כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    נדב ואביהו הגיעו למצב של כלות הנפש ויצאה נשמתם

    0 תגובות   יום ראשון, 26/12/10, 09:20

    נדב ואביהו הגיעו למצב של כלות הנפש ויצאה נשמתם

     

    כלות הנפש, הינו מצב בו יוצאת הנשמה מן הגוף, בעקבות דבקות יוצאת דופן לקדוש ברוך הוא. בתורת החסידות מוסבר, כי תכלית הכוונה והרצון האלוקי ,הוא להישאר עם הנשמה בתוך הגוף -ולעבוד את ה' יחד עם הגוף.

    המקום הראשון בו מופיעה בתורה אירוע של 'כלות הנפש', הוא עם בני אהרן - נדב ואביהוא, שהתעלו בעבודתם במשכן והגיעו ליציאת הנשמה מן הגוף. נדב ואביהוא היו בניו של אהרן הכהן, ואחיהם של אלעזר ואיתמר. יחד עם אביהם ושאר אחיהם, הם היו כוהנים לאלוהים ושירתו בקודש, באוהל מועד.

     

    ביום השמיני לבניית המשכן,חגיגיות רבה הורגשה בקרב מחנה ישראל: כבוד ד' נראה לעיני בני ישראל, אש יוצאת מן השמים ואוכלת את קרבנות המזבח, והעם מתמלא שמחה ונופל על פניו לפני אלוקים:

    "ויקחו בני אהרן נדב ואביהוא איש מחתתו ויתנו בהן אש וישימו עליה קטרת ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אתם"-נדב ואביהוא הקריבו לפני אלוהים אש זרה וכעונש על כך, יצאה אש מאת אלוהים ושרפה אותם חיים.

    ברגע מרומם נפש זה, שכל כולו אהבה ודבקות, נוטלים נדב ואביהוא איש מחתתו, נותנים בהן אש, שמים קטורת ומקריבים לפני ד'. ובו ברגע מתנפצת לרסיסים החוויה מרוממת הנפש, שכן אש יוצאת מלפני ד' ושורפת את נדב ואביהוא אשר מתים לפני ד'.

     

    נקל לשער את ההלם בו היה שרוי עם ישראל, אשר ברגע הקודם היה בשיא פסגתו, ולאחר רגע הוא שקוע באבל כבד על מיתת צדיקים.

     

    בשביל ארבעה דברים מתו שני בני אהרן: על הקרבה, ועל הקריבה, ועל אש זרה, ועל שלא נטלו עצה זה מזה. על הקרבה - שנכנסו לפני לפנים. על הקריבה - שהקריבו קרבן שלא נצטוו. על אש זרה - אש מבית כירים הכניסו. על שלא נטלו עצה זה מזה - דכתיב: "ויקחו בני אהרן נדב ואביהוא איש מחתתו" [ויקרא] 'איש מחיתתיו' - איש מעצמו עשו, שלא נטלו עצה זה מזה. [ויקרא רבה].

     

     חז"ל הסבירו שעונשם היה "מידה כנגד מידה", שכן השניים חטאו באש, ונהרגו באש. בסיפור נדב ואביהוא העונש הניתן זהה לחלוטין: "ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימתו לפני ה'" [ויקרא] ומכאן שאחריותם לחטא הייתה שקולה.

     

    המדרשים מנסים להבין מה היה אותו החטא שבגינו מתו נדב ואביהוא. לפי דעה אחת: וכבר היו משה ואהרן מהלכין בדרך ונדב ואביהוא מהלכין אחריהן וכל ישראל אחריהן, אמר לו נדב לאביהוא: אימתי ימותו שני זקנים הללו ואני ואתה ננהיג את הדור? אמר להן הקדוש ברוך הוא: נראה מי קובר את מי. [סנהדרין].

     

    דעה שנייה:דרש ר' ישמעאל: לא מתו שני בני אהרן אלא על ידי שנכנסו שתויי יין. [ויקרא רבה ].

     

    נדב ואביהוא גדולי עולם היו וחלילה להם לעבור בזדון את פי ה', אבל מרוב שמחה ,נתערבבה דעתם ליכנס לפנים להקטיר כל אחד קטורת סמים דקה, ולא נצטוו מפי משה, אלא מדעתם עשו, וזהו "אשר לא ציוה אותם"[ר' נפתלי הרץ ויזל], אבל היה ראוי לקדושי עליון כנדב ואביהוא להיות צנועים, באמרו "והצנע לכת עם אלוקיך" [מיכה] ולירא מגשת אל הקודש אם לא נקראו לבוא שם, ולבלתי הביא מתן אש מדעת עצמם...

     

    בלמידת הכתובים בפשטות, משמע, שמיתת בני אהרן היא עונש על חטא. וצריך להבין: נדב ואביהוא היו בדרגא גבוהה ביותר-אם כן כיצד יתכן שהם יחטאו?

    האור-החיים מבאר שמיתת בני אהרן באה בגלל דביקותם הגדולה בהקב"ה - "שנתקרבו לפני אור העליון בחיבת הקודש ובזה מתו, והוא סוד הנשיקה שבה מתו הצדיקים כו', הגם שהיו מרגישים במיתתם לא נמנעו מקרוב לדביקות נעימות עריבות ידידות חביבות נשיקות מתיקות עד כלות נפשם מהם".

     

    קרבתם היא שהביאה לכך שמתו בפועל, שגרמו ביודעין לכך שדביקותם להקב"ה תביא לידי כלות הנפש בפועל.

    לאחר מותם, אחיהם הצעירים אלעזר ואיתמר מילאו את תפקידם.

     

    מכאן אנו למדים ,שבאנו לעולם זה ,לפעול בו ואין כוונה שנגיע לרמות רוחניות אשר יגרמו לנו לא ליטול חלק בדברים גשמיים.עלינו למזג בין שני הדברים ,כי לשם כך הגענו לעולם הזה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה