלך החשמונאי הראשון, ובזה בפעם הראשונה הופיע מלך יהודי שאינו משושלת בית דוד. זה אותו מלך שכלא את אמו והרעיבה למוות בנוסף לכליאת אחיו.

    --

    חצר המלך יוחנן הורקנוס הראשון וממשיכיו הפכה לחצר הלניסטית (ומעניין כיצד מתיתיהו החשמונאי היה מגיב אילו ראה מה עשו ממשיכיו לממלכה זו). יוחנן הורקנוס הראשון (אחד מגדולי ממלכת החשמונאים), גם העלה את סכומי המיסים, גם שדד את קופת בית המקדש וגם פתח בשרשת כיבושים בלתי נלאית ובמלחמות אין ספור.

    --

    לאחר הידרדרות ממושכת, שכללה עוולות רציחות ומעשי דמים ותככים, בסופה של ממלכת חשמונאים רבו שני אחים הורקנוס השני הבכור ואריסטובלוס השני על השלטון ונלחמו זה בזה. בסופו של הסיפור העגום כבש פומפיוס את ירושלים ויהודה והשליט את שלטון רומא על היהודים. המלך הורדוס (גדול בנאי א"י: הרודיון, מצדה, קיסריה ועוד) הכחיד את שרידי החשמונאים למרות שהוא עצמו היה נשוי למרים החשמונאית (והמית גם אותה לבסוף).

    --

    יש לציין שמיהודה אריסטובלוס ואילך המלוכה נמצאת בידי משפחת החשמונאים ולא משפחת בית דוד. כך שלא רק בכהונה הגדולה חשקה נפשם של החשמונאים, אלא גם מלכות יהודה שניתנה לבית דוד ע"פ הבטחה אלוהית, נלקחה על ידם.

    --

    הנה ההבטחה האלוהית לדוד: שמואל ב' פרק ז' פסוקים יב-יז:  "יב כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ, וְשָׁכַבְתָּ אֶת-אֲבֹתֶיךָ, וַהֲקִימֹתִי אֶת-זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ, אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ; וַהֲכִינֹתִי, אֶת-מַמְלַכְתּוֹ.  יג הוּא יִבְנֶה-בַּיִת, לִשְׁמִי; וְכֹנַנְתִּי אֶת-כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ, עַד-עוֹלָם.  יד אֲנִי אֶהְיֶה-לּוֹ לְאָב, וְהוּא יִהְיֶה-לִּי לְבֵן--אֲשֶׁר, בְּהַעֲו‍ֹתוֹ, וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים, וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם.  טו וְחַסְדִּי, לֹא-יָסוּר מִמֶּנּוּ, כַּאֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מֵעִם שָׁאוּל, אֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מִלְּפָנֶיךָ.  טז וְנֶאְמַן בֵּיתְךָ וּמַמְלַכְתְּךָ עַד-עוֹלָם, לְפָנֶיךָ:  כִּסְאֲךָ, יִהְיֶה נָכוֹן עַד-עוֹלָם.  יז כְּכֹל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וּכְכֹל הַחִזָּיוֹן הַזֶּה--כֵּן דִּבֶּר נָתָן, אֶל-דָּוִד". 

    --

    על יתר מעללי משפחת החשמונאים קראו בחלק ב' של רשימה זו.

    --

    ראו גם: רשימותי בנושא העולם העתיק

    --

    בברכה, דר' אמנון טיל, DAT

    דרג את התוכן: