כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    go on the high way

    אחרי לילה של רעש- סיקור הופעתו של דודו טסה במועדון הפריקית-20.12.10

    3 תגובות   יום שלישי, 28/12/10, 21:05

    דודו טסה- אחרי לילה של רעש- מועדון הפריקית-20.12.10

     

    "אחרי לילה של רעש", איזה מן שם זה למופע?! לא פענחתי את צירוף המילים ולא ידעתי למה לצפות. לרגע אחד חשבתי שאולי תהיה זו הופעה שקטה ואינטימית,כי אחרי לילה של רעש הגוף זקוק למנוחה, אך בדמיוני לא הצלחתי לראות את טסה הופך את "בסוף מתרגלים להכל" למלודיה עגמומית, כשהוא מוותר על הקסם העיראקי שמטלטל בסערה את המילה אוריינטליזם ומשבץ את חלקיה כצורף הממקם את אבני החן.

     

    למרות שניסיתי להקדים, מכיוון שהבנתי כי כל הכרטיסים נמכרו, התור למועדון הפריקית היה עמוס במיוחד. הקהל נראה הטרוגני וצבעוני הן מבחינת גילאים והן מבחינת הטיפוסים ומילא את המועדון כך שלא נותרו מקומות ישיבה פנויים.

     

    אחרי כשעתיים מורטות עצבים של המתנה, ואחרי שהסבירו לי שזו מדיניות המקום, כי אחרת, "מתי אנשים יאכלו?!" עומעמו אורות הבמה. הקהל הריע בהתרגשות, נדמה שרוב היושבים כבר חיכו שההופעה תחל. הנגנים צעדו בזריזות אל הבמה, תפסו את מקומם, וזה התחיל.

     

    רגישות בועטת

    במראה הצנום והארוך, לבוש בז'קט חום, שמתחתיו בצבצה T שירט בגוון ארגמן, הגיח טסה לתשואות הקהל ופצה את פיו: "השנה 2006 בקרוב אהיה בן 30" כשעיניו עצומות, ברגישות האופיינית לו, שר את אלפיים ושש, שיר הפתיחה מתוך האלבום לולה. העיניים היו נשואות רק איליו, נדמה לרגע שהקהל מהופנט מהרכות והעדינות שקישטו את הבמה. אך דקה מאוחר יותר, הכול נשמע לגמרי אחרת, הקצב השתנה ברגע אחד והפך את הפזמון למערבולת אנרגטית. שלישיית כלי מיתר, סימפולים אלקטרוניים והקשות תוססות בבערה של המתופפת הטובה ביותר בארץ, קרן טפרברג. טסה הציב רף גבוה עם פתיח שכזה והראה את דרכו שלו לעשות זאת עם העוצמה בכמות הדרושה, והחשמל שסמר את שיערותיו של כל אחד מהיושבים באולם.

     

    "ערב טוב" ברך טסה את הקהל בחצי חיוך,כשזה היה עדיין המום מהפתיחה החזקה. ברקע כבר התנגנו צלילי השיר הבא, "איזה יום", הצופים שנשבו בקסם המוזיקה שרו כמקהלה מיומנת ולא היה צורך שדודו יוציא אפילו הגה אחד, אלא יאזין לחבוק ולליטוף מקולותיהם של זרים, כאלו שהמילים של טסה עוררו בהם רגש עמוק.

    חזרה לשנת 2004, עם האלבום בדיוק בזמן, מבצע טסה את "שכחתי לאהוב" ומזכיר לכולם עד כמה מוזיקת הרוק נמצאת עמוק בדמו. בלהט ניגנה החבורה על הבמה, בתשוקה טורפת, וכשנהייה חם ממש, הוריד טסה את הז'קט, וזכה להערצה נשית היסטרית.

     

    בפלרטוט קל עם הקהל שצעק לו שמות של שירים המשיך טסה לשיר הבא, באת עם השקט, שלקוח מתוך הדיסק מתוך בחירה שיצא בשנת 2003. בשלב זה הצליח להסיר מעצמו טסה מעט מן ההתרגשות שחובקת כל אמן ברגעיו הראשונים בכל פעם שעומד בקדמת הבמה. ירידת המתח הובילה אותו כדי להזכיר לנו, הצופים, שדודו טסה, הוא לא רק זמר, הוא לא רק יוצר, אלא שדודו טסה הוא גיטריסט, ולא סתם גיטריסט, הרי ומדובר בגיטריסט מצוין שבתאווה פורט על מיתרים ובחן גדול מחליק את ידיו במורד צוואר הגיטרה האהובה הלוך וחזור.

    את הכישרון המוזיקלי  ממשיך טסה גם להפגין בביצוע לשיר הנושא מתוך האלבום, בדיוק בזמן, שקבל טוויסט, והותאם להופעה שמנסרת בגיטרה, בס ותופים.

     

    רוק'נ'רול מזרחי

    האווירה במקום החלה מפשירה, המקצב החודר לא הותיר לקהל ברירה, וזה החל להתנדנד בכיסאותיו לפי המוזיקה. על הבמה תפס את מקומו אייל יונתי לצד הקלידים והאלקטרוניקה ובנות הקשת: קרן טננבאום, מאיה רומן ונטע כהן שני, הצטרפו לחגיגה גם הן. הגיע שוב תורו של אלבום האולפן האחרון, בסוף מתרגלים להכל, והפעם, ביצע ההרכב המשובח הזה בתחושת מסיבה חסרת מעצורים את השיר, מגיע לי יותר. כמובן שטסה התחיל בדרמתיות קורעת לב, אך האפקטים האלקטרוניים השתלטו בהסתערות וטסה התמסר עם כל איבריו לכל צליל שנשמע וגופו התנועע  בתזזיתיות כאילו לקה לרגע בפרקינסון  שסחרר את כל גופו, עד שהבמה נראתה כסערה מוזיקלית מרעידה.

     

    אל הבמה הזמין טסה את אמיר אלייב, בן למשפחת אלייב המוזיקלית. הנער רק בן 16, אך ניכר היה שפורץ ממנו כישרון נדיר. לצליל מחיאות הכפיים, עלה אליאב לבמה וניגש לפרוט על הקאנון. הניחוח המזרחי שעלה מכל צביטת מיתר לקח את הקהל, ששוב בהה בפליאה, למחוזות רחוקים, ואפילו שורשיים. "אהבתי פעם בחורה בשם לולה" סיפר טסה בקריצה, והקהל התרגש והריע.

    הביצוע היה ייחודי, הקהל הצטרף בפזמון וחוויה אתנית מרתקת שלהבה את יצרי הצופים.

    באותו אנדרנלין ששטף את החדר המשיך טסה עם הלהיט האחרון, שיר הנושא מתוך האלבום, בסוף מתרגלים להכל, אפקט מיוחד גרם לדפיקות התופים להישמע כתיפוף אותנטי על פח, שלישיית כלי המיתר התפרעה בחושניות עם הקשת, דודו טסה ביצע סולו מעורר דמעות ולאחריו השתגעה טפרברג בסולו תופים, הקהל התלהב וקם על רגליו כדי למחוא כפיים.

     

    בהשראה  של הקאנון שדיבר בשפה אוריינטלית, איחד טסה תרבויות, מיזג מזרח ומערב והציג לראווה את הפרוייקט החדש שעתיד לצאת כאלבום כפול- דודו טסה והכוויתים. אלבום זה הוא ביצוע מחודש לשיריהם של האחים כוויתי שהם סבו ואחי סבו של דודו, הנחשבים לגדולי המוזיקה העיראקית.. בין הכינורות שבכו, פריטת הקאנון שסלסלו ראשים, שילב טסה גיטרה צווחת שפילסה דרכה בין הסימפולים של קולות השירה המקוריים. הקהל התקבץ בקצוות האולם בטלטלה, ולא ידע האם צריך הוא לענטז, או שמא להנהן בראשו בחוזקה, החיבור המקורי יצר סגנון חדש של הנעות ישבן והשירים מן המחוז הבגדדי הרתיחו דחפים חבויים עד שחזייה הושלכה לעבר הבמה, בין השירים בוצע גם "טריב אני אותרוך" שיצא כסינגל לפני מספר שנים בשיתוף פעולה בין דודו טסה לברי סחרוף,. היה זה שיא המופע, הקהל  היה אחוז בשיגעון ועל הבמה היו צריכים לקחת נשימה עמוקה.

    השקט שאחרי....

    הקצב התמתן, דודו והאקוסטית התאחדו ובשקט סיפר טסה שהיה זה השיר הראשון שהקליט לאחר שהשתחרר מהצבא. יותר ברור, הוא שיר הנושא מתוך האלבום הראשון כבוגר, שיצא בשנת 2000 ומופיע גם כשיר הסוגר את האלבום, "בסוף מתרגלים להכל". במגע של קטיפה הצטרפו עדי הר צבי על הבס וקרן טפרברג בכלי הקשה כדי להפוך שיר זה לנעימה בעלת נגיעות הנעות בין הג'אז לספרדי ולסחוף את הקהל לתחושת מרגוע מעוררת. לאחר שהודה לכל אלו שתמכו בו ועדיין שם לצידו, המשיך בפאן השלו ושר את מעליות.. בנינוחות של הנאה זימרו האנשים באולם את כל מילות השיר, ולא החסירו ולו מילה אחת, בקטעים מסוימים נתן טסה לצופיו לשיר מבלי שהפריע להם, האווירה הייתה חברית ומשתפת והיה תענוג גדול לראות את מחזה מרומם שכזה.

    סיבוב אחרון

    אחרי ההתרגשות, האקסטזה והרגיעה, דודו טסה הרגיש חופשי ומאושר על הבמה, הוא השתחרר מכל עכבה והתהלך על הבמה בביטחון מלא שמהול בצניעות האופיינית לו. אמיר אלייב הגיח שוב ויחד השתעשעו במקצב הנוטה ליווני שהעלה את הדופק והכין את הצופים לגרנד פינלה.

    הקהל עמד על רגליו ומחא כפיים לפי הקצב, שמחה גדולה הייתה בקרב היושבים, שהיו מוכנים ללכת עם טסה בכל צעד מוזיקלי בו יבחר, ואת הבחירה שעשה טסה עבורם אי אפשר היה שלא לאהוב.

    בקצב הרגאיי הרקיד טסה את מעריציו למילות השיר, הלילה לא. בסגנון הרוק  ניגן את זוזי ואי אפשר שלא לשיר את אחד הלהיטים הגדולים-"אני רץ". בכל אחד מאלו לא הצליח טסה להשתלט על הגיטריסט שבו שהתפרץ ללא הרף, לחץ על דוושת הדיסטורשן, הפליג באלתורים מופלאים והסב לכל הצופים בו אושר רב, כשהם עומדים  ומניחים יד על החזה מתוך נחת והערכה.

    כמה רגעים לפני הפרידה נכנע טסה לבקשת הקהל שמתחילת המופע צעק מרקו, ורגע לפני שהתחיל לשיר את אחד השירים הכי משעשעים ואירוניים מבית יוצרו, התוודה:" הייתי ממש בדיכאון שכתבתי את השיר" וצחק.

    לאחר שירד מהבמה, חזר טסה להדרן לנוכח מחיאות כפיים ושריקות בלתי פוסקות. שוב החיבור שלו עם האקוסטית, בעיניים עצומות מצמרר קהל שלם למילות השיר, אני גיטרה, ומסיים בסילסולים ארוכים שזוכים לתשואות רבות.

    חיבוק פרידה

    אחרי לילה של רעש, בו דודו טסה מציג בגאווה את הרפרטואר המצוין שלו, שולף פיסה אחר פיסה מכל אלבום, ומכל מקצב, נותרו בראשי זמזומים רבים, כי אחרי לילה של רעש בו חוויתי התרגשות עד פורקן, שמחתי, צחקתי, סומרתי והערכתי אני חוזרת הביתה עם חוויה בלתי נשכחת שממשיכה להדהד בין האוזניים.

    אז אם לא הבנתי מדוע נבחרה השורה" אחרי לילה של רעש" מתוך השיר "באת עם השקט" כדי לייצג מופע שלם, עכשיו אני מבינה, שאחרי לילה של רעש, אני לוקחת איתי שקט ושלווה הספוגים בטיפות רועשות של חיים במלוא עוצמתם שחוזרים כהבזקים וממלאים את הסימביוזה המדויקת שבכל רעש יש שקט, שבכל שלווה יש כעס ממנו הרפינו ובכל ה- דודו טסה מסתתרת נשמה גדולה, שרגע בוכה, ורגע שמחה, רגע בועטת ורגע שלווה ובעיקר מלטפת את כל מי שרוצה להאזין לה. אני יוצאת הביתה עם חיבוק גדול וחם שהעניק לי טסה בשיריו, אחרי לילה של רעש בו אני מרגישה שלווה ומסופקת.

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        29/12/10 16:42:
      תודה לכן, מתוקות!!
        28/12/10 22:03:
      מגניב!! :-)
        28/12/10 21:36:
      סיקור מצויין ואיכותי לזמר מופלא ומיוחד במינו!

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      go on the high way
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין