כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - ויגש

    5 תגובות   יום חמישי, 9/12/10, 23:18

    הקשר שבין ישראל לה' - מוסתר וגלוי

     

    לאחר התגלותו של יוסף לאחיו , לא יכול הוא להתאפק לפניהם  ומצווה על עבדיו

    'הוציאו כל איש מעלי' .

     למרות שיצאו מבית פרעה - קולות הבכי וההתרגשות נשמעו למרחוק :

    - 'והקול נשמע בית פרעה'.

    מדרש בראשית רבה לוקח את הפסוק הזה מעבר לפשט שלו , ומוסיף לימוד משמעותי ועמוק לא רק על הקול הגשמי שנשמע מפי השבטים , אלא גם על הקול הרוחני הנשמע משבטי ישראל ע"י אומות העולם:

    "והקול נשמע בית פרעה , כתיב (בשיר השירים) 'אחת היא יונתי תמתי' - זה אברהם , שנאמר (יחזקאל לג)  'אחד היה אברהם' ,

    'אחת היא לאימה'- זה יצחק , שהיה יחיד לאמו.

    'ברה היא ליולדתה'- זה יעקב , שהיה ברור לאמו שהוא צדיק ,

    'ראוה בנות ויאשרוה' - אלו השבטים , שנאמר 'והקול נשמע בית פרעה' וגו' ,

    'מלכות ופילגשים ויהללוה' - זה יוסף , שנאמר (בראשית מא) הנמצא כזה וגו'" (בראשית רבה צד, א).

    אברהם הפיץ וגילה את שם ה' בעולם , אך עדיין לא היה אברהם אומה וכן המדרגה הגבוהה שלו וכן של יצחק ויעקב , הייתה כה עליונה עד שלא הייתה יכולה לבוא לידי גילוי כה גדול בפרהסיה דביקותם בהקב"ה- דווקא בגלל המדרגה הגבוהה.

    זה צד מיוחד שיש לעם ישראל , דביקות בהקב"ה בנסתר ,

    אהבה שלא יוצאת כלפי חוץ אלא נסתרת.

    אך יש בעם ישראל גם גילויי אהבה שבין כנסת ישראל לבין קודשא בריך הוא ,

    שהם נגלים יותר גם לעיני אומות העולם.

    דבר זה מתגלה בשבטי ישראל - אם על יעקב נאמר 'הקול קול יעקב'

    - הרי שכאן אותו קול כבר מתגלה ונראה לעיני המצרים - 'והקול נשמע בית פרעה'.

    בזוהר נאמר שיש בעם ישראל שני צדדים - 'סתים וגליא'- סתום וגלוי.

    יש גילויי אהבה הבאים לידי ביטוי בסגולת ישראל שנבדלו ישראל משאר האומות ,

    אך כלפי חוץ לא נראית המיוחדות הזו.

    אך יש גם צדדים חיצוניים שגם כלפי חוץ ניתן לראות את הקשר המיוחד שבין ישראל לבין הקב"ה , לעיתים קשר זה גלוי יותר ולעיתים פחות , אך העיקרון של 'סתום וגלוי'

     - קיים כל הזמן.

    גם בתוך השבטים עצמם , רואים על פי דברי חז"ל שיש את החלוקה הזו של שתיקה בגילוי ה' ומצד שני של גילוי חיצוני - "יוסף קידש שם שמים בסתר (אשת פוטיפר) ויהודה בפרהסיא (מעשה תמר)"

    - "רחל תפסה פלך שתיקה" (כאשר גילתה ללאה את הסימנים של יעקב לפני חתונתה , "ולאה תפסה הודיה"- "הפעם אודה את ה'" בלידתו של יהודה בנה הרביעי.

    על פי זאת מסביר השפת אמת ששתי כוחות אלו הקיימים בישראל חייבים לבוא יחד ואף תלויים הם אחד בשני , ברית המילה המסמלת את הדביקות בה' בסתר

    וברית שמירת הלשון , דיבור יוצא כלפי חוץ וגלוי יותר.

    מה המשמעות המעשית לגבינו ?  

    ראשית לדעת שיש גילוי אהבה בין ישראל לבין הקב"ה שאומות העולם לא יכולים לראות ולא יכולים להבין זאת.

    מעבר לכך יש גם גילויי אהבה שאסור להצניעם אלא יש עניין וחובה לפרסמם ,

    זהו קידוש שם שמים לגלות את אהבת ה' לעמו , לפרסם את זכותנו על הארץ

    - בגלל הבטחת ה' לעמו מתוך אהבתו לנו , ועוד.

    ראשית עלינו לדעת בתוכנו פנימה את אור ה' המאיר בנו , וגם לדעת להפיץ את אור ה' הנקשר בכנסת ישראל , 'הפעם אודה את ה'' -  ולהודות על האמת , על הקשר שבין ישראל לה' , על הבטחות ה' לעם ישראל שקוימו וכאלה שעוד בדרך אי"ה.

    ויהיה רצון שנזכה לראות בפרהסיא ולהרגיש בליבנו פנימה את אהבת ה' לעמו ,  

    אהבה שאינה תלויה בדבר.

     

    ''

    היפה בנשים (משיר השירים) \ אסף נוה שלום

     

    הבטחת ה' ליעקב על מטרת הגלות

     

    הקב"ה מבטיח ליעקב לפני ירידתו למצרים לקראת המפגש המרגש וההיסטורי עם בנו יוסף: "אל תירא מרדה מצרימה... כי לגוי גדול אשימך שם".

    לאברהם אבינו הבטיח הקב"ה בלשון אחרת: "ואעשך לגוי גדול".

    במדרש רבה עמדו על ההבדל שבין הבטחת ה' לאברהם לבין זו של יעקב

    - אצל אברהם לא נאמר "אתנך או "אשימך" , אלא נאמר "ואעשך" - כלומר ,

    הקב"ה עשה את אברהם בריה חדשה לגמרי , בריה כזו שלא נשענת אל עברה ,

    אלא מציאות חדשה הבאה לידי ביטוי בשם חדש אברהם

    "ולא יקרא עוד את שמך אברם והיה שמך אברהם...".

    אברהם היה מעבר אחד והעולם מהעבר השני , הבדלה מוחלטת בין אברהם וזרעו אחריו לבין האומות. (גם יעקב שמו השתנה לישראל, אך רואים שאלו שני שמות הממשיכים לשמש אותו גם בהמשך- יעקב וישראל).

    בהבטחה של הקב"ה ליעקב אבינו נאמר: "לגוי גדול אשימך שם" - אין זו בריה חדשה.  מסביר השפת אמת שהכוונה בהבטחה זו של הקב"ה ליעקב שבאמצעות גלות מצרים כל אחד מעם ישראל יקבל את מקומו ואת תפקידו והדבר יעשה מבורר יותר.

    בחיים הרגילים 'והשלווים' של בני האדם לא מגלים בדרך כלל את ייחודיותו המיוחדת של כל אחד ואחד, כולם חיים פחות או יותר חיים שווים עם עליות וירידות, אך התפקידים והכוחות הייחודיים לכל אחד לא באים לידי ביטוי מקסימלי.

    דווקא בעיתו של משבר וצרה מצליח כל אחד לעצב הרבה יותר טוב את אישיותו ולגלות את כוחותיו המיוחדים ולהביא אותם לידי ביטוי ובכך לתרום הרבה יותר מיכולותיו ,

    שהיו נסתרים , לחברה כולה , לעם ישראל בכלל.

    על ידי הבירור של גלות מצרים , על ידי ההתנגדות העצומה שגילוי המצרים לעם ישראל וכן בשאר גלויות וגזירות רעות שריחפו מעל עם ישראל במהלך הדורות , מצליח עם ישראל להבליט את הגוונים המיוחדים לו - דווקא כאשר רוצים להשוות את ישראל לכל שאר העולם , אז מצליח עם ישראל לעמוד על שלו ולגלות ראשית לעצמו , וכמובן גם לכל העולם את הייחודיות של עם ישראל.

    זוהי הבטחתו של הקב"ה ליעקב: "לגוי גדול אשימך שם"

    - דווקא שם במצרים בגלות , אשים אותך , כל אחד ואחד מישראל , במקומו תפקידו וייעודו המתאים.

    החשבונות של הקב"ה בהורדת ישראל לגלות מצרים לא ידועים לנו עד תומם , אך מטרתם היא להפיץ יותר את שם ה' , כפי שנעשה בניסי מצרים , ועוד שרואים שמכל זאת נעשה פרשיות בתורה -  זה מראה שהייתה לכל זה מטרה רוחנית.

    וזהו שאומר ה' למשה:

    "בהוציאך את העם הזה ממצרים- תעבדון את האלוקים על ההר הזה".

    מטרת הגלות היא הוספת תורה וגילוי שם שמים.

     

    ציור :

    הכנות יעקב ובניו לרדת מצריימה אל יוסף - COLETTE, Isabella

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/12/10 17:50:
      כמה יופי וחוכמה
      יש בדת שלנו
      צריך רק לבחור
      ולראות
      תודה שהבאת
        12/12/10 08:33:
      ניתוח יפה, אבל החל משלב מסוים הגלות כבר לא משמשת להפצת התורה ושם ה' ברבים.
        10/12/10 12:01:
      מאוד מעניין שלמה,תודה,
        10/12/10 11:22:
      שלמה יקר

      תודה על פרשת השבוע
      נ הניתי לקרוא
      והשיר מקסים מקסים
      שבת טובה
        10/12/10 10:58:
      תודה רבה לך.
      נהנית לקרוא.
      שתהיה לך ולמשפחתך שבת נפלאה (וגשומה- כמה שכולנו מחכים לגשם...)
        10/12/10 10:57:
      תודה רבה לך.
      נהנית לקרוא.
      שתהיה לך ולמשפחתך שבת נפלאה (וגשומה- כמה שכולנו מחכים לגשם...)